Kauppa-alueella toimiminen - vaarat sekä niiden ehkäisy

Tila
Keskustelu on suljettu.

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 254
En huomannut tällaista täällä olevan, joten tein ketjun tänne. Ylläpito tietenkin voi siirtää tarvittaessa.

Ketjun tarkoituksena ei ole tuoda ilmi yksittäisiä huijaustapauksia, vaan tarkoituksena on käsitellä kauppa-alueen toimintaa kokonaisvaltaisemmin. Esimerkki tällaisesta on vaikkapa keskustelu:

- Paketoinnista ja siihen liittyvistä seikoista. Mikä on hyvän kauppatavan mukaista?
- Maksuista: postiennakko vai rahat tilille ja tuote postiin? (Miten tulisi maksaa ja missä ajassa)
- Neuvoja huijatuksi tulemisen estämiseen

Kauppa-alueen toiminta on vilkastunut merkittävästi uusien käyttäjien tullessa foorumille. Säännöt ovat esillä ja melko selkeät. Itsestäänselvyytenä ei voida pitää rehtiä toimintaa, koska käyttäjien keskuudessa vaanii aina huijareita ja pohjasakkaa. Kun väkimäärä täällä lisääntyy, niin lisääntyy myös kusetukset. Miten ehkäistä huijatuksi tuleminen? Mitä eri keinoja kannattaa käyttää, jotta pystytään minimoimaan huijareiden läsnäolo tällä foorumilla?

Foorumilla on käytössä hieno kauppiaspalaute- ominaisuus, jota itse päässyt jo muutamia kertoja käyttämään. Tutustukaa siihen ja olkaa aktiivisia sen suhteen, sillä se parantaa kaupankäyntikokemusta.

Kokemuksia ja ehdotuksia - Raakaa analyysiä. Jos tiedät tehokkaita keinoja parantaa kokemusta, jaa se muiden kesken. Näin foorumi varmasti kehittyy.
 
Ainut varma tapa varmaankin ehkäistä näissä yksityisten ihmisten välisissä kaupoissa olisi kasvotusten hyödykkeiden vaihto tai sitten postiennakko.
 
Tuo palaute systeemi on hyvä, näkee suoraan onko luotettava kauppakumppani. Lisäksi tuohon voisi ajatella pakollista kaupunkia ilmoitukseen+puhelinnumeroa. Harva huijarikaan jaksaa hankkia uutta prepaidia jatkuvalla syötöllä muutaman euron takia. Tuon puh. nro. voisi laittaa itse haluaako ottaa puheluita vastaan vai pelkästään viestejä.
 
En ainakaan ottaisi vastaan yhtään puheluita, kun vaikeasti huonokuuloisena ei saa mitään selvää luurista. Tekstiviestit käy, puhelut ei.
 
Tuo palaute systeemi on hyvä, näkee suoraan onko luotettava kauppakumppani. Lisäksi tuohon voisi ajatella pakollista kaupunkia ilmoitukseen+puhelinnumeroa.

Itse olen Siellä Toisaalla jo jättänyt yhden lahjoituksen tekemättä tuon paikkakuntatiedon pakollisuuden vuoksi. Puhelinnumeron jakaminen kiinnostaa vielä sitäkin vähemmän.
 
Joo itseasiassa vaihdan varmaan vielä koko palaute-systeemin tässä kattavampaan

Hyvältä kuullostaa. Toisi sujuvuutta pitemmällä tähtäimellä tuohon kauppiaan arviointiin.

MuroBBS:n puolellahan tuo homma ei ole toiminut mielestäni, joten uuden systeemin luonti tekee hyvää.

Missäs muuten toisten käyttäjien mielestä menee raja tuotteen lähetysnopeudessa?
Muron puolella esiintyy toistuvasti hermanneja, jotka pahimmassa tapauksessa pykäävät rikosilmoitusta, jos tuotetta ei ole postitettu heti.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvältä kuullostaa. Toisi sujuvuutta pitemmällä tähtäimellä tuohon kauppiaan arviointiin.

MuroBBS:n puolellahan tuo homma ei ole toiminut mielestäni, joten uuden systeemin luonti tekee hyvää.

Missäs muuten toisten käyttäjien mielestä menee raja tuotteen lähetysnopeudessa?
Muron puolella esiintyy toistuvasti hermanneja, jotka pahimmassa tapauksessa pykäävät rikosilmoitusta, jos tuotetta ei ole postitettu heti.

Itse ainakin sopinut ostajieni kanssa, että mihin mennessä käyn viemässä postiin. (Oletuksella, että rahat näkyy tilillä)
 
Joo eihän sitä kukaan halua odotella, että tuleekohan se paketti sieltä, kun rahat siirtyvät kuitenkin heti tai parissa päivässä.
Sanoisin, että max 1-2 päivää kun rahat näkyy tilillä, niin pitäisi paketin olla postissa ja seurantakoodi vastaanottajalla.

Edit: Itse harvoin edes haluan odotella rahojen siirtymistä eri pankista toiseen, kun on kuitenkin pari pankki vaihtoehtoa ja mobile pay yms. nykyään apuna.
 
Eikö olisi varminta pyytää maksusta kuitti vaikka sähköpostiin niin ei tarvitse odotella rahojen näkymistä tilillä. Itsellä tuo toiminut hyvin.
 
Eikö olisi varminta pyytää maksusta kuitti vaikka sähköpostiin niin ei tarvitse odotella rahojen näkymistä tilillä. Itsellä tuo toiminut hyvin.
Tällä tyylillä on huijattu monesti mitä lueskellut. Se on aika helppo "väärentää"
 
Jep, ei se kuitti oikein toimi. Lähettäessä minä olen rahat tilille>paketti postiin periaatteella tehnyt kauppoja ja ostajanakin se on minulle sopiva ratkaisu.
 
Kauppiaspalaute -ominaisuus lupailee hyvää foorumin kehittymistä (vrt. muro) ja huijareiden ehkäisyä vastaan. Huijareita io-techiin tulee tulevaisuudessa valitettavasti.

Muron "Epärehelliset kaupankäyjät"-thread ei toiminut kovin hyvin ennenkaikkea heikohkon haun takia. Toki se toimi aktiiviselle seuraajalle. Vastaava thread mahdollisesti toimisi io-techissä, jos kys. threadin ja kauppiaspalautteen välillä olisi joku syncci. Myös palautteisiin täytyisi saada pakollinen osoitus myynti/ostothreadiin, oli sitten positiivinen tai negatiivinen ehkäisten oman profiilin buffausta.

Toki kauppa-alue ei ole se ensisijainen kehityskohde.
 
Itse olen laittanut parin ekan kauppani jälkeen tällä muodolla palautteen.

[#THREAD_ID]<sanallinen palaute>

Löytääpä sitten ne threadit jos tulee ongelmia.

Esim tämä kettu:

[3255] En ole täysin vakuuttunut toiminnasta
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 724
Viestejä
4 494 103
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom