• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Takuuaikana merkittävin ero on se, että esimerkiksi poikkeuksellisen raskaalla käytöllä ei ole merkitystä kunhan on vaan noudatettu valmistajan ohjeita. Pyykinpesukoneen tapauksessa jos vaikka kolme koneellista on ajettu päivässä, niin takuun alla koneen hajotessa saat automaattisesti uuden, mutta jos se hajoaa takuuajan jälkeen vaikka 3v ostamisen jälkeen niin myyjä voi vedota siihen että sitä on käytetty epätyypillisen paljon ja siksi kyseessä ei ole normaali käytössä kuluminen.
Siis ihan oikeesti ?
Saa automaattisesti uuden? eikö tuo vaadi sellaisen takuun missä moinen lisäarvo. Se ei kuitenkaan ole mitenkään tyypillistä, ehkä jossain valinnaisissa lisämaksullissa palveluissa. Uutta saa tilalle joissain kertakäyttötuotteissa, joiden korjaaminen ei mahdollista, eikä mitään vaihtolaite kuviotakaan.


Jos taasen meinaat että myyjä/valmistaja markkinoi tuotetta johonkin tiettyyn käyttöön ja niin eikö se päde myös virhevastuuseen. (siis poikkeuksellisen raskas käyttö, ohjeiden ja lupausten mukaan).

Aiemmin lainatun linkin mukaan takuun juju perinteisesti on siinä että todistustaakka on takuunmyöntäjällä. Se ei tarkoita että takuuaikana voisi käyttää ohjeiden ja (laillisten)ehtojen vastaisesti. (ja vaatia uutta)


Eikö se osoita selvää virhettä jos toimii manuaalin mukaisesti mutta esim. pesukone ei toimi.
Juu, ja ei.
Kuluttajan ei tarvitse eikä hänen kuulu eikä hän edes saa avata ja purkaa pesukonetta etsiäkseen ja testatakseen erikseen yksittäisiä piirejä ja vastuksia joista hän sitten erikseen vie yhden osan myyjälle ja "osoittaa" virheen osassa.
Eiköhän tilanteen arviointii käytetään asiantuntijaa. Eli tyypillisesti huoltoliikettä.

Jos tilanne epäselvä, niin usei sovitaan niin että asiakas maksaa selvittelyn/korjaamisen jos virhettä ei löydy, jos löytyy niin myyjä.
jos vastuu vähän siltä väliltä, niin kustannuksia voidaan jakaa.

Eli vastuullinen myyjä ei selvissä tilanteissa lähde vaatiin jotain tutkimuslausuntoja, koska se käy sille kalliiksi, ja onhan se huonoa jälkimarkkinointia. Huomattava että joillain se liikeidea voi perustua vastuun kartteluun.

Esim viallinen näyttö, se voi olla virhe, tai ei. jos päällepäin ei selviä syytä, niin asiantuntijaa siinä tarvitaan.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Eli vastuullinen myyjä ei selvissä tilanteissa lähde vaatiin jotain tutkimuslausuntoja, koska se käy sille kalliiksi, ja onhan se huonoa jälkimarkkinointia. Huomattava että joillain se liikeidea voi perustua vastuun kartteluun.
Vastuullinen myyjä ei mitään todisteita vaadi koska se on vastoin lakia - jonka takia se kävisi sille aika hemmetin kalliiksi. Myyjä voi monessa tilanteessa kiistää virheen olemassaolon, omilla rahoillaan tekemillään tutkimuksilla, ja sitä kautta olla hankala. Myyjä voi myös yrittää neuvotella tilannetta haluamakseen, esim. ehdoittamalla jotain huoltokustannusten jakoa tmv., mutta se on asiakkaan oma virhe jos moiseen lähtee mukaan. Jos kyseessä on arvokas tuote joka kannattaa vastuusta huolimatta korjata niin tilanne voi olla hieman toinen, tällöin jos myyjä tutkimuksillaan huomaa että laitteeseen tullut vika on johtunut väärästä käytöstä, niin sen saa tyypillisesti itselleen takaisin vain maksamalla selvittelystä johtuneet kulut. Tämmöisessä tilanteessa joku diili jo ennen myyjän omalla rahalla teettämiä tutkimuksia saattaa olla järkevä.
Esim viallinen näyttö, se voi olla virhe, tai ei. jos päällepäin ei selviä syytä, niin asiantuntijaa siinä tarvitaan.
Kyllä on virhe tuotteessa jos näyttö ei mene päälle esim. kolmen vuoden käytön jälkeen. Virheettömän tuotteen näyttö menisi päälle. Toki myyjä voi yrittää venkoilla ja etsiä omalla kustannuksella jotain kosteusvaurioita tms. ja sitten olla korvaamatta tuotetta.


Siis ihan oikeesti ?
Saa automaattisesti uuden? eikö tuo vaadi sellaisen takuun missä moinen lisäarvo. Se ei kuitenkaan ole mitenkään tyypillistä, ehkä jossain valinnaisissa lisämaksullissa palveluissa. Uutta saa tilalle joissain kertakäyttötuotteissa, joiden korjaaminen ei mahdollista, eikä mitään vaihtolaite kuviotakaan.


Jos taasen meinaat että myyjä/valmistaja markkinoi tuotetta johonkin tiettyyn käyttöön ja niin eikö se päde myös virhevastuuseen. (siis poikkeuksellisen raskas käyttö, ohjeiden ja lupausten mukaan).

Aiemmin lainatun linkin mukaan takuun juju perinteisesti on siinä että todistustaakka on takuunmyöntäjällä. Se ei tarkoita että takuuaikana voisi käyttää ohjeiden ja (laillisten)ehtojen vastaisesti. (ja vaatia uutta)
Tahallaan ymmärrät väärin?

Uuden antamisen sijaan toki myyjä voi myös korjauttaa sen rikki menneen tuotteen, mutta se on nykyään tavattoman harvinaista kaikkien autoa edullisempien tuotteiden kohdalla. Jonkun 400 euron pesukoneen kanssa ei montaa minuuttia kannata vehdata suomalaisen huoltomiehen taksalla.

Poikkeuksellisen raskaalla käytöllä viittasin käyttöön joka on poikkeuksellisen raskasta, ei siis sellaista mihin tuotetta varsinaisesti markkinoitaisiin, mutta joka ei ole takuuehtojen vastaista. Jos olisin tarkoittanut takuuehtojen vastaista käyttöä niin olisin sen maininnut. Jos laitetta markkinoitaisiin 'poikkeuksellisen raskaaseen käyttöön', niin silloin esimerkkini poikkeuksellisen raskas käyttö ei olisi sille tuotteelle poikkeuksellisen raskasta.

Otetaan nyt vielä yksi esimerkki. Kuusihenkinen perhe ja niiden (täysin normaalin kaupasta ostettavan, kato vaikka samsungin markkinointimateriaalit ja takuuehdot jos kiinnostaa tarkemmin tutustua) pesukoneen käyttäminen. Tällöin jos laite hajoaa takuuaikana niin ne saa käytännössä varmasti uuden takuusta tilalle (se voidaan myös korjauttaa tai tilalle tulla refurbi, mutta se on melko epätodennäköistä), sillä ei sinne takuuehtoihin ole kukaan kirjoittanut että se ei sovellu perheen käytettäväksi. Kuitenkin jos laite hajoaa vasta takuuajan jälkeen (vaikka 3v kuluttua) ei kannata odottaa uutta laitetta myyjältä, sillä voidaan arvioida että tuotetta on käytetty merkittävästi jotain 'normaalia' enemmän ja siksi laitteen ei voi olettaa kestävän tyypillisen pitkään.

Käyttöohjeiden vastainen käyttö luonnollisesti evää takuun ja virhevastuun, siltä osin kuin käyttöehdot ovat suomen lain mukaisia. Esimerkiksi jos puhelimen käyttöohjeissa kielletään käyttö pakkasessa, mutta tuotetta myydään normaalisti suomessa käytettäväksi ei käyttöohje ole tältä osin pätevä.

Takuun juju on se, että valmistaja lupaa mitä haluaa tuotetta koskien. Virhevastuu on tyypillisesti laajempi ja pidempi, etenkin kodinelektroniikassa.

Ja vielä kerran lopuksi: Laitteen ennenaikainen hajomaminen on virhe! Sen osittamiseksi riittää se että laite on hajonnut! Ihan käytännössäkin toimii tutkitusti juuri näin! Ikinä ei ole tarvinnut alkaa omasta pussista yhtäkään tutkimusta maksamaan, kun osaan itsekkin todeta että laite ei toimi jos se ei toimi. Jos on vielä epäselvää niin KKV:lla on joku asiakaspalvelija joka varmaan mielellään selittää sulle miten asiat toimii jos mun sana ei sulle syystä tai toisesta riitä. Omat tulkintasi ovat monelta osin vääriä.
 
Viimeksi muokattu:

Mila.P

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.05.2020
Viestejä
58
Eivät tuo uutta ja vähän epäilen että edes korjaisivat valovuotoa, eli tuskin tekevät mitään, ellei ole tyylliin aivan kirkas paikka panelissa. Pääsääntöisesti valovuoto on enemmänkin panelityypistä riippuen ominaisuus kuin vika. Pakkaaminen on toki hankalaa, mutta joka tapauksessa suosittelisin kysymään myyjältä mahdollisuutta laitteen vaihtoon. Huomioithan vain, että sieltä voi tulla vielä huonompi tilalle!
Olin jo unohtanut koko asian ja tänään tuli sähköpostia että Philips on tilannut tv:lle kotikorjauksen.
Eli nyt joku tyyppi tulee ruotsista minun kotiini katsomaan/korjaamaan tv:n.
Eikö olisi tullut halvemmaksi vaan hakea tuo pois ja antaa uusi tilalle. Miten voi edes korjata paikanpäällä..
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 798
Olin jo unohtanut koko asian ja tänään tuli sähköpostia että Philips on tilannut tv:lle kotikorjauksen.
Eli nyt joku tyyppi tulee ruotsista minun kotiini katsomaan/korjaamaan tv:n.
Eikö olisi tullut halvemmaksi vaan hakea tuo pois ja antaa uusi tilalle. Miten voi edes korjata paikanpäällä..
Kyllä ne tarvittaessa tekee jopa panelin vaihdon kotosalla. Laittavat vaan lattialle suoja ja siinä puuhaavat. Pisteet Phillipsille jos tuon korjaavat :tup:

Edit. Enkä siis ole kuvaa tuosta TV:stä nähnyt, mutta tarkoitin että hyvältä palvelulta vaikuttaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Joo, paneelin vaihdossa ei kauaa nokka tuhise, tuskin tulevat Ruotsista näinä aikoina korjaamaan ;)
Lienee joku paikallinen huolto esim InfoCare.
 

Mila.P

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.05.2020
Viestejä
58
Joo, paneelin vaihdossa ei kauaa nokka tuhise, tuskin tulevat Ruotsista näinä aikoina korjaamaan ;)
Lienee joku paikallinen huolto esim InfoCare.
No sitä minäkin ajattelin. Mutta miksei se on ruotsista tilattu eikä suoraan suomesta?
Homeservice workshop:Infocare Workshop
Låsblecksgatan 7 20016
58941 Linköping
Ruotsi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Philipsin aspa lienee Ruotsissa tai muuten vaan järjestelmästä tullut tuo. Olikohan Norjalainen firma, mutta tosiaan jos sieltä joku tulee niin kyllä se on ihan lähimaastosta.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
174
Itselläni vikaantui aikoinaan Philipsin 37" tuuman taulutelkkari ja asentaja tuli korjaamaan vian. Kuopiosta oli kuulemma asentaja. Matkaa siis kertyi tänne minun asunnolle vajaa 100 kilometriä. Pisin matka minkä oli joskus joutunut ajamaan oli kuulemma ollut kuopiosta vaasaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.

IMG_20200629_153322.jpg

IMG_20200629_153336.jpg

Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.

Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Aloitetaan nyt ihan ensin siitä että erotetaan takuu ja virhevastuu toisistaan. Ne ovat kaksi eri asiaa, ja yritykset säännönmukaisesti venkoilevat korjausten/hyvitysten kanssa jos osoittautuu että kuluttaja ei tiedä eroa. (Jolloin ei myöskään ole perillä oikeuksistaan.)

Takuu on täysin vapaaehtoinen valmistajan tai myyjän antama "etu". Se että tuotteelle annetaan takuu, ei poista virhevastuun olemassaoloa. Virhevastuu sen sijaan on lakisääteinen asia, ja olennaisesti sisällöllisesti sellainen että tavaroiden pitää kestää niiden oletettavissa oleva käyttöikä normaalissa käytössä, tai muulloin tavarassa on virhe ja se pitää tavalla tai toisella korjata/hyvittää.

Toisinsanoen, mikäli valmistajan/myyjän antama takuu on jo umpeutunut, sinun täytyy vedota nimenomaan virhevastuuseen, jotta saat asiaa eteenpäin. Jos vetoat takuuseen, niin asian käsittely varmasti katkeaa siihen että valmistaja/myyjä toteaa vain takuun päättyneen. En tunne moisten kaikuluotaimien käyttöä tai niiden oletettavissa olevaa käyttöikää, mutta voisi kuvitella että se on yli 2 vuotta, jolloin tuollaiset voisi hyvinkin mennä virhevastuun piiriin. Noiden oletettavien käyttöikien arviointi yleisesti ottaen on ihan oma taiteenlajinsa, mihin en edes yritä ottaa kantaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Maakohtaisia eroja.

Suomessa ei tarvitse myöntää takuuta lainkaan, takuu on lisäetu, yhdenvuoden takuu ei tyypillisesti ole lisäetu (joissain tilanteissa voi olla), eli vuoden takuu on yleensä markkinoinnissa mainittu "ammattikäyttön" takia.

Virheeseen voit vedot, jos voidaan olettaa että moisen laitteen pitäisi se parivuotta kestää.

Muutamaviesti aiemmin osa kirjoittajista väitti että virheen osoittamiseen riittää että laite ei toimi, KKV sivujen mukaan kuluttajan pitää virhe osoittaa.

Mutta ota myyjään yhteyttä, kerro mitä tapahtunut, kerro että tuoteessa selkeä virhe ja vetoa virhevastuuseen. Myyjä sitten vastaa jotain, jos kiistää virheen, niin pallo sinulla. Tosin aika yleinen tapa on että tuote laitetaan huoltoon ja ne antaa lausunnon ja sen perusteella sitten jaetaan kustannuksia,...
... jos huollon lausunto on epäedullinen sinulle , ja et siihen tyyyväinen niin sitten työläs prosessi. (kuvan perusteella on vaikea arpoa onko virhe, vai ei, voi siis maalikkona kuvitella tilantee missä noin käynyt ihan virheettömälle tuotteelle , kuten kuvitella tilanne että ihan materiaali moka)

Jos valmistaja / maahantuoja takaa vain vuoden kestoa (1v takuu), niin kertoohan se jotain joko laadusta, valmistajan käsityksestä kuinka pitkään kestää tai halusta kantaa vastuusta. Mutta myyjä ei voi kuluttajan oikeuksia heikentävillä ehdoilla välttää vastuutaan (voi toki myydä vuoden kestäviä kaikuja, mutta se pitää sitten kertoa selkeästi ja kuvio muuten pitää olla sopiva, hinta linjassa, eikä vain vastuun välttelyä)

Edit:
Ja jos "ammattikäyttöä" niin kuluttajasuojasta ei apua, toki jos kuitti on omalla nimellä, niin moni unohtaa työkäyttöä mainita.

Edit2
Tuli mieleen että oliko tuo yhteyden ottosi myyjään ? Eli ole yhteydessä myyjään, jokin muu tahoa jolla ei suhdetta sinuun ei välttämättä ole kovin innostunut kantaamaan muiden vastuita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.



Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Kuten edup tossa jo mainitsikin, niin virhevastuun piikkiin tuo menee eikä takuuseen jos takuuaika on ummessa. Virhevastuun korvaa myyjä, eikä valmistaja.

Aika ilmiselvästi kyseessä on virheellinen tuote jos se hajoaa atomeiksi osana normaalia käyttöä, eikä sinun tarvitse sen kummemmin yrittää mitään selittää, vaikka @pulatunnus muuta täällä trollaileekin. (Hänen mielestä autossakaan ei välttämättä ole virhettä vaikka siitä irtoaisi ohjauspyörä tunnin ajon jälkeen).

Sit jos myyjä ei ole halukas tuota korvaamaan, niin kuluttaja-asiamiehelle viestiä ja homma etenee sit sitä kautta omalla ajallaan.

Muutamaviesti aiemmin osa kirjoittajista väitti että virheen osoittamiseen riittää että laite ei toimi, KKV sivujen mukaan kuluttajan pitää virhe osoittaa.
Mielestäsi tuotteessa ei ole virhettä? Onko sulla silmiä? Jos sun vedenkeittimestä irtoaa kahva viikon normaalin käytön jälkeen niin onko tuotteessa virhe? Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen. Virhe voi olla myös tuotteen suunnittelusta johtuva! Mitään mikroskooppikuvia halkeamista ei tarvitse kuluttajan tuottaa!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Mielestäsi tuotteessa ei ole virhettä? Onko sulla silmiä? Jos sun vedenkeittimestä irtoaa kahva viikon käytön normaalin käytön jälkeen niin onko tuotteessa virhe? Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen. Virhe voi olla myös tuotteen suunnittelusta johtuva! Mitään mikroskooppikuvia halkeamista ei tarvitse kuluttajan tuottaa!
Maalikkona en pystynyt kuvasta selvittää onko virhe vai ei. Joten olisi vähän edesvastuutonta väittää sitä virheeksi, enkä siis väittänyt ettei voisi olla virhe (virhe voi olla, suunnittelu, ohje, valimistus , koponentti jne).

En tunne ko laitteen käyttöohjeita, mutta noin yläistäen kuvan perusteella tulee myös käyttö ja asennusvirheet mieleen, joten olisi ollut kovasta rohkeaa todetä että virhe se on, jos ei sellaiselta yksiselitteisesti edes näytä.

Vedenkeittimen kahvankanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen.
En nyt ihan varma kuka trollaa.


Kuluttaja jos asio elinkeinonharjoittajan kanssa ja alkaa esittää jotain höpö väitteitä jotka jopa ristiriitaisia kuluttajaneuvonnan kanssa, niin seuraus on lähinnä vaikeutunut tilanne.

Jos höpöjen lisäksi uhkailee Kuluttaja-asiamiehellä, niin sitten on sijoittanut itsensä jo sinne jonon pohjalle.

En rohkenisi yllyttään sellaiseen jossa vanhingot voivat olla huomattavan suuret. (siis ihan oikeasti jotkut on joskus lähteneet jopa käräjoimään)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Olin jo unohtanut koko asian ja tänään tuli sähköpostia että Philips on tilannut tv:lle kotikorjauksen.
Eli nyt joku tyyppi tulee ruotsista minun kotiini katsomaan/korjaamaan tv:n.
Eikö olisi tullut halvemmaksi vaan hakea tuo pois ja antaa uusi tilalle. Miten voi edes korjata paikanpäällä..
Kyllä minullakin (Samsungin TV) aikanaan kävi korjaaja kotona. Ensin vaihtoi emolevyn, kun kertoi että heitä on ohjeistettu ensin vaihtamaan sen ja kun ei auttanut vaihtoi paneelin. Ei siinä aikaa mennyt kun noin tunti koko hommassa. Sillä oli semmonen kokoon taittuva pöytä mukana jonka päällä sen homman teki.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Selvitin hieman asiaa ennen kuin vastailen tänne, kuittia kun ei löytynyt mistään. Löytyi viimeinkin, soittelin ostopaikkaan, Motonettiin, ja esitin asiani. Asiakaspalvelija totesi takuun olevan ohi ja totesi myös kertomukseni perusteella että virhevastuu saattaa hyvinkin päteä tässä tapauksessa. Kaiku mukaan ja käymään paikallisessa Motonetissä, siellä katsovat miten toimitaan.
Raymarinelle soiton yhteydessä selvisi että nämä on yhtenäisiä paketteja, eikä korjattavissa. Sulkevat kaikki vedenpitävyyden takia kuoriin ja auki ei helposti saa.

Aloitetaan nyt ihan ensin siitä että erotetaan takuu ja virhevastuu toisistaan. Ne ovat kaksi eri asiaa, ja yritykset säännönmukaisesti venkoilevat korjausten/hyvitysten kanssa jos osoittautuu että kuluttaja ei tiedä eroa. (Jolloin ei myöskään ole perillä oikeuksistaan.)

Takuu on täysin vapaaehtoinen valmistajan tai myyjän antama "etu". Se että tuotteelle annetaan takuu, ei poista virhevastuun olemassaoloa. Virhevastuu sen sijaan on lakisääteinen asia, ja olennaisesti sisällöllisesti sellainen että tavaroiden pitää kestää niiden oletettavissa oleva käyttöikä normaalissa käytössä, tai muulloin tavarassa on virhe ja se pitää tavalla tai toisella korjata/hyvittää.

Toisinsanoen, mikäli valmistajan/myyjän antama takuu on jo umpeutunut, sinun täytyy vedota nimenomaan virhevastuuseen, jotta saat asiaa eteenpäin. Jos vetoat takuuseen, niin asian käsittely varmasti katkeaa siihen että valmistaja/myyjä toteaa vain takuun päättyneen. En tunne moisten kaikuluotaimien käyttöä tai niiden oletettavissa olevaa käyttöikää, mutta voisi kuvitella että se on yli 2 vuotta, jolloin tuollaiset voisi hyvinkin mennä virhevastuun piiriin. Noiden oletettavien käyttöikien arviointi yleisesti ottaen on ihan oma taiteenlajinsa, mihin en edes yritä ottaa kantaa.
Maakohtaisia eroja.

Suomessa ei tarvitse myöntää takuuta lainkaan, takuu on lisäetu, yhdenvuoden takuu ei tyypillisesti ole lisäetu (joissain tilanteissa voi olla), eli vuoden takuu on yleensä markkinoinnissa mainittu "ammattikäyttön" takia.

Virheeseen voit vedot, jos voidaan olettaa että moisen laitteen pitäisi se parivuotta kestää.

Muutamaviesti aiemmin osa kirjoittajista väitti että virheen osoittamiseen riittää että laite ei toimi, KKV sivujen mukaan kuluttajan pitää virhe osoittaa.

Mutta ota myyjään yhteyttä, kerro mitä tapahtunut, kerro että tuoteessa selkeä virhe ja vetoa virhevastuuseen. Myyjä sitten vastaa jotain, jos kiistää virheen, niin pallo sinulla. Tosin aika yleinen tapa on että tuote laitetaan huoltoon ja ne antaa lausunnon ja sen perusteella sitten jaetaan kustannuksia,...
... jos huollon lausunto on epäedullinen sinulle , ja et siihen tyyyväinen niin sitten työläs prosessi. (kuvan perusteella on vaikea arpoa onko virhe, vai ei, voi siis maalikkona kuvitella tilantee missä noin käynyt ihan virheettömälle tuotteelle , kuten kuvitella tilanne että ihan materiaali moka)

Jos valmistaja / maahantuoja takaa vain vuoden kestoa (1v takuu), niin kertoohan se jotain joko laadusta, valmistajan käsityksestä kuinka pitkään kestää tai halusta kantaa vastuusta. Mutta myyjä ei voi kuluttajan oikeuksia heikentävillä ehdoilla välttää vastuutaan (voi toki myydä vuoden kestäviä kaikuja, mutta se pitää sitten kertoa selkeästi ja kuvio muuten pitää olla sopiva, hinta linjassa, eikä vain vastuun välttelyä)

Edit:
Ja jos "ammattikäyttöä" niin kuluttajasuojasta ei apua, toki jos kuitti on omalla nimellä, niin moni unohtaa työkäyttöä mainita.

Edit2
Tuli mieleen että oliko tuo yhteyden ottosi myyjään ? Eli ole yhteydessä myyjään, jokin muu tahoa jolla ei suhdetta sinuun ei välttämättä ole kovin innostunut kantaamaan muiden vastuita.
Motonetilta kertoivat että todennäköisesti laittavat ns. huoltoon ja vaihtavat joko uuteen tai tulee korjauskustannukset. Saapi nähdä. Ammattikäyttöä ei ole ollut, ihan veneilyssä käytetty.

Kuten edup tossa jo mainitsikin, niin virhevastuun piikkiin tuo menee eikä takuuseen jos takuuaika on ummessa. Virhevastuun korvaa myyjä, eikä valmistaja.

Aika ilmiselvästi kyseessä on virheellinen tuote jos se hajoaa atomeiksi osana normaalia käyttöä, eikä sinun tarvitse sen kummemmin yrittää mitään selittää, vaikka @pulatunnus muuta täällä trollaileekin. (Hänen mielestä autossakaan ei välttämättä ole virhettä vaikka siitä irtoaisi ohjauspyörä tunnin ajon jälkeen).

Sit jos myyjä ei ole halukas tuota korvaamaan, niin kuluttaja-asiamiehelle viestiä ja homma etenee sit sitä kautta omalla ajallaan.

Mielestäsi tuotteessa ei ole virhettä? Onko sulla silmiä? Jos sun vedenkeittimestä irtoaa kahva viikon käytön normaalin käytön jälkeen niin onko tuotteessa virhe? Jotain rotia nyt tohon trollaamiseen. Virhe voi olla myös tuotteen suunnittelusta johtuva! Mitään mikroskooppikuvia halkeamista ei tarvitse kuluttajan tuottaa!
Kyllähän tuossa on näkyvissä murtumia muovissa ja tuo sokea mutteri on tuolta korkannut ulos muovin pehmenemisen takia. Koko näytön paino kun on tuon jalan varassa , tyyliin näin:



Itse olen tuon paikoilleen asentanut ja ohjeita noudattaen, nämä tälläiset kun haluan säilyttää pitemmän aikaa. Sen takia ostin näyttöönkin suojakalvon, pidentääkseni elinikää. Katsotaan nyt mihin asti Motonetin kanssa päästään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
En tunne ko laitteen käyttöohjeita, mutta noin yläistäen kuvan perusteella tulee myös käyttö ja asennusvirheet mieleen, joten olisi ollut kovasta rohkeaa todetä että virhe se on, jos ei sellaiselta yksiselitteisesti edes näytä.
Toki jos on laitteen itse rikkonut käyttämällä väkivaltaa tai tehnyt jotain käyttöohjeiden vastaista joka on johtanut laitteen hajoamiseen, niin virhevastuuseen (ja myös siihen takuuseen) vetoaminen olisi kaiketi petos (tosin jos tietämättään näin toimii niin petoksen tunnusmerkit eivät täyty). Muussa tapauksessa kyseessä on virhe tuotteessa. Mitään puolivälitilannetta ei ole, niin kauan kuin virhevastuun voidaan ajallisesti kuvitella olevan voimassa.

Vedenkeittimen kahvankanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.
Laite hajoaa mekaanisesti osana normaalia käyttöä. Virhevastuun näkökulmasta tilanne on täysin vastaava.

Selvitin hieman asiaa ennen kuin vastailen tänne, kuittia kun ei löytynyt mistään. Löytyi viimeinkin, soittelin ostopaikkaan, Motonettiin, ja esitin asiani. Asiakaspalvelija totesi takuun olevan ohi ja totesi myös kertomukseni perusteella että virhevastuu saattaa hyvinkin päteä tässä tapauksessa. Kaiku mukaan ja käymään paikallisessa Motonetissä, siellä katsovat miten toimitaan.
Motonetissä usein hoitavat hommat kotiin ilman mitään turhaa vääntämistä. Mistään huollosta ei kannata alkaa maksamaan sillä silloin myönnät että olet tehnyt virheen sen käytössä tai asentamisessa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Motonetilta kertoivat että todennäköisesti laittavat ns. huoltoon ja vaihtavat joko uuteen tai tulee korjauskustannukset. Saapi nähdä.
Hyvä.

Kyllähän tuossa on näkyvissä murtumia muovissa ja tuo sokea mutteri on tuolta korkannut ulos muovin pehmenemisen takia. Koko näytön paino kun on tuon jalan varassa , tyyliin näin:







Itse olen tuon paikoilleen asentanut ja ohjeita noudattaen, nämä tälläiset kun haluan säilyttää pitemmän aikaa. Sen takia ostin näyttöönkin suojakalvon, pidentääkseni elinikää. Katsotaan nyt mihin asti Motonetin kanssa päästään.
Sormin kiristettävässä toleranssit isoja, jos ei ihme ohjeita niin tunteella kiristämisen luulisi olevan se oikea.



Jotkut vääntelee (säätelee) kiristyksen jälkeen, tarkoituksella tai vahingossa, joka voi olla ohjeiden vastaista (ja noin yleistietämyksen vastaista, jos kiinikkeessä ei ole suunniteltu periksiantamista)

Mutta venekäytössä koville joutuu muutenkin, ja jos tarkoitettu kiinteästi pidettäväksi Suomessa niin säitäkin kestettävä (lämpö. aurinko) ja sen jälkeen käytön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Toki jos on laitteen itse rikkonut käyttämällä väkivaltaa tai tehnyt jotain käyttöohjeiden vastaista joka on johtanut laitteen hajoamiseen, niin virhevastuuseen (ja myös siihen takuuseen) vetoaminen olisi kaiketi petos (tosin jos tietämättään näin toimii niin petoksen tunnusmerkit eivät täyty). Muussa tapauksessa kyseessä on virhe tuotteessa. Mitään puolivälitilannetta ei ole, niin kauan kuin virhevastuun voidaan ajallisesti kuvitella olevan voimassa.

Laite hajoaa mekaanisesti osana normaalia käyttöä. Virhevastuun näkökulmasta tilanne on täysin vastaava.

Motonetissä usein hoitavat hommat kotiin ilman mitään turhaa vääntämistä. Mistään huollosta ei kannata alkaa maksamaan sillä silloin myönnät että olet tehnyt virheen sen käytössä tai asentamisessa.
Muistelisin kanssa että Motonetissä on asiat hoituneet aikaisemmin sujuvasti näissä takuu/huoltojutuissa.

Hyvä.

Sormin kiristettävässä toleranssit isoja, jos ei ihme ohjeita niin tunteella kiristämisen luulisi olevan se oikea.

Jotkut vääntelee (säätelee) kiristyksen jälkeen, tarkoituksella tai vahingossa, joka voi olla ohjeiden vastaista (ja noin yleistietämyksen vastaista, jos kiinikkeessä ei ole suunniteltu periksiantamista)

Mutta venekäytössä koville joutuu muutenkin, ja jos tarkoitettu kiinteästi pidettäväksi Suomessa niin säitäkin kestettävä (lämpö. aurinko) ja sen jälkeen käytön.
Tuossa tuo iso sormimutteri on tarkoitettu näytön asennon säätöön, kohta joka murtui on sen mutterin yläpuolella jalassa. Jalka taas on pultilla itse näytössä kiinni.

mount.jpg

Palaan tähän kun asia etenee. Tuossa asennusohjeessa näkyy toinen M6X1 kierre näytön yläosassa, jos saan uuden rikkoutuneen tilalle, tulen kyllä käyttämään molempia kiinnityspisteitä. Väännän vaikka alumiinista sopivan pohjan johon koko näyttö kiinnittyy, tuohon jalkaan ei ole enää luottamista. Asennusohjeessa ei ole edes momenttiarvoa mainuttu millä se kiritään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 544
Muistelisin kanssa että Motonetissä on asiat hoituneet aikaisemmin sujuvasti näissä takuu/huoltojutuissa.



Tuossa tuo iso sormimutteri on tarkoitettu näytön asennon säätöön, kohta joka murtui on sen mutterin yläpuolella jalassa. Jalka taas on pultilla itse näytössä kiinni.


Palaan tähän kun asia etenee. Tuossa asennusohjeessa näkyy toinen M6X1 kierre näytön yläosassa, jos saan uuden rikkoutuneen tilalle, tulen kyllä käyttämään molempia kiinnityspisteitä. Väännän vaikka alumiinista sopivan pohjan johon koko näyttö kiinnittyy, tuohon jalkaan ei ole enää luottamista. Asennusohjeessa ei ole edes momenttiarvoa mainuttu millä se kiritään.
Juu harmillisen huonosti tossa annettu mitään infoa tosiaan. Ite nykyään isken muoviin kuumentamalla liitettyihin holkkeihin pultit kiinni aika löysästi, mutta pikkasen (sitä pehmeämpää) kierrelukitetta väliin. Näin saa hyvän pidon ilman että siihen muovi-holkkiliitokseen tulee juurikaan jännitystä. Ei näin voi mikään valmistaja vaatia että ihmiset toimii, mutta muutaman kerran on jotain vastaavia liitoksia hajonnut useamman vuoden käytön jälkeen ja ei sitä jaksa aina kaikkea käydä vaihdattamassa uuteen.
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
Osaako joku sanoa mitä tarkoittaa kommentti "Tilaus on käsitelty ja juuri tarkistin, että se on myös lähtenyt toimittajan varastolta. Tarkkaa seurantaa ei valitettavasti ole vielä antaa, mutta matkalla on."?
Tilasin tavaraa Multitronicista jossa oli 1-4 päivän toimitusaika, mutta kun tavara ei lähtenytkään heti liikkeelle niin kyisyin että onhan se matkalla. Onko nämä toimittajat nyt sitten mahdollisesti niitä merentakaisia?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Tuossa tuo iso sormimutteri on tarkoitettu näytön asennon säätöön, kohta joka murtui on sen mutterin yläpuolella jalassa. Jalka taas on pultilla itse näytössä kiinni.
Jonkin Suomi ohjeen löysin, jossa asennusohjeet, en varma onko sama kuin sinulle toimitettu, mutta siinä pikaluvulla ei ollut momentti ohjeita kiristyksestä ja tosiaan ihan avaimella tuhon runkoon kiristäminen, suosittelivat ammattilaista asentamaan, mutta tee se itse oli ymmärtääkseni hyväksytty. Ajan sitä takaa että jos suunniteltu johonkin suht pieneen momenttiin, niin virhe ohjeissa.

Tuota sormimutteria, näytön säätöä, jos suunniteltu niin että se on sopivanlöysä, eli ajatus että vähentää rungon rasitusta jos laitteeseen tulee vääntöä, mutta ei siinä löytämässäni ohjeessa senkään kireydestä nopeasti lukemalla mitään mainittu.

Lisäksi ohjeissa ei osunnut silmään että pitäs suojella auringolta jne, oikeastaan päinvastoin, suositeltiin ainakin osaa melleja asentamaan ulkokannella.

Pohdinnan tarkoitus se että varautua eri vaihtoehtoihin, jos huolto toteaa että liiantiukkaan, aurinkoon tai jotain muuta sen suuntaista, niin on heti vastata että asennus ja sijoitus ohjeidenmukaan (jos on niiden saatujen suomenkiellisten ohjeiden mukaan tehty).

Sitten jos johtuu siitä että tuota yksikköä väännetty (tai vastavaa), niin sitten voikin olla vaikeampaa perustella että sellaista pitäisi kestää, ellei ohjeissa sellaista luvata. Tälläisestä jää myös helposti epävarma olo, jos reglamoija ei itse tiedä tapahtumaa mikä olisi vaurion aiheutta, varsinkin jos irtoaminen on tapahtunut myöhemmin.

En siis väitä etteikö tuo olisi ihan ohjeiden mukaan asennettu ja käytetty ja sitä myöten ihan virhevastuuseen kuuluva virhe (oli se virhe sitten ohje, materiaa, suunnittelu jne).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Osaako joku sanoa mitä tarkoittaa kommentti "Tilaus on käsitelty ja juuri tarkistin, että se on myös lähtenyt toimittajan varastolta. Tarkkaa seurantaa ei valitettavasti ole vielä antaa, mutta matkalla on."?

Tilasin tavaraa Multitronicista jossa oli 1-4 päivän toimitusaika, mutta kun tavara ei lähtenytkään heti liikkeelle niin kyisyin että onhan se matkalla. Onko nämä toimittajat nyt sitten mahdollisesti niitä merentakaisia?
Tuosta saa käsityksen, tilaus on käsiteltu ja on myös tavara lähtenyt toimittajan varastolta.
Siitä ei selviä onko toimittaja Suomessa, vai meren takana pohjoismaissa, euroopassa, vai ihan jossain muualla.

Ihan varmaksi tuosta ei voi sanoa onko se tulossa suoraan sinulle, ehkä myyjä ei ole vielä saanut seurankoodeja tai dataa ei vielä parsittu. tai se välivaihe tekemättä josta sinun pakettisi saisi sen yksilöivän seurantatunnuksen.

1-4 päivän toimitusaika viittaa pohjoismaihin, ja miksei myös osittain laajemmin eurooppaan, ja jos Suomessa toimitusosoite on kasvualueella riittävän etelässä (alueella missä nopea toimitukset).

mutta kun tavara ei lähtenytkään heti liikkeelle niin kyisyin että onhan se matkalla.
Tarkoittaako heti seuraava arkipäivää, tai sitä seuraavaa. Vai sitä että tilasit iltapäivällä, ja seuraavana aamupäivänä ihmettelit miksi ei jo tulossa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Jonkin Suomi ohjeen löysin, jossa asennusohjeet, en varma onko sama kuin sinulle toimitettu, mutta siinä pikaluvulla ei ollut momentti ohjeita kiristyksestä ja tosiaan ihan avaimella tuhon runkoon kiristäminen, suosittelivat ammattilaista asentamaan, mutta tee se itse oli ymmärtääkseni hyväksytty. Ajan sitä takaa että jos suunniteltu johonkin suht pieneen momenttiin, niin virhe ohjeissa.
Tuota sormimutteria, näytön säätöä, jos suunniteltu niin että se on sopivanlöysä, eli ajatus että vähentää rungon rasitusta jos laitteeseen tulee vääntöä, mutta ei siinä löytämässäni ohjeessa senkään kireydestä nopeasti lukemalla mitään mainittu.
Lisäksi ohjeissa ei osunnut silmään että pitäs suojella auringolta jne, oikeastaan päinvastoin, suositeltiin ainakin osaa melleja asentamaan ulkokannella.
Pohdinnan tarkoitus se että varautua eri vaihtoehtoihin, jos huolto toteaa että liiantiukkaan, aurinkoon tai jotain muuta sen suuntaista, niin on heti vastata että asennus ja sijoitus ohjeidenmukaan (jos on niiden saatujen suomenkiellisten ohjeiden mukaan tehty).
Sitten jos johtuu siitä että tuota yksikköä väännetty (tai vastavaa), niin sitten voikin olla vaikeampaa perustella että sellaista pitäisi kestää, ellei ohjeissa sellaista luvata. Tälläisestä jää myös helposti epävarma olo, jos reglamoija ei itse tiedä tapahtumaa mikä olisi vaurion aiheutta, varsinkin jos irtoaminen on tapahtunut myöhemmin.
En siis väitä etteikö tuo olisi ihan ohjeiden mukaan asennettu ja käytetty ja sitä myöten ihan virhevastuuseen kuuluva virhe (oli se virhe sitten ohje, materiaa, suunnittelu jne).
Tullut kyllä sen verran monta vuotta itse asennettua kaikki mihin luvat riittää, että voin sanoa asennuksen olevan ohjeen mukainen. Vaikka laite ei maksa kuin sen 450€ ja selvästi kuluttajaluokan laite, niin pitäisihän sen oikein asennettuna kestää useampi vuosi.

Tuo iso mutteri on juuri siinä tiukkudessa että näyttö ei liikkunut kovassakaan aallokossa, se jalan pultti on kiritty niin ettei vieläkään auennut. Se iso mutteri on nimenomaan näytön säätöä varten, veneen pulpetissa olevassa kupissa on vielä kuminen pohja, siihen tiputetaan tuon jalan päässä oleva pallo. Se kuminen pohja edesauttaa jalan paikallaan pysymisessä.

Venettä säilytetään trailerin päällä ja traileri on aina autotallissa kun venettä ei käytetä, joten aurinkoa tai lämpötilan vaihtelua ei ole saanut liikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Ei jalan pitäisi noin murtua ihan itsekseen. Oletko nojannut laitteeseen tai ottanut siitä tukea?

Miten murtuminen tapahtui?

Olen rikkonut vastaavalla kiinnitystavalla olevan kännykän autotelineen vääntämällä sitä liian kovaa asentoon, johon ilmeisesti säätövara ei enää antanut myöten. Jalka napsahti poikki ja kuulapää jäi kiinnitysalustaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Ei kiistatilanne, vaan normi takuuseen liittyvä juttu. Ostin 2018 heinäkuussa Raymarine Dragonfly 7 Pro kaiukuluotaimen ja eilen siitä murtui kiinnitysjalka, näytön rungossa havaittavissa halkeamia.



Soitin Suomen Raymarinen tukeen ja vastasivat että tuotteella vuoden takuu. Onko näin, käsittääkseni EU-alueella tuotteelle pitää myöntää 2 vuoden takuu/virhevastuu?
Ei jalan pitäisi noin murtua ihan itsekseen. Oletko nojannut laitteeseen tai ottanut siitä tukea?
Miten murtuminen tapahtui?
Olen rikkonut vastaavalla kiinnitystavalla olevan kännykän autotelineen vääntämällä sitä liian kovaa asentoon, johon ilmeisesti säätövara ei enää antanut myöten. Jalka napsahti poikki ja kuulapää jäi kiinnitysalustaan.
Eipä noihin ole tapana nojailla tai edes tukea ottaa. Sitä varten on kaiteet veneessä. Kuvista näkee hyvin että muovi on alkanut pettää näyttöosasta, halkeamia lähtee kohdasta josta tuo mutteri on korkannut. Kannattaa ottaa huomioon että kyseessä veneeseen asennettava laite, se kyyti ei ole ihan niin tasaista mitä autossa. Välillä on menty melkein potkuri ilmassa kun aallokko runnoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Totta, en tuota puolta ajatellutkaan. Aallokko tosiaan voi aiheuttaa melkoisiakin voimia tuollaiselle muovi-metalli yhdistelmälle. Nyt kun uusin silmin tuota katsoo, niin selkeä tapaushan tämä on.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Nyt vasta itse kerkesin asentamaan gigantilta saadun PNY 2060 Superin ja speccy kertoo kortin olevan: 4095MB NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (PNY). Jotenkin elin uskossa, että tämä olisi 8gb malli. Mites muilla menee? Ajurit toki päivitettynä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Nyt vasta itse kerkesin asentamaan gigantilta saadun PNY 2060 Superin ja speccy kertoo kortin olevan: 4095MB NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (PNY). Jotenkin elin uskossa, että tämä olisi 8gb malli. Mites muilla menee? Ajurit toki päivitettynä.
Kyllä se pitäisi olla 8GB muistilla, eihän niitä ole edes tehty 4GB versioina. Tarkista GPU-Z ohjelmalla.
Tässä oma.
pny gpuz.jpg
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Kyllä se pitäisi olla 8GB muistilla, eihän niitä ole edes tehty 4GB versioina. Tarkista GPU-Z ohjelmalla.
Tässä oma.
Kiitos tästä! GPU-Z kertoi täysin samat tiedot, eli en rupea raivoamaan vaan tyydyn tähän :)
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465

Kummasti juuri verkkokaupoissa on näitä hintavirheitä. Eikö sen pitäisi mennä niin että se hinta mikä siellä on niin sillä tuote myydään eikä niin että myyjä laittaa sen asiakkaan vastuulle tarkistaa asia. Tämän voi vaikka ajatella niin että laittaa myydään palstalle tuote ja ostaja löytyy niin kertoo että kyseessä on hintavirhe ja oikea hinta onkin 50% enemmän. Ostajan olisi pitänyt tämä tajuta tai huuto.net tms. Se ei vaan voi mennä näin. Vastuu pitää aina olla myyjälle. Sillä hinnalla myydään joka on ilmoitettu tai tingityllä hinnalla mutta se hinta on maksimi joka ilmoitettu. Tällä perusteella ei kannata ostaa verkkokaupoista vaan käydä fyysisesti hakemassa tuote kaupasta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105

Kummasti juuri verkkokaupoissa on näitä hintavirheitä. Eikö sen pitäisi mennä niin että se hinta mikä siellä on niin sillä tuote myydään eikä niin että myyjä laittaa sen asiakkaan vastuulle tarkistaa asia. Tämän voi vaikka ajatella niin että laittaa myydään palstalle tuote ja ostaja löytyy niin kertoo että kyseessä on hintavirhe ja oikea hinta onkin 50% enemmän. Ostajan olisi pitänyt tämä tajuta tai huuto.net tms. Se ei vaan voi mennä näin. Vastuu pitää aina olla myyjälle. Sillä hinnalla myydään joka on ilmoitettu tai tingityllä hinnalla mutta se hinta on maksimi joka ilmoitettu. Tällä perusteella ei kannata ostaa verkkokaupoista vaan käydä fyysisesti hakemassa tuote kaupasta.
Yksi asia tässä ihmetyttää, eikö verkkokaupassa tai tilausvahvistuksessa ole (auto)veroerittelyä?
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791

Kummasti juuri verkkokaupoissa on näitä hintavirheitä. Eikö sen pitäisi mennä niin että se hinta mikä siellä on niin sillä tuote myydään eikä niin että myyjä laittaa sen asiakkaan vastuulle tarkistaa asia. Tämän voi vaikka ajatella niin että laittaa myydään palstalle tuote ja ostaja löytyy niin kertoo että kyseessä on hintavirhe ja oikea hinta onkin 50% enemmän. Ostajan olisi pitänyt tämä tajuta tai huuto.net tms. Se ei vaan voi mennä näin. Vastuu pitää aina olla myyjälle. Sillä hinnalla myydään joka on ilmoitettu tai tingityllä hinnalla mutta se hinta on maksimi joka ilmoitettu. Tällä perusteella ei kannata ostaa verkkokaupoista vaan käydä fyysisesti hakemassa tuote kaupasta.
Mutta milloin viimeksi olisit pystynyt hakemaan tuotteen? Esimerkiksi Dustinin ryzen 2600 prosessoria ei voinut noutaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465
Yksi asia tässä ihmetyttää, eikö verkkokaupassa tai tilausvahvistuksessa ole (auto)veroerittelyä?
Aina kun maksaa tuotteen niin siinä pitää olla veroerittely eli paljon tuotteen verot on. Tässä tapauksessa se olisi autovero.


Mutta milloin viimeksi olisit pystynyt hakemaan tuotteen? Esimerkiksi Dustinin ryzen 2600 prosessoria ei voinut noutaa.
Olisin tilannut sen sellaisesta liikkeestä jolla on kivijalkamyymälä. Viime vuonna tilasin pari verkkolaitetta verkkokauppa.comista. Ne kävin ihan hakemassa myymälästä niin että maksoin ne silloin. Näin myymälä ei pysty toimimaan kuten kyseisessä uutisessa toimittiin auton suhteen.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Olisin tilannut sen sellaisesta liikkeestä jolla on kivijalkamyymälä. Viime vuonna tilasin pari verkkolaitetta verkkokauppa.comista. Ne kävin ihan hakemassa myymälästä niin että maksoin ne silloin. Näin myymälä ei pysty toimimaan kuten kyseisessä uutisessa toimittiin auton suhteen.
Mutta kun se oli muualla melkein 70 € kalliimpi
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
992
Tuote:Gigabyte 16GB (2 x 8GB) GIGABYTE Memory, DDR4 2666MHz, CL16, 1.20V, musta
Hinta: 49,00 €
Kauppa:jimms.fi
Voimassa:-
Linkki: Gigabyte 16GB (2 x 8GB) GIGABYTE Memory, DDR4 2666MHz, CL16, 1.20V, musta - 49,00€

Eikös tuossa olisi ihan hyvänhintaiset perusmuistit
Saatavuus avoinna.. :whistling: Ehkä hyvä tarjous niille, joilla riittää kärsivällisyyttä odottamaan uutta mahdollista erää maahantuojalle tai vaihtoehtoisesti tilauksen peruuntumisilmoa Jimm'sin aspalta.
Tuotekoodi viittaisi 1x 8GB kittiin ja siitä varmaankin halpa hinta.
Tässähän onkin sitten seuraava sota pystyssä, en kiellä etteikö olisi inhimillinen virhe että lipsahtanut ja tullut tuo 16gb kera kuvineen tuohon, mutta tässä on taas kiperä tilanne että kuka lukee ja googlailee tuotekoodeja
jos muuten tavaran kerrotaan olevan sitä mitä on hakemassa.... Jokohan alkaisi popcornin valmistukseen :think:
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465
Mutta kun se oli muualla melkein 70 € kalliimpi
Silloin se kannattaa ostaa postiennakolla jolloin tuote lähtee ja se maksetaan vasta postissa. Tällöin verkkokauppa ei voi vedota siihen että se olisi hintavirhe. Tämä tapa on vähän kalliimpi mutta välttää sen että kauppa peruttaisiin ja etenkin työtön menettäisi nämä rahat koska Kela tulkitsee tämän tuloksi koska rahat palautuu tilille. Tosin en tiedä miten se menee palautusten ostalta. Todennäköisesti samalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Silloin se kannattaa ostaa postiennakolla jolloin tuote lähtee ja se maksetaan vasta postissa. Tällöin verkkokauppa ei voi vedota siihen että se olisi hintavirhe. Tämä tapa on vähän kalliimpi mutta välttää sen että kauppa peruttaisiin ja etenkin työtön menettäisi nämä rahat koska Kela tulkitsee tämän tuloksi koska rahat palautuu tilille. Tosin en tiedä miten se menee palautusten ostalta. Todennäköisesti samalla tavalla.
Ei toimi. Minun tapauksessa Dustin perui tilauksen ennen kuin se oli edes postissa ja postiennakko ei olisi muuttanut mitään, sillä he olisivat sen tilauksen peruneet jokatapauksessa. Ostin sen prosessorin muualta, kun edes kuluttajaneuvonta ei saanut dustinin päätä käännettyä ja vaikka heille oli kuinka kerrottu kuluttajariitalautakunnan päätöksistä ja lausumista, joissa pointi oli se että hintavirhe sitoo myyjää ja sitova sopimus on syntynyt silloin kun kuluttaja painaa verkkokaupan osta nappia.

Jos haluat, voin nämä uudestaan laitta tähän ketjuun ja linkin virallisille kkv:n sivuille josta löytyy samat lausumat.

Nyt tämä Dustin tapaus on kuluttajariitalautakunnassa ja vaadin dustinilta vajaan 70 € vahingonkorvausta siitä kun he eivät noudattaneet tekemäämme sopimusta tuosta prosessorista.
jos haluat voin tuon valituksen kuluttajariitalautakuntaan tuoda sulle luettavaksi. Kuluttaja neuvonnassa olivat sanoneet, että mulla on mahdollista saada hintojen erotus vahingonkorvauksena, tosin voi olla että ei mene läpi, mutta tuon prosessorin arvo 1,5 vuoden päästä ei ole enään se mitä siitä maksoin. Lisäksi mulla oli jo muut osat ostettu uutta tietokonetta varten, joten senkin puolesta ei tullut kysymykseen odottaa niin kauan kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
465
Ei toimi. Minun tapauksessa Dustin perui tilauksen ennen kuin se oli edes postissa ja postiennakko ei olisi muuttanut mitään, sillä he olisivat sen tilauksen peruneet jokatapauksessa. Ostin sen prosessorin muualta, kun edes kuluttajaneuvonta ei saanut dustinin päätä käännettyä ja vaikka heille oli kuinka kerrottu kuluttajariitalautakunnan päätöksistä ja lausumista, joissa pointi oli se että hintavirhe sitoo myyjää ja sitova sopimus on syntynyt silloin kun kuluttaja painaa verkkokaupan osta nappia.

Jos haluat, voin nämä uudestaan laitta tähän ketjuun ja linkin virallisille kkv:n sivuille josta löytyy samat lausumat.

Nyt tämä Dustin tapaus on kuluttajariitalautakunnassa ja vaadin dustinilta vajaan 70 € vahingonkorvausta siitä kun he eivät noudattaneet tekemäämme sopimusta tuosta prosessorista.
jos haluat voin tuon valituksen kuluttajariitalautakuntaan tuoda sulle luettavaksi. Kuluttaja neuvonnassa olivat sanoneet, että mulla on mahdollista saada hintojen erotus vahingonkorvauksena, tosin voi olla että ei mene läpi, mutta tuon prosessorin arvo 1,5 vuoden päästä ei ole enään se mitä siitä maksoin. Lisäksi mulla oli jo muut osat ostettu uutta tietokonetta varten, joten senkin puolesta ei tullut kysymykseen odottaa niin kauan kuluttajariitalautakunnan päätöstä.
Ei tarvitse laittaa. Kerroin postiennakosta juuri tästä syystä ettei rahat lähde tililtä ja palaudu kun kauppa perutaan. Postiennakko on turvallisempi etenkin työttömän kannalta niin kuin tuossa kerroin. Postiennakko vaan estää rahat liikkumisen siihen asti kunnes tuote on hallussa. Dustinin suhteen tämä olisi ollut hyvä tapa toimia ettei rahat mene ja tule. Etenkin työtön saattaisi menettää ne rahat kun Kela saattaisi katsoa ne tulona. Itse suosin usein tuota postiennakkoa mikäli myymälästä hakeminen ei onnistu.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Ei tarvitse laittaa. Kerroin postiennakosta juuri tästä syystä ettei rahat lähde tililtä ja palaudu kun kauppa perutaan. Postiennakko on turvallisempi etenkin työttömän kannalta niin kuin tuossa kerroin. Postiennakko vaan estää rahat liikkumisen siihen asti kunnes tuote on hallussa. Dustinin suhteen tämä olisi ollut hyvä tapa toimia ettei rahat mene ja tule. Etenkin työtön saattaisi menettää ne rahat kun Kela saattaisi katsoa ne tulona. Itse suosin usein tuota postiennakkoa mikäli myymälästä hakeminen ei onnistu.
Nyt ymmärrän mitä olet kokoajan ajanut takaa. Mulla kun on vakityöpaikka niin en edes ajatellut sen olevan ongelma, jos rahat lähtee ja tulee takaisin tilille. Mun näkökulma ja se mitä ajoin takaa oli se että miten saada firma toimittamaan se tuote sillä hinnalla millä olen sen ostanut. Ja siihen ei auta välttämättä mikään muu kuin kuluttajariitalautakunnan päätös, ja jos on oikein huono tuuri niin ei edes se, vaan asia pitää viedä oikeuteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Silloin se kannattaa ostaa postiennakolla jolloin tuote lähtee ja se maksetaan vasta postissa. Tällöin verkkokauppa ei voi vedota siihen että se olisi hintavirhe. Tämä tapa on vähän kalliimpi mutta välttää sen että kauppa peruttaisiin ja etenkin työtön menettäisi nämä rahat koska Kela tulkitsee tämän tuloksi koska rahat palautuu tilille. Tosin en tiedä miten se menee palautusten ostalta. Todennäköisesti samalla tavalla.
[offtopic]
Ei tulkitse ainakaan toimeentulotukea haettaessa, jos selvittää hakemuksessa, että raha on peruuntuneista kaupoista!
[/offtopic]
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 164
Isompien laitteiden (näytöt, kotelot, myös kannettavat aika usein) kohdalla tuo on aika normaalia. Itse olen yleensä ottanut valokuvat ennen avausta jos pakkauksessa on ollut näkyviä vaurioita ja sitten tutkinut tarkemmin. Toistaiseksi kolhut on aina olleet pinnallisia ja pakkauksen suojaukset on olleet riittäviä: yleensähän niissä on styroksia tms. pehmusteena niin itse laite ei ole ihan heti pahvissa kiinni.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Tilasin vähän aikaa sitten Telialta läppärin ja he postittivat sen ilman mitään suojausta. Ihan pelkkä tuotteen paketti oli pakettiautomaatissa joka oli ottanut jonkun verran osumaa, mutta läppäri tuntuu toimivan ihan ok. Laitoin Telian asiakaspalveluun viestiä että onko tämä ihan normaalia eikä koskaan vastannut mitään. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia ja uskaltaakohan tuolta Telialta enää tilata mitään kalliimpaa rautaa esim. näyttöä?
Ihan normaalia. Kaikki firmat lähettää näytöt alkuperäisissä paketeissa esimerkiksi. Eikä Telia niitä lähetä vaan ne tulee joko suoraan tukkurilta tai sitten ulkoistetusta postin varastosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Tilasin vähän aikaa sitten Telialta läppärin ja he postittivat sen ilman mitään suojausta. Ihan pelkkä tuotteen paketti oli pakettiautomaatissa joka oli ottanut jonkun verran osumaa, mutta läppäri tuntuu toimivan ihan ok. Laitoin Telian asiakaspalveluun viestiä että onko tämä ihan normaalia eikä koskaan vastannut mitään. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia ja uskaltaakohan tuolta Telialta enää tilata mitään kalliimpaa rautaa esim. näyttöä?
No näytöthän nyt muutenkin postitetaan ihan pelkässä omassa paketissaan, joten sillä nyt ei eroa sitten edes olisi.

Ja eipä tossa tilaajana mitään ongelmaa muutenkaan ole. Jos tulee rikkonaisena niin ei muuta kuin reklamaatiota.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Puhelimissakaan ei ole paperipussia kummempaa suojaa yleensä, sekin vain siitä syystä että siihen ei mahdu lähetyslistan ja postin tarraa suoraan kiinni. Kyllä ne myyntipakkaukset on tehty postituksen kestäviksi, ja hyvä niin.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
38
Aikoinaan tilasin verkkokauppa.comista digiboksin ja siihen kovalevyn. Digiboksi lähetettiin omassa laatikossaan, ilman mitään muuta suojausta.

Ei siinä mitään, mutta ihmetytti kun digiboksin pakkaus oli avattu ja sen sisään oli laitettu kovalevy ja kuitit.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Nyt vasta itse kerkesin asentamaan gigantilta saadun PNY 2060 Superin ja speccy kertoo kortin olevan: 4095MB NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER (PNY). Jotenkin elin uskossa, että tämä olisi 8gb malli. Mites muilla menee? Ajurit toki päivitettynä.
Speccy raportoi monia asioita väärin. Yleisimmät on lämmöt ja näytönohjainmuisti. Se on hyvä yleistietoon kokoonpanosta mutta yhtäkään sen raportoimaa infoa en usko ennen kuin olen tarkistanut sen jollain järkevämmällä ohjelmalla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Speccy raportoi monia asioita väärin.
Eiköhän ongelma ole, ku sitä ei ole yli kahteen vuoteen päivitetty, mutta ei nykyään ihmiset tuollaisia asioita katso ja monessa paikkaa tiete suositellaankin tuota sen enempää miettimättä...

Release notes
v1.32.740 (21 May 2018)

Ohos, ny vasta hokasin, että melkosen OT asiaa tämäkin ja itsekin lankesin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Onko Dustinin 2600:sta kuulunut mitään? Minulla olisi tilausvahvistus toisesta prosessorista, joka oli kanssa hyvässä alessa ja nyt mietin, kehtaako tässä ruveta katselemaan H410-emolevyjä jo..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 457
Viestejä
4 162 616
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom