• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
32
Tulipa tässä mieleen yksi tilaus, jonka olin tehnyt heinäkuussa CompuSatilta. Ei ollut niin hirveän tärkeä/kiireellinen juttu ja maksutapanakin lasku, niin pääsi jo unohtumaan kokonaan. Mutta olennaista tässä se, että ovat peruuttaneet tilauksen noin puoleen hintaan olleesta tuotteesta (jota ei ollut tilaushetkellä varastossa) ilmoittamatta asiasta mitään. Varmaan jo silloin heinäkuussa, mutta ei tosiaan koskaan tullut mailia tai mitään. Jokseenkin huonoa käytöstä ko. firmalta.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
277
Esim. Tokmanni on reilu, kun antaa lapun, jolla tuotteen voi hakea myöhemmin tarjoushinnalla, jos se on loppunut voimassaoloaikana.
Tokmanni tosiaan toimii näin. Jos menet tarjousaikana hakemaan tuotetta ja se on päässyt loppumaan niin voit pyytää tarjoustakuu lappua, joka on kuukauden voimassa ja sitä voi sitten käyttää kun varastoon tulee lisää tavaraa. AInakin kun kyseessä on vakiovalikoiman tuote, jota yleensä löytyy eikä ole vain yksittäisen pienen erän sesonkituote. Olen itse käyttänyt.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
36
Multitronic nyt aina on perseilemässä. Kuinka voi olla niin vaikeeta ammattilaisten pistää pieni teksti mainokseen, että kyseessä erä? Amatöörit taas vauhdissa.
 
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
90
En tiedä onko missään muualla samaa käytäntöä mut Tammiston Cittarissa on elintarvikkeissa hintatakuu käytössä. Jos hyllyssä on siis väärä hinta, saat tuotteen ilmaiseksi. Eli toisinsanoen jos hyllyssä lukee että maitopurkki maksaa tasan euron, mutta kassalla huomaat että se maksaakin vaikka 1.09e niin infopisteellä tuotteen saa ilmaiseksi eli sulle palautetaan tuo 1.09e takaisin. Koskee tosin vain yhtä kappaletta ettei voi koko hyllyä käydä tyhjentämässä ja tienata rahaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
En tiedä onko missään muualla samaa käytäntöä mut Tammiston Cittarissa on elintarvikkeissa hintatakuu käytössä. Jos hyllyssä on siis väärä hinta, saat tuotteen ilmaiseksi. Eli toisinsanoen jos hyllyssä lukee että maitopurkki maksaa tasan euron, mutta kassalla huomaat että se maksaakin vaikka 1.09e niin infopisteellä tuotteen saa ilmaiseksi eli sulle palautetaan tuo 1.09e takaisin. Koskee tosin vain yhtä kappaletta ettei voi koko hyllyä käydä tyhjentämässä ja tienata rahaa.
Tuollainen on kyllä hyvä! Siwa/valintatalo oli aikanaan samanlainen tuoreustakuu, eli jos hyllystä löytyi vanhaksi mennyt tuote, sai uuden samanlaisen ilmaiseksi. Nykyään ei taida juuri tällaisia olla

Edit. On muuten ensimmäinem kerta kun kuulen toimivasta hintatakuusta. Usein toki ostaessa elektroniikkaa gigantti/power liikkeestä, myy ne samaan hintaan kun muualtakin saisi, vaikkei aina. Tuo kampanja onkin tosin ollut aikanaan hintakilpailu -nimellä Gigantilla
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
En tiedä onko missään muualla samaa käytäntöä mut Tammiston Cittarissa on elintarvikkeissa hintatakuu käytössä. Jos hyllyssä on siis väärä hinta, saat tuotteen ilmaiseksi. Eli toisinsanoen jos hyllyssä lukee että maitopurkki maksaa tasan euron, mutta kassalla huomaat että se maksaakin vaikka 1.09e niin infopisteellä tuotteen saa ilmaiseksi eli sulle palautetaan tuo 1.09e takaisin. Koskee tosin vain yhtä kappaletta ettei voi koko hyllyä käydä tyhjentämässä ja tienata rahaa.
Olisi pätevä tapa karsia vääriä hintatietoja lisätä lainsäädäntöön pykälä, jonka mukaan virheellisesti hinnoiteltu tuote pitää antaa asiakkaalle veloituksetta. Eiköhän mielenkiinto pitää hinnat ts. kirjallinen sopimus sellaisena, kuin pitääkin olisi nykyistä suurempi.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
587
Olisi pätevä tapa karsia vääriä hintatietoja lisätä lainsäädäntöön pykälä, jonka mukaan virheellisesti hinnoiteltu tuote pitää antaa asiakkaalle veloituksetta. Eiköhän mielenkiinto pitää hinnat ts. kirjallinen sopimus sellaisena, kuin pitääkin olisi nykyistä suurempi.
Niin koska tietoteknisissä järjestelmissä ei ole koskaan bugeja eikä inhimillisiä virheitä ikinä tapahdu, niin on oikein ajaa yrittäjät ahtaalle virheen sattuessa. Toki jos halutaan vain kasvattaa duopolin valtaa ja päästää markkinoille vain isoja toimijoita niin rajoitetaan toki kaikki pienet tulokkaat tiukalla lainsäädännöllä pois.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Niin koska tietoteknisissä järjestelmissä ei ole koskaan bugeja eikä inhimillisiä virheitä ikinä tapahdu, niin on oikein ajaa yrittäjät ahtaalle virheen sattuessa. Toki jos halutaan vain kasvattaa duopolin valtaa ja päästää markkinoille vain isoja toimijoita niin rajoitetaan toki kaikki pienet tulokkaat tiukalla lainsäädännöllä pois.
Jos autoliikkeessä joku mokannut/tai jopa vaihtanut hintalaput, niin joo varmaan kivaa löytää virhe ja viedä Skoda kotiiin.

En siis kannata jenkki meininkiä jossa korvaukset on rangaistuksia jossa "sakot" menee kärsineen asianajajan tilille.

Lisäksi rangaistus ei olisi virheen mukaan, vaan sen mukaan minkä tuotteen hinnoittelussa virhe sattunut.

Jossain elintarvekaupassa mainos jos virhe hinnassa, niin saat tuotteen veloituksetta, on lähinnä harhaanjohtavaa markkinointia.

Nämä liikeet jotka tahallaan tai järjestelmällistä huolimattomuuttaa jatkuvasti tekevät hinta "virheitä" , oli sitten k-kauppis tai verkkokauppa, sietävät toki joutua maksamaan (enkä tarkoita saat ilman jos löydät virheen juttuja), vaan sellaista että tuntuu niin paljon että lopettavat hintavirheilyn.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
On toki sellaisia (esim. huonekalu)liikkeitä jotka ovat vuosikausia, jopa kymmeniä "sulkemassa" ja siksi on loppuumyynti -60% tms. Nämä ovat saaneet varoituksiakin mutta mikään ei muutu.

Tässä asiasta jopa uutisartikkelia:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
On toki sellaisia (esim. huonekalu)liikkeitä jotka ovat vuosikausia, jopa kymmeniä "sulkemassa" ja siksi on loppuumyynti -60% tms. Nämä ovat saaneet varoituksiakin mutta mikään ei muutu.

Tässä asiasta jopa uutisartikkelia:
Mutta sitten kun tuollaisen yrityksen liiketila on viimein tyhjänä
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Tokmannin alennukset kans pitäisi kieltää. Isoja lappuja on ja asiakkaita houkutellaan ostamaan useita samoja tuotteita kerralla jotta säästää muovikassin hinnan verran rahaa.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
587
Eiköhän suuretkin massat hiljalleen opi maksamaan euroilla eikä prosenteilla niin ongelma hälvenee.
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
624
Eiköhän suuretkin massat hiljalleen opi maksamaan euroilla eikä prosenteilla niin ongelma hälvenee.
En usko. Monille tuntuu jo pelkkä talouden hallinta olevan niin vaikeaa, että tuskin he näin ”vaikeaa” asiaa pystyvät ikinä sisäistämään. Aina riittää höynäytettäviä ja siitä syystä homma saa jatkua.
 
Liittynyt
25.10.2021
Viestejä
22
Nvidia Rtx 3090 strix lähti takuuhuoltoon temppuilevan tuulettimen takia, ollut kohta sielä kolme kuukautta. Olenkohan oikeutettu jo jonkin näköisiin korvauksiin vai onko ihan normaalia että näissä menee näin kauan ?
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Nvidia Rtx 3090 strix lähti takuuhuoltoon temppuilevan tuulettimen takia, ollut kohta sielä kolme kuukautta. Olenkohan oikeutettu jo jonkin näköisiin korvauksiin vai onko ihan normaalia että näissä menee näin kauan ?
>Takuukorjauksen on valmistuttava kohtuullisessa ajassa. Kohtuullinen aika vaihtelee tapauskohtaisesti. Vaikkapa lapsiperheen pesukoneen kohtuullinen korjausaika voi olla vain päiviä, sohvapöydän korjausaika taas voi olla selvästi pitempi. Yleisesti voi sanoa, että korjaus ei saisi kestää 2-3 viikkoa kauempaa. Jos korjaus kestää kohtuuttoman kauan, ostajalla on oikeus vaatia tilalle uusi ja ehjä laite tai jopa purkaa kauppa.

 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Nvidia Rtx 3090 strix lähti takuuhuoltoon temppuilevan tuulettimen takia, ollut kohta sielä kolme kuukautta. Olenkohan oikeutettu jo jonkin näköisiin korvauksiin vai onko ihan normaalia että näissä menee näin kauan ?
Aikoinaan (ja pienemmissä putiikeissa) sai pyytämällä jotain korvaavaa tuotetta siksi aikaa lainaan kun päätuote oli korjattavana. Isommista tuota täytyy vaatia ja oikeasti isot firmat eivät siihen suostu. Ajan pitäisi olla kutakuinkin 2 viikkoa, mutta tuohonkaan ei monesti päästä. Fiksu firma toimii siten että jos heillä on korvaavaa tuotetta heti (vastaavaa) hyllyssä he antavat sen kun ovat todenneet alkuperäisen tuotteen vialliseksi ja lähettävät sen viallisen takuuseen + ottavat sen uuden tuotteen itselleen myyntiin. Näin asiakas on tyytyväinen kun saa heti uuden tuotteen itselleen ja tulee myöhemminkin em. paikkaan sekä kertoo kaikille muillekin tästä paikasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Eiköhän suuretkin massat hiljalleen opi maksamaan euroilla eikä prosenteilla niin ongelma hälvenee.
En usko. Monille tuntuu jo pelkkä talouden hallinta olevan niin vaikeaa, että tuskin he näin ”vaikeaa” asiaa pystyvät ikinä sisäistämään. Aina riittää höynäytettäviä ja siitä syystä homma saa jatkua.
Juu en kanssa usko että oppivat.

Tunnen henkilön joka oli "kateellinen" kun kuuli että minulla on suurempi kaskon alennus% kuin hänellä vaikka selvisi että hän maksoi vakuutuksesta vähemmän kuin minä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Juu en kanssa usko että oppivat.

Tunnen henkilön joka oli "kateellinen" kun kuuli että minulla on suurempi kaskon alennus% kuin hänellä vaikka selvisi että hän maksoi vakuutuksesta vähemmän kuin minä.
OT: meillä töissä tosiaan myyntimiehenä ihan tradenomi ym. jolta kysyin et paljo se sit maksaa auton vakuutuksesta niin vastaus oli et ihan sama ku hänellä on niin kovat bonukset liikenteessä ja kaskossa. Sehän on tosiaan ihan sama, jos lähtöhinta vaikka 3000 vs. 10000 kuhan on poonusta (minkä saa maksimit kaskoon kaikki kuitenkin). Ja pomo (insinööri) tankkaa aina abc:llä koska kun saa poonusta, vaikka vieressä TB ja Neste on aina pirusti halvempi (Nesteeltä sais plussaa ;)). Ja tilas Gigantista Cyber Mondayn kuulokkeet firmalle mulle ja nouto jostain hevonkuusen K-Marketista kun perille firmaan asti postipaketilla ois ollu 3 € kalliimpi. Halpaa ajaa insinöörin työaikana kiireessä hakeen kuulokkeet K-Market :D Menee tunti ja kilsat hakea, mun tuntiliksa sivukuluineen on 54,40 € + mitä se on pois tuottavasta työstä. Mutkun halvalla...

Edit: Toimari ajeli itte hakemaan mun kuulokkeet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
200
Gigantissa nyt 100e lahjakortti isojen kodinkoneiden ostoista jokaista 500e kohden, koskee myymälöissä tehtyjä kauppoja.

Itse ostin 700e jääkaapin sieltä juuri ensimmäinen päivä, onkohan mitään tsäänsiä saada kinuttua tuota lahjakorttia?
Kampanja voimassa 5-7.12.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Gigantissa nyt 100e lahjakortti isojen kodinkoneiden ostoista jokaista 500e kohden, koskee myymälöissä tehtyjä kauppoja.

Itse ostin 700e jääkaapin sieltä juuri ensimmäinen päivä, onkohan mitään tsäänsiä saada kinuttua tuota lahjakorttia?
Kampanja voimassa 5-7.12.
Mene paikan päälle ja kysy tai laita mailia.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Tilaus tehty 27.11.2020.
Muutaman viikon odottelun jälkeen Verkkokauppa ilmoitti nyt, että eivät saa toimitettua tilattua poweria EVGA Supernova G5 1000 W Gold ja ehdottivat tilalle EVGA SuperNOVA 1000 G6.
Miten tämä kyseisen firman kanssa toimii?
Pitääkö mun maksaa se erotus tuohon korvaavaan tuotteeseen vai osaako ne muuttaa hinnan jos vain laitan tuon G6:n tilaukseen?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Tilaus tehty 27.11.2020.
Muutaman viikon odottelun jälkeen Verkkokauppa ilmoitti nyt, että eivät saa toimitettua tilattua poweria EVGA Supernova G5 1000 W Gold ja ehdottivat tilalle EVGA SuperNOVA 1000 G6.
Miten tämä kyseisen firman kanssa toimii?
Pitääkö mun maksaa se erotus tuohon korvaavaan tuotteeseen vai osaako ne muuttaa hinnan jos vain laitan tuon G6:n tilaukseen?
Et maksa erotusta etkä tilaa uutta laitetta, he muuttavat tuon G6 nykyiselle tilaukselle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tilaus tehty 27.11.2020.
Muutaman viikon odottelun jälkeen Verkkokauppa ilmoitti nyt, että eivät saa toimitettua tilattua poweria EVGA Supernova G5 1000 W Gold ja ehdottivat tilalle EVGA SuperNOVA 1000 G6.
Miten tämä kyseisen firman kanssa toimii?
Pitääkö mun maksaa se erotus tuohon korvaavaan tuotteeseen vai osaako ne muuttaa hinnan jos vain laitan tuon G6:n tilaukseen?
Vastaat vaan niille siihen viestiin missä tarjosivat tuotteen vaihtoa että hyväksyt tarjotun korvaavan tuotteen, niin myyjä hoitaa loput.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Et maksa erotusta etkä tilaa uutta laitetta, he muuttavat tuon G6 nykyiselle tilaukselle.
Vastaat vaan niille siihen viestiin missä tarjosivat tuotteen vaihtoa että hyväksyt tarjotun korvaavan tuotteen, niin myyjä hoitaa loput.
Se meni juuri niinkuin ajattelin.
Vanha tuote tilausvahvistuksessa EVGA Supernova G5 1000 W Gold -ATX-virtalähde 183,90 €
"
Philip, 8. jouluk. 2022 Hlo 16.13 UTC+2:
Hei.

Lisäsin korvaavan tuotteen tilaukseen."
Uusi lasku EVGA SuperNOVA 1000 G6 -ATX-virtalähde, 1000W 245.99€.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Se meni juuri niinkuin ajattelin.
Vanha tuote tilausvahvistuksessa EVGA Supernova G5 1000 W Gold -ATX-virtalähde 183,90 €
"
Philip, 8. jouluk. 2022 Hlo 16.13 UTC+2:
Hei.

Lisäsin korvaavan tuotteen tilaukseen."
Uusi lasku EVGA SuperNOVA 1000 G6 -ATX-virtalähde, 1000W 245.99€.
Jos ne on siis laittaneet sulle jo laskun jossa on väärä summa, niin vastapallona takaisin saatesanoilla ”korjaatteko vielä laskun vastaamaan alkuperäisen tuotteen ostohintaa”.

Jos homma on vielä ns. vaiheessa niin sulle ei välttämättä näy (vielä) kaikki mitä siellä tehdään ja lopulta lasku voi tulla ihan oikealla summalla.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Jos ne on siis laittaneet sulle jo laskun jossa on väärä summa, niin vastapallona takaisin saatesanoilla ”korjaatteko vielä laskun vastaamaan alkuperäisen tuotteen ostohintaa”.

Jos homma on vielä ns. vaiheessa niin sulle ei välttämättä näy (vielä) kaikki mitä siellä tehdään ja lopulta lasku voi tulla ihan oikealla summalla.
Viimeksi vuosi sitten kyselin korvaavaa tuotetta ja sama hintasekoilu alkoi silloinkin joka päättyi siihen, että alkuperäinen tuote palasi tilaukseen.
Mutta pyysin taas korjaamaan summan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Joo nää on nää kaupankäynnin perusteet aina välillä hakusessa yllättävän monilla firmoilla…
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Ei ole ainakaan vielä tullut mitään vastausta asiaan.
Vaikuttaa, että Verkkokauppa.com tykkää vaan kiusata asiakkaitaan.
Laskullekkin annettiin maksuaikaa reilusti. " Jos maksutapahtumaa ei suoriteta loppuun, peruuntuu tilaus automaattisesti lauantaina 10.12.2022. "
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Taidan riitauttaa tämän tapauksen ihan periaatteen vuoksi, vaikka tilauksessa olevalla SSD levyllä en tee mitään ja tuo powerinki tilalle olen tilannut jo aikoja sitten toisen.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Taidan riitauttaa tämän tapauksen ihan periaatteen vuoksi, vaikka tilauksessa olevalla SSD levyllä en tee mitään ja tuo powerinki tilalle olen tilannut jo aikoja sitten toisen.
Eiköhän riitauttaminen ole vain ajan ja KKV:n resurssien tuhlausta.

> Kuluttajansuojalaki 8 § 5 luku (5.1.1994/16) Oikeus vaatia sopimuksen täyttämistä

>Tavaran luovutuksen viivästyessä ostajalla on oikeus vaatia myyjältä sopimuksen täyttämistä. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos sille on olemassa este, jota myyjä ei voi voittaa, tai jos sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna sopimuksen täyttämisen merkitykseen ostajalle.

>Jos este tai epäsuhde lakkaa kohtuullisessa ajassa, ostaja saa kuitenkin vaatia, että myyjä täyttää sopimuksen.

>Ostaja menettää oikeutensa vaatia sopimuksen täyttämistä, jos hän viivyttelee kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämisessä.


Jos tuotetta ei myyjä mistään saa on myyjällä voittamaton este. Kalliimman tuotteen antaminen korvaavana taas aiheuttaa kohtuuttoman uhrauksen verrattuna ostoksen merkitykseen sinulle joka olet jo toisen virtalähteen ostanut. Vielä kun olet odottanut 2 vuotta niin viivyttelit kohtuuttoman kauan ja olet menettänyt oikeutesi vaatia sopimuksen täyttämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Eiköhän riitauttaminen ole vain ajan ja KKV:n resurssien tuhlausta.

> Kuluttajansuojalaki 8 § 5 luku (5.1.1994/16) Oikeus vaatia sopimuksen täyttämistä

>Tavaran luovutuksen viivästyessä ostajalla on oikeus vaatia myyjältä sopimuksen täyttämistä. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos sille on olemassa este, jota myyjä ei voi voittaa, tai jos sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna sopimuksen täyttämisen merkitykseen ostajalle.

>Jos este tai epäsuhde lakkaa kohtuullisessa ajassa, ostaja saa kuitenkin vaatia, että myyjä täyttää sopimuksen.

>Ostaja menettää oikeutensa vaatia sopimuksen täyttämistä, jos hän viivyttelee kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämisessä.


Jos tuotetta ei myyjä mistään saa on myyjällä voittamaton este. Kalliimman tuotteen antaminen korvaavana taas aiheuttaa kohtuuttoman uhrauksen verrattuna ostoksen merkitykseen sinulle joka olet jo toisen virtalähteen ostanut. Vielä kun olet odottanut 2 vuotta niin viivyttelit kohtuuttoman kauan ja olet menettänyt oikeutesi vaatia sopimuksen täyttämistä.
Nyt on kyllä teksitiä tulkittu melko väärin, varsinkin sovellettaessa tähän kyseiseen tapaukseen.

Ostaja ei käytännössä missään vaiheessa menetä oikeutta vaatia sopimuksen täyttämistä, vaan lähinnä korvauksien tai muiden tapauksesta aiheutuneiden haittojen vaatimista, jos ei niitä esitetä ajoissa.

Virtalähteet eivät ole mitenkään harvinaisia laitteita, että kyllä niitä korvaavia tuotteita ihan löytyy, jopa VK:sta. Googlen mukaan VK:n liikevaihot 554 miljoonaa vuonna 2020, voi myös olla vähän hankala perustaella ylitsepääsemättömäksi esteeksi hintaan vedoten.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Ostaja ei käytännössä missään vaiheessa menetä oikeutta vaatia sopimuksen täyttämistä, vaan lähinnä korvauksien tai muiden tapauksesta aiheutuneiden haittojen vaatimista, jos ei niitä esitetä ajoissa.
Jos olet lakimies tai tuomari joka käsittelee näitä asioita oikeudessa niin uskon. Jos olet vain toinen maallikko joka esittelee omia tulkintojaan niin uskon lain kirjaimeen joka sanoo hyvin selvästi että oikeuden vaatia sopimuksen täyttämistä menettää jos viivyttelee kohtuuttoman kauan.

>Ostaja menettää oikeutensa vaatia sopimuksen täyttämistä, jos hän viivyttelee kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämisessä.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Jos olet lakimies tai tuomari joka käsittelee näitä asioita oikeudessa niin uskon. Jos olet vain toinen maallikko joka esittelee omia tulkintojaan niin uskon lain kirjaimeen joka sanoo hyvin selvästi että oikeuden vaatia sopimuksen täyttämistä menettää jos viivyttelee kohtuuttoman kauan.

>Ostaja menettää oikeutensa vaatia sopimuksen täyttämistä, jos hän viivyttelee kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämisessä.
Mistä olet kyseisen lainauksen ottanut? Onko kyseessä kauppalaki vai kuluttasuojalaki? Niissä on melkoisia eroja.

Edit. Nyt löytyi osiosta "Digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluja koskevat sopimukset". Tavarakaupassa eri menettely.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Mistä olet kyseisen lainauksen ottanut? Onko kyseessä kauppalaki vai kuluttasuojalaki? Niissä on melkoisia eroja.

Edit. Nyt löytyi osiosta "Digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluja koskevat sopimukset". Tavarakaupassa eri menettely.
Kuluttajansuojalaki luku 5 Yleiset säännökset tavarankaupasta 8 §

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Jos olet lakimies tai tuomari joka käsittelee näitä asioita oikeudessa niin uskon. Jos olet vain toinen maallikko joka esittelee omia tulkintojaan niin uskon lain kirjaimeen joka sanoo hyvin selvästi että oikeuden vaatia sopimuksen täyttämistä menettää jos viivyttelee kohtuuttoman kauan.

>Ostaja menettää oikeutensa vaatia sopimuksen täyttämistä, jos hän viivyttelee kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämisessä.
Mikä on kohtuuttoman kauan?
7.12 klo: 9:54 sain ilmoituksen, että tilattua tuotetta ei saada ja tarjottu korvaavaa tuotetta.
7.12 klo: 22:15 vastattu, että korvaava tuote hyväksytty.
8.12 klo: 16:13 korvaava tuote muutettu tilaukseen.
8.12 klo: 16:42 lähetetty lasku väärällä summalla jossa maksuaikaa lauantaihin 10.12 asti.
8.12 klo: 17:51 pyydetty summan korjaamista.
Tämän jälkeen ei ole kuulunut mitään.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Kuluttajansuojalaki luku 5 Yleiset säännökset tavarankaupasta 8 §

Kyllä se sieltä tavarakaupastakin näköjään löytyy. Digitaalisessa palvelussa tavaran saa melkein poikeuksetta heti käyttöönsä, mutta tavarakaupassa on hyvin tulkinnanvarainen kohta. Verkkokaupoissa usein myydään tuotteita ilman mitään arviota toimitusajasta, joten olisi aika kohtuutonta olettaa kuluttajan arvioivan mitään kohtuullista toimitusajankohtaa, jos ei sitä tiedä edes myyjä.

WR-HW95 on sanojensa mukaan ollut myös yhteydessä myyjään ja VK ei näillä tiedoilla ole osoittanut mitään halua, tai oma aloitteisuutta tilanteen ratkaisemiseksi. Yrityksen oma aktiivisuus ja passiivisuus vaikuttaa myös paljon ratkaisua tehdessä. VK:n ehdottama, markkinahinnalla uuden tuotteen tilaaminen "korvaavana tuotteena" ei ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Lähtökohtaisesti yritys on vastuussa tilanteen ratkaisemisessa kuluttajaa kohtaan ja kauppaa on lähes mahdoton purkaa, ilman vakavaa laiminlyöntiä kuluttajalta.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Mikä on kohtuuttoman kauan?
7.12 klo: 9:54 sain ilmoituksen, että tilattua tuotetta ei saada ja tarjottu korvaavaa tuotetta.
7.12 klo: 22:15 vastattu, että korvaava tuote hyväksytty.
8.12 klo: 16:13 korvaava tuote muutettu tilaukseen.
8.12 klo: 16:42 lähetetty lasku väärällä summalla jossa maksuaikaa lauantaihin 10.12 asti.
8.12 klo: 17:51 pyydetty summan korjaamista.
Tämän jälkeen ei ole kuulunut mitään.
Oliko tämä jostain toisesta tilauksesta?

>Tilaus tehty 27.11.2020.

Aikaisemman viestisi perusteella ymmärsin että tuo oli kaksi vuotta vanha tilaus. Jos tilaus oli tehty vähemmän aikaa sitten niin silloin kohtuuttoman kauan ei ole mitenkään selvä.

Jos teit tilauksen 27.11.2020 ja seuraavan kerran asiaan palattiin 7.12.2022 niin tuo on mielestäni selvästi kohtuuttoman pitkä aika vaatia tuotteen toimittamista.

Kaupan kanssa voi toki vängätä mutta en tuhlaisi kkv:n aikaa.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
899
Oliko tämä jostain toisesta tilauksesta?

>Tilaus tehty 27.11.2020.

Aikaisemman viestisi perusteella ymmärsin että tuo oli kaksi vuotta vanha tilaus. Jos tilaus oli tehty vähemmän aikaa sitten niin silloin kohtuuttoman kauan ei ole mitenkään selvä.

Jos teit tilauksen 27.11.2020 ja seuraavan kerran asiaan palattiin 7.12.2022 niin tuo on mielestäni selvästi kohtuuttoman pitkä aika vaatia tuotteen toimittamista.
Kyllä pitää paikkaansa, mutta asiasta on ollut viimeksi keskustelua ennen 7.12.2022.
30.7.2021 kysyin sopiiko kateosto toisesta liikkeestä, kun niitä oli saatavana 2pv toimitus ajalla.
Vastaus oli, että se poweri voidaan poistaa tilauksesta.
30.7.2021 kysyin korvaavaksi tuotteeksi Corsair HX1000 poweria.
Vastaus 2.8.2021 " voin kysyä onko mahdollista vaihtaa tuohon, mutta ennen sitä varmistaisin vielä että huomioithan että tuotteen saatavuus on n. 6-11 vk, "
Hyväksyin vaihdon.
18.8.2021 "VK: vaihdoin tuotteen tilaukseen, mutta tarkkaa toimitusaikaa ei ole tiedossa Corsairille. "
18.8.2021 vastasin, että tuotteen hinta oli väärä.
19.8.2021 "VK: vaihdoin tuotteen tilaukseen ja korjasin sille nyt hinnan oikeaksi. "
Eli vaihtoivat tilaukseen takaisin alkuperäisen tuotteen.
20.8.2021 "VK: Odotamme vielä näitä tuotteita: EVGA Supernova G5 1000W..."
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Oliko tämä jostain toisesta tilauksesta?

>Tilaus tehty 27.11.2020.

Aikaisemman viestisi perusteella ymmärsin että tuo oli kaksi vuotta vanha tilaus. Jos tilaus oli tehty vähemmän aikaa sitten niin silloin kohtuuttoman kauan ei ole mitenkään selvä.

Jos teit tilauksen 27.11.2020 ja seuraavan kerran asiaan palattiin 7.12.2022 niin tuo on mielestäni selvästi kohtuuttoman pitkä aika vaatia tuotteen toimittamista.

Kaupan kanssa voi toki vängätä mutta en tuhlaisi kkv:n aikaa.
Kaupan kanssa ei missään tapauksessa kannata vängätä, vaan tuo tyytymättömyytensä selvästi esille ja tekee reklamaation. KKV on juurikin epäselvissä tilanteissa kuluttajaa varten ja harvoin ne tapaukset ovat ajan tuhlaamista. Niistä saadaan tärkeitä päätöksiä tulevaisuutta ajatellen vähentämään tulkinnanvaraisuutta, mikä taas helpotta ja nopeuttaa koko prosessia, mikäli edes lautakuntaan asti päätyvät eikä sovintoa aikaisemmin synny.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
mie olen ollu tyytyväinen silloin jos kauppa on antanut minulle 20% arvoisen lahjakortin tuotteesta jos asiat meni huonosti.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Jos oikeasti on 2 vuotta kulunut voi hyvinkin olla että kyseistä virtalähdettä ei vain enää tehdä / maahantuoja ei sitä ole saanut käsiinsä. Asia erikseen jos Verkkokauppa sitä säännöllisesti myy mutta sitä ei sinulle ole tullut.
EVGA:n virtalähteet toki ovat erittäin hyviä (itsellä 750W G2 ja 850W G3 mallit) mutta en silti niitä odottaisi kahta vuotta.

Näyttää olevan poistunut myynnistä heiltä: EVGA Supernova G5 1000 W Gold -ATX-virtalähde
OTaksun että hinta EI ollut 237,99€ kun sen tilasit?
1000W G6 heillä olisi 245,99€ hintaan myynnissä: EVGA SuperNOVA 1000 G6 -ATX-virtalähde, 1000 W 245,99

Hintaseurannasta vielä löytyy jos tuo täytyisi saada, Dustin Home:sta 237,87€ toimitettuna:

Varmaan kun hinta on noussut tuosta 183€ eivät tahdo myydä sillä hintaa vaan odottavat kärsivällisesti että voivat rehellisesti sanoa ettei sitä enää saa (tai hinnat laskevat jolloin voivat tarjota jotain muuta tilalle samaan hintaan)
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Kokeilin ensimmäistä kertaa Budbee toimitusmuota, kun sellainen noutopiste on Tokmannin verkkokaupassa valittavissa. Tilattu 25 marraskuuta ja paketti on edelleen matkalla lokeroon. Miten tämä voi edes olla mahdollista. Toinen tilaus ja sama toimitustapa toimitus kesti lähes 2 viikkoa.

Budbeeno-reply@notifications.budbee.com

November 25 at 10:50
Kiitos tilauksesta verkkokaupasta Tokmanni
Valitettavasti Budbee-pakettisi on viivästynyt korkean kysynnän vuoksi. Teemme parhaamme nopeuttaaksemme toimitusta. Saat viestin, kun toimituspäivä on varattu.
Suosittelen kiertämään tämän palvelun kaukaa, ihan luokatonta toimintaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Suosittelen kiertämään tämän palvelun kaukaa, ihan luokatonta toimintaa.
Käsittääkseni näillä, toisin kuin postilla ja matkahuollolla, ei paketit ohjaudu toisaalle jos automaatti on täynnä. Eli se odottelee reissussa niin kauan että valitusta lokerikosta boksi vapautuu lähetykselle. Kahdella muulla edellämainitilla ainakin täällä omilla nurkilla jos valittu automaatti on täynnä, niin ne käy tiputtamassa paketintuohon yhteen lähikauppaan jolla on postin ja matkiksen tiski myymälässä niin paketin saa kuitenkin saman päivänä.

Budbeellä otin itsekin yhden paketin männä viikolla ja kolme päivää venyi toimitus kun ei ollut lokerikossa tilaa… totesin etten ainakaan nyt joulukiireissä tilaa sillä enempää.
 
Liittynyt
29.11.2016
Viestejä
375
Mitä veikkaatte taipuuko Telia ilman KKV:n apua mihinkään?

Tilailin Airpods Pro:t(2. gen) joulukalenteritarjouksesta. Mystisesti ilman syytä peruivat tilauksen. Kyselin asian perään ja vastaukseksi sain, että eivät voi myydä tarjoushinnalla eikä mitään perusteluita asiaan. Uudestaan kyselyä asiasta ja maininta, että pitää myydä samaan hintaan tai kyseessä sopimusrikkomus. Yhtä tyhjän kanssa, samaa vastusta vaan tulee, että tilaa uudelleen jne. Laitoin vielä reklamaation palvelupyyntöjen kautta. Saas nähdä mitä vastaavat. Kiva kun tonne saa laitettua kunnolla edes tuota reklamaatiota kun pitää kääntää kuva muotoon, että saa edes tiedoston lähetettyä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 329
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom