• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 257
Motonet outlet. Ostin sodastreamik outletistä 40e hintaan. Lakkasi toimimasta. Takuuseen.

Tuotteen hinta kaupassa 99e.
Pitäisikö minun saada vastaava laite tilalle vai hyväksyä 40e korvaus? Siis jos menisi oikein.
Kauppias palautti rahat, kun sanoi että vastaavaa ei hyllyssä. Otin rahat, ja kiersin kaupan ja kas, olihan niitä hyllyssä.
Ei antanut enää samlla 40e hintaa.
Motonet hoiti homman hyvin ja möi vastaavaan mallikappaleen samaiseen 40e hintaan, eli Motonet +++ reklamaation kautta (sähköpostilla).
 

mikkom81

mike_manning
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2017
Viestejä
638
Sitä tarjottua cromebookia en kutsuisi läppäriksi, kun se näyttää tabletilta, johon saa kytkettyä näppäimistön. Näytön koko on 10,5" ja 1920x1200 pikseliä.



Itse tilasin päivällä 2.8., enkä ole varma, olinko ajoissa, vaikka vaikuttaisi lupaavalta tilanteelta. Tuo korvaisi nelisen vuotta sitten töihin valitsemani Zenfone 5Z:n, jonka olin aikoinaan hankkinut tiukan vertailun ja salapoliisityön jälkeen, kun halusin monipuoliset kuvausominaisuudet. Enkä pettynyt, joten jatkossakin katson tästä sarjasta puhelinta (kävi sitten tuon bundlen kanssa ihan miten vaan). Salapoliisityötä tarvittiin, kun en oikeasti tiennyt aiemmin heidän puhelimista mitään, sillä Asus ei mainosta Samsungin ja Oneplussan tapaan joka paikassa, eikä Asus ole ollut TOP-10 myydyimpien listoilla Suomessa operaattoreilla.

Koska Asuksen sivulla mainittu "...tai niin kauan kuin tavaraa riittää" ei nähnyt suoraan Gigantin eikä Powerin sivuilta tuotteen tiedoista, niin pitäisikö reklamaatio sitten kohdistaa näihin jälleenmyyjiin??

Oliko tämä kampanja vain Suomessa, jossa Asus on yllättävän huonosti tunnettu puhelinmerkkinä? Jossain muualla esim. Zenfone 5Z kilpaili tasaväkisesti Oneplus 6:n kanssa.
Omani tilasin Proshopista 30.7, tuotteen lähettivät 5.8 ja omani noudin 9.8. Heti tein tuon hakemuksen Asuksen sivulla ja juuri nyt kilahti viestiä, että bundle on hyväksytty. 14.9 pitäisi viimeistään Chromebookki saapua.
Vielä en ole testannut puhelinta, saatika avannut pakettia... josko Asus olisi evännyt hakemuksen, niin olisi voinut samoin tein palauttaa tuo takaisin Proshopille... Mutta tänään korkataan...
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
412
Omani tilasin Proshopista 30.7, tuotteen lähettivät 5.8 ja omani noudin 9.8. Heti tein tuon hakemuksen Asuksen sivulla ja juuri nyt kilahti viestiä, että bundle on hyväksytty. 14.9 pitäisi viimeistään Chromebookki saapua.
Vielä en ole testannut puhelinta, saatika avannut pakettia... josko Asus olisi evännyt hakemuksen, niin olisi voinut samoin tein palauttaa tuo takaisin Proshopille... Mutta tänään korkataan...
Hienoa! Minullakin lykästi ja tuli ilmoitus hyväksymisestä, vaikka tilasin Powerista vasta tiistaina 2.8. Sain hakea puhelimen perjantaina 12.8., rekisteröin heti iltapäivällä ja ma-iltana 15.8. tuli tieto hyväksymisestä. Jäi minullakin pakkauksen avaaminen odottamaan, vaikka kyllä meinasin, että otan käyttöön joka tapauksessa, kun on ominaisuuksiltaan ja kooltaan juuri sellainen puhelin, mitä olin etsinytkin vanhan Zenfone 5Z:n korvaajaksi.

Toivottavasti noita kaupanpäällisiä eli Cromebookkeja riittää mahdollisimman monelle. Asuksen rekisteröintisivulla käy ostopäivät 3.8. asti ja edelleen on tieto rajoitetusta erästä. Oma veikkaukseni on, että joko riittää kaikille 2.8. mennessä tilanneille ja sitten (kun rajoitettu erä) vain osalle 3.8. tilanneista taikka sitten riittää kaikille 3.8. tilanneille, mutta viimeisimmät vaan joutuisivat odottamaan pidempään, että saavat varastoon. Powerin myyjällä ei ollut sisäpiirin tietoa. Hän tiesi vain, että 3.8. oli ilmoitettu heille, että kampanja päättyy.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
11
Viikonloppuna laitoin Data Systemsiltä tilaukseen 2 TB Corsair Force MP510 SSD:n hintaan 139€ (+postit). Suhteellisen halpa hinnaltaan, mutta ei ainakaan niin räikeä hinta, että sitä välttämättä hintavirheeksi luulisi (esim tuotteen isoveli MP600 löytyy vielä samasta paikasta hintaan 168€). Muutamia tunteja tilauksen jälkeen huomasin, että tuotteen sivu oli poistettu kokonaan, ja nyt maanantaina tuli sähköpostiin viesti, että tilaus on peruttu, vedottuna tähän "Tuote on EOL (end of life) ja emme saa sitä enää lisää". Tilauksen aikaan sivusto näytti, että tuotteita oli toimitettavissa 8 kpl. Tyypilliseti en ole tällaisista asioista ruvennut valittamaan, mutta olisikohan tässä tapauksessa syytä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Viikonloppuna laitoin Data Systemsiltä tilaukseen 2 TB Corsair Force MP510 SSD:n hintaan 139€ (+postit). Suhteellisen halpa hinnaltaan, mutta ei ainakaan niin räikeä hinta, että sitä välttämättä hintavirheeksi luulisi (esim tuotteen isoveli MP600 löytyy vielä samasta paikasta hintaan 168€). Muutamia tunteja tilauksen jälkeen huomasin, että tuotteen sivu oli poistettu kokonaan, ja nyt maanantaina tuli sähköpostiin viesti, että tilaus on peruttu, vedottuna tähän "Tuote on EOL (end of life) ja emme saa sitä enää lisää". Tilauksen aikaan sivusto näytti, että tuotteita oli toimitettavissa 8 kpl. Tyypilliseti en ole tällaisista asioista ruvennut valittamaan, mutta olisikohan tässä tapauksessa syytä?
Tuskinpa on EOL kun sitä pystyy Corsairin kaupasta tilaamaan. Kyllä niiden täytyy joko semmoinen tai vastaava sulle hommata.
 
Liittynyt
02.10.2020
Viestejä
412
Viikonloppuna laitoin Data Systemsiltä tilaukseen 2 TB Corsair Force MP510 SSD:n hintaan 139€ (+postit). Suhteellisen halpa hinnaltaan, mutta ei ainakaan niin räikeä hinta, että sitä välttämättä hintavirheeksi luulisi (esim tuotteen isoveli MP600 löytyy vielä samasta paikasta hintaan 168€). ...
Minä voisin kyllä epäillä hintavirhettä, jos saisi kaksi teraa samaan hintaan kuin yhden teran. Samassa kaupassa MP510 960 GB maksaa nyt 138,20€. Tietysti saattaisin kyllä itsekin kokeilla onneani, kun pitäisi saada lisälevytilaa. On kerran vastaava tilaus mennytkin läpi, mutta kyse siinä oli vain muutamista kymmenistä euroista... :)
Ehkä tuosta kannattaa kuitenkin kysellä.

Luulen, että Data-Systemsillä on joku automatiikka, joka laskee tukkuhinnoista myyntihinnat. Olen ostanut tuolta mm. SSD-levyjä ja muistikampoja. Ja olen huomannut hintoja tarkistaessani, että ne voivat vaihdella muutamia kymmeniä senttejä päivittäin. Lisäksi kerran tilaamieni muistikampojen varastosaldo ei pitänyt paikkaansa, mutta tulivat onneksi muutamassa viikossa.

Yritin etsiä tuota 168 euron MP600:sta, jotta voisin tilata sen, mutta hinta on nyt 247,25€. Ei kai sekään kovin paha olisi. Minulla on omassa koneessa jo 960 gigan MP510 (muualta ostettuna), joka maksoi muistaakseni vähän alle 130 euroa. Ja lisäksi on teran MP400, jonka hinta oli 139,90€. Nopeaa levytilaa saisi siis olla enemmänkin.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
277
Itselläni peruuntui Data-systemsistä MP600 + virtalähdetilaus. Oli kuulemma iso ryysis kun maahantuoja päätti myydä lopun varaston pois ja kaikille ei samaa tavaraa riittänyt.
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 792
Itselläni peruuntui Data-systemsistä MP600 + virtalähdetilaus. Oli kuulemma iso ryysis kun maahantuoja päätti myydä lopun varaston pois ja kaikille ei samaa tavaraa riittänyt.
Vaadit että toimittaa tilauksesi tai sitten maksavat eron kun ostat toisesta kaupasta.

Jos ei hyväksy edes vaikka kuluttajaneuvonta on ottanut heihin yhteyttä, niin tekisin kateoston toisesta kaupasta ja veisin kuluttajariitalautakuntaan.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
277
Vaadit että toimittaa tilauksesi tai sitten maksavat eron kun ostat toisesta kaupasta.

Jos ei hyväksy edes vaikka kuluttajaneuvonta on ottanut heihin yhteyttä, niin tekisin kateoston toisesta kaupasta ja veisin kuluttajariitalautakuntaan.
Sain jo aiemmin sovittua toisenlaisen diilin ja M.2 levy on tulossa (kotiovelle asti ilmeisesti) melkein samaan hintaan. Virtalähteellä ei ollut niin väliä, olisi tullut vain varalle.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
11
Minä voisin kyllä epäillä hintavirhettä, jos saisi kaksi teraa samaan hintaan kuin yhden teran. Samassa kaupassa MP510 960 GB maksaa nyt 138,20€. Tietysti saattaisin kyllä itsekin kokeilla onneani, kun pitäisi saada lisälevytilaa. On kerran vastaava tilaus mennytkin läpi, mutta kyse siinä oli vain muutamista kymmenistä euroista... :)
Ehkä tuosta kannattaa kuitenkin kysellä.

Luulen, että Data-Systemsillä on joku automatiikka, joka laskee tukkuhinnoista myyntihinnat. Olen ostanut tuolta mm. SSD-levyjä ja muistikampoja. Ja olen huomannut hintoja tarkistaessani, että ne voivat vaihdella muutamia kymmeniä senttejä päivittäin. Lisäksi kerran tilaamieni muistikampojen varastosaldo ei pitänyt paikkaansa, mutta tulivat onneksi muutamassa viikossa.

Yritin etsiä tuota 168 euron MP600:sta, jotta voisin tilata sen, mutta hinta on nyt 247,25€. Ei kai sekään kovin paha olisi. Minulla on omassa koneessa jo 960 gigan MP510 (muualta ostettuna), joka maksoi muistaakseni vähän alle 130 euroa. Ja lisäksi on teran MP400, jonka hinta oli 139,90€. Nopeaa levytilaa saisi siis olla enemmänkin.
Data-systemsiltä otettiin muhun ennen yhteyttä ennen kuin otin heihin yhteyttä, ja tarjosivat tuota parempaa mallia (MP600) samaan hintaan kuin mitä maksoin peruutetusta MP510:stä. Aika yllättynyt olin, kun tuo tarjous tuli tyhjästä. Eli aika mainiosti päättyi tämäkin.
 

mikkom81

mike_manning
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2017
Viestejä
638
Data-systemsiltä otettiin muhun ennen yhteyttä ennen kuin otin heihin yhteyttä, ja tarjosivat tuota parempaa mallia (MP600) samaan hintaan kuin mitä maksoin peruutetusta MP510:stä. Aika yllättynyt olin, kun tuo tarjous tuli tyhjästä. Eli aika mainiosti päättyi tämäkin.
Lukevat tätä foorumia ja tekivät heti korjausliikkeen...?
 
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
172
Puolenkuunpelit myivät Pokemon keräilypakettia hintaan 159,90€ ja kuten google cachesta näkyy niin ilman mitää tilaus rajoituksia. Tilauksesta tuli myös tilausvahvistus ja nyt myöhemmin ilmeisesti suuren myynnin takia hinta on noussut 199,90€ ja tullut rajoitus max. 2 pakettia / henkilö.
Mihin tässä voisi vedota, että saisi alkuperäisen tilausvahvistuksen mukaisen määrän. Peruutus tuli 5 päivää tilauksen jälkeen.
1662127219230.png
 

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 792
Puolenkuunpelit myivät Pokemon keräilypakettia hintaan 159,90€ ja kuten google cachesta näkyy niin ilman mitää tilaus rajoituksia. Tilauksesta tuli myös tilausvahvistus ja nyt myöhemmin ilmeisesti suuren myynnin takia hinta on noussut 199,90€ ja tullut rajoitus max. 2 pakettia / henkilö.
Mihin tässä voisi vedota, että saisi alkuperäisen tilausvahvistuksen mukaisen määrän. Peruutus tuli 5 päivää tilauksen jälkeen.
Esim tähän:

Verkkokaupassa ilmoitettu hinta on sitova. Kun kuluttaja on hyväksynyt verkkokaupassa olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauslomakkeella.


Ja jos ei auta, niin ota kuluttajaneuvontaan yhteyttä


Ja viet tarpeenvaatiessa kuluttajariitalautakuntaan

 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 022
Puolenkuunpelit myivät Pokemon keräilypakettia hintaan 159,90€ ja kuten google cachesta näkyy niin ilman mitää tilaus rajoituksia. Tilauksesta tuli myös tilausvahvistus ja nyt myöhemmin ilmeisesti suuren myynnin takia hinta on noussut 199,90€ ja tullut rajoitus max. 2 pakettia / henkilö.
Mihin tässä voisi vedota, että saisi alkuperäisen tilausvahvistuksen mukaisen määrän. Peruutus tuli 5 päivää tilauksen jälkeen.
Mitä sulla lukee vahvistuksessa? Jos siel on kpl määrä ja hinta niin se riittää sulle, sitoo myyjää

edit. Tarkennus: lue sopimusehdot ennakkotilauksen osalta, niiden hinta ei aina ole lopullinen koska hinta ei välttämättä myyjän tiedossa, tästä toki oltava ehdoissa selvä maininta
 
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
172
Mitä sulla lukee vahvistuksessa? Jos siel on kpl määrä ja hinta niin se riittää sulle, sitoo myyjää

edit. Tarkennus: lue sopimusehdot ennakkotilauksen osalta, niiden hinta ei aina ole lopullinen koska hinta ei välttämättä myyjän tiedossa, tästä toki oltava ehdoissa selvä maininta
Hinnassa ei epäselvää, ovat ilmeisesti valmiita myymään kaksi tolla 159,90€ hinnalla, mutta peruvat muut ja myyvät ne joillekkin toiselle hintaan 199,90€. Ilmeisesti vain isompaa voittoa tavoitellaan.
:rofl:
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 022
Hinnassa ei epäselvää, ovat ilmeisesti valmiita myymään kaksi tolla 159,90€ hinnalla, mutta peruvat muut ja myyvät ne joillekkin toiselle hintaan 199,90€. Ilmeisesti vain isompaa voittoa tavoitellaan.
:rofl:
Jos sul lukee vahvarissa 5kpl eikä mitää rajoituksia ni pitäis sun kannalta olla suht selvä, varsinkin jos tuotteet on mahdollista ostaa suoraan listauksesta tms näkemättä tuota sivua missä rajoitus (nykyään) on mainittu. Rajoitusten pitää olla selkeät ja näkyvissä ostopolussa, eli jos ne on vain tuotesivulla mutta tuote on mahdollista normaalisti ilman kikkailuja ostaa tuotesivun ulkopuoleltakin niin rajoituksia ei pitäs soveltaa.

Edit.kkv vahvistaa tarvittaessa tän, en muista onko suoraan heidän jossain ohjeessaankin
 
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
172
Ketjun innoittama kasvatin pallit ja reklamoin vielä siitä kun Data systems ei ollut lähettämässä virtalähdettä vedoten siihen, että ei olisi tulossa lisään varastoon ja "EOL". Tuli soittoa samantien perään missä pahoiteltiin virhettä ja virtalähde nyt matkalla. :thumbsup:
 
Liittynyt
11.12.2020
Viestejä
8
Arctis Pro Wireless -headsetin toinen puoli sanoi itsensä varoittamatta irti 2 v 9 kk kohdalla. Kiikutin kuulokkeet Giganttiin virhevastuuseen vedoten, ja saivat lopulta SteelSeriesiltä luvan tehdä takuuvaihdon vaikka takuu on ummessa. :thumbsup:

Tästä koitui varsin hyvä diili, kun kuulokkeet on ostettu tarjoushinnalla 149,90 € ja nyt sai vielä lähes 3 vuoden kohdalla vaihdon bräniköihin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Arctis Pro Wireless -headsetin toinen puoli sanoi itsensä varoittamatta irti 2 v 9 kk kohdalla. Kiikutin kuulokkeet Giganttiin virhevastuuseen vedoten, ja saivat lopulta SteelSeriesiltä luvan tehdä takuuvaihdon vaikka takuu on ummessa. :thumbsup:

Tästä koitui varsin hyvä diili, kun kuulokkeet on ostettu tarjoushinnalla 149,90 € ja nyt sai vielä lähes 3 vuoden kohdalla vaihdon bräniköihin.
Hienoa kuulla välillä tuollaisesta melko sulavasta virhevastuuhommasta :thumbsup: Harmillisen paljon omissa steelserieseissäkin on ollut volumesäädinten kanssa ongelmia ja takuuta on joutunut käyttämään
 
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
172
Ketjun innoittama kasvatin pallit ja reklamoin vielä siitä kun Data systems ei ollut lähettämässä virtalähdettä vedoten siihen, että ei olisi tulossa lisään varastoon ja "EOL". Tuli soittoa samantien perään missä pahoiteltiin virhettä ja virtalähde nyt matkalla. :thumbsup:
Päivitystä tähän, tuli vielä vahvistusta tilauksesta sähköpostiin ja samalla tieto, että malli joka myytiin loppuun oli eri kuin tämä nyt varastossa oleva eli alunperin tilattu tuote oli sittenkin oikeasti EOL. :thumbsup: Pieniä eroja malleissa niin kohteliaasti varmistivat, että käykö myös uudempi malli.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Olihan tuo sinällään arvattavissa. Mitää vastuuta ei oteta omista virheistään. Ultraa taidettu parhaimmillaan myydä 999e:lla joten tuo 899e ei edes olisi mitenkään kuviteltavissa "virheelliseksi" hinnaksi.
Kävinpä huvikseni powerissa kokeilemassa onneani ja olisin voinut luurin ihan ostaakin jos tuohon 899 hintaan sen ois saanut. Myyjä kuitenkin sanoi että mainoksessa oli myös normi S22 hintaa 1299 eli hinnat oli mennyt ristiin ja kuluttajan olisi tämä pitänyt ymmärtää.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Kävinpä huvikseni powerissa kokeilemassa onneani ja olisin voinut luurin ihan ostaakin jos tuohon 899 hintaan sen ois saanut. Myyjä kuitenkin sanoi että mainoksessa oli myös normi S22 hintaa 1299 eli hinnat oli mennyt ristiin ja kuluttajan olisi tämä pitänyt ymmärtää.
Tuosta kääntäen: Kai se myyjänkin pitäisi ymmärtää, että pienemmänkokoinen premium puhelin voi maksaa enemmän kuin isompi. Itselle ainakin s22 ultra kokoluokan lapio on lähemmäs arvoton, kuin että se olisi 1200€ arvoinen

Edit. Vääntäjille onnea vääntöön ja nyt on ainakin "mustaa valkoisella"!
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Kävinpä huvikseni powerissa kokeilemassa onneani ja olisin voinut luurin ihan ostaakin jos tuohon 899 hintaan sen ois saanut. Myyjä kuitenkin sanoi että mainoksessa oli myös normi S22 hintaa 1299 eli hinnat oli mennyt ristiin ja kuluttajan olisi tämä pitänyt ymmärtää.
Jos alkukesästä on jo saanut alle tonnilla, niin mielestäni ei kyllä mitenkään "pidä ymmärtää" että alkusysksystä ei voisi saada alle 900. 1299€ ei ole tarjousta nähnytkään ja mielestäni kun on "etusivutarjouksena" niin 899€ olisi se hinta jonka noista kahdesta tuossa olettaisi olevan. Itseä ei ko. luuri kiinnostaisi edes 699€ hinnalla (liian massiivinen), mutta tuollainen pelleily laittaa aina ärsyttämään.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
807
Jos kuluttajan "pitää ymmärtää" aina kaikki, niin eikö samalla logiikalla voisi myös mainostaja osata laittaa se oikea hinta mainokseen?

Ei itseä koske kun en ole ostamassa, mutta kun näitä "hintavirheitä" tuntuu sattuvan kerran viikossa firmoille, niin naurattaa kuinka amatöörimäistä koko homma tuntuu olevan. Jos nyt ei ole ihan tarkoituksella tehty että saadaan porukkaa kauppaan sisälle. Saatanan tunarit voisi joku sanoa. :lol:
Joo luulisi että ei virheitä enää tehtäisi kun joka viikko joutuisi pilkka hinnalla myymään jotain.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Kävinpä huvikseni powerissa kokeilemassa onneani ja olisin voinut luurin ihan ostaakin jos tuohon 899 hintaan sen ois saanut. Myyjä kuitenkin sanoi että mainoksessa oli myös normi S22 hintaa 1299 eli hinnat oli mennyt ristiin ja kuluttajan olisi tämä pitänyt ymmärtää.
Toisella foorumilla oli juttua, että joku on saanut kyseiseen hintaan kun on asiallisesti vaatinut tuohon hintaan ja oletettavasti "uhannut" KKV yhteydenotolla. Jälkikäteen oli myymäläpäälikkö soittanut, että saa tuohon tarjoushintaan...
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 481
Mikäänhän ei Poweria velvoita myymään. Mainoksessa jos on virhe, pitää asiakkaan tilanne palauttaa siihen tilaan kuin mainosta ei olisi ollutkaan. Eli esim bensakulut korvata. Jos taas tilaus olisi tehty, olisi se eri. Kysyin tätä taannoin, kun Telialla oli Airpods Prot 129e hinnalla, mutta sanoivat olleen virhe ja normien oli ollut tarkoitus olla se tarjoustuote.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
372
Mikäänhän ei Poweria velvoita myymään. Mainoksessa jos on virhe, pitää asiakkaan tilanne palauttaa siihen tilaan kuin mainosta ei olisi ollutkaan. Eli esim bensakulut korvata. Jos taas tilaus olisi tehty, olisi se eri. Kysyin tätä taannoin, kun Telialla oli Airpods Prot 129e hinnalla, mutta sanoivat olleen virhe ja normien oli ollut tarkoitus olla se tarjoustuote.

Vastuu virheellisestä markkinoinnista

Myyjän huolellisuusvelvoitteeseen kuuluu riittävä huolellisuus muun muassa varmistaa, että tuotteiden hintatiedot ovat paikkansapitävät myös alennusmyynneissä. Sinulla on oikeus odottaa, että mainoskampanjan tiedot pitävät paikkansa, että tuotetta on saatavilla ja että mainostaja haluaa käydä aidosti kauppaa kanssasi.

Selkeä hintavirhe ei sido myyjää. Tällöin on arvioitava, onko ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna.

Kyllä Power on (periaatteessa) velvoitettu noita myymään koska kyseessä ei ole selkeä hintavirhe. Tämän keissin voittaisi aivan varmasti jos jaksaisi tapella loppuun asti koska alennus ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellinen. Samsungin huippumalleista on ollut useita yli 300€ tarjouskampanjoita ihan uusistakin malleista ja S22 Ultralla nyt alkaa olla jo ikääkin.

Mutta koska kuluttajansuojalaista puuttuu kokonaan rangaistukset sen rikkomisesta, saavat yritykset käytännössä itse päättää milloin viitsivät sitä noudattaa.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 481
Kyllä Power on (periaatteessa) velvoitettu noita myymään koska kyseessä ei ole selkeä hintavirhe. Tämän keissin voittaisi aivan varmasti jos jaksaisi tapella loppuun asti koska alennus ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellinen. Samsungin huippumalleista on ollut useita yli 300€ tarjouskampanjoita ihan uusistakin malleista ja S22 Ultralla nyt alkaa olla jo ikääkin.

Mutta koska kuluttajansuojalaista puuttuu kokonaan rangaistukset sen rikkomisesta, saavat yritykset käytännössä itse päättää milloin viitsivät sitä noudattaa.
"Olette olleet yhteydessä kuluttajaneuvontaan Telia Finland Oyj:tä koskevassa tapauksessa.

Elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoitteeseen kuuluu riittävä huolellisuus mm. markkinoinnin järjestämisessä. Kuluttajalla on oikeus odottaa, että mainoskampanjan tiedot pitävät paikkaansa. Jos mainostaja toimii huolimattomasti markkinoinnin toteuttamisessa, kohtuullista on että se vastaa näin aiheuttamastaan vahingosta kuluttajalle.

Kuluttajariitalautakunta on pyrkinyt ratkaisukäytännössään korjaamaan virheellisten mainosten ongelmaa katsomalla, että huolimaton mainostaja on korvausvelvollinen kuluttajalle virheellisestä mainoksesta aiheutuneista kuluista. Lautakunta on katsonut, että mainos voidaan oikeudellisesti rinnastaa sopimusneuvotteluiden aloittamiseen. Huolimaton menettely sopimusneuvotteluissa taas voi aiheuttaa korvausvastuun toiselle aiheutetuista vahingoista. Lautakunnan ratkaisuissa kuluttaja saatetaan siihen taloudelliseen tilaan, kuin jos hän ei olisi ryhtynyt mihinkään toimiin mainoksen johdosta. Käytännössä tämä on yleensä tarkoittanut turhaan syntyneiden matkakulujen korvaamista."

Tässä oli saamani vastine KKV:ltä viime joulukuussa. En sitten tiedä onko muuttunut tuon jälkeen, mutta tuossa vastauksessa esimerkiksi kuluttajariitalautakunnankin ratkaisu menisi niin, että matkakulut korvattaisiin. Eli tuo väitteesi "varmasta voitosta" ei kyllä tuon mukaan pitäisi lainkaan paikkaansa.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
214
Toisella foorumilla oli juttua, että joku on saanut kyseiseen hintaan kun on asiallisesti vaatinut tuohon hintaan ja oletettavasti "uhannut" KKV yhteydenotolla. Jälkikäteen oli myymäläpäälikkö soittanut, että saa tuohon tarjoushintaan...
Eikös gigantista saa nyt saman tuotteen noin 800 euron hintaan ? Gigantissa on tuo -23 % alennus ja vielä sit pitäisi saada 200€ lahjakortti

Untitled.png
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
372
"Olette olleet yhteydessä kuluttajaneuvontaan Telia Finland Oyj:tä koskevassa tapauksessa.

Elinkeinonharjoittajan huolellisuusvelvoitteeseen kuuluu riittävä huolellisuus mm. markkinoinnin järjestämisessä. Kuluttajalla on oikeus odottaa, että mainoskampanjan tiedot pitävät paikkaansa. Jos mainostaja toimii huolimattomasti markkinoinnin toteuttamisessa, kohtuullista on että se vastaa näin aiheuttamastaan vahingosta kuluttajalle.

Kuluttajariitalautakunta on pyrkinyt ratkaisukäytännössään korjaamaan virheellisten mainosten ongelmaa katsomalla, että huolimaton mainostaja on korvausvelvollinen kuluttajalle virheellisestä mainoksesta aiheutuneista kuluista. Lautakunta on katsonut, että mainos voidaan oikeudellisesti rinnastaa sopimusneuvotteluiden aloittamiseen. Huolimaton menettely sopimusneuvotteluissa taas voi aiheuttaa korvausvastuun toiselle aiheutetuista vahingoista. Lautakunnan ratkaisuissa kuluttaja saatetaan siihen taloudelliseen tilaan, kuin jos hän ei olisi ryhtynyt mihinkään toimiin mainoksen johdosta. Käytännössä tämä on yleensä tarkoittanut turhaan syntyneiden matkakulujen korvaamista."

Tässä oli saamani vastine KKV:ltä viime joulukuussa. En sitten tiedä onko muuttunut tuon jälkeen, mutta tuossa vastauksessa esimerkiksi kuluttajariitalautakunnankin ratkaisu menisi niin, että matkakulut korvattaisiin. Eli tuo väitteesi "varmasta voitosta" ei kyllä tuon mukaan pitäisi lainkaan paikkaansa.
Seison korjattuna. Enpä tiennyt, ettei mainonta tosiaan tosiaan sido myyjää kuin korvaamaan aiheutuneita kuluja, jos myyjä pystyy osoittamaan ettei virhe markkinoinnissa ole johtunut huolimattomuudesta. Jos myyjä onnistuu osoittamaan huolellisuuden markkinoinnissa sekä ripeät korjaustoimet ei myyjä ole velvollinen edes kulukorvauksiin.

Löytyi parempi linjausartikkeli kuin tuo aiemmin linkkaamani: Markkinoinnin virhetilanteet – Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Markkinoinnin sitovuuden, mainostajan huolellisuuden ja kuluttajalle mahdollisesti koituvan hyvityksen määrittäminen on usein riippuvainen tapauksen yksityiskohdista. Asiassa punnitaan esimerkiksi markkinoinnin vahvuutta ja volyymiä, tarjotun hinnan ja tuotteen houkuttavuutta ja markkinointitietojen korjaamista. Seuraavassa pääsäännöt:

  • Jos mainoksessa on ollut virheellinen tieto, mutta mainostaja on ollut huolellinen ja myös korjannut mainonnan ja tilanteen asianmukaisesti, kuluttajalla ei ole oikeutta korvaukseen.
  • Jos mainoksessa on ollut virheellinen tieto vaikka mainostaja on ollut huolellinen, mutta se on jättänyt asianmukaisen korjauksen tekemättä, kuluttajalla on oikeus korvaukseen.
  • Jos mainostaja ei ole ollut markkinoinnissaan huolellinen, kuluttajalla on oikeus vaatia menetyksestään korvausta. Jälkikäteen tehtävällä markkinoinnin korjaamisella ei silloin ole merkitystä. Mainostajan pitää esimerkiksi hyvittää kuluttajalle tämän menettämä etu esim. tarjoamalla korvaavaa tuotetta, kun mainostettu tuote on loppunut mainontaan nähden selvästi liian nopeasti. Jos kuluttaja joutuu matkustamaan liikkeeseen kahdesti saadakseen mainostetun tuotteen, jälkimmäiseltä kerralta on korvattava matkakulut. Jollei kuluttaja saa lainkaan markkinoitua tuotetta, hänellä on oikeus saada ainakin korvaus turhasta matkasta.
  • On perusteltua, että tahallaan tai piittaamattomuudella virheellisesti laadittu kampanja johtaa laajempaan mainostajan vastuuseen. Jos mainonnan keskeinen pääviesti on paikkansa pitämätön, siinä on annettu selvästi katteeton vaikutelma esimerkiksi houkuttavan tarjoustuotteen saatavuudesta, kuluttajalla on oikeus vaatia korvattavaksi esimerkiksi tarjoustuotteen ja tilalle hankkimansa vastaavan tuotteen hinnaneroa mainostajalta. Tätä kutsutaan kateostoksi. Mitä huolimattomammin mainostaja toimii, sitä laajempi on hänen korvausvastuunsa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 186
Eikös gigantista saa nyt saman tuotteen noin 800 euron hintaan ? Gigantissa on tuo -23 % alennus ja vielä sit pitäisi saada 200€ lahjakortti

Enpäs tiedäkään, että miten tämä toimii, kun tuntuu joissain tuotteissa onnistuvan ja toisissa ei, kannattanee lienee kokeilla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
172
Puolenkuunpelit myivät Pokemon keräilypakettia hintaan 159,90€ ja kuten google cachesta näkyy niin ilman mitää tilaus rajoituksia. Tilauksesta tuli myös tilausvahvistus ja nyt myöhemmin ilmeisesti suuren myynnin takia hinta on noussut 199,90€ ja tullut rajoitus max. 2 pakettia / henkilö.
Mihin tässä voisi vedota, että saisi alkuperäisen tilausvahvistuksen mukaisen määrän. Peruutus tuli 5 päivää tilauksen jälkeen.
Puolenkuunpelienkin kanssa kiista sovittu. Kaveri sai monta sähköpostia vaihtaa, mutta kuluttajaneuvonnan suosituksen jälkeen suostuivat pitämään kiinni tilausvahvistuksesta.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Tein kuluttajaneuvontaan viestin ja painoin lopuksi "Lähetä viranomaiselle" ja sain näyttöön viestin, että tämä olisi lähtenyt eteenpäin, mutta en sähköpostiin saanut mitään vahvitusilmoitusta, kuuluisiko tästä vahvistus tulla sähköpostiin? Sillä asiaa kysyn, että lähtikö se viesti nyt, kun ei tekisi mieli uudelleen kirjoittaa tuota tarinaa.:cautious:
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Kiitos. Olikin mennyt roskapostiin pienellä viiveellä.:thumbsup:
Yleensä Gmail ei laita mitään väärää roskapostiin, niin ei tullut mieleen tuota jäädä päivittelemään. Hotmail sähköpostissa tuon nyt olisi jo arvannut mistä tuo sposti löytyy, eli roskapostista.:D
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Tilasin joku aika sitten pari tuotetta Saksan Amazonilta. Toinen niistä lähetettiin PostDE:llä ja kun oli reilun viikon verran myöhässä sivu antoi mahdollisuuden tehdä refund sillä perusteella että tuote ei ole saapunut. Rahat tuli takaisin parissa päivässä. Sitten tuotekin tuli. Ajattelin että olen rehellinen ja ilmoitin chatissä Amazonille että haluan pitää tuotteen. Lupasivat laskuttaa summan. Sähköpostissa oli tälläinen toteamus:

>We will therefore charge the payment method you selected for this order again for the amount of 26 EUR within the next few days. You don't need to take any further action.

Tästä on 8 päivää ja ainakaan vielä ei ole mitään laskutusta ei ole näkynyt. Minua tämä ei tietenkään haittaa ja omatuntokin on puhdas kun näin oikeasti vaivaa asian korjaamiseksi. Jäi vain mietityttämään olisiko Amazon oikeasti voinut jotenkin ottaa tuon 26€ kun maksoin Debit kortilla ja ainakin Amazon tilaus vaatii minulta vahvistuksen pankkitunnuksilla? Eikö tuollainen laskutus automaattisesti estyisi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 463
Tilasin joku aika sitten pari tuotetta Saksan Amazonmilta. Toinen niistä lähetettiin PostDE:llä ja kun oli reilun viikon verran myöhässä sivu antoi mahdollisuuden tehdä refund sillä perusteella että tuote ei ole saapunut. Rahat tuli takaisin parissa päivässä. Sitten tuotekin tuli. Ajattelin että olen rehellinen ja ilmoitin chatissä Amazonille että haluan pitää tuotteen. Lupasivat laskuttaa summan. Sähköpostissa oli tälläinen toteamus:

>We will therefore charge the payment method you selected for this order again for the amount of 26 EUR within the next few days. You don't need to take any further action.

Tästä on 8 päivää ja ainakaan vielä ei ole mitään laskutusta ei ole näkynyt. Minua tämä ei tietenkään haittaa ja omatuntokin on puhdas kun näin oikeasti vaivaa asian korjaamiseksi. Jäi vain mietityttämään olisiko Amazon oikeasti voinut jotenkin ottaa tuon 26€ kun maksoin Debit kortilla ja ainakin Amazon tilaus vaatii minulta vahvistuksen pankkitunnuksilla? Eikö tuollainen laskutus automaattisesti estyisi?
Minulla sama tilanne, eli PostDE kuriirina ja tilaamiani 2 pakettia ei ole saapunut. Aiemmin Amazon on toiminut erittäin luotettavasti ja nopeasti, tämä ei kyllä ole hyvää palvelua enää.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Minulla sama tilanne, eli PostDE kuriirina ja tilaamiani 2 pakettia ei ole saapunut. Aiemmin Amazon on toiminut erittäin luotettavasti ja nopeasti, tämä ei kyllä ole hyvää palvelua enää.
Refund vaan menemään kun Amazon sen sallii. Kun painat Amazonin sivuilta myöhässä olevan paketin tracking nappia se kertoo kuinka pian voit tehdä refundin jos paketti ei ole saapunut. Periaatteesa pyytävät sitten palauttamaan tavaran jos paketti saapuu mutta en usko että he edes mistään ikinä näkevät saapuiko se trackaamätön PostDE paketti. Itse vain päätin olla rehellinen ja kerroin.
 
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
172
Itse sain joskus kaksi kallista rinkkaa yhden hinnalla, kun refundin sijaan pyysin lähettämään uudestaan, koska oli muutenkin todella hyvässä tarjouksessa. Ilmoitin molempian saapumisesta ja sain vastauksen missä ilmoitettiin, että palauta tai veloitetaan. Ei veloitetu ikinä.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
59
Mitäs tälläisestä keissistä mieltä:

Verkkokaupan outletissa tuote 43% alennuksessa, normihinnaksi ilmoitetaan 379€.

Kuitenkin tuotteen normihinta todellisuudessa roimasti edullisempi 249€, ollut jo jonkin aikaa hintahistorian mukaan. Pompsahtaa ostopäivän jälkeisenä päivänä takaisin tuohon 379€.
Ostin tuotteen siis hintaan 215€ kuvitellen saavani suht. roiman alennuksen.

Voinko perustellusti vaatia myyjää myymään tuotteen minulle tuolla ostohetkellä voimassa olleeseen 249€ hintaan, josta saisin tuon ilmoitetun 43% alennuksen?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 107
Mitäs tälläisestä keissistä mieltä:

Verkkokaupan outletissa tuote 43% alennuksessa, normihinnaksi ilmoitetaan 379€.

Kuitenkin tuotteen normihinta todellisuudessa roimasti edullisempi 249€, ollut jo jonkin aikaa hintahistorian mukaan. Pompsahtaa ostopäivän jälkeisenä päivänä takaisin tuohon 379€.
Ostin tuotteen siis hintaan 215€ kuvitellen saavani suht. roiman alennuksen.

Voinko perustellusti vaatia myyjää myymään tuotteen minulle tuolla ostohetkellä voimassa olleeseen 249€ hintaan, josta saisin tuon ilmoitetun 43% alennuksen?
Alennusprosentti on todennäköisesti laskennallinen, ja alennus on tosiasiassa euromääräinen.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 234
Mitäs tälläisestä keissistä mieltä:

Verkkokaupan outletissa tuote 43% alennuksessa, normihinnaksi ilmoitetaan 379€.

Kuitenkin tuotteen normihinta todellisuudessa roimasti edullisempi 249€, ollut jo jonkin aikaa hintahistorian mukaan. Pompsahtaa ostopäivän jälkeisenä päivänä takaisin tuohon 379€.
Ostin tuotteen siis hintaan 215€ kuvitellen saavani suht. roiman alennuksen.

Voinko perustellusti vaatia myyjää myymään tuotteen minulle tuolla ostohetkellä voimassa olleeseen 249€ hintaan, josta saisin tuon ilmoitetun 43% alennuksen?
Et, koska kyseessä on outlet tuote ja se tuotteen ovh on ollut silloin se lapussa oleva kalliimpi hinta, kun se outletiin on laitettu ja jos se myöhemmin on mennyt alennukseen niin ei sillä ole siihen outletiin mitään vaikutusta, kun se alentunut hinta ei sitä koske.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Mitäs tälläisestä keissistä mieltä:

Verkkokaupan outletissa tuote 43% alennuksessa, normihinnaksi ilmoitetaan 379€.

Kuitenkin tuotteen normihinta todellisuudessa roimasti edullisempi 249€, ollut jo jonkin aikaa hintahistorian mukaan. Pompsahtaa ostopäivän jälkeisenä päivänä takaisin tuohon 379€.
Ostin tuotteen siis hintaan 215€ kuvitellen saavani suht. roiman alennuksen.

Voinko perustellusti vaatia myyjää myymään tuotteen minulle tuolla ostohetkellä voimassa olleeseen 249€ hintaan, josta saisin tuon ilmoitetun 43% alennuksen?
Ei tuossa jäkikäteen oikein auta mikään. Ostohetkellä kun olisit huomannut sanoa väärästä lähtöhinnasta, niin olisit varmaankin alen saanut. Tietenkin verkkokaupalta voit asiaa kysyä tai palauttaa tuotteen, mikäli palautusaikaa on jäljellä
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 565
Viestejä
4 166 550
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom