• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 681
Onko kokemuksia näytönohajimen takuupalautuksesta verkkokauppaan? Minkälaisella marginaalilla siellä tarjotaan mahdollisesti korvaavaa tuotetta tilalle? Ja jos menee hyvitykseen niin korvaavatko kuitissa lukevan summan, vai meneekö korvaus jonkun tietyn laskukaavan mukaan? eli eivät korvaa täyttä hintaa jos kortilla ikää jo vaikka 1-2v
Reilu puoli vuotta sitten ainakin korvasivat ostosumman kokonaan vaikka näytönohjain oli lähes 2 vuotta vanha.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
70
Ei kai takuuaikana voi mitään käyttöhyöty-vähennyksiä tehdä. Virhevastuun kanssa sitten eri juttu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
537
Ei kai takuuaikana voi mitään käyttöhyöty-vähennyksiä tehdä. Virhevastuun kanssa sitten eri juttu.
Lähtökohtaisesti käyttöhyötyvähennyksiä ei voi tehdä silloinkaan koska kuluttajalla on oikeus tuottokorkoon. Kuluttajariitalautakunta on ratkaisuissaan katsonut, että tuottokorko ja käyttöhyöty vastaa toisiaan:

 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 175
Ilmeisesti kyseisiä ehtoja sovelletaan kodinkoneisiin ja telivisioihin jne. tälläisitä pränttiä juuri luin verkkokauppa.comin sivuilta.
Tuohan on Verkkokaupan toive, mitä yrittää tyhmiltä nyhtää.

 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
666
Tuohan on Verkkokaupan toive, mitä yrittää tyhmiltä nyhtää.

Onko kenelläkään fakta tietoa että miten nämä korttien takuut ja korvausasiat menevät jälleenmyyjän ja valmistajan välillä? Eli jos myyjä tarjoaa sen 3v takuun ostajalle näytönohjaimeen, ja kortilla on myös 3v tehtaan takuu, niin korvaako valmistaja kortin myyjälle nämä esim. myyjän>ostajalle täysin hyvittämät tuotteet? Vai lähettääkö myyjä nämä tuotteet tehtaalle korjattavaksi ja myy ne sitten jonain B stockkina? Kenen piikkiin nämä hyvitetyt takuutuotteen loppujen lopuksi menevät?

Ja onko ostajan pakko suostua ottaamaan vastaan "korvaava" tuote, vai voiko vaatia hyvitystä jos haluaa? eli kuitin hintaa. Ja myyjällä on ilmeisesti oikeus selvittää onko tuotetta mahdollista korjata ennen kuin hyvittävät mitään.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
426
No lähtökohtahan on, että ostajan pitää saada toimiva tuote ostamaansa hintaan.
Joko korjattuna, takuuvaihdokkina tai korvaava vastaavatuote - Kauppa-akti on syntynyt ja raha on vaihtunut hyödykkeeseen.

Kun kauppias ei pysty tarjoamaan korjausta tai korvaavaa tuotetta -> Rahan palautus. (Tästähän näyttisten osalta on ollut itku, vinku ja parku. Kun hintatason noususta johtuen kauppias ei ole halunnut tehdä tappiota ja asiakas ei ole saanut sitten sillä korvaushinnalla ostettua uutta vastaavaa)

Nyt sitten toistepäin itku, vinku ja parku kun vuoden mainatusta kortista ei saakaan rahoja takas. (Kun ylihinnalla ostetun kortin rahapalautuksella sais 1.5 korttia)
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
33
Kun kauppias ei pysty tarjoamaan korjausta tai korvaavaa tuotetta -> Rahan palautus.
Itsellä sellainen keissi, että ostin elektroniikkaliikkeestä outlet television hyvään hintaan. Se kuitenkin meni rikki kotiinkuljetuksessa huonon uudelleenpaketoinnin seurauksena. Nyt tarjoavat rahoja takaisin tai pientä alennusta samasta tuotteesta joko uutena tai outletista.

Olen siis varmaankin kuluttajansuojan valossa vahvoilla kun eivät ole valmiita vaihtamaan vastavaa outlet tuotetta tilalle... Vai onko käytetyn tavaran kaupassa jotenkin olennaisesti eroa uuden kauppaan?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 793
Itsellä sellainen keissi, että ostin elektroniikkaliikkeestä outlet television hyvään hintaan. Se kuitenkin meni rikki kotiinkuljetuksessa huonon uudelleenpaketoinnin seurauksena. Nyt tarjoavat rahoja takaisin tai pientä alennusta samasta tuotteesta joko uutena tai outletista.

Olen siis varmaankin kuluttajansuojan valossa vahvoilla kun eivät ole valmiita vaihtamaan vastavaa outlet tuotetta tilalle... Vai onko käytetyn tavaran kaupassa jotenkin olennaisesti eroa uuden kauppaan?
Otaksun että 100% vastaavaa outlet tavaraa ei ole heillä. Eli ostit yhden uniikin kappaleen tietyllä hinnalla ja kun se kerran on hajonnut sitä ei enää ole. Asia erikseen jos kyseessä olisi ollut esim. uniikki erä (esim. Assebly näytteillä olleita tuotteita 20kpl myydään kunnes erä lopussa) jolloin olisit voinut saada ehkä uuden tuosta 20 erästä jolloin heidän mukaansa tuote olisi ollut "identtinen" käyttönsä puolesta (ihan sama vaikka kyseessä olisi 20 tuolia mistä yhdessä kukaan ei olisi istunut, toiseen joku olisi oksentanut jne)

Tosin se on hieman outoa jos heillä useampiakin samoja tuotteita on tuolla outletissa sitten mutta hinnat eroavat huomattavasti toisistaan? Miksi se ensimmäinen sitten oli niin paljon halvempi kuin muut? Onko kyseessä 100% sama tuote vai esim. eri valmistusvuosi ja versio, eri tuumakoko tms?
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
33
Otaksun että 100% vastaavaa outlet tavaraa ei ole heillä. Eli ostit yhden uniikin kappaleen tietyllä hinnalla ja kun se kerran on hajonnut sitä ei enää ole. Asia erikseen jos kyseessä olisi ollut esim. uniikki erä (esim. Assebly näytteillä olleita tuotteita 20kpl myydään kunnes erä lopussa) jolloin olisit voinut saada ehkä uuden tuosta 20 erästä jolloin heidän mukaansa tuote olisi ollut "identtinen" käyttönsä puolesta (ihan sama vaikka kyseessä olisi 20 tuolia mistä yhdessä kukaan ei olisi istunut, toiseen joku olisi oksentanut jne)

Tosin se on hieman outoa jos heillä useampiakin samoja tuotteita on tuolla outletissa sitten mutta hinnat eroavat huomattavasti toisistaan? Miksi se ensimmäinen sitten oli niin paljon halvempi kuin muut? Onko kyseessä 100% sama tuote vai esim. eri valmistusvuosi ja versio, eri tuumakoko tms?
Eivät ole käyttäneet tuota argumenttia. Vastasivat vain, että tuote on ollut halvempi ja sen takia eivät voi vaihtaa vastaavaa samaan hintaan.

Tuote on heidän huutokaupasta ostettu.

Outletissa olevaan tuotteeseen kuten uuteenkin on listattu monta eri mallinumeroa ja EANia. Ilmeisesti noissa on jotain pieniä eroja TVeen selkäpuolen värissä. Oletan noiden olevan suoraan vaihdettavissa kun niitä ei ole eroteltu eri tuotteiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 681
Outlet-tuotteita sinänsä koskee samat säännöt kuin muitakin tuotteita, ainakin siinä tapauksessa että outletissa on vaikka 300kpl jotain tiettyä tuotetta. Tämmöisessä keississä jossa on vain yksi tuote halvalla ja kappalemäärä on oikeasti ilmoitettu myynnin yhteydessä, voi olla vaikea saada minkäänlaista korvausta.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 872
Tuntuu kyllä absurdilta, että asiakas joutuisi jäänään ilman tuotetta. Luulisi että kauppias laittaa rikkiisen vakuutuksiin ja asiakkaalle uusi tuote hyllystä tilalle, mikäli se asiakkaalle sopii
:sfacepalm:

P.s ja ymmärrän verkkisken takuuehdon, että viallista outlet tuotetta ei vaihdeta toimivaan. Valmistajan kautta sekin varmaan silti onnistuu. Se on siis tietty eri tilanne kuin tämä
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 127
Itsellä sellainen keissi, että ostin elektroniikkaliikkeestä outlet television hyvään hintaan. Se kuitenkin meni rikki kotiinkuljetuksessa huonon uudelleenpaketoinnin seurauksena. Nyt tarjoavat rahoja takaisin tai pientä alennusta samasta tuotteesta joko uutena tai outletista.
Minun korvaan kuulostaa ihan selvästi, että tuossa tilanteessa pitäisi tarjota sama tuote tilalle, vaikka ilman Outlet-statusta. Rahat on ja maksettu ja kaupat tehty, joten alennus vastaavasta tuotteesta kuulostaa erittäin typerältä ja vilunkipeliltä. Ainakaan mitään pelisilmää ei ole ollut. "Maksa vielä muutama kymppi lisää niin saat toimivana sen tuotteen, jonka tilasitkin".

Ote esimerkkinä Verkkokauppa.comista:

"Yksittäiskappaleet ovat kuntotarkastettuja ja myyntikuntoisia Outlet-tuotteita, usein palautettuja, jotka myydään entistäkin halvempaan hintaan. Tuotteet myydään siinä kunnossa kuin ne ovat. Yksittäiskappaleiden palautusoikeus on 14 päivää ja niille annetaan vähintään 6 kuukauden toimivuustakuu."

Mielestäni tuon tekstin perusteella voidaan vaatia, että sieltä tulee toimiva tuote. Jos tuote on rikki sitten valmiiksi tai kuljetuksen aikana niin luulisi olevan päivän selvää, että tilalle lähetetään sama tai korvaava tuote jos sellainen on mahdollista.

Yksinkertaisesti sillä tavalla, että jos asiakkaan kotiin ei saavu kuntotarkastettu ja myyntikelpoinen tuote niin lähetetään sellainen tilalle. Ihan sama onko kyseessä yksittäiskappale vai joku muu.

Esimerkiksi Philipsin Airfryerit olivat 199e tarjouksessa. Sen jälkeen niitä ilmeistyi Outlet-tuotteiksi kalliimmalla. Jos sieltä tilannut saa paskana olevan tuotteen niin onpa kiva jos hyvityksenä saa esimerkiksi 20e alennusta 299e maksavasta normaalihintaisesta tuotteesta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
7 052
Minun korvaan kuulostaa ihan selvästi, että tuossa tilanteessa pitäisi tarjota sama tuote tilalle, vaikka ilman Outlet-statusta. Rahat on ja maksettu ja kaupat tehty, joten alennus vastaavasta tuotteesta kuulostaa erittäin typerältä ja vilunkipeliltä. Ainakaan mitään pelisilmää ei ole ollut. "Maksa vielä muutama kymppi lisää niin saat toimivana sen tuotteen, jonka tilasitkin".
Ymmärsin että hänellä tuote oli käytetty yksittäis kappale.
Ja rikkonut sen kotiinkuljetuksessa, tai vaihtoehtoisesti kuljetuspalvelu rikkonut sen. (ei tainnut selvitä kuka rikko) .

"outlet" nimen alla myydään ihan uutta tavaraa, ja kauppa ei sinänsä voi vastuitaan kiertää sillä että pistää hinnan viereen sanan "outlet".

Outlet nimen alla myydään myös viallisia tuotteita, vastuuta ei silloinkaa voi kiertää, mutta jos vika kerrottu ja hinta vastaa vikaa, niin ostaessa tiedettyä vikaa ei tarvi korjata.

Jos kauppa tekee tarjouksen, niin sen on toki pidettävä, tästä kai oli yhden liikkeen kanssa ongelmia, kun tilattuja "outlet" kamoja ei saanutkaan, ja taisivat olla vielä uusia, ehjiä. "outlet" sanaa käytettiin merkkinointiin, edullisen mielikuvan luontiin ja vastuiden välttelyyn.


Edit:
Jos tässä on nyt siitä kyse kuka on vastuussa kuljetuksesta ja onko hankittava uusi vastaava tilalle, vai korvatta vahinko. Jos asiakas ostanut tuotteen ilman kunnollista pakkausta, niin---
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 127
Ja rikkonut sen kotiinkuljetuksessa, tai vaihtoehtoisesti kuljetuspalvelu rikkonut sen. (ei tainnut selvitä kuka rikko) .
Jos tässä on nyt siitä kyse kuka on vastuussa kuljetuksesta ja onko hankittava uusi vastaava tilalle, vai korvatta vahinko. Jos asiakas ostanut tuotteen ilman kunnollista pakkausta, niin---
Täh. Eihän tässä nyt sentään siitä ole kysymys, että asiakas olisi itse rikkonut tuotteen ja vaatii nyt veloituksetta uutta tilalle. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
476
Jos tässä on nyt siitä kyse kuka on vastuussa kuljetuksesta ja onko hankittava uusi vastaava tilalle, vai korvatta vahinko. Jos asiakas ostanut tuotteen ilman kunnollista pakkausta, niin---
Jos tilaan verkkokaupasta tavaraa, kyllä se saatana saa luvan olla kunnollisesti pakattu, oli outlet tai ei. Mikäli kyseinen pulju ei osaa/pysty pakata tuotetta että se selviää perille, myykööt pelkkänä noutona.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
33
Pistetään vähän lisää detaileja kun alkuperäinen postaukseni meni liian mystiseksi, koska en avannut siinä yksityiskohtia.

Eli ostin 55" LG C1 Oledin Verkkokauppa.comin huutokaupasta Jätkäsaaren myymälästä. Tuote oli A-luokan outlet tuote eli pakkaus on vaurioitunut käsittelyn/toimituksen aikana, mutta ilmeisesti tuote on tarkastettu ja sen jälkeen uudelleenpakattu. Takuuta 6kk ja ei palautusoikeutta. Tilasin siihen kotiinkuljetuksen Verkkikseltä jonka hoiti Posti.

Jokusen päivää myöhemmin Postin kuljettaja soittaa, että on ongelma. Laatikon pohja oli valahtanut n.15 cm rappuni edessä. Menin katsomaan ja otin kuvan. Kun paketti saatiin kotiin huomasin, että TVeestä paneelin oikea yläkulma oli pahasti vääntynyt.

Pakkausta tarkastellessa pohja oli ollut kiinni neljällä teipillä ja ne olivat menneet kuljetuksessa poikki. Ainakin omasta mielestä tuo vaikuttaa kehnolta pakkaamiselta verrattuna uuteen, jossa paketti pysyy kiinni muovisilla pakettisiteillä.


Jos tilaan verkkokaupasta tavaraa, kyllä se saatana saa luvan olla kunnollisesti pakattu, oli outlet tai ei. Mikäli kyseinen pulju ei osaa/pysty pakata tuotetta että se selviää perille, myykööt pelkkänä noutona.
Outlet nimen alla myydään myös viallisia tuotteita, vastuuta ei silloinkaa voi kiertää, mutta jos vika kerrottu ja hinta vastaa vikaa, niin ostaessa tiedettyä vikaa ei tarvi korjata.
Mitä olen kauppalakia joutunut nyt vähän tutkimaan niin tuo huono uudelleenpakkaus tulkittaneen samanlailla kuin virhe itse tuotteessa. Ja kun on myyty kotiinkuljetus niin pakkauksen pitäisi ainakin siihen soveltua.

Minun korvaan kuulostaa ihan selvästi, että tuossa tilanteessa pitäisi tarjota sama tuote tilalle, vaikka ilman Outlet-statusta. Rahat on ja maksettu ja kaupat tehty, joten alennus vastaavasta tuotteesta kuulostaa erittäin typerältä ja vilunkipeliltä. Ainakaan mitään pelisilmää ei ole ollut. "Maksa vielä muutama kymppi lisää niin saat toimivana sen tuotteen, jonka tilasitkin".
Näin omasta mielestänikin. Vastaavasta outlet tuotteesta extra rahan pyytäminen tässä tapauksessa taitaa ainakin olla kauppalain vastaista, mutta koska se outlet tuote meni jo niin kuluttajaneuvoja pisti tänään selvitykseen voiko vaatia uutta vastaavaa tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
166
Tuo kyllä kumma verkkisen outletin kanssa että eivät viitsi yrittää pakata noita palautus kamppeita yhtään paremmin. Itse jouduin syksyllä juoksemaan kotiin kuittaamaan vahinkoilmoituksen kun verkkisen outletista tilattu uuni oli niin kelvottomasti pakattu että postin ajojärjestelijä luuli jonkun kuskin jo kaataneen sen jossain kun muovit ja styroksit oli parilla teipin pätkällä kiinni.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
7 052
Jos tilaan verkkokaupasta tavaraa, kyllä se saatana saa luvan olla kunnollisesti pakattu, oli outlet tai ei. Mikäli kyseinen pulju ei osaa/pysty pakata tuotetta että se selviää perille, myykööt pelkkänä noutona.
En tiennyt että jostain verkkokaupasta toimituksella ostettu.
Sitä vähän kyselin että millainen kuljetus.

Se oli mennyt ohi että huutokauppa tuote, se ennen oli vähän mutkikkaampi juttu. kuluttajan suojan kannalta.
Tässä ilmeisesti ei ollutkaan kyse käytetystä tuotteesta, vaan uudesta, mutta viallisesta. ja nimenomaan viallisesta pakkauksesta.

Jos myyjä tarjoaa kyytiä, niin pitäs ottaa siitä vastuuta, ja ilmeisesti oli tilitetty koko kauppasumma takaisin.

Ketjussa ollut juttuja missä myyty uutta primaa ihan listahinnoilla ja jos tuotteessa on ollut virhe ja korjaaminen "kallista" niin hyvitetty koko kauppasumma.

Tässä tapauksessa huutokaupattu viallinen yksittäiskappale, joka hajonnut kuljetuksessa, tai siis ei ole vastannut sitä mitä ostajan oli syytä olettaa.

Vanhoja riitoja mitä nopeasti löyty niin ne oli käytetyn huutokauppoja ja niissä riidelty rahojen takaisin saamisia.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
85
Tuo kyllä kumma verkkisen outletin kanssa että eivät viitsi yrittää pakata noita palautus kamppeita yhtään paremmin. Itse jouduin syksyllä juoksemaan kotiin kuittaamaan vahinkoilmoituksen kun verkkisen outletista tilattu uuni oli niin kelvottomasti pakattu että postin ajojärjestelijä luuli jonkun kuskin jo kaataneen sen jossain kun muovit ja styroksit oli parilla teipin pätkällä kiinni.
Joku oli taas saanut minun palauttamani 42'' oled telkkarin palautuslomakkeita myöten. Soitti tämä uusi omistaja minulle että oliko mitä vikaa (palautuslomakkeessa olin listannut vikoja ja laittanut syyksi että joko tv:ssä vikaa tai uudessa hdmi:ssä), jännä vielä että kyseinen omistaja oli ostanut tuotteen ihan normaalisti, eikä minään outlet tuotteena.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
2 770
Kaksi vuotta sitten käytössä oli 3kk määräaikainen sopimus digilehdelle. Soitin määräajan lopussa palveluntarjoajalle ja peruin sen. Tästä oli heillä merkintä. Samana päivänä oli kuitenkin lyöty tietämättäni kestotilaus päälle suoraveloituksella. Huomasin veloituksen ensimmäisen kerran vasta nyt. Palveluntarjoaja ei suostu palauttamaan rahoja, koska on asiakkaan vastuulla huomioida virhe ja ilmoittaa.

Mikähän tuossa on lain mukaan tilanne? En ole käyttänyt palvelua, enkä huomannut maksuja. Jos soitan asiakaspalveluun ja siellä ilmoitetaan, että tilaus on nyt peruttu, eikä enää laskuta, pitäisi siihen voida luottaa. Kyseessä kuitenkin digitaalinen palvelu, eikä fyysinen tuote, jota kuluttaa. Kuluttajaneuvonta oli jo kiinni tältä päivältä.

EDIT: Pienellä vänkäyksellä onneksi suostuivat palauttamaan kaikki veloitukset. Niin selvä virhe kuitenkin siellä päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 127
Joku oli taas saanut minun palauttamani 42'' oled telkkarin palautuslomakkeita myöten. Soitti tämä uusi omistaja minulle että oliko mitä vikaa (palautuslomakkeessa olin listannut vikoja ja laittanut syyksi että joko tv:ssä vikaa tai uudessa hdmi:ssä), jännä vielä että kyseinen omistaja oli ostanut tuotteen ihan normaalisti, eikä minään outlet tuotteena.
Olikohan ostanut "valmiiksi kalibroituna ja päivitettynä"? Ainakin Gigantilla oli joskus 3v sitten LG Oled 55 B7- malleja kalibroituina tarjolla 100e kalliimmalla jopa enemmän kuin avaamattomissa paketeissa olevia. Vaikea uskoa, että niitä kaikkia olisi varalta kalibroitu valmiiksi. Pidän hyvin todennäköisenä, että noita palautettuja myydään ihan järjestelmällisesti uusina, mutta valmiiksi kalibroituina ja päivitettyinä. Näitä yritettiin myös myydä suunnilleen väkisin. Jouduin moneen kertaan sanomaan, että haluan uuden tuotteen.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
85
Olikohan ostanut "valmiiksi kalibroituna ja päivitettynä"? Ainakin Gigantilla oli joskus 3v sitten LG Oled 55 B7- malleja kalibroituina tarjolla 100e kalliimmalla jopa enemmän kuin avaamattomissa paketeissa olevia. Vaikea uskoa, että niitä kaikkia olisi varalta kalibroitu valmiiksi. Pidän hyvin todennäköisenä, että noita palautettuja myydään ihan järjestelmällisesti uusina, mutta valmiiksi kalibroituina ja päivitettyinä. Näitä yritettiin myös myydä suunnilleen väkisin. Jouduin moneen kertaan sanomaan, että haluan uuden tuotteen.
Niin, jos ei sitten kaupasta suoraan sitten ole ostanut. Mutta mitä ymmärsin niin tämä oli normi netistä tilattu tuote täydellä hinnalla. Verkkis ei taida muutenkaan myydä tämmöisiä valmiita kalibroituja tuotteita. Toki en koskaan itse kaupassa käy että ehkä siellä voi olla liuta tuommoisia telkkareita. Harmi vain että se minun palautuslomake oli vaan jäänyt myös pakettiin.. :D. Tuostahan voisi vielä joku ahdistua ku tietoja annetaan toisille !
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
246
Noniin, riitalautakunta otti asian käsittelyyn ja Samsung oli tehnyt varsin kattavan vastauksen. Luulisi peruslakimiehen/johtajan liksoilla tulevan halvemmaksi jaella telkkareita ilmaiseksi mutta ehkä eivät halua tästä mitään ennakkotapausta tai muuten vain haluavat vääntää ns loppuun asti. Onneksi valtio hoitaa väännön joten antaa mennä vaan.

Samsungin pitkä vastaus spoilerissa, kapulakielestä huolimatta siinä ei lopulta todeta mitään poikkeavaa, pyritään viittaamaan sopimusehtojen kohtuuttomuuteen ja siihen että sopimusehdot ovatkin voimassa vain kunnes tavara on toimitettu. Ehkä kärkevin lainaus:

"televisioiden tarjoamisen ja myymisen ei voida katsoa olevan kuluttajille niin
merkityksellisiä, etteikö elinkeinonharjoittaja voisi tarjota molemmille sopimusosapuolille
peruutusoikeutta."

Eli Samsung toteaa telkkarin olevan sen verran merkityksetön tuote joten sen kohdalla voidaan varmaan poiketa kuluttajan oikeuksista. En taida jaksaa tuohon mitään satuilla vastinetta, jos yhtään kuluttajariitalautakunnassa on valot päällä niin tuosta pitäisi nähdä noin 5 minuutissa läpi.

Tässä lienee hyvää ainestoa jos joskus tulee Samsungin kanssa riitaa esim. takuuehdoista, voi todeta että kännykkä, telkkari tai muu konserin tuote on sen verran merkityksetön että eiköhän tästä sopimuksesta voida irtautua ihan yksipuolisestikin.

Samsung Electronics Nordic AB ("Samsung") kiittää kuluttajariitalautakuntaa lausuntopyynnöstä
asiassa D/850/32/2022. Ratkaisupyynnön johdosta Samsung haluaa ensin lausua Samsungin yleisistä
ostoehdoista kuluttajille (verkkokaupankäynti) ("Ostoehdot") ja niiden kohtuullisuudesta sekä
jäljempänä Samsung-television hintailmoituksen yhteydessä tapahtuneesta virheestä.
Samsung on toiminut Ostoehtojen mukaisesti
Samsung katsoo toimineensa Ostoehtojensa mukaisesti ja ettei valittajalla ole täten oikeutta vaatia
tilaamansa tuotteen toimittamista.
Nyt käsillä olevassa valituksessa on kyse tilanteesta, jossa valittaja on tilannut Samsungin verkkosivuilla
osoitteessa samsung.com/fi ("Sivusto") Samsung-television. Samsungin Ostoehtoja sovelletaan
kaikkiin kuluttajien kanssa Sivustoilla tehtyihin ostosopimuksiin. Ostoehtoja sovelletaan siten myös
käsillä olevassa tapauksessa. Ostoehtojen mukaan Samsungilla on oikeus perua kuluttajan tekemä
tilaus ennen kuin toimitus on tapahtunut.
Kuten valittaja on todennut, valittaja ei ollut saanut ilmoitusta tilauksen siirtymisestä
toimitusvaiheeseen. Samsung onkin perunut valittajan tekemän tilauksen ennen Samsung-television
toimittamista. Samsung on siten toiminut Ostoehtojensa mukaisesti ja perunut tilauksen ennen
Samsung-television toimittamista valittajalle. Lisäksi Samsung on palauttanut valittajalle valittajan
maksun Ostoehtojensa mukaisesti. Tilaus on siis peruttu, maksu on hyvitetty valittajalle ja täten
valittajalla ei voida katsoa olevan oikeutta vaatia enää tuotteen toimittamista.
Samsungin Ostoehtoja ei voida pitää ankarina ja yllättävinä ehtoina
Samsung kiistää väitteen, että Ostoehtoja olisi pidettävänä ankarina ja yllättävinä ehtoina, jotka olisi
tullut tuoda korostetusti esille.
Ensiksikin Ostoehdoissa Samsungille varattua peruutusoikeutta ennen tuotteen toimittamista
kuluttajalle ei voida pitää kohtuuttomana ehtona. Kuluttajansuojalain (38/1978) 3 luvun 1 pykälän
mukaan elinkeinonharjoittaja ei saa käyttää kulutushyödykettä tarjotessaan sopimusehtoa, jota
kulutushyödykkeen hinta ja muut asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen on pidettävä kuluttajien
kannalta kohtuuttomana. Hallituksen esityksen 8/1977 mukaan kohtuuttomaksi on katsottava
sopimusehto, jonka mukaan elinkeinonharjoittajalle varataan määräämätön tai erittäin pitkä aika
harkita kuluttajan ostotarjouksen hyväksymistä.1 Käsillä olevassa tapauksessa Samsungin
peruuttamisoikeus on kuitenkin rajattu tiukasti koskemaan vain toimitusta edeltävää aikaa eli siihen
vaiheeseen, kun Samsung vastaanottaa tilauksen. Samsungille ei ole varattu määräämätöntä tai
erittäin pitkää aikaa harkita, hyväksyykö Samsung kuluttajan tekemän ostotarjouksen. Näin ollen
Samsungin oikeutta peruuttaa tilaus edellä mainituin rajoituksin ei voida pitää kohtuuttomana ehtona.
Toiseksi, Ostoehtojen ei voida katsoa suosivan Samsungia tavalla, joka järkyttäisi kuluttajan ja
Samsungin välillä vallitsevaa tasapainoa. Hallituksen esityksen 8/1977 mukaan sopimusehdon
kohtuuttomuutta on arvosteltava sen mukaan, onko se luonteeltaan, tyypiltään, omiaan suosimaan
myyjää siinä määrin, ettei sopimusosapuolten välillä voida enää katsoa vallitsevan kohtuullista
tasapainoa, ja kysymys onkin sopimuksen kokonaisvaikutuksen arvioimisesta.2 Samsungin Ostoehtojen
mukaan molemmille osapuolille on annettu peruutusoikeus: kuluttajalla on oikeus perua kauppa 30
1 HE 8/1977, s. 36.
2 HE 8/1977, s. 34.

päivän kuluessa siitä, kun kuluttaja on saanut tavaran hallintaansa, kun taas Samsungilla on oikeus
perua kuluttajan tekemä tilaus ennen kuin toimitus on tapahtunut. Tämän lisäksi kuluttajalla on oikeus
perua kauppa, jos tavarantoimitus kestää enemmän kuin 30 päivää Samsungin toimitusvahvistuksesta,
eikä tämä aiheudu kuluttajasta johtuvasta syystä.
Kun Ostoehtoja arvioidaan kokonaisuutena, niiden ei voida katsoa suosivan Samsungia yksipuolisesti.
Kuten aiemmin on todettu, Samsungin peruutusoikeus on rajattu yksiselitteisesti toimitusta
edeltävään aikaan. Kuluttajalle on taas Ostoehdoissa annettu 30 päivän peruuttamisaika, mikä on
pidempi kuin kuluttajansuojalain 6 luvun 14 pykälässä säädetty 14 päivän peruuttamisoikeus. Näin
ollen kuluttajan peruutusoikeus on selvästi laajempi kuin Samsungin, eikä voida katsoa, että
sopimusosapuolten välillä vallitseva tasapainoa olisi järkkynyt ainakaan Samsungin eduksi.
Kolmanneksi ei voida katsoa, että ostotilauksen täyttämisellä olisi kuluttajalle erityinen merkitys.
Direktiivin 93/13/ETY kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun liitteen 1 f) -kohdan
mukaan ehto, jonka tarkoituksena tai seurauksena on elinkeinonharjoittajan valtuuttaminen
purkamaan sopimus oman harkintansa mukaan, jos samaa mahdollisuutta ei anneta kuluttajalle, on
pidettävä kohtuuttomana. Direktiivi implementoitiin Suomen kuluttajanlainsäädäntöön hallituksen
esityksellä 218/1994, jonka mukaan kyseisen ehdon sovittelu voi olla paikallaan varsinkin silloin, kun
sopimuksen täyttämisellä on kuluttajalle erityinen merkitys.3 Mikään valittajan esille tuomista seikoista
ei kuitenkaan tuo ilmi, että ostotilauksella on erityistä merkitys valittajalle; näin erityisesti huomioiden
se, että kyse on tuotteen hankkimisesta tietyllä epätavallisen alhaisella ja markkinatasosta poikkeavalla
hinnalla. Lisäksi televisioiden tarjoamisen ja myymisen ei voida katsoa olevan kuluttajille niin
merkityksellisiä, etteikö elinkeinonharjoittaja voisi tarjota molemmille sopimusosapuolille
peruutusoikeutta.
Täten Samsung katsoo, että käsillä olevassa tapauksessa Ostoehtoja ei voida pitää kohtuuttomina,
saati ankarina ja yllättävinä ehtoina. Kuluttajalle on tarjottu lakisääteistä pidempää peruutusoikeutta,
kun taas Samsungin peruuttamisoikeus on rajattu tiukasti koskemaan vain toimitusta edeltävää aikaa.
Näin ollen Ostoehtoja on kokonaisuutena arvioiden pidettävä kuluttajille kohtuullisina.
Mikäli kuitenkin kuluttajariitalautakunta päätyisi arvioimaan Samsungin tarjoamia Ostoehtoja edellä
esitetystä eriävällä tavalla, Samsung lausuu kunnioittavasti seuraavaa.
Kuluttajan olisi tullut ymmärtää kyseessä olevan hintavirhe
Samsung katsoo, ettei Samsung-television alennettua hintaa voida pitää sitovana, sillä valittajan olisi
tullut ymmärtää kyseessä olevan virheellisesti ilmoitettu hinta eli hintavirhe.
Lain varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 32 pykälän mukaan, jos jonkun tahdonilmaisu on
erhekirjoituksen tai muun hänen erehdyksensä johdosta saanut toisen sisällyksen, kuin on tarkoitettu,
ei tahdonilmaisu sellaisena sido sen antajaa, jos se, johon tahdonilmaisu on kohdistettu, tiesi tai hänen
oli pitänyt tietää erehdyksestä. Myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto on todennut verkkosivuillaan4, ettei
hintavirhe sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi tullut ymmärtää kyseessä olevan
virheellinen tieto.
Käsillä olevassa tapauksessa valittaja on tilannut Samsungin Sivustolta Samsung-television, jonka
alennetuksi hinnaksi oli ilmoitettu 1300 euroa, kun sen normaalihinta on ollut 3500 euroa. Alennus on
ollut siis 2500 euroa, jolloin alennusprosentti on ollut noin 63 %. Kyseistä televisiomallia myytiin
tammikuun alussa 2022 verkkosivuston hinta.fi mukaan keskihintaan 2494,63 euroa. Lisäksi Gigantti
on tarjonnut televisiomallia samanaikaisesti 1999 euron alennettuun hintaan. Samsungin hintavirheen
3 HE 218/1994, s. 11.
4 Sopimuksen hintatiedot – Kilpailu- ja kuluttajavirasto (haettu 24.2.2022)

ollessa noin 48 prosentin alennus keskihinnasta sekä 35 prosenttia alhaisempi kuin Gigantin tarjoama
alennushinta, kuluttajan olisi tullut huomata ja ymmärtää ilmoitetun hinnan olleen virheellinen.
Ilmoitetun hinnan selkeää virheellisyyttä puoltaa myös se, että kyseessä on ollut varsin uusi edellisenä
vuonna julkistettu televisiomalli. Tämän lisäksi Samsungin Ostoehdoissa on nimenomaisesti todettu,
ettei Samsung ota määräaikaisissa kampanjoissa taikka tarjouksissa vastuuta mahdollisista
painovirheistä.
Näin ollen valittajan olisi tullut ymmärtää Samsung-television ilmoitetun hinnan olleen virheellinen.
Kyse on ollut Samsungin tekemästä inhimillisestä virheestä, joka sittemmin korjattiin.
Johtopäätökset
Samsung pitää valitettavana, ettei ostotilausta ole voitu toimittaa valittajalle. Samsung kuitenkin
katsoo toimineensa Ostoehtojen edellyttämällä tavalla. Lisäksi Samsungin peruutusehtoa ei voida
pitää ankarana ja yllättävänä ehtona. Kuluttajalle on tarjottu lakisääteistä pidempää peruutusehtoa, ja
Ostoehtoja onkin pidettävä kokonaisuutena arvioiden vähintään kohtuullisina. Valittajan olisi tullut
lisäksi käsittää, että ilmoitettu hinta oli virheellinen, jolloin ostotilauksen ei voida katsoa sitoneen
Samsungia.
Näin ollen Samsung katsookin, että valittajan esittämät väitteet ovat siten perusteettomia ja
vaatimukset aiheettomia.
Kunnioittavasti
Samsung Electronics Nordic AB
Tänään tuli minun juttuuni täysin sama vastaus.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 030
Pistetään vähän lisää detaileja kun alkuperäinen postaukseni meni liian mystiseksi, koska en avannut siinä yksityiskohtia.

Eli ostin 55" LG C1 Oledin Verkkokauppa.comin huutokaupasta Jätkäsaaren myymälästä. Tuote oli A-luokan outlet tuote eli pakkaus on vaurioitunut käsittelyn/toimituksen aikana, mutta ilmeisesti tuote on tarkastettu ja sen jälkeen uudelleenpakattu. Takuuta 6kk ja ei palautusoikeutta. Tilasin siihen kotiinkuljetuksen Verkkikseltä jonka hoiti Posti.

Jokusen päivää myöhemmin Postin kuljettaja soittaa, että on ongelma. Laatikon pohja oli valahtanut n.15 cm rappuni edessä. Menin katsomaan ja otin kuvan. Kun paketti saatiin kotiin huomasin, että TVeestä paneelin oikea yläkulma oli pahasti vääntynyt.

Pakkausta tarkastellessa pohja oli ollut kiinni neljällä teipillä ja ne olivat menneet kuljetuksessa poikki. Ainakin omasta mielestä tuo vaikuttaa kehnolta pakkaamiselta verrattuna uuteen, jossa paketti pysyy kiinni muovisilla pakettisiteillä.






Mitä olen kauppalakia joutunut nyt vähän tutkimaan niin tuo huono uudelleenpakkaus tulkittaneen samanlailla kuin virhe itse tuotteessa. Ja kun on myyty kotiinkuljetus niin pakkauksen pitäisi ainakin siihen soveltua.



Näin omasta mielestänikin. Vastaavasta outlet tuotteesta extra rahan pyytäminen tässä tapauksessa taitaa ainakin olla kauppalain vastaista, mutta koska se outlet tuote meni jo niin kuluttajaneuvoja pisti tänään selvitykseen voiko vaatia uutta vastaavaa tilalle.

Voisivat vähän panostaa tuolla verkkokauppa.comissa noiden Outlet-tuotteiden postitukseen. Mitään kiistaa ei asiassa toistaiseksi ole, mutta paketin sisältö oli täysin levällään tyhjässä laatikossa ja tuotteessa iso kuljetuksesta johtuneita jälkiä. Lisäksi varmaan osa tuotteista jäänyt matkan varrelle sillä paketti repsotti melkolailla. Tässä kyse siis 600 euron tuotteesta.

Yllättäen takaisin lähtee ja pisteenä i:n päälle takuuseen korjattu outlet-tuote (akku vaihdettu) oli rikki vastaanotettaessa. Onko edellytyksiä vaatia toimivaa vastaavaa tuotetta tilalle?

IMG_3677.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
169
Yleisenä selvennyksenä että Verkkokaupan outlet alentaa hintaa esim. viikoittain. Jos kukaan ei osta niin tuotteen hinta tippuu koko ajan alaspäin kunnes joku ostaa. Erot eri outlet-tuotteiden hinnoissa voivat siis selittyä eri listauspäivällä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 030
Yleisenä selvennyksenä että Verkkokaupan outlet alentaa hintaa esim. viikoittain. Jos kukaan ei osta niin tuotteen hinta tippuu koko ajan alaspäin kunnes joku ostaa. Erot eri outlet-tuotteiden hinnoissa voivat siis selittyä eri listauspäivällä.
Joidenkin tuotteiden hinta näyttäisi olevan fixed eli ei seuraa tätä viikoittain xx % tiputtavaa kaavaa, muuten validi pointti.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
33
Voisivat vähän panostaa tuolla verkkokauppa.comissa noiden Outlet-tuotteiden postitukseen. Mitään kiistaa ei asiassa toistaiseksi ole, mutta paketin sisältö oli täysin levällään tyhjässä laatikossa ja tuotteessa iso kuljetuksesta johtuneita jälkiä. Lisäksi varmaan osa tuotteista jäänyt matkan varrelle sillä paketti repsotti melkolailla. Tässä kyse siis 600 euron tuotteesta.

Yllättäen takaisin lähtee ja pisteenä i:n päälle takuuseen korjattu outlet-tuote (akku vaihdettu) oli rikki vastaanotettaessa. Onko edellytyksiä vaatia toimivaa vastaavaa tuotetta tilalle?
On kyl ihme toimintaa. Tossa olisi varmaan pitänyt olla päällä toinen laatikko. Näkyykö muuten jotain puutteita pakkauksessa / teippauksessa (ei ihan kuvasta näy) vai onko Postin pojat myös antaneet vauhtia?

Kannattaa toki reklamoida asiasta ja pyytää ensisijaisesti korjausta tai vastaavaa tuotetta. Myös jos outlet tuotteen ja uuden välillä ei ole isoa hintaeroa niin voi olla ihan hyvä vaihtoehto tarttua jos tarjoavat uutta pienellä alennuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
16 750
Tämmöinen hajosi kaupassa käydessä juuri nyt.. Verkkokaupasta ostettu.


Tai siinä on punainen viiva, joka menee näytön poikki.. Koetan toisella kaapelilla ihan heti.

Takuu: 24kk, umpeutui 28.11.2021 .. Vieläkö on mahdollista sanoa, että "juuri takuuajan umpeutumisen jälkeen"?
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
242
Tämmöinen hajosi kaupassa käydessä juuri nyt.. Verkkokaupasta ostettu.


Tai siinä on punainen viiva, joka menee näytön poikki.. Koetan toisella kaapelilla ihan heti.

Takuu: 24kk, umpeutui 28.11.2021 .. Vieläkö on mahdollista sanoa, että "juuri takuuajan umpeutumisen jälkeen"?
Tuskin mutta virhevastuuseen vedoten voit tuosta hinnanalennusta saada.

"Kuluttajariitalautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön perusteella tietokoneiden ja niihin rinnastettavissa olevien laitteiden oletettu käyttöikä on noin 4 vuotta."

 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
33
Voisivat vähän panostaa tuolla verkkokauppa.comissa noiden Outlet-tuotteiden postitukseen. Mitään kiistaa ei asiassa toistaiseksi ole, mutta paketin sisältö oli täysin levällään tyhjässä laatikossa ja tuotteessa iso kuljetuksesta johtuneita jälkiä. Lisäksi varmaan osa tuotteista jäänyt matkan varrelle sillä paketti repsotti melkolailla. Tässä kyse siis 600 euron tuotteesta.

Yllättäen takaisin lähtee ja pisteenä i:n päälle takuuseen korjattu outlet-tuote (akku vaihdettu) oli rikki vastaanotettaessa. Onko edellytyksiä vaatia toimivaa vastaavaa tuotetta tilalle?
Mites tälle kävi? Saitko vastaavaa tilalle tai rahat takasin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
33
Oma keissi liikkuu kohti kuluttajariitalautakuntaa kunhan saan ratkaisupyynnön naputeltua. Tuli kyllä vähän turhaan kuluttajaneuvojan suosituksen jälkeen kysyttyä Verkkokauppa.comilta olisiko heillä vielä ratkaisua asiaan... He tarjosivat suoraa vaihtoa käytettyyn B1seen tai 100€ alennusta uuteen.

Löytyykö täältä muuten hyviä neuvoja tuohon ratkaisupyyntöön liittyen?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
1 421
Pakko laittaa esimerkkinä:

Ostin uuden auton 12/2020 (erinomaisella diilillä kun tuolloin oli ostajan markkinat) ja sain 3/2021. Alkuvuodesta sippasi pihaan 9800 km ajettuna (puola). Sitten taas 1000 km päästä (tulppa). Sitten 12000 km ajettuna sammui maantiellä 80 km/h vauhdista (ecu meni). 12600 km meni ecu uudestaan, taas sammui kun kiihdytti 80 km/h:iin 60 km/h rajoituksen jälkeen.

Soitin viime viikolla myyneelle liikkeelle myyjälle nätisti, että nyt alkaa olla epäluotettavaa menoa / valmistajakaan keksi korjuuta ja vaikka tulis kuntoon niin eihän tolla uskalla ajaa/ohittaa/lähteä risteyksessä ja jos lapsetkin kyydissä...

Yllätys yllätys, suhtautui heti tosi ymmärtäväisesti ja sanoi, että otetaan auto takaisin / voit palauttaa tai hinataan korjaamolta heidän piikkiin, olisko jotain mitä haluaisit tilalle / vaihtaa johonkin. Olihan mulla (neliveto)kuume jo ollut muutenkin ja sanoin mallin+varustelun, otti välipuhelun maahantuojalle ja sieltä löytyis tehtaan putkesta mulle "keissiauto" (valkoisena spessuvärinä, väriä ei voinut päättää ja panoraamakattokin väkisin toivomani varustelun päälle mutta kyllä se käy) mikä voitais diilata mulle ja valmistuu tällä viikolla (maahantuoja tilannut ennakkoon ja piti valmistua 12/21 mutta tuotantoviiveitä ja nyt vihdoin tuotannossa) vs. normitoimitus ko. mallille olisi n. 2023 nelivetoisena parhaalla varustelulla.

Sain sitten loppuviikosta tarjouksen, mikä oli uudenkin osalta niin loistava ettei paljon tarvinut miettiä ja sai hieroa silmiä että luinkohan nyt ihan oikein ja missä koira haudattuna (maahantuoja ja liike tulivat molemmat kuulemma vastaan parhaansa mukaan, että saadaan asia pois alta) - toki koeajolla kävin ja osoittautui hyväksi malliksi jne.. Kaiken kaikkiaan viimesen päälle ymmärtäväistä ja hyvää palvelua - pelkäsin jo ettei nää hoidu ilman tappelua ja kkv:tä mutta mitä vielä...

Mitä tästä opimme:
-aina ennen rekkulaa ja riehumista kannattaa ottaa asiallisesti yhteyttä myyjään
-kannattaa ostaa kotimaisesta isosta liikkeestä millä hyvät suhteet maahantuontiin ja homma ei kaadu yhteen keissiin
-asiakaspalvelua ja hyväntahtoisuutta löytyy maailmasta edelleen
-jos 40 k€ auton palautuskin onnistuu reilun vuoden ajon jälkeen niin pitäisi onnistua kyllä halvemmallakin tavaralla
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
148
Pakko laittaa esimerkkinä:

Ostin uuden auton 12/2020 (erinomaisella diilillä kun tuolloin oli ostajan markkinat) ja sain 3/2021. Alkuvuodesta sippasi pihaan 9800 km ajettuna (puola). Sitten taas 1000 km päästä (tulppa). Sitten 12000 km ajettuna sammui maantiellä 80 km/h vauhdista (ecu meni). 12600 km meni ecu uudestaan, taas sammui kun kiihdytti 80 km/h:iin 60 km/h rajoituksen jälkeen.

Soitin viime viikolla myyneelle liikkeelle myyjälle nätisti, että nyt alkaa olla epäluotettavaa menoa / valmistajakaan keksi korjuuta ja vaikka tulis kuntoon niin eihän tolla uskalla ajaa/ohittaa/lähteä risteyksessä ja jos lapsetkin kyydissä...

Yllätys yllätys, suhtautui heti tosi ymmärtäväisesti ja sanoi, että otetaan auto takaisin / voit palauttaa tai hinataan korjaamolta heidän piikkiin, olisko jotain mitä haluaisit tilalle / vaihtaa johonkin. Olihan mulla (neliveto)kuume jo ollut muutenkin ja sanoin mallin+varustelun, otti välipuhelun maahantuojalle ja sieltä löytyis tehtaan putkesta mulle "keissiauto" (valkoisena spessuvärinä, väriä ei voinut päättää ja panoraamakattokin väkisin toivomani varustelun päälle mutta kyllä se käy) mikä voitais diilata mulle ja valmistuu tällä viikolla (maahantuoja tilannut ennakkoon ja piti valmistua 12/21 mutta tuotantoviiveitä ja nyt vihdoin tuotannossa) vs. normitoimitus ko. mallille olisi n. 2023 nelivetoisena parhaalla varustelulla.

Sain sitten loppuviikosta tarjouksen, mikä oli uudenkin osalta niin loistava ettei paljon tarvinut miettiä ja sai hieroa silmiä että luinkohan nyt ihan oikein ja missä koira haudattuna (maahantuoja ja liike tulivat molemmat kuulemma vastaan parhaansa mukaan, että saadaan asia pois alta) - toki koeajolla kävin ja osoittautui hyväksi malliksi jne.. Kaiken kaikkiaan viimesen päälle ymmärtäväistä ja hyvää palvelua - pelkäsin jo ettei nää hoidu ilman tappelua ja kkv:tä mutta mitä vielä...

Mitä tästä opimme:
-aina ennen rekkulaa ja riehumista kannattaa ottaa asiallisesti yhteyttä myyjään
-kannattaa ostaa kotimaisesta isosta liikkeestä millä hyvät suhteet maahantuontiin ja homma ei kaadu yhteen keissiin
-asiakaspalvelua ja hyväntahtoisuutta löytyy maailmasta edelleen
-jos 40 k€ auton palautuskin onnistuu reilun vuoden ajon jälkeen niin pitäisi onnistua kyllä halvemmallakin tavaralla
Hienoa että näin on käynyt, hieno asiakaspalvelija taustalla. Omassa takuucasessa asia ei edennyt juuri kkv:n avustuksella kun oli jääräpäinen paikallisjohtaja. Ilmeisemmin erotettiin kun piti alkaa yhteyttä toimitusjohtajan saakka ottamaan, muuten asia ei olisi edennyt. Kkv:n kanssa toki oltas tarkemmin voitu ottaa käsittelyyn mutta alkoi olla 3v ja oisko 56tkm ollut mittarissa, saman hintainen auto.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 872
Pakko laittaa esimerkkinä:

Ostin uuden auton 12/2020 (erinomaisella diilillä kun tuolloin oli ostajan markkinat) ja sain 3/2021. Alkuvuodesta sippasi pihaan 9800 km ajettuna (puola). Sitten taas 1000 km päästä (tulppa). Sitten 12000 km ajettuna sammui maantiellä 80 km/h vauhdista (ecu meni). 12600 km meni ecu uudestaan, taas sammui kun kiihdytti 80 km/h:iin 60 km/h rajoituksen jälkeen.

Soitin viime viikolla myyneelle liikkeelle myyjälle nätisti, että nyt alkaa olla epäluotettavaa menoa / valmistajakaan keksi korjuuta ja vaikka tulis kuntoon niin eihän tolla uskalla ajaa/ohittaa/lähteä risteyksessä ja jos lapsetkin kyydissä...

Yllätys yllätys, suhtautui heti tosi ymmärtäväisesti ja sanoi, että otetaan auto takaisin / voit palauttaa tai hinataan korjaamolta heidän piikkiin, olisko jotain mitä haluaisit tilalle / vaihtaa johonkin. Olihan mulla (neliveto)kuume jo ollut muutenkin ja sanoin mallin+varustelun, otti välipuhelun maahantuojalle ja sieltä löytyis tehtaan putkesta mulle "keissiauto" (valkoisena spessuvärinä, väriä ei voinut päättää ja panoraamakattokin väkisin toivomani varustelun päälle mutta kyllä se käy) mikä voitais diilata mulle ja valmistuu tällä viikolla (maahantuoja tilannut ennakkoon ja piti valmistua 12/21 mutta tuotantoviiveitä ja nyt vihdoin tuotannossa) vs. normitoimitus ko. mallille olisi n. 2023 nelivetoisena parhaalla varustelulla.

Sain sitten loppuviikosta tarjouksen, mikä oli uudenkin osalta niin loistava ettei paljon tarvinut miettiä ja sai hieroa silmiä että luinkohan nyt ihan oikein ja missä koira haudattuna (maahantuoja ja liike tulivat molemmat kuulemma vastaan parhaansa mukaan, että saadaan asia pois alta) - toki koeajolla kävin ja osoittautui hyväksi malliksi jne.. Kaiken kaikkiaan viimesen päälle ymmärtäväistä ja hyvää palvelua - pelkäsin jo ettei nää hoidu ilman tappelua ja kkv:tä mutta mitä vielä...

Mitä tästä opimme:
-aina ennen rekkulaa ja riehumista kannattaa ottaa asiallisesti yhteyttä myyjään
-kannattaa ostaa kotimaisesta isosta liikkeestä millä hyvät suhteet maahantuontiin ja homma ei kaadu yhteen keissiin
-asiakaspalvelua ja hyväntahtoisuutta löytyy maailmasta edelleen
-jos 40 k€ auton palautuskin onnistuu reilun vuoden ajon jälkeen niin pitäisi onnistua kyllä halvemmallakin tavaralla
Todella mukavaa, että asia järjestyi! Kertoisitko mikä tuo epäonnen auto oli ja minkä päädyit ottamaan tilalle :)?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
1 421
Todella mukavaa, että asia järjestyi! Kertoisitko mikä tuo epäonnen auto oli ja minkä päädyit ottamaan tilalle :)?
Kia Proceed GT. Tilalle tulee uusi Kia Sportage awd plug-in. Pysyn siis tutussa merkissä, jos vaikka uudenkin valmistuspäivä sattuis maanantaiksi ;) Vaimon Xceed kyllä pelannut hyvin, kop kop.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 872
Kia Proceed GT. Tilalle tulee uusi Kia Sportage awd plug-in. Pysyn siis tutussa merkissä, jos vaikka uudenkin valmistuspäivä sattuis maanantaiksi ;) Vaimon Xceed kyllä pelannut hyvin, kop kop.
Seelvä. Toivottavasti sinulla käy sitten parempi tuuri kuin minulla -22 kia ceed plugarilla, joka palautui kauppaan 2 päivän jäljeen lukuisine vikoineen
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
1 905
Kyynisempi voisi todeta että kun merkki on pienempi / vähemmän tunnetumpi niin palvelevat asiakkaita vähän liiankin hyvin, sitten kun markkinaosuutta saatu varastettua muilta tarpeeksi niin voidaan tiputtaa palvelun laatu volkkaritasolle.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 872
No hyvä tavallaan, että oli heti susi eikä vuoden tai 3 vuoden päästä...
Noo, miten sen nyt ottaa. Tavallaan onni näin, mutta en olisi tuota autoa 2 vuotta pidempään kuitenkaan pitänyt, vaan sen olis tarkoitus toimia sähköön siirtymisen apuvälineenä. Eli sen aikaa jos olisi toiminut, niin olisin ollut tyytyväinen. Nyt en jäänyt tien päälle, niin meni sikäli hyvin.

Kuulemma Kia:n plugareissa on nimenomaan latauksen kanssa usein murheita. Ja se lataus oli juurikin ainoa syy ostaa Kia (pitkä range plugariksi) :D
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 030
Pakko laittaa esimerkkinä:

Ostin uuden auton 12/2020 (erinomaisella diilillä kun tuolloin oli ostajan markkinat) ja sain 3/2021. Alkuvuodesta sippasi pihaan 9800 km ajettuna (puola). Sitten taas 1000 km päästä (tulppa). Sitten 12000 km ajettuna sammui maantiellä 80 km/h vauhdista (ecu meni). 12600 km meni ecu uudestaan, taas sammui kun kiihdytti 80 km/h:iin 60 km/h rajoituksen jälkeen.

Soitin viime viikolla myyneelle liikkeelle myyjälle nätisti, että nyt alkaa olla epäluotettavaa menoa / valmistajakaan keksi korjuuta ja vaikka tulis kuntoon niin eihän tolla uskalla ajaa/ohittaa/lähteä risteyksessä ja jos lapsetkin kyydissä...

Yllätys yllätys, suhtautui heti tosi ymmärtäväisesti ja sanoi, että otetaan auto takaisin / voit palauttaa tai hinataan korjaamolta heidän piikkiin, olisko jotain mitä haluaisit tilalle / vaihtaa johonkin.
Todennäköisesti oli ostaja jo valmiina autollesi. Onnittelut kuitenkin, että onnistuit palauttamaan.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
1 421
Todennäköisesti oli ostaja jo valmiina autollesi. Onnittelut kuitenkin, että onnistuit palauttamaan.
Ei ole ostajaa, kun auto on vieläkin korjaamon pihassa odottamassa osia + valmistajalta ohjeita ja tiedä koska tulee. Sit kun tulee kuntoon niin vaihtaa paikkakuntaa elleivät keskeneräisenä siirrä maahantuojalle.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
94
CDONista 2/21 tilatun sähköpotkulaudan moottori meni rikki, ja nyt ruotsalainen laudan myynyt liike ei suostu tekemään mitään asian hyväksi, vetoaa vain vuoden takuuaikaan. Pitääkö/voinko ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Alla vielä liikkeen vastaus reklamaatioon
Hello,

Thank you for your e-mail.

I understand, Unfortunately this is not covered under warranty. I can see that you have bought this 2021-02-14 and our warranty period is 1 year.

Regards, Emil Teknikproffset.

Önskar dig en fin dag!

Best regards l Med Vänlig Hälsning
Emil

Teknikproffset Nordic AB l Box 57 l 435 21 Mölnlycke
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
148
CDONista 2/21 tilatun sähköpotkulaudan moottori meni rikki, ja nyt ruotsalainen laudan myynyt liike ei suostu tekemään mitään asian hyväksi, vetoaa vain vuoden takuuaikaan. Pitääkö/voinko ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Alla vielä liikkeen vastaus reklamaatioon
Nopeasti kuin ehtoja niin kyllä, pitäs vissiin kuluttajaneuvonta olla yhteydessä, heidän suosituksia kuulemma noudatetaan.
Itse ottaisin CDONille vielä yhteyttä ennen sitä, suoraan vedota myyjän virhevastuuseen kun 1v takuu on loppunut.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
6 320
Nopeasti kuin ehtoja niin kyllä, pitäs vissiin kuluttajaneuvonta olla yhteydessä, heidän suosituksia kuulemma noudatetaan.
Itse ottaisin CDONille vielä yhteyttä ennen sitä, suoraan vedota myyjän virhevastuuseen kun 1v takuu on loppunut.
Jep. Eihän se nyt niinkään voi mennä että vuoden välein ostetaan uusi sähköpotkulauta. Itse näkisin että tuon pitäisi kestää vähintään 3-4 vuotta, mielellään 5 vuoden virhevastuu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 453
CDONista 2/21 tilatun sähköpotkulaudan moottori meni rikki, ja nyt ruotsalainen laudan myynyt liike ei suostu tekemään mitään asian hyväksi, vetoaa vain vuoden takuuaikaan. Pitääkö/voinko ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan? Alla vielä liikkeen vastaus reklamaatioon
Mitenhän tässä tapauksessa, jos kerta myyjä on Ruotsista, niin joutuneekohan ottamaan yhteyttä EU kuluttajaneuvontaan...

Euroopan kuluttajakeskukselle ohjataan tapaukset, joissa kuluttaja ja yritys ovat eri maista

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
170 036
Viestejä
3 149 298
Jäsenet
57 646
Uusin jäsen
Kad peli

Hinta.fi

Ylös Bottom