Kasvisruoka ja lihan korvaaminen

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 253
Täällä ei näemmä ole aiheesta mitään ketjua, joten tehdään sellainen. Tämä ketju olkoot pyhitetty kasvisruoille ja lihan korvaamiselle tai jatkamiselle liharuoissa. Jätetään vege vs. liha -moralisoinnit sikseen ja keskitytään ruokien maun, terveellisyyden ja kustannusten ruotimiseen.

Olen viimeisten parin vuoden aikana pyrkinyt vähentämään lihankäyttöä ja korvaamaan lihaa kasviproteiinilähteillä ym. näkökulmat huomioiden. Ongelmina ovat olleet kasvispohjaisten tuotteiden korkea kilohinta. Nyhtökaurat ym. tuotteet ovat usein kilohinnaltaan hyvälaatuista ja vähärasvaista (max 10%) naudan jauhelihaa kalliimpia, joten niiden käyttämiselle ei oikein ole insentiiviä. Soijarouhe on halpaa ja sitä olen käyttänyt keitoissa ja kastikkeissa jauhelihan jatkeena mutta itsenäisenä se ei oikein maun puolesta toimi ja bonuksena tulee hajuhaittoja. Valmisruoista muutamia erilaisia lihankorvike"pihvejä" olen kokeillut, mutta kilohinta, maku ja koostumus ovat järjestään karseita. Poikkeuksena Mustapapupihvit 4 x 55 g joka on selvästi halvempaa ja koostumukseltaan/suutuntumaltaan lähellä hyvää jauhelihapihviä kuin muut kokeillut vaihtoehdot.

Jos teillä on jotain hyviä ideoita kasvisruoiksi, jotka maistuvat vannoutuneelle lihansyöjälle ja joissa kustannukset pysyvät kurissa niin kertokaa ihmeessä.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
560
Itsellä ongelmana on se, että vatsa ei kestä papuja ja pähkinöihin on jonkinlaista allergiaa. Kasvisruoka jää melko yksipuoliseksi (juurekset ja kasvikset) ilman papuja, sillä suurin osa valmisteista perustuu papuihin. Olen useamman henkilön kasvisruokavaliokokeilun kuullut tössänneen vatsavaivoihin. Mitä muita kasvisruokavalioon soveltuvia tulee mieleen kuin edellämainitut?
 

Karjala

Tukijäsen
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
91
Mites seitan? Se on vehnää. Toki senkin kilohinta on korkeampi.
Mutta siitä saa lihamurekkeen tyylistä ja kebabia
 
  • Tykkää
Reactions: jos

Karjala

Tukijäsen
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
91
Sen verran vielä tuosta seitanista, että se on vehnän gluteenia.
Kilohintaakin saa alemmaksi, kun sitä voi tilailla vaikka ulkomaiden nettikaupasta.
Seitan kuitenkin käsittelyvaiheessa joka tapauksessa kuumennetaan ( keitetään, paistetaan ), niin mahdolliset pöpöt kuolee.
Itse en ole vielä Seitania maistanut, vaikka sitä saa vaikkapa monesta kebab-paikasta lihan tilalle.

Seitan – Wikipedia

Seitan

Tossa enempi seitanista wikipedian sanoin ja reseptiä perään.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Kasvisruokia on aina välillä tullut testailtua, mutta ne kokeilut ovat kaatuneet pidemmässä juoksussa yleensä siihen, että on todennut näiden kaikkien lihaa imitoivien tuotteiden olevan vain aika kehnoja. Osaltaan syynä varmaan ruuanlaittotaidot, mutta toisaalta ihan puhtaasti niiden makukin, maustamisyrityksistä huolimatta. Nyttemmin on tajunnut, että ainakin omalla kohdalla ei toimi vaan se, että lihaa yrittää pakonomaisesti imitoida jollain korvaavalla tuotteella. Jätän siis kaikenlaiset nyhtökaurat yms. suosiolla hyllyyn ja sen sijaan aterian täyttävä osuus tulee oikein valituista vihanneksista. Tähän erityisen hyvin sopivia ovat mm. parsakaali, kukkakaali, porkkana ja paprika, mikä on sellainen suosikkicombo omalla kohdalla. Ja ei muuten ole kallista.

Esimerkiksi helpon, maistuvan ja tosi ruokaisan pastakastikkeen saa aikaan silppuamalla noita reilun satsin pannulle useamman valkosipulikynnen, suolan ja pippurin kera, ja paistamalla niitä oliiviöljyssä viitisen minuuttia. Sitten joko itse tehty tai kaupasta mieluisa valmis pastakastike joukkoon ja hauduttelee tuota sen 15-20 min pienellä liekillä. Ja tämän ohella pasta kypsäksi ja eikun syömään. Ja vastaavasti pastakastikkeen voi korvata hyvin kookosmaidolla, johon mausteeksi inkivääriä ja garam masalaa, mistä saa maukkaan curryn (tämän voi myös tietysti tehdä kymmenellä muulla maustecombolla). Tähän sopii hyvin tofu vielä lisukkeeksi kastikkeen sekaan, kuten moneen aasialaistyyliseen ruokaan.

Sen on nyt huomannut, että monet aiemmat liharuuat tekee nyt aivan mielellään kasvisvariaationa, ihan makujenkin puolesta. Ensin pitää vain miettiä, että mikä yhdistelmä toimii. En silti ole mikään ideologinen kasvissyöjä, mutta tämä kehitys on ollut ehdottomasti positiivista monella osa-alueella.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Mitäpä jos ajattelisi koko kasvisruuan käsitteen vähän toisin? Yleensähän liharuuassakin on jotain kasvispohjaista lisuketta. Miksipä ruuan fokuksena ei voisi olla joku kasvis, ja lisukkeina jotain lihaa.

Esimerkiksi saksalainen lehtikaali Holsteinin tapaan (Grünkohl Holsteiner Art) edustaa tällaista ajattelua. Ruuassa lehtikaalin lisukkeena tarjotaan esim. possun kassleria, pitkään omassa rasvassaan haudutettua possun poskea ja mehukasta makkaraa, vähän paikan tavoista riippuen. Tähän tapaan:

Grünkohl Holsteiner Art

Luulisi tällaisen vegeaterian maistuvan raavaallekin lihansyöjälle?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Valmiiden tuotteiden lisäksi suosittelen opettelemaan muutaman perusruuan tofua ja kikherneitä käyttämällä. Esimerkiksi kylmäsavutofusta saa loistavan pyttipannun. Kikherneet voi lisätä vaikkapa perunoiden ja intialaistyylisen pinaattikastikkeen sekaan. Toimii :)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Koska en osaa olla täysin kasvisruokailija, nämä kaikenlaiset lihakorvikkeet ovat tulleet tarpeeseen ja käytännössä kaikki on kokeiltu läpi vähintään kertaalleen. Pitäisi vaan löytää pätevämpiä reseptejä, koska esim. nyhtökaurasta saisi varmasti paljon parempaa kuin se jotenkin tunkkaisen makuinen "nyhtökaurabolognese", jota kokeilin.

Toiseen topiciin kirjoitinkin jo Quorn-kastikkeen ohjeeni: Quorn-ohje

Minusta Quorn on lihakorvikkeista selvästi paras, mutta toisaalta sidosaineena on kananmuna, joten täysin vegaaneille sekään ei sovi. Quornia saa aika monessa muodossa (ja myös mm. pakaste lasagnena), mutta itse olen käyttänyt vain kuutioita. Ne ovat toimineet semihyvin kanan korvikkeena. Esimerkiksi fajitamaustettuina menevät vähän kuin kanatortilloina, ja toisaalta olen tehnyt pari kertaa oikein hyvää vegepizzaa tehden bbq-maustettuja herkkusieniä ja aika reilulla käydellä grillimaustettuja quorn-paloja, koska yritin apinoida jonkinlaista bbq-kana pizzaa.

Apetit myy pakasteena myös "kasvisjauhispihvejä", eli herneproteiinista valmistettuja pihvejä. En niitä ehkä sellaisenaan söisi, mutta yleensä kotona syön burgerit nimenomaan kasvisjauhespihveillä ja Jessen savuchilimajoneesilla. Eihän sitä rakennetta voi verrata kunnon burgeripihviin, mutta toimii silti mielestäni hyvin ja hyvän sämpylän ja täytteet valitessaan saa mielestäni runsaasti parempaa burgeria kuin ottamalla jotain einestiskin burgereita.

En oikein aiemminkaan syönyt kaupan einestiskiltä mitään, koska mielestäni vähävaivaiset hyvät ruuat löytyivät nimenomaan pakastealtaalta. Tämä pitää sikäli paikkaansa edelleen, että sieltä löytyy myös nykyään ainakin ihan maukasta feikkilihapizzaa (Veggie Pizza Spicy Treat) ja ihan pätevä falafel-annos (Falafel Marrakech).

Yksi nykyisistä suosikkiruuistani, Parsakaaliriisi , käyttää myös huomattavan pienen määrän lihaa, koska yleensä yhdelle syöjälle riittää siivu tai max. puoltoista ilmakuivattuakinkkua, joka tuo ruokaan sen kaipaamaa suolaisuutta ja vielä yhden rapsakan elementin. En ole keksinyt enkä toisaalta yrittänyt korvata sitä muulla.

Toinen mistä en osaa päästää irti on liha leivänpäällisenä. Olen tässä kokeillut seitanleikkeet ja vastaavat korvikkeet, mutta ne eivät vastaa lainkaan sitä mitä toivoisin. Avokadon kanssa ne toimivat jotenkin paremmin yhteen, mutta avokadojakaan en jatkuvasti jaksa kantaa ja säätää leivänpäällisiksi (varsinkin kun se rusehtuu niin nopeasti ja pitäisi aina huolehtia säilömisestä, jos ei käytä kerralla koko avokadoa). Olen toistaiseksi tyytynyt ostamaan leivän päälle yhä lähinnä meetwurstia. Silloin kun pystyn ja muistan, sen pyrin hankkimaan luomuna.

Vaikeata on ollut päästä täysin kasvisintoiluun, ja eritysesti työlounailla syön pääosin yhä lihavaihtoehtoja. Linjastoruokailussa olen edes pyrkinyt vähentämään lihan osuutta ja ottamaan enemmän kasvisvaihtoehtoja, mutta tuntuu olevan niin, että jos haluaa syödä kasvisruokaa eikä halua tyytyä salaatteihin, niin on tarkemmin katsottava että menee enemmän kasvisruokiin vihkiytyneisiin lounasravintoloihin, koska muuten vaihtoehdot ovat vähäisiä tai todella tympeän makuisia...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Toinen mistä en osaa päästää irti on liha leivänpäällisenä. Olen tässä kokeillut seitanleikkeet ja vastaavat korvikkeet, mutta ne eivät vastaa lainkaan sitä mitä toivoisin. Avokadon kanssa ne toimivat jotenkin paremmin yhteen, mutta avokadojakaan en jatkuvasti jaksa kantaa ja säätää leivänpäällisiksi (varsinkin kun se rusehtuu niin nopeasti ja pitäisi aina huolehtia säilömisestä, jos ei käytä kerralla koko avokadoa). Olen toistaiseksi tyytynyt ostamaan leivän päälle yhä lähinnä meetwurstia. Silloin kun pystyn ja muistan, sen pyrin hankkimaan luomuna.
Etenkin ruisleivän päälle suosittelen kokeilemaan Jalotofun kylmäsavutofua. Leikkaat veitsellä ohuet siivut ja käytät niitä kuten leikkeleitä.

Olen aina ihmetellyt kasvissyöjien intoa lihankorvikkeisiin,eikö voi keskittyä kasviksiin itsessään,luulisi noista löytyvän tarpeeksi vaihtoehtoja ilmankin?
Toki voi, ja parempaa ruokaa niin saakin, kun ei käytä mitään valmista. Yhtä lailla kasvissyöjätkin kaipaavat välillä jotain helppoa, jolloin lihankorvikkeet ovat hyvä valinta. Ne toimivat myös matalampana kynnyksenä kasvissyönnin aloittamiseen tai kokeiluun. Monilla ei riitä mielenkiinto hypätä samantien tekemään täysin erilaista ruokaa jollaisen valmistamiseen ei ole tottunut. Lopputulokset kun voivat olla aika.. kuraa, varsinkin ensimmäisillä kerroilla.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Tämä pitää sikäli paikkaansa edelleen, että sieltä löytyy myös nykyään ainakin ihan maukasta feikkilihapizzaa (Veggie Pizza Spicy Treat) ja ihan pätevä falafel-annos (Falafel Marrakech).
Nuo Finduksen falafellit ei ole parhaasta päästä, kannattaa käydä testaamassa jossain paikallissa kebab tms. ravintolassa jossa tekevät nuo rasvakeittimellä. Jos noista tykkää, niin voi opetella tekemään itse, pannulla tai uunissakin saa ihan hyviä.

Falafel parempaa pakastealtaasta kuin jauheseoksena

Muilta merkeiltä löytyy parempia pakasteena.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Joo, eihän nuo mitään ole siihen verrattuna, että käy vaikkapa Fafasissa syömässä. Se vaan ei ollut pointti. Lähinnä pointti oli, että löytänyt ainakin yhden ihan kelvollisen valmispakasteen syötäväksi, jos haluaa nopeasti laitettavaa kasvisateriaa vaikka evääksi. Lihatuotteissa vastaavat ovat sitten kaikenlaiset Thai kuutiot - tottakai se on parempaa kun käy ravintolassa syömässä sen kanacurryn tai tekee itse, eikä iske pakasteesta mikroon.

Pelkät pakastefalafelit siis eivät ole vaihtoehto, koska eivät ole itsekseen koko ateria.

Olen aina ihmetellyt kasvissyöjien intoa lihankorvikkeisiin,eikö voi keskittyä kasviksiin itsessään,luulisi noista löytyvän tarpeeksi vaihtoehtoja ilmankin?
Koska ikänsä lihaa syömällä on vaikea siirtyä suoraan kasviksiin itsessään, tai ehkä toisinaan vaan tekee mieli lihamaista rakennetta? Ainakin minulle lihansyönnin vähentämisen perustelu ei ole "liha on pahaa", vaan eettisyys, ympäristövalinnat ja toisaalta myös ruoan monipuolistaminen. Tätä hyppyä suoraan syvään päähän nuo lihakorvikkeet helpottavat aika runsaasti, ja toisaalta osa niistä on oikeasti varsin hyviäkin ihan omana itsenään.

Kysymystä voi ajatella monella tapaa. Periaatteessa lihakorvikkeet ovat yksi mahdollisuus syödä lihamaista rakennetta syömättä itse lihaa. Toisaalta lihakorvikkeiden suosion voi ajatella esimerkiksi nikotiinipurkan tapaisena apuna. Eikös olisi paljon helpompaa vain lopettaa se tupakointi kertalaakista, kuin pureskella jotain purkkaa joka ei alkuunkaan muistuta pienten hermosauhujen ottamista? Vaikkei lihassa nyt varsinaisesti ole mitään addiktoivaa ainesosaa, niin tiettyihin makuihin jää helposti koukkuun. Vanhoja tottumuksia on kuitenkin aika vaikea muuttaa kertaheitolla. Minusta lihakorvikkeet ja vaihtoehtoiset proteiinilähteet ovat ihan tervetullut uudistus.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Joo, eihän nuo mitään ole siihen verrattuna, että käy vaikkapa Fafasissa syömässä. Se vaan ei ollut pointti. Lähinnä pointti oli, että löytänyt ainakin yhden ihan kelvollisen valmispakasteen syötäväksi, jos haluaa nopeasti laitettavaa kasvisateriaa vaikka evääksi. Lihatuotteissa vastaavat ovat sitten kaikenlaiset Thai kuutiot - tottakai se on parempaa kun käy ravintolassa syömässä sen kanacurryn tai tekee itse, eikä iske pakasteesta mikroon.

Pelkät pakastefalafelit siis eivät ole vaihtoehto, koska eivät ole itsekseen koko ateria.
Meinasin topicin hengessä, että kannattaa testata nuo falafellit, jos ei ole jo tuttuja, niitä voi käyttää monella tavalla kebab/kana/liha jne. sijaan. Fafa's falafel & hummus pita vaikka onkin hyvä esimerkki, itse teen usein vähän vastaavia kotona (toisinaan myös halloumilla, fetalla tai kanalla).

Finduksen falafel nimellä myytävät kasvispyörykät on ihan ok minustakin, mutta ei maistu ja tunnu falafellille joten ne voi antaa väärän kuvan lajista.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Itse en ole kasvissyöjä, enkä edes harkitse sellaiseksi ryhtymistä, mutta sanoisin että paras vaihtoehto on ihan vaan opetella kokkaamaan itse. Tutustua raaka-aineisiin ja niiden käyttötapoihin jne. Sillä sitä parasta saa, oli sitten kasvissyöjä tai sekasyöjä. Jonkin verran se vaatii vaivaa ja opettelua, mutta lopputulos on sen arvoista. Ei tarvitse turvautua liiaksi kaupan valmisteisiin ym. Enimmäkseen minäkin kasvispohjaista ravintoa syön, tietenkin, ja sillä osa-alueella on eniten liikkumavaraa eri ideoille. Liha on lihaa ja kala on kalaa, ei niille enimmäkseen ihmeitä voi tehdä muuta kuin maustaa ja kypsentää. Eniten vaihtelua saa nimenomaan kasviksilla ja niihin pohjautuvalla kokkauksella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
824
Itse en ole kasvissyöjä, enkä edes harkitse sellaiseksi ryhtymistä, mutta sanoisin että paras vaihtoehto on ihan vaan opetella kokkaamaan itse. Tutustua raaka-aineisiin ja niiden käyttötapoihin jne. Sillä sitä parasta saa, oli sitten kasvissyöjä tai sekasyöjä. Jonkin verran se vaatii vaivaa ja opettelua, mutta lopputulos on sen arvoista. Ei tarvitse turvautua liiaksi kaupan valmisteisiin ym. Enimmäkseen minäkin kasvispohjaista ravintoa syön, tietenkin, ja sillä osa-alueella on eniten liikkumavaraa eri ideoille. Liha on lihaa ja kala on kalaa, ei niille enimmäkseen ihmeitä voi tehdä muuta kuin maustaa ja kypsentää. Eniten vaihtelua saa nimenomaan kasviksilla ja niihin pohjautuvalla kokkauksella.
Hyvin sanottu. Olen huomannut, että mulla on jonkin verran kevyempi ja virkeämpi olo, kun syön vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia. Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan määrää, mutta hyvästä pihvistä en aio jatkossakaan kieltäytyä. Näen sen haasteena, kun monet uudet kasvisruokainnovaatiot yrittävät nimenomaan korvata lihaa jossakin ruoka-annoksessa, jossa se liha on pääasia. Olen ennemmin kiinnostunut puhtaasti kasvisruokaresepteistä, jossa tietoisesti syödään kasvisruokaa, eikä jauhelihalta näyttävää, tuntuvaa ja vähän maistuvaa kasvismössöä.

Olen sen oppinut, että kasvisruokia tulee maustaa huomattavasti voimakkaammin kuin liharuokia. Tämä ei minua haittaa, sillä pidän mausteisesta ruuasta ja yritänkin ottaa paljon vaikutteita Aasiasta niin maustamisen kuin kasvisten käytön suhteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Hyvin sanottu. Olen huomannut, että mulla on jonkin verran kevyempi ja virkeämpi olo, kun syön vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia. Olen yrittänyt tietoisesti vähentää lihan määrää, mutta hyvästä pihvistä en aio jatkossakaan kieltäytyä. Näen sen haasteena, kun monet uudet kasvisruokainnovaatiot yrittävät nimenomaan korvata lihaa jossakin ruoka-annoksessa, jossa se liha on pääasia. Olen ennemmin kiinnostunut puhtaasti kasvisruokaresepteistä, jossa tietoisesti syödään kasvisruokaa, eikä jauhelihalta näyttävää, tuntuvaa ja vähän maistuvaa kasvismössöä.

Olen sen oppinut, että kasvisruokia tulee maustaa huomattavasti voimakkaammin kuin liharuokia. Tämä ei minua haittaa, sillä pidän mausteisesta ruuasta ja yritänkin ottaa paljon vaikutteita Aasiasta niin maustamisen kuin kasvisten käytön suhteen.
Olen itse tykännyt pitää homman melko simppelinä, enkä ole lähtenyt noihin härkiksiin ja nyhtiksiin. Yleensä teen ison kattilallisen sellaista kasvispataa mihin laitan linssejä (punaisia tai vihreitä), sen lisäksi tofua. Sekaan sitten kaikenlaisia kasviksia, mitä mieleen vaan juolahtaa. Useimmiten: lehtikaalia, parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, bataattia ja paprikaa. Mausteita ja yrttejä sekaan. Siihen kylkeen sitten joku lisäke, yleensä täysjyväriisiä. Helppo ja nopea tehdä, sekä terveellistä.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Olen itse tykännyt pitää homman melko simppelinä, enkä ole lähtenyt noihin härkiksiin ja nyhtiksiin. Yleensä teen ison kattilallisen sellaista kasvispataa mihin laitan linssejä (punaisia tai vihreitä), sen lisäksi tofua. Sekaan sitten kaikenlaisia kasviksia, mitä mieleen vaan juolahtaa. Useimmiten: lehtikaalia, parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, bataattia ja paprikaa. Mausteita ja yrttejä sekaan. Siihen kylkeen sitten joku lisäke, yleensä täysjyväriisiä. Helppo ja nopea tehdä, sekä terveellistä.
Kuulostaa hyvältä pohjalta. Kannattaa lisätä ehkä esim. sieniä, papuja, pähkinöitä ym. Kokeile. :tup:

Paljolti samaa kamaa tulee syötyä itsekin, mutta lihan tai kalan kera. Eri tavoilla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Falafel on kyllä parhaimmasta päästä kasvisruokia niin tuntumansa, saatavuutensa kuin suosionsakin perusteella. Mutta nuo aloituspostauksessa mainitut Mustapapupihvit 4 x 55 g on puolestaan yksi parhaimmista valmisruokatuotteista, en itsekään ymmärrä että miksi sitä lihaa pitäisi niin tarkasti imitoida.

Tietty sillä pääsee helpolla korvaamaan lihatuotteita (esim. jauheliha-> soijarouhe, nakki->soijanakki, possunsuikaleet -> härkis/nyhtis) mutta tosiaan itse kasviksia kokkailemalla saa parhaan lopputuloksen. Härkistä ja nyhtistä tulee ihan säännöllisesti ostettuakin, varsinkin jos laiskottaa eikä ruoanlaitto maistu, tai haluaa käyttää puolivalmisteita. Tex-mex ruoassa ja esim. burritoissa härkis on mielestäni jauhelihaa tai kanaa parempi vaihtoehto. Ollaan vaimon kanssa myös vastikään bongattu Härkis® Kofta PYÖRYKKÄ - Versofood.fi jotka on todella hyvän makuisia ja tekstuuriltaan varsin hyväntuntuisia.

Pidemmän päälle vaan tuo kasvisruoan yleistyminen omassa ruoanlaitossa vaatisi sen että sitä innostuisi kokkaamaan aktiivisemmin, ja jotenkin tällä hetkellä on tullut taas pitäydyttyä liharuoissa niiden tuttuuden ja helppouden vuoksi. Harmi, sillä kasvisruoka saa aikaan erittäin hyvän ja kevyen olon, epäitsekkäistä hyödyistä puhumattakaan.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
395
Näissä kasvisruokakokeiluissa on ollut se hyvä juttu, että nyt teen huomattavasti useammin ruuan itse tuoreista raaka-aineista lähtien. On jopa mennyt homma siihen, että aiemmin kun söin aina töissä lounaan ravintolassa, niin nyt on tullut jo otettua omaa evästä mukaan, koska sapuskaa tulee tehtyä suurempia annoksia kerralla. Tässä perhana säästää rahaakin kaiken kukkuraksi vielä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 106
En ole aktiivisesti etsinyt mitään liharuuan korvikkeita, mutta huomannut, että jostain syystä ravinnosta on nykyään 90% ns. kasvisruokaa. Ei ole muita ns. estoja lihan suhteen kuin punainen liha, jota välttelen ihan muista syistä. Lähinnä vituttaa tuo, että nyt yritetään oikein tunkea kaikille kasvispohjaisia "lihankorvikkeita" miksi sen pitäisi olla lihankorvike, eikö voi olla vaan ruokaaine muiden joukossa? Kaikissa noissa uusissa tuotteissa on myös yleensä mukana helvetisti suolaa, osaan lisätä itse jos tarvitsen. "Buumit" on perseestä! :mad:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
824
Postataanpa tänne erinomaiseksi havaittu resepti: Lehtikaali-kikhernekeitto | Reseptit

Mulle lehtikaali oli uusi tuttavuus ja täytyy sanoa, että räjäytti kyllä pankin. Tuohan on aivan älyttömän hyvää. Lisäksi tuo oli yksi parhaista keitoista mitä olen maistanut. Suosittelen kokeilemaan!
 

peepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
162
Esim. tortilloihin härkis mielestäni parempi täyte kuin jauheliha.Itse teen sörsselin niin, että reippaasti öljyä pannulle, tomaattimurska ja pussi maggin chili con carnea, sekoittelee ja lopuksi härkis. Tuo sama sörsseli on hyvä täyte tacoihin kun härkiksen korvaa tummalla soijarouheella.
 

peepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
162
Falafel on kyllä parhaimmasta päästä kasvisruokia niin tuntumansa, saatavuutensa kuin suosionsakin perusteella. .
Falafelit kannattaa ostaa mamujen kaupoista, vaikka niitä muuten vierastaisikin. Lisäksi siellä on sitä hyvää turkkilaista fetajuuston tapaista 750g tölkeissä(mikä toki ei ole kasvisruokaa), mikä on hyvää falafelin kanssa, lisukkeena vaikka oliiveja, kurkkua ja valkosipulikastiketta.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Falafelit kannattaa ostaa mamujen kaupoista, vaikka niitä muuten vierastaisikin. Lisäksi siellä on sitä hyvää turkkilaista fetajuuston tapaista 750g tölkeissä(mikä toki ei ole kasvisruokaa), mikä on hyvää falafelin kanssa, lisukkeena vaikka oliiveja, kurkkua ja valkosipulikastiketta.
Mm. hummus, vaalea tahini pelkältään tai joku tahini-pohjainen kastike Googlesta sopii myös hyvin dippailuun. (Fafa'sissa saa tuota vaaleaa tahinia lisuke-falafellien mukaan.)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mifua ei näemmä oltu vielä mainittu. Kokeilin tortillan täytteeksi Meksikon pippuri -raetta ja heitin taco-mausteseosta päälle. Toimi erittäin hyvin ainakin näin raejuuston ja fetan ystävälle. Paistaessa haju oli kyllä melkoinen, mutta maussa ja rakenteessa ei ollut valittamista.

Työpaikan lähiravintolassa oli jonakin päivänä mustapapupihvejä ja ne kyllä yllättivät positiivisesti. Kasvispihvimäinen maku, mutta ei niin makea kuin sellainen perus porkkanaraasteviritys, ja rakenne oli kiinteämpänä selvästi tavallista kasvispihviä miellyttävämpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Noista eineksistä muuten ainoastaan HK:n Samirin Falafelit on hyviä. Muut maistuu teollisilta tai pahoilta.

--

Kun koetin kasvisruokavaliota , niin paikallisessa nepalilaisessa lihaa oli korvattu tuorejuustolla, tofulla tai leipäjuustolla. Niitä kannattaa miettiä.

En kyllä suosittele nepalilaisessa syömistä, jos on kasvisruokavaliolla painonhallinnan takia. Siellä on liian hyvää ja rasvaista ruokaa :)

--

Tofu on aika mautonta, quorn on teennäistä ja tulee fiilis, että syö jotain lisäainetta. Soija on kanssa vähän kuin jonkun korvike. Ainoastaan pavuissa on semmoinen hyvä, erilainen maku.

Jos ei vastusta maitotuotteita (koska lehmä on eläin), niin myös voi syödä kylmän rahkan illalla. Niitä saa proteenipitoisena ja päivän protskut voi saada sieltä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Varmaan koska raejuusto on raejuustoa vaikka siihen laittaisi vähän maustetta sekaan ja uuden nimen pakettiin (ja kymmenen kilohintaan).
En kyllä ole kokeillut, mutta veikkaisin raejuuston kestävän melko heikosti kuumennusta :think:
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Kasvissyöjänähän oleminen on yksi maailman helpoimmista asioista. Perunat + keittovihannekset- ja juurekset + jauheliha = jauhelihakeitto. Ei se vaadi mitään muuta kuin hiukan luovuutta, että tuosta(kin) ruoasta saa kasvissyöjälle kelpaavan perussafkan. Heittää sinne keittokattilaan sen jauhelihan sijaan lisää vaikka kasviksia, papuja(minun mielestäni sopii hyvin), soijarouheita tai vastaavia tuotteita mitä nykyisin löytääkään ja uskaltaa kokeilla. Omasta mielestä paras vaihtoehto on, että omien mieltymyksien mukaan lisää erilaisia kasviksia keiton sekaan ja that's it. Sama sääntö pätee vaikka pastakastikkeellekin, eli käyttää luovuutta ja heittää sinne pannulle lihan sijaan vaikka pakkasesta wok-pussin. Itse olen huomannut, että välillä ihmiset etsivät ja haluavat tottumuksesta sen lihaa muistuttavan pienehkön elementin sinne ruokaan vaikka väkisin.

Nykyisin myös tarkistamalla kaupan pakkaset ja kylmähyllyt löytää pirusti erilaisia ja hyviäkin vaihtoehtoja. Löytyy aivan syötäviä vege/vegaanipitsoja, on kasvispihvejä, kasvispyöryköitä, falafelejä. Suosittelen kaikkia kokeilemaan lidlin kylmähyllyiltä löytyviä myveggie soijapalloja ja pihvejä, on meinaan omaan makuun aika hyviä ja luulisi että kelpaa vaikka lihaakin syöville, varsinkin jos etsii sitä koostumusta. Yksi nopea laiskan ihmisen ruoka on myös pakkasesta grillikasvikset tai wok-vihannekset pannulle ja päälle loraus sweet chili kastiketta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
En kyllä suosittele nepalilaisessa syömistä, jos on kasvisruokavaliolla painonhallinnan takia. Siellä on liian hyvää ja rasvaista ruokaa :)
Tästä vahvasti samaa mieltä. Pidän kovasti nepalilaisesta ja intialaisesta ruoasta, mutta noi on todella runsaskalorisia ruokia, koska voita ja kermaa käytetään niin paljon, ja sehän sitä makua antaa.




Lidlin valikoimaan tullut tällainen uutuustuote. 1,69€ / 200g. Hyväksi todettu. Myös "smoked"-versio oli saatavilla, mutta sitä en ole testannut.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 949
Intiassa on noin 400 miljoonaa ihmistä, jotka elävät kasvisruualla, siellä on siis kasvissyönnissä pitkät perinteet. (Eikä lihansyöjätkään syö nautaa.)

Suosittelen siis tutustumaan intialaisiin resepteihin...



Itse olen tehnyt usein nyt tällaista kukkakaali-peruna -pohjaista Aloo Gobia: Aloo Gobi - Potatoes & Cauliflower - Cook With Manali

Hyvää on, eikä todellakaan kallista tehdä... Perunoina käytän pakastealtaan valkosipuli-peruna -viipaleita. Myös kukkakaalia saa pakastealtaasta oikeastaan halvemmalla kuin tuoreena, mikä on toisaalta vähän hassua, mutta elämä on. Helpompihan sitä on käyttääkin, eikä maksa turhaa kannasta ja lehdistä. Mango-maustetta on vähän vaikeaa löytää, mutta Prismasta saa mango-curryä, mikä toimii myös...

Tomaatteina käytän kuorittuja purkkitomaatteja, koska tomaatin kuoret eivät ilmeisesti ole kovin terveellisiä ja olen niitä laiska itse kuorimaan. Muutenkin olen laiska ruuanlaitossa, haluan selvitä helpolla. Siitä huolimatta lihattomuus ei ole ollut minkäänlainen ongelma mulle, enkä edes syö valmisruokaa ylipäätään juuri lainkaan...

Ai niin, ja yksi helppo ja halpa (lähes ilmainen) kasvisruoka: itsetehty hernekeitto. Siis kuivista herneistä alusta tehty. Sitähän voi sitten tuunata miten haluaa, voi vaikka lisätä juureksia ja muita aineksia. Tai vaikka sitä nyhtökauraa sitten, jos on rikas snobi. :D Kaurasta puheenollen, kaurapuuro on hyvä ja terveellinen kasvisruoka vaikka aamupalaksi. Sekään ei maksa mitään käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Tuossa reseptissä puhuttiin mango powderista, mutta jos mangoa haluaa ruokaansa, niin pilttihyllyltä löytyy niitä lasten hedelmäsoseita. Sopivan kokoinen purkki peruskastikkeeseen.
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
476
Tuossa reseptissä puhuttiin mango powderista, mutta jos mangoa haluaa ruokaansa, niin pilttihyllyltä löytyy niitä lasten hedelmäsoseita. Sopivan kokoinen purkki peruskastikkeeseen.
Mango powder eli amchoor, amchur jne on muuten täysin erilainen tuote kuin tuore tai soseutettu mango. Se tehdään raaoista hedelmistä ja on happaman kirpeää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
386
Tuli mieleen tästä kasviruokavaliosta ja lihansyönnistä maitotuotteiden käyttö. Usein saadaan lukea maitotilojen ahdingosta, niin kyllähän ihmiset pärjäisi oikeasti ilman maitotuotteita, itsekään en juurikaan käytä paitsi jos on mukana jossain tarjotussa ruoassa. Kasviksilla ja kohtuullisella lihan käytöllä pärjää pitkälle jopa ilman viljojakin. Maitotuotteet on sellainen "koska se on hyvää" -tuote. En kampanjoi tätä vastaan, mutta voihan se olla ettei 200-vuoden kulutta juuri kukaan kestä maitoa aikuisena. Eihän mikään elukkakaan sitä saa mistään luonnossa ja aiheuttaa niille ongelmia vrt. siilet, koirat jne. ovat laktoosi-intolerantikkoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
En tiedä yhtään mitä niissä oli sisällä, mutta tuli syötyä ensimmäistä kertaa helvetin hyvät kasvispihvit. Olivat ruokalassa "marokkolaisia", joten varmasti oli jotain sikäläisiä mausteita mukana. Pitää katsoa jotain reseptejä noista jatkossa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Jostain syystä ajattelin joulupäivänä että kokeillaas tehdä kasvisruokaa tänään. Noh oltu nyt siitä asti sitten syömättä punaista lihaa. Mereneläviä, juustoa ja kananmunia tulee syötyä.

Ei ole tehnyt yhtään mieli lihaa, vähän outo efekti koska en aio jättää lihaa kokonaan pois, ei vaan ole tehnyt yhtään mieli kun käynyt kaupassa.

En ole myöskään yhtään kaivannut mitään lihankorvikkeita, ovat noin yleisesti aivan kauhean makuisia ja proteiinia saa pavuista ja vaikka pähkinöistä.

Yksi poikkeuksellisesti onnistunut korvike on Burger Kingin kasvishampurilainen, jos söisi tietämättään niin ei välttämättä huomaisi että ei ole lihaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hesburgerilla oli tarjolla Veke-hampurilainen. Ei tullut luettua tuoteselostetta, mutta jos joku olisi väittänyt, että tarjottimella on kanahampurilainen, olisin saattanut uskoa. Maistui pääasiassa siltä kuorrutukselta. Erityispisteet siitä, että hampurilaisen välissä oli reilusti renkaiksi leikattua sipulia. Ei lainkaan pöllömpi tekele.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Tätä voisin lähteä kokeilemaan ensi viikosta: Eggplant Potato Tomato Stew Recipe by Tasty

Näyttää todella herkulliselta. Vähän tosin epäilyttää, miten onnistuu uunissa noiden munakoisojen ja paprikoiden paahtaminen kun kaksi peltiä tarvitsisi. Kiertoilma on, mutta pitänee puolessa välissä vaihtaa pellit toistepäin.

Ja ei nyt vegeä, mutta pesco-vegeä tuli tehtyä tänään: One-Pan Miso Honey Salmon For Two Recipe by Tasty . En ole ennen syönyt bok shoita muuta kuin jossain kiinalaisessa (muun kastikkeen seassa), enkä ole koskaan ostanut kotiin parsaa, ja molemmat olivat oikein maistuvia yllätyksiä joita voisin yrittää ottaa mukaan ruuanlaittoon myös jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 949
Hesburgerilla oli tarjolla Veke-hampurilainen. Ei tullut luettua tuoteselostetta, mutta jos joku olisi väittänyt, että tarjottimella on kanahampurilainen, olisin saattanut uskoa. Maistui pääasiassa siltä kuorrutukselta. Erityispisteet siitä, että hampurilaisen välissä oli reilusti renkaiksi leikattua sipulia. Ei lainkaan pöllömpi tekele.
Maistoin tänään Burger Kingin lihatonta Rebel Whopperia, ja ihan hyvä oli. Ei se maistunut erityisen lihaisalta eikä myöskään erityisen epä-lihaisalta, vaan aika neutraali fiilis siinä suhteessa, mutta maku oli siis ok (tosin lisäsin Srirachaa, kuten yleensäkin.. :) ).
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Tätä voisin lähteä kokeilemaan ensi viikosta: Eggplant Potato Tomato Stew Recipe by Tasty

Näyttää todella herkulliselta. Vähän tosin epäilyttää, miten onnistuu uunissa noiden munakoisojen ja paprikoiden paahtaminen kun kaksi peltiä tarvitsisi. Kiertoilma on, mutta pitänee puolessa välissä vaihtaa pellit toistepäin.
Tämä oli hyvää. :tup: Aika tomaattisen makuista.

Ei ihan sellaista mitä odotin, tai ainakin noin suoraan kattilasta syötynä suht vetistä eli sai syödä enemmänkin lusikalla kuin haarukalla. Hyvää silti. Munakoisojen ja paprikoiden paahtaminen kiertoilmauunissa kahdella pellillä, puolissa välissä sekoittaen ja pellit päikseen vaihtaen tuntui toimivan ihan riittävän hyvin tähän. Jostain syystä pata maistui jotenkin lämpöiseltä, suorastaan chiliseltä, vaikka mukaan ei sekoitettu mitään chiliä tai cayannea. Aikamoinen satsi tuota tuli, joten pitänee toivoa että maku vain syvenee jäähdyttelyssä ja uudelleenlämmityksessä.

...nopeaa tuo ei tosin ollut, meni varmaan 1,5h tehdä, josta toki osin odottelua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Tämä ehkä testiin seuraavaksi Tuscan White Beans Recipe by Tasty

Ongelmaksi muodostuu tuo "Fire-roasted tomatoes", jota reseptin mukaan tölkkipohjaisena myydään. Mikähän olisi joku vastaava tuote Suomessa, tai millä nimellä edes hakea? En tiedä olisiko jossain isossa Prismassa tai Cittarissa jopa tarjolla, pienestä k-kaupasta ei löydy, ja hämmästyksekseni paikallisten etnisten kauppojen tomaattisäilyketarjonta oli täysin olematon. Jos vastaavaa tuotetta ei löydy, voisiko tätä sijaistaa jollain normaalimmalla + mausteella?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Tämä ehkä testiin seuraavaksi Tuscan White Beans Recipe by Tasty

Ongelmaksi muodostuu tuo "Fire-roasted tomatoes", jota reseptin mukaan tölkkipohjaisena myydään. Mikähän olisi joku vastaava tuote Suomessa, tai millä nimellä edes hakea? En tiedä olisiko jossain isossa Prismassa tai Cittarissa jopa tarjolla, pienestä k-kaupasta ei löydy, ja hämmästyksekseni paikallisten etnisten kauppojen tomaattisäilyketarjonta oli täysin olematon. Jos vastaavaa tuotetta ei löydy, voisiko tätä sijaistaa jollain normaalimmalla + mausteella?
Kun nuo fire roasted tomaatit ilmeisesti tuo savun makua tuohon ateriaan, niin voisiko käyttää jotain muita säilyketomaatteja, ja hakea se maku jostain mausteesta esimerkiksi?

Joku chipotle tabasco tai vastaava mauste tai kastike? En tiedä toimiiko.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Varmaan eka vaihtoehto on etsiskellä säilykehyllyistä jotain kuutioituja tomaatteja ja lisätä savupaprikaa ja ehkä pienesti jotain sokeria tai muuta, mutta vaikea sanoa ajaako se edes suurin piirtein samaa asiaa. Tosin ei taida Suomessa edes hirveästi olla tarjolla kuutioituja tomaatteja säilykkeenä, ovat joko paseerattuja, kokonaisia kuorittuja tai murskaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Muutama suositus tänne:

Finduksen Libanonilaiset falafelit pakkasesta, on aivan hiton hyviä.
Subwayn kikhernepihvi on kanssa erittäin hyvä vaikka näyttääkin ihan yhtä ei-tuoreelta kuin kaikki muukin Subeissa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Mifu jauhis ei kyllä ollut mikään ihan hirveän hyvä makuelämys. Tein ihan perus jauhelihakastiketta jotta maistaa että kuinka hyvin toimii korvikkeena, no ei kyllä perunamuusin kaverina tuo mitään kovin mairittelevaa makua ruokaa. Ehkä menis jossain lasagnessa tai muussa raskaammassa safkassa missä se peittyy juuston, kastikkeen pastan tms. sekaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 417
Viestejä
4 160 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom