Kastuneen invertterin korjaus

Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
415
Eli offi-hommissa auto pulahti Espoon Kulmakorpeen ja samalla kastui tämmöinen invertteri:


Käyttökytkin oli pois päältä, mutta pauke kuului ja nyt summeri huutaa oli virta päällä tai ei. Nopealla silmäyksellä ulkoisia vaurioita on fettirivistö:



Ebaystä saisi fetit kokeiluun noin 20€ budjetilla ja jos tiskaamisen myötä laite rupeaa toimimaan, niin voisi ostaa korvaavat laatufetit tilalle jostain, vaikka Partcosta?

Onko hyviä arvauksia pitääkö konkkia tai muuta vaihtaa?
 
Eli offi-hommissa auto pulahti Espoon Kulmakorpeen ja samalla kastui tämmöinen invertteri:


Käyttökytkin oli pois päältä, mutta pauke kuului ja nyt summeri huutaa oli virta päällä tai ei. Nopealla silmäyksellä ulkoisia vaurioita on fettirivistö:



Ebaystä saisi fetit kokeiluun noin 20€ budjetilla ja jos tiskaamisen myötä laite rupeaa toimimaan, niin voisi ostaa korvaavat laatufetit tilalle jostain, vaikka Partcosta?

Onko hyviä arvauksia pitääkö konkkia tai muuta vaihtaa?

Pesun jälkeen varmaan näkee mikä noita fettejä ohjaa, sekin voi olla rikki.

Aika hyvät kurat kyllä... jos oli suolavettä niin vahinko voi olla laajempikin.
 
Kiitos vastauksesta, oikestaan jopa toivoin juurikin sinun apuja! Kulmakorven harjottelualue on vanhaa kaatopaikkaa, ja jonkun legendan mukaan se maaperä pilaisi kaikki teräspinnatkin ajoneuvoista...

Piirilevy kuivuu nyt duunissa ja en nänyt muissa osissa ulkoisia vaurioita. Tosin pintaliitosjuttuja joten sinne ei ole minun kolvilla ja taidoilla asiaa, ja tuskin niitä levyllä kiinni pystyy mittailemaan. Mutta eikö fettejä ohjaa driveri ja driveriä mikro-ohjain?

Kyseinen alkuperäinen FTP08N06A fetti: on n-gate 55V 120A 8mohm 230W
Voisinko korvata sen tällä: IRF1405Z 55V 150A 4.9mohm 230W

Tuo pienempi impedanssi ei varmaan haittaa mitään, kuumenee vähemmän vain?? Datalehden mukaan Drain current tosin on vain 75A mutta alkuperäisenkin komponentin datalehdestä löytyi teksti joka johtunee TO220 kotelosta: *Drain Current limited by Maximum Package Current Rating, 75 Amps

Alkuperäinen:

Korvaajaehdokas:
 
Kiitos vastauksesta, oikestaan jopa toivoin juurikin sinun apuja! Kulmakorven harjottelualue on vanhaa kaatopaikkaa, ja jonkun legendan mukaan se maaperä pilaisi kaikki teräspinnatkin ajoneuvoista...

Kiitoksia mukavasta kommentista!

Piirilevy kuivuu nyt duunissa ja en nänyt muissa osissa ulkoisia vaurioita. Tosin pintaliitosjuttuja joten sinne ei ole minun kolvilla ja taidoilla asiaa, ja tuskin niitä levyllä kiinni pystyy mittailemaan. Mutta eikö fettejä ohjaa driveri ja driveriä mikro-ohjain?

Yleensä niitä muita viallisia ei oikeasti räjähtäneiden lisäksi huomaa mistään ulkoisesti... konkatkaan harvoin pullistelevat pilalle tällaisessa tapauksessa.
Ja yleensä juuri noin että jokin ohjaa fettejä sen fettiajurin läpi. Ajuripiirit pitäisi kyllä löytyä aika helposti seuraamalla fetin G- jalasta lähtevää nauhaa (siinä on yleensä aina vastus matkan varrella ja joskus pieni konkka maihin).

Alkuperäinen:

Korvaajaehdokas:

Aika lähellä, todennäköisesti toimii hyvin vaihturina.
Eikä noissa virroissakaan oikeasti näytä paljon eroa olevan:
Alkuperäinen IRF
1601406373435.png
1601406396480.png
 
Kiitokset taas kerran! Juotin fetit irti ja yritän käydä hakemassa uudet tänään jos niitä on tarpeeksi Partcolla.


Ensimmäisessä kuvassa näkyy molemmat Driverit puukon terällä ja auton avaimella. Molemmissa dirvereissä on kaksi kolmejalkaista pintaliitoskomponenttia, ja todella pienenllä toisessa ehkä lukee 1P ja toisessa 2F. Lisäksi kintuissa on pientä hapettumaa, joka ehkä viittaa kuumenemiseen veden alla?

Drivereitä ohjaa KA7500C mikropiiri ja gatella on 10ohm sarjavastus. Fetin alasvetoa ei näy, eli driver varmaan hoitaa sen...

Toinen kuva taas on piirilevyn alapuoli. Eli kaikkien fettien Sorcet on suoraan miinuksessa ja Drain laskee pulssimuuntajalle. Aina kaksi fettiä peräkkäin on samassa potentiaalissa (kuten myös gaten ohjaus, joka jaetaan kahdelle driverille)

Tarkoitus oli yrittää selvittää, onko fettien räjähtely ollut syy vai seuraus jostain muusta viasta. Likaveden johtaminen varmasti riittää avaamaan fetin tai driverin. Onko fetti sitten hajonnut siihen, että se on jatkuvasti ollut epämääräisessä johtavuustilassa, vai siien että noita fettipareja ilmeisesti ohjataan vuorotellen ja yhtäaikaa avaaminen tekee oikosulun.

Joka tapauksessa uudet fetit kannattanee uhrata kokeiluun, vaikka sitten harrastuksen ilosta.
 
Kiitokset taas kerran! Juotin fetit irti ja yritän käydä hakemassa uudet tänään jos niitä on tarpeeksi Partcolla.


Ensimmäisessä kuvassa näkyy molemmat Driverit puukon terällä ja auton avaimella. Molemmissa dirvereissä on kaksi kolmejalkaista pintaliitoskomponenttia, ja todella pienenllä toisessa ehkä lukee 1P ja toisessa 2F. Lisäksi kintuissa on pientä hapettumaa, joka ehkä viittaa kuumenemiseen veden alla?

Drivereitä ohjaa KA7500C mikropiiri ja gatella on 10ohm sarjavastus. Fetin alasvetoa ei näy, eli driver varmaan hoitaa sen...

Toinen kuva taas on piirilevyn alapuoli. Eli kaikkien fettien Sorcet on suoraan miinuksessa ja Drain laskee pulssimuuntajalle. Aina kaksi fettiä peräkkäin on samassa potentiaalissa (kuten myös gaten ohjaus, joka jaetaan kahdelle driverille)

Tarkoitus oli yrittää selvittää, onko fettien räjähtely ollut syy vai seuraus jostain muusta viasta. Likaveden johtaminen varmasti riittää avaamaan fetin tai driverin. Onko fetti sitten hajonnut siihen, että se on jatkuvasti ollut epämääräisessä johtavuustilassa, vai siien että noita fettipareja ilmeisesti ohjataan vuorotellen ja yhtäaikaa avaaminen tekee oikosulun.

Joka tapauksessa uudet fetit kannattanee uhrata kokeiluun, vaikka sitten harrastuksen ilosta.

Ne 3- jalkaiset pintaliitokset (1P ja 2F) ovat transistoreja. Tässä ei siis ole käytetty erillistä fet- ohjainpiiriä vaan erillisistä transistoreista tehtyä vahvistinta.
Toinen vetää fetin ohjauksen ylös ja toinen alas, siksi tarvitaan vain yksi gate- vastus.

Oletettavasti kytkentä on tällainen paitsi että transistorien kannat on yhdessä ja vain yksi kantavastus.
1601464453804.png


Periaatteessa tuon ei pitäisi mennä oikosulkuun koska kannat ovat aina yhdessä mutta jos fetti on ensin mennyt oikosulkuun D-G tai S-G välillä niin silloin pikkutransistori voi kuolla liian suureen virtaan ennen kuin vastus ehtii palaa (12V / 10ohm = 1.2A).
On aika todennäköistäkin että nuokin pitäisi kaikki vaihtaa, ainakin ne joiden fetit on räjähtäneet.
1P olisi FMMT2222 (npn) Q13, Q14
2F olisi FMMT2907 (pnp) se parin toinen, kuvasta ei oikein näy merkinnät
Molemmat ovat ihan sopiva komponentti tuohon eli ilmeisesti näit merkinnät oikein ;)

Jos vedessä oli suolaa tai muita mineraaleja niin hapettumaan riittää se että sähköttömän kortin käyttää vedessä. Sähköt päällä paljon nopeammin, ei tarvita edes lämpenemistä...
 
Aika hyvin sait ohjainpiirin kytkenän selville, ei voi kun ihmetellä ja tykkäillä!

Fettejä on yhteensä 12kpl ja yhdellä transistoripari-vahvistimella on siis aina 6 fettiä ohjattavana. Eli molemmille vahvistinpiireille osuu räjähdelleitä fettejä ja periaatteessa tuo 1.2A on voinut mennä useamman fetin kautta samaan aikaan.

Olisi kiva kokeilla pelkästään uusilla feteillä ensin, mutta siinä on varmaan riskinä rikkoa uudet fetit. Partcolla ei ole kyseisiä transistoreja enkä nopeasti löytänyt korvaajaa. Ebaystä saisi helposti, tosin vähän hirvittää miten vaihto onnistuu pernteisellä kolvilla. Plaan asiaan kun saan osia. Kiitos!
 
Aika hyvin sait ohjainpiirin kytkenän selville, ei voi kun ihmetellä ja tykkäillä!

Fettejä on yhteensä 12kpl ja yhdellä transistoripari-vahvistimella on siis aina 6 fettiä ohjattavana. Eli molemmille vahvistinpiireille osuu räjähdelleitä fettejä ja periaatteessa tuo 1.2A on voinut mennä useamman fetin kautta samaan aikaan.

Olisi kiva kokeilla pelkästään uusilla feteillä ensin, mutta siinä on varmaan riskinä rikkoa uudet fetit. Partcolla ei ole kyseisiä transistoreja enkä nopeasti löytänyt korvaajaa. Ebaystä saisi helposti, tosin vähän hirvittää miten vaihto onnistuu pernteisellä kolvilla. Plaan asiaan kun saan osia. Kiitos!

Siinähän ne näkyy johdot levyllä... ja jos komponentin tyyppi pitää paikkansa niin datalehdestä löytyy kotelon mukaan mikä on mikä.

Se 1.2A (= laskennallinen mutta kuitenkin reilusti isompi kuin transistorin kesto) tulee jos fetin G on maassa tai +12V oikosessa.
Yksi rikkinäinen fetti riittää ja riippuen siitä kumpaan suuntaan oikkari on se polttaa toisen transistorin. Oikkarissa maahan, ylempi palaa ja toisinpäin.

Kyllä nuo kolmijalkaiset pitäisi onnistua aika kivuttomasti kun ympärillä on hyvin tilaa.
Ja kun vaihdettavia on vain 4 niin vaihtaisin samalla varmuuden vuoksi.

Jos et saa niitä muuten irti niin jalka kerrallaan ja samalla kun lämmittää tinan niin voi terävällä veitsellä nostaa jalan irti levystä (tai leikkaa sivuleikkureilla poikki). Katkoen ei tietenkään yleensä enää pysty mittaamaan oliko ehjä vai rikki.
 
Juu. Jos olet sitä mieltä että ohjainpiiri kannattaa vaihtaa, niin en kyseenalaista sitä hetkeäkään.
Partcosta myyjä löysi vastaavan transistorin ohjainpiirille, äkkisältään näytti sopivalta niin otin mukaan:

Alkuperäinen NPN:

Korvaaja NPN:

Alkuperäinen PNP:

Korvaaja PNP:

Huomena jatkuu projekti. Kiitos!
 
Onko ne oikeasti noita peltipurkkikoteloita ?

Ainoa mahdollinen ongelma noissa korvaajissa voi olla nopeus, alkuperäisessä oli 60ns ja korvaajassa 300ns. Katkaisu kestää siis 5 kertaa kauemmin jolloin tuollaisessa sillassa on mahdollista että molemmat johtavat yhtä aikaa. Riittävän vähän aikaa lämmittää vain vähän enemmän, riittävän kauan niin menee rikki...
 
Hyvä kun huomasit! Olisi varmaan parasta tilata ebystä alkuperäiset, kun ei tällä projektilla niin kiire ole.
Ebayn laatukin varmaan riittää, kun tuo ei ole tehoelektroniikkaa.

Ja on peltipurkkeja, tuollainen:
 
Minun taidoilla siisti työjälki on se viimeisin asia jota murehtia. Tosin pitkät kintut voi jossain kytkennöissä toimia antennina tai kasvattaa impedanssia... Tärkeintä olisi saada tähän kohteeseen laadukkaasti toimivia komponentteja vaikka kalliimmalla. Siksi pitää vähän vielä kaivella nettiä lisää ennen kun tilaan.

Ebaystä pahimmillaan tulee sikaa säkissä, kaikki komponentit samoja, mutta eri merkinnöillä painettuna ja todellinen kytkentähäviö voi olla vaikka vielä huonompi kun Partcon peltipurkilla?
 
No mitä jos tilaat vaikka Digikeyltä. Sieltä ainakin tulee erittäin suurella varmuudella juuri sitä mitä tilaakin ja vastaavuuksia on helppo etsiä. Täsmälleen samoja komponentteja ei siellä ole, koska niitä ei enää valmisteta, mutta esim. jälkimmäiselle suora korvike samalta valmistajalta MMBT2907A-7-F maksaa 0,11€ ja näyttää että myös 0,11€ maksava MMBT2222A-TP olisi vastaava kuin tuo eka. Toki toimituskulut on pari kymppiä jos et keksi viidellä kympillä tilattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa laitoin mailia sinne ja kysyin juurikin niitä. Toisin aloittelijana ei mennyt ohjauskeskukseen asti, että komponenttia ei valmisteta... Mutta näin kyllä tuon vastaavuushaun, ja taidampa tehdä nyt juuri kuten sanoit..

Korvaavan hakeminen hieman pelottaa, että mitä kaikkea voi jäädä huomaamatta, kuten yllä jo nähtiin mitä meinasi tapahtua.

Noniin pistin tilaukseen nuo! Kiitoksia vaan jeesistä, olisi varmaan pitänyt vähän skarpata, niin olisin ehkä itsekin suoriutunut..
 
Viimeksi muokattu:
No tuolla Digikeyllä on aika helppoa ottaa kummatkin komponentit vierekkäin ja vertailla.
1601548539071.png


Ovat siinä määrin identtisiä ominaisuuksiltaan että epäilen jopa tuon 10nA vs 10µA olevan virhe jomman kumman osalta.
 
Eilen tuli nuo pienet transistorit ja laitoin levylle kiinni, tosin johtoliitoksilla kun mielestäni sain ne luotettavavammin minun taidoillani niin.

Ei sano mitään tuo invertteri, konkat varautui, summeri ei huuda mutta ei tule virtojakaan. Muita vaurioita ei ole silmällä havaittavaissa. Taitaa olla SER-tavaraa. Kiitos kuitenkin avuista.
 
Eilen tuli nuo pienet transistorit ja laitoin levylle kiinni, tosin johtoliitoksilla kun mielestäni sain ne luotettavavammin minun taidoillani niin.

Ei sano mitään tuo invertteri, konkat varautui, summeri ei huuda mutta ei tule virtojakaan. Muita vaurioita ei ole silmällä havaittavaissa. Taitaa olla SER-tavaraa. Kiitos kuitenkin avuista.

Sanoisin että johdoilla tulee varmasti huonompi liitos kuin suoraan levylle. Nuo 3- jalkaiset eivät oikeasti ole hankalia kun jalkojen välissä on siks paljon tilaa.
 

Siinä kuva johtoliitoksesta, en ajatellut patentoida tuota kehittämääni täysin uudentyyppistä piirilevn valmistustekniikkaa, eli se on täysin vapaata riistaa jos jotian kiinnostaa.

On aikalailla itsestäänselvää että oikea pintaliitostekniikka on toiminnaltaan varmempaa, mutta minun käsissä transistori olisi saattanut kuumentua liikaa. Jos laite olisi muuten toiminut, niin olisi voinut harjotella juottamista niin kauan että trankut on levyllä ja laite taas kunnossa. Nyt tuohon ei kannata varmaan tuhlata enempää aikaa.
 
Huhhuh. Aika järkyttävän näköinen ja vaikka olenkin samaa mieltä siitä että ei kannata käyttää enempää aikaa, niin ei olisi täysin mahdotonta, että se ei toimisi tai menisi uudelleen rikki sen takia että siihen on laitettu noin paljon ylimääräisiä johtoja väliin.

Itse olisin ilman muuta juottanut ne suoraan piirilevylle ja jos olisi tilanne jossa se ei ole mahdollista (esim. korvaavassa komponentissa on jalat eri järjestyksessä niin että tarvii esim. juotella "selälleen") niin olisin laittanut sellaiset parin millin pituiset johtimet juotospisteiden ja jalkojen välille.

Juottamista kannattaa muuten harjoitella jollain sellaisella mitä ei ole tarkoituskaan korjata. Suunnilleen missä tahansa rikkinäisessä kamppeessa on noita SOT-23 koteloisia komponetteja ja kaupasta saa vaikka 100 kappaleen pätkän nauhaa noin eurolla, niin niitä voi sydämensä kyllyydestä harjoitella vaihtaa kunnes luottamus omaan taitoon on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu olet oikeassa, olen onnistunut tähän asti välttelemään tuota pintaliitoshommaa täydellisesti.

Kootut selitykset kuitenkin siitä, että sain tuollaiseen noinkin epätoivoiseen invertterin korjausyritykseen järjestettyä aikaa, piti se tehdä aika huonoissa olosuhteissa eikä kotona. Käytettävissä oli lähinnä maalarinteippiä ja peruskolvi. (kyllähän mies tekisi aina vaikka mitä, jos olisi vaan niitä työkaluja)

Ensi kerralla joku hauenleuka puristamaan tai pikaliimatippa komponentin alle. Vaikka Wellerin kärki on terävä, tuntuu tina kiipeävän kärkeä pitkin ylöspäin, eikä suinkaan komponentin jalkaan ja sitten on kärjessä suurempi määrä tinaa, kun Sot23 tilavuutta.
 
Juu olet oikeassa, olen onnistunut tähän asti välttelemään tuota pintaliitoshommaa täydellisesti.

Kootut selitykset kuitenkin siitä, että sain tuollaiseen noinkin epätoivoiseen invertterin korjausyritykseen järjestettyä aikaa, piti se tehdä aika huonoissa olosuhteissa eikä kotona. Käytettävissä oli lähinnä maalarinteippiä ja peruskolvi. (kyllähän mies tekisi aina vaikka mitä, jos olisi vaan niitä työkaluja)

Ensi kerralla joku hauenleuka puristamaan tai pikaliimatippa komponentin alle. Vaikka Wellerin kärki on terävä, tuntuu tina kiipeävän kärkeä pitkin ylöspäin, eikä suinkaan komponentin jalkaan ja sitten on kärjessä suurempi määrä tinaa, kun Sot23 tilavuutta.

Vähemmällä ajalla pääsee kun juottaa ne suoraan levylle. Pitkät johdot ovat aina no-no, en yhtään ihmettele ettei toimi. Pitkien johtojen tuomien ongelmien lisäksi kytkentävirheiden mahdollisuus kasvaa joka johdolla.

Isompikin kolvi kelpaa hyvin niin kauan kuin terä mahtuu eikä ole ihan komponentin kokoinen. Kerran ei ollut muuta kuin 180W peltikattokolvi mutta meni silläkin.

Kärki puhtaaksi tinasta, enimmät saa heilauttamalla ja loput vaikka rätillä jos ei ole muuta.
Nuo saa pidettyä kevyllä helposti ilman liimaa, psinaa vaikka veitsen kärjellä/tulitikulla/tms levyä casten ja nopeasti lämmittää yhden jalan kiinni. Srn jälkeen muut menee jo helpommin. Jos ei muuten saa tarpeeksi vähän tinaa niin siitä voi leikata pöydälle ohuen siivun ja ottaa kolvilla mukaan...

Ja ennen uusiajuotoksia pitää tietysti saada vanhat tinat pääosin pois. Yleensä sulattamalla/pyyhkäisyllä ja välillä kärjen puhdistus. Yleensä jääkin sen verran ettei välttämättä tarvita edes uutta tinaa.
 
Pitkistä johdoista voi tulla impedanssia, mutta en usko että toiminnallisesti tässä koekytkennässä haittaa kun ei ole mikään radio? En usko että laitteeseen tulisi virrat vaikka siirtäisin komponentit levylle?

Tietysti noita transistoreija olisi voinut tilata metrin rullat harjoitteluun, samalla pinsetit ja suurennuslasin, kun olisi tajunnut... Tietty seuraavalla kerralla taas vähän enemmän kokemusta, mitä tämä harrastus on, kun ei työkseen ole alalla. Toki kovin käyttöä olisi syytä harjoitella paljon mutta miljoonan muun harjoitelatavan asian joukossa sille ei ole siunaantunut tähän mennessä enempää aikaa.
 
Pitkistä johdoista voi tulla impedanssia, mutta en usko että toiminnallisesti tässä koekytkennässä haittaa kun ei ole mikään radio? En usko että laitteeseen tulisi virrat vaikka siirtäisin komponentit levylle?

Tietysti noita transistoreija olisi voinut tilata metrin rullat harjoitteluun, samalla pinsetit ja suurennuslasin, kun olisi tajunnut... Tietty seuraavalla kerralla taas vähän enemmän kokemusta, mitä tämä harrastus on, kun ei työkseen ole alalla. Toki kovin käyttöä olisi syytä harjoitella paljon mutta miljoonan muun harjoitelatavan asian joukossa sille ei ole siunaantunut tähän mennessä enempää aikaa.

Ei se ole radio mutta todennäköisesti fettejä ohjataan pwm- signaalilla. Pitkissä samansuuntaisissa johdoissa tulee helposti häiriöitä johdosta toiseen ja lisäksi niistä ohjattavista feteistä.
Esimerkki: n. 3m pitkä askelmoottorin johto (ohjaimelle 75VDC, max virta- asetus 5A). Kun tuon rinnalle laittaa 2 johtoa niin että moottorin päässä on kytkin (= johtojen päät yhdessä) ja toisessa päässä toinen johto maissa ja toisesta mittaa niin normaalin 5V logiikan mielestä signaali on aina 1 niin kauan kuin moottorissa on sähköt. => Ihan riittävästi häiriötä pelkistä (suojaamattomista) johdoista. Eli vältetään niitä ja pitkiä ;)

Arvaan kyllä että se ei toimisi tuon kurapesun jälkeen vaikka olisi suoraan levyllä mutta jatkossa kannattaa välttää vastaavia johtoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 815
Viestejä
4 548 193
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
Pizzapäivä123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom