Käsikirjoittajien ja näyttelijöiden lakko 2023

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika__
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
4 477
Viime yönä menivät myös näyttelijät lakkoon Yhdysvalloissa käsikirjoittajien jo pari kuukautta kestäneeseen lakkorintamaan.


Lähes koko tv- ja elokuva-ala seisahtuu/seisahtui jos ratkaisua ei löydy ja se tietää huonoa
myös viihteen kuluttajille.

Aika villeiltähän studioiden vaateet välillä vaikuttavat, viimeisin oli mm. Disneypomon ulina miten näyttelijöiden ja käsikirjoittajien kulut syövät voitot ja manasi miten lakon ajankohta on todella huono (kuulostaa tutulta on ala mikä hyvänsä).


Lisäksi eri studiot ovat innoissaan AIn tuomista hyödyistä skannata näyttelijä perinpohjaisesti, maksaa näyttelijälle kertakorvaus duunista ja he saavat dataan itse ikuiset oikeudet, ilman, että rojalteja tarvitsee maksaa. Eli voivat tehdä vaikka 20 elokuvaa saman henkilön dataa hyödyntäen ja näyttelijälle tulee se yksi kertakorvaus mikä skannauspäivästä maksettiin.

 
Eipä noiden lakolla ole oikein merkitystä, joten jos ovat lakossa, niin sitten ovat lakossa. Vaikutus on lähinnä paikallinen talous. Viihdettä on maailma täynnä..

Ja ilmeisesti AI tekee tuolle alalle saman, mitä tehtaiden koneellistuminen teki aikoinaan työpaikoille tehtaissa.. Työntekijöiden määrä tulee tippumaan huomattavasti.. Lakkoilu todennäköisesti nopeuttaa prosessia..
 
Eipä noiden lakolla ole oikein merkitystä, joten jos ovat lakossa, niin sitten ovat lakossa. Vaikutus on lähinnä paikallinen talous. Viihdettä on maailma täynnä..

Ei merkitystä? Kyllä se studioiden lompakossa tuntuu jos on jo sijoitettu satoja ja taas satoja miljoonia eri tuotantoihin ja ne eivät ikinä valmistu, eli liikevaihtoa ja sitä myöden mahdollista voittoa ei synny. Kun ei tule voittoa, ei voi maksaa osinkoja, ei bonuksia eikä lopulta edes palkkaa pomoille.

Tietty viihdettä tehdään globaalisti, mutta jostain syystä ne suurimmat tuotot, suosituimmat elokuvat ja sarjat tulevat Yhdysvalloista.
 
Ihan oikeista syistä tuntuvat lakkoilevan ja toivottavasti saavat paremmat sopimusehdot lakon myötä.

Lisäksi eri studiot ovat innoissaan AIn tuomista hyödyistä skannata näyttelijä perinpohjaisesti, maksaa näyttelijälle kertakorvaus duunista ja he saavat dataan itse ikuiset oikeudet, ilman, että rojalteja tarvitsee maksaa. Eli voivat tehdä vaikka 20 elokuvaa saman henkilön dataa hyödyntäen ja näyttelijälle tulee se yksi kertakorvaus mikä skannauspäivästä maksettiin.

Tästäkin ihmettelen että miksi näyttelijät edes suostuvat kertakorvaukseen, paljon järkevämmältä kuulostaisi jonkinlainen rojaltikorvaus tai muutenhan nuo isot yritykset lypsää noilla skannauksilla niin paljon kuin haluavat.
 
Tästäkin ihmettelen että miksi näyttelijät edes suostuvat kertakorvaukseen, paljon järkevämmältä kuulostaisi jonkinlainen rojaltikorvaus tai muutenhan nuo isot yritykset lypsää noilla skannauksilla niin paljon kuin haluavat.

Vähän luulen, että siellä ravintoketjun alapäässä ei sanella paljon ehtoja, aivan kuten ei normaalissa työelämässäkään. Huonoin juttu näissä skannauksissa on myös se, että dataa voidaan käyttää mihin hyvänsä elokuvaan, karrikoiden vaikka pornoleffaan eikä mitään lisäsuostumusta tarvitse kysyä.

Jännästi moni näkee tässä miljonääristarat lakossa, mutta se heikoin osa kaipaa tukea ja parannuksia. Mm. Matt Damon otti kantaa hyvin yhdellä videolla ja aloitti ihan sillä, että 25k taalaa on ilmeisesti joku minimi sairausvakuutuksen saadakseen ja kaikkien liksa ei yllä sinne ja tommonen liksa on naurettava Jenkeissä.
 
Siellä oli kuulemma joku studiopomo todennut, että lakkoilkoot kunnes niiltä loppuvat rahat. Jotenkin en epäile moista asennetta yhtään... Lakko siis jatkukoon, kyllä mulla backlogissa tavaraa riittää.
 
Ei merkitystä? Kyllä se studioiden lompakossa tuntuu jos on jo sijoitettu satoja ja taas satoja miljoonia eri tuotantoihin ja ne eivät ikinä valmistu, eli liikevaihtoa ja sitä myöden mahdollista voittoa ei synny. Kun ei tule voittoa, ei voi maksaa osinkoja, ei bonuksia eikä lopulta edes palkkaa pomoille.
Eikö tuo nyt vielä ole sitä mainittua "paikallista taloutta". Ehkä pahemmastakin tilanteesta on ko. teollisuus vastikään selvinnyt (korona). Eli tässä mielessä lyhyellä aikavälillä kuluttajalle on aika vähän merkitystä.
 
Toki lyhyt aikaväli ei kauheasti näy isolle yleisölle, mutta odotetut jatkot elokuville ja sarjoille odotuttavat. Esim vaikkapa Severance -sarjan jatkokautta on odoteltu jo tovi koska käsikirjoittajat aloittivat lakkonsa jo alkuvuodesta.

Paikallistaloutta tuo tuskin on kauheasti, eiköhän leffat ja sarjat tuota miljardeja globaalisti vaikka jenkkimarkkinat tärkeimmät ovatkin.
 
Taitaa se paikallistalous meinata sitä, että jos esim. kuvataan Vancouverissa niin Vancouver saa siitä fyffeä kun cast & crew -kestitykset ja vastaavat pyörittää paikallisia firmoja, josta tulee suoraa (verot) ja epäsuoraa tuloa. Jos ei kuvata niin nämä tulot jää saamatta.
 
Eipä nuo ole mitenkään merkittäviä aloja, joten saavat olla pitkään lakossa, jotta ketään kiinnostaa..
 
Eipä nuo ole mitenkään merkittäviä aloja, joten saavat olla pitkään lakossa, jotta ketään kiinnostaa..
Ei viihdeteollisuus jenkeissä mitään nappikauppaa ole.


UPDATED with clarifications from the WGA: The ongoing Writers Guild strike is costing California’s economy $30 million a day, according to the WGA. The guild bases that figure on the Milken Institute’s estimate that the 100-day writers strike of 2007-08 cost the state’s economy an estimated $2.1 billion in lost output from the fourth quarter of 2007 through the end of 2008.

Over the 100 days of the strike, that comes to about $21 million per day, and when factoring for inflation, the guild figures it now comes to about $30 million a day.
...
That strike 15 years ago cost Los Angeles County nearly that much alone. According to the late Jack Kyser, who then was chief economist of the Los Angeles County Economic Development Corporation, the previous Writer Guild work stoppage cost the county $2.5 billion in lost economic output.

 
Ei viihdeteollisuus jenkeissä mitään nappikauppaa ole.


UPDATED with clarifications from the WGA: The ongoing Writers Guild strike is costing California’s economy $30 million a day, according to the WGA. The guild bases that figure on the Milken Institute’s estimate that the 100-day writers strike of 2007-08 cost the state’s economy an estimated $2.1 billion in lost output from the fourth quarter of 2007 through the end of 2008.

Over the 100 days of the strike, that comes to about $21 million per day, and when factoring for inflation, the guild figures it now comes to about $30 million a day.
...
That strike 15 years ago cost Los Angeles County nearly that much alone. According to the late Jack Kyser, who then was chief economist of the Los Angeles County Economic Development Corporation, the previous Writer Guild work stoppage cost the county $2.5 billion in lost economic output.

Olkoon nappi tai ei nappi kauppa, niin silti maailma on täynnä vanhoja, katsomattomia elokuvia / sarjoja, hyvin pieni osa vaatii uutta tai jotain tiettyä sarjaa. Nuo ei ole yleisesti elämiselle ja olemiselle millääntavalla tärkeitä juttuja, joten hyvin pientä ihmismäärää kiinnostaa tuo asia mitenkään, vaikka olisivat lakossa 15 vuotta.

Ehkäpä tuolla nyt käy iso kassara ja siirrytään paljon AI pohjaiseen toimintaan..
 
Käsikirjoitusten laatu on viimeisten 10 vuoden ajan laskenut kuin lehmän häntä. Kasa paskaa suurin osa Hollywoodin tuotannosta. Itsellä ainakin kiinnostus laskenut ja useimmat leffat ja sarjat jää nykyään kesken kun ei vaan kiinnosta.
 
Käsikirjoitusten laatu on viimeisten 10 vuoden ajan laskenut kuin lehmän häntä. Kasa paskaa suurin osa Hollywoodin tuotannosta. Itsellä ainakin kiinnostus laskenut ja useimmat leffat ja sarjat jää nykyään kesken kun ei vaan kiinnosta.

Makuasioita tietenkin, mutta mielestäni viimeisen 10 vuoden sisään on tullut todella paljon hyviä sarjoja.
Succession, Billions, For All Mankind, Foundation, Our Flag Means Death, Ted Lasso, Yellowstone (ja etenkin sen spinoffit), BoJack Horseman, Rick & Morty, Narcos, House of Cards ja vaikka mitä muuta.
Tämän niin kutsutun "Streaming wars":in aikana on tullut todella timanttisia, suuren budjetin sarjoja. Aikalailla TV-sarjojen kulta-aikaa, joka nyt on ehkä vähän siirtymässä sivuun sitä mukaa, kun nämä isot firmat lähtevät hakemaan kannattavuutta kävijämäärien kasvattamisen sijaan.
 
Makuasioita tietenkin, mutta mielestäni viimeisen 10 vuoden sisään on tullut todella paljon hyviä sarjoja.
Succession, Billions, For All Mankind, Foundation, Our Flag Means Death, Ted Lasso, Yellowstone (ja etenkin sen spinoffit), BoJack Horseman, Rick & Morty, Narcos, House of Cards ja vaikka mitä muuta.
Tämän niin kutsutun "Streaming wars":in aikana on tullut todella timanttisia, suuren budjetin sarjoja. Aikalailla TV-sarjojen kulta-aikaa, joka nyt on ehkä vähän siirtymässä sivuun sitä mukaa, kun nämä isot firmat lähtevät hakemaan kannattavuutta kävijämäärien kasvattamisen sijaan.

Hassua vaan, että tänä aikana on unohtunut maksaa näyttelijöille streamaustuotoista osa :D Hassua ettei kenellekään tullut edes mieleen ihmetellä tuota vasta kuin nyt.
Samaa mieltä sarjoista. En ole eläissäni seurannut yhtä montaa sarjaa samanaikaisesti kuin nyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom