KaravaanariT keskustelua

A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Omistatko auton vai vaunun? Oletko kauan harrastanut ja mitkä ovat olleet reissujen kohokohtia?

Suunnitteletko käytetyn ostoa tai kenties uutta? Mitä olisi hyvä tietää asuntoauton tai vaunun ostossa.

Itseäni kiinnostaisi pieni retkeilyvaunu jota voisi vetää ihan b kortilla. Olen katsellut tälläistä pisara vaunua tai pientä poksi vaunua. Olisi helppo ja sopivan kokoinen raahata perässä.

Onko tälläisessä poksi versiossa jotain huonoa ja mitä käytetystä vaunusta pitäisi tarkastaa?

E: piti kyllä mennä auto puolelle mutta siirtäköön modet jos parhaaksi näkee...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Omistatko auton vai vaunun? Oletko kauan harrastanut ja mitkä ovat olleet reissujen kohokohtia?

Suunnitteletko käytetyn ostoa tai kenties uutta? Mitä olisi hyvä tietää asuntoauton tai vaunun ostossa.

Itseäni kiinnostaisi pieni retkeilyvaunu jota voisi vetää ihan b kortilla. Olen katsellut tälläistä pisara vaunua tai pientä poksi vaunua. Olisi helppo ja sopivan kokoinen raahata perässä.

Onko tälläisessä poksi versiossa jotain huonoa ja mitä käytetystä vaunusta pitäisi tarkastaa?

E: piti kyllä mennä auto puolelle mutta siirtäköön modet jos parhaaksi näkee...

B kortillahan pystyt vetämään kaikkia vaunuja, kunhan kokonaismassa ei ylitä 3500kg, eli ei tarvi noita koirankoppeja vain kahtella.

Omiin harrastuksiin erillaiset teltta tai mökki vaihtoehdot ovat olleet vielä ylivoimaisesti kätevin vaihtoehto.
 
B kortillahan pystyt vetämään kaikkia vaunuja, kunhan kokonaismassa ei ylitä 3500kg, eli ei tarvi noita koirankoppeja vain kahtella.

Omiin harrastuksiin erillaiset teltta tai mökki vaihtoehdot ovat olleet vielä ylivoimaisesti kätevin vaihtoehto.


Lisäksi melko monia (useimpia) asunto-autoja voi b-kortilla ajaa. Teltta&mökkeily ei liittyne tähän. Topikkia vois laajentaa ainakin tuohon telttailuun? Samoilla mestoilla pyöritään, jos matkustetaan. Jos nyt ihan karavaanari&leirintäalue-meiningistä puhutaan. Pelkistä autoista ja vaunuista puhuminen jää(nee) tyngäksi.
 
B kortillahan pystyt vetämään kaikkia vaunuja, kunhan kokonaismassa ei ylitä 3500kg, eli ei tarvi noita koirankoppeja vain kahtella.

Omiin harrastuksiin erillaiset teltta tai mökki vaihtoehdot ovat olleet vielä ylivoimaisesti kätevin vaihtoehto.

On siellä toinenkin rajoitus:

Niin sanotun pikku e:n tarvitset, jos aikomuksesi on vetää henkilöautolla tai pakettiautolla jarrullista perävaunua, jonka kokonaismassa on suurempi, kuin vetoauton omamassa tai jos yhdistelmän kokonaismassa, muuta kuin kevytperävaunua vedettäessä ylittää 3500kg.
 
Jos käytettyä ostat, niin varmista, että on kuiva rakenteiltaan. Se kait se tärkein on.

Itsellä on 90-vuoden asuntoauto, ducaton alustalla. Reilun vuoden ollut aktiivikäytössä ja kilometrejä tullut muutama kymmenentuhatta. Leirintäalueella ei ole tullut käytyä, vaan suosin puskaparkkia. Aika hyvin löytyy P-paikkoja ja muita syrjäisiä alueita, jossa yöpyä ilmaiseksi.

Tällä hetkellä kohokohta on ollut pohjois-Norjan reissu, jonka tein kesäkuun lopussa. Ensimmäinen pitkä reissu kyseisellä autolla, ja epäilyksistä huolimatta auto pysyi ehjänä.

Kaksi viikkoa sitten purin auton takaseinän kokonaan ja hieman kylkeä. Vaihdoin kaikki puut ja eristeet kuiviin, sekä takapelti meni uusiksi. Samalla purin vessan, jonka kasasin uusiksi ja tiiviiksi, nyt voi jopa suihkussa käydä hädän tullen.

Voin kertoa, että ihan hullun homma oli, varsinkin kun aikaa oli vain vklp!
 
On siellä toinenkin rajoitus:

Niin sanotun pikku e:n tarvitset, jos aikomuksesi on vetää henkilöautolla tai pakettiautolla jarrullista perävaunua, jonka kokonaismassa on suurempi, kuin vetoauton omamassa tai jos yhdistelmän kokonaismassa, muuta kuin kevytperävaunua vedettäessä ylittää 3500kg.

Tuota vaatimusta että perävaunun kokonaismassan pitäisi olla pienempi kuin vetoauton omamassa ei ole ollut enään muutamaan vuoteen. Eli ainoa kriteeri nykyisin on, että yli 750 kg kärryä vedettäessä yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg.

Lähde: Trafi.fi - Henkilöauton ajokortti
B-luokan ajo-oikeus
Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.

Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hiljaista taitaa olla täällä. Huomenna tulee vaunu, 6-hengen dethfless käytetty toki ja karavaanari elämä alkaa. Paljon varmasti on opittavaa. Jos jollain on neuvoja niin mielellään otan vastaan.
 
Aika hiljaista taitaa olla täällä. Huomenna tulee vaunu, 6-hengen dethfless käytetty toki ja karavaanari elämä alkaa. Paljon varmasti on opittavaa. Jos jollain on neuvoja niin mielellään otan vastaan.
Muistetaan laittaa ne kattoikkunat kiinni, porras sisään ja jalat ylös kun lähdetään vetämään siivua. Ahtaissa paikoissa muistetaan peräylitys ja oikaisu sekä tietenki korkeus, minkä vaunu vaatii.

Ajossa vältetään äkkinäisiä liikkeitä joka suuntaan, kiihdytyksessä annetaan kierrosten nousta ennen vaihteen vaihtoa korkeammalle kuin säästöopit kehottaa, automaattivaihteisella ajellaan mieluummin sillä manuaaliasennolla. Vältetään kovaa vedättämistä suurimmalla vaihteella.

Huolehdi riittävä rengaspaine, välttyy rengasrikoilta ja veto-ominaisuudet paremmat. Tarkasta joskus vanteiden lämpötila pysähtyessä, jarrut laahaa jos vanne lämpenee.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös asuntovaunun vetäminen nykyään vaadi Be korttia? Luulisi että nuo tientukkeet painaa yli 750kg
 
Voi olla yli 750 kg, jos yhdistelmän kokonaispaino on alle 3500 kg :


Edit. olihan se liki viisi vuotta sitten linkattukin tänne :whistling:
 
Viimeksi muokattu:
B kortillahan pystyt vetämään kaikkia vaunuja, kunhan kokonaismassa ei ylitä 3500kg, eli ei tarvi noita koirankoppeja vain kahtella.
Tais noi pienimmät Poksit ja muut mennä alle 750 kg, eli niitä ei tarvitse katsastaa ja voi vetää tarvittaessa 100 km/h.
 
Ennen koronaa oli matkailuauto ja nyt tekis miäli, mutta noi hinnat :grumpy:

Hyvänä esimerkkinä loppuvuodesta kahtelin yhtä dethelffs:siä yksityinen möi, oisko ollut 43k€ pyynti. Jonkunaikaa keikku myynissä, aattelin ettei nyt talvea vasten parane hötkyillä. Tänä vuonna hävisi ja nyt ilmestynyt liikkeeseen sama auto 57k€ pyynnillä XD. Olis kiva tietää millä hintaa liike osti, ehkä 35k tjsp.

Samaa sairasta tasoa muuallakin. Sellasia luksuskikottimia mitkä vaan imee rahaa, jotta pitänee odotella, että yleinen kurjimus lisääntyy niin alkaa saamaan järkevään hintaan. Vielä on liikaa korona/inflaatio ja ties mitä lisää. Omaani aikanaan myin melkein 6kk eikä tosiaan ostajia ollut ruuhkaksi ja liikkeet tarjosi aivan naurettavia summia. Korona boomissa olisi voinut varmaan tiliäkin tehdä, mutta se oli jo meni. Vielä saa odotella varmaan jonkun aikaa, mutta jos vuoden päästä olis ostajan markkinat.

En tykkää jumittaa leirintä-alueella ja pitää päästä vähän eksoottisempiinkin paikkoihin niin vaunu ei ole edes harkinnassa.
 
Ennen koronaa oli matkailuauto ja nyt tekis miäli, mutta noi hinnat :grumpy:

Hyvänä esimerkkinä loppuvuodesta kahtelin yhtä dethelffs:siä yksityinen möi, oisko ollut 43k€ pyynti. Jonkunaikaa keikku myynissä, aattelin ettei nyt talvea vasten parane hötkyillä. Tänä vuonna hävisi ja nyt ilmestynyt liikkeeseen sama auto 57k€ pyynnillä XD. Olis kiva tietää millä hintaa liike osti, ehkä 35k tjsp.

Samaa sairasta tasoa muuallakin. Sellasia luksuskikottimia mitkä vaan imee rahaa, jotta pitänee odotella, että yleinen kurjimus lisääntyy niin alkaa saamaan järkevään hintaan. Vielä on liikaa korona/inflaatio ja ties mitä lisää. Omaani aikanaan myin melkein 6kk eikä tosiaan ostajia ollut ruuhkaksi ja liikkeet tarjosi aivan naurettavia summia. Korona boomissa olisi voinut varmaan tiliäkin tehdä, mutta se oli jo meni. Vielä saa odotella varmaan jonkun aikaa, mutta jos vuoden päästä olis ostajan markkinat.

En tykkää jumittaa leirintä-alueella ja pitää päästä vähän eksoottisempiinkin paikkoihin niin vaunu ei ole edes harkinnassa.
Liikkeessä sanottiin että on noin 25% tullut lisää hintoihin. Katselin tuossa aiemmin katsottuja vaunuja niin oli kumpaankin tullut viikossa lisähintaa 1000€ :srofl: Hintaluokassa 20-30k. Eli varmaan nousut vielä häijympiä noissa korkeammissa hintaluokissa.
 
Liikkeessä sanottiin että on noin 25% tullut lisää hintoihin. Katselin tuossa aiemmin katsottuja vaunuja niin oli kumpaankin tullut viikossa lisähintaa 1000€ :srofl: Hintaluokassa 20-30k. Eli varmaan nousut vielä häijympiä noissa korkeammissa hintaluokissa.

Varmaan tämä kevät - alkukesä on parasta sesonkia niin silloin pistetään vielä vähän extraa. No jos menee kaupaksi niin ihmisillä on selkeästi vielä liikaa rahaa :D. No kahtellaan syksyllä/alkutalvesta tai siitä vuoden päähän. Ei tässä niin kiirus ole.

10-20v vanhoista autoista maksaa jotain 40k€+ kun jos niistä pitää eroon päästä niin hinta on luokkaa 30k€ ilman jäätävää myyntiaikaa ja sittenkin on epävarma. Omastani tosiaan maksoin jonkun 30k€ pyynti oli luokkaa 32k€. Laitoin aurinkopaneelit, lisää akkua ja asunto-osan jäähdyttimen. Ajoin vuoden ja 15tkm sitten myyntiin samalla pyynnillä. 6kk jälkeen 26k€ tais olla kauppahinta. Liikkeet tarjos luokkaa 20k€ ja muutama yksityinen 23k€. Siitä viisastuneena en todellakaan hätäile näiden kanssa enää vaan ostetaan rauhassa ja tarvittaessa tingittää vielä reilummin :)
 
Tämä taitaa olla tämän foorumin aktiivisin / ainoa karavaanari/pakuelämä -lanka? :D

Olen pitkään suunnitellut matkailuauton / pakun hankkimista reissaamista ja myös parin kuukauden asumista/etätyötä varten.

Ostan ja rekisteröin auton Saksassa.

Vaatimuksia:
- Mieluusti ei yli 6m pitkä, koska haluan päästä myös hieman pienempiä teitä pitkin.
- Vessa ja suihku autossa.
- Pitäisi talvellakin pärjätä hetkittäin, eli diesel- tai kaasulämmitys.
- Mielellään aurinkopaneelit ja ekstra-akku. (Hankin myös erillisen, ison "Powerbankin" autoon)

Hyvältä vaikuttaa esimerkiksi tämänkaltainen Pössl 2 Win R Plus -Retkipaku, jossa on tilaa kahdelle. Erityisesti tuo suihkuratkaisu Pösslissä vaikuttaa paremmalta/tilavammalta kuin muissa saman kokoisissa pakuissa.


Toisaalta kun laittaa muutaman tuhat euroa lisää niin olisi myös nelivetoa (hieman huonommilla varusteilla) tarjolla.


Mitä asioita huomioisitte itse pakun hankinnassa?
- Miten teette päätöksen pohjavalinnan: Citroen, Ford, Fiat? Olen lukenut esimerkiksi, että Ford olisi ajettavuudeltaan ja kuskin säädöiltä parempi kuin Fiat. Toisaalta Fiat lienee yleisin näissä matkailuautoissa, joten voisin kuvitella, että näihin löytää enemmän huoltopajoja ympäri Eurooppaa.
- Alunperin ajattelin, että neliveto olisi aivan liian kallis hankintahinnaltaan mutta eihän tuo näytä olevan kuin muutaman tuhat euroa kalliimpi. Ottaisitteko nelivedon hieman huonommilla varusteilla vai etuvedon paremmilla varusteilla?
- Muuta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 693
Viestejä
4 496 103
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom