1. TechBBS ja EU:n uusi tietosuoja-asetus GDPR (General Data Protection Regulation): Käyttäjien ehdoilla, oikeus tulla unohdetuksi - meillä tunnuksesi ja viestisi eivät jää panttivangeiksi. Foorumi päivittyy. Lue lisää.
    Poista ilmoitus

Kannettavien takuut

Viestiketju alueella 'Kannettavat tietokoneet' , aloittaja 2112, 07.08.2017.

  1. 2112

    2112

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    17.12.2016
    Tässä on tullut katseltua talouteen uutta kannettavaa hintaluokassa 0-1000 euroa, ja täytyy kyllä ihmetellä noita laitteille annettavia takuuaikoja. Ymmärrän sen yhden vuoden takuun siinä 199 euron pilipalihärvelin tapauksessa, mutta hyvin paljon näyttää löytyvän noita 600+ euron laitteitakin, joille ilmoitetaan "takuu 12 kk, akku 6 kk". Onko kyse siitä, että laatu on niin infernaalista, ettei valmistajakaan siihen uskalla luottaa? Muumi-läppärikin tuntuu olevan näitä vehkeitä parempi vaihtoehto.

    Ja kyllä, tiedän, että näissä tapauksissa se virhevastuu on usein laajempi kuin itse takuu, mutta tarkoitus olisi kuitenkin käyttää sitä laitetta myös sen ensimmäisen vuoden jälkeen, eikä tuhlata aikaa myyjäliikkeen kanssa tappelemiseen.

    Mitenkäs muut? Valitsetteko vain laitteita, joiden takuuajoissa on jotakin järkeä? Vai ladotteko kerran vuodessa uuden nipun seteleitä tiskiin, kun se edellinen saranavammainen paske on paukahtanut 1 kk takuun päättymisen jälkeen, ja myyjäliike veloittaa 500 euroa tarkastusmaksua, koska kosteusvaurio?

    Vaikka ei sillä, eihän se takuukaan mitään nykypäivänä takaa. Valtaosalla myyjistä ja valmistajista taitaa päätoimialana olla vastuunpakoilu.
    Edit: Lievennetäänpä sen verran, että ainakin yksi toimija näyttää suoraan sivuilla ilmoittavansa, että kuluttajansuojalain mukaisesti kuluttaja-asiakkaille takuu on käytännössä 24 kk (virhevastuu). Tosin tämäkin näyttää olevan harvinainen poikkeus.
     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2017
  2. Pertti Kosunen

    Pertti Kosunen Basic Input/Output System

    Viestejä:
    2 355
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos 3 vuoden takuu ei maksa järjettömiä, niin sen voi ottaa lisukkeena. Kotivakuutushan hoitaa myös jonkinmoiset ongelmat.

    Mm. Verkkokauppa.comista ei ole uskaltanut ostaa pitkään aikaan mitään elektroniikkaa noiden "kosteusvaurio, takuu ei korvaa" jne. juttujen vuoksi.
     
    Pökötti tykkää tästä.
  3. Ctzn_no7

    Ctzn_no7

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    Aika pitkälti vaihtelee myös aluekohtaisesti tuo velmuilu valmistajan takuiden kanssa.
    Lenovo/IBM/Dell on niitä yrityspuolen firmoja joilla moiseen velmuiluun ei ole varaa, mutta se näkyy vähän hinnassakin
     
  4. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    1 747
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Verkkokaupan Vuoden lisätakuu oli kyllä täyttä kusetusta.
    Yksi läppäri olisi mennyt (2V2kk virhevastuuseen valmistajalle) Olisi pitänyt lähettää.
    Möhläsin kuitenkin ja otin VK:aan yhteyttä, koska oli "takuu".
    Ilmoittivat, että ei saa kuntoon, koska emovika (sen tiesinkin ja sen heille myös ilmoitin) Tyyppivika ko mallissa. Ilmoittivat että antavat rahoista 50% takaisin, koska laitteen käyttöarvo on laskenut tms selitys. Koska ei ollut oma kone, en viitsinyt haistatella, mutta pistetään tähänkin nyt varoitus VK:n takuu koijauksesta. Eli ko takuulla voi pyyhkiä haitaria. Tosin ilmainen se oli silloin, että ei sinänsä. RMA:sta olis saanut uuden koneen.
     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2017
  5. KLF

    KLF

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toi 12kk perustakuu on jokapäiväistä bisneskoneissa. Yrityskäyttäjille myydään niitä 3-5 vuoden takuupaketteja koneen mukaan.

    Käytännössä niissäkin on kuluttajakäytössä toinen 12kk virhevastuuta mutta sen aktivoiminen on usein käsipeliä valmistajan tuen kautta, sisältäen kuittikopioiden lähettelyä ja odottelua. Toiset valmistajat on tehny tämän helpoksi (puhelinsoitto riittää) ja toiset vaikeammaksi (suunnilleen itäsaksalaista byrokratiaa).

    Kuka helvetti veis läppärin verkkikseen "huoltoon" ylipäätään? Eihän niillä taida olla yhdenkään merkin huoltoedustustakaan. Jos Lenovo hajoaa, se viedään Lenovo korjaamoon. Jos Fujitsu hajoaa, se viedään Fujitsu korjaamoon... kun Dell hajoaa... Ei nää valmistajat ihan huvikseen ole järjestäneet suomen kattavia huoltoverkostoja (no, ainakin ne isommat kaupungit) joihin voi koneen viedä paikanpäälle tai josta lähtee se onsite-korjaaja varaosien kanssa.

    Kuluttajaromut nyt yleensä lähtee ulkomaille korjattavaksi, ruotsiin, tanskaan, puolaan tai herraties mihin kehitysmaahan.
     
  6. Pertti Kosunen

    Pertti Kosunen Basic Input/Output System

    Viestejä:
    2 355
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuo yksi kuuluisa tapaus oli uusi DOA kone.
     
  7. jarhu

    jarhu

    Viestejä:
    231
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Kuluttajaläppärien takuista päässyt itsekin nauttimaan. Joskus ostin Acerin läppärin (tästä jo yli kymmenen vuotta) ja siitä hajosi kovalevy. Tietysti päätin laittaa takuuseen. Liike mistä läppäri oli ostettu lähetti läppärin Tanskaan huoltoon... Kovalevyn takia. Tuossa reissussa kesti 4 kuukautta. Parin viikon olisin käsittänyt, mutta jos olisin tiennyt huollon kestävän näin kauan niin olisin nuollut haavani ja ostanut uuden levyn.

    Yritysläppärien ja näyttöjen huolloista onkin enemmän kokemusta. On kyllä kaksi eri maailmaa. Onhan noita pystynyt kuluttajakin ostamaan on-site takuilla.
     
  8. L2K2

    L2K2

    Viestejä:
    374
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Uskon tarinan vain osittain.

    Tuo verkkokauppa.com kolmannen vuoden takuu on kyllä kieltämättä ”takuu”, eikä takuu. Mutta, ainakin kun kävin jäähdytinvikaisen koneen kanssa siellä siinä noin 2,5 vuoden kohdalla, ne olivat siellä tiskin takana todella selkeitä siitä, mikä tuon ”takuun” toimintamalli on. Siis, korjaavat viat, joiden korjaaminen maksaa vähemmän kuin koneen jäännösarvo. Jonka puolestaan laskevat ikävähennyksillä 2 %-yksikköä per kuukausi. Siis, 50–70 % koneen arvosta, riippuen missä kuussa takuuta tarvitsee.

    Ja, ainakin minua varoittivat useampaan otteeseen, että ei välttämättä kannata jättää konetta tuohon takuuseen, koska siinä on tuo jäännösarvoehto. Joka tosiaan aktivoituu, jos sen tuotteen toimittaa sinne takuuhuoltoon. Jätin silti, koska vika oli mielestäni selvästi halvempi korjattava kuin tuo noin 40 % koneen alkuperäisestä hinnasta. Korjasivat se. (Hetki siinä toki meni, koska Sony oli välissä ehtinyt tosiaan lopettaa kannettavavalmistuksen.)

    En oikein keksi miten tuon voisi selvemmin sanoa, kuin mitä ne itse sanovat: ”Kolmantena vuotena valmistajan takuun päätyttyä virheellinen tuote hyvitetään pääsääntöisesti lahjakortilla, missä huomioidaan tuotteen arvonalentuminen eli ikävähennys.” Kolmen vuoden takuu

    Parempi tuo kuin ilman, mielestäni. Ei tuo yli kaksivuotiaan koneen meneminen virhevastuun piiriin ole mitenkään itsestään selvää. Kahta vuotta näyttäisi tietokoneille ja niiden osille suositellun tuoksi kestoksi.
     
  9. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    1 747
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jos ko laitteita hajoaa radikaalisti melko yleisesti, s.e. laitteesta tulee kierrätyskama kerralla, niin esim läppärissä tai TV:ssä tms on täysin selvää, että jops laiootetta on käytetty normaalisti, niinkuin keskimäärin voisi olettaa, kyseessä on selvästi tuote, joka on valmistusviallinen.

    Akku on täysin ymmärrettävä (jos se on irroitettava), jotta takuu on lyhyempi. Jättämällä tyhjän akun vetelehtimään sen saa helposti rikki. Tosin niissä on valvontapiirit, joten voisi hyvin velvoittaa tutkimaan, onko se väärinkäytetty ja pistää sillekin 2-3V tuotevastuuta, jotta toimii vielä vähintään 50%:sesti..

    Eipä nuo silloin "muistaneet" sanoa tasan mitään ja kuitissa ei asiaa mitenkään lukenut, muutakuin takuu laajennus tms ja 3V.
    Takuuseen ei kuulu minkäänlaiset ikävähennykset, varsinkaan tuollaiseen 2-3V väliin, tietokoneelle. Jos ei perse kestä, niin ei pidä Mennä leikkimään edes koko "takuu" sanan kanssa. Myisivät vaikka jotain tuoteturvaa tms, jolloin heti näkisi, että kyseessä ei todellakaan ole takuu, vaan jotain täysin muuta, joka käy ilmi ehdoista.

    Jos olisivat "muistaneet" tuon mainita, kone olisi mennyt RMA:na valmistajalle. Asia oli nimittäin jo miltei sovittu.

    Eipä ole VK vieläkään tainnut tuota korjata... Pistäisivät nyt hyväihme, edes "rajoitettu takuu", koska mitenkään täysimittainen takuuhan tuo ei ole ja tuolla tavoin sanottuna tuon luonnollisesti ajattelee olevan normitakuu. Ei kovinkaan moni käy tutkimaan jotain linkkiä, jonka jälkeen avautuvan sivun jossain kohti lukee lisärajoituksista.
     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2017
  10. Obi-Lan

    Obi-Lan ¯\_(ツ)_/¯

    Viestejä:
    427
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016