Kannattaako 400-500€ peruskäyttöön tuleva kone kasata itse vai.. ?

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
613
Tuttavalle tulisi laskujen maksamiseen, facebookkiin sekä maksimissaan 1080p leffojen katselemiseen tietokone. Prioriteetti olisi hiljaisuudessa ja siinä että ei varmasti töki ja jumi nuissa käyttötarkoituksissa.

Onko järkeä tuohon hintaan kasata kone vai pitäisikö etsiä valmista ratkaisua jostain esimerkiksi jimssiltä ?

Kiitos jo etukäteen.
 

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
613
Voisihan joku vielä kasailla vastaavan vaihtoehdon 500€. Itsekin voin katsoa kunhan kotosalle pääsen koneen äärelle. Tässä vielä toinen vaihtoehto pakettikoneena: Lenovo IdeaCentre 510S pöytätietokone - Pöytätietokoneet
Tuokaan ei olisi paha, mutta tuo näytönohjain ehkä semisti turha lisuke perus käyttöön ?

Katselen itse juuri tässä jimmssin sivuilta osia ihan vaan amatöörin avuin ja siellä olisi AMD Ryzen 3 2200G 3.5GHz prossua 99€ hintaan, olisiko se tuon ympärille järkevä rakentaa joku setti vai onko ihan lelu prosessori ?

Toki saa ehdottaa jotain 500€ buildia jos vaan sellainen onnistuu ! :kippis:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Toki onnistuu, mutta nyt kannattaa odotella B450:ia, kun se 17€ säästö on 500€ buildissa iso asia.

Tietenkin kannattaa myös katsella, mihin Bean Canyonit asettuvat hintaluokassa ja nopeudessa.
 

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
613
Tämä kone tulisi siis henkilölle joka ei varmasti aukaise 2 tabia enempää chromessa. Pahimmassa tapauksessa chromessa pyörii youtube video, spotify soi ja wordillä tehdään töitä samalla (worst case scenario).

Olenko täysin hukassa tälläisella kokoonpanolla vai onko tässä edes hitusen järkeä ?
Screenshot - 30d5f2b01d79c8f24541caa122c9f1c1 - Gyazo

4gb ramia on nykyään aika vähän, mutta uskoisin sen suoriutuvan tuosta edellä mainitusta taakasta aika jouhevasti ?
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 588
Tämä kone tulisi siis henkilölle joka ei varmasti aukaise 2 tabia enempää chromessa. Pahimmassa tapauksessa chromessa pyörii youtube video, spotify soi ja wordillä tehdään töitä samalla (worst case scenario).

Olenko täysin hukassa tälläisella kokoonpanolla vai onko tässä edes hitusen järkeä ?
Screenshot - 30d5f2b01d79c8f24541caa122c9f1c1 - Gyazo

4gb ramia on nykyään aika vähän, mutta uskoisin sen suoriutuvan tuosta edellä mainitusta taakasta aika jouhevasti ?
Eikös tuossa setistä puutu erillinen näytönohjain? Itse lähtisin Intel NUC linjalle tuolla käytöllä.
 

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
613
Eikös tuossa setistä puutu erillinen näytönohjain? Itse lähtisin Intel NUC linjalle tuolla käytöllä.
Jotenkin automaattisesti ajattelin että on integroitu gpu. Ehkä jätän tuon setin kokoamisen sen osaaville ! Eikös Nucit ole aika pirun kalliita ?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
515
Juu, muuten hyvä setti, mutta 1gen ryzenit tarvitset edelleen erillisen näyttiksen.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
Mielestäni keskusyksikkö kannattaa aina kasata itse, koska silloin voi valita hintaluokasta riippumatta juuri sellaiset komponentit, jotka sopivat käyttötarkoitukseen parhaiten. Lisäksi merkkikoneiden hinnoissa on runsaasti "ilmaa" ja sama pätee myös useimpien tietotekniikkakauppojen kasaamiin valmiskokoonpanoihin. Usein myös hyvä käytetty kone on harkinnanarvoinen vaihtoehto, sillä kyllä se pari vuotta vanhakin rauta riittää peruskäyttöön ja ylikin, jos sijoittaa saman summan kuin uuteen koneeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
199
Flashpohjainen pelikin vie tuuheasti muistia eli suosittelen kahdeksaa gigaa ramia. Muuten tulee soittoa miksi kone on näin hidas jne.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Juu, muuten hyvä setti, mutta 1gen ryzenit tarvitset edelleen erillisen näyttiksen.
Kyllä ne 2 generaation ryzenitkin vaatii ellei lopussa ole G kirjainta.

Mielestäni keskusyksikkö kannattaa aina kasata itse, koska silloin voi valita hintaluokasta riippumatta juuri sellaiset komponentit, jotka sopivat käyttötarkoitukseen parhaiten. Lisäksi merkkikoneiden hinnoissa on runsaasti "ilmaa" ja sama pätee myös useimpien tietotekniikkakauppojen kasaamiin valmiskokoonpanoihin. Usein myös hyvä käytetty kone on harkinnanarvoinen vaihtoehto, sillä kyllä se pari vuotta vanhakin rauta riittää peruskäyttöön ja ylikin, jos sijoittaa saman summan kuin uuteen koneeseen.
Kerrohan toki paljon tuossa 399€ myllyssä on ilmaa hinnassa jos Windowsikin pitää mahtua pakettiin :)

Ja nuo Murosta hankitut avaimet saattaa lopettaa toimintansa jos mäsä päättää laittaa ne mustalle listalle. Muutamia tapauksia näkynyt täälläkin.

Itse varmaan hommaisin ihan suoraan tuon 399€ pakettikoneen tai tuon kalliimman 8Gt muistilla kerta vaatimuksetkaan ei ole kovat. Muuhum vaativampaan käyttöön sitten itse kasattu.
 

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
613
Kyllä ne 2 generaation ryzenitkin vaatii ellei lopussa ole G kirjainta.



Kerrohan toki paljon tuossa 399€ myllyssä on ilmaa hinnassa jos Windowsikin pitää mahtua pakettiin :)

Ja nuo Murosta hankitut avaimet saattaa lopettaa toimintansa jos mäsä päättää laittaa ne mustalle listalle. Muutamia tapauksia näkynyt täälläkin.

Itse varmaan hommaisin ihan suoraan tuon 399€ pakettikoneen tai tuon kalliimman 8Gt muistilla kerta vaatimuksetkaan ei ole kovat. Muuhum vaativampaan käyttöön sitten itse kasattu.
Tuo 399€ on kyllä hyvä hinta kyseisestä koneesta. Minkälainenkohan kyseinen prossu on ? Toimiiko pullonkaulana ?
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
Kyllä ne 2 generaation ryzenitkin vaatii ellei lopussa ole G kirjainta.



Kerrohan toki paljon tuossa 399€ myllyssä on ilmaa hinnassa jos Windowsikin pitää mahtua pakettiin :)

Ja nuo Murosta hankitut avaimet saattaa lopettaa toimintansa jos mäsä päättää laittaa ne mustalle listalle. Muutamia tapauksia näkynyt täälläkin.

Itse varmaan hommaisin ihan suoraan tuon 399€ pakettikoneen tai tuon kalliimman 8Gt muistilla kerta vaatimuksetkaan ei ole kovat. Muuhum vaativampaan käyttöön sitten itse kasattu.
Olettaen, että tuossa 399€:n Lenovossakaan ei ole markkinoiden kalleimpia komponentteja, niin vastaavan koneen saa Hinta.fi-sivuston avulla kasattua toimituskuluineen ihan laatuosista 290€:lla ja siihen sitten päälle markkinoiden halvin laillinen Windows 10 Pro 43€:lla, niin ilmaa jää 66€. Lisäksi tässä itse kasatussa koneessa ei ole Lenovon esiasentamia haitakkeita ja muuta roskaa järjestelmää hidastamassa.

P.S. Ja jos konetta ei käytä pelaamiseen, niin ilmainen Linux Mint 19 on parempi käyttis kuin yksikään Windows, 10:stä puhumattakaan.
 

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
613
Uppia jos joku jaksais kasata varteenotettavan 500~ paketin niin arvostaisin suuresti !
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 201
No tässä nyt neliydinsetti tyyliin niin halvalla kuin voi olla, muttei ihan halvimmilla palikoilla kuitenkaan. Poweriksi voi olla joku pätevämpikin vaihtoehto, joten joku korjatkoon jos tietää halvemman ei-kiinapaskeen. mATX kopalla, ainakin itsestä järjetöntä tunkea tämän teholuokan konetta atx koteloon. Windows muualta. Jos jotain absoluuttista hiljaisuutta etsii niin prossucooleriksi vielä joku 20e töhötin, tyyliin: ID-Cooling SE-213v2 -prosessorijäähdytin - 19,90€. Tosin tuostakaan ei ole hyötyä jossei käy säätämässä biosin kautta kierroksia järkeviksi coolerille. Sama homma kotelotuularille joka tulee kotelon mukana.

 
Viimeksi muokattu:

gojirra

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
613
No tässä nyt neliydinsetti tyyliin niin halvalla kuin voi olla, muttei ihan halvimmilla palikoilla kuitenkaan. Poweriksi voi olla joku pätevämpikin vaihtoehto, joten joku korjatkoon jos tietää halvemman ei-kiinapaskeen. mATX kopalla, ainakin itsestä järjetöntä tunkea tämän teholuokan konetta atx koteloon. Windows muualta. Jos jotain absoluuttista hiljaisuutta etsii niin prossucooleriksi vielä joku 20e töhötin, tyyliin: ID-Cooling SE-213v2 -prosessorijäähdytin - 19,90€. Tosin tuostakaan ei ole hyötyä jossei käy säätämässä biosin kautta kierroksia järkeviksi coolerille. Sama homma kotelotuularille joka tulee kotelon mukana.
Tuohan näyttää sairaan hyvältä setiltä ja vielä edullisesti ! Kiitoksia !
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
218
No tässä nyt neliydinsetti tyyliin niin halvalla kuin voi olla, muttei ihan halvimmilla palikoilla kuitenkaan. Poweriksi voi olla joku pätevämpikin vaihtoehto, joten joku korjatkoon jos tietää halvemman ei-kiinapaskeen. mATX kopalla, ainakin itsestä järjetöntä tunkea tämän teholuokan konetta atx koteloon. Windows muualta. Jos jotain absoluuttista hiljaisuutta etsii niin prossucooleriksi vielä joku 20e töhötin, tyyliin: ID-Cooling SE-213v2 -prosessorijäähdytin - 19,90€. Tosin tuostakaan ei ole hyötyä jossei käy säätämässä biosin kautta kierroksia järkeviksi coolerille. Sama homma kotelotuularille joka tulee kotelon mukana.

Hyvä setti, paitsi kotelo on aika paska. Virtalähde on ylhäällä ja eikä minkäälaista johtojen läpivientiä. Jos piuha sotku haittaa, kannattaa ottaa toinen kotelo.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Tuttavalle tulisi laskujen maksamiseen, facebookkiin sekä maksimissaan 1080p leffojen katselemiseen tietokone. Prioriteetti olisi hiljaisuudessa ja siinä että ei varmasti töki ja jumi nuissa käyttötarkoituksissa.

Onko järkeä tuohon hintaan kasata kone vai pitäisikö etsiä valmista ratkaisua jostain esimerkiksi jimssiltä ?

Kiitos jo etukäteen.
Tähän on nykyään erittäin toimiva ratkaisu non-computer-savvy henkilöille --> Chromebox. Ei tarvitse toimia tietokonetukena, ja mainitut asiat toimivat sujuvasti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 012
Pakettikone voi olla monelle helpompi myös sen suhteen, että jos takuu aikana jotain vikaa tulee niin senkun lähettää koko koneen huoltoon eikä tarvitse alkaa osia diagnosoimaan tai konetta purkamaan.

Chromeboxia kannattaa kyllä harkita jos ei desktop softia tarvitse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Taitaa olla hieman myöhässä mutta: Lenovo Ideacentre 510 -pöytäkone, Win 10 499,90 €. Ihan pätevän oloinen laitos hyvään hintaan.
Itse en näe enää näiden "surffaukseen ja Netflixin katsomiseen" -koneiden kanssa mitään järkeä ostella noita pöytäversioita jos samaan hintaan saa kannettavan joka hoitaa asian.

Esim Lenovoissa jos pysytään, niin juuri oli 449 € tarjouksessa Idepad 330 jossa toki hieman hitaampi i5-8250U prosa, mutta samat 8GB muistia ja SSD. Lisäksi tuohon ei ole *pakko* ostaa näyttöä tai liittää sitä telkkariin (mutta halutessaan voi).

Lisäetuna siirrettävyys kotona, voi ottaa mukaan tai laittaa komeroon kun ei tarvitse, sekä hiljaisuus ja vähävirtaisuus.


Sitten kun oikeasti tarvitaan tehoja, niin pöytäkonetta kehiin. Eli oma vastaus on "ellei juuri nyt löydy tarjouksesta ja/tai haluat itse räpeltää, niin ei kannata". :D
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
Kannettava on kuitenkin pöytäkonetta huonompi vaihtoehto pitkällä tähtäyksellä, koska yleensä sitä ei juurikaan voi päivittää, eikä korjata itse viottuneita komponentteja vaihtamalla, ei ainakaan niin helposti kuin pöytäkoneen kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Kannettava on kuitenkin pöytäkonetta huonompi vaihtoehto pitkällä tähtäyksellä, koska yleensä sitä ei juurikaan voi päivittää, eikä korjata itse viottuneita komponentteja vaihtamalla, ei ainakaan niin helposti kuin pöytäkoneen kanssa.
Toki, mutta "surffausta ja videoita" on usein myös kohderyhmänä sellainen ettei se kuitenkaan päivitä konetta.

Lisäksi on makuasia onko "3v (onsite) takuu" mukavampi kuin "etsi itse vika ja palauta postissa Jimmsille josta tulee joskus vaihto-osa (jos se vika oli siinä) jonka saat itse asentaa". Siinä vaiheessa kun se 3-vuoden takuu on ohi, niin harvempi siitä itse kasatustakaan muuta jättää kuin kotelon kun tekniikka on juossut muuten ohi (ja osat kuten virtalähteet "vanhenee" käytössä)...

Mulla on kotona neljä itse kasattua konetta, mutta silti tuo työläppärin "Dellin ukko käy korjaamassa" oli mukavampi takuun kannalta (varsinkin jos se on jonkun muun kone jota ei arsettaisi ronklata). :D


Ja kahvit kun kaatuu niin on halvempi ostaa uusi näppis kuin läppäri.
Totta, mutta noita saa myös "spill resistant" -näppiksillä - ihan kohtuu hintaluokissa (mulla esim. 450 euron Fujitsussa "kaffet kestävä" näppis). Eikä sen 50-100 euron mekaanisen korvaaminenkaan hauskaa ole, jos kunnon näppiksen hommaa. :D

Edit: toki siis läppäriin saa suojan näppikselle ja uudet näppäimistöt maksaa 30-80 euroa jostain Amazon / eBay -akselilta hommattua. Kalliimmat kannattaa laittaa kotivakuutukseen vaihtokustannuksineen muutenkin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Tuohon ehdotettuun pöytäkone-Lenovoon voi kuitenkin vai lisätä muistia ja se on siinä. Tuskin saa mitään GTX 1050:ia tehokkaampaa näyttistä ja PCI-expresskin voi olla rajoitettu 35W, niin ei sitäkään.

Ei se ole päivitettävä ratkaisu. Kyllä itsekin ostaisin mieluummin läppärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 201
Juu, kannettaviinhan ei nyt mitenkaan ja millään saa lliitettyä USB-näppistä. Kuten tälläistä, jolla kirjoitan tätä... ..eiku siis...
Varmaan pointti oli että se koko läppäri leviää. Harvemmassa mallissa on mitään spill proof näppiksiä/yläkantta...
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 653
Juu, kannettaviinhan ei nyt mitenkaan ja millään saa lliitettyä USB-näppistä. Kuten tälläistä, jolla kirjoitan tätä... ..eiku siis...
Tuohan kuulostaa todella käytännölliseltä ratkaisulta. Jos laittaa vielä toisen näppiksen kiinni niin sitähän saa halutessaan näpytellä foorumille samaa viestiä kolmella eri näppiksellä.

Tosiaan nuo Gigantin jatkuvasti tarjouksessa olevat läppärit on varmasti hyviä vaihtoehtoja tähän tarkotukseen.

Kannattaa harkita myös edullisempia vaihtoehtoja. Tuollakin pärjää varmasti noissa käyttötarkotuksissa:

Acer Aspire 3 15.6&quote; kannettava (musta) - Kannettavat tietokoneet

Jos sen 500e haluaa välttämättä sijoittaa niin sillä on tainnut saada jo i5:sen ja tietysti 8 gigaa rammia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Varmaan pointti oli että se koko läppäri leviää. Harvemmassa mallissa on mitään spill proof näppiksiä/yläkantta...
Nyt rehelllisesti käsi ylös jokainen joka jatkuvasti kaataa kaljat näppikselle?

Itsellä ei ole käynyt moista yli 10 vuoteen, eikä edes mehuja näppisillä muksuilla joilla ollut kannettavat käytössä jotain 7v saakka (>2v siis)...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 201
Nyt rehelllisesti käsi ylös jokainen joka jatkuvasti kaataa kaljat näppikselle?

Itsellä ei ole käynyt moista yli 10 vuoteen, eikä edes mehuja näppisillä muksuilla joilla ollut kannettavat käytössä jotain 7v saakka (>2v siis)...
Ai niitäkö tarvii kaataa jatkuvasti ja monta kertaa :vihellys: Muutenkaan liittynyt tähän tuo mun kommentti vaan siihen että yleensä jos läppärille nesteitä kaataa niin menee jotain muutakin kuin pelkkä näppis. Paska argumentti tuo nyt sinällään on läppäriä vastaan.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
334
Tuttavalle tulisi laskujen maksamiseen, facebookkiin sekä maksimissaan 1080p leffojen katselemiseen tietokone. Prioriteetti olisi hiljaisuudessa ja siinä että ei varmasti töki ja jumi nuissa käyttötarkoituksissa.

Onko järkeä tuohon hintaan kasata kone vai pitäisikö etsiä valmista ratkaisua jostain esimerkiksi jimssiltä ?

Kiitos jo etukäteen.
Tohon tarkotukseen kannattaa jo miettiä vaikka käytettyä yritysläppäriä, joita myy nykyään useampikin firma. Tai sitten markettikonetta 400-500€ haarukkaan.

Nyt rehelllisesti käsi ylös jokainen joka jatkuvasti kaataa kaljat näppikselle?

Itsellä ei ole käynyt moista yli 10 vuoteen, eikä edes mehuja näppisillä muksuilla joilla ollut kannettavat käytössä jotain 7v saakka (>2v siis)...
Tääl ois yks töhö, joka onnnistuu tossa jotenkin säännöllisen epäsäännöllisesti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 060
Viestejä
4 190 300
Jäsenet
70 856
Uusin jäsen
Jamse500

Hinta.fi

Ylös Bottom