Kalifornia hyväksyi Right to Repair -lain

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 963
Kalifornian osavaltion kuvernööri Gavin Newsom on allekirjoittanut Right to Repair -lain, joka vaatii tuotteen valmistajalta varaosien, työkalujen ja dokumentaation tarjoamista yli 100 dollarin arvoisille elektroniikkatuotteille seitsemäksi vuodeksi julkaisusta laskien. 50-100 dollarin arvoisille laitteille aika on kolme vuotta. Laki tulee voimaan heinäkuusta 2024 alkaen ja se koskee kaikkia 1. heinäkuuta 2021 alkaen myytyjä elektroniikkatuotteita muutamia määriteltyjä poikkeuksia lukuunottamatta.

Vastaavia lakeja on hyväksytty aiemmin mm. New Yorkin, Coloradon ja Minnesotan osavaltioissa.

Lähde:
 
Vaikka itse kannatankin tätä vähintään 100-prosenttisesti muilta osin niin tuo takautuvuus kyllä kuulostaa vähän ikävältä: kuvittele joku pikkufirma tms joka julkaisi 110 dollaria maksavan tuotteen kesällä 2021 ja myi sitä vuoden ajan. Nyt sitten kesällä 2024, kaksi vuotta myynnin lopettamisen jälkeen pitäisikin alkaa jostain löytämään varaosia ja pystyä tarjoamaan niitä vielä 5 vuotta tulevaisuuteenkin. Ja nämä ilman jotta tuollaisesta on ollut mitään tietoa silloin kun tuotanto ja myynti lopetettiin.
 
Valmistajien pitää siis aina varautua pitämään isoa vara osa arsenaalia joista osa vanhenee itsestään kuten akut. Uudestaan ei voi oikein kysynnän mukaan aloittaa tuotantoa, koska komponentteja ei välttämättä saa enää tehtaista. Eli 7 vuoden jälkeen kaikki varaosat roskiin.
 
Valmistajien pitää siis aina varautua pitämään isoa vara osa arsenaalia joista osa vanhenee itsestään kuten akut.
Aika paljon muutakin pitää kohta tehdä kun kiertotalous -ajattelu ja metodit jalkautetaan osaksi kaikkien toimintaa EUssa. Tällaiset jutut on vasta alkua, kohta tuotteet on suunniteltava alusta asti helposti korjattaviksi, kestäviksi ja kierrätettäviksi.
 
Valmistajien pitää siis aina varautua pitämään isoa vara osa arsenaalia joista osa vanhenee itsestään kuten akut. Uudestaan ei voi oikein kysynnän mukaan aloittaa tuotantoa, koska komponentteja ei välttämättä saa enää tehtaista. Eli 7 vuoden jälkeen kaikki varaosat roskiin.
Ei roskiin, vaan kierrätykseen. Tämä pakotushan tulee ohjaamaan tuotekehitystä siihen, että nämä varaosat täytyy suunnitella mahdollisimman pitkälle uudelleenhyödynnettäviksi jos ei muuten niin raaka-aineena.
 
Vaikka itse kannatankin tätä vähintään 100-prosenttisesti muilta osin niin tuo takautuvuus kyllä kuulostaa vähän ikävältä: kuvittele joku pikkufirma tms joka julkaisi 110 dollaria maksavan tuotteen kesällä 2021 ja myi sitä vuoden ajan. Nyt sitten kesällä 2024, kaksi vuotta myynnin lopettamisen jälkeen pitäisikin alkaa jostain löytämään varaosia ja pystyä tarjoamaan niitä vielä 5 vuotta tulevaisuuteenkin. Ja nämä ilman jotta tuollaisesta on ollut mitään tietoa silloin kun tuotanto ja myynti lopetettiin.
Bill Text - SB-244 Right to Repair Act.
(g) Nothing in this section shall be construed to require a manufacturer to sell service parts if the service parts are no longer provided by the manufacturer or made available to an authorized repair provider.

Eli jos valmistaja itse ei niitä myy virallisille korjauspajoille, niitä ole pakko valmistaa pelkästään kuluttajille myytäväksi.
 
Valmistajien pitää siis aina varautua pitämään isoa vara osa arsenaalia joista osa vanhenee itsestään kuten akut. Uudestaan ei voi oikein kysynnän mukaan aloittaa tuotantoa, koska komponentteja ei välttämättä saa enää tehtaista. Eli 7 vuoden jälkeen kaikki varaosat roskiin.
Fiksumpi kehittäisi akun, joka käy vähintään yhden valmistajan laitteisiin vaikkapa 5 vuoden ajan julkaistuihin laitteisiin.

Tuskin näytöissäkään olennaista kehitystä tapahtuu 2-3 vuoden aikana.

Toivottavasti tämää ajaa valmistajat tilanteeseen, jossa erilaisia malleja tuodaan markkinoille mahdollisimman vähän. Mieluusti yksi per hintaryhmä.
 
Bill Text - SB-244 Right to Repair Act.
(g) Nothing in this section shall be construed to require a manufacturer to sell service parts if the service parts are no longer provided by the manufacturer or made available to an authorized repair provider.

Eli jos valmistaja itse ei niitä myy virallisille korjauspajoille, niitä ole pakko valmistaa pelkästään kuluttajille myytäväksi.
Onkohan validi vastareaktio sitten aloittaa aidosti korjauskelvottoman paskan tuottaminen?
 
Fiksumpi kehittäisi akun, joka käy vähintään yhden valmistajan laitteisiin vaikkapa 5 vuoden ajan julkaistuihin laitteisiin.

Tämähän myös olisi onnistunut helposti jo aikoinaan ristiin niinkin, että toisten valmistajien akut käy toisiin laitteisiin yms. mutta ihan valmistajien ahneutta näin ei tehty vaikka käyhän esim. Nokian akut osaan doroista jne. Jos maailmaa olisi ajateltu näin olisikin tehty. Yhden akun tekeminen tosin mikä kaikkiin kävisi olisi käytännössä mahdottomuus kun laitteet on erikokoisia.
 
(4) “Fair and reasonable terms” means each of the following, as applicable:
....
(C) For tools, that the tools are made available by the manufacturer at no charge and without imposing impediments to access or use of the tools to diagnose, maintain, or repair and enable full functionality of the product, or in a manner that impairs the efficient and cost-effective performance of any such diagnosis, maintenance, or repair, except that, when a tool is requested in physical form, a charge may be included for the reasonable, actual costs of preparing and sending the tool.

Aika hyvä, eli Applenkin pitäisi antaa loppukäyttäjille ja kaikille muille korjaajille ilmaiseksi se softa jolla voidaan aktivoida eri sarjanumeron sisältävä vaihdettu osa taas täysin toimivaksi. Esim. iPhoneen vaihdettu akku tai langattoman latauksen käämi. Vaikuttaa hyvältä lailta, ellei firmat löydä tapoja kiemurrella jostain porsaanrei'istä läpi ja tehdä asioita kuitenkin liian vaikeiksi tai kalliiksi.

Bill Text - SB-244 Right to Repair Act.
(g) Nothing in this section shall be construed to require a manufacturer to sell service parts if the service parts are no longer provided by the manufacturer or made available to an authorized repair provider.

Eli jos valmistaja itse ei niitä myy virallisille korjauspajoille, niitä ole pakko valmistaa pelkästään kuluttajille myytäväksi.
Tuo on kyllä vähän huono homma. Esim. Applehan voi olla valmistuttamasta mitään varaosia. Silloin niitä ei tarvitse myöskään kenellekään myydä.
iPhonesta kulahtaa akku / hajoaa USB-portti / kosahtaa näyttö tai takalasi -> "Varaosaa ei ole olemassa, osta uusi puhelin."
Tarkoittaisi kyllä samalla sitä, että jos jotain hajoaa takuuaikana, niin valmistajan ainoa keino "korjata" laite on antaa kuluttajalle uusi tai muu korvaava, toimiva laite. Tulee vaan enemmän jätettä.
Toivottavasti ei mennä tuollaiseen tilanteeseen, vaan saadaan varaosia ja korjaustyökalut kaikkien saataville.
 
Valmistajien pitää siis aina varautua pitämään isoa vara osa arsenaalia joista osa vanhenee itsestään kuten akut. Uudestaan ei voi oikein kysynnän mukaan aloittaa tuotantoa, koska komponentteja ei välttämättä saa enää tehtaista. Eli 7 vuoden jälkeen kaikki varaosat roskiin.
Ei varmasti ole kenellekään yllätys, että kuka tämän maksaa, joten kiitos California! :thumbsup:
 
Tämähän myös olisi onnistunut helposti jo aikoinaan ristiin niinkin, että toisten valmistajien akut käy toisiin laitteisiin yms. mutta ihan valmistajien ahneutta näin ei tehty vaikka käyhän esim. Nokian akut osaan doroista jne. Jos maailmaa olisi ajateltu näin olisikin tehty. Yhden akun tekeminen tosin mikä kaikkiin kävisi olisi käytännössä mahdottomuus kun laitteet on erikokoisia.
Nokian bl-5c akkuun on tullut törmättyä kaiken maalmain laitteissa aina puhelimesta otsalampun kautta koiratutkaan.
 
Ei varmasti ole kenellekään yllätys, että kuka tämän maksaa, joten kiitos California! :thumbsup:
Oletko ikinä miettinyt, mitä sulle maksaa se, että kaikki paskaksi menevä elektroniikka on lähes korjauskelvotonta?

Erittäin hyvä askel tuo korjattavuus. Seuraavaksi mobiililaitteille, älytelevisioille jne. vähintään 5 vuoden ohjelmistopäivitykset pakolliseksi.
 
Aika hyvä, eli Applenkin pitäisi antaa loppukäyttäjille ja kaikille muille korjaajille ilmaiseksi se softa jolla voidaan aktivoida eri sarjanumeron sisältävä vaihdettu osa taas täysin toimivaksi. Esim. iPhoneen vaihdettu akku tai langattoman latauksen käämi.
Jenkeissä ne tuon antaa tehdä. Tilaat vaihtosarjan applelta jotain tuhannen euron panttia vastaan ja teet ohjeiden mukaisesti kaiken. Sit ku palautat huoltokitin niin saat tonnis takasin. Osien toisiinsa koodaus tapahtuu jollain black boxilla ja jos sitä käpistelet omin luvin niin apple vie sut oikeuteen koko rahan edestä.
 
Mitä tämä tarkoittaa esimerkiksi Kickstarter tuotteiden kanssa? Ne tehdään kuitenkin piensarjoina ja tähän asti tuskin on seitsemää vuotta varauduttu korjaamaan. En ole tarkemmin lakiin tutustunut.
 
Onneksi tämäkin etenee ja päästäisiin tilanteeseen, ettei ns. roskiin mene mitään hyödyllistä.
 
Kalifornian osavaltion kuvernööri Gavin Newsom on allekirjoittanut Right to Repair -lain, joka vaatii tuotteen valmistajalta varaosien, työkalujen ja dokumentaation tarjoamista yli 100 dollarin arvoisille elektroniikkatuotteille seitsemäksi vuodeksi julkaisusta laskien. 50-100 dollarin arvoisille laitteille aika on kolme vuotta. Laki tulee voimaan heinäkuusta 2024 alkaen ja se koskee kaikkia 1. heinäkuuta 2021 alkaen myytyjä elektroniikkatuotteita muutamia määriteltyjä poikkeuksia lukuunottamatta.

Vastaavia lakeja on hyväksytty aiemmin mm. New Yorkin, Coloradon ja Minnesotan osavaltioissa.

Lähde:
Idea on erinomainen, mutta voimaantulo takautuvasti taas ei ole
 
Oletko ikinä miettinyt, mitä sulle maksaa se, että kaikki paskaksi menevä elektroniikka on lähes korjauskelvotonta?

Erittäin hyvä askel tuo korjattavuus. Seuraavaksi mobiililaitteille, älytelevisioille jne. vähintään 5 vuoden ohjelmistopäivitykset pakolliseksi.
Enpä ole. Oma kommentti oli enemmänkin vastaus @Moilaps :in kommenttiin ja huumoria (joka täällä tuntuu 99% prosentilla menevän ohi). Oikeasti ideana varmaan ihan hyvä, mutta mielenkiintoinen nähdä, että mitä ongelmia aiheuttaa. Ja tokihan sitä varmasti jokainen maksaa mielellään 300€ extraa siitä 600€ kännykästä, koska tämän ansiosta joku voi korjata sitä.

Haluan nähdä myös, kun joku tilaa varaosat Intelin prossun korjaamiseen tai MSI emolevyn fixaamiseen. Ei muuta, kun piirilevy uunin ja pintaliitoskomponenteja juottamaan.
 
Haluan nähdä myös
Niin, korjauspalveluille syntyy uusia töitä. Halvempaa maksaa 50€ korjauksesta kuin ostaa uusi tuote. Ja korjattavan tuotteen hinta ei kaksinkertaistu kun volyymit pääsevät ylös. Kun ei hyväksytä enää markkinoille pilipali versioita niin korjattavista tulee valtavirtaa.
 
Niin, korjauspalveluille syntyy uusia töitä. Halvempaa maksaa 50€ korjauksesta kuin ostaa uusi tuote. Ja korjattavan tuotteen hinta ei kaksinkertaistu kun volyymit pääsevät ylös. Kun ei hyväksytä enää markkinoille pilipali versioita niin korjattavista tulee valtavirtaa.
Ja kun tämä tosiaan alkaa näkyä valmistajan myynnissä ja liikevaihto + tulos pienenee, niin uskon, että tämä näkyy hinnoissa ja/tai vaihtoehtoisesti miljoonien ihmisten työttömyytenä.

Asioita voi aina tarkastella vain kuluttajana pää pensaassa tai sitten objektiivisesti nähden myös sen toisen puolen tilanteen, joka toteuttaa kaiken tämän.
 
Onkohan validi vastareaktio sitten aloittaa aidosti korjauskelvottoman paskan tuottaminen?
Tuo kyllä tuntuu pelottavan paljon todennäköisemmältä. Esim. Googlen älykelloa ei valmistajsn mukaan voi korjata mitenkään ja vastaus akunvaihtoonkin on ”heitä roskiin ja osta uusi” vs Applen ”vaihdetaan kyllä osia mutta maksaa saat niinpaljon jotta haluat varmaan ostaa kuitenkin uuden”.

Voi hyvin kuvitella isoissa firmoissa laskettavan hyvinkin tarkkaan kannattaako tuotteista tehdä korjattavia jos siitä joutuu sitten maksamaan ”sakkoa” toimittamalla osia ja tykötarpeita kaikille muillekkin. Ainoa edes hiukan jarruttava tekijä lienee mahdollinen imagotappio jos kaikki tuotteet menevät kaatopaikalle eikä mitään voi korjata…
 
Ja kun tämä tosiaan alkaa näkyä valmistajan myynnissä ja liikevaihto + tulos pienenee, niin uskon, että tämä näkyy hinnoissa ja/tai vaihtoehtoisesti miljoonien ihmisten työttömyytenä.

Asioita voi aina tarkastella vain kuluttajana pää pensaassa tai sitten objektiivisesti nähden myös sen toisen puolen tilanteen, joka toteuttaa kaiken tämän.
Mitä pää pensaassa? Tottakai miljoonat menettävät työnsä, mutta niin syntyy myös uusia toimialoja vastaavia määriä.
 
Voi hyvin kuvitella isoissa firmoissa laskettavan hyvinkin tarkkaan kannattaako tuotteista tehdä korjattavia jos siitä joutuu sitten maksamaan ”sakkoa” toimittamalla osia ja tykötarpeita kaikille muillekkin. Ainoa edes hiukan jarruttava tekijä lienee mahdollinen imagotappio jos kaikki tuotteet menevät kaatopaikalle eikä mitään voi korjata…
Laatu romahtaa näiltä EUn ynnä muiden markkinoiden ulkopuolelle jääviltä siksikin koska ei ole enää teollisuusmaita vaatimassa niiltä tuotteilta sitä vähää. Nämä roskapuljut erikoistuvat siis kehitysmaihin ja laatu laskee takuulla. Ja toimitusketjut kallistuvat kun vastuullisilla toimijoilla on omansa.
 
Mitä pää pensaassa? Tottakai miljoonat menettävät työnsä, mutta niin syntyy myös uusia toimialoja vastaavia määriä.
Eli Kiinasta tuodaan siis työttömät "Kaliforniaan" työskentelemään näille uusille toimialoille.
 
Laatu romahtaa näiltä EUn ynnä muiden markkinoiden ulkopuolelle jääviltä siksikin koska ei ole enää teollisuusmaita vaatimassa niiltä tuotteilta sitä vähää. Nämä roskapuljut erikoistuvat siis kehitysmaihin ja laatu laskee takuulla. Ja toimitusketjut kallistuvat kun vastuullisilla toimijoilla on omansa.
Nyt kun tuon mainitsit niin voisin vaikka rahasta lyödä vetoa jotta tuo kahtiajako tulee tosiaan toteutumaan: sikahintaisiin luureihin tulee vähän korjauslisää hintaan ja varaosia on tarjolla kun taas halpaluureihin ei varaosia tarjota. Eli rikkaat länsimaat jotka tähän mennessä ovat ostaneet vuosittain uusimman ja hienoimman puhelimen saavat korjausoption mitä eivät kuitenkaan käytä suuressa mittakaavassa, ja köyhät kehitysmaat missä puhelimia ei ole varaa vaihtaa huvin vuoksi jäävät ilman.
 
Nyt kun tuon mainitsit niin voisin vaikka rahasta lyödä vetoa jotta tuo kahtiajako tulee tosiaan toteutumaan: sikahintaisiin luureihin tulee vähän korjauslisää hintaan ja varaosia on tarjolla kun taas halpaluureihin ei varaosia tarjota. Eli rikkaat länsimaat jotka tähän mennessä ovat ostaneet vuosittain uusimman ja hienoimman puhelimen saavat korjausoption mitä eivät kuitenkaan käytä suuressa mittakaavassa, ja köyhät kehitysmaat missä puhelimia ei ole varaa vaihtaa huvin vuoksi jäävät ilman.

Niin, ei minulla kristallipalloa ole, mutta tapahtumaketjuja voi päätellä ihan järjellä.

Ja toisekseen korjattavuudesta: Ei se noinkaan ihan mene etteikö niitä korjattaisi. Ne vastuullisuusvaatimukset tulevat kiristymään jatkuvasti, siitä seuraa se että uusien tuotteiden hinta nousee jatkuvasti. Korjaamisesta ja kierrättämisestä tulee välttämätöntä kaikille muille paitsi rikkaille.

Edit: ja suunta on lisäksi tuote palveluksi suuntaan ilmiselvistä syistä. Ei riitä resursseja tarjoamaan kaikille kaikkea.
 
Bill Text - SB-244 Right to Repair Act.
(g) Nothing in this section shall be construed to require a manufacturer to sell service parts if the service parts are no longer provided by the manufacturer or made available to an authorized repair provider.

Eli jos valmistaja itse ei niitä myy virallisille korjauspajoille, niitä ole pakko valmistaa pelkästään kuluttajille myytäväksi.
Eli merkkien omat huolto-ohjelmat loppuu lyhyeen ja mitään eol tuotetta ei enää voi korjauttaa. Ei tarvitse myydä varaosia kuluttajillekaan. Siihenhän tuo käytännössä johtaa. Vain tuotannossa olevat tuotteet on korjattavissa virallisesti.
 
Eli merkkien omat huolto-ohjelmat loppuu lyhyeen ja mitään eol tuotetta ei enää voi korjauttaa. Ei tarvitse myydä varaosia kuluttajillekaan. Siihenhän tuo käytännössä johtaa. Vain tuotannossa olevat tuotteet on korjattavissa virallisesti.
Niin ehkä USAssa. EUn ulkopuoliset toimijat eivät tule pysymään tuolla toimintatavalla vastuullisten listalla kauaa. USAn (tuleviin) lakeihin en ole perehtynyt, liekö heillä edes vastaavaa suunnitelmaa mitä EUssa?
 
Iso asia tuossa on ilmeisesti se, että valmistajan pitää jakaa tarvittava tieto tuotteesta jonka perusteella sen voi ulkopuolinen taho korjata. Korjattavuuden estäminen tietoa pihtaamalla ei ole enää mahdollista.

 
Enpä ole. Oma kommentti oli enemmänkin vastaus @Moilaps :in kommenttiin ja huumoria (joka täällä tuntuu 99% prosentilla menevän ohi). Oikeasti ideana varmaan ihan hyvä, mutta mielenkiintoinen nähdä, että mitä ongelmia aiheuttaa. Ja tokihan sitä varmasti jokainen maksaa mielellään 300€ extraa siitä 600€ kännykästä, koska tämän ansiosta joku voi korjata sitä.

Haluan nähdä myös, kun joku tilaa varaosat Intelin prossun korjaamiseen tai MSI emolevyn fixaamiseen. Ei muuta, kun piirilevy uunin ja pintaliitoskomponenteja juottamaan.
Itse taas haluan nähdä, että enää ei tapahtuisi, kuten esim applen läppäreiden joidenkin mallien kanssa:
Emolta hajoaa piiri (Joka ei ole kovinkaan hankala vaihtaa).
Piiriä ei saa mistään, kun apple ei sitä myy.
Läppäri, joka olisi edullisesti kunnostettavissa joutuu serriin, valmistajan ahneuden takia, vaikka sillä voisi olla jäljellä vielä esim moninkertainen käyttöaika.

Tai puhelimesta hajoaa näyttö (Tai joku muu vaihdettavissa oleva osa).
Valmistaja ei sitä myy, joiten puhelin serriin, koska valmistajan kautta näyttö maksaa uuden luurin hinnan (jos edes saa sieltäkään..)

Kyllä yleisesti hajoavat osat tulee olla saatavissa ja vaihdettavissa myös kolmansien osappuolten toimesta, jolloin kilpailu tekee hommasta järkihintaisen.

Emolevyllä on paljonkin osia, jotka voi vaihtaa, prosessorissa taas ei. Mitä tuo tuollainen hölmöily nyt on?

--------------------
Lisäksi jos noita osia pitää olla saatavilla, niin se kannustaa käyttämään myös samoja osia pidempään,. joka oisi monasti hyvinkin järkevää.. Olisi järkevää katsoa, mitkä on laitteen heikot kohdat ja muuttaa vain ne, seuraavaan sukupolveen..

Faktahan on, että laitteet yleensä optimoidaan siten, että ne ovat mahdollisimman nopeita ja halpoja valmistaa. Kestävyys sitten senverran ettei ihan nyt takuuaikana hajoa, kun käyttö on keskimääräistä. Esim hyvinkin monien TV:iden taustavaloledit hajoavat luokattoman helposti ja korjattavuus voisi helposti olla helppo prosessi, mutta kun säästetään viimeisen päälle, niin todella v-mäinen homma. Ja toki osiakaan ei virallisia reittejä pitkin saa...

Jos laitteisiin tehtäisiin ratkaisuja, jotka mahdollisesti nostaisivat hintaa esim max 10%, niin korjattavuus olisi nykyiseen verrattuna yhtä juhlaa..
 
Tässä nyt menee monella ohi se mitä tuossa lakitekstissä lukee.
Jos olet joku pieni Kickstarter-yritys joka teettää sarjan laitteita jossain ja toimittaa ne asiakkaille, niin tarvitsee pitää varastossa tasan nolla varaosaa.
Jos olet laitevalmistaja jolla ei ole omaa tai ulkoista virallista korjauspalvelua, niin varastossa pitää olla tasan nolla varaosaa.
Jos olet laitevalmistaja jolla on oma tai ulkoinen virallinen korjauspalvelu, niin sitten pitää myydä niitä samoja varaosia myös muille ja antaa huoltosoftat ja -ohjeet saataville muillekin.

Eli ne varaosat joita käytät itse tuotteiden korjaamiseen tai joita myyt valtuutetuille huoltofirmoille, täytyy olla saatavilla kaikille muillekin. Intel tuskin korjaa rikki menneitä prosessoreja ainakaan vaihtamalla jotain piisiruja, joten ei sen sellaisia nyt yhtäkkiä tarvitse alkaa myydä kaikille halukkaille.
 
Jos laitteisiin tehtäisiin ratkaisuja, jotka mahdollisesti nostaisivat hintaa esim max 10%, niin korjattavuus olisi nykyiseen verrattuna yhtä juhlaa..
Tuskin nostaisi valmistuskustannuksia edes noin paljon, ja kaupan hintahan ei ole lippulaivakamassa millään tapaa sidottu siihen vaan pyytävät sen minkä hölmöläisiltä saa lypsettyä kuten muotivaatteissakin.
 
Emolevyllä on paljonkin osia, jotka voi vaihtaa, prosessorissa taas ei. Mitä tuo tuollainen hölmöily nyt on?
Niin @Kepe tähän vastasikin jo osittain, en osaa itsekään arvella miten Intelin prossu korjataan huoltoliikkeessä (eiköhän näihin robotti lado komponentit paikalleen). Toinen vaihtoehto tosiaan EATX kokoinen piirilevy uunin, vaatii kohtuu kokoisen uuninkin sinne huoltoyritykseen. Tähän vielä mixattuna se, että jos käyrä menee esimerkiksi niinkin kuumaksi, että muoviosat (joita nyky emolevyt on täynnä) sulaa, toki voihan näistä portit, virtaliittimet, soketit jne. irroittaa ennen juottamista (vai voiko). Muutenkin korjausohje voi olla ihan mielenkiintoinen mitä tehdään jos lauta on täysin pimeänä.

No juu mitäpä näistä, Kaliforniassa ja muuallakin jenkeissä nämä tullee olemaan korjattavaa rautaa sitten eniveis lain puitteissa, joten siitä vaan sitten valmistajat pohtimaan, että miten näitä korjaillaan.
 
Vaikka itse kannatankin tätä vähintään 100-prosenttisesti muilta osin niin tuo takautuvuus kyllä kuulostaa vähän ikävältä: kuvittele joku pikkufirma tms joka julkaisi 110 dollaria maksavan tuotteen kesällä 2021 ja myi sitä vuoden ajan. Nyt sitten kesällä 2024, kaksi vuotta myynnin lopettamisen jälkeen pitäisikin alkaa jostain löytämään varaosia ja pystyä tarjoamaan niitä vielä 5 vuotta tulevaisuuteenkin. Ja nämä ilman jotta tuollaisesta on ollut mitään tietoa silloin kun tuotanto ja myynti lopetettiin.
Tällä tapetaan tehokkaasti pienet toimijat ja mahdolliset uudet kilpailijat markkinoilta. Taitaa monelle yritykselle tulla halvemmaksi lopettaa omien tuotteiden myynti alueella. Ikävä sivuvaikutus, jos olet ostamassa jotain niche-tuotetta ja yrityksen on järkevämpi olla myymättä sitä sinulle.
 
Niin @Kepe tähän vastasikin jo osittain, en osaa itsekään arvella miten Intelin prossu korjataan huoltoliikkeessä (eiköhän näihin robotti lado komponentit paikalleen). Toinen vaihtoehto tosiaan EATX kokoinen piirilevy uunin, vaatii kohtuu kokoisen uuninkin sinne huoltoyritykseen. Tähän vielä mixattuna se, että jos käyrä menee esimerkiksi niinkin kuumaksi, että muoviosat (joita nyky emolevyt on täynnä) sulaa, toki voihan näistä portit, virtaliittimet, soketit jne. irroittaa ennen juottamista (vai voiko). Muutenkin korjausohje voi olla ihan mielenkiintoinen mitä tehdään jos lauta on täysin pimeänä.

No juu mitäpä näistä, Kaliforniassa ja muuallakin jenkeissä nämä tullee olemaan korjattavaa rautaa sitten eniveis lain puitteissa, joten siitä vaan sitten valmistajat pohtimaan, että miten näitä korjaillaan.
Sehän nyt ihan riippuu, mikä on rikki, minkäverran sitä emoa tarvitsee kuumentaa. Esim pikku regun vaihtoa varten muutama viikko sitten tein sen ihan vain kolvilla.
Toki, jos esim soketin tai bridgen joutuisi vaihtamaan, niin sitten ei onnistuisi omilla työkaluilla.
 
Sehän nyt ihan riippuu, mikä on rikki, minkäverran sitä emoa tarvitsee kuumentaa. Esim pikku regun vaihtoa varten muutama viikko sitten tein sen ihan vain kolvilla.
Toki, jos esim soketin tai bridgen joutuisi vaihtamaan, niin sitten ei onnistuisi omilla työkaluilla.
Juu ymmärrän mitä tarkoitat, emolevy ei ehkä ollut se maailman paras esimerkki, joka tuli mieleen. Itse hain enemmänkin vaan isompaa mittakaavaa, eli tavallaan näillä laeilla on silti aina kääntöpuolensa.
 
Tässä nyt menee monella ohi se mitä tuossa lakitekstissä lukee.
Jos olet joku pieni Kickstarter-yritys joka teettää sarjan laitteita jossain ja toimittaa ne asiakkaille, niin tarvitsee pitää varastossa tasan nolla varaosaa.
Jos olet laitevalmistaja jolla ei ole omaa tai ulkoista virallista korjauspalvelua, niin varastossa pitää olla tasan nolla varaosaa.
Jos olet laitevalmistaja jolla on oma tai ulkoinen virallinen korjauspalvelu, niin sitten pitää myydä niitä samoja varaosia myös muille ja antaa huoltosoftat ja -ohjeet saataville muillekin.

Eli ne varaosat joita käytät itse tuotteiden korjaamiseen tai joita myyt valtuutetuille huoltofirmoille, täytyy olla saatavilla kaikille muillekin. Intel tuskin korjaa rikki menneitä prosessoreja ainakaan vaihtamalla jotain piisiruja, joten ei sen sellaisia nyt yhtäkkiä tarvitse alkaa myydä kaikille halukkaille.
Miten tällaisessa käytännössä pieni yritys voi tarjota tuotteellensa takuun ja hyvän asiakaspalvelun? Onko pakko antaa asiakkaalle aina uusi tuote, koska jos menet korjaamaan, niin joudut toimimaan lakitekstin kuvailemalla tavalla?
 
Oletko ikinä miettinyt, mitä sulle maksaa se, että kaikki paskaksi menevä elektroniikka on lähes korjauskelvotonta?

Erittäin hyvä askel tuo korjattavuus. Seuraavaksi mobiililaitteille, älytelevisioille jne. vähintään 5 vuoden ohjelmistopäivitykset pakolliseksi.
Oral-B on yksi sellaisiata firmoista jotka eivät halua kuluttajien korjaavan sähköhammasharjojaan. Käytännössä tietoisesti myyvät tuotteita, tietäen että ne eivät kestä kuin sen verran mitä akku kestää. Mekaanisesti nuo ovat kuitenkin vielä täysin käyttökelpoisia. Oral-B:n huolto-ohjelma on tarkoituksella sekava ja kallis, joten jos tämä ei ole vastuutonta toimintaa nykypäivänä, niin ei sitten mikään.

Kyllä, Apple, Samsung ja kumppanit ovat hyvin lähellä tälläistä toimintaa, mutta niillä on sentään jokunen huolto tarjolla, ilman kokonaan uuden tuotteen ostamista tai juotoskolviin tarttumista.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tällaisessa käytännössä pieni yritys voi tarjota tuotteellensa takuun ja hyvän asiakaspalvelun? Onko pakko antaa asiakkaalle aina uusi tuote, koska jos menet korjaamaan, niin joudut toimimaan lakitekstin kuvailemalla tavalla?
Lakitekstissä on myös kohta:

(g) Nothing in this section shall be construed to require a manufacturer to sell service parts if the service parts are no longer provided by the manufacturer or made available to an authorized repair provider.

En saa tulkittua tuota mitenkään muuten, kuin että jos varaosia ei enää tuoteta/toimiteta valtuutetuille huoltopalveluiden tuottajille, niin niitä ei tarvitse myöskään myydä kellekään muulle. Tuo on aika pahasti ristiriidassa sen 5 / 7 vuoden varaosavaatimuksen kanssa. Eli käytännössä se pieni firma (tai vaikka Apple) voi tilata X määrän varaosia ja myydä niitä korjaamoille, tee-se-itse -korjaajille ja käyttää niitä myös itse tuotteiden korjaamiseen, ja sitten kun varaosat loppuu niin ne loppuu ja se on lain puitteissa ihan fine.

Ensin sanotaan että jos laite maksaa jälleenmyyjälle yli 50 tai 100 dollaria, niin varaosia tulee olla saatavilla 5 tai 7 vuotta tuotteen valmistuksen lopettamisen jälkeen.
Sitten sanotaan että tätä lakia ei voi tulkita niin, että valmistajan on myytävä varaosia jos varaosia ei enää tarjota tai ole saatavilla valtuutetuille huolloille.

Miten tuota oikein kuuluu tulkita?
a) Varaosia pitää olla saatavilla vielä vähintään 5 / 7 vuotta valmistuksen lopettamisen jälkeen ja niitä tulee myydä kaikille.
TAI
b) Varaosia pitää myydä kaikille niin kauan kuin niitä on saatavilla valtuutetuille huolloille, olipa se sitten 2 viikkoa, 2 vuotta tai 10 vuotta.


EDIT:

Jaa, löysin Minnesotasta vastaavanlaisen lain joka on selkeämmin kirjoitettu. Tuo g-kohta tahtoo sanoa sitä, että jos valmistajan laitteessa käytetään toisen valmistajan osaa, niin valmistajan ei tarvitse myydä tällaisia varaosia jos niitä ei ole enää siltä toiselta firmalta saatavissa. Eli ei tarvitse ostaa joka nippeliä ja nappelia 5 / 7 vuoden tarpeiksi varastoon, vaan jos vaikka jonkin tuotteessa käytetyn piirin valmistus lopetetaan niin sitten sitä piiriä ei myöskään enää tarvitse myydä niille jotka haluaa laitteensa korjata.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tämä tarkoittaa esimerkiksi Kickstarter tuotteiden kanssa? Ne tehdään kuitenkin piensarjoina ja tähän asti tuskin on seitsemää vuotta varauduttu korjaamaan. En ole tarkemmin lakiin tutustunut.
En minäkään, mutta jos jotain valmistetaan Kiinassa, ja jengi tlaa sieltä itselleen, niin onko kiinalainen valmistaja syyllinen ostajan tilaukselle? Pitää kieltäytyä myymästä Kaliforniaan?
 
En minäkään, mutta jos jotain valmistetaan Kiinassa, ja jengi tlaa sieltä itselleen, niin onko kiinalainen valmistaja syyllinen ostajan tilaukselle? Pitää kieltäytyä myymästä Kaliforniaan?
Eiköhän tuo koske vain firmoja joilla on joku presenssi ko. osavaltiossa. Mitään menetelmää ei kalifornialla ole määrätä kiinalaista firmaa tekemään mitään.
 
Ja kun tämä tosiaan alkaa näkyä valmistajan myynnissä ja liikevaihto + tulos pienenee, niin uskon, että tämä näkyy hinnoissa ja/tai vaihtoehtoisesti miljoonien ihmisten työttömyytenä.

Mikäli se miljoonien ihmisten työllisyys on perustunut ympäristöllisesti kestämättömään kuplaan niin sen puhkaisija ei ole vienyt kenenkään töitä, vaan sen luoja on harhauttanut miljoonia töihin hommiin, joita ei oikeasti ole ollutkaan.

Logiikka siinä että tässä vietäisiin jonkun työt on sama kuin siinä, että verohelpotus olisi rahan antamista paremmin tienaaville
 
Jos sinun verotuksesi kiristyy ja paremmin tienaavan helpottuu, niin muuhun päätelmään olisikin vaikea tulla ;-) Se on vähän samaa kuin ajatus että verotusta voi pienentää ja valtio voikin ottaa lisää lainaa, tähän tärkeään juttuun...
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilen tehdä jonkinlaisen yhteenvedon siitä mitä nyt olen ymmärtänyt kun tuota tekstiä olen koittanut tavata pariin otteeseen. En ole mikään lakimies joten tulkinta voi olla väärinkin.

Case 1:
Apple valmistaa puhelimen. Ostat puhelimen. Takuuajan jälkeen puhelimen emolevyltä kärähtää jokin piiri. Apple ei korjaa itse yksittäisiä hajonneita emolevyn piirejä eikä toimita sellaisia valtuutetuille huoltokumppaneilleen, vaan ainoa Applen korjaustoimenpide tällaisessa tapauksessa on vaihtaa koko puhelimen emolevy jos sieltä jotain hajoaa -> Applen ei tarvitse myydä sinulle kyseistä piiriä korjausta varten. Applen on myytävä sinulle puhelimen emolevy (hinnassa ei saa olla mitään älytöntä katetta). Saman korjausohjeen, joka on käytössä Applella / valtuutetuilla huoltoliikkeilla, tulee olla saatavilla myös sinulle. Samoin softa tai muut työkalut joilla puhelimen komponentit saadaan taas naitettua toisiinsa niin että kaikki toimii. Näiden on oltava saatavilla 7 vuotta puhelimen valmistuksen loppumisen jälkeen, paitsi jos puhelimen emolevyllä on jokin komponentti jonka valmistus on jo lopetettu eikä emolevyä sen takia voi enää valmistaa eikä Applella ole niitä enää varastossa.

Case 2:
Asus valmistaa näytönohjaimen. Ostat näytönohjaimen. Takuuajan jälkeen siitä hajoaa yksi tuuletin. Asus / sen valtuutetut huoltoliikkeet vaihtaa näyttiksiin tuulettimia -> tuuletin on Asuksen käyttämä varaosa -> sinun pitää voida ostaa tuuletin ja huolto-ohjeen tulee olla saatavilla. Jos tuulettimen valmistaja on kuitenkin lopettanut tuulettimen tuotannon eikä Asuksella ole niitä varastossa, Asuksen ei tarvitse myydä sinulle tuuletinta vaikka tuotteen valmistamisen loppumisesta olisi kulunut alle 7 vuotta.

Jos oikein ymmärrän, niin vain siinä tapauksessa että tuotteen valmistaja itse tuottaa myös jotain osia tuotteeseensa, on pidettävä kiinni tuosta 5 / 7 vuoden varaosien saatavuudesta. Mutta en tiedä koskeeko tämä myös osia jotka on alihankittu kolmansilta osapuolilta. Eihän esim. Apple itse valmista mitään, vaan se kasauttaa laitteita muilta tilatuista osista muiden omistamissa tehtaissa.
Jos puhelimen kameramoduuli on off the shelf -kamaa muulta valmistajalta ja jos sen tuotanto joskus loppuu niin laitevalmistajalla ei ole mitään vastuuta siitä, että varaosia on saatavilla sen 5 / 7 vuoden säännön mukaan. Mutta jos valmistaja teetättää custom kameramoduuleita kolmansilla osapuolilla, niin pitääkö niitä sitten olla saatavilla tuon säännön mukaan? Entä silloin jos valmistetaan ne moduulit itse omassa tehtaassa?
Vähän jää hämärän peittoon missä menee se raja tuossa lakitekstin g-kohdan mainitsemassa tapauksessa, jossa osan valmistus on loppunut. Jos firma valmistaa itse osia tuotteeseensa ja päättää heti tuotteen valmistamisen loppumisen jälkeen lopettaa varaosien valmistamisen, niin onko se lakitekstin mukaan ok?

(b) ... every manufacturer of an electronic or appliance product with a wholesale price to the retailer ... of one hundred dollars ($100) or more, shall make available to owners of the product, service and repair facilities, and service dealers sufficient documentation and functional parts and tools, ... on fair and reasonable terms, to effect the diagnosis, maintenance, or repair of a product for at least seven years after the last date a product model or type was manufactured, regardless of whether the seven-year period exceeds the warranty period for the product.

(g) Nothing in this section shall be construed to require a manufacturer to sell service parts if the service parts are no longer provided by the manufacturer or made available to an authorized repair provider.


Omituinen lakiteksti... "Varaosia täytyy olla saatavilla 5 / 7 vuotta tuotteen valmistuksen loppumisen jälkeen .... Varaosia ei tarvitse myydä, jos varaosia ei enää valmisteta tai jos niitä ei ole saatavilla valtuutetuille huoltoliikkeille."

Veikkaan että tuota lakia tullaan koeponnistamaan oikeudessa useita kertoja.
 
Periaatteessa ihan hyvä uudistus, jos se ei vaikuta laitteiden teknisiin ominaisuuksiin heikentävästi. Tosin omasta mielestä paljon tärkeämpi uudistus olisi standardoida akkutyökalujen, imureiden ja vastaavien akut ja pakottaa valmistajat tukemaan niitä. Miltei kaikilla on kaapeissaan täysin toimivia akkutyökaluja, joihin ei enää saa uusia akkuja tai jos saa, ne ovat niin kalliita, että uusiminen ei kannata. Pahimmillaan olen törmännyt samalta valmistajalta neljään käytännössä samanlaiseen akkuun, joissa oli kussakin aivan hitusen erilaiset liitännät, jotta eivät vahingossakaan toimisi ristiin. Kukin toki vaati myös omanlaisen laturinsa. Varmaan suurin osa akkuporista ja vastaavista päätyy priimakuntoisena serriin akkujen hyydyttyä. Aivan jäätävää tuhlausta. Pitäisi siis standardoida esimerkiksi kymmenen eri akkutyyppiä eri ominaisuuksilla ja form factorilla ja pakottaa valmistajat käyttämään niitä. Eivät toki mielellään tee niin, kun pakottavat kalliilla akuilla ostajat omaan ekosysteemiinsä ja parin vuoden päästä pitää taas ostaa uusi sarja työkaluja, kun akkutyyppi vaihtuu.
 
Pitäisi siis standardoida esimerkiksi kymmenen eri akkutyyppiä eri ominaisuuksilla ja form factorilla ja pakottaa valmistajat käyttämään niitä. Eivät toki mielellään tee niin, kun pakottavat kalliilla akuilla ostajat omaan ekosysteemiinsä ja parin vuoden päästä pitää taas ostaa uusi sarja työkaluja, kun akkutyyppi vaihtuu.

Ennemmin sen valmistajakohtaisen akkukotelon sisällä pitäisi olla standardin mallinen akku joka on ns. helposti vaihdettavissa.
 
Ennemmin sen valmistajakohtaisen akkukotelon sisällä pitäisi olla standardin mallinen akku joka on ns. helposti vaihdettavissa.

Niimpä, akkuja valvovien prossujen nollaustiedot tulisivat olla saatavissa. Nyt koko laite menee serriin, kun yksi kenno ryytyy (Esim käsipölynimurit). Osassa vittuilu on ilmeisestikin viety huippunsa ja laite tyhjentää kaikki kennot paskaksi, kun yksi ryytyy. Eikä myöskään suostu toimimaan uusilla kennoilla.. Tuntuu noiden kennojen laatu hettelevän rajusti. Voi olla 1 tai 2 kpl 6:sta, joiden kapasiteetti kun on laskenut, niin menee suojaustilaan /hylkyyn, mutta kun ne vaihtaa niin rallattaa ainankin toisen mokoman lisää..
 
Niimpä, akkuja valvovien prossujen nollaustiedot tulisivat olla saatavissa. Nyt koko laite menee serriin, kun yksi kenno ryytyy (Esim käsipölynimurit). Osassa vittuilu on ilmeisestikin viety huippunsa ja laite tyhjentää kaikki kennot paskaksi, kun yksi ryytyy. Eikä myöskään suostu toimimaan uusilla kennoilla.. Tuntuu noiden kennojen laatu hettelevän rajusti. Voi olla 1 tai 2 kpl 6:sta, joiden kapasiteetti kun on laskenut, niin menee suojaustilaan /hylkyyn, mutta kun ne vaihtaa niin rallattaa ainankin toisen mokoman lisää..
Tuolla ei välttämättä ole mitään tekemistä kennon laadun kanssa, vaan syyllinen on hyvin todennäköisesti mahdollisimman halpa BMS, joka ei osaa tasata kennojen jännitteitä ladattaessa. Jotkin kennot voi sitten päästä käytössä liian tyhjiksi tai vastaavasti ne voidaan ladata liian täyteen, jolloin kenno ottaa damagea ja hajoaa nopeammin. Tai jos BMS osaa sentään valvoa joka kennon jännitettä mutta ei tasata jännite-eroja, niin kennojen jännite-erojen kasvaessa se käytettävissä oleva jännitealue kapenee, kun osa kennoista on alhaisemmalla jännitteellä kuin muut.
Eli jos akun kennojen jännitteen pitää pysyä vaikka 3,4 ja 4,1 voltin välillä niin akku on "tyhjä" kun matalimman jännitteen omaavan kennon jännite laskee 3,4 volttiin. Vastaavasti akku on "täysi" kun korkeimman jännitteen kenno saavuttaa 4,1 volttia. Jos kennojen välinen jännite-ero (jota ei voi tasata koska halpa BMS) on vaikka 0,3 volttia niin koko akun käytettävissä olevasta jännitealueesta (ja suunnilleen myös kapasiteetista) on hävinnyt lähes puolet, vaikka kaikki kennot on fyysisesti ihan ok.
Mutta nyt menee off-topiciksi jo, palataan right to repairin pariin.
 
Akuthan on menossa käyttäjän vaihdettaviksi 2027 mennessä

Olisi kyllä mukavaa jos akuissa olisi jonkunlaiset standardit, että voisi käyttää samaa akkua useassa eri laitteessa. mutta ymmärrettävästi hankalaa kun mobiililaitteissa pitää sisuskalut olla niin tiiviissä tilassa. Mutta jos miettii esimerkiksi akkutyökalujen osalta niin on hölmöä että kaikilla on omat akkujärjestelmät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 088
Viestejä
4 468 656
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom