Kalastus

Jokunen kysymys tälläiseltä satunnaiselta kalastajalta...

Minkälaisissa paikoissa joella viihtyvät isommat ahvenet? Enimmäkseen rannalta nakkelua, joskus satunnaisesti soutuvene vesillä. Heinikoita / lumpeikoita / tms. ei juuri ole rannalta täällä päin saavutettavissa. Pieniä ahvenia saa erään pohjapdon lähettyviltä, mutta olishan se helpompaa kokata ja syödä isompia.

Ahveneen liittyen, mikäs olisi kohtuullinen / hyvä ja samalla edullinen vapa tai kombo ahvenen pyyntiin? Oma vapani on ostettu joskus kauan sitten ajatuksella "haukia!", eikä pienet (<= 8g) lipat tunnu oikein lentävän tällä. Suosituskin taisi olla 10-30g. Noilla pikkulipoilla on tullut kirreäkin (istaria) nostettua.
Enemmän itse jokisuun kalastaja niin mun vastaus suolan kera. Voi olla oikea paikkakin mutta väärä aika. Paikat missä itse tulee kalastettua niin ahvenen parhaat syöntiajat on aika lyhkäisiä ja spefisifisiä ja toistuvat päivästä toiseen. Paikat myös vaihtuvat keväästä kesään ja syksyyn. Se on tosin hyvä, että vaikka vuosien välillä on eroja niin pääperiaatteet samat. Kerran kun löytää systeemit niin seuraavana vuonna on helpompaa.

Esimerkiksi yksi jokisuulla oleva väylä minkä reunassa lumpeikkoa niin antaa kalaa yleensä aamulla 08-11. Paras syönti jossain tuolla välissä. Liian aikaisin tai myöhään menee niin kuvittelee ettei ole mitään kalaa ja kun syönti on päällä niin jokaisella vapa soikeana. Ehkä liittyy jotenkin siihen miten ötökät käyttäytyvät/kuoriutuvat/... kasvustossa mikä sitten säteilee läpi koko ekosysteemin. Kuvittelisin, että ahven menee ruuan perässä joessa, siellä missä sapuska,siellä ahven. Onko se sitten jotain hyönteiset mitkä houkuttelee pikkukalat kasvustoon tai joku särki tms. pikkukala jonka perässä koskeen niin ei voi tietää :)

Kaloja etsiessä ronkkkisin hitaasti dropshot:lla. Nirsompikin kala kyllä ottaa tähän jos on paikalla ja jaksaa yrittää. Jos on kunnon syönti päällä niin jotain nopeampaa uitettavaa. Dropshot/pienet uistimet niin bonuksena voi tärähtää säynettä tms. ahvenen lisäksi. Säyne upea kala.
 
Viimeksi muokattu:
Enemmän itse jokisuun kalastaja niin mun vastaus suolan kera. Voi olla oikea paikkakin mutta väärä aika. Paikat missä itse tulee kalastettua niin ahvenen parhaat syöntiajat on aika lyhkäisiä ja spefisifisiä ja toistuvat päivästä toiseen. Paikat myös vaihtuvat keväästä kesään ja syksyyn. Se on tosin hyvä, että vaikka vuosien välillä on eroja niin pääperiaatteet samat. Kerran kun löytää systeemit niin seuraavana vuonna on helpompaa.

Esimerkiksi yksi jokisuun reunalla oleva väylä minkä reunassa lumpeikkoa niin antaa kalaa yleensä aamulla 08-11. Paras syönti jossain tuolla välissä. Liian aikaisin tai myöhään menee niin kuvittelee ettei ole mitään kalaa ja kun syönti on päällä niin jokainen vapa soikeana. Ehkä liittyy jotenkin siihen miten ötökät käyttäytyvät/kuoriutuvat/... kasvustossa mikä sitten säteilee läpi koko ekosysteemin. Kuvittelisin, että ahven menee ruuan perässä joessa, siellä missä sapuska,siellä ahven. Onko se sitten jotain hyönteiset mitkä houkuttelee pikkukalat kasvustoon tai joku särki tms. pikkukala jonka perässä koskeen niin ei voi tietää :)

Kaloja etsiessä ronkkkisin hitaasti dropshot:lla. Nirsompikin kala kyllä ottaa tähän jos on paikalla ja jaksaa yrittää. Jos on kunnon syönti päällä niin jotain nopeampaa uitettavaa. Dropshot/pienet uistimet niin bonuksena voi tärähtää säynettä tms. ahvenen lisäksi. Säyne upea kala.

Itse kalastelen ylempänä, matkaa merisuulle ehkä 15km. Välissä pari voimalaa ja patoa. Ja siis pointtina, etten tiedä mistä edes hakisin. Lähinnä virtapaikkojen vierestä toistaiseksi koetellut, mutta kiinnostaisi saada muutakin kuin niitä vaaksan mittaisia sinttejä.

Täällä päin (ainakin ne paikat missä ollaan käyty) joki on lisäksi niin kivikkoista, että pari kokeneempaa jigaaja-kaveriakin lopetti jigien käytön, kun "joka toisella" heitolla jäi kumit ja koukut pohjaan. Itsellä ei oikeestaan mitään kokemusta jigauksesta.
 
Itse kalastelen ylempänä, matkaa merisuulle ehkä 15km. Välissä pari voimalaa ja patoa. Ja siis pointtina, etten tiedä mistä edes hakisin. Lähinnä virtapaikkojen vierestä toistaiseksi koetellut, mutta kiinnostaisi saada muutakin kuin niitä vaaksan mittaisia sinttejä.

Täällä päin (ainakin ne paikat missä ollaan käyty) joki on lisäksi niin kivikkoista, että pari kokeneempaa jigaaja-kaveriakin lopetti jigien käytön, kun "joka toisella" heitolla jäi kumit ja koukut pohjaan. Itsellä ei oikeestaan mitään kokemusta jigauksesta.
Ei tuossa varmaan auta kuin yrittää löytää jotain koskenniska, monttu, kivikonreuna, kasvuston reuna, sillanalunen tms. paikkaa missä ahven voisi viihtyä ja laittaa aikaa sisään. Vaikeaa juurikin se, että paikka voi olla täysin oikea mutta aika väärä niin voi joutua yrittämään pitkään tai monta kertaa eri aikaan.

Jos ei jigejä niin joku lotto-tyylinen lippa kyllä toimii hyvin. Drop shottiin voi laittaa semmoisen painon minkä muoto sopiva ettei jää jumiin niin helposti. Noita on myös sellaisia missä siima puristuu painoon kiinni niin, että kovempaa pohjasta irti vetäessä siima luistaa läpi ja jää vain paino pohjaan

1781525109585.png


Kuvan tyylinen pisara tai ylemmän kuvan lieriö paino ja siima "jumiin" kapeaan osaan. Tuon avulla myös helppo säätää miten kaukana pohjasta jigi tms. on. Tuo on myös hyvä kun tuolla voi tehdä hyvin pieniä liikkeitä ja uittaa syöttiä nätisti melkein paikoillaan.
1781525181731.png


Toinen juttu on erilaiset offset yms. koukut joilla voi yrittää pelata pienemmäksi riskiä pohjaanjäännistä/kasvien keräämisestä. Mulla pahojen kivikoiden kanssa yritys hakea sellainen vekotin siimanpäähän mikä ui kivien päällä sopivalla vauhdilla eikä vajoa välittömästi pohjaan jumimaan kivienväliin liian helposti. Merellä tulee kalastettua haukea kivikoista, ei ole kiva jos jää vaappu/lusikka/jigi/... kivikkoon jumiin.

--

Suomessa ei taida olla juttu mutta ei ole huono idea kokeilla liukukoho ja kohon alle jigi tms. Tällä saa pakotettua uintisyvyyden halutuksi. Amerikassa varsinkin paljon tällaista käyttävät esim crappien kanssa. Olen tän tyyppisestä kalastamisesta tykännyt vaikka se näyttää vähän vammaiselta suomalaisen silmin. Stop knot sellainen että se menee vaparenkaista läpi ja on siirrettävissä niin tuolla on helppo kalastaa halutulla syvyydellä. Jos säännöt sallivat niin mato tuollaiseen systeemiin on tappava, kirjaimellisesti, kurkussa koukku ja otettava kalat ruuaksi. Muovi ei niin tehokas mutta silti toimiva. Tällä ei jää syötit kiviin tms. Tavallaan tämä on ihan samaa mitä moni perhomies tekee indikaattorin kanssa, voi tuonne koukun/jigin tilalta uppoperhonkin.

1781526028705.png

1781526102273.png
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 176
Viestejä
5 243 053
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom