Kalastus

Jokunen kysymys tälläiseltä satunnaiselta kalastajalta...

Minkälaisissa paikoissa joella viihtyvät isommat ahvenet? Enimmäkseen rannalta nakkelua, joskus satunnaisesti soutuvene vesillä. Heinikoita / lumpeikoita / tms. ei juuri ole rannalta täällä päin saavutettavissa. Pieniä ahvenia saa erään pohjapdon lähettyviltä, mutta olishan se helpompaa kokata ja syödä isompia.

Ahveneen liittyen, mikäs olisi kohtuullinen / hyvä ja samalla edullinen vapa tai kombo ahvenen pyyntiin? Oma vapani on ostettu joskus kauan sitten ajatuksella "haukia!", eikä pienet (<= 8g) lipat tunnu oikein lentävän tällä. Suosituskin taisi olla 10-30g. Noilla pikkulipoilla on tullut kirreäkin (istaria) nostettua.
Enemmän itse jokisuun kalastaja niin mun vastaus suolan kera. Voi olla oikea paikkakin mutta väärä aika. Paikat missä itse tulee kalastettua niin ahvenen parhaat syöntiajat on aika lyhkäisiä ja spefisifisiä ja toistuvat päivästä toiseen. Paikat myös vaihtuvat keväästä kesään ja syksyyn. Se on tosin hyvä, että vaikka vuosien välillä on eroja niin pääperiaatteet samat. Kerran kun löytää systeemit niin seuraavana vuonna on helpompaa.

Esimerkiksi yksi jokisuulla oleva väylä minkä reunassa lumpeikkoa niin antaa kalaa yleensä aamulla 08-11. Paras syönti jossain tuolla välissä. Liian aikaisin tai myöhään menee niin kuvittelee ettei ole mitään kalaa ja kun syönti on päällä niin jokaisella vapa soikeana. Ehkä liittyy jotenkin siihen miten ötökät käyttäytyvät/kuoriutuvat/... kasvustossa mikä sitten säteilee läpi koko ekosysteemin. Kuvittelisin, että ahven menee ruuan perässä joessa, siellä missä sapuska,siellä ahven. Onko se sitten jotain hyönteiset mitkä houkuttelee pikkukalat kasvustoon tai joku särki tms. pikkukala jonka perässä koskeen niin ei voi tietää :)

Kaloja etsiessä ronkkkisin hitaasti dropshot:lla. Nirsompikin kala kyllä ottaa tähän jos on paikalla ja jaksaa yrittää. Jos on kunnon syönti päällä niin jotain nopeampaa uitettavaa. Dropshot/pienet uistimet niin bonuksena voi tärähtää säynettä tms. ahvenen lisäksi. Säyne upea kala.

Viimeksi muokattu:
Enemmän itse jokisuun kalastaja niin mun vastaus suolan kera. Voi olla oikea paikkakin mutta väärä aika. Paikat missä itse tulee kalastettua niin ahvenen parhaat syöntiajat on aika lyhkäisiä ja spefisifisiä ja toistuvat päivästä toiseen. Paikat myös vaihtuvat keväästä kesään ja syksyyn. Se on tosin hyvä, että vaikka vuosien välillä on eroja niin pääperiaatteet samat. Kerran kun löytää systeemit niin seuraavana vuonna on helpompaa.

Esimerkiksi yksi jokisuun reunalla oleva väylä minkä reunassa lumpeikkoa niin antaa kalaa yleensä aamulla 08-11. Paras syönti jossain tuolla välissä. Liian aikaisin tai myöhään menee niin kuvittelee ettei ole mitään kalaa ja kun syönti on päällä niin jokainen vapa soikeana. Ehkä liittyy jotenkin siihen miten ötökät käyttäytyvät/kuoriutuvat/... kasvustossa mikä sitten säteilee läpi koko ekosysteemin. Kuvittelisin, että ahven menee ruuan perässä joessa, siellä missä sapuska,siellä ahven. Onko se sitten jotain hyönteiset mitkä houkuttelee pikkukalat kasvustoon tai joku särki tms. pikkukala jonka perässä koskeen niin ei voi tietää :)

Kaloja etsiessä ronkkkisin hitaasti dropshot:lla. Nirsompikin kala kyllä ottaa tähän jos on paikalla ja jaksaa yrittää. Jos on kunnon syönti päällä niin jotain nopeampaa uitettavaa. Dropshot/pienet uistimet niin bonuksena voi tärähtää säynettä tms. ahvenen lisäksi. Säyne upea kala.

Itse kalastelen ylempänä, matkaa merisuulle ehkä 15km. Välissä pari voimalaa ja patoa. Ja siis pointtina, etten tiedä mistä edes hakisin. Lähinnä virtapaikkojen vierestä toistaiseksi koetellut, mutta kiinnostaisi saada muutakin kuin niitä vaaksan mittaisia sinttejä.

Täällä päin (ainakin ne paikat missä ollaan käyty) joki on lisäksi niin kivikkoista, että pari kokeneempaa jigaaja-kaveriakin lopetti jigien käytön, kun "joka toisella" heitolla jäi kumit ja koukut pohjaan. Itsellä ei oikeestaan mitään kokemusta jigauksesta.

Itse kalastelen ylempänä, matkaa merisuulle ehkä 15km. Välissä pari voimalaa ja patoa. Ja siis pointtina, etten tiedä mistä edes hakisin. Lähinnä virtapaikkojen vierestä toistaiseksi koetellut, mutta kiinnostaisi saada muutakin kuin niitä vaaksan mittaisia sinttejä.

Täällä päin (ainakin ne paikat missä ollaan käyty) joki on lisäksi niin kivikkoista, että pari kokeneempaa jigaaja-kaveriakin lopetti jigien käytön, kun "joka toisella" heitolla jäi kumit ja koukut pohjaan. Itsellä ei oikeestaan mitään kokemusta jigauksesta.
Ei tuossa varmaan auta kuin yrittää löytää jotain koskenniska, monttu, kivikonreuna, kasvuston reuna, sillanalunen tms. paikkaa missä ahven voisi viihtyä ja laittaa aikaa sisään. Vaikeaa juurikin se, että paikka voi olla täysin oikea mutta aika väärä niin voi joutua yrittämään pitkään tai monta kertaa eri aikaan.

Jos ei jigejä niin joku lotto-tyylinen lippa kyllä toimii hyvin. Drop shottiin voi laittaa semmoisen painon minkä muoto sopiva ettei jää jumiin niin helposti. Noita on myös sellaisia missä siima puristuu painoon kiinni niin, että kovempaa pohjasta irti vetäessä siima luistaa läpi ja jää vain paino pohjaan

1781525109585.png

Kuvan tyylinen pisara tai ylemmän kuvan lieriö paino ja siima "jumiin" kapeaan osaan. Tuon avulla myös helppo säätää miten kaukana pohjasta jigi tms. on. Tuo on myös hyvä kun tuolla voi tehdä hyvin pieniä liikkeitä ja uittaa syöttiä nätisti melkein paikoillaan.
1781525181731.png

Toinen juttu on erilaiset offset yms. koukut joilla voi yrittää pelata pienemmäksi riskiä pohjaanjäännistä/kasvien keräämisestä. Mulla pahojen kivikoiden kanssa yritys hakea sellainen vekotin siimanpäähän mikä ui kivien päällä sopivalla vauhdilla eikä vajoa välittömästi pohjaan jumimaan kivienväliin liian helposti. Merellä tulee kalastettua haukea kivikoista, ei ole kiva jos jää vaappu/lusikka/jigi/... kivikkoon jumiin.

--

Suomessa ei taida olla juttu mutta ei ole huono idea kokeilla liukukoho ja kohon alle jigi tms. Tällä saa pakotettua uintisyvyyden halutuksi. Amerikassa varsinkin paljon tällaista käyttävät esim crappien kanssa. Olen tän tyyppisestä kalastamisesta tykännyt vaikka se näyttää vähän vammaiselta suomalaisen silmin. Stop knot sellainen että se menee vaparenkaista läpi ja on siirrettävissä niin tuolla on helppo kalastaa halutulla syvyydellä. Jos säännöt sallivat niin mato tuollaiseen systeemiin on tappava, kirjaimellisesti, kurkussa koukku ja otettava kalat ruuaksi. Muovi ei niin tehokas mutta silti toimiva. Tällä ei jää syötit kiviin tms. Tavallaan tämä on ihan samaa mitä moni perhomies tekee indikaattorin kanssa, voi tuonne koukun/jigin tilalta uppoperhonkin.

1781526028705.png

1781526102273.png

Viimeksi muokattu:
Norjan reissulta uusia lajeja saaliiksi. Keila , kolja,Tuosta luikerosta en tiedä mikä on. Särmäneuloja on suomessa vähän saman näkoisia mutta paljon pienenpiä.
Edit. tuo luikero kala on merineula

keila.jpg

mikälie.jpg

kolja.jpg

Viimeksi muokattu:
Viikonloppuna kutsuu Ilomantsi ja Möhkö eli Möhkönkoski/Anninkoski/Lotinankoski. Olemme aktiivisesti käyneet siellä kavereiden kanssa, yleensä juhannuksen nurkilla, tekemässä vuosittaisen reissun 2013 - 2021 vain pari välivuotta pitäen. 2021 jälkeen on tullut taukoa kun majoituskohteena toiminut vuokramökki meni myyntiin eikä ole sen jälkeen tullut enää tarjolle vuokrauspalveluihin. Nyt majoitus on tällä reissulla Rajakartanon huoneistohotellissa eli virkistyskalastuksessa fokus painottuu enemmän kalastukseen kuin virkistykseen ja reissun kestokin on normaalista ke-su -pätkästä nyt tiukentunut pelkkään viikonlopun täsmäiskuun.

Möhkönkoski on kohteena hieno ja ainakin aikaisemmin sinne on aktiivisesti istutettu kirjolohta ja ilmeisesti nyt myös taimenta. Kalastuspaine ei ole kovin kova ja yleensä saa ihan rauhassa koluta paikkoja. Aikaisemmilla reissulla yleensä tullut seurue tai pari aina päivän mittaan vastaan. Möhkössä on myös se hyvä puoli että käytännössä kaikki koskialueet ja kalastuspaikat on kävelymatkan päässä eli jos majoittuu tuossa kosken lähellä niin kävellen pystyy päivän mittaan kiertämään koko kalastettavan alueen kummankin puolen rannat läpi rauhalliseen tahtiin vaikka jonkin verran tallustettavaa tuossa tulee.

Nyt on mielenkiintoista nähdä että miltä paikka näyttää vähän matalamman vedenkorkeuden ja virtaaman aikaan sillä joillakin aikaisemmilla reissulla virtaama on ollut melko vuolas. Nyt pitäisi olla selkeästi rauhallisempi tilanne.

Itse voin kyllä lämpimästi Möhköä suositella kohteena oli välineenä sitten perho tai virveli. Tämä ei ole maksettu mainos, ainoastaan halu nostaa esiin vähän piilossa olevaa helmeä :D Kohteen suurin ongelma ehkä vähän syrjäinen sijainti ja erittäin vireät paikalliset ilmavoimat.

MÖHKÖNKOSKIEN VIRKISTYSKALASTUSALUE

Google Maps - Möhkö

No, haulia tuli hattuun ja ahvenia, haukia ja jotakin säyneenkorvikkeita saaliiksi. Istutuksia ei ole tehty viime vuoden kesäkuun jälkeen istutuskalan saatavuusongelmista johtuen ja ilmeisesti ei tänä kesänäkään enää istuteta. Hauskaa oli kaikesta huolimatta käydä tuttuja paikkoja koluamassa näin muutaman vuoden tauon jälkeen.

Tuli tehtyä videotakin norjan reissulta. En nyt edelleenkään ole varma saako tänne omia youtube videoita lattaa mutta on niin muillakin. Laitetaan nyt viimisen reissun video. aika pitkä on.
En nyt mikään ammattilainen ole videon tekemisessä , mutta jonkunlainen tekele siitä tälläkin kertaa tuli. Varmasti on paljon parantamista videoissa mutta on nyt jotain yritetty tehdä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/zZ3auMNtw5M

Minulla on hakusessa pieneen soutuveneeseen sopiva sähköperämoottorin+ akku. Onko palstalaisilla antaa suosituksia?

Minulla on hakusessa pieneen soutuveneeseen sopiva sähköperämoottorin+ akku. Onko palstalaisilla antaa suosituksia?

Itse hommasin tuossa keväällä Ruodosta Saxa Fury Pro sähköperämoottorin ja tuosta ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Toki tuo on joku random kiina-kampe johon Ruoto on lyönyt vaan oman logonsa, mutta Kiinassahan nuo kaikki tehdään joka tapauksessa ja se logo kuitenkin tarkoittaa, että Ruoto hoitaa takuuasiat sun muut.

Miksi juuri tuo? Se on säännöllisesti vähän yli 300€ tarjouksessa, se on kohtuullisen siro (monet "laatumerkkien" sähköperämoottorit on todella kolhon kokoisia) mutta tehokas, siinä on hiiliharjaton moottori ja kaikkein tärkeimpänä: siinä on portaaton PWM-kaasukahva, mikä on sellainen ominaisuus jota ilman en kyllä itse edes harkitsisi sähkömoottoria.

Tuon ominaisuuden pointti on siinä, että kaasu nimensä mukaisesti toimii portaattomasti, mikä on jo itsessään helvetin paljon mukavampi käyttää kuin nuo töksähdellen vaihtuvat vaihteet halvemmissa moottoreissa. Mikä tärkeämpää, se säästää todella paljon kulutuksessa kun ei ajeta täydellä kaasulla, sillä normaalisti nuo "vaihteet" sähköperämoottoreissa toimii vastuksilla, jotka hukkaavat tajuttomasti energiaa. Täyskaasulla eroa kulutuksessa ei ole.

Tuo Saxa kuskaa tällaista 4.6 metristä kumikanoottia tyynellä säällä n. 8 km/h maksimissaan. Tuo ei ole erityisen hydrodynaaminen värkki, joten uskoisin että soutuvene kulkee kovempaa.

Eilen huomasin, että Motonet on tuonut varsin samantyylisen Kiina-moottorinsa myyntiin, mutta tuo on ainakin paperilla vielä tehokkaampi. Tuosta ei kuitenkaan ole mitään omakohtaista kokemusta.

Mitä taas akkuun tulee, niin 100 Ah LiFePO akku joltain kiinalaiselta valmistajalta suoraan on ainakin rahallisesti kannattavin. Noita on pilvin pimein, mutta ainakin LiTime, Eco Worthy ja Wattcycle on yleisesti ihan hyvinä pidettyjä. Itse ostin 100 Ah Eco Worthyn muistaakseni 230€ hintaan ja se on ainakin toistaiseksi palvellut oikein hyvin.

Viimeksi muokattu:
Itse hommasin tuossa keväällä Ruodosta Saxa Fury Pro sähköperämoottorin ja tuosta ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Toki tuo on joku random kiina-kampe johon Ruoto on lyönyt vaan oman logonsa, mutta Kiinassahan nuo kaikki tehdään joka tapauksessa ja se logo kuitenkin tarkoittaa, että Ruoto hoitaa takuuasiat sun muut.

Miksi juuri tuo? Se on säännöllisesti vähän yli 300€ tarjouksessa, se on kohtuullisen siro (monet "laatumerkkien" sähköperämoottorit on todella kolhon kokoisia) mutta tehokas, siinä on hiiliharjaton moottori ja kaikkein tärkeimpänä: siinä on portaaton PWM-kaasukahva, mikä on sellainen ominaisuus jota ilman en kyllä itse edes harkitsisi sähkömoottoria.

Tuon ominaisuuden pointti on siinä, että kaasu nimensä mukaisesti toimii portaattomasti, mikä on jo itsessään helvetin paljon mukavampi käyttää kuin nuo töksähdellen vaihtuvat vaihteet halvemmissa moottoreissa. Mikä tärkeämpää, se säästää todella paljon kulutuksessa kun ei ajeta täydellä kaasulla, sillä normaalisti nuo "vaihteet" sähköperämoottoreissa toimii vastuksilla, jotka hukkaavat tajuttomasti energiaa. Täyskaasulla eroa kulutuksessa ei ole.

Tuo Saxa kuskaa tällaista 4.6 metristä kumikanoottia tyynellä säällä n. 8 km/h maksimissaan. Tuo ei ole erityisen hydrodynaaminen värkki, joten uskoisin että soutuvene kulkee kovempaa.

Eilen huomasin, että Motonet on tuonut varsin samantyylisen Kiina-moottorinsa myyntiin, mutta tuo on ainakin paperilla vielä tehokkaampi. Tuosta ei kuitenkaan ole mitään omakohtaista kokemusta.

Mitä taas akkuun tulee, niin 100 Ah akku joltain kiinalaiselta valmistajalta suoraan on ainakin rahallisesti kannattavin. Noita on pilvin pimein, mutta ainakin LiTime, Eco Worthy ja Wattcycle on yleisesti ihan hyvinä pidettyjä. Itse ostin 100 Ah Eco Worthyn muistaakseni 230€ hintaan ja se on ainakin toistaiseksi palvellut oikein hyvin.
Saako tohon Saxaan kolmilapasen vaihtopotkurin? Se nimittäin tuo s.perämoottoreille huomattavasti enemmän käyttötuntumaa, varsinkin tuulisella kelillä. Esim. pakilla ottaa pitoa ihan eri tavalla ja tietysti myös kiihdyttäessä. Itselläni Minn Kota 34lbs johon vaihdoin kolmilapasen potkurin.

Akuksi ostaisin nyt ehdottomasti LiFePo4 akun, ja riippuu tietysti paljon haluaa uistella/liikkua veneellä jne. niin 80-100Ah (vastaa karkeasti perus lyijyakkua 160-200Ah) mutta on huomattavasti kevyeempi.

Mulla on Minn Kotan syöttäjänä Banggoodista ostettu LANPWR 100Ah LiFePo, kevyt kanniskella ja käyttö on huoletonta kun saa ajaa tyhjäksi asti.

Tosiaan moottorissa olennainen juttu on tuo ylempänäkin mainittu PWM-ohjaus, digitaaliohjauksena markkinoivat yleensä.
Se ei esim puoliteholla ajaessa hukkaa toista puolta tehoista lämpönä vastuksiin.

Keulamoottorille suunnitellut akun siirtoa keulasta kuljettajan penkin alle, matkaa joku 3,5 - 4 m. Kertokaas joku viisas kuinka paksua johtoa pitää käyttää? Vähän sivuaa aihetta.

Saako tohon Saxaan kolmilapasen vaihtopotkurin? Se nimittäin tuo s.perämoottoreille huomattavasti enemmän käyttötuntumaa, varsinkin tuulisella kelillä. Esim. pakilla ottaa pitoa ihan eri tavalla ja tietysti myös kiihdyttäessä. Itselläni Minn Kota 34lbs johon vaihdoin kolmilapasen potkurin.

Akuksi ostaisin nyt ehdottomasti LiFePo4 akun, ja riippuu tietysti paljon haluaa uistella/liikkua veneellä jne. niin 80-100Ah (vastaa karkeasti perus lyijyakkua 160-200Ah) mutta on huomattavasti kevyeempi.

Saa kolmilapaisen potkurin, mutta en ole hommannut kun en ole ainakaan vielä kokenut tarpeelliseksi. Kolmella lavalla saa tosiaan hieman paremmin vääntöä kulutuksen ja joissakin tapauksissa myös huippunopeuden kustannuksella. Tuossa motonetin koneessa näyttäisi olevan suoraan kolmilapainen.

Mutta joo, en tainnut tarkentaa, mutta LiFePO4 akku aivan ehdottomasti. Täysin no-brainer.

Keulamoottorille suunnitellut akun siirtoa keulasta kuljettajan penkin alle, matkaa joku 3,5 - 4 m. Kertokaas joku viisas kuinka paksua johtoa pitää käyttää? Vähän sivuaa aihetta.

Onko joku oikeasti pakottava syy siirtää se akku pois keulasta? Pitkät johtovedot voi monesti aiheuttaa kaikenlaista häikkää vaikka kuinka käyttäisi paksua johtoa. Kaverilla on omassa veneessään muistaakseni 16 mm2 piuhalla keulis kuljettajan penkin alla olevassa akussa ja hän suunnittelee akun siirtämistä keulaan koska epäilee tuon n. 5 m johtovedon aiheuttavan häikkää keulakoneen toimintaan.

Mulla on Minn Kotan syöttäjänä Banggoodista ostettu LANPWR 100Ah LiFePo, kevyt kanniskella ja käyttö on huoletonta kun saa ajaa tyhjäksi asti.

Tosiaan moottorissa olennainen juttu on tuo ylempänäkin mainittu PWM-ohjaus, digitaaliohjauksena markkinoivat yleensä.
Se ei esim puoliteholla ajaessa hukkaa toista puolta tehoista lämpönä vastuksiin.

Eihän noit kai vastuksiin missään mallissa hukata? Itsellä yli 15v vanha Hong kongista ostettu halvin mitä löytyy eikä sekään polta muita tehoja vastuksiin, monikäämitty moottori siellä on ja ajetaan eri käämillä aina mikä vastaa sit x tehoa. Samoin oli kaverin Mini kota perus mallissa mihin vaihdettiin nopeuden säädin. Virta mittarillakin todettu asia että selvästi vähempi vie sähköä osa nopeuksilla.

Pwm ohjaus laitteet silti varmaan hyvin toteutettuna parempia hyötysuhteeltaan osa teholta.

Itse odotellut että tämä halppis kone hajoaisi, mutta ei vaan osoita väsymisen merkkejä kiviäkin oli matalassa järvessä kohdattu eikä ole vaikuttanut, varapotkurikin tuli aikanaan mukana mutta ei sillekään ole vielä ollut käyttöä :)

Pwm portaaton nopeuden valinta varsinkin uistelussa on kyllä varmasti kätevä ja sellainen tulee hankittua kun tuo joskus hajoaa.

Viimeksi muokattu:
Eihän noit kai vastuksiin missään mallissa hukata?
Jokunen vuosi sitten kun omaani olin ostamassa niin sellaisista foorumeilla varoittelivat. Ilmeisesti joku vanha Minn Kotan konekin oli esivastuksilla ohjattu. Tosin ämöriikanmoottori, eli perinteet kunniaan ja vanhaa tekniikkaa käytetään niin kauan kuin joku ostaa :lol:
Oli mulla kiinakoneetkin kiikarissa, mutta se Kota oli jossain alelaarissa.

Aikasemmin, joskus silloin kun ajatkin olivat vielä vanhoja ja hyviä sähkömoottoreille naureskeltiin kun ei niillä seilattu edes tyynellä lammella varttia kauempaa. Oliko syynä sitten moottorin onneton tekniikka vai se 70-luvulta peräisin oleva Kadetin akku, ehkä molemmat yhdessä.
No, enivei tekniikka on siinä pisteessä että alle 500e panostuksella seilaa pikkuveneellä niin pitkään että istumalihakset väsyy ennen tekniikkaa. Ei kalastaja väsy jo romuja veneeseen kantaessa. Ihan huippua!

Mutta tosiaan, kyllä kai luulisi että nykyään kaikki on PWM-ohjattuja halpiksista lähtien.

Mikä keulamoottori?
12V vai 24V? Maksimi virran otto?
Eihän noit kai vastuksiin missään mallissa hukata? Itsellä yli 15v vanha Hong kongista ostettu halvin mitä löytyy eikä sekään polta muita tehoja vastuksiin, monikäämitty moottori siellä on ja ajetaan eri käämillä aina mikä vastaa sit x tehoa. Samoin oli kaverin Mini kota perus mallissa mihin vaihdettiin nopeuden säädin. Virta mittarillakin todettu asia että selvästi vähempi vie sähköä osa nopeuksilla.

Pwm ohjaus laitteet silti varmaan hyvin toteutettuna parempia hyötysuhteeltaan osa teholta.

Itse odotellut että tämä halppis kone hajoaisi, mutta ei vaan osoita väsymisen merkkejä kiviäkin oli matalassa järvessä kohdattu eikä ole vaikuttanut, varapotkurikin tuli aikanaan mukana mutta ei sillekään ole vielä ollut käyttöä :)

Pwm portaaton nopeuden valinta varsinkin uistelussa on kyllä varmasti kätevä ja sellainen tulee hankittua kun tuo joskus hajoaa.

Eihän siitä ole kuin reilu 6v, kun näitä ihmetelty :)

Tuo yksi sivusto kuollut, mutta archivesta ehkä löytyy, mutta kuitenkin ~50% säästö PWMn virittimällä.

Leikitään että koneesi on 24V ja valmistaja ilmoittaa max virrankulutukseksi 50A = 1200W niin 25mm2 piuhaa 4m tarkoittaa:
- Tehohäviö johtimissa: 6.72W
- Laitteen todellinen teho: 1186.51W
- Jännitehäviö: 0.56%

Jos taas 12V max virrrankulutus 50A = 600W niin 25mm2 piuhaa 4m:
- Tehohäviö johtimissa: 6.65W
- Laitteen todellinen teho: 586.63W
- Jännitehäviö: 1.12%

Muista laadukas 50A ANL sulake heti akun läheisyyteen!

Hetken mielenjohteesta jigausreissu tuohon yhelle salmelle. Ei ole tuossa tullut tälle kesälle vielä käytyäkään. Pohja hirviää rytöä, yks jigi sinne jäi, mutta sitten seuraavaan pyytöön jo napsahti. Vein kalan autonkonttiin kylmälaukkuun aikeissa lopettaa heittely siihen, mut aattelin että koitetaan vielä vähän aikaa. 3-4 heittoa myöhemmin toinen kuha ja sitten kotia.

1782927666780.png

1782927704275.png

Hetken mielenjohteesta jigausreissu tuohon yhelle salmelle. Ei ole tuossa tullut tälle kesälle vielä käytyäkään. Pohja hirviää rytöä, yks jigi sinne jäi, mutta sitten seuraavaan pyytöön jo napsahti. Vein kalan autonkonttiin kylmälaukkuun aikeissa lopettaa heittely siihen, mut aattelin että koitetaan vielä vähän aikaa. 3-4 heittoa myöhemmin toinen kuha ja sitten kotia.

1782927666780.png

1782927704275.png
Nice, ruokakuha on kyll priimaa! 7cm jigillä millä nupilla?

Onko kokemuksia äärikeveistä heittokalastusvälineistä ja mikä kohdekala? Alkukesällä työreissulla tarttui mukaan pari rullaa Shimano Pitbull 8+ -kuitusiimaa vahvuudessa 0.4(mikä lie yksikkö) ja ilmoitettu vetolujuus 4.2kg. Vahvuus ilmeisesti jossain 0.05mm huiteilla, selvästi ohuemman tuntoista, kuin toisessa kevyessä ahvensetissä oleva 0.07mm Spiderwire stealth smooth 8 (tuotahan kyllä yleisesti valitellaan ilmoitettua paksummaksi). Tuolle pistin tilaukseen Abu Garcia Carabus Delicate2 0.5g - 3.5g -avokelavavan, jota tässä nyt sitten mielenkiinnolla odotellaan saapuvaksi. Vavan pituus 203cm. Ei sillä noita kuhia jigata, mutta tuolla saattanee onnistua tungsten-kuulaisen pikkuliitsin heittely kirjolohelle ja voinee tarjota aika säväyttäviä väsytystaistoja :hmm:. Sitten varmaan tirri-ahventen jigailua myös.

Onko kokemuksia äärikeveistä heittokalastusvälineistä ja mikä kohdekala? Alkukesällä työreissulla tarttui mukaan pari rullaa Shimano Pitbull 8+ -kuitusiimaa vahvuudessa 0.4(mikä lie yksikkö) ja ilmoitettu vetolujuus 4.2kg. Vahvuus ilmeisesti jossain 0.05mm huiteilla, selvästi ohuemman tuntoista, kuin toisessa kevyessä ahvensetissä oleva 0.07mm Spiderwire stealth smooth 8 (tuotahan kyllä yleisesti valitellaan ilmoitettua paksummaksi). Tuolle pistin tilaukseen Abu Garcia Carabus Delicate2 0.5g - 3.5g -avokelavavan, jota tässä nyt sitten mielenkiinnolla odotellaan saapuvaksi. Vavan pituus 203cm. Ei sillä noita kuhia jigata, mutta tuolla saattanee onnistua tungsten-kuulaisen pikkuliitsin heittely kirjolohelle ja voinee tarjota aika säväyttäviä väsytystaistoja :hmm:. Sitten varmaan tirri-ahventen jigailua myös.
On. Ahven on kohdekalana. Tuo paksuus on PE-luku jolla japanilaiset merkitsee siimojen paksuuksia. Tuo PE 0.4 on milleissä 0,10mm. Jos ostat Suomesta spiderwiren 0.06mm on se todellisuudessa 0,17mm. Vetolujuus sen aika hyvin kertoo.

Ohuimmat mitä oon käyttänyt on PE 0.15 jossa vetolujuus on muistaakseni 1,2kg. On jo hankala käsitellä. Pe 0.3 on vielä todella mukava käsitellä ja kestää nostaa kaloja kyytiin ilman haavia. Sillä voi pieniä kuhiakin jigailla.

Suomesta saatavista siimoista käytän Daiwa Morethania, 0,08mm ja 0,10mm. Tuo 0,10 kestää jo mitä vaan (paitsi äkkipysäystä ja hankausta). 10,1kg kuha on isoin mitä oon 0,10mm siimalla onkinut. Ei mitään ongelmia.

Jällivaara ja koiranäyttelyt. No ne nyt meni onneksi äkkiä ohi :lol:

Sitte kanootilla järven yli ja pikkujoelle, jossa kävin eka kertaa viime kesänä, vastaavanlaisella reissulla. Paikat oli sen verran muistissa, että kävelin suoraan ohi alimmista koskista, kun ylempänä on syvempää vettä. Eka tuttu hyvä kohta, sieltä ei isoja nyt löytynyt, mutta n. 7-8kpl mitan täyttävää harria, jotka kaikki C&R. Tuli ihan pintaperholla suurin osa. Sitte seuraava koskimonttu, josta sitten 48cm ruokakala, red rib killer -tyyppiseen CDC-häkilöityyn kuulapäänymfiin otti. En kuitenkaan tuntikaupalla jaksanut tuolla olla, kävin kopaiseen ne paikat, jotka viime vuonnakin. Joki jatkuisi pitemmällekkin vielä muutaman kilometrin, mutta on paikoin melkoista ryteikköä. Tällä reissulla on kelluntarengas mukana, niin huomenna sitte käydä kokeileen vähän järvi-perhokalastusta.

1783279535268.png

1783279562426.png

1783279592685.png

1783279646904.png

1783279686832.png

1783279852138.png

1783279730594.png

Ajattelin ruveta sekakäyttäjäksi ja laajentaa jokipuolen taimenhommissa nyt perhosta virveliin. Kaveri suositteli 9´ 10g-30g vapaa ja sille kaveriksi jotain 3000- tai 4000-sarjan kelaa kaveriksi. Onko raadilla suositella jotain? Varmaan mennään siihen hintabudjetin alempaan kastiin kun pääpaino on edelleenkin perhphommissa ja käyttö em. kamppeilla saattaa olla kerran kesässä suurtaimenjoella. Nimenomaan pelkästään taimenelle, ahvenelle löytyy jo oma setti.

Eilen ekaa kertaa kalassa koko kesänä. Todennäköisesti sama hauki vei 2 jigiä ja sitten laitoin perukkeen, niin kolmas ei kelvannut. Ei oikein 0,3mm fluorocarbon tapsi kestänyt hauen hampaita. Samalla meni melkein viimeiset Mikado Fishunter TT 11cm jigit värissä 343, joita ei tietenkään enää saa mistään.

3 tuntia perhon heittoa kelluntarenkaasta reippaassa puuskatuulessa, vaikkakin suojaisen niemen takana. Mut aiheutti kellutteluun omat vinkeensä. Näytti olevan järvellä suursurviaisten eli ephemera vulgata kuoriutuminen menossa, eli tuo siian perhokalastuksen kauden kohokohta. Tommosia isoja päivänkorentoja, toukat uivat veden pinnalle kuoriutumaan ja siinä siialle ravintoa. Tuulesta johtuen en pintaperholla halunnut kokeilla, joten oliivinvihreä pienikuulainen pikkuliitsi (n. 2,5cm) tapsiin ja heittelyä. Näytti toimivan toukkajäljitelmänä, 18 siikaa haviin. Saman verran karkasi. On se jännä tuo siika, joskus (yleensä) aivan älyttömän vaikea ja sitten tuon kuoriutumisen aikaan helpompaa kalastusta ei ole. Lähin pois kun kyllästyin. 3 savukalakokoista, loput semmoisia pieniä pannusiikoja. Alamittoja ja kiintiötähän täällä ei siialle ole.

Kuvan unohin ottaa, mut tossa kuvakaappaus videolta:

1783359712688.png

1783359862634.png

1783359943738.png

3 tuntia perhon heittoa kelluntarenkaasta reippaassa puuskatuulessa, vaikkakin suojaisen niemen takana. Mut aiheutti kellutteluun omat vinkeensä. Näytti olevan järvellä suursurviaisten eli ephemera vulgata kuoriutuminen menossa, eli tuo siian perhokalastuksen kauden kohokohta. Tommosia isoja päivänkorentoja, toukat uivat veden pinnalle kuoriutumaan ja siinä siialle ravintoa. Tuulesta johtuen en pintaperholla halunnut kokeilla, joten oliivinvihreä pienikuulainen pikkuliitsi (n. 2,5cm) tapsiin ja heittelyä. Näytti toimivan toukkajäljitelmänä, 18 siikaa haviin. Saman verran karkasi. On se jännä tuo siika, joskus (yleensä) aivan älyttömän vaikea ja sitten tuon kuoriutumisen aikaan helpompaa kalastusta ei ole. Lähin pois kun kyllästyin. 3 savukalakokoista, loput semmoisia pieniä pannusiikoja. Alamittoja ja kiintiötähän täällä ei siialle ole.

Kuvan unohin ottaa, mut tossa kuvakaappaus videolta:

1783359712688.png

1783359862634.png

1783359943738.png
Mikä rengas ja räpylät?

Onko räpylät suoraan kahluuhousujen päällä vai onko välissä kahluukenkä, extrasukka tai esim. neopreenikenkä?

Ensimmäinen rengas itselläkin ostossa niin kartoitan mahdollisuuksia myös tuon räpylän osalta..
Noista kengistä vielä. Ursuitin nepparikengät siis käytössä. Nämä poikkeaa neopreenisukista sillain, että näissä on oikea kumipohja reippaalla kuvioinnilla, noilla voi oikeasti kävellä vaikka terävällä kivikolla ilman pelkoa, että rikkoo kahluuhousujen sukat, lisäksi kunnon vetoketju sivussa. Ite aikoinaan aloin käyttämään noita nepparikenkiä ihan vaan siksi, että normi kahluukenkä tuntui ajatuksena liian kömpelöltä tuon renkaan kans potkutellessa. Semmoinen lähes taipumaton mono, ja paksutkin vielä. Nepparikengillä pysyy solakkana ja se on varmasti heti sen +0,05km/h lisävauhtia :lol: Edelleenkään en ole ikinä kahluukenkien kans potkutellut, mut pitäisi ehkä kokeila sillä kun... potkutyylejä on periaatteessa kahta mallia, semmoinen polkeminen ja sitten nii että antaa reisien ja pohkeitten tehä työn ja pitää nilkka vaan rentona, itellä aina tuo jälkimmäinen. Jos kovempaa potkuttelee nii mulla ainakin nykyisin tää nilkka löysänä -tyyli alkaa vähän aiheuttaan kipua, nii joku nilkkaa tukeva kenkä vois olla kokeilemisen arvoinen joskus.

Se on tosiaan tuo kelluntarengas aika veikeä, jos semmoisen meinaat hankkia nii suositus valita tyyni päivä siihen ensitestiin ja opetteluun, tai ei ainakaan mihinkään myräkkään lähtä. Muistan ku ite aikoinaan eka kertaa potkuttelin järvelle päin ja sitten melkee paniikki iski, että miten helvetissä tällä vehkeellä käännytään. Jotain ihmeelistä sivuttain potkimista ja sain renkaan lopulta käännettyä takas rantaan päin. Jälkeenpäin oppinut että tehokkain tapa kääntää rengas on pistää räpylät suoraan kohti pohjaa ja sitten molemmilla jaloilla potkia semmoista saman suuntaista ympyrää että räpylät kohtaa aina siinä "kasin" keskellä. 2-3 tuommoista potkua, riittävän leveänä tehtynä, nii saa tehtyä ihan kokoympyrän.

Noista kengistä vielä. Ursuitin nepparikengät siis käytössä. Nämä poikkeaa neopreenisukista sillain, että näissä on oikea kumipohja reippaalla kuvioinnilla, noilla voi oikeasti kävellä vaikka terävällä kivikolla ilman pelkoa, että rikkoo kahluuhousujen sukat, lisäksi kunnon vetoketju sivussa. Ite aikoinaan aloin käyttämään noita nepparikenkiä ihan vaan siksi, että normi kahluukenkä tuntui ajatuksena liian kömpelöltä tuon renkaan kans potkutellessa. Semmoinen lähes taipumaton mono, ja paksutkin vielä. Nepparikengillä pysyy solakkana ja se on varmasti heti sen +0,05km/h lisävauhtia :lol: Edelleenkään en ole ikinä kahluukenkien kans potkutellut, mut pitäisi ehkä kokeila sillä kun... potkutyylejä on periaatteessa kahta mallia, semmoinen polkeminen ja sitten nii että antaa reisien ja pohkeitten tehä työn ja pitää nilkka vaan rentona, itellä aina tuo jälkimmäinen. Jos kovempaa potkuttelee nii mulla ainakin nykyisin tää nilkka löysänä -tyyli alkaa vähän aiheuttaan kipua, nii joku nilkkaa tukeva kenkä vois olla kokeilemisen arvoinen joskus.

Se on tosiaan tuo kelluntarengas aika veikeä, jos semmoisen meinaat hankkia nii suositus valita tyyni päivä siihen ensitestiin ja opetteluun, tai ei ainakaan mihinkään myräkkään lähtä. Muistan ku ite aikoinaan eka kertaa potkuttelin järvelle päin ja sitten melkee paniikki iski, että miten helvetissä tällä vehkeellä käännytään. Jotain ihmeelistä sivuttain potkimista ja sain renkaan lopulta käännettyä takas rantaan päin. Jälkeenpäin oppinut että tehokkain tapa kääntää rengas on pistää räpylät suoraan kohti pohjaa ja sitten molemmilla jaloilla potkia semmoista saman suuntaista ympyrää että räpylät kohtaa aina siinä "kasin" keskellä. 2-3 tuommoista potkua, riittävän leveänä tehtynä, nii saa tehtyä ihan kokoympyrän.
Renkaaksi tulee Patriot Hydro-X 170 eli tuo airollinen malli, vaikuttaa aika isolta ja tukevalta ratkaisulta. Eihän noilla airoilla samalla tavalla voi soutaa kuten venettä mutta helpottaa oletettavasti ainakin vähän. Katsotaan että joko tälle suvelle saan investoinnin tehtyä.

Renkaaksi tulee Patriot Hydro-X 170 eli tuo airollinen malli, vaikuttaa aika isolta ja tukevalta ratkaisulta. Eihän noilla airoilla samalla tavalla voi soutaa kuten venettä mutta helpottaa oletettavasti ainakin vähän. Katsotaan että joko tälle suvelle saan investoinnin tehtyä.
Kunnon kumirengas, kestävä, mut toisaalta myös vähän painava. Jos vesillä on vähänkään pitempi siirtymä nii airot ovat tosi hyvät olla. Niillä liikkuminen on vaan niin paljon kevyempää, kuin potkuttelu. Lisäksi vähän nopeampi. Souturemmikin tossa näytti olevan eli jalkapohjat remmiä vasten nii saa vetoihin voimaa ilman, että luiskahtaa penkiltä.

Tokmannissa on Kuusamon Räsäset -20%, mutta toimii myös ale-laarin Räsäsiin. Sain 4kpl 5cm versioita vähän yli 20€

Ainakin Lahden Launeen Tokmannissa oli ihan ok valikoima poistolaarissa Räsäsiä

Viimeksi muokattu:
Kevään taimenen vetouistelukokeilun saldo Päijänteellä oli 8-9 taimenta mutta kaikki alamittaisia (60cm). Sinänsä tyytyväinen että pääsi suht nopeasti kärryille miten homma toimii vaikka isompi jäi saamatta. Kun vedet lämpesi jonnekin 15 hujakoille kalat katosi pinnemmasta ja sitten haukea alkoi nousta riesaksi asti. Lopulta oli pakko viheltää peli poikki kun ilman peruketta touhussa ei ole mitään järkeä. Huippuärsyttävää kun joku 4kg limatuubi pureksii pientä taimenvaappua. Joka siima pureksittu katkeamispisteeseen reissun jälkeen.

Perukkeet siimoihin ja kuhanuisteluun siis. Outo vesistö, niin meni useampi reissu lähinnä haukea vedellessä kun vanhat kikat ei toimineet. Mutta eilen alkoi taas oikeaa tuotetta nousemaan veneeseen. Harvemmin tulee näin vaurasta yksilöä useampi kyytiin. Pikkukuhat loisti poissaolollaan ja haukiakaan ei tarvinnut pahemmin irroitella. Ottipeleinä 14cm räminä Karikko modifioiduilla koukuilla ja 12cm Tume. Filettä 20 ruoka-annokseen :joy: Väristä ei osannut sanoa mitään loogista...hopeaa, vihertävää, kellertävää...kaikki kelpas.

Edit: olin ostanut 4kpl noita 12cm (kouru) Tume vaappuja testiin. Heti nasahti tuo 3,5kg kuha hopeiseen ja kaupan päälle pulska hauki ja pari fileahventakin. Vaikuttaa ihan pätevältä tuotteelta ja plussaa että vain kaksi koukkua suht isossa rungossa. Pitikin tilata pieni satsi lisää. Noihin 14cm karikoihin otan keski ja peräkoukun mäkeen ja pistän tilalle sinkulat. Eteen jätän kolmihaaran. Ihan hyvin tuntuu jäävän kiinni ja haavista helpompi irroittaa ja vapautettavat pääsevät vähemmilla vahingoilla.

2.6kg.jpg
2.7kg 2.jpg
3.5kg 3.jpg

Viimeksi muokattu:
Käykös kukaan täällä Vantaanjoella tai muilla eteläsuomen joilla heittelemässä. Onko mitään vinkkejä lipoista, syönti ajoista tai veden määristä? Olisi tarkoitus lähteä ensimmäistä kertaa jokiklastukseen, oma kalastelu kokemus jää pelkästään järvi touhuihin. Kaikki vinkit kelpaa ja jos on "salaisempaa" tietoa paikoista niin saa laittaa yv:täkin :)

Käykös kukaan täällä Vantaanjoella tai muilla eteläsuomen joilla heittelemässä. Onko mitään vinkkejä lipoista, syönti ajoista tai veden määristä? Olisi tarkoitus lähteä ensimmäistä kertaa jokiklastukseen, oma kalastelu kokemus jää pelkästään järvi touhuihin. Kaikki vinkit kelpaa ja jos on "salaisempaa" tietoa paikoista niin saa laittaa yv:täkin :)
Joskus lapsena tuli käytyä. Kelluva pieni vaappu oli melkein paras vaihtoehto, kaikki uppoava jäi varmuudella pohjaan. Kalat, eli pienet hauet tuli käytännössä koskien läheisyydestä. Sateen jälkeen suhteellisen toivottomia paikkoja saada yhtään mitään, koska vesi menee savivelliksi.

Kannattaa piipahtaa ainakin Vantaanjoki Kalatus facebook-ryhmässä.

YT eri videot antaa paljon vinkkejä, moni kalastaa valkoisella jigillä mm. kirjolohta

Statistiikka

Viestiketjuista
311 015
Jäsenet
83 956
Uusin jäsen
TS1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom