finWeazel
Tukijäsen
Enemmän itse jokisuun kalastaja niin mun vastaus suolan kera. Voi olla oikea paikkakin mutta väärä aika. Paikat missä itse tulee kalastettua niin ahvenen parhaat syöntiajat on aika lyhkäisiä ja spefisifisiä ja toistuvat päivästä toiseen. Paikat myös vaihtuvat keväästä kesään ja syksyyn. Se on tosin hyvä, että vaikka vuosien välillä on eroja niin pääperiaatteet samat. Kerran kun löytää systeemit niin seuraavana vuonna on helpompaa.Jokunen kysymys tälläiseltä satunnaiselta kalastajalta...
Minkälaisissa paikoissa joella viihtyvät isommat ahvenet? Enimmäkseen rannalta nakkelua, joskus satunnaisesti soutuvene vesillä. Heinikoita / lumpeikoita / tms. ei juuri ole rannalta täällä päin saavutettavissa. Pieniä ahvenia saa erään pohjapdon lähettyviltä, mutta olishan se helpompaa kokata ja syödä isompia.
Ahveneen liittyen, mikäs olisi kohtuullinen / hyvä ja samalla edullinen vapa tai kombo ahvenen pyyntiin? Oma vapani on ostettu joskus kauan sitten ajatuksella "haukia!", eikä pienet (<= 8g) lipat tunnu oikein lentävän tällä. Suosituskin taisi olla 10-30g. Noilla pikkulipoilla on tullut kirreäkin (istaria) nostettua.
Esimerkiksi yksi jokisuulla oleva väylä minkä reunassa lumpeikkoa niin antaa kalaa yleensä aamulla 08-11. Paras syönti jossain tuolla välissä. Liian aikaisin tai myöhään menee niin kuvittelee ettei ole mitään kalaa ja kun syönti on päällä niin jokaisella vapa soikeana. Ehkä liittyy jotenkin siihen miten ötökät käyttäytyvät/kuoriutuvat/... kasvustossa mikä sitten säteilee läpi koko ekosysteemin. Kuvittelisin, että ahven menee ruuan perässä joessa, siellä missä sapuska,siellä ahven. Onko se sitten jotain hyönteiset mitkä houkuttelee pikkukalat kasvustoon tai joku särki tms. pikkukala jonka perässä koskeen niin ei voi tietää
Kaloja etsiessä ronkkkisin hitaasti dropshot:lla. Nirsompikin kala kyllä ottaa tähän jos on paikalla ja jaksaa yrittää. Jos on kunnon syönti päällä niin jotain nopeampaa uitettavaa. Dropshot/pienet uistimet niin bonuksena voi tärähtää säynettä tms. ahvenen lisäksi. Säyne upea kala.
Viimeksi muokattu: