Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
721
Sit jälleen laskelmia, ettei sähköistäminen olisi kovin tehokas tie päästöjen vähentämiseen. Eli ei tuota nyt osaa sanoa, että kannattaako sähköautoa kuitenkaan ostaa:

”The researchers found that of the six policies they considered, the least effective was electrification. They write “…advancing the full phase out of fossil fuel cars, including hybrids, by 2030 reduces cumulative emissions by less than 3%... Policy efforts should put increasing emphasis on mitigating emissions from cars that exist today, rather than solely focussing on the electrification of new cars.”


 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
229
Sit jälleen laskelmia, ettei sähköistäminen olisi kovin tehokas tie päästöjen vähentämiseen. Eli ei tuota nyt osaa sanoa, että kannattaako sähköautoa kuitenkaan ostaa:

”The researchers found that of the six policies they considered, the least effective was electrification. They write “…advancing the full phase out of fossil fuel cars, including hybrids, by 2030 reduces cumulative emissions by less than 3%... Policy efforts should put increasing emphasis on mitigating emissions from cars that exist today, rather than solely focussing on the electrification of new cars.”


Laskelmathan saadaan tehtyä vähän subjektiivisesti tai kovemmalla yrittämisellä vähän vähemmän subjektiivisesti. Sähköautoiluhan tulee tällä hetkellä suht edulliseksi, mutta hankintahinta on kova. Lisäksi valikoima on kyllä erittäin suppea verrattuna muihin autoihin.

Eihän tässä sähköautoilussa muuta huonoa ole, kuin että osa luulee tosissaan että voidaan heittää kaikki muut autot romukoppaan. Maametallit ei riitä koko maailman autojen täyssähköistykseen, joten tarvittaisiin muita vaihtoehtoja myös. Tällä hetkellä yleinen poliittinen suuntaus on päin seinää.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 575
Kyllä ne maametallit sinänsä riittää. Ongelma on lähinnä, että hybrideillä ja ladattavilla hybrideillä saadaan moninkertaisesti hiilidioksia ja päästöjä yleisestikin vähennettyä verrattuna vastaavaan määrään akustoa sähköautossa.

Autolla kun ajetaan kovin lyhyitä matkoja nykyään ja ko. matkojen sähköistäminen onnistuu paljon tehokkaammin kuin sähköautoilla. Sinänsä sähköiset liikkumavälineet (esim. pyörät ja mopot) ovat jatkossakin varmasti tärkeässä osassa ja niiden tukeminen on paljon perustellumpaa kuin sähköautoilun.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
229
Kyllä ne maametallit sinänsä riittää. Ongelma on lähinnä, että hybrideillä ja ladattavilla hybrideillä saadaan moninkertaisesti hiilidioksia ja päästöjä yleisestikin vähennettyä verrattuna vastaavaan määrään akustoa sähköautossa.

Autolla kun ajetaan kovin lyhyitä matkoja nykyään ja ko. matkojen sähköistäminen onnistuu paljon tehokkaammin kuin sähköautoilla. Sinänsä sähköiset liikkumavälineet (esim. pyörät ja mopot) ovat jatkossakin varmasti tärkeässä osassa ja niiden tukeminen on paljon perustellumpaa kuin sähköautoilun.
Maametallit riittää kun akustot uusitaan koko maailman autoihin sen max parinkymmenen vuoden sykleissä? Nyt Suomen teillä pyörivät Teslathan ovat nykyisen kaltaisilla käytettyjen autojen markkinoilla mihin tavan tallaajalla on pääsy about 10-15 vuoden päästä. Sen kun ostaa parisataatuhatta ajettuna alkaa akusto olla elinkaarensa loppupuoliskolla ja akustojen uusimisesta täytyy tulla halvempaa jos noita autoja aiotaan käyttää yhtä pitkään kuin nykyautoja.

Tykkäisin tosta ajatuksesta ajaa sähköpyörillä ja sähkömopoilla jos asuisin Pekingissä tai New Delhissä. Joku tykkää varmaan suomalaisissakin kaupungeissa eikä siinä mitään vikaa ole, johan meillä lojuu joka kadun varressa ajosta hylättyjä mitä-lie sähkölelujakin. Keskusta-alueella varmasti käteviä pelejä, mutta toisille välimatkat on pitkät. En kulkisi omaa työmatkaani lumihangessa tai räntäsateessa sähkömopolla kun asun sivukylällä.

Autoa viimeksi hankkiessa harkitsin lataushybridejä ja ajossa latautuvia. Yritin suhteuttaa vertailussa eri kustannuksia, vähän kalliimman tai vähän enemmän ajetun voisin ostaa jos sillä säästäis ajossa merkittävästi. Lataushybridit karsiutui hankintahintojensa puolesta ensimmäisenä. Ajossa latautuville jotka mahtui budjettiin lupailtiin 30km rangea jonka jälkeen bensaa alkoi kulua reippaampaa tahtia. Päädyin kaasuautoiluun, koska kulutuksen ansiosta se on merkittävästi bensalla tai dieselillä autoilua edullisempaa ja koska hankintahinta ei ollut ihan hävytön verrattuna bensa- tai diesel-autoon samoilla kilometreillä.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
467
Tykkäisin tosta ajatuksesta ajaa sähköpyörillä ja sähkömopoilla jos asuisin Pekingissä tai New Delhissä. Joku tykkää varmaan suomalaisissakin kaupungeissa eikä siinä mitään vikaa ole, johan meillä lojuu joka kadun varressa ajosta hylättyjä mitä-lie sähkölelujakin. Keskusta-alueella varmasti käteviä pelejä, mutta toisille välimatkat on pitkät. En kulkisi omaa työmatkaani lumihangessa tai räntäsateessa sähkömopolla kun asun sivukylällä.
Niinhän ihmiset teki ennenvanhaan. Pappatunturilla kesät talvet syrjäkylältä isolle kirkolle. Ihmisistä on tullut vaan niin mukavuudenhaluisia kermaperseitä, että istutaan mielummin sohvalle ilmastoituun ja lämmitettyyn sääsuojaan kopin sisälle ja annetaan sen viedä...
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
229
Niinhän ihmiset teki ennenvanhaan. Pappatunturilla kesät talvet syrjäkylältä isolle kirkolle. Ihmisistä on tullut vaan niin mukavuudenhaluisia kermaperseitä, että istutaan mielummin sohvalle ilmastoituun ja lämmitettyyn sääsuojaan kopin sisälle ja annetaan sen viedä...
Juu ja osa Ladalla ja sitä aikaa ennen hevosilla, mutten silti lähde kulkemaan työmatkaani Ladalla enkä hevosella. Maalla ihmiset kantoivat myös kaiken käyttöveden kaivosta tai järvestä ja lämmittivät saunan padassa, silti otan mieluummin kunnan vesijohdosta veden kun on tarjolla. Ennen lämmitettiin tuvat puulla, sitten öljyllä ja niistäkin on onneksi saatu useimmat luopua.

Allekirjoitan kyllä väitteesi ihmisten laiskistumisesta, mutta pidän silti tyhmyytenä mopoilua mustalla jäällä ja pakkassäässä. Yhtä lailla pidän tyhmänä sellaisen auton hankintaa, johon ei ole varaa tai joka ei ole alkuunkaan taloudellinen ajaa. Tällä logiikalla rajaisin tällä hetkellä itse käytetyn auton hankinnassa valikoimasta pois sekä täyssähköiset että diesel-autot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
721
Ennen ei Kela lahettanyt rahaa kotiin. Silla mentiin milla paastiin.
Ja silloin oli myös täystyöllisyys, jos suurinpiirtein selvänä kävi töitä kyselemässä niin pystyi saamaan useammankin työpaikan… menee nyt vahvasti ot käyttövoimista.

Vieläkö on voimassa hihavakio sille, ettei dieseliä kannata valita alle 20tkm/a ajoon?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
2 427
Vieläkö on voimassa hihavakio sille, ettei dieseliä kannata valita alle 20tkm/a ajoon?
Eiko se ala olemaan jo 50t? En ole seurallut mitka nykyaan on polttoaineen hinnat mutta puolivuotta sitten dieseli maksoi sen enamman mita moottori kulutti vahemman.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Eiko se ala olemaan jo 50t? En ole seurallut mitka nykyaan on polttoaineen hinnat mutta puolivuotta sitten dieseli maksoi sen enamman mita moottori kulutti vahemman.
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.

Tuolla voi pyöritellä lukuja:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
910
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.

Tuolla voi pyöritellä lukuja:
Tämä on hauska harhakuva suurimmalla osalla autoilijoita, että ei todellakaan osata laskea yksinkertaista matematiikkaa. Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista:thumbsup:
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Tämä on hauska harhakuva suurimmalla osalla autoilijoita, että ei todellakaan osata laskea yksinkertaista matematiikkaa. Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista:thumbsup:
Kyllä, todellista typerehtimistä.
Mutta sitten jos ajaa vain uudella autolla, niin tuo kulutusero supistuu koska nykyaikainen bensaturbo alkaa olla lähellä dieselin kulutusta. Eikä tarvitse tankkailla mitään Ad-blueta tai muuta kusen tapaista.

Ja mitä tulee vanhempiin kulkuneuvoihin, niin onhan niissä noin 10 vuotta vanhoissa diesel -vehkeissä jo niitä kalliita hajoavia maailmanpelastuslaitteita joiden korjaaminen voi maksaa sen verran että menee äkkiä laskelmat ihan uusiksi. Tietysti osaava diy -mies niitä vain poistelee sitä mukaan kun niitä rikkoutuu...
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
Silloin kun polttoaineett maksoi lähes 2,5€/litra, niin dieselihän ei pienemmän kulutuksen vuoksi tarvinnut kovin kummoisia kilometrejä vuodessa ennen kuin muuttui kannattavammaksi kuin bensa. Riippuu tietysti monesta muuttujasta, mm. kulutuserosta jonka itse hihavakiolla sanon olevan keskivertokinnereissä 5l/ vs 7l/100km.

Tuolla voi pyöritellä lukuja:
Ihan tuota vastaavaa suhdetta tulee oletuksena käytettyä tai oikeastaan parin litran kulutuseroa. Toimii ihan riittävästi kun vähänkin isommista autoista kyse. Tarkentaa voi sitten, jos on tarve. Ja jossain pienimmän segmentin kulkupeleissä ei kannata lopulta edes laskea. Ajaa bensalla sen jokusen tuhat, mitä ajaa.

Itse kun ajan kohtuullisen isolla autolla niin olen laskenut pessimistinä 6 litraa satasella dieseliä. Ja optimistisena 7 litraa bensalla. Veroa makselen aika tarkkaan kuutisen sataa ja bensalle käyttänyt 200€. Nykyhinnoilla 15 tonnia on aika tarkkaan +-0
Dieselissä huollot toki vähän kalliimpia mutta toisaalta noita arvojakin olisi varaa tarkentaa. Eli itselle käy tuo 20k rajaksi kannattavuudelle ja jos jostain syystä sattuisi jäämään alle, maksan sen pienen lisän ihan jo dieselin mukavuudesta.

Toki tuo laskuri ei ota vakuutuksia huomioon. Enkä ole myöskään itse verrannut, onko samoissa malleissa bensan ja dieselin välillä hintaeroa.

Ketään ei kiinnosta yllä olevalla kulutuserolla polttoaineet millään tavalla jos molemmat maksaa 1€/l ja ajetaan bensalla ja sitten kun molemmat maksaa sen 2,5€/l tai enemmän, niin pitää ajaa bensalla kun diesel on niin kallista:thumbsup:
Aika reilu yleistys. Todellisuudessa varsin montaakin kiinnostaa ja nimenomaan aikaisemmin kiinnosti kun montaa dieseliä sai helposti muutettua pakuksi. Nyt niillä pakuiksi muutetuilla kannattaa ajaa niin pitkään kuin mitenkään järkevästi mahdollista.
Ja esim itse en dieselillä ajavana ole bensaan enää palaamassa, oli hintataso mikä hyvänsä. Eli seuraava tulee olemaan sähkö, diesel, vety, kaasu, biojoku jne muttei kyllä bensa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
910
Kyllä, todellista typerehtimistä.
Mutta sitten jos ajaa vain uudella autolla, niin tuo kulutusero supistuu koska nykyaikainen bensaturbo alkaa olla lähellä dieselin kulutusta. Eikä tarvitse tankkailla mitään Ad-blueta tai muuta kusen tapaista.

Ja mitä tulee vanhempiin kulkuneuvoihin, niin onhan niissä noin 10 vuotta vanhoissa diesel -vehkeissä jo niitä kalliita hajoavia maailmanpelastuslaitteita joiden korjaaminen voi maksaa sen verran että menee äkkiä laskelmat ihan uusiksi. Tietysti osaava diy -mies niitä vain poistelee sitä mukaan kun niitä rikkoutuu...
Ihan hatusta vedetty esimerkki valmistaja ja malli, ei toki uusia, mutta uudehkoja ja onhan noissa vielä eroja:
1686247561032.png
1686247649216.png

Se on totta, että aina noissa voi olla rassattavaa, mutta on niitä ituhippivehkeitä noihin bensoihinkin jouduttu istuttamaan ja ihan samat ongelmat kuin dieseleissäkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
910
Aika reilu yleistys. Todellisuudessa varsin montaakin kiinnostaa ja nimenomaan aikaisemmin kiinnosti kun montaa dieseliä sai helposti muutettua pakuksi. Nyt niillä pakuiksi muutetuilla kannattaa ajaa niin pitkään kuin mitenkään järkevästi mahdollista.
Ja esim itse en dieselillä ajavana ole bensaan enää palaamassa, oli hintataso mikä hyvänsä. Eli seuraava tulee olemaan sähkö, diesel, vety, kaasu, biojoku jne muttei kyllä bensa.
Jai ehkä kirjoittamatta, että suurinta osaa ei kiinnosta, koska dieselvero jne. ja tuota jopa kuulee jopa kotona ruokapöydässä ja ei auta vaikka kuinka laskemalla tai jopa omien ajojen kulutusfaktoilla tuon todistelet. Ei ehkä joka viikko töissä, mutta 2-3krt/kk samat keskustelut samojen urpojen kanssa samasta aiheesta. Mutta tosiaan näillä on ne samat argumentit, että euron litra ja ei tartte polttoainetta miettiä ja vaikkapa se 3€/l, niin diesel on niin perkeleen kallis ajaa kun dieselvero jne.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
Jai ehkä kirjoittamatta, että suurinta osaa ei kiinnosta, koska dieselvero jne. ja tuota jopa kuulee jopa kotona ruokapöydässä ja ei auta vaikka kuinka laskemalla tai jopa omien ajojen kulutusfaktoilla tuon todistelet. Ei ehkä joka viikko töissä, mutta 2-3krt/kk samat keskustelut samojen urpojen kanssa samasta aiheesta. Mutta tosiaan näillä on ne samat argumentit, että euron litra ja ei tartte polttoainetta miettiä ja vaikkapa se 3€/l, niin diesel on niin perkeleen kallis ajaa kun dieselvero jne.
Niin jäi ja muuttuuhan tuo asia jos puhutaan suurimmasta osasta, ei "ketään ei kiinnosta".

Tämä lienee sitä samaa porukkaa, joka enemmän tai vähemmän vitsin mukaan tankkaa aina kahdella kympillä joten hinnan muutokset eivät näy. Ja muutoin kuuluisivat tuonne tyhmät ihmiset -ketjuun. Merkittävä osahan ei lopulta edes aja vuodessa mitään merkittäviä kilometrimääriä joten asian ei pitäisi siten edes kiinnostaa.

En toisaalta välitä itsekään lähteä noihin keskusteluihin kovin suuresti. Varsinkin vielä hetki sitten dieselin ollessa jopa bensaa kalliimpaa, riitti aina joku kysymään. Vero suuruutta näistä ei yleensä kysy kukaan. Jos on kysynyt niin olen tyytynyt toteamaan maksavani dieselin mukavuudesta mieluusti pari satkua vuodessa vs bensa ja keskustelu loppuu yleensä siihen.

Toisaalta osa sähköllä ajavista ei näe muita vaihtoehtoja, osalla diesel on se ainoa oikea, osalla bensa. Silloin keskustelu aiheesta on joka tapauksessa turhaa jos ei olla kiinnostuneita toisen osapuolen tilanteesta ja näkemyksistä.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Tämä lienee sitä samaa porukkaa, joka enemmän tai vähemmän vitsin mukaan tankkaa aina kahdella kympillä joten hinnan muutokset eivät näy. Ja muutoin kuuluisivat tuonne tyhmät ihmiset -ketjuun. Merkittävä osahan ei lopulta edes aja vuodessa mitään merkittäviä kilometrimääriä joten asian ei pitäisi siten edes kiinnostaa.
Ja näistä osa ajelee onnellisena VAG-dieselillä ja katselee kulutusmittaria joka näyttää lukemia 5.x/100km. Todellisuus sitten kun mitataan täyteen tankattaessa voi olla jopa tuplat, eikä vraggine ilmoittele edes vikakoodein tai saati mittariston vikavaloin aiheesta yhtään mitään... Ehkä katsastuksessa huomataan, jos sielläkään. Ostin nimittäin joskus tuollaisen juuri katsastettuna ja ihmettelin kuinka etenkin kaupunkiajossa kuluttaa niin helkkaristi. Lopulta selkisi jotta oli hiukkasuodatin tukkeutumassa ja suoritti tyhjennyspolttoa jatkuvasti etenkin kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan niin tukossa että olisi auto siitä osannut ilmoitella edes vikakoodein.
Monikohan 20€/krt -tankkaaja ajelee vastaavalla viallisella vehkeellä...
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 717
Ja näistä osa ajelee onnellisena VAG-dieselillä ja katselee kulutusmittaria joka näyttää lukemia 5.x/100km. Todellisuus sitten kun mitataan täyteen tankattaessa voi olla jopa tuplat, eikä vraggine ilmoittele edes vikakoodein tai saati mittariston vikavaloin aiheesta yhtään mitään... Ehkä katsastuksessa huomataan, jos sielläkään. Ostin nimittäin joskus tuollaisen juuri katsastettuna ja ihmettelin kuinka etenkin kaupunkiajossa kuluttaa niin helkkaristi. Lopulta selkisi jotta oli hiukkasuodatin tukkeutumassa ja suoritti tyhjennyspolttoa jatkuvasti etenkin kaupunkiajossa. Ei kuitenkaan niin tukossa että olisi auto siitä osannut ilmoitella edes vikakoodein.
Monikohan 20€/krt -tankkaaja ajelee vastaavalla viallisella vehkeellä...
Yhden VAG-tekeleen olen omistanut ja sillä ajoin noin nolla kilsaa kun haluttiin ostaa pois. Eli olen jäävi sikäli kommentoimaan niiden osalta.
Mutta tuo näyttämä on kyllä osassa aivan totaalisen pielessä. Moni uskoo koska ei jaksa, ei osaa jne tarkistaa. Itse olen oman toki tarkistanut ja tyyliin kymmeneen naksuun asti tankaten sai 0,1 eroa joten hyvin on paikallaan mutta tottakai aina pyritään tankkaamaan täyteen ja lasketaan siinä kohdassa.

Eikä noita katsastuskaan kyllä taida huomioida. Uudenkarheisiin tulee se kulutustietojen luku katsastukseen joten mahdollisesti siinä mutta muuten ei. Kunhan palaa puhtaasti niin siinä kaikki.

En ole omasta seurannut, miten suorittaa polttoa mutta joskus huomannut hetkellisen kulutuksen olevan varsin reilua. Eli sitäkin kautta voisi polton huomata jos kiinnostusta on.

Bensasta taas aikanaan haettiin aika pitkään vikaa kun kulutti paljon muttei näkynyt missään. Pääasiassa tällaisissa kuitenkin kyse viallisesta kulkupelistä joten sikäli ei kuulu tähän ketjuun. Toisaalta mikä tahansa edes etäisesti nykyaikainen kulkupeli pystyisi indikoimaan sen, jos kulutus on selvästi pielessä aikaisemmasta / oletetusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
721
Tuo tosiaan riippuu paljon autosta. Kaverilla on 2011 V60 D5 awd ja kesällä vie 7l ja talvella kympin, koska webasto koko ajan käytössä ja ajo pääosin nurkkapyöritystä.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
2 297
Tuo tosiaan riippuu paljon autosta. Kaverilla on 2011 V60 D5 awd ja kesällä vie 7l ja talvella kympin, koska webasto koko ajan käytössä ja ajo pääosin nurkkapyöritystä.
Mitä tutuilla on noita 3L kuutosdieseleitä, mersuja, audeja ym, niin noita samoja lukemia suunnilleen.
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
338
Tuo tosiaan riippuu paljon autosta. Kaverilla on 2011 V60 D5 awd ja kesällä vie 7l ja talvella kympin, koska webasto koko ajan käytössä ja ajo pääosin nurkkapyöritystä.
Nykyautoissa todellisen kulutuksen saisi tietysti näytettyä millilleen oikein kaikkine tietokoneineen. Valmistaja ei vain halua muuttaa ”oikein” näyttävää lukemaa ja että taulussa näkyy jatkuvasti 17l/100. Vaikka tekisi niitä 20 euron tankkauksia, niin pikku logista laskisi todellisen kulutuksen, kun tankataan täyteen.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo eipä ommallakaan 3 litraisella Audilla päässyt edes matka-ajossa alle 7 litraan satkulla mitenkään.
 
Liittynyt
02.08.2022
Viestejä
46
Rowan Atkinsonilta näkemys saähköautoilusta, ei ollenkaan pöllömpi sillä olemmekö siirtymässä akkuautoihin vain koska se on tällä hetkellä muodikasta ja piakkoin kun jotain uutta tulee markkinoille; hylkäämme akkuautot ja siten vain tuemme kertakäyttökulttuuria?
Artikkeli summasi kyllä täydellisesti omat ajatukset aiheesta. Miksi laittaa paukut 100 % sähköautoihin, kun vanhaa autokantaa voitaisiin hyödyntää HVO-dieselin, biokaasun ja synteettisen polttoaineen avulla? Unohtamatta myöskään sitä vetyä. Itse omistan patteriauton, mutta ei ole realismia, että kaikki vaihtaisivat sellaiseen.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
898
Artikkeli summasi kyllä täydellisesti omat ajatukset aiheesta. Miksi laittaa paukut 100 % sähköautoihin, kun vanhaa autokantaa voitaisiin hyödyntää HVO-dieselin, biokaasun ja synteettisen polttoaineen avulla? Unohtamatta myöskään sitä vetyä. Itse omistan patteriauton, mutta ei ole realismia, että kaikki vaihtaisivat sellaiseen.
Esim. Neste my dieselin tyyppistä diiseliä ei pystytä valmistamaan sellaisia määriä mikä riittäisi tyydyttämään diiselin tarpeen.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Esim. Neste my dieselin tyyppistä diiseliä ei pystytä valmistamaan sellaisia määriä mikä riittäisi tyydyttämään diiselin tarpeen.
Ja sen tuottaminen kuluttaa energiaa aivan saatanasti. Mut joo eipä kaikkia paukkuja tarvii laittaa 100% sähköautoihin, kyllähän nytkin on vaikka mitä eri vaihtoehtoja liikkua ja niin varmasti on tulevaisuudessakin.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
201
Kyllä ne maametallit sinänsä riittää. Ongelma on lähinnä, että hybrideillä ja ladattavilla hybrideillä saadaan moninkertaisesti hiilidioksia ja päästöjä yleisestikin vähennettyä verrattuna vastaavaan määrään akustoa sähköautossa.

Autolla kun ajetaan kovin lyhyitä matkoja nykyään ja ko. matkojen sähköistäminen onnistuu paljon tehokkaammin kuin sähköautoilla. Sinänsä sähköiset liikkumavälineet (esim. pyörät ja mopot) ovat jatkossakin varmasti tärkeässä osassa ja niiden tukeminen on paljon perustellumpaa kuin sähköautoilun.
Mikä on vastaava määrä akustoa? Ei ilmeisesti ainakaan saman kapasiteetin akusta puhuta, koska on hyvin vaikea ymmärtää, miten autosta tulisi ympäristöystävällisempi lisäämällä siihen polttomoottori sähköisen voimalinjan rinnalle.

Vaikka huomioisi sähköautojen yleisesti ottaen plugareita isommat akut, niin akkutuotanto aiheuttaa väitetysti 150-200 kg CO2-päästön jokaista kilowattituntia kohden. Esim. 30 kwh akulla varustetussa autossa (tätä suuruusluokkaa esim. e-Golf ja Ioniq Electric) tämä tarkoittaa auton akkutuotannossa syntyvän 4500-6000 kg hiilidioksidia. Ioniqin tai Golfin plugari-versiossa on suuruusluokkaa 10 kwh akku, eli sen tuotannossa syntyy 1500-2000 kg hiilidioksidia. Auton tuotantoprosessin aikainen hyöty on siis 3000-4000 kg hiilidioksidia plugarin hyväksi.

Kun yhden bensiinilitran polttaminen tuottaa n. 2,3 kg hiilidioksidia, niin sähköautoon ja plugariin hiilineutraalia sähköä ladattaessa plugari saa kuluttaa käytön aikana karkeasti 1300-1700 litraa polttoainetta ennen kuin päästöt ovat tasoissa. Esim. 2 l / 100 km kulutuksella plugari saavuttaa tuon rajan selvästi alle 100 000 kilometrin ajomäärällä - sen jälkeen plugari on ympäristölle haitallisempi kuin sähköauto.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 575
Puhutaan siitä määrästä CO2:sta joka saadaan ilmakehästä pois sillä, että se 7 autoilijaa vaihtaa polttiksesta plugariin kuin yksi vaihtaa sähköön (jolloin akustojen teho ja tuotantomäärä sama).

Toki jos akustojen tuotantomäärä on rajaton ja hinta halpa niin mikäs siinä sähköautoa vaan jokaiselle.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
201
Puhutaan siitä määrästä CO2:sta joka saadaan ilmakehästä pois sillä, että se 7 autoilijaa vaihtaa polttiksesta plugariin kuin yksi vaihtaa sähköön (jolloin akustojen teho ja tuotantomäärä sama).

Toki jos akustojen tuotantomäärä on rajaton ja hinta halpa niin mikäs siinä sähköautoa vaan jokaiselle.
Ymmärretty.

Taloudellisessa mielessä taidetaan länsimaissa olla jo ainakin lähellä kansansähköautoja. Tuotantokapasiteettia pystytetään ja kehityksessä on yhtä sun toista keskikokoista ja -hintaista automallia aiempien pikkukippojen ja suurten autojen välimaastoon.

Suurempi ongelma on ehkä kuluttajien tottumattomuus - kantama, latausahdistus ja muut perinteiset syyt ajavat valitsemaan polttomoottorilla varustetun auton. Useinhan sähköautoilijaksi päädytään porttihuumeena toimivan plugarin kautta.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Verrattuna normaalin dieselin valmistukseen?
Joo siihen verrattuna muistaakseni noin 1,5 kertaisesti. Ja sitten kun sitä vertaa muihin käyttövoimiin(susipaskan hyötysuhteen takia) niin alkaa huomaamaan että tommosen tuottaminen yksityisautoiluun ei ole järkevää.

Varmasti tuolle on rekoille yms käyttötarkoituksensa mutta en jaksa uskoa että se tulee yleistymään yksityisautoilussa ikinä siinä määrin että korvaisi mitään muita käyttövoimia(esimerkiksi perinteistä dieseliä)
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
1 849
Mielenkiinnolla odotin Thaimaan-reissua kun olin vuokrannut neljäksi viikoksi polttisauton alle, miten siihen suhtautuu melkein kahden vuoden sähköautoilun jälkeen. Alle valikoitui kai muutaman vuoden vanha bensakäyttöinen ja automaattivaihteinen Suzuki Ciaz sedan joka muistuttaa lähinnä jotain sedan Toyota Corollaa (toiveena oli jokin halpa diesel-käyttöinen avolava pickup mutta niistä oli vain kaikkein kalliimpia enää tarjolla).
Jotain hajahuomioita:

1. Hieman "hassulta" mutta ei erityisen häiritsevältä tuntui auton vaihteenvaihtelu ohituskaasutuksissa yms. kun on ehtinyt tottua sähköauton kiihdyttelyn tasaisuuteen ilman vaihteenvaihtoja, mutta pieni juttu kai.

2. Jossain vaiheessa >90km/h vauhdeissa alkoi moottorin ääni vähän häiritsemään, mutta siihen osasyynä oli välillä päälle unohtunut "sporttimoodi" joka ilmeisesti käytti melko pieniä vaihteita isoissakin vauhdeissa. Tilanne parani kun sporttimoodin muisti laittaa pois. Vaikka sähköauto edelleen on keskimäärin hiljaisempi ajaa kuskillekin, oli tuo Ciaz minulle yleisesti ottaen "tarpeeksi hiljainen".

3. Muutama 300-400km päiväreissu tuli tehtyä, ja myönnettävä se on että helpotti kun ei tarvinnut miettiä latailua kesken matkan, varsinkaan vieraassa maassa missä ei tiedä missä voi ladata ja mitä äppejä tms. tarvitsee. Vielä kun kävi tankkaamassa tankin täyteen juuri ennen matkaa, ei tullut minkäänlaista range-ahdistusta päästä tuollainen matka perille asti ja ehkä takaisinkin. Käytettiin paikallista etanolibensaa E20, toimintamatka olisi kai sitten ollut vieläkin parempi oikealla bensalla.

4. Huvikseni välillä testasin miten edes löytäisin latauspaikkoja Thaimaasta ja mitä siellä edes on. Puhelimen ChargeFinder ei tuntunut löytävän koko Thaimaasta yhtäkään latauspaikkaa, höhhöhhöö. Onneksi sentään GoogleMaps tuntui tietävän latauspaikkoja, esim. maaseudulla syömään pysähtyessä lähin olisi ollut jossain 5km päässä Google Mapsin mukaan.

En sen enempää opiskellut mitä lataustarjoajia Thaimaassa on mutta varsin monella isommalla bensa-asemalla näin ison kyltin "EV Station" jonka oletan olevan jokin paikallinen (iso?) lataustarjoaja, ihan vain nimestä päätellen (EV = electric vehicle). Ehkä niillä sitten on joku äppikin vai kävisikö kortti-/käteismaksukin?

EDIT: Ilmeisesti nuo "EV Station" olivat siis "PTT EV Station PluZ", juuri noilla varsin usein eteen osuvilla PTT-huoltoasemilla näin noita isoja "EV Station"-kylttejä, varsinkin isommissa taajamissa.


5. Maaseudulla ajaessa oli välillä turhan stressaavaa kun suht hyväkuntoiselta vaikuttavalla tiellä saattoi yhtäkkiä olla yksi tai parikin syvää kuoppaa tai vituix menneen tien korjauspaikkauksen jäljiltä kummallinen korkea "kuhmu" tiessä (mikä hemmetti noissakin "kuhmuissa" on kun niitä niin paljon näki), rengas tärähti kovaa jos ei ehtinyt väistämään tai nopeasti laskemaan nopeutta. Niissä tilanteissa kyllä olin tyytyväinen että alla oli keveämpi polttomoottoriauto, raskaampi sähköauto olisi ottanut kuoppiin vielä kovempaa, en tiedä olisiko rengas mennyt.

6. Ehkä eniten jäin sähköautoilussa kaipaamaan tilanteita joissa parkkeerasin jonnekin kadulle sivuun odottamaan jotain, odottelua saattoi tulla puolikin tuntia. Melkein +40 asteen helteessä ei autossa mielellään viettänyt aikaa paria minuuttia kauempaa edes ikkunat auki ilman että ilmastointi on päällä.
Sähköautolla ei olisi ongelma, pitää vaikka auton käynnissä "vapaalla" tai Teslan jossain "camp" tai "dog"-moodissa jotta sisällä on kiva viileä ilma.
Polttis piti sitten aina pitää tyhjäkäynnillä käryämässä koko aika, välillä ketutti tehdä niin jos vieressä oli joku myyntikoju jonka myyjä sai haistella katkujani koko ajan tms. No, tuolla kuitenkin auton tyhjäkäyntiin tunnutaan suhtautuvan paljon vapaamielisemmin kuin Suomessa tai EU:ssa.

Mietin kaiken kaikkiaan että edes jos asuisi Thaimaassa pidempään, tuskin kuitenkin valitsisin siellä sähköautoa polttiksen sijaan, ainakaan vielä. Siellä ei taida tulla polttisauton matkakulut kovin paljoa edes kalliimmaksi kuin sähköllä ajelu, kattavaa vertailua en tehnyt mutta ainakin paikalliset välillä valittavat sähkön kalleutta (myös maaseudun kodeissa), kun taas polttoaineet ovat Suomeen verrattuna halpaa kuin saippua. Lisäksi turistina joutuisi kai edelleen opiskelemaan ennalta mitä lataustarjoajia on ja pitääkö olla äppi tai tägi ja voiko ulkomaalainen edes rekisteröityä heidän palveluunsa jne. (jostain olen käsittänyt että monessa thaimaalaisessa kauppakeskuksessa saattaa olla ilmainenkin sähköauton lataus, en tiedä ovatko koko ajan varattuina).

Suomessa tilanne on päinvastainen, melko isoine ajoineni sähköautoilu on minulle taloudellisesti paljon järkevämpi valinta kuin pitäytyä polttisautossa; pienemmilla ajoilla tilanne luultavasti olisi toinen.

Jonkin verran siellä näin sähköautoja ainakin isompien taajamien luona, Tesla Model Y vaikutti olevan suosittu ja sitten näin aika monta kiinalaista BYD Atto 3 sähköautoa. Minkäänlaista Suomen tilannetta siellä ei näe missä näkee parikymmentä valkoista Tesla Model 3:sta (tai nykyisin yhä enemmän Y:tä) yhden päivän aikana.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
721
6. Luulen, että jossain vaiheessa sähköauton ”tyhjäkäynti” varmaan kielletään sitten kun ovat valtavirtaa, yhtälailla siinä menee energiaa hukkaan ja tulee päästöjä, vaikkeivat ne pakoputkesta tulekaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
1 849
6. Luulen, että jossain vaiheessa sähköauton ”tyhjäkäynti” varmaan kielletään sitten kun ovat valtavirtaa, yhtälailla siinä menee energiaa hukkaan ja tulee päästöjä, vaikkeivat ne pakoputkesta tulekaan.
En usko koska energiaa kuitenkin menee suht vähän (verrattuna siihen että autoa oikeasti liikuttaa; moottorin ei tarvitse sähköautossa olla edes varsinaisesti käynnissä jotta ilmastointi tai lämmitys toimisi), ja polttisautojen tyhjäkäyntikiellossa on taidettu enemmän ajatella sen aiheuttamia hiukkaspäästöjä lähialueille, kuin energiankulutusta. Lisäksi väitteestä että ilmastoinnin käyttäminen aiheuttaa päästöjä voi olla montaa mieltä. Entä jos auton akku onkin ladattu esim. aurinko- tai tuulienergialla?

Esim. Teslan dog moden/camp moden tai vastaavan "parkki-ilmastoinnin" käytön kieltäminen on yhtä todennäköistä kuin auton sisätilalämmittimen käytön kieltäminen (kun käytetään esim. lohkolämmitintä). Viehän sekin lisäenergiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 245
6. Luulen, että jossain vaiheessa sähköauton ”tyhjäkäynti” varmaan kielletään sitten kun ovat valtavirtaa, yhtälailla siinä menee energiaa hukkaan ja tulee päästöjä, vaikkeivat ne pakoputkesta tulekaan.
Siinäs kieltävät, varmaan valvontakin onnistuu tooodella hyvin.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
898
6. Luulen, että jossain vaiheessa sähköauton ”tyhjäkäynti” varmaan kielletään sitten kun ovat valtavirtaa, yhtälailla siinä menee energiaa hukkaan ja tulee päästöjä, vaikkeivat ne pakoputkesta tulekaan.
Joo, ehkä ei nyt kuitenkaan. Päästötöntä sähköä riittää kaikkiin Suomen sähköautoihin yllin kyllin. Ja voihan sitä kotona vääntää patterit täysille ja säätää lämpötilan kohilleen ulko-ovea avaamalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
721
En usko koska energiaa kuitenkin menee suht vähän (verrattuna siihen että autoa oikeasti liikuttaa; moottorin ei tarvitse sähköautossa olla edes varsinaisesti käynnissä jotta ilmastointi tai lämmitys toimisi), ja polttisautojen tyhjäkäyntikiellossa on taidettu enemmän ajatella sen aiheuttamia hiukkaspäästöjä lähialueille, kuin energiankulutusta. Lisäksi väitteestä että ilmastoinnin käyttäminen aiheuttaa päästöjä voi olla montaa mieltä. Entä jos auton akku onkin ladattu esim. aurinko- tai tuulienergialla?

Esim. Teslan dog moden/camp moden tai vastaavan "parkki-ilmastoinnin" käytön kieltäminen on yhtä todennäköistä kuin auton sisätilalämmittimen käytön kieltäminen (kun käytetään esim. lohkolämmitintä). Viehän sekin lisäenergiaa.
Olen toista mieltä. Lämmitys vie reilusti enemmän sähköä kuin auton liikuttaminen, millään muulla tavoin en keksi, miksi kesällä pääsee 15-25kWh/100km kulutuksiin kun talvella on aika normaalia 40-60kWh/100km.

Juu, polttisten päästö on välittömästi näkyvä, mutta onhan hytin pitäminen lämpöisenä eräällä tavoin energian hukkaamista kun kyseessä ei kuitenkaan ole asunto ja jossain ne päästöt aiheutuvat kun jollain se sähkö on tuotettava. Vaikka se sähkö tehtäisiin ympäristöä kuormittamatta, on se pois se kuitenkin muusta kulutuksesta.

Olihan tuosta puhetta viimeeksi viime talvena kun sähkö uhkasi loppua, ettei sisätiloja lämmitettäisi turhaan, eli skrabaa ikkunat auki ja matkaan sähköautollakin:

Fingrid: Auton sisätilaa ei kuulu lämmittää, jos sähköpula uhkaa – kireällä pakkasella autojen lämmitys vie ydinvoimalan verran sähköä (yle.fi)

Asiaa sivuten; polttomoottoreiden päästöjä seurataan, mutta miksei polttoaineella toimiviin lisälämmittimiin päde yhtäläiset säädökset päästöjen osalta?

Esilämmitätkö autoa pakkasella? Se voi tuottaa enemmän päästöjä kuin varsinainen ajomatka | Tekniikka&Talous (tekniikkatalous.fi)

Siinäs kieltävät, varmaan valvontakin onnistuu tooodella hyvin.
Samaa luulen. Siksi liikenteen päästöjen vähentämisen eteen tehdyt toimet ovat näennäistä näpertelyä kun ei oikeasti käännetä kaikkia kiviä päästöjen vähentämiseksi.

Mutta nyt menee vahvasti ohi aiheen...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
1 849
Olen toista mieltä. Lämmitys vie reilusti enemmän sähköä kuin auton liikuttaminen, millään muulla tavoin en keksi, miksi kesällä pääsee 15-25kWh/100km kulutuksiin kun talvella on aika normaalia 40-60kWh/100km.
Millä sähköautolla noin suuri ero tulee? Esim. minun (pienehköllä) sähköautollani kulutus on kesäisin omissa ajoissani esim. 15kWh/100km, ja talvisin pakkasilla ehkä jossain 18-19 kWh/100km. Lisäksi talven lukemista monesti leikkauttuu pois regen-osuus koska auto ei edes yritä ladata kylmää akkua jarrutuksista tulevalla energialla kuten tekee lämpimämmillä keleillä, joten läheskään kaikki talvisin lisääntynyt kulutus ei ole lämmityksen ansiota.

Tietenkin vielä se että viestissäni puhuin auton viilennyksestä ilmastoinnilla Thaimaassa, en auton lämmittämisestä Suomen talvipakkasilla parkissa, vaikka toki jälkimmäinen on mielestäni vastaavalla tavalla tärkeä asia ja olen sitä sähköautollani käyttänytkin. Kuvittelisin että monesti viilennys vie vähemmän energiaa kuin lämmitys, ainakin jos on niin kylmää että joutuu vastuksilla lämmittämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 245
Viimeisimmät maantieajot omalla olleet 12,3-14kwh/100km. Motarinopeuksissa (about tikkari+10) on ollu 18-19kwh/100km

talvella en tullu seurattua niin paljoa mutta jossain 20-22välil mentiin
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
12 753
Olen toista mieltä. Lämmitys vie reilusti enemmän sähköä kuin auton liikuttaminen, millään muulla tavoin en keksi, miksi kesällä pääsee 15-25kWh/100km kulutuksiin kun talvella on aika normaalia 40-60kWh/100km.
30kWh/100km lämmitykseen, avoauto, vai linja-auto? :)

Jos nyt puhutaan ajamisen aikaisestä lämittämisestä, eli kilometreistä eikä jostain ulkoruokinnasta parkkipaiklla tyyppisestä.

Jos sähkövastus lämmitys, ja oikeasti menee 15-30kwh tunnissa lämmitykseen, niin polttoaine lämmitys voisi olla kovasana jos akkujen riittävyyden kanssa tulee ongelmia.

Jos energiankulutus ei ole normaalia kyseiselle automallille, niin toki ensin etsiä se mistä johtuu. jos lämmityssähköteho on muutama kilowatti, niin vika ei voi olla lämmityksessä, haisee aukuille.

Edit:
No ajoneuvon mallia ei ole mallittu, :)
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 629
Millä sähköautolla noin suuri ero tulee? Esim. minun (pienehköllä) sähköautollani kulutus on kesäisin omissa ajoissani esim. 15kWh/100km, ja talvisin pakkasilla ehkä jossain 18-19 kWh/100km.
Lämmitys ei tosiaan vie ”kuin” muutamaa kilowattia tunnissa kunhan auto on lämminyt. Eihän vastauksissa ja/tai lämpöpumpussa riittäisi edes teho mihinkään kymmenien kilowattinen kulutukseen.

Model 3 -20 C vei about 2.5kW

Villi arvaus että isoilla eroilla oli pätkä ajosta. Jos auto lämmitetään jääkalikasta normaaliin tavoitelämpöön ja ajetaan sitten 5km pätkä, ja iltapäivällä sama toiseen suuntaan, niin onhan se kilometrikulutus näennäisesti kova, mutta ei se ole ne kilometrit mitkä kulutuksen aiheuttaa.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
467
Juu, polttisten päästö on välittömästi näkyvä, mutta onhan hytin pitäminen lämpöisenä eräällä tavoin energian hukkaamista kun kyseessä ei kuitenkaan ole asunto ja jossain ne päästöt aiheutuvat kun jollain se sähkö on tuotettava. Vaikka se sähkö tehtäisiin ympäristöä kuormittamatta, on se pois se kuitenkin muusta kulutuksesta.

Olihan tuosta puhetta viimeeksi viime talvena kun sähkö uhkasi loppua, ettei sisätiloja lämmitettäisi turhaan, eli skrabaa ikkunat auki ja matkaan sähköautollakin:

Fingrid: Auton sisätilaa ei kuulu lämmittää, jos sähköpula uhkaa – kireällä pakkasella autojen lämmitys vie ydinvoimalan verran sähköä (yle.fi)
Tässä ollaan ehkä nyt vähän menneen ja uuden maailman välissä. Pitkään on ajateltu, että energiatehokkuus ja energian säästäminen on avaimia päästöjen vähentämiseen. Nyt kuitenkaan suomen sähköntuotannossa ei ole käytännössä päästöjä jäljellä - fossiilisia polteltaan enää sähkön ja kaukolämmön yhteistuotannossa, ja siihen ei sähkönkulutus vaikuta. Toisekseen sähköä on välillä verkossamme liikaa (tuulinen tai aurinkoinen sää) ja välillä siitä on pulaa (kireät tyynet pakkasaamut).

Sähkön "hukkaaminen" silloin kun sähköä on liikaa, on yhdentekevää, koska sähköä on joka tapauksessa enemmän kuin kulutusta. Silloin taas kun sähköstä uhkaa tulla pulaa, kaikki sähkön säästö on hyvästä. En usko kuitenkaan, että mitään "turhaa" kannattaa kieltää. Edes sähköauton sisätilan lämmitystä. Kannattaa vain tehdä sähköstä sähköpulan uhatessa niin kallista, ettei mitään turhaa sähkövimpainta pidetä päällä.

Sähköautollehan tuossa on eräänlainen win-win mahdollisuus. Auto voi latautua halvalla tuulisina öinä, ja lämmittää sisätilansa akusta otetulla sähköllä riippumatta siitä mikä sähkön hinta on juuri silloin kun autoa tarvitsee lämmittää liikkellelähtöä varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
721
Millä sähköautolla noin suuri ero tulee? Esim. minun (pienehköllä) sähköautollani kulutus on kesäisin omissa ajoissani esim. 15kWh/100km, ja talvisin pakkasilla ehkä jossain 18-19 kWh/100km. Lisäksi talven lukemista monesti leikkauttuu pois regen-osuus koska auto ei edes yritä ladata kylmää akkua jarrutuksista tulevalla energialla kuten tekee lämpimämmillä keleillä, joten läheskään kaikki talvisin lisääntynyt kulutus ei ole lämmityksen ansiota.

Tietenkin vielä se että viestissäni puhuin auton viilennyksestä ilmastoinnilla Thaimaassa, en auton lämmittämisestä Suomen talvipakkasilla parkissa, vaikka toki jälkimmäinen on mielestäni vastaavalla tavalla tärkeä asia ja olen sitä sähköautollani käyttänytkin. Kuvittelisin että monesti viilennys vie vähemmän energiaa kuin lämmitys, ainakin jos on niin kylmää että joutuu vastuksilla lämmittämään.
30kWh/100km lämmitykseen, avoauto, vai linja-auto? :)

Jos nyt puhutaan ajamisen aikaisestä lämittämisestä, eli kilometreistä eikä jostain ulkoruokinnasta parkkipaiklla tyyppisestä.

Jos sähkövastus lämmitys, ja oikeasti menee 15-30kwh tunnissa lämmitykseen, niin polttoaine lämmitys voisi olla kovasana jos akkujen riittävyyden kanssa tulee ongelmia.

Jos energiankulutus ei ole normaalia kyseiselle automallille, niin toki ensin etsiä se mistä johtuu. jos lämmityssähköteho on muutama kilowatti, niin vika ei voi olla lämmityksessä, haisee aukuille.

Edit:
No ajoneuvon mallia ei ole mallittu, :)
Mini Countryman phev. Työmatka-ajossa 7km/suunta, ei kotilatausta. Kauppalehti sai C40 sähköautolla reilun 60kWh:n kulutuslukemia vastaavassa käytössä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 629
Mini Countryman phev. Työmatka-ajossa 7km/suunta, ei kotilatausta. Kauppalehti sai C40 sähköautolla reilun 60kWh:n kulutuslukemia vastaavassa käytössä.
Tässä on vähän se ongelma että mitataan kulutusta joka ei aiheudu matkasta per matka.

Se kylmän auton lämmittäminen vie pari kilowattituntia keleistä riippuen, ja se ei siitä muutu ajoit autolla metrin tai 1000 km. Eikä siitäkään lämmitätkö ennakkoon vai ajon aikana (jos auto tavoitelämpöön ehtii), toki jotain säästää ylläpitolämmössä jos lämmittää myöhemmin, mutta ei missään nimessä läheskään kaikkea.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 332
Mini Countryman phev. Työmatka-ajossa 7km/suunta, ei kotilatausta. Kauppalehti sai C40 sähköautolla reilun 60kWh:n kulutuslukemia vastaavassa käytössä.
Aika mielenkiintoinen vertailu.... vetasit omaa ajoa omalla autolla johobkin lehden testiin ? Jossa ajettiin niin millaista ajoa ? Tunti jumissa ruuhkassa pysäyksissä -40c ja tästä teit päätelämän että paskat sähköautot tarvii liikkumiseen talvalla kolminkertaisen määrän ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 502
Aika mielenkiintoinen vertailu.... vetasit omaa ajoa omalla autolla johobkin lehden testiin ? Jossa ajettiin niin millaista ajoa ? Tunti jumissa ruuhkassa pysäyksissä -40c ja tästä teit päätelämän että paskat sähköautot tarvii liikkumiseen talvalla kolminkertaisen määrän ?
Keskimääräinen ajomatka päivässä just ennen koronaa oli 32km (Suomalaisten autonkäytöstä luodaan tarkoituksellisesti väärää kuvaa, väittää Autoliitto – ”Yhtälö vaikuttaa näissä olosuhteissa mahdottomalta”). Pari vuotta aiemmin enemmän eli tullee ilmeisesti alaspäin sitä mukaa kun autoilu kallistuu.

Anyways yhtään liioittelematonta ei siis ole sanoa että kertasuorite on alle puolet tuosta. Ts. Koti->työ->kauppa(30-45min)->koti tulee talvella lämmityksen kannalta käytännössä 3 ajoa keskimäärin ~11km. Eli ei se nyt ihan hirveän väärin ole verrata sitä todellista kulutusta tommoseen 7km/pätkä ajoon. Kusematta lappiin ajetaan max. kerran vuoteen kun vastaavasti kodin lähellä olevassa kaupassa käydään 100 kertaa…
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 644
Mini Countryman phev. Työmatka-ajossa 7km/suunta, ei kotilatausta. Kauppalehti sai C40 sähköautolla reilun 60kWh:n kulutuslukemia vastaavassa käytössä.
Keskinopeus fillariluokkaa ja lämmitys täysillä sivuikkunan ollessa raollaan?

Mersun paritonninen EQA vie hitaassa ajossa ilman jäähdytystä/lämmitystä noin 11-15 kWh/100 km. Valitaan yläraja. Lämmityslaiteen maksimiteho on 7 kW. TM 05/22 mukaan taajama-ajossa sisätilojen lämpiäminen -7:stä +23°C:een kesti 9,5 minuuttia. Normaalisti tuon ajan jälkeen lämmitysteho suunnilleen puolittuisi, mutta oletetaan ikkunan olevan auki, jolloin puhkuu 7 kW koko ajan.

Kulutus 7 km matkalla eri keskinopeuksilla:
50 km/h, 15 kWh + 100 / 50 * 7 kW = 29 kWh/100 km
40 km/h, 32,5 kWh/100 km
30 km/h, 38,3 kWh/100 km
25 km/h, 43 kWh/100 km
20 km/h, 50 kWh/100 km
15 km/h, 61,7 kWh/100 km

Nähdään, että fillariluokan keskinopeuksilla, 15-25 km/h, voidaan päästä mainitsemiisi 45-60 kWh/100 km -kulutuksiin.

Toisaalta olisi fiksua sulkea ikkuna, jolloin lämmityslaite puolittaisi tehon noin 10 minuutin kohdalla. Ja asettaa pyynti talvella alemmas kuin +23 C. Ja käyttää lämmityslaitteen huipputehoa rajoittavia eco-tiloja, mikä toimii 7 km työmatkalla aivan hyvin. Pitkät matkat ääripakkasilla sitten ilman ecoa.

Katselin sovelluksesta, että kulutuksellasi liikuttaisi talvella täyden tripletin (Up, Mii ja Citigo) saattuetta, eli kuusi vetävää pyörää ja yli 3,7 tn omamassaa. Tammikuun puolivälissä päiväkeskikulutukset pyörivät 13,x-20,0 välillä. Pitkän ajan kulutus talven ajalta oli 15,8, tosin mukana on myös maaliskuuta, eli ilman sitä ehkä 16,5-17. Pidän talvella ajaessa ulkovaatteita, enkä turhia lämmittele kuin kissa uuninpankolla. Näkyvyys ja kanssamatkustajat pitää kuitenkin huomioida.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
217 489
Viestejä
3 865 512
Jäsenet
66 491
Uusin jäsen
Santtu94

Hinta.fi

Ylös Bottom