Käyttökohteita auton 12 V akulle?

Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
322
Keskustelu voisi kuulua suoraan Autot, veneet jne. alueelle..

Näin nörttinä kiinnostaisi kuulla ajatuksia voisiko tuota ylimääräiseksi päätynyttä 12 voltin akkua käyttää mitenkään nörttimäisiin asioihin.

- voisiko akkua käyttää esim. UPSina, jonka rakentaisi Rasper Piillä?
- jouluvalot parvekkeelle; tänä energiakriisin kynnyksellä ehkä vähän överi ajatus
- minkälainen muunnin tarvitaan, jos haluaisin virtaa ns. patteriradiolle? Missä tällaisia muuntimia/regulaattoreita myydään? Onko helppo tehdä itse?
- överi virtapankki älypuhelimelle? Minkälainen muunnin väliin?

Kuulen mielelläni minkälaisia jatkoelämiä te keksitte tai olette jo rakentaneet auton akulle.

auton_akku.jpg
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
322
Luultavasti järkevin teko olisikin viedä se sinne; mikäli olisi der Kaput.

Mutta kun harrasteneisuusgeeni saa vallan, niin sitä vain keksii uusia käyttökohtaita vielä kunnossa olevalle. Tuli mieleen:
- ladata sähkö-RC-auto sellaisessa paikassa, jossa ei ole verkkovirtaa saatavilla. (ei yleensä ole milloinkaan)
- käyttää voimanlähteenä sähköperämoottorille
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 373
Tähän kuuluu tietty vastata et viet kierrätykseen ja saat siitä sen 10-15 eur -> osta kaljaa.

No joo. Tuleekohan noista vielä kaasuja jos latailee sisätiloissa? Joskus varoiteltiin. Jos tulee niin se kannattaa huomioida harrastekäytössä.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
322
Hyvä huomio tuo "paukkukaasu". Kyseessä on Bemarissa ollut akku, jossa on ihan erikseen letku vedyn poistolle. Uusissa akuissa ei myyjän mukaan ole enää tätä vaaraa.

Luinpa aiemmin aivoille tuon 'vie kierrätykseen' muodossa 'vie SER-asemalle'. Enpä tiennytkään, että kierrätyskeskus olisi valmis maksamaan. Miksi ne olisivat kiinnostuneet ns. ongelmajätteestä? Onko akussa jotain arvokasta materiaalia?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 352
Hyvä huomio tuo "paukkukaasu". Kyseessä on Bemarissa ollut akku, jossa on ihan erikseen letku vedyn poistolle. Uusissa akuissa ei myyjän mukaan ole enää tätä vaaraa.

Luinpa aiemmin aivoille tuon 'vie kierrätykseen' muodossa 'vie SER-asemalle'. Enpä tiennytkään, että kierrätyskeskus olisi valmis maksamaan. Miksi ne olisivat kiinnostuneet ns. ongelmajätteestä? Onko akussa jotain arvokasta materiaalia?
Lyijyä. Kyllä akuista muutama kymmenen senttiä kilolta maksetaan.

Käynnistysakun käyttäminen vapaa-ajan/harrasteakkuna on yleisesti aika huono ratkaisu. Käynnistysakku on suunniteltu käynnistykseen, niin tuollaisessa jatkuvassa käytössä pienellä kuormituksella siitä saa ulos ehkä puolet akun nimelliskapasiteetista. Jos akku on vielä vanha, niin kapasiteetti ei ole tuotakaan. Toki kokeilu ei maksa mitään jos laturi löytyy jo ennestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 457
Jos kotoa löytyisi valmiiksi akku + laturi, niin hommaisin jonkun halpis-invertterin.

En niinkään UPS:iksi, vaan siihen että pidemmän sähkökatkon sattuessa saisi pyöritettyä jääkaappia ja pakastinta yhden yön yli tjsp.

Myös joku usb-c 60W step-up laturi läppäreille / älypuhelimille olisi kiva.

Käynnistysakku on sinänsä väärä vehje tuohon, mutta jos tarkoituksena on varautua harvinaiseen sähkökatkoon, niin kauheasti kalliita erikoiskamoja ei huvittaisi ostaa.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
241
Pieni aurinkopaneeli sille ja landelle tv/älylaitelataukseen ja sähköperämoottorille. Vanhoja akkuja ei vaan useampia kannata rinnan yhdistellä, kun huonoin akku pyrkii vetämään muut yhtä huonoksi.

Itsellä yksi akku trailerin aisalaatikossa GPS-paikantimille ja vinssille. Sen voi ottaa kantoon, kun jokin kone tarvitsee apuvirtaa tai rälläköidään jossain, minne autolla ei pääse.

Aikoinaan vanhoja akkuja sai elvytettyä uuden veroiseksi, kun kippasi nesteet pihalle, pesi vesiletkulla kennostoa niin kauan, ettei mustaa enää tullut ja sitten uudet hapot sisään. Nykyisin kennolevyt saattavat olla niin ohuet, että on syöpynyt jo puhki, eikä pesuvaraa ole.

Käynnistysakku menee nopeammin pilalle kuin normaali, mutta se kuitenkin on ilmainen ja ylimääräinen tässä tapauksessa, joten kaikki mitä siitä saa irti on pelkkää plussaa.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
304
Käynnistysakun käyttäminen vapaa-ajan/harrasteakkuna on yleisesti aika huono ratkaisu. Käynnistysakku on suunniteltu käynnistykseen, niin tuollaisessa jatkuvassa käytössä pienellä kuormituksella siitä saa ulos ehkä puolet akun nimelliskapasiteetista. Jos akku on vielä vanha, niin kapasiteetti ei ole tuotakaan. Toki kokeilu ei maksa mitään jos laturi löytyy jo ennestään.
Mä tein pari kesää sitten just ton kokeilun sähköperiksen kanssa ja totesin ettei kannata. Ellei sitten perverssillä tavalla tuosta latailuprosessista nauti joka kerta kun on vähän ajellut.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
241
Mä tein pari kesää sitten just ton kokeilun sähköperiksen kanssa ja totesin ettei kannata. Ellei sitten perverssillä tavalla tuosta latailuprosessista nauti joka kerta kun on vähän ajellut.

Akku pitää mitoittaa energiasisällöltään käyttötarpeen mukaan, samoin latauslaitteen teho. Mitä tyhjemmäksi lyijyakku puretaan, sitä lyhyemmäksi käy elinikä. Karkeita suosituksia on että starttiakun nimelliskapasiteetista voisi purkaa 20% ja agm-akusta 40-50%. Litiumista ilmeisesti saa ottaa koko energiamäärän ulos, mikä kyljessä luvataan.

Kyllä aurinkopaneelilla pitäisi saada pienemmät ajotarpeet latautumaan itsestään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 457
Akku pitää mitoittaa energiasisällöltään käyttötarpeen mukaan, samoin latauslaitteen teho. Mitä tyhjemmäksi lyijyakku puretaan, sitä lyhyemmäksi käy elinikä. Karkeita suosituksia on että starttiakun nimelliskapasiteetista voisi purkaa 20% ja agm-akusta 40-50%. Litiumista ilmeisesti saa ottaa koko energiamäärän ulos, mikä kyljessä luvataan.

Kyllä aurinkopaneelilla pitäisi saada pienemmät ajotarpeet latautumaan itsestään.
Lifepo-akusta voi ottaa ~koko energiamäärän ulos (jättäisin silti muutaman prosentin ylös ja alas bufferia).

Li-ion ja lipo-akuista ei todellakaan kannata, vaan syklata korkeintaan 80% nimelliskapasiteetista.
 
Liittynyt
17.09.2022
Viestejä
17
Pistin mökillä aurinkopaneelin 12V (auton)akkuun kiinni Motonetin hauenleuka tupakansytytinpistorasian ja siihin sitten sisään USB-tupakansytytinlaturin. Oli helppo ja halpa ratkaisu. Tosin kukaan Motonetissä ei osannut kertoa, kuinka monta ampeeria tuosta hauenleuasta voi päästää läpi. Itse pistin siihen 2x2A USB pistokkeen eli 4A näyttäisi tulevan läpi ilman ongelmia.
Sitä en osaa sanoa, kuinka käytännöllinen tuo auton akku olisi "överinä virtapankkina".
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
241
Lifepo-akusta voi ottaa ~koko energiamäärän ulos (jättäisin silti muutaman prosentin ylös ja alas bufferia).

Li-ion ja lipo-akuista ei todellakaan kannata, vaan syklata korkeintaan 80% nimelliskapasiteetista.
Litiumien tyhjäksi purkaminen on erittäin kuormittavaa akulle, mutta kuluttajakäytössä suojapiiri katkaisee virran ennen kuin akku vaurioittuu. Litiumiin painettu energiasisältö on käsittääkseni sallittu purkumäärä, suojapiiri ohittamalla saisi enemmänkin ulos. Parhaiten akku kait säilyy jossain puolivarattuna.

Pistin mökillä aurinkopaneelin 12V (auton)akkuun kiinni Motonetin hauenleuka tupakansytytinpistorasian ja siihin sitten sisään USB-tupakansytytinlaturin. Oli helppo ja halpa ratkaisu. Tosin kukaan Motonetissä ei osannut kertoa, kuinka monta ampeeria tuosta hauenleuasta voi päästää läpi. Itse pistin siihen 2x2A USB pistokkeen eli 4A näyttäisi tulevan läpi ilman ongelmia.
Sitä en osaa sanoa, kuinka käytännöllinen tuo auton akku olisi "överinä virtapankkina".
Tuon mallinen muovipistoke on periaatteessa tarkoitettu 10A virralle, ainakin kaikissa japseissa. Itse olen 30A vetänyt, mutta silloin on naaras on oikea sytyttjän lämpöä kestävä teräs/pakeliittirunko ja pistoke eri mallinen, joka saa paremmpin kontaktia eikä sula:
tupakansytytin pistoke - AK24.fi
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
471
Vie kierrätykseen. Sille on todennäköisesti syynsä, ettei se ole enää bemarissa kiinni. Ei ole kiva jäädä keskelle järveä kun akku tyhjenee.
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
1 614
Käynnistysakun käyttäminen vapaa-ajan/harrasteakkuna on yleisesti aika huono ratkaisu. Käynnistysakku on suunniteltu käynnistykseen, niin tuollaisessa jatkuvassa käytössä pienellä kuormituksella siitä saa ulos ehkä puolet akun nimelliskapasiteetista. Jos akku on vielä vanha, niin kapasiteetti ei ole tuotakaan. Toki kokeilu ei maksa mitään jos laturi löytyy jo ennestään.
Mitenköhän sitten näiden ns. vapaa-ajan akkujen kanssa. Kelpaakohan niitä käyttää paremmin jonkin invertterin kanssa?

Yksi käynnistysakku tuossa ylimääräisenä varalla ja siihen invertteri. Pitäisiköhän katsella noita vapaa-ajan akkuja...
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
241
Mitenköhän sitten näiden ns. vapaa-ajan akkujen kanssa. Kelpaakohan niitä käyttää paremmin jonkin invertterin kanssa?

Yksi käynnistysakku tuossa ylimääräisenä varalla ja siihen invertteri. Pitäisiköhän katsella noita vapaa-ajan akkuja...

Totta kai vapaa-ajan akku on parempi invertterille. Niissä on paksummat levyt, jotka kestävät enemmän syväpurkamista. Mutta kannattaako vapaa-ajan akkua hankkia erikseen, jos on ylimääräinen käynnistysakku nurkissa vanhenemassa? Eikä se käynnistysakkukaan pistä pahaksi, jos otat siitä energiaa vain sen 10-20% ja lataat mahdollisimman pian täyteen. Vastaavasta vapaa-ajan akusta voit ottaa noin 40%.

Exide lupaa ("vapaa-ajan") geeliakuilleen noin 95% purkumahdollisuuden, ennen kuin akku alkaa vaurioitua ennenaikaisesti. Se on mielestäni aika paljon.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
322
Tällainen kapistus (Biltemassa) ei taida muuntaa akun 12 volttia 9:ksi?

Edelleen projektina hyötykäyttää auton wanhaa akkua johonkin - kuten esim. matkaradioon (9 V). Olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa josko kiinnittäisi wanhan akun johonkin sopivaan paikaan autoa ja käyttäisi sitä virtalähteenä autokameran (dash cam) ollessa parkkivahtina. Bemareissahan akku on peräkontissa ja konehuoneen puolella olisi tyhjää tilaa.

2022-11-26_175408.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 867
Viestejä
3 397 158
Jäsenet
60 906
Uusin jäsen
Antikristus

Hinta.fi

Ylös Bottom