Käyttöjärjestelmälle oma ssd

Liittynyt
23.05.2022
Viestejä
2
Onko järkevää asentaa käyttöjärjestelmä(t) erilliselle esim. 500gb ssd:lle ja ostaa 1tb ssd tiedostoille, vai ostanko pelkästään 2tb ssd:n ja laitan kaiken siihen?
 

KiD83

Persu
Tukijäsen
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
1 021
Itse suosisin yhtä nvme asemaa, koko tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Onhan siinä. Jos käyttöjärjestelmä(t) päättää kipata itsensä tai jonkun malwaren kautta, ei mene sen mukana sitten muuta kuin itse OS sekä helposti korvattavat ohjelmat. Itsellä 256gb SSD Windowsin levynä joka on ollut vallan riittävät niin kapasiteetiltaan kuin luku- ja kirjoutusnopeuksiltaan, mutta vm. kuvittelisin ehkä olevan vähän haitaksi jos käyttää aktiivisesti raskaita ohjelmia, kuten video- tai kuvanmuokkaimia. Muuten sitten pelit ja tärkeät tiedostot erillisellä NVME levyllä.
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Jos pcie M.2 NVME levyä ostat niin parempi ostaa yleensä iso, koska laajennuspaikkoja on rajallinen määrä (yleensä yksi tai kaksi emolevyssä vakiona).
Isomman levyn voi osioida, joten käyttöjärjestelmän voi joka tapauksessa asentaa uudelleen muiden tiedostojen levyltä häviämättä mikäli tarvetta ilmaantuu.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Tapoja on monia, itsellä on m.2 nvme 500gb levy jossa perus ohjelmat ja käyttöjärjestelmä, 80gb vasta menny täs reilu vuoden aikana kun kone on kasattu. Steampelit on sitte omalla perus sata3 väylässä 2tb ssd:llä ja pari 4tb hdd:tä varastolevyinä.

Itse tykkään et winukka on aina fyysisesti omassa, johtaa ajasta jolloin hdd:t tuppasi porsimaan itsellä (2006-2013 välillä) ja sit vaan menetti sen kovon datan.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Tässä vielä yksi tulokulma.
Eli säätäjät, virittelijät ja harrastajat ja muistien kellottajat ja curve-optimoijat tuhoaa itse oman Windows-asennuksen kerran vuodessa.
Asennus vaan vähitellen lahoaa kun vakaat asetukset haetaan tuottamalla sinisiä ruutuja. Ei ole väliä millä levyllä Windows on ja käyttäjän tiedostot ei yleensä häviä.
Sinisiä ruutuja tulee tietyn aikaa sen jälkeen kun koneessa on uusi komponentti, bios tai käyttisversio ja aina tulee jotain uutta.
Jos laittaa säätämistä varten erillisen Windows-asennuksen vanhalle SATA SSD:lle niin ehkä näiltä voi osaksi välttyä.

Koulukunta joka hakee mahdollisimman kestävää systeemiä ja laittaa käyttiksen ja datan eri levyille voi olla ihan eri porukka, joka ei välttämättä puuhastelisi yllä mainittua virittelyä.

SSD:t tykkää siitä jos ne on vain puolitäynnä. Tosin käyttäjän oma terveys on ainoa joka oikeasti merkkaa jotain, levyt on helppo vaihtaa uusiin.
Mulle tulisi yksi hyvä 2 TB levy ja tärkeät tiedostothan on Googlen tai MS:n pilvipalvelussa, en ala itse mitään varmuuskopioita ylläpitämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Eli säätäjät, virittelijät ja harrastajat ja muistien kellottajat ja curve-optimoijat tuhoaa itse oman Windows-asennuksen kerran vuodessa.
Hei, tuo on mielenkiintoinen juttu. Mistä löytyisi lisätietoa, mitä ja paljonko kestää säätää ja mikä menee överiksi eli tuhoaa Windows-asennuksen?
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Hei, tuo on mielenkiintoinen juttu. Mistä löytyisi lisätietoa, mitä ja paljonko kestää säätää ja mikä menee överiksi eli tuhoaa Windows-asennuksen?
Ei kai siitä ole muuta kuin mutu-juttua.
Mun omien havaintojen mukaan etenkin epävakaat muistit eli muistien kellotuskokeilut saa Windowsin lahoamaan, mutta siitä on jo mennyt aikaa kun nykyiset muistit tuli viilattua.
Curve-optimizer on multa vielä tekemättä. En ole ihan varma onko hyödyt isommat kuin haitat. Sopivaa sadepäivää odotellessa.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Ei kai siitä ole muuta kuin mutu-juttua.
Mun omien havaintojen mukaan etenkin epävakaat muistit eli muistien kellotuskokeilut saa Windowsin lahoamaan, mutta siitä on jo mennyt aikaa kun nykyiset muistit tuli viilattua.
Curve-optimizer on multa vielä tekemättä. En ole ihan varma onko hyödyt isommat kuin haitat. Sopivaa sadepäivää odotellessa.
Joskus sadepäivinä olen muistien kellottamista hieman googlaillut, ja vastaan on tosiaan tullut mainintoja winkkarin uudelleenasennuksista. En ole viitsinyt tuota vielä paljon kokeilla, kun ei ole kovin miehekkäitä muistejakaan toistaiseksi:D

Edit: Curve-optimizer viitannee AMD-puolelle, mulla Intel käytössä.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 834
Riippuu myös mitä pelaa. Itse olin vuosia käyttänyt 128Gt:n SSDtä ajatellen että riittää loppuelämäksi kun ei siellä ole kuin Windows ja pari softaa. Yllättäen se meni täyteen jatkuvasti ja päivitin 256Gt:n malliin aikana kun 500 gigaiset olivat vielä kalliita. Ei mennyt kauaa kun sekin oli täynnä!

Nyt siirsin Saved Games kansion toiselle SSD:lle joka on juurisyy miksi tuo C asema tykkää täyttyä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 930
Tää riippuu niin käyttäjästä ja mitä tekee koneellaan.
Jos ei todellakaan wareta tms(vähentää mahdollisuutta koko koneen uudelleen asennukselle viruksien tms takia), niin pitäisin vaan isompaa levyä jossa kaikki.
Jos hieman huolimattomampaa käyttöä, niin asennetut yhdelle ja varmuuskopiot ja vastaavat paskat toiselle levylle ja käyttikselle oma kolmas. Tällöin voi ruuvata sen/ne irti kun vetää koneen puhtaaks pelkäämättä että lähtee kaikki data sileeks.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Täällä on pöytäkoneessa SATA-SSDt käyttislevyinä, M.2 NVMe softalle ja datalle joka oikeasti kaipaa kaistaa ja lopuille sitten pyörivä kiekko.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 295
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom