Käyttäjät raportoivat emolevyn vaihtoa vaativasta viasta Asuksen uusilla lippulaivapuhelimilla

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
dsc-0017-jpg_1.jpg


Asuksen kuluvan vuoden lippulaivapuhelinten on havaittu kärsivän toistaiseksi tuntemattomasta viasta, jonka seurauksena laitteen emolevy on jouduttu vaihtamaan takuuhuollossa. Käyttäjäraporttien mukaan puhelin saattaa esimerkiksi jäätyä kesken käytön ja käynnistyä uudelleen virhetilaan, jossa lukee "waiting for flashing full ramdump". Ramdump on tiedosto, johon järjestelmä tallentaa muistissa olleet tiedot juuri ennen virheen syntymistä. Jotkut käyttäjät ovat onnistuneet poistumaan virhetilasta tietyllä näppäinyhdistelmällä mutta useimmille tästä ei ole ollut hyötyä.

Ensimmäiset havainnot ongelmasta ovat elokuulta ZenFone 8 mallilla mutta syksyn mittaan käyttäjien raportit ovat kiihtyneet ja laajentuneet koskemaan myös ZenFone 8 Flip ja ROG Phone 5 malleja. Pohjoismaissa toimivan elektroniikkaliikkeen työntekijäksi ilmoittautuneen henkilön mukaan tapauksia on kirjattu kyseisessä ketjussa yhteensä 14 kappaletta ZenFone 8:n osalta. Asuksen Zentalk-foorumilla tapauksia on raportoitu tähän mennessä kymmeniä. Vian perimmäinen syy ei ole tiedossa eikä Asus ole toistaiseksi kommentoinut asiaa.

Lähteet:
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
653
Flashin korruptoitumisesta on kysymys hyvinkin varmasti. Noita on ollut erilaisilla alustoilla ja korjauksena toimii softapäivitys, jossa virheellinen tai riksialtis käynnistyssekvenssi on korjattu.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Flashin korruptoitumisesta on kysymys hyvinkin varmasti. Noita on ollut erilaisilla alustoilla ja korjauksena toimii softapäivitys, jossa virheellinen tai riksialtis käynnistyssekvenssi on korjattu.
Softavikakin on mahdollinen mutta toisaalta Asus on korjannut vian huollossa vaihtamalla emolevyn. Jos vika olisi korjattavissa firmwaren flashauksella, niin tuskin Asus lähtisi emolevyä vaihtamaan? Lisäksi sama ongelma on esiintynyt myös custom ROM/kernel käyttäjillä.

Eniten tapauksia vaikuttaa olevan ZenFone 8 käyttäjillä ja toistaiseksi kaikki vialliset laitteet on valmistettu huhti-toukokuussa. Yhden teorian mukaan kyseessä saattaisi olla viallinen valmistuserä mutta toisen esitetyn teorian mukaan laitteet vain rikkoutuvat muutaman kuukauden käytön jälkeen esimerkiksi liian korkeiden lämpöjen vuoksi. Snapdragon 888 järjestelmäpiiri käy tunnetusti melko lämpöisenä ja Asus on säätänyt ZenFone 8:n lämmönhallintaa viime aikoina. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun piirit vioittuvat korkeiden lämpöjen vuoksi.
Niin tai näin, niin tapauksia alkaa olemaan melko paljon. Uutisessa mainituista yhden liikkeen 14 viallisesta ZenFone 8 laitteesta kuusi on kuulemma raportoitu Tanskassa. Samainen henkilö kertoi, että he ovat myyneet 203 laitetta eli viallisten osuus olisi noin 3%. Enää ei voida puhua pelkästään maanataikappaleista vaan jonkinlaisesta tyyppiviasta ainakin ZenFone 8:n kohdalla.
So here's a little update.

We've sold a total of 203 units, 35 of which are from the past month. So far we've sent in 6 phones with this issue. That's actually a lot considering it's 6 out of 9 total service tickets created, while one being physical damage/insurance service.

This is quite bad imo.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
380
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun piirit vioittuvat korkeiden lämpöjen vuoksi.
Itsellä aikanaan 2 kpl Nexus 5X luureja, molemmilla sama kohtalo. Ilmeisesti lämpö sulatti juotokset, koska reflow uunilla sai puhelimen palaamaan eloon vähäksi aikaa. Toki vaikea sanoa, että olisiko softalla voinut korjata vian esimerkiksi rajoittamalla prossua. Peruskäyttäjän ongelmaa tämä ei olisi tietenkään jälkikäteen korjannut, jos luuri on jo bootloopissa.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Itsellä aikanaan 2 kpl Nexus 5X luureja, molemmilla sama kohtalo. Ilmeisesti lämpö sulatti juotokset, koska reflow uunilla sai puhelimen palaamaan eloon vähäksi aikaa. Toki vaikea sanoa, että olisiko softalla voinut korjata vian esimerkiksi rajoittamalla prossua. Peruskäyttäjän ongelmaa tämä ei olisi tietenkään jälkikäteen korjannut, jos luuri on jo bootloopissa.
LG ei koskaan tarkentanut ongelman syytä mutta kertoi vian olleen "a loose contact between components", mikä viittaa juotosten pettämiseen. Todennäköisesti kyseessä oli nimenomaan ongelma CPU:n kanssa, kun disabloimalla ytimiä puhelin palasi elävien kirjoihin.
After acknowledging the problem with the G4, LG confirmed that the issue was caused by “a loose contact between components”, and it’s possible that a similar problem has reoccurred with other models too. The cancellation of Nexus 5X hardware replacements certainly backs up this theory, although we would expect LG to have addressed such a problem with subsequent hardware generations.
Asuksella oli hiljattain ongelmia myös ROG Phone 2:n kanssa, kun virranhallintapiiri antoi periksi useilla käyttäjillä. Siitäkään Asus ei antanut mitään lausuntoa, vaan käyttäjät paikansivat viallisen komponentin itse. Uusien mallien kanssa kyseessä lienee kuitenkin eri vika.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 072
Softavikakin on mahdollinen mutta toisaalta Asus on korjannut vian huollossa vaihtamalla emolevyn. Jos vika olisi korjattavissa firmwaren flashauksella, niin tuskin Asus lähtisi emolevyä vaihtamaan? Lisäksi sama ongelma on esiintynyt myös custom ROM/kernel käyttäjillä.

Eniten tapauksia vaikuttaa olevan ZenFone 8 käyttäjillä ja toistaiseksi kaikki vialliset laitteet on valmistettu huhti-toukokuussa. Yhden teorian mukaan kyseessä saattaisi olla viallinen valmistuserä mutta toisen esitetyn teorian mukaan laitteet vain rikkoutuvat muutaman kuukauden käytön jälkeen esimerkiksi liian korkeiden lämpöjen vuoksi.
Jos taustalla on viallinen erä, eikä mitään takaisinvetoa tehdä, murentaa ainakin omissa silmissä pahasti luottamusta.
Toisaalta, jos ostat huippumallin ja lähes DOA niin luuri huoltoon ja emon vaihto? Itse odottaisin tuossa kohdassa suoraan uutta kappaletta käteen, en mitään mahdollisesti viikkojen odottelua ja korjattua kappaletta.

Yleisellä tasolla voisi EU mielestäni linjata tämän kaltaisiin jonkin järkevän, kuluttajaa palvelevan toimintamallin osana kokonaisuutta laitteiden korjattavuudesta jne.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Jos taustalla on viallinen erä, eikä mitään takaisinvetoa tehdä, murentaa ainakin omissa silmissä pahasti luottamusta.
Toisaalta, jos ostat huippumallin ja lähes DOA niin luuri huoltoon ja emon vaihto? Itse odottaisin tuossa kohdassa suoraan uutta kappaletta käteen, en mitään mahdollisesti viikkojen odottelua ja korjattua kappaletta.

Yleisellä tasolla voisi EU mielestäni linjata tämän kaltaisiin jonkin järkevän, kuluttajaa palvelevan toimintamallin osana kokonaisuutta laitteiden korjattavuudesta jne.
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut. Itsekin olin jo asentamassa OmniROMia puhelimeen mutta pitää vielä odotella tämä case ensin. Käyttäjä tietysti ottaa riskin, kun menee bootloaderin avaamaan mutta oletus on, että laitteessa ei pitäisi olla mitään piilevää vikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 072
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut. Itsekin olin jo asentamassa OmniROMia puhelimeen mutta pitää vielä odotella tämä case ensin. Käyttäjä tietysti ottaa riskin, kun menee bootloaderin asentamaan mutta oletus on, että laitteessa ei pitäisi olla mitään piilevää vikaa.
Tuohon on vaikea lisätä mitään. Voi vain toivoa, että saadaan jonkin tason esimerkkitapausta takuuehtojen osalta.
Omasta mielestäni käyttäjä ottaa ensisijaisesti customin kanssa riskin nimenomaisesti firmiksen osalta. On varsin kestämätön tilanne, jos raudassa oleva tyyppivikakin jää käyttäjän vastuulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 449
Kuluttajariitalautakunta joskus linjasi, että jos laite on rootattu, on teoreettinen mahdollisuus ylikellottaa ja käyttää laitetta muutoin kuin valmistaja on tarkoittanut ja siksi takuu eikä virhevastuu ei päde.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Kuluttajariitalautakunta joskus linjasi, että jos laite on rootattu, on teoreettinen mahdollisuus ylikellottaa ja käyttää laitetta muutoin kuin valmistaja on tarkoittanut ja siksi takuu eikä virhevastuu ei päde.
Muistan kyseisen tapauksen ja sinällään se on ihan järkeenkäypä linjaus.
Jotkut valmistajat (ainakin Google, OnePlus, Fairphone ja nykyään myös Xiaomi) sallivat bootloaderin avaamisen menettämättä takuuta. Laite pitää kuitenkin palauttaa vakio firmwareen huoltoa varten. Ilmeisesti ajatuksena on, että jos laitteen onnistuu rikkomaan ylikellottamalla tms. niin sitä ei enää saisi palautettua stock kuntoon. Tuo olisi hyvä linjaus Asuksellekin ja monelle muulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 449
Jep, juttelin taannoin Oneplussan Suomen vastaavan kanssa ja roottaus oli sallittua. Eri juttu sitten se, jos muutat ohjelmistoa ja hajotat sen. Itse olen rootatussa op8 ajanut ihan stock-ohjelmistoa.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
728
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut.
Kalliimmissa malleissa kai monella toiveena olisi, että valmistaja pystyisi tuottamaan isompaa hintaa vastaan jotain mahdollista lisäarvoa myös softapuolella ettei jonkun signeerattomana rar-pakettina random binääreinä xda-foorumeilla jakavan hackerman88:n tarvitsisi uunituoreeseen puhelimeen alkaa tekemään custom rommeja. Eri juttu sitten jos alkaa olla tuen loppupuolella oleva laite tai budjettikapula.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Ongelmalla saattaa olla jotain yhteyttä WiFi:n/hotspotin toimimattomuuteen. Varsinkin ROG Phone 5:n kanssa on ollut ongelmia WiFi:n kanssa ja Asus tarjoaa siihenkin emolevyn vaihtoa korjaukseksi.
Having said that, many ROG Phone 5 users say that the Wi-Fi and Hotspot function is not working for them. A simple Google search reveals that the Wi-Fi issue with ROG Phone 5 is rampant with potentially thousands affected.

ROG Phone 5 owners say they have tried contacting Asus but to no avail. However, some who went to the service center said that Asus has replaced the motherboard on their devices and that it has resolved the Wi-Fi not working issue for them.

While some suggested that the issue was caused by a faulty software update, it looks like the hardware is to blame since many users say Asus is either offering a replacement or refunding the device amount.
Ennen kuin WiFi lakkaa toimimasta niin käyttäjät ovat raportoineet selittämättömästä rebootista. Aika vahvasti alkaa näyttämään siltä, että WLAN modeemi tai joku muu piiri siellä kärähtää.
My phone too suddenly switched off and now neither WiFi nor hotspot is turning on... I did everything but nothing is happening...
just in 4 month the wifi and hotspot cant turn on. before it happen my phone suddenly shutdown by it own. i turn back it on and the wifi cant connect. now i already send it to asus servis center for claim warranty.
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 315
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut. Itsekin olin jo asentamassa OmniROMia puhelimeen mutta pitää vielä odotella tämä case ensin. Käyttäjä tietysti ottaa riskin, kun menee bootloaderin avaamaan mutta oletus on, että laitteessa ei pitäisi olla mitään piilevää vikaa.
Kysäsempä Asukselta josko olisi jotain kommenttia tähän.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 018
Jonkinlaista lausuntoa tässä kaivattaisiin Asukselta. Lisäksi tehokäyttäjillä on ikävä tilanne, jos on ehtinyt unlockata bootloaderin. Asus ei silloin korjaa laitetta takuuseen, vaikka kyseessä olisi tyyppivika eikä custom ROMia olisi edes vielä asentanut. Itsekin olin jo asentamassa OmniROMia puhelimeen mutta pitää vielä odotella tämä case ensin. Käyttäjä tietysti ottaa riskin, kun menee bootloaderin avaamaan mutta oletus on, että laitteessa ei pitäisi olla mitään piilevää vikaa.
Ei korjaa takuuseen mutta onneksi on virhevastuu.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Ongelmalla saattaa olla jotain yhteyttä WiFi:n/hotspotin toimimattomuuteen. Varsinkin ROG Phone 5:n kanssa on ollut ongelmia WiFi:n kanssa ja Asus tarjoaa siihenkin emolevyn vaihtoa korjaukseksi.
Ennen kuin WiFi lakkaa toimimasta niin käyttäjät ovat raportoineet selittämättömästä rebootista. Aika vahvasti alkaa näyttämään siltä, että WLAN modeemi tai joku muu piiri siellä kärähtää.
Asiaa tutkiessa tuli vastaan WiFi ongelmat Xiaomin Mi 11 mallin kanssa. Mi 11 reboottaa samalla tavalla selittämättömästi ja WiFi lakkaa sen jälkeen toimimasta. Raportteja viasta on runsaasti mutta lähinnä Kiinassa, sillä Xiaomi on kuulemma korjannut vian uudella revisiolla helmikuussa. Mi 11 tuli myyntiin Kiinassa jo tammikuussa mutta esim. Euroopassa vasta keväällä. Lisäksi Xiaomi on myöntänyt ongelman Kiinassa ja tarjoaa mm. pidennettyä takuuta laitteen omistajille.
Asuksen tavoin vika korjataan emolevyn vaihdolla (tai uudella laitteella). Vika ei ilmeisesti ole kuitenkaan WiFi 6 piirissä (WCN6851), sillä eräs kiinalainen videokanava oli korjannut vian järjestelmäpiirin vaihdolla (tai vain uudelleen juottamalla, ihan ei kiina taivu meikäläisellä) ja todennut WiFi piirin ehjäksi.
535f-84279510a70539657672111a3f3a3f0b.gif
Itse olen pohdiskellut sellaista teoriaa, että Asuksen Snapdragon 888 -laitteet ja Xiaomi Mi 11 (ainakin ennen korjausta) kärsisivät jonkinlaisesta lämpöongelmasta, jolloin järjestelmäpiirin juotokset antavat periksi. Riippuen sitten vähän mitä siellä rikkoutui, niin oireet ovat vähän erilaiset. Joillakin menee piirin "persist partition", joka sisältää mm. wlanin MAC-osoitteen. Asuksella esiintyy myös ramdump ongelmaa, kun se käsittääkseni liittyy jotenkin Asuksen diagnostiikkaan.

XDA:n kernel kehittäjiltä
An error happens, the kernel logs the issue, the device reboots. This is how things are supposed to work. When disabling debugging, an error happens and the device reboots. The logging step is skipped, but life continues.

The problem is when debugging is partially disabled, but still attempting to write. This is basically why there is a "waiting for ramdump" message. It is waiting for the logging to complete to proceed to the next step.
For all we know there could be multiple reasons for a ramdump to be happening.
On previous Asus devices the phones never rebooted to ramdump but instead just crashed/looped. So I think it's quite new to some parts of the community and occurrences might not be reported.
 

Juha Kokkonen

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 315
Kysäsempä Asukselta josko olisi jotain kommenttia tähän.
Sain Asukselta seuraavan vastauksen, josta vapaa käännös menee näin:

Yritys tiedostaa ongelman ja seuraa parhaillaan sen esiintyvyyttä globaalilla tasolla. Ainakin toistaiseksi se on koskenut vain hyvin pientä osaa laitteista ja ilmenemistiheys saattaa vaikuttaa todellista suuremmalta aktiivisessa foormikeskustelussa, jolle Asus tarjoaa avoimen Zentalk-alustan.

Asuksen mukaan ramdump/debug-näkymä ei ole vian syy vaan seuraus, joka saattaa puolestaan olla oire monestakin erilaisesta viasta, kuten latauspiirin ongelmasta, emolevyviasta tai jostain muusta satunnaisesta viasta. Monien muiden valmistajien puhelimet jumiutuvat vastaavassa tilanteessa mustaan näyttöön, boottinäkymään tai logonkäymään, kun taasen Asuksen puhelimet näyttävät tämän ramdup/debug-näkymän.

Kaikki käyttäjät joilla on voimassaoleva takuu eikä selkeitä ulkoisia vaurioita puhelimessa, ovat oikeutettuja ongelman takuuhuoltoon. Asus lupaa korjata tämän ongelman laitteissa maksimissaan 5 päivän huoltoajalla + toimitukseen kuluva aika. Ongelman ilmetessä asiakkaan suositellaan olevan yhteydessä paikalliseen Asus-tukeen/huoltoon.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Sain Asukselta seuraavan vastauksen, josta vapaa käännös menee näin:
Hyvä, että ovat Asuksella tiedostaneet ongelman. Asiakaspalvelusta olivat aiemmin vastanneet käyttäjille, että mitään ongelmaa ei ole. Jos siellä on jotain isompaa ongelmaa, niin toivottavasti löytävät siihen myös ratkaisun.

Edit: Pari uutista asiasta
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Zentalk-foorumilla oli laskettu raportoitujen ramdump-tapausten määrä ZenFone 8:lla kuukausittain. Yhteensä niitä oli 57 tapausta.
We closed October with the following results: total 57 people with a problem appeared on the zentalk forum + 1 person from 8flip
  • August = 11 cases,
  • September = 20 cases
  • October = 26 cases
Todellisuudessa tapauksia on varmasti huomattavasti enemmän, kun murto-osa käyttäjistä raportoi niistä netissä. Laajuutta on kuitenkin hankala arvioida.

ZenFone 8 Flipin osalta havaintoja ei taida olla kuin yksi ja ROG Phone 5:llä ehkä kymmenkunta. ROG Phone 5:llä WiFi ongelmia on kuitenkin todella paljon (satoja? tuhansia?) ja se vaikuttaa liittyvän ramdump ongelmaan.
Yes bro today my phone also same condition. Problem started when wifi n hotspot stopped working after an otp update. Finally now its stuck at waiting for flashing full ramdump.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 239
Asuksella esiintyy myös ramdump ongelmaa, kun se käsittääkseni liittyy jotenkin Asuksen diagnostiikkaan.
Asus ilmeisesti muutti jotain viimeisimmässä päivityksessä, kun käyttäjät eivät enää saa ramdump-erroria vaan näyttö menee sen sijaan suoraan pimeäksi eikä puhelin käynnisty enää. Päivitys WW-30.12.112.46 tuli 4.11. muutoslokilla "Optimized system stability". Pelkästään ZenTalk-foorumilla raportoitu tapauksia seuraavasti siitä lähtien:
Edit: Asus on antanut Japanissa lausunnon, jonka mukaan kyseessä olisi rautavika tietyllä ajanjaksolla valmistetuissa ZenFone 8 malleissa. Samalla Asus antaa ymmärtää, että vikaa esiintyy enemmän globaaleilla kuin Japanin malleilla.
Google translate sanoi:
As a symptom, it seems that there are many reports that it restarts without user operation, a message such as "Waiting for flashing full ramdump" is displayed on the display, and it becomes unusable as it is.

It seems that similar cases have appeared both in Japan and overseas, and a video capturing the situation has been posted on YouTube.

According to the magazine's confirmation with ASUS JAPAN, the company is aware of this problem and says that it is a "symptom that appears in some products." The cause is a defect in some parts manufactured within a specific period, and details are currently under investigation.

On the other hand, the model for Japan has different specifications from the model for overseas, so the defect rate is low.
Edit2: Jotkut käyttäjät ovat raportoineet vian toistumisesta myös emolevyn vaihdon jälkeen. Alkaa olemaan todella huolestuttavaa, jos vian perimmäistä syytä ei saada korjattua.
Yllä olevista kaksi ensimmäistä näyttävät pelaavan puhelimella, mikä luonnollisesti rasittaa luuria enemmän (Geshin Impactia useita tunteja päivässä). Kuten aiemminkin olen todennut, luulen vian johtuvan SD888:n lämpöongelmista.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
148 689
Viestejä
2 824 392
Jäsenet
54 027
Uusin jäsen
Hessuhiiri

Hinta.fi

Ylös Bottom