Käytetyn koneen osto ja käyttökuntoon laitto?

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
351
Miten te lähtisitte virittämään konetta josta ei oikein tarkkaan tiedä mitä se sisältää? esim bios asetukset??
Millä ohjelmalla näkee parhaiten mitä osia on, esim muistin nopeus? Lähinnä arveluttaa että onko biossissa kaikki oikein, eikös se voi ratkaisevasti vaikuttaa suorituskykyyn jos sielä on asetukset miten sattuu?

Onko jotain apuohjelmia millä saa biosin suositeltut asetukset jotenkin. Tässä tapauksessa emo on asus rog strix Z390-F gaming
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 943
Aika vaikean tehtävän edessä olet, jos et itse pysty selvittämään koneen kokoonpanoa.

Biossin asetuksissa yleensä kannattaa lähteä siitä, että palauttaa ne aluksi Default asetuksiin, josta voi sitten lähteä säätämään. Ilman biossin tuntemusta se ei ole helppo tehtävä, eikä säätö välttämättä ole edes tarpeellista.

Speccy on ohjelma, joka kertoo koneen kokoonpanon osien osalta, mutta sen ilmoittamat lämpötillat eivät ole luotettavia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Biosin suositellut asetuksen on yleensä default-asetukset ja XMP. Tämän jälkeen voi kokeilla prosessorin ylikellotusta, jos haluaa.

Tuossa kun olen pelannut käytetyn raudan kanssa niin tulee tehtyä aina melkein näin:

1. Biosin nollaus ja päivitys
2. Aseta muistit XMP profiilille biosista
3. Puhdas Windows asennus (mieluusti sama versio kuin nykyinen, yleensä lisenssi on sidottu emolevyyn) esimerkiksi Windows 10 Pro
4. HWinfo tai vastaava josta näkee kellotaajuudet, lämmöt, speksit jne
5. Testiohjelmia jotta näkee vakauden ja virtalähteen toimivuuden jne

Tarvittaessa tämän jälkeen kokeillaan ylikellotuksia, vaihdetaan lämpötahnat ja putsataan kone sisältä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
351
Kiitos @Lamanka ! Tuo xmp oli hyvä tieto.

Mitä testiohjelmia lämmönseurantaan, vakauteen, suorituskyky testaukseen?

Noista on varmaan kyllä juttua toisaallakin

Miksihän tuo muisti näytää kahta eri mhz 2400/3200
 

Liitteet

Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Se 2400MHz on niiden muistien speksattu vakiotaajuus. Tuo XMP on päällä joten BIOS osaa ylikellottaa ne valmiiksi valmistajan testaamilla asetuksilla.

Jos testaan vain virrankulutusta ja lämpöjä niin olen käyttänyt Furmark ohjelmaa, siinä on prosessorille ja näytönohjaimella omat testit nykyään. Lämpöjä voi seurata vaikka tuolla HWInfo ohjelmalla.

Ylikelloituksien vakauksia voi testata vaikka Aida64 ohjelmalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Eikö ajurit nykyään järestään throttlaa furmarkkia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Itse laitan myymissäni koneissa BIOS:in ja Windowsin oletusasetuksille. Tämä tarkoittaa yleensä muisteissa, että ne on 2400MHz tai 2666MHz. BIOS ei oletuksena laita sitä XMP-profiilia päälle. BIOS toki päivitetty tuoreimpaan versioon aina :)
Tämä on ihan senkin takia, että AMD ja muistien kellotus on välillä epävakaa yhdistelmä. Ne pitäisi testata ja säätää oikeat arvot ja siitä on vaivaa, niin en yleensä tee.. Siinä käytännössä menee pari tuntia ja sitten joutuu katsomaan sen ostamani Karhun muistitesterin pois koneelta, kun lisenssi on minun henkilökohtainen. Todennäköisesti muistit kuitenkin toimii sillä XMP-profiililla nykyään ja ei ole samoja ongelmia kuin esim. Ryzen 1600:n kanssa.

--

..mutta aiheeseen: itse ajaisin tuon:

Noilla luvuilla ei tee mitään, eikä ne kerro koko totuutta koneen nopeudesta. Ne kannattaa unohtaa.

Sen sijaan suhteellisella suorituskyvyllä tekee paljon. Tämä testi:

1601496217572.png



Tällä tyypillä on ongelmia näytönohjaimen kanssa ja se ei toimi oikein.. Tässä lukee suomeksi "näytönohjain ei toimi niin hyvin kuin kaikilla muilla - 96% saa sinua reilusti parempia tuloksia".

Niin nämä ongelmat etsii tuolta ja korjaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Itse laitan myymissäni koneissa BIOS:in ja Windowsin oletusasetuksille. Tämä tarkoittaa yleensä muisteissa, että ne on 2400MHz tai 2666MHz. BIOS ei oletuksena laita sitä XMP-profiilia päälle. BIOS toki päivitetty tuoreimpaan versioon aina :)
Tämä on ihan senkin takia, että AMD ja muistien kellotus on välillä epävakaa yhdistelmä. Ne pitäisi testata ja säätää oikeat arvot ja siitä on vaivaa, niin en yleensä tee.. Siinä käytännössä menee pari tuntia ja sitten joutuu katsomaan sen ostamani Karhun muistitesterin pois koneelta, kun lisenssi on minun henkilökohtainen. Todennäköisesti muistit kuitenkin toimii sillä XMP-profiililla nykyään ja ei ole samoja ongelmia kuin esim. Ryzen 1600:n kanssa.

--

..mutta aiheeseen: itse ajaisin tuon:

Noilla luvuilla ei tee mitään, eikä ne kerro koko totuutta koneen nopeudesta. Ne kannattaa unohtaa.

Sen sijaan suhteellisella suorituskyvyllä tekee paljon. Tämä testi:




Tällä tyypillä on ongelmia näytönohjaimen kanssa ja se ei toimi oikein.. Tässä lukee suomeksi "näytönohjain ei toimi niin hyvin kuin kaikilla muilla - 96% saa sinua reilusti parempia tuloksia".

Niin nämä ongelmat etsii tuolta ja korjaa.
Tuossakin GTX1080Ti tuloksessa varmasti ollut G-sync päällä josta varoitetaan jo testin alussa muistaakseni. Itsekkin ihmettelin joskus kun tuon ajoin niin että ihmeen pienet tulokset tulee näytönohjaimelle ja korjaantui g-syncin pois otolla testin ajaksi.
Mutta olen tuon testin unohtanut jo aikoja sitten kun ei se anna realistisia tuloksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Mutta olen tuon testin unohtanut jo aikoja sitten kun ei se anna realistisia tuloksia.
Joo, ei noilla tuloksilla tee yhtään mitään muuta, kuin katsoo, että kaikki toimii ok.

Tuo mm. huomaa, jos muistit ei ole dual channel tai SSD:t on IDE-väylässä..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 549
Viestejä
4 190 335
Jäsenet
70 765
Uusin jäsen
Railsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom