Käynnistyminen "BIOS:iin"

Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 262
Ei nyt sinänsä iso ongelma, mutta ihmetyttää kun ehkä joka kymmenennellä kerralla kun tämän huhtikuussa kasatun koneen käynnistää niin menee itsekseen BIOS:iin ilman että painaa Del tai F2-näppäintä.

BIOS:in näyttämiä tietoja kun katsoo niin kotelon tuulettimen kierrokset on heti käynnistyttyä "punaisella", jossain 60 rpm paikkeilla. Onko se joku Asus Prime B350-emon ominaisuus että ongelman havaitessaan avaa BIOS-ikkunan automaattisesti?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
130
Riippuen ongelmasta niin on ominaisuus. Jos ei jostain syystä löydä boottaavaa levyä niin emo hyppää yleensä biosiin.
Itse taas päädyn sinne välillä kun olen tietokoneen sammuttamisen jälkeen ottanut virtajohdon seinästä (yleensä kun olen pidemmän aikaa pois kotoa) ja seuraavan käynnistämisen yhteydessä tietokone ilmoittaa virheestä hypäten biosiin.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 262
OK, kiitos. Save&exit komennon jälkeen käynnistyy aina OK. Voihan se olla siitä kotelotuulettimestakin kiinni, koppa tuulettimineen on ostettu joskus 2010 maissa. Muta kyllä tuon kanssa voi elää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Mulla on sellainen muistikuva, että osassa BIOSeja tuon rpm-varoituksen saa pois. Sitä kannattanee vilkaista tuuletus-osastolta. Liitännästä riippuen myös PWM/voltage asetuksen voisi tarkistaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 824
Mun piti ainakin nykyisestä kokoonpanosta ottaa tuo CPU FAN monitorointi pois päältä sillä tuo tuuletin pyörii normaalistin reilustin alle 1000rpm, jota tuo asuksen UEFI ei osaa arvostaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 262
BIOS:in olen kerran päivittänyt uusimpaan versioon, olisiko ollut joskus 2 kk sitten. Kyllähän tuo kotelon tuuletin ottaa enemmänkin kierroksia tarpeen mukaan, mutta silloin kun tuo "automaatti-BIOS" astuu peliin heti konetta käynnistettäessä niin kierroksia on luokkaa 60 rpm.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 331
Viestejä
4 233 079
Jäsenet
71 191
Uusin jäsen
Viraston ylijohtaja

Hinta.fi

Ylös Bottom