Käsituki (armrest) tietokonekäyttöön?

Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
Olen tuntenut jatkuvaa kipua kämmenissä säädettyäni tietokonetuolin korkeudeltaan ergonomisempaan asentoon. Tuolin omat käsituet ovat kapeat ja kovat (hennosti pehmustettua rautaa). Suurin ongelma on, että en saa lepuutettua kättä näppäimistön päällä runnomatta rannettani pidemmän päälle (vaikeuttaa myös pikanäppäimien käyttöä).

En etsi hiirimattoa käsituella, se ratkaisee vain puolet ongelmasta ja rajoittaa hiiren liikerataa. Uuden pöydän ostaminen ei myöskään ole mahdollista.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
681
Joskus muinoin itselläni oli käytössä ilmeisesti silikonista/geelistä valmistettu pehmeä rannetuki näppäimistölle, päällystetty jollain neopremen tyyppisellä materiaalilla. Tällä vuosikymmenellä rannetuet jääneet pois, ei nekään täysin kivuttomia olleet. Aika hankala on tuolin kädensijoja käyttää näppäimistöä käyttäessä varsinkin jos pöydän reuna on suora. Nykyisin itsellä on tuommonen käytettynä hankittu kulma syvennyspöytä(vie tilaa paljon). Varmasti markkinoilta löytyy pöytä tasoon liitettäviä vastaavia lisäosia joihin voisi hieman nojata, ei nuo nivelletyt tuet oikein innosta itseä. Näppäimistön korkeudella, varsinkin nykyisillä korkeilla mekaanisilla kytkimällä varustetuilla on myös käyttö mukavuutta haittaavia ominaisuuksia, varsinkin jos ei ole paikkaa missä kämmentä leputtaa.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
En ole enää vuosiin käyttänyt tuolissa käsinojia ollenkaan.
Itselle hyvä on ollut näppis keskelle pöytää ja monitori sen taakse. Käsivarret mahtuu lepäämään pöydälle kun pöytä & tuoli ovat oikealla korkeudella.
Tietysti vaatii tarpeeksi leveän pöydän (nyt ~80cm) riittävän ohuella levyllä.

Mutta jos haluat tuoliin käsinojat niin niitä luulisi saavan ainakin merkkivalmistajilta tai ehkä kierrätyksestä muuten risa tuli josta saisi tuet.
Jos ei millään löydy niin nykyiseen voi varmaan tehdä isommat pehmusteet.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
En ole enää vuosiin käyttänyt tuolissa käsinojia ollenkaan.
Itselle hyvä on ollut näppis keskelle pöytää ja monitori sen taakse. Käsivarret mahtuu lepäämään pöydälle kun pöytä & tuoli ovat oikealla korkeudella.
Tietysti vaatii tarpeeksi leveän pöydän (nyt ~80cm) riittävän ohuella levyllä.
Toimin aikaisemmin näin, mutta pikanäppäinten käyttö vaikeutuu huomattavasti, kun käsi ei voi levätä näppäimistöllä. Lepuutat ilmeisesti näppäimistön vieressä? Olen itse lisännyt useita ohjelmia makrona pikanäppäimiin, muiden toimintojen ohella.
Mutta jos haluat tuoliin käsinojat niin niitä luulisi saavan ainakin merkkivalmistajilta tai ehkä kierrätyksestä muuten risa tuli josta saisi tuet.
Jos ei millään löydy niin nykyiseen voi varmaan tehdä isommat pehmusteet.
Tämä onkin hyvä ideä; minulla on Ikea Markus -toimistotuoli, josta käsinojat saa pois nähtävästi tavallisella yleisavaimella. Aloitan etsinnän ja otan suosituksia vastaan.

Ikea MARKUS manual.png

Äkkiseltään alempi tuki on enemmän etsimäni kaltainen. Täytyy selvittää millainen valikoima kotimaisilla jälleenmyyjillä on.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Toimin aikaisemmin näin, mutta pikanäppäinten käyttö vaikeutuu huomattavasti, kun käsi ei voi levätä näppäimistöllä. Lepuutat ilmeisesti näppäimistön vieressä? Olen itse lisännyt useita ohjelmia makrona pikanäppäimiin, muiden toimintojen ohella.

Tämä onkin hyvä ideä; minulla on Ikea Markus -toimistotuoli, josta käsinojat saa pois nähtävästi tavallisella yleisavaimella. Aloitan etsinnän ja otan suosituksia vastaan.
Vieressä/edessä silloin kun en kirjoita. Näppiksenä melko matala tkl (max korkeus 23mm pöydästä) ja näppiksen/pöydän etureunan välissä tyhjää lepuutustilaa n. 35cm.
Omat kädet on sen malliset/kokoiset että voi pitää kyynärpäätkin pöydän alueella ja ranteita ei tarvitse siirtää paljoakaan.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
Poistin nyt käsituet kokonaan tuolista, paljon enemmän liikkumavaraa ja saan tuolin lähemmäksi pöytää. Voitteko suositella jotain rannetukea/-pehmustetta? Samanlaista kuin hiirimatoissa usein on (en halua uutta hiirimattoa, nykyinen on optimaalinen). Saisi pysyä paikallaan pöytää vasten, mattoa voin siirtää eteenpäin.

En löytänyt kotoa muuta sopivaa tavaraa kuin pehmustetun kirjekuoren, joka on nyt pari päivää ajanut asiansa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Suosittelen vahvasti harkitsemaan investointia asialliseen tuoliin. Tuota viritystä huonompaa saa hakea. Paskan tekohengittämisestä ei seuraa muuta kuin pahan hajuinen hengitys.
Suosittelen itse hakeutumaan hullujenhuoneelle kommenttiesi kanssa.
Itsellä kotona Markus ja töissä Kinnarps (+sähköpöytä). Omaan käyttöön Markus on itse asiassa parempi kuin Kinnarps joka on viimeisen päälle säädetty oikein, ja aloituspostaajalla ongelma on aivan muualla kuin tuolissa kun kyseessä on ranteitten lepuuttaminen.

Eli näppiksen kaveriksi rannetuki. Eri korkuisia ja kokoisia löytyy vaikka millä mitalla. Hifistelijät käyttävät puisia viimeisen päälle viimeisteltyjä rannetukia
Oma TKL mekaaninen näppis aiheutti myös ranteitten/kämmenten kipeytymistä koska näppis oli melko paksu ja näppäinhatut korkeat. Ja aasikin pitäisi tajuta että mitä korkeammalle siinä tilanteessa nostat tuolia niin sitä isompi kulma tulee sinun ranteeseen kun alla ei ole mitään rannetukea sinun kättä korottamaan.
Pistin kaveriksi Deltacon rannetuen niin kivut hävisivät välittömästi.
Deltaco Gaming GAM-002 -rannetuki, S-koko, musta - 8,90€
Oma tuki siis pitää katsoa omaan näppiksen sopivaksi (korkeus ja leveys).
 
Viimeksi muokattu:

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Suosittelen itse hakeutumaan hullujenhuoneelle kommenttiesi kanssa.
Siinähän suosittelet. Ymmärrän kyllä, että joillekin ihmisille on hyvin hankala hyväksyä tosiasioita, kun on oma lehmä ojassa. Vähemmän yllättäen omalla kohdalla mihinkään rannetukiin ei ole ollut sen jälkeen minkäänlaista tarvetta, kun hommasin Martelan tuolin ja säädin sen asiallisesti. Olennainen tieto tässä on se, että kyseisessä penkissä on mahdollisuus säätää käsinojia jokaiseen suuntaan.

Mutta kukin tietysti tavallaan. Itsellennehän siinä kiusaa teette, kun pilaatte terveytenne (joissain tapauksissa jopa pysyvästi) paskimmalla mahdollisella tuolilla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Siinähän suosittelet. Ymmärrän kyllä, että joillekin ihmisille on hyvin hankala hyväksyä tosiasioita, kun on oma lehmä ojassa. Vähemmän yllättäen omalla kohdalla mihinkään rannetukiin ei ole ollut sen jälkeen minkäänlaista tarvetta, kun hommasin Martelan tuolin ja säädin sen asiallisesti. Olennainen tieto tässä on se, että kyseisessä penkissä on mahdollisuus säätää käsinojia jokaiseen suuntaan.

Mutta kukin tietysti tavallaan. Itsellennehän siinä kiusaa teette, kun pilaatte terveytenne (joissain tapauksissa jopa pysyvästi) paskimmalla mahdollisella tuolilla.
Huhhuh, sinä tulet syyttämään "paskaa tuolia" kun alkuperäinen postaaja etsii apua rannekipuun. Valoja päälle herranjestas, ranne ei ole selässä .

Nyt meni sinun jutut kyllä niin sairaiksi että tuli ignore. Heipparallaa röllille.
 
Viimeksi muokattu:

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Huhhuh, sinä tulet syyttämään "paskaa tuolia" kun alkuperäinen postaaja etsii apua rannekipuun. Valoja päälle herranjestas, ranne ei ole selässä.
Niin käsinojien oikealla asennollahan ei varmasti ole minkäänlaista yhteyttä rannekipuun. Looginen päättely ei taida olla vahvinta aluettasi. Parempi haudata pää hiekkaan kuin strutsi, sen sijaan että laittaisi niitä kuuluisia valoja päälle. :tup:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Tuossa artikkeli oikeaan ergonomiseen näppiksen ja rannetuen käyttöön: Truth vs. Myth: Do Wrist Rests Prevent Carpal Tunnel Syndrome? | ErgoPlus

Yleisesti ottaen hiirien rannetuet ovat täyttä huuhaata, jos rannetuen tarvitsee hiirelle niin pöydän/tuolin korkeus on silloin todennäköisesti päin mäntyä.
Näppäimistölle se tuki on sitten lähes pakollinen näppäimistön korkeudesta riippuen, etenkin jos on tottunut pitämään käsiä näppäimistön äärellä kirjoituksen välissä kun lukee näytöltä jotain. Kirjoittaessahan käsien ei ole tarkoitus levätä vaan ovat ilmassa.

Ja näppäimistön "rannetuki" on vähän harhaanjohtava nimi, kämmeniä siinä tuessa on tarkoitus pitää eikä mitään rannetta.
Ja pitää myös muistaa että käsinojien tehtävä ei ole tukea sinun käsiä, sen tehtävä on tukea sinun ryhtiä, selkärankaa ja hartioita: Armrests on Ergonomic Office Chairs- What You Need to Know
Jos sinulla ei ole ongelmia selän/ryhdin/hartioiden kanssa niin silloin ei käsinojien säätö ole tarpeen.

Ja tämä on se ylivoimaisesti tärkein asia mikä istuinergonomiassa pitää ottaa huomioon, kaikki huonoista tuoleista vinkuvat voivat painua hevon kuuseen jos eivät noudata sitä:

Get Up and Move!
We can’t end an article on office ergonomics without reminding you to get up and move! You are a workplace athlete and your body is designed for movement. There is no magical, perfect posture that will keep your body safe in the office. Invest in your health and well being by taking stretch breaks and getting in some form of movement every day.
Itsellä on uusin Miband joka kehottaa (istuessa) tunnin välein ottamaan venyttelypaussin värisemällä, ääntelemällä ja venyttely-animaatiolla näytöllä. Eli kuurokin osaa silloin nousta ottamaan taukoa istumiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Suosittelen itse hakeutumaan hullujenhuoneelle kommenttiesi kanssa.
Itsellä kotona Markus ja töissä Kinnarps (+sähköpöytä). Omaan käyttöön Markus on itse asiassa parempi kuin Kinnarps joka on viimeisen päälle säädetty oikein, ja aloituspostaajalla ongelma on aivan muualla kuin tuolissa kun kyseessä on ranteitten lepuuttaminen.
Rannekipu voi johtua vaikka mistä ja oletusarvoisesti muusta kuin tuolista, mutta tuoli on kyllä äärettömän paska ja tämän arvion esittäjän vihjaaminen mielisairaaksi on kohtuutonta. Ehkä jos ei ole mitään muuta tuolia kokeillut.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
Eipä se tuki auta jos vika on muualla.

Niille jotka käyttävät konetta paljon oikeat asennot ja välineet ovat ehdottoman tärkeitä.
Eikä ongelmia tule aina ihan heti mutta iän mukana helpommin.

Minulla on nyt takana ~20 vuotta päätetyöskentelyä joten koneen ääressä on tullut istuttua tunti kavereineen.

Tärkeää on löytää sopivan kokoinen ja mallinen tuoli, määräytyy henkilön koon mukaan. Istuimen pituus ja selkänojan korkeus. Ja tietysti malli ettei paina mistään.
Seuraavaksi korkeus kohdalleen ettei jalat roiku ja saavat tukea tuolistakin.
Näiden mukaan saa pöydän korkeuden.

Nyt viime aikoina on löytynyt lisää haasteita, mm. ranteet. Kun käden laittaa kyynärpäästä asti rennosti pöydälle niin hiiren muoto pitäisi katsoa sen mukaan miten käsi kiertyy, esimerkiksi oma käsi joutuu väkisin kiertymään jos hiiri on symmetrinen. Pystyhiiri vääntää toiseen suuntaan.
Ei se tule heti mutta ajan kanssa ranne kipeytyy.
Näppiksen korkeus on myös yksi ranteisiin vahvasti vaikuttava asia ja siinäkin vaikuttaa käsien lepoasento. Jos on tarpeen korjata niin suosittelen isoa levyä näppiksen ja pöydän etureunan väliin kapean rannetuen sijaan.

Viimeksi tuolia ostaessa kävin istumassa kaikki järkevän matkan päässä olevien liikkeiden tuolit, löytyi sopiva.
Hiiriä ei ollut juurikaan kokeiltavaksi joten tein sopivan mallisen kuoren itse, sen jälkeen ei ole ollut ranteissa mitään.
Myös näppis piti tehdä että sain sopivan matalan ja pehmeän kun nivelrikko alkaa vaivata sormissa. Löysät lineaarit ja pohjalla paksuhko pehmuste niin ettei pohjaa.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
Suosittelen vahvasti harkitsemaan investointia asialliseen tuoliin. Tuota viritystä [Ikea Markus -toimistotuoli] huonompaa saa hakea.
Olen nähnyt oletettavasti 6000 euron kuukausipalkkaa nostavilla lääkäreillä täysin tavanomaisia, niitä pienikokoisia ja käsinojattomia tuoleja. Sama näyttää koskevan myös muita kunnan virkailijoita. Joiltain olen kysynyt ja on vahvistettu, että näytepäätetyö on suuri osa työtä.

Mitä mieltä olet asiasta? Pidän itse liikuntaa yleisesti ottaen tärkeimpänä osa-alueena.

Rannekipu voi johtua vaikka mistä ja oletusarvoisesti muusta kuin tuolista, mutta tuoli on kyllä äärettömän paska
Mikä tekee tuolista mielestäsi huonon? Mihin muihin malleihin olet verrannut?
 

erikoisninja

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
496
Olen nähnyt oletettavasti 6000 euron kuukausipalkkaa nostavilla lääkäreillä täysin tavanomaisia, niitä pienikokoisia ja käsinojattomia tuoleja. Sama näyttää koskevan myös muita kunnan virkailijoita. Joiltain olen kysynyt ja on vahvistettu, että näytepäätetyö on suuri osa työtä.

Mitä mieltä olet asiasta? Pidän itse liikuntaa yleisesti ottaen tärkeimpänä osa-alueena.
Mielestäni on varsin naiivia olettaa, että kuntia kiinnostaisi työntekijöiden hyvinvointi, saati siitä maksaminen. Tottakai tulee halvemmaksi hankkia kasa alle satasen paskoja tuoleja, kuin kasa kuudensadan hyviä tuoleja Martelasta. On myös aika kaukaa haettua olettaa ihmisten ronttaavan omia penkkejä mukanaan töihin.

Paskojen tuolien lisäksi toinen hyvä esimerkki kuntien välinpitämättömyydestä on se, kuinka erästä tuttua kohdeltiin. Hän oli edunvalvojana kunnalla töissä ja töistä tullessa joku juoppo ajoi perään. Selkä meni paskaksi ja kunta päästi eukon hyvää hyvyyttään kiropraktikolle vittu kerran. Siitä oli kuulemma selvästi apua, mutta kiropraktikon mukaan olisi pitänyt käydä viikoittain (joka olisi siis tapahtunut omaan piikkiin) kunnes selkä saadaan kuntoon. Eukko otti loparit ja muutti Teneriffalle.

Näyttöpäätteitä ei muuten ole käytetty vissiin enää yli kahteenkymmeneen vuoteen.

Mitä liikuntaan tulee, niin voisin kuvitella hyvän fyysisen kunnon ja säännöllisen liikunnan auttavan ainakin jossain määrin paskasta ergonomiasta aiheutuviin ongelmiin.

Edit: Mikäli millään on mahdollista, niin käy Martelassa koe-istumassa niitä tuoleja. Pistän vaikka pääni pantiksi, että huomaat heti eron. Kalliita ne kyllä ovat, mutta Martela Outlet myy esittelykäytössä olleita Martelan tuoleja pykälää halvemmalla. Vaikka kaipa hyviä tuoleja saa tässä maassa muualtakin. Noista on vain hyviä omakohtaisia kokemuksia, samoin kuin Markus-tuolista päinvastaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 677
Viestejä
4 188 510
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom