Käännetty prosessorijäähy

Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
14
Löysin tänne viimeinkin morobbs:stä, hyvältä näyttää. Nykyisellä kokoonpanolla on jo ikää mutta hyvin on toiminut: Antec Threehundred two kotelo, ASUS MSA97 emo, AMD Phenom X4 960T, Asus STrix GTX 970 OC joku. Kotelossa on katossa 14cm tuuletin, toinen 12cm alhaalla. Poweri on siis alhaalla. Olen kääntänyt Cooler Master 212 Evon siten että se puhaltaa ylöspäin. Sivu- ja takaseinän reiät (lisätuulettimen paikka) tukittu Motonetin bitumimatolla ja on sitä laitettu muuallekin. Tuloksena hiljainen ja viileä kone.

Olen joskus pohtinut saavatko muistit ja tehonsyötön transistorit tarpeeksi tuuletusta mutta onhan tuo jo 9 vuotta toiminut. Uudet kamat tulee samaan koteloon: Asus ROG Strix B550-F + AMD ryzen 5900X + Noctua DH-15S. Lämpöä tulee lisää ja olen pohtinut käännänkö tuon Noctuankin puhaltamaan ylöspäin vai en? Ja jos en käännä, avaanko takaseinän reiät?

Mitä mieltä olette ja onko jollain muullakin kokemusta pystysuuntaisesta ilmanvaihdosta?
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
554
DH-15S ei välttämättä mahdu pystyyn, jos on korkeat muistikammat.

Tuon uuden emon virransyöttö on suht laadukas, eli ei kaipaa toimenpiteitä. RAM-lämmöt on himokellottelijoiden murheita.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
14
Muistit on Kingston HyperX Fury, tavallisen korkuiset 34mm. Rupesin itsekin epäilemään ja etsin sopivaa testiä. Kaikkea on kokeiltu: Ryzen 9 3900X cooler orientation test . Testissä 3900x, NH-15S ja G.skill muistit . Valokuva on aika pimeä mutta näyttäisi että mahtui käännettynä; tosin muistit siirretty takimmaisiiin sloteihin.

Lämpötilaan käännöllä ei juuri ollut vaikutusta, tuuletin sekä katossa että takaseinässä
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 260
Se takatuuletin kyllä kannattaa laittaa riippumatta jäähyn orientaatiosta. Sen reiän blokkaaminen kun ei kyllä yhtään ääntä sinne kotelon etupuolelle kantautuvaa vähennä kuitenkaan
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 187
Viestejä
4 194 200
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom