Kaapeliverkon äkillinen hidastuminen

Liittynyt
19.11.2023
Viestejä
4
Meillä on käytössä Elisan kaapelinetti nopeuksilla 1000/50. Netti on ollut käytössä kesän alusta asti ja tuolloin yhteydet olivat nopeustestin mukaan yleensä luokkaa 400/50. Viimeiset kolme viikkoa nopeudet ovat olleet kuitenkin luokkaa 5/50. Olen itse testannut kolmea eri kaapelirasiaa, joista yksi on talon sisääntulojohto sekä lisäksi montaa eri kaapelia. Nopeus on sama verkkopiuhalla suoraan modeemista. DNS-palvelimen vaihtaminen tai firman VPN-verkon käyttö ei vaikuta ongelmaan mitenkään. Hassusti kuitenkin kolmannen tarjoaman VPN-palvelun kautta nopeudet nousivat vähän ollen 15/50.

Elisa on selvittänyt asiaa nyt pari viikkoa ja asentajakin kävi tuota katsomassa. Tuolloin päätettiin vaihtaa kaapelimodeemi, mutta ongelma ei poistunut modeemin vaihdon yhteydessä. Elisan asentajan mukaan kaapeliyhteyden signaali Elisalta meille ja meiltä Elisalle oli lähes täydellinen. Elisalla myös palautettiin provisoinnit ja modeemin firmware, yms. asetukset alkuperäisiksi.

Annan toki Elisan itse selvittää ongelmaa, mutta koska sielläkin päässä ollaan hyvin ihmeissään asiasta niin ajattelin kysyä, että onko jollain näkemystä ongelman mahdollisesti syystä. Olen yrittänyt etsiä asiasta tietoa Googlesta suomeksi ja englanniksi, mutta mikään tilanne ei tunnu osuvan tähän omaan ongelmaan. Lähistöllä tehtiin ehkä noin kuukausi sitten asfaltointi ja jotain muutakin tietyötä, mutta muita merkittäviä muutoksia ei pitäisi olla tapahtunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 510
Meillä on käytössä Elisan kaapelinetti nopeuksilla 1000/50. Netti on ollut käytössä kesän alusta asti ja tuolloin yhteydet olivat nopeustestin mukaan yleensä luokkaa 400/50. Viimeiset kolme viikkoa nopeudet ovat olleet kuitenkin luokkaa 5/50. Olen itse testannut kolmea eri kaapelirasiaa, joista yksi on talon sisääntulojohto sekä lisäksi montaa eri kaapelia. Nopeus on sama verkkopiuhalla suoraan modeemista. DNS-palvelimen vaihtaminen tai firman VPN-verkon käyttö ei vaikuta ongelmaan mitenkään. Hassusti kuitenkin kolmannen tarjoaman VPN-palvelun kautta nopeudet nousivat vähän ollen 15/50.

Elisa on selvittänyt asiaa nyt pari viikkoa ja asentajakin kävi tuota katsomassa. Tuolloin päätettiin vaihtaa kaapelimodeemi, mutta ongelma ei poistunut modeemin vaihdon yhteydessä. Elisan asentajan mukaan kaapeliyhteyden signaali Elisalta meille ja meiltä Elisalle oli lähes täydellinen. Elisalla myös palautettiin provisoinnit ja modeemin firmware, yms. asetukset alkuperäisiksi.

Annan toki Elisan itse selvittää ongelmaa, mutta koska sielläkin päässä ollaan hyvin ihmeissään asiasta niin ajattelin kysyä, että onko jollain näkemystä ongelman mahdollisesti syystä. Olen yrittänyt etsiä asiasta tietoa Googlesta suomeksi ja englanniksi, mutta mikään tilanne ei tunnu osuvan tähän omaan ongelmaan. Lähistöllä tehtiin ehkä noin kuukausi sitten asfaltointi ja jotain muutakin tietyötä, mutta muita merkittäviä muutoksia ei pitäisi olla tapahtunut.
Kaapelimodeemin status-sivulta voisi kurkkailla ja laittaa vähän signaaliarvoja tänne niin voisi vähän kurkata onko se yhteys oikeasti "lähes täydellinen" kuten asentaja on sanonut. Sieltä muutenkin saattaisi saada jotain vinkkiä jos vaikka lokissa näkyisi jotain tuohon liittyvää virhettä tms.

Itselläni aikanaan nopeus tipahti yhtäkkiä ja se johtui siitä että olivat muuttaneet jotain verkon parametria ja ikivanha kaapelimodeemi ei tykännyt siitä. Vikailmoituksen jälkeen lähettivät uuden modeemin ja homma alkoi rokkaamaan. Sinulla kun kaapelimodeemi on jo vaihdettu niin kannattaa kysellä jos tarkistaisivat että yhteytesi asetukset ovat kunnossa.

Niin, ja kai tuota nopeutta on testattu useammallakin laitteella ettei esim yhteen laitteeseen ole tullut yllättäen jotain vikaa?
 
Liittynyt
19.11.2023
Viestejä
4
Alla kuva modeemin statussivulta (toivottavasti tämä on oikea). Ainakin noi "downstream 1 uncorrectables" hyppää itselle silmään, mutta en tiedä asiasta mitään.

Nopeus on testattu omalla läppärillä ja asentajan läppärillä piuhalla sekä useammalla laitteella langattomana.
Sieppaa.PNG
 
Liittynyt
19.11.2023
Viestejä
4
Tässä vielä event log. Eilen klo 21.50 irrotin kaapelijohdon, mutta muuten en ole koskenut mihinkään.
Sieppaa2.PNG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 510
Signaaliarvot näyttävät aikalailla samanlaisilta kuin itselläni (itselläkin Arris), itselläni downstream-SNR:t noin puoli dB paremmat mutta juuri muuta eroa ei ole ja tuo puoli desibeliä ei pitäisi kyllä vaikuttaa. Itselläkin noita uncorrectableja tulee satunnaisesti eri downstream-kanaville ja silti itselläni yhteys on käytännössä koko ajan yli 90% maksimista. Yhtäkkiä en ainakaan itse näe noissa arvoissa mitään ihmeempää vikaa.

Tuo lokikin näyttää aika normaalilta, samoja ilmoituksia itsellänikin näkyy sillointällöin.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Pitäisi olla ihan ok noilla arvoilla. Mitä sanoo nopeudeksi www.speedtest.net
Sitten voisi testata ihan vain sellaista, että päivittää verkkokortin ajurit. Eli mikä emolevy koneessa on jos käytössä on emoon integroitu verkkokortti?
 
Liittynyt
19.11.2023
Viestejä
4
Toinen asentaja kävi nyt katsomassa ja todettiin, että jakoboksi, joka jakaa yhteyden ulkoa tulevasta kaapelista talon rasioihin on jotenkin viallinen. En ollutkaan päässyt testaamaan sisääntulojohtoa suoraan vaan vain tuon boksin kautta. Epäselväksi jäi, miksi kaikki yhteydet näyttivät hyviltä Elisan mielestä aiemmin, mutta nyt saan ainakin 650/50 ulos langallisella yhteydellä. Pitää varmaan mennä etsimään uutta boksia seinän sisään.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
532
Itselle joku vuosi sitten kävi vähän vastaava. Elisan tuki levitteli käsiään ja ulkoinen asentaja soitti ja puhelimessa selvisi, että mulla oli liian vanhat seinärasiat ja ne vaimensi väärää taajuutta. Rasia vaihtoon ja rok. Itsellä netti oli käytännössä käyttökelvoton. Tähän liittyi "yhteyksien parannus"
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
14
Pari eri friz!boxia nyt hyytyny DNA:n kaapeliverkossa. Onko muilla ollut vastaavaa? download kaista sen 20Mbit/s 1000Mbit/s sijaan.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
14
Pari eri friz!boxia nyt hyytyny DNA:n kaapeliverkossa. Onko muilla ollut vastaavaa? download kaista sen 20Mbit/s 1000Mbit/s sijaan.
DNA tehnyt jotain muutoksia verkkossa ja ei ole enää frizbox yhteensopiva tällä hetkellä. DNA:lta veloituksetta sagecomi tilalle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 271
Viestejä
4 231 434
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom