Kyllä ja ei.
Konkreettisesti en ole vielä mitään kasannut ja kotelon suhteen olen vasta saanut tilaukselle seurantanumeron, mutta se ei ole vielä rekisteröitynyt kuljetusfirmalle, eikä paketin sijainnista täten pääse jyvälle tracking palveluilla. Eli paketti lienee vielä Kiinan maalla, mutta josko se sieltä joskus saapuu.
Muita osia olen hankkinut vasta NH-L9a-AM4 jäähyn ja 2x8Gb RAM kitin, molemmat käytettynä murosta ja torista.
Edelleen olen kallistumassa FX350-G puoleen. Siinä miinuksena pidemmät kaapelit, jotka varmasti ovat kuitenkin hallittavissa sekä juurikin tuo äänekäs tuuletin. Muistaakseni Optimum Techin K39 rewikan kommenteissa jollakin oli kärähtänyt aliexperssin poweri nopeastikin, joten ne eivät herätä oikein luottoa, vaikka varmasti hyviäkin kapistuksia löytyy.
Tuon Silverstonen äänekkään tuulettimen suhteen olen pohtinut seuraavaa (näitä voi joku viisaampikin kommentoida):
- ajatuksena on joka tapauksessa koota kakkoslanimatkakone, eikä tehoja ei ole tarkoitus saada maksimoitua pieneen koteloon, niin itselle osiksi riittää sellaiset, joilla tarvittaessa 1080p pelaaminen onnistuu. Täten olen kaavaillut prossuksi R3 3100 ja GPUksi 1050Ti.
- vähävirtaisiin osiin perustuen olen miettinyt, voikohan tehokulutusta saada niin pieneksi, että powerin lämmöntuotto pysyisi kohtuullisena ja täten tuuletin pyörisi siedettävällä äänellä. Tässä pitäisi tietysti tietää tuulettimen profiili. Luultavammin tämä täytyy joka tapauksessa testata, että näkee toimiiko poweri niin kuin pitää, eikä ole sunnuntaikappale, ennen kuin alkaa sörkkiä ja takuu raukeaa.
- todennäköisemmin kuitenkin vaihdan tuulettimen Noctuaan, mutta tässä heikkoutena vähäinen ilmansiirto, kun Noctua on vain 10mm paksu. Noctuan liitän tod.näk. suoraan emolevyyn ja säädän pyörimään vakionopeudella. Muistaakseni Optimum Tech teki rewikan näistä Noctuan mini hyrristä ja 3500rpm oli sweet spot äänen ja jäähdytyksen suhteen. Edelleen tässä ajatus, että valitsemani osat eivät vetäisi poweria limiteille ja lämmöntuotto olisi kohtuullista ja 10mm tuuletin pystyy sen hoitamaan.
- kolmantena ratkaisuna törmäsin muissa keskusteluissa tähän
tuulettimeen, josta en tosin löytänyt rewikoita tai muita kommetteja. Tämä olisi speksien suhteen hiljainen ja siirtäisi ilmaa hyvin (jos pitävät paikkansa) sekä myös stokki tuulettimen tapaan 15mm paksu. Voi olla, että tällaisen tilailen ainakin testimielessä jos jostain halvalla sattuu löytymään.
Osaako joku sanoa tai varmistaa, onko esim. 50W pienemmällä tehonkulutuksella kuinka suuri vaikutus lämmöntuottoon tämän kokoluokan powerissa? Eli onko käytännön eroa onko osina mainitsemani R3 3100+1050Ti vai esim. R3 3300x+1650, jotka about samassa hintaluokassa ovat järkevämmät osat.
ps. pahoittelut pitkästä viestistä, mutta yritin pitää asian powerin ympärillä, mitä varten ketju on.