K39 kotelo (aliexpress) ja sopiva virtalähde

Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Houkuttaisi päivittää kakkoskoneeksi tollanen minikopallinen mylly mahdolliseen lanikäyttöön yms. Youtubessa muutamat kasaillu tohon aliexpressin koteloon koneita, ainoana miinuksena kotelossa siis FLEX psu:n käyttö. Suomessa noiden saanti (tarpeeksi tehokkaiden) on vähän kehnoa.
Jimmssillä on myynnissä 350W SilverStonen Gold 80+ rated FLEX psu ja mietin riittääkö tällainen 1660 superille ja jollekin 65W tdp ryzenille etten polta näyttistä käyttökelvottimaksi (1660 super peak wattage on noin 140W). Netin laskurilla ton kokoonpanon kulutus olisi noin max 285W ja suositeltu virtalähde 335W ylöspäin mutta 1660 superille suositellaan paikasta riippuen 400W tai 450W. Olenko ok vai pitääkö tilata ulkomailta tehokkaampaa?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
492
Esim. 3300X:n kanssa luulis olevan just passeli combo, varsinkin jos alivoltitat GPU:n. Noctuan 40x10 tuulettimen vaihtaisin Flex ATX PSU:n oman tuulettimen tilalle - tässä toki varmaankin menee takuu ja en tiedä onko just ton powerin kanssa tuo modi mahdollinen, mut näistä löytyy paljon tietoa netistä kun googlaat "flex atx psu noctua mod". Voi toki olla, että joudut ulkomailta tilaamaan jos jostain globaalilta sivulta etit modausohjeita, koska niitä kaikkia PSU:ita ei löydy ehkä suomikaupoista, mut usein esim. Saksan ja Britannian Amazonista / eBaysta löytyy kaikenlaista kivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
187
Tällainen setti kiinnostaisi itseäkin htpc/lanikäyttöön. Ainut mikä huolestuttaa on tuon Silverstonen powerin äänekkyys. Harmittaisi jos esimerkiksi leffa katsoessa tuuletin huutaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Miksette sitten suoraan ota jotain SFX-mallia, joka ei ole kuitenkaan ratkaisevasti isompi? Sitten tulisi powerille paljon lisää vaihtoehtoja, eikä tarttisi tuollaista pienellä sirkkelillä varustettua ottaa.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Miksette sitten suoraan ota jotain SFX-mallia, joka ei ole kuitenkaan ratkaisevasti isompi? Sitten tulisi powerille paljon lisää vaihtoehtoja, eikä tarttisi tuollaista pienellä sirkkelillä varustettua ottaa.
No onhan pienimmät SFX-kotelot heti 50% suurempia kuin tuo ;) Toki 6-7 litranen Velkase 7/Dan A4 sujahtaa yhtä helposti reppuun, mutta maksavat myös moninkertaisesti K39:n verran.
Harmittaisi jos esimerkiksi leffa katsoessa tuuletin huutaisi.
Jos noin pienellä kuormalla häiritsisi, niin lähtisin kyllä heti vaihtamaan Noctuaan. En usko, että on edes peruuttamaton toimenpide.

E:
Jimmssillä on myynnissä 350W SilverStonen Gold 80+ rated FLEX psu ja mietin riittääkö tällainen 1660 superille ja jollekin 65W tdp ryzenille etten polta näyttistä käyttökelvottimaksi (1660 super peak wattage on noin 140W). Netin laskurilla ton kokoonpanon kulutus olisi noin max 285W ja suositeltu virtalähde 335W ylöspäin mutta 1660 superille suositellaan paikasta riippuen 400W tai 450W. Olenko ok vai pitääkö tilata ulkomailta tehokkaampaa?
Lähtisin rohkeasti ainakin alkuun tuolla 350W Silverstonella, sillä ei tuo kokoonpano pelatessa kuluta kuin jonkun 150-200W((-250W)). Nvidian suositukset on selvästi ylimitoitettuja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
187
Miksette sitten suoraan ota jotain SFX-mallia, joka ei ole kuitenkaan ratkaisevasti isompi? Sitten tulisi powerille paljon lisää vaihtoehtoja, eikä tarttisi tuollaista pienellä sirkkelillä varustettua ottaa.
Oma idea olisi mahduttaa tämä täyteen tungetun hifiräkin taakse jäävän tyhjään koloon. Melkein kaikki kotelot mitä olen katsellut on juuri sen ratkaisevan muutaman sentin liian leveitä, mutta tällainen vielä mahtuisi.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Pitihän se laittaa kotelo tilaukseen! Nykyistä settiä NCasesta en aio siihen siirtää, vaan tarkoitus koota kevyempi setti mahdollisimman pieneen tilaan, jonka saa kätevämmin matkaan. K39 näyttäisi sisältävän kantokahvakin.

Hieman tutkiskelin netin buildeja ja kyllä tuolla Silverstonen 350W pitäisi semi pitkälle päästä. Osa on kommentoinut käyttävän sitä esim. Ryzen 2600 ja 1660TI:n kanssa. Aliexpressistä kyllä saisi suuremman kapasiteetin omaavia virtalähteitä, joista osa jopa modulaarisia, mutta jotenkin tuo Silverstonen varmuus uudesta tuotteesta täydellä takuulla vaikuttaa sen verran, että itsellä lähtee se jossain vaiheessa tilaukseen.

Muita osia en ole vielä kerennyt miettiä, mutta CPU jäähyn osalta kyssäri. Pidin Noctuan NH-L9 lähes varmana valintana, mutta koteloon näyttäisi menevän myös Black Ridge. Black Ridge lienee tehokkaampi, mutta onko ilmavirran suunnalla näin pienessä setissä merkitystä? Noctuahan imee ilmaa sisään ja Black Ridge ymmärtääkseni puskee ulospäin.

ps. olikos täällä muita vastikään kotelon tilanneita ja millaisella hinnalla? Tuntui, että Optimum Techin revikan jälkeen kotelo + riser settiä sai aliexpressistä vain yli 100 dollarin hintaan. Itse olen pari viikkoa seurannut hintoja ja eilen tein tilauksen harmaasta kotelosta riser kaapelin kanssa 67 euron hintaan. Postithan oli ilmaiset, joskin kuukauden toimitusajalla.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
onko ilmavirran suunnalla näin pienessä setissä merkitystä? Noctuahan imee ilmaa sisään ja Black Ridge ymmärtääkseni puskee ulospäin.
On. Black Ridge ja sisäänpäin! ;) Vielä hiljaisemmaksi saa jos vaihtaa A9x14 Noctuan melko äänekkään vakioföönin tilalle... Kannattaa myös varmistua, että sopii omaan emolevyysi.

Esim. Cryorig C7:ssa tuuletin tullee liian lähelle kylkeä ja synnyttää siten lisämölyä, mutta en usko että L9:ssä olis sitä ongelmaa.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
On. Black Ridge ja sisäänpäin!
Niin saahan sen tuulettimen toki käännettyä vetämäänkin ilmaa jäähyn läpi :D Tuossa Silverstonen PSUssa on hieman pidemmät kaapelit kuin Aliexpressin K39 myyjien tarjoamissa, joten liekkö Noctuan L9 silti kaapelinhallinnan suhteen järkevämpi vaihtoehto.

Jos tuo Silverstone on edes etäisesti laadukas, niin 350W riittää heittämällä jollekin 65W TDP prossulle ja 1660 sarjalaiselle.
Vaikuttaa, että aivan laadukkaasta kamppeesta on kyse, mutta pieni tuuletin on kuulema äänekäs. Se pitäisi käytännössä vaihtaa suoraan Noctuaan, mutta tällöin toki powerin takuu eväytyy, minkä lisäksi stokki tuuletin on 15mm paksu ja Noctualla on 10mm ja 20mm tarjolla.

Joka tapauksessa, kotelo on vasta tulossa, eikä tässä ole kiire, joten kerkeää hyvin sulattelemaan ja pohtimaan.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Tämähän riippuu aivan virtiksen suunnittelusta riittääkö, mutta en kuitenkaan usko että pyörittelet donitsia ja primeä samanaikaisesti... Ainoat ongelmat mitä olen kuullut niin on 2080 Ti:n kanssa tulleet kun hilkulla powerin riittävyyden kanssa menty, eli esim. jos pitkät ja ohuet kaapelit tms. Eriasia taasen on kannattaako sitä poweria kuormittaa ~80+ % niissä tuppaa olemaan suunniteltu paras hyötysuhde noin 50% kuormituksella ja jos on tosiaan 40mm tuuletin niin korvat räjähtää tod. näk.

Edit: Sen tarkemmin tutkimatta tuota poweria niin jos tuo 350W on 12V linjasta (edes lähellä) eikä combined niin väitän että riittää.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Pitihän se laittaa kotelo tilaukseen! Nykyistä settiä NCasesta en aio siihen siirtää, vaan tarkoitus koota kevyempi setti mahdollisimman pieneen tilaan, jonka saa kätevämmin matkaan. K39 näyttäisi sisältävän kantokahvakin.

Hieman tutkiskelin netin buildeja ja kyllä tuolla Silverstonen 350W pitäisi semi pitkälle päästä. Osa on kommentoinut käyttävän sitä esim. Ryzen 2600 ja 1660TI:n kanssa. Aliexpressistä kyllä saisi suuremman kapasiteetin omaavia virtalähteitä, joista osa jopa modulaarisia, mutta jotenkin tuo Silverstonen varmuus uudesta tuotteesta täydellä takuulla vaikuttaa sen verran, että itsellä lähtee se jossain vaiheessa tilaukseen.

Muita osia en ole vielä kerennyt miettiä, mutta CPU jäähyn osalta kyssäri. Pidin Noctuan NH-L9 lähes varmana valintana, mutta koteloon näyttäisi menevän myös Black Ridge. Black Ridge lienee tehokkaampi, mutta onko ilmavirran suunnalla näin pienessä setissä merkitystä? Noctuahan imee ilmaa sisään ja Black Ridge ymmärtääkseni puskee ulospäin.

ps. olikos täällä muita vastikään kotelon tilanneita ja millaisella hinnalla? Tuntui, että Optimum Techin revikan jälkeen kotelo + riser settiä sai aliexpressistä vain yli 100 dollarin hintaan. Itse olen pari viikkoa seurannut hintoja ja eilen tein tilauksen harmaasta kotelosta riser kaapelin kanssa 67 euron hintaan. Postithan oli ilmaiset, joskin kuukauden toimitusajalla.
Itsekin katsonut noita keissejä, mistä löysit tohon hintaan tuon kopan riserin kanssa? Itse olin viikonlopun aikana tilailemassa koppaa mutta näyttää olevan kaikilta myyjiltä aliexpressistä loppu. Toinen vaihtoehto olisi Metalfish S3 mikä vaikuttaa kanssa mukavalta vaihtoehdolta.

Jossain näin muistaakseni tosta kopan mukana saatavista powereista kuvan. Olikohan 300W vai 400W seinästä ottama määrä vain 218W.

Edit.
#Aliexpress € 71,33 | METALFISH S3 PC Gaming Case ITX MINI Small Case All Aluminum Suitcase Portable HTPC Desktop Computer Empty Chassis
US $78.33 |METALFISH S3 PC Gaming Case ITX MINI Small Case All Aluminum Suitcase Portable HTPC Desktop Computer Empty Chassis|Computer Cases & Towers| - AliExpress tällästä siis katellu ku K39 kopat on loppu. Oiskohan tää 5cm korkeempi ja 2cm pidempi. Millasiahan tän setin mukana tulevat virtalähteet olis, ite en ymmärrä noista eri linjoista yms mitään. Olis vaan vähän halvempi ja modulaarinen, jos ostais 400W setin. (Buildiini tulee siis joku rusina ja gtx 1660 super löytyy jo hyllystä)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Itsekin katsonut noita keissejä, mistä löysit tohon hintaan tuon kopan riserin kanssa? Itse olin viikonlopun aikana tilailemassa koppaa mutta näyttää olevan kaikilta myyjiltä aliexpressistä loppu. Toinen vaihtoehto olisi Metalfish S3 mikä vaikuttaa kanssa mukavalta vaihtoehdolta.
Tältä myyjältä itse laitoin tilaukseen, taisi olla silloin harmaata muutama kappale saatavilla ja punaista hieman useampi. Nyt tosin loppunut. Ensimmäistä kertaa tilasin jotain aliexpressin kautta, niin taisin siihen saada vielä jonkun ensitilaajan edun, mutta tuolla myyjällä oli muutenkin halvin hinta sillä hetkellä.

Katsoin myös tuota Metalfishiä, mutta siitä ei oikein revikoita löytynyt, minkä lisäksi se tosiaan on maitopurkin verran isompi kuin K39.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Tältä myyjältä itse laitoin tilaukseen, taisi olla silloin harmaata muutama kappale saatavilla ja punaista hieman useampi. Nyt tosin loppunut. Ensimmäistä kertaa tilasin jotain aliexpressin kautta, niin taisin siihen saada vielä jonkun ensitilaajan edun, mutta tuolla myyjällä oli muutenkin halvin hinta sillä hetkellä.

Katsoin myös tuota Metalfishiä, mutta siitä ei oikein revikoita löytynyt, minkä lisäksi se tosiaan on maitopurkin verran isompi kuin K39.
Jep, muutama metalfish buildi löyty tubesta ni näytti iha näppärältä. Ootko päättäny ton powerin suhteen? Pari videota oli missä kuulu ton silverstonen ääntä, aikamoinen pöhinähän siitä kuulu, oisko pahimmillaa ollu 46db läheltä mitattuna. LinusTechTipsin videossa ei kuulostanu läheskää niin pahalta ku tos venäläisen testivideossa.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Tältä myyjältä itse laitoin tilaukseen, taisi olla silloin harmaata muutama kappale saatavilla ja punaista hieman useampi. Nyt tosin loppunut. Ensimmäistä kertaa tilasin jotain aliexpressin kautta, niin taisin siihen saada vielä jonkun ensitilaajan edun, mutta tuolla myyjällä oli muutenkin halvin hinta sillä hetkellä.

Katsoin myös tuota Metalfishiä, mutta siitä ei oikein revikoita löytynyt, minkä lisäksi se tosiaan on maitopurkin verran isompi kuin K39.
Onko projekti edennyt yhtään?
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Onko projekti edennyt yhtään?
Kyllä ja ei.

Konkreettisesti en ole vielä mitään kasannut ja kotelon suhteen olen vasta saanut tilaukselle seurantanumeron, mutta se ei ole vielä rekisteröitynyt kuljetusfirmalle, eikä paketin sijainnista täten pääse jyvälle tracking palveluilla. Eli paketti lienee vielä Kiinan maalla, mutta josko se sieltä joskus saapuu.

Muita osia olen hankkinut vasta NH-L9a-AM4 jäähyn ja 2x8Gb RAM kitin, molemmat käytettynä murosta ja torista.

Ootko päättäny ton powerin suhteen?
Edelleen olen kallistumassa FX350-G puoleen. Siinä miinuksena pidemmät kaapelit, jotka varmasti ovat kuitenkin hallittavissa sekä juurikin tuo äänekäs tuuletin. Muistaakseni Optimum Techin K39 rewikan kommenteissa jollakin oli kärähtänyt aliexperssin poweri nopeastikin, joten ne eivät herätä oikein luottoa, vaikka varmasti hyviäkin kapistuksia löytyy.

Tuon Silverstonen äänekkään tuulettimen suhteen olen pohtinut seuraavaa (näitä voi joku viisaampikin kommentoida):
- ajatuksena on joka tapauksessa koota kakkoslanimatkakone, eikä tehoja ei ole tarkoitus saada maksimoitua pieneen koteloon, niin itselle osiksi riittää sellaiset, joilla tarvittaessa 1080p pelaaminen onnistuu. Täten olen kaavaillut prossuksi R3 3100 ja GPUksi 1050Ti.
- vähävirtaisiin osiin perustuen olen miettinyt, voikohan tehokulutusta saada niin pieneksi, että powerin lämmöntuotto pysyisi kohtuullisena ja täten tuuletin pyörisi siedettävällä äänellä. Tässä pitäisi tietysti tietää tuulettimen profiili. Luultavammin tämä täytyy joka tapauksessa testata, että näkee toimiiko poweri niin kuin pitää, eikä ole sunnuntaikappale, ennen kuin alkaa sörkkiä ja takuu raukeaa.
- todennäköisemmin kuitenkin vaihdan tuulettimen Noctuaan, mutta tässä heikkoutena vähäinen ilmansiirto, kun Noctua on vain 10mm paksu. Noctuan liitän tod.näk. suoraan emolevyyn ja säädän pyörimään vakionopeudella. Muistaakseni Optimum Tech teki rewikan näistä Noctuan mini hyrristä ja 3500rpm oli sweet spot äänen ja jäähdytyksen suhteen. Edelleen tässä ajatus, että valitsemani osat eivät vetäisi poweria limiteille ja lämmöntuotto olisi kohtuullista ja 10mm tuuletin pystyy sen hoitamaan.
- kolmantena ratkaisuna törmäsin muissa keskusteluissa tähän tuulettimeen, josta en tosin löytänyt rewikoita tai muita kommetteja. Tämä olisi speksien suhteen hiljainen ja siirtäisi ilmaa hyvin (jos pitävät paikkansa) sekä myös stokki tuulettimen tapaan 15mm paksu. Voi olla, että tällaisen tilailen ainakin testimielessä jos jostain halvalla sattuu löytymään.

Osaako joku sanoa tai varmistaa, onko esim. 50W pienemmällä tehonkulutuksella kuinka suuri vaikutus lämmöntuottoon tämän kokoluokan powerissa? Eli onko käytännön eroa onko osina mainitsemani R3 3100+1050Ti vai esim. R3 3300x+1650, jotka about samassa hintaluokassa ovat järkevämmät osat.

ps. pahoittelut pitkästä viestistä, mutta yritin pitää asian powerin ympärillä, mitä varten ketju on.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Kyllä ja ei.

Konkreettisesti en ole vielä mitään kasannut ja kotelon suhteen olen vasta saanut tilaukselle seurantanumeron, mutta se ei ole vielä rekisteröitynyt kuljetusfirmalle, eikä paketin sijainnista täten pääse jyvälle tracking palveluilla. Eli paketti lienee vielä Kiinan maalla, mutta josko se sieltä joskus saapuu.

Muita osia olen hankkinut vasta NH-L9a-AM4 jäähyn ja 2x8Gb RAM kitin, molemmat käytettynä murosta ja torista.


Edelleen olen kallistumassa FX350-G puoleen. Siinä miinuksena pidemmät kaapelit, jotka varmasti ovat kuitenkin hallittavissa sekä juurikin tuo äänekäs tuuletin. Muistaakseni Optimum Techin K39 rewikan kommenteissa jollakin oli kärähtänyt aliexperssin poweri nopeastikin, joten ne eivät herätä oikein luottoa, vaikka varmasti hyviäkin kapistuksia löytyy.

Tuon Silverstonen äänekkään tuulettimen suhteen olen pohtinut seuraavaa (näitä voi joku viisaampikin kommentoida):
- ajatuksena on joka tapauksessa koota kakkoslanimatkakone, eikä tehoja ei ole tarkoitus saada maksimoitua pieneen koteloon, niin itselle osiksi riittää sellaiset, joilla tarvittaessa 1080p pelaaminen onnistuu. Täten olen kaavaillut prossuksi R3 3100 ja GPUksi 1050Ti.
- vähävirtaisiin osiin perustuen olen miettinyt, voikohan tehokulutusta saada niin pieneksi, että powerin lämmöntuotto pysyisi kohtuullisena ja täten tuuletin pyörisi siedettävällä äänellä. Tässä pitäisi tietysti tietää tuulettimen profiili. Luultavammin tämä täytyy joka tapauksessa testata, että näkee toimiiko poweri niin kuin pitää, eikä ole sunnuntaikappale, ennen kuin alkaa sörkkiä ja takuu raukeaa.
- todennäköisemmin kuitenkin vaihdan tuulettimen Noctuaan, mutta tässä heikkoutena vähäinen ilmansiirto, kun Noctua on vain 10mm paksu. Noctuan liitän tod.näk. suoraan emolevyyn ja säädän pyörimään vakionopeudella. Muistaakseni Optimum Tech teki rewikan näistä Noctuan mini hyrristä ja 3500rpm oli sweet spot äänen ja jäähdytyksen suhteen. Edelleen tässä ajatus, että valitsemani osat eivät vetäisi poweria limiteille ja lämmöntuotto olisi kohtuullista ja 10mm tuuletin pystyy sen hoitamaan.
- kolmantena ratkaisuna törmäsin muissa keskusteluissa tähän tuulettimeen, josta en tosin löytänyt rewikoita tai muita kommetteja. Tämä olisi speksien suhteen hiljainen ja siirtäisi ilmaa hyvin (jos pitävät paikkansa) sekä myös stokki tuulettimen tapaan 15mm paksu. Voi olla, että tällaisen tilailen ainakin testimielessä jos jostain halvalla sattuu löytymään.

Osaako joku sanoa tai varmistaa, onko esim. 50W pienemmällä tehonkulutuksella kuinka suuri vaikutus lämmöntuottoon tämän kokoluokan powerissa? Eli onko käytännön eroa onko osina mainitsemani R3 3100+1050Ti vai esim. R3 3300x+1650, jotka about samassa hintaluokassa ovat järkevämmät osat.

ps. pahoittelut pitkästä viestistä, mutta yritin pitää asian powerin ympärillä, mitä varten ketju on.
Itelläki on tulossa koppa ja riseri kiinanmaalta, nyt itselläni enää mietinnässä toi poweri mutta varmaan pakko se on kääntyä varmaan ton Silverstonen puoleen, vaikka hieman tuo äänekäs tuuletin hirvittääkin. Onkos Jarkaleen kone jo kasassa, tai koppa edes saapunut?
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Itelläki on tulossa koppa ja riseri kiinanmaalta, nyt itselläni enää mietinnässä toi poweri mutta varmaan pakko se on kääntyä varmaan ton Silverstonen puoleen, vaikka hieman tuo äänekäs tuuletin hirvittääkin. Onkos Jarkaleen kone jo kasassa, tai koppa edes saapunut?
Poweri on kyllä edelleen kysymysmerkki, mutta Silverstone + Noctua 40x10mm yhdistelmään taidan näillä näkymin myös kallistua. Tässä pari muutakin potentiaalista vaihtoehtoa, jos jotain kiinnostaa. Suomesta tosin ei tällä hetkellä löydy (Jimssiltäkin kysyin, mutta eivät saa tuotteistettua) ja näissä kahdessa pienimmässä ei ole PCI-E kaapelia. Näihinkin lienee tuuletin modaus paikallaan.

FSP400-60FGGBA (IPC PSU | Flex | 400W | FSP400-60FGGBA | FSP Group USA)
FSP300-57FCB (FlexGURU 300W)
SSP-300SUG (https://seasonic.com/sug)


Tosiaan niinhän siinä sitten kävi, että kotelo saapui, kun sitä vähiten odotti ja perjantain iloksi sain sen käydä postista hakemassa. Täytyy sanoa, että tuo on vieläkin pienempi mitä kuvien ja videoiden perusteella sai käsityksen. NCase vaikuttaa jopa monsterilta tuon vieressä. Kyllähän tässä alkoi kasaus puuhat houkuttamaan, joten pitää laittaa osien kanssa vauhtia:D
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Poweri on kyllä edelleen kysymysmerkki, mutta Silverstone + Noctua 40x10mm yhdistelmään taidan näillä näkymin myös kallistua. Tässä pari muutakin potentiaalista vaihtoehtoa, jos jotain kiinnostaa. Suomesta tosin ei tällä hetkellä löydy (Jimssiltäkin kysyin, mutta eivät saa tuotteistettua) ja näissä kahdessa pienimmässä ei ole PCI-E kaapelia. Näihinkin lienee tuuletin modaus paikallaan.

FSP400-60FGGBA (IPC PSU | Flex | 400W | FSP400-60FGGBA | FSP Group USA)
FSP300-57FCB (FlexGURU 300W)
SSP-300SUG (https://seasonic.com/sug)


Tosiaan niinhän siinä sitten kävi, että kotelo saapui, kun sitä vähiten odotti ja perjantain iloksi sain sen käydä postista hakemassa. Täytyy sanoa, että tuo on vieläkin pienempi mitä kuvien ja videoiden perusteella sai käsityksen. NCase vaikuttaa jopa monsterilta tuon vieressä. Kyllähän tässä alkoi kasaus puuhat houkuttamaan, joten pitää laittaa osien kanssa vauhtia:D
Itellekki tuli ilmotus torstaina et ois koppa suomen maalla jo, miten muuten tuleekos tosta kopasta mitään tullattavaksi ku ylittää sen 23e rajan vai paljo se raja nyt tarkalleen onkaan vai tuliko suoraa postiin
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Itellekki tuli ilmotus torstaina et ois koppa suomen maalla jo, miten muuten tuleekos tosta kopasta mitään tullattavaksi ku ylittää sen 23e rajan vai paljo se raja nyt tarkalleen onkaan vai tuliko suoraa postiin
Yli 22€ arvoisesta tavarasta maksetaan tuotteen hinnasta, postikuluista ja erikseen maksettavasta Suomen Postin käsittelymaksusta (2,90€) 24% alv tullille. Kannattaa maksaa itse, eikä antaa esim. DHL:n tms. kuriirin hoitaa sitä puolestasi, maksaa vaan turhaan ylimääräistä.

Itsellä nyt tänä vuonna jäänyt molemmat tuon rajan ylittävät paketit (toinen <23€ :darra: ja toinen ~100€ näppiksen osia) tulliin ja kolmas käännytetty takaisin lähettäjälle, koska ilmeisesti nykyään vaativat myyjältä selvitystä mikäli arvo on oikeasti alle 22€ ja tuossa paketissa (eri SFF-kotelo) se oli virheellisesti ilmoitettu. Noh, nyt on tulossa nopeammalla toimituksella uudestaan, toivottavasti ilman ongelmia :cool2:
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Itellekki tuli ilmotus torstaina et ois koppa suomen maalla jo, miten muuten tuleekos tosta kopasta mitään tullattavaksi ku ylittää sen 23e rajan vai paljo se raja nyt tarkalleen onkaan vai tuliko suoraa postiin
Sinulla on kyllä sitten nopeasti liikkunut paketti. Tosiaan itse tilasin 1.7. ja 6.7. sain jo seurantanumeron (todennäköisesti siksi, että ali myyjillä on tietty aika saada tuote "lähetettyä"). Seurannan mukaan paketti ei kuitenkaan todellisuudessa lähtenyt liikkeelle vasta kuin 6.8. ja oli postista noudettavissa 14.8.. Ja tuli siis suoraan omaan postiin noudettavaksi ilman mitään lisämaksuja. Suomessa ensimmäinen merkintä seurannassa lajittelu Helsinki Vantaalla ja seuraava noudettavissa postista.

Sen verran vielä kommentoin tuota SSP-300SUG (https://seasonic.com/sug) virtalähdettä. Siinä näyttäisi olevan stokkina 40x20mm tuuletin, joten siihen saisi paksumman Noctuan ilman virityksiä paikalleen. Tosin tuossa ei ole PCI-E virtakaapelia, mutta siinä on 3 sata kaapelia. Itse joka tapauksessa käytän vain yhden satakaapelin SSDtä varten, jolloin kaksi muuta voi tarvittaessa muuttaa adapterilla 6pin PCI-E:ksi. Näillä näkymin tosin tulee lisävirraton 1050Ti tai 1650. Jos tämän jostain löydän luotettavasti, niin taidan laittaa tilaukseen.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Yli 22€ arvoisesta tavarasta maksetaan tuotteen hinnasta, postikuluista ja erikseen maksettavasta Suomen Postin käsittelymaksusta (2,90€) 24% alv tullille. Kannattaa maksaa itse, eikä antaa esim. DHL:n tms. kuriirin hoitaa sitä puolestasi, maksaa vaan turhaan ylimääräistä.

Itsellä nyt tänä vuonna jäänyt molemmat tuon rajan ylittävät paketit (toinen <23€ :darra: ja toinen ~100€ näppiksen osia) tulliin ja kolmas käännytetty takaisin lähettäjälle, koska ilmeisesti nykyään vaativat myyjältä selvitystä mikäli arvo on oikeasti alle 22€ ja tuossa paketissa (eri SFF-kotelo) se oli virheellisesti ilmoitettu. Noh, nyt on tulossa nopeammalla toimituksella uudestaan, toivottavasti ilman ongelmia :cool2:
Ja joo itselläni 6.8. tuli ilmoitus et paketti lähteny liikkeelle ja 13.8. Oli ollut suomen maalla. Kävin 17TRACK katsomassa ni oliki perjantaina ollu jo postissa, ei oo tullu vaan sitä saapumisilmotuslappua kotiin vielä eli ei jäänyy tulliin. Saako tota pakettia haettua noilla aliexpressin koodeilla mitenkään vai täytyykö oottaa toi postin ilmotus (luulis kyllä että tänää tulis postilaatikosta mutta never know)

Ps. Vastaus meni väärälle näköjään kun alkuu olin kysymässä tosta tullauksesta mut ei näköjään ollu ongelmia sen kanssa.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Saako tota pakettia haettua noilla aliexpressin koodeilla mitenkään vai täytyykö oottaa toi postin ilmotus (luulis kyllä että tänää tulis postilaatikosta mutta never know)
Pitäisihän paketin pystyä hakemaan kunhan postin seurantanumeron tiedät ja henkkarit löytyy. Mulla oli aliexpressin sivulla seurannassa rivi "Destination country post, number SPXXXXXXXXXFI", jolla paketti löytyi postin seurannasta eli käy katsomassa jos sellainen löytyy, niin sen avulla varmasti saat paketin haettua. Itselle ei tullut saapumisilmoituslappua, mutta omapostisovellus ilmoitti paketin saapuneenja lisäksi tuli tekstiviesti.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
eli ei jäänyy tulliin. Saako tota pakettia haettua noilla aliexpressin koodeilla mitenkään vai täytyykö oottaa toi postin ilmotus (luulis kyllä että tänää tulis postilaatikosta mutta never know)
Paljonko teillä oli osoitelapussa merkattu kotelon hinnaksi? Varmaan jotkut myyjät vielä onnistuu laittamaan alle 22€ arvon lapulle, mutta luulisi, että noin "iso" pakkaus (verrattuna perusnyssyköihin) kiinnittäisi jo tullin huomion. Alvithan tulisi kuuliaisesti maksaa, vaikka menisikin tullin ohi ;)

Taas huomaa kuinka huono tuuri itsellä, tässäkin asiassa...

Edit: tässä Aliexpress-myyjän viestit:
For EU countries, if the package value is less than US $27, a transaction certificate is required. You know, if you provide proof of transaction, it is not good for us. The logistics company may return the parcel to me, and then I need to resend the parcel to you, and the price is set at $28.12, so there is no need to provide transaction certificate, but this may face tax revenue.
My friend, I set $20 for the first time, but the customs needs me to provide the transaction certificate on the AliExpress. As you know, the purchase price is about $103.
If the price is higher than US $27, there is no need to provide AliExpress transaction certificate.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Paljonko teillä oli osoitelapussa merkattu kotelon hinnaksi? Varmaan jotkut myyjät vielä onnistuu laittamaan alle 22€ arvon lapulle, mutta luulisi, että noin "iso" pakkaus (verrattuna perusnyssyköihin) kiinnittäisi jo tullin huomion. Alvithan tulisi kuuliaisesti maksaa, vaikka menisikin tullin ohi ;)

Taas huomaa kuinka huono tuuri itsellä, tässäkin asiassa...

Edit: tässä Aliexpress-myyjän viestit:
Ku kysyit ni paketissa on datacable hinta 2.29e, tuli siis riser cablen kaa samassa boxissa. Paketti on siis kooltaa noin 9kpl jos olis 400ML kaljatölkkejä
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Miltä myyjältä muuten tilasit? Päivämäärät kyllä täsmää, joten tilattiinko samalta?


Sama oli mulla.
Joo, samalta myyjältä ostin, tosin mustan värisen. Nyt meinasin laittaa rautaa tilaukseen sinne sisälle ni pääsee kasauspuuhiin
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Nyt meinasin laittaa rautaa tilaukseen sinne sisälle ni pääsee kasauspuuhiin
Laitahan sitten infoa tänne kasauksesta ja millaiseen kokoonpanoon päädyit ja varsinkin mihin poweriin. Itsellä voi vielä tovi mennä osien kanssa, joten ei pahitteeksi vaikka jotain vinkkejä saisin.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Laitahan sitten infoa tänne kasauksesta ja millaiseen kokoonpanoon päädyit ja varsinkin mihin poweriin. Itsellä voi vielä tovi mennä osien kanssa, joten ei pahitteeksi vaikka jotain vinkkejä saisin.
Ite ostan poweriksi 90% ton silverstonen, ihan vaan takuuasioiden ja euroopan muutenki huonon tarjonnan takia, sitä joutuu kyllä 15-25 päivää odotella ku ei jimmsillä tai missää muuallakaa oo varastossa. Gtx1660 super Aero itx taitaa just just mahtua ku sommittelin sitä tohon koppaan, pitää kyllä purkaa kokonaan että saa sen sisälle. Muita osia on tulossa ny Asrock b450 fatal1tt gaming lankku, 16gb corsair venegance lpx 3200mhz 16cl, kinstonin a2000 1tb nvme, meinasin alkuun 500 gigasta mut ostin ny varmuuden vuoks terasen suoraa. Sit viel noctuan lh9 ja käytettynä tulossa rusina 5 2600.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Millohan tulee jimmsin tai minkää muunka kaupan valikoimaa, itellä on toi 350W versio tulossa mut toimitus oli 15-25 päivää, vois olla huomattavast hiljasempi poweri toi 500W ku olis enemmän headroomia. Pitäsköhän tiedustella jimmsin chatissä.

Sais kaverilta niin hyvää hintaa 3600X, mut alkais watit menemää niin korkeelle et toi 350W saattais käydä aika kovilla.

Edit. Ei oo jimmsin maahantuojallaka vielä tota 350W versiota, joten pitänee kysästä saisko sen peruttua ja otettua tilauksesta pois ja ootella kumpaa noista sitte tulee aikasemmin hyllyyn ku vastaus oli että (saattaa tull myyntiin kun selviää saanti ja saatavuus tost 500W mallista).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Nyt on kaikki osat valmiina (poislukien virtalähde). SilverStonen heput vastasi että Euroopan varastoon tota 500W virtalähdettä olis tässä kuussa tulossa ja jälleenmyyjille kuun lopussa / lokakuun alussa. Pitänee varmaan sinne asti odottaa tota virtalähdettä ja miettiä kumman nosita sit valitsee 350W vs 500W.

Tässä siis mun kokoonpano mikä tulee:
MSI GeForce GTX 1660 Super Aero ITX OC
Ryzen 5 2600X omasta koneesta (kaverilta ostin halvalla tilalle 3600X minkä vaihan omaa kokoonpanoo ton 2600x tilalle)
ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Corsair Venegance LPX DDR4 3200mhz 16Gb
Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black
Kingston 1TB A2000 NVMe
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Nyt on kaikki osat valmiina (poislukien virtalähde). SilverStonen heput vastasi että Euroopan varastoon tota 500W virtalähdettä olis tässä kuussa tulossa ja jälleenmyyjille kuun lopussa / lokakuun alussa. Pitänee varmaan sinne asti odottaa tota virtalähdettä ja miettiä kumman nosita sit valitsee 350W vs 500W.

Tässä siis mun kokoonpano mikä tulee:
MSI GeForce GTX 1660 Super Aero ITX OC
Ryzen 5 2600X omasta koneesta (kaverilta ostin halvalla tilalle 3600X minkä vaihan omaa kokoonpanoo ton 2600x tilalle)
ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Corsair Venegance LPX DDR4 3200mhz 16Gb
Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black
Kingston 1TB A2000 NVMe
Hyvältä vaikuttaa setti:thumbsup: yks huomio kuitenkin tuohon M.2 asemaan. Ootkos tarkemmin tutkinut, miten siinä tulee pysymään lämmöt kurissa? Itsellä on samainen emolevy pääkoneessa ja M.2 paikka on emon takana. Eli kaiken ymmärryksen mukaan M.2 asema tässä kotelossa jää riser kaapelin alle, eikä ilma kierrä siellä lainkaan. Lisäksi GPU lämmittää riserin toisella puolen.

Virtalähteiden suhteen muita ei tunnu olevan saatavilla kuin tuota Silverstonen 350W (amazon.de). Nyt tuo tuleva 500W on kyllä positiivinen tulokas Flex ATX valikoimaan, tosin itselle ei sillä ole käyttöä ainakaan tähän kasaukseen, vaan 300-350W riittää mainiosti. Nyt myös tuota aiemmin mainitsemaani Seasonicin SSP-300SUG poweria olisi tulossa amazon.de 10.9.. Tekisi mieli laittaa se testaukseen ja tehdä pcie-liitin adapterilla. Onkos noista risereistä muuten ymmärrystä/kokemusta? Lisävirrattomat näytönohjaimethan vetävät sen 75W eli pystyykö ne sen vetämään riserin kautta vai onko turvallisempi laittaa 6pin näytönohjain? Lähinnä tässä arveluttaa, onko tuo aliexpressin riseri tarpeeksi laadukas.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Kannattaa käydä täältä vähän lukemassa omia kokemuksiani K39 kopasta jonka sain jo maaliskuussa tehtyä ;)
M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet

Komiasti 400w poweri pyöritti rtx 2070 +i7 8700 :thumbsup::)
Joo kävin lukasemassa sun kokemuksia tuolta! Mitä oot mieltä tosta 350W vs 500W pulmasta mitä mietin, osina siis 2600X ja 1660 super. Jos otan 500W virtalähteen ton 350W sijasta, eikös ton 40mm pöhöttimen pitäis pysyä paremmin kurissa tol isommal virtalähteellä. Toi silverstonen virtalähde omistaa siis 15mm paksun tuulettimen, joten siihen ei noctuan tuuletinta kovin helpolla saa modattua. Mistä sait ton oman FSP virtalähteen hankittua?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Joo kävin lukasemassa sun kokemuksia tuolta! Mitä oot mieltä tosta 350W vs 500W pulmasta mitä mietin, osina siis 2600X ja 1660 super. Jos otan 500W virtalähteen ton 350W sijasta, eikös ton 40mm pöhöttimen pitäis pysyä paremmin kurissa tol isommal virtalähteellä. Toi silverstonen virtalähde omistaa siis 15mm paksun tuulettimen, joten siihen ei noctuan tuuletinta kovin helpolla saa modattua. Mistä sait ton oman FSP virtalähteen hankittua?
Ole hyvä ja toivottavasti "revikoistani" oli jotain apua K39:n kanssa :thumbsup: :) Tuosta powerista niin tuo 350w on enemmän kuin riittävä tolle kokoonpanollesi ja jää varaakin vielä. Tuo Linus tyyppikin asenteli vähän vastaavaan koteloon, Velka 3:seen tuon powerin ja 3700x +2060 minin joka vaan puoltaa samaa mihin tulokseen itsekkin tulin erl riittää. Ite mietein ensin edellä mainittua koteloa mutta ne olivat niin kiven alla että mutta onneksi löyty pienempi ;)

Tämän FSP 400w hommasin Amazon Jenkeistä, PIKANA ja maksoi mitä maksoi koska oli sen verran pikku kone kiima päällä, varsinkin kun olin jo sen 1kk odottanut että saisi powerin josta homma vielä roikkui :rofl: No, meni varmaan 3pv kun tuli. Tosiaan, tuo 40mm piipertäjä kannatti vaihtaa heti, ihan infernaalinen suihkari. Siihen sopi vain se ohuin Noctuan malli eli 1cm paksu ja sitten virta emolevyltä. Ei siinä takuu vielä lähtenyt.

Sanotaan että i7 8700 non k ilman turboa mutta ht päällä kulutti sen ~100w ja 2070 itx ~150w eli jäi pelivaraa itellekkin vielä.

Tätä nykyä vaihdoin pikkusen isompaan kun kyllästyin itx korttien metsästykseen ja tilalle node 202 mutta sen verran asiallinen kotelo tuo k39 että jäi odottamaan seuraavaa projektia powerin kera :thumbsup::) Eivätkä ole myynnissä, sen verran erikoiset osat että kun taas tarve tulee niin en ala jotain 2kk odottamaan :D
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Ole hyvä ja toivottavasti "revikoistani" oli jotain apua K39:n kanssa :thumbsup: :) Tuosta powerista niin tuo 350w on enemmän kuin riittävä tolle kokoonpanollesi ja jää varaakin vielä. Tuo Linus tyyppikin asenteli vähän vastaavaan koteloon, Velka 3:seen tuon powerin ja 3700x +2060 minin joka vaan puoltaa samaa mihin tulokseen itsekkin tulin erl riittää. Ite mietein ensin edellä mainittua koteloa mutta ne olivat niin kiven alla että mutta onneksi löyty pienempi ;)

Tämän FSP 400w hommasin Amazon Jenkeistä, PIKANA ja maksoi mitä maksoi koska oli sen verran pikku kone kiima päällä, varsinkin kun olin jo sen 1kk odottanut että saisi powerin josta homma vielä roikkui :rofl: No, meni varmaan 3pv kun tuli. Tosiaan, tuo 40mm piipertäjä kannatti vaihtaa heti, ihan infernaalinen suihkari. Siihen sopi vain se ohuin Noctuan malli eli 1cm paksu ja sitten virta emolevyltä. Ei siinä takuu vielä lähtenyt.

Sanotaan että i7 8700 non k ilman turboa mutta ht päällä kulutti sen ~100w ja 2070 itx ~150w eli jäi pelivaraa itellekkin vielä.

Tätä nykyä vaihdoin pikkusen isompaan kun kyllästyin itx korttien metsästykseen ja tilalle node 202 mutta sen verran asiallinen kotelo tuo k39 että jäi odottamaan seuraavaa projektia powerin kera :thumbsup::) Eivätkä ole myynnissä, sen verran erikoiset osat että kun taas tarve tulee niin en ala jotain 2kk odottamaan :D
Joo siis sen tiedän että toi 350W riittää. Mutta ton soundin kannalta vaan mietin, tohon Silverstoneenki menisi vaan se noctuan pienempi tuuletin jos sen haluaa vaihtaa. Eli jos kokoonpanoni vie noin 220W (prossun TDP 95W ja näyttis ottaa noin 110W) + muut osat, niin miten toi soundprofiili virtalähteen omalla tuulettimella muuttuisi. Noin ~75% tosta 350W kapasiteetista vs ~50% 500W kapasiteetista
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
niin miten toi soundprofiili virtalähteen omalla tuulettimella muuttuisi.
Onkos tuon 500W version tuulettimesta tullut vielä mitään tietoa/revikoita? Sehän ei välttämättä ole edes sama hyrrä (tosin kuvien perusteella ainakin saman kokoinen eli 15mm on kyseessä). Tiedä vaikka olisivat palautteen perusteella laittaneet hieman hiljaisemman tuulettimen paikalleen.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Joo siis sen tiedän että toi 350W riittää. Mutta ton soundin kannalta vaan mietin, tohon Silverstoneenki menisi vaan se noctuan pienempi tuuletin jos sen haluaa vaihtaa. Eli jos kokoonpanoni vie noin 220W (prossun TDP 95W ja näyttis ottaa noin 110W) + muut osat, niin miten toi soundprofiili virtalähteen omalla tuulettimella muuttuisi. Noin ~75% tosta 350W kapasiteetista vs ~50% 500W kapasiteetista
No sanotaan näin että kun sen noctuan laitat silverstonen vakion tilalle ja pidät vaikka täysillä niin se on silti hiljaisempi :) :thumbsup:
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 833
Ja jos emolevyssä vaan riittää liittimet (tai miksei splitteriäkin voisi käyttää jonkun muun tuulettimen kanssa) niin voi laittaa siihen kiinni ohittaen virtalähteen oman rpm curven. Tasaisella kierrosnopeudella pyörivä Noctua on parhautta :thumbsup:
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Nyt on kaikki osat saatu hamstarttua virtalähdettä myöten (yli 3 vko toimitus) ja kone osittain kasattua. Huomasin harmikseni (muistini petti), että näytönohjaimessani on 1x8pin liitin 1x6pin liittimen sijaan, mikä mun tosta Silverstonen 350W virtalähteestä tulee. Ja antoi siis saman virheen "Please turn power off and plug the PCIe power cable to graphics card" kun buuttasin koneen, vaikka laitoin ton 6pinnisen siihen 8 pinniseen (vanhemmissa näyttiksissä tää on joskus ainaki toiminu).

Kumpi siis ois parempi vaihtoehto, ostaa 6pin -> 8pin adapteri, vai 2 x molex -> 8pin adapteri?

Ja kasauksesta sen verran että, emon IO shieldin paikalleenlaitto oli yhtä tuskaa (ei siis mennyt paikalleen normaalisti, jäi kanittamaan jostain kulmasta aina ja sormenkin sain auki). Noh laitoin emon hollille shieldiin ja väänsin hieman ruuvimeisselin ja kopan seinän avulla emon kulmasta että ruuvit sai paikalleen. Ja koneen kasaan saatuaan huomasin että emon ja takaseinän välissä ei ole tarpeeksi tilaa, että 6pin adapteri mahtuisi toiselle puolelle, joten huomenissa pitää tuo purkaa ja laittaa johto oikealle puolelle, jos se 6pin -> 8pin siis on fiksumpi vaihtoehto kuin 2 x molex -> 8pin, koska molexit saisin vielä pujotettua tuolta välistä ilman ongelmia.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Nyt on kaikki osat saatu hamstarttua virtalähdettä myöten (yli 3 vko toimitus) ja kone osittain kasattua. Huomasin harmikseni (muistini petti), että näytönohjaimessani on 1x8pin liitin 1x6pin liittimen sijaan, mikä mun tosta Silverstonen 350W virtalähteestä tulee. Ja antoi siis saman virheen "Please turn power off and plug the PCIe power cable to graphics card" kun buuttasin koneen, vaikka laitoin ton 6pinnisen siihen 8 pinniseen (vanhemmissa näyttiksissä tää on joskus ainaki toiminu).

Kumpi siis ois parempi vaihtoehto, ostaa 6pin -> 8pin adapteri, vai 2 x molex -> 8pin adapteri?

Ja kasauksesta sen verran että, emon IO shieldin paikalleenlaitto oli yhtä tuskaa (ei siis mennyt paikalleen normaalisti, jäi kanittamaan jostain kulmasta aina ja sormenkin sain auki). Noh laitoin emon hollille shieldiin ja väänsin hieman ruuvimeisselin ja kopan seinän avulla emon kulmasta että ruuvit sai paikalleen. Ja koneen kasaan saatuaan huomasin että emon ja takaseinän välissä ei ole tarpeeksi tilaa, että 6pin adapteri mahtuisi toiselle puolelle, joten huomenissa pitää tuo purkaa ja laittaa johto oikealle puolelle, jos se 6pin -> 8pin siis on fiksumpi vaihtoehto kuin 2 x molex -> 8pin, koska molexit saisin vielä pujotettua tuolta välistä ilman ongelmia.
Jätin suosiolla io shieldin pois, ihan jo kotelon sisäilman liikkumisen kannalta :thumbsup:

Kai se joku adapteri sit kannattaa hommata tai uus poweri :D
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Jätin suosiolla io shieldin pois, ihan jo kotelon sisäilman liikkumisen kannalta :thumbsup:

Kai se joku adapteri sit kannattaa hommata tai uus poweri :D
Uutta poweria en halua, mut onko kokemusta että toimiiko noi näyttikset tollasilla adaptereilla normisti vai pitääkö vaihtaa näyttis astetta pienempää (1650 super) mistä toi 6pin löytyy?
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Nyt on kaikki osat saatu hamstarttua virtalähdettä myöten (yli 3 vko toimitus) ja kone osittain kasattua.
Siistiä kuulla, että projekti on edennyt:thumbsup: Melko pitkä toimitus, mistä lopulta tilasit virtalähteen?

Ole hyvä ja toivottavasti "revikoistani" oli jotain apua K39:n kanssa
Kävin myös katselemassa buildia ja komee setti! Ja sai lisäksi varmuutta omaan kasaukseen, vaikka noin tykkiä ei ole tarkoitus kootakkaan.

Ja kasauksesta sen verran että, emon IO shieldin paikalleenlaitto oli yhtä tuskaa (ei siis mennyt paikalleen normaalisti, jäi kanittamaan jostain kulmasta aina ja sormenkin sain auki).
Jätin suosiolla io shieldin pois, ihan jo kotelon sisäilman liikkumisen kannalta :thumbsup:
Lueskelin, että kotelon laatu ei välttämättä ole aina viimeisen päälle ja esim. seinät voivat olla hieman taipuneet. Itsellä oli se osa, johon emo tulee kiinni hieman vääntynyt, mutta näytti suoristuvan vähän vääntämällä. Saa nähdä liekkö tuo IO shieldin kolo satunnainen vai vakio laatuvirhe.

Oma buildikin on enää M.2 asemaa vaille, että pääsisi kasaamaan. Tosin myös näytönohjain puuttuu, mutta se taitaa mennä paikalleen muutenkin viimeisenä, eikä kasaus siitä jää kiinni. Oma kokoonpano kallistui lopulta seuraavaan:
- PSU: Seasonic SSP-300SUG. Amazon.de saatavuusarvio piti paikkansa ja sinne tuli yksi kappale, jonka sain tilattua (hintaan 62€). Lisäksi netin eri liikkeiden arvostelujen/palautteiden perusteella tuote tulisi mahdollisesti bulkkina, kuten itselläkin kävi (ei virtajohtoa, ei ruuveja, ei ohjeita tai valmistajan pakkausta). Tämä oli siis odotettavissa, mutta laitoin siitä silti amazonin chattiin viestiä, että päivittäisivät tuotekuvauksen. En siis vaatinut mitään hyvitystä, mutta hyvittivät kuitenkin 12€:)Tähän myös tehty jo Noctua 40x20mm swap ja hankittu 2 x sata -> 6pin pcie adapteri.
- CPU: I3-10100. Dustinin 65€ ei ilmeisesti ollutkaan hintavirhe ja tämä tuli perille. Aiemmin suunnitelma oli AM4 setti, mutta tämä ajaa tässä tarkoituksessa asiansa siinä missä 3100/3300X.
- Muut osat niin uutena ASRock B460M-ITX/ac emo, CPU jäähyksi täältä Alpenföhn Black Ridge Noctualla, pieni 2.5" SSD kaverilta ja RAMit torista. GPU:ksi tarkoitus löytää käytettynä 1650(S) tai 1050Ti.
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Tilasin virtalähteen siis jimmsiltä, 350w silverstonen. Olisko just 3 viikkoa menny tilauksesta et saapu lähipostiin toi virtalähde, ku ei ollu niillä varastossa ja tilas vissiin maahantuojalta tms. Kasaus oli yllättävän helppo, oletin et ois ollu paljo vaikeempi (yks haava peukaloon ton IO-shieldin takia). Vähän joutu vänkäämään virtalähteen johtoja, tossa silverstonessa aika jäykät ja suht pitkät ne piuhat. Sama vääntäminen oli myös riserilla et sai kiinni näyttikseen. Piti käydä paikallisesta datagroupista hakemassa 6pin -> 8pin adapteri ku ei toi uus näyttis halunnu toimia pelkällä 6 pinnisellä 8 pinniseen kytkettynä, joissain vanhemmissa korteissa tää vissiin on toiminu. Virtalähteeseen en ainakaan vielä vaihtanut noctuaa, mitä nyt pari tuntia testailin Sims 4 2k resolla tolla koneella ni äänen taso oli luokkaa läppärin tuulettimien pöhinä, eli kuulokkeet päässä en itse edes tätä huomannut. Tossa mun valmis "pikkumusta paholainen".

K39_1.jpgK39_2.jpg
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Sainpas itsekkin viikonloppuna tämän näytönohjainta lukuunottamatta kasaan. Kasaus oli yllättävän simppeli, eikä ainakaan kaapeleiden suhteen tullut ongelmaa, hyvin löytyi kolot mihin laittaa. Itse purin kotelon niin atomeiksi kuin pystyy ja siitä aloitin kasaamaan. Lisäksi koteloon ei edes jäänyt pullottavia seiniä ja emon IO-peltikin meni ns. sukkana paikalleen. Sen verran testailin, että käyntiin lähti, windowsin asensin ja prossun lämmöt pysyi kurissa, mutta säätämisen aika tulee vasta sitten, kunhan näyttiksen saan (1060, 1650 Super tai RX570 nyt etsinnässä). Tässä vielä pari kuvaa valmiista setistä:
1.jpg2.jpg3.jpg
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Sainpas itsekkin viikonloppuna tämän näytönohjainta lukuunottamatta kasaan. Kasaus oli yllättävän simppeli, eikä ainakaan kaapeleiden suhteen tullut ongelmaa, hyvin löytyi kolot mihin laittaa. Itse purin kotelon niin atomeiksi kuin pystyy ja siitä aloitin kasaamaan. Lisäksi koteloon ei edes jäänyt pullottavia seiniä ja emon IO-peltikin meni ns. sukkana paikalleen. Sen verran testailin, että käyntiin lähti, windowsin asensin ja prossun lämmöt pysyi kurissa, mutta säätämisen aika tulee vasta sitten, kunhan näyttiksen saan (1060, 1650 Super tai RX570 nyt etsinnässä). Tässä vielä pari kuvaa valmiista setistä:
Hyvältä näyttää, toi on kiva tietää että toi Alpeni mahtuu noinkin hyvin paikoilleen tuohon koteloon :thumbsup: Saatto olla että joku emolevy yhteensopivuus ongelmakin oli etten tuota valinnut tai sitten cryorig c7 cu oli inan parempi?? Laitatko muuten puhaltimen siilen alle?

Ai se kahva tulee noin tohon, enpä nähnyt tarpeelliseksi. Onko kuinka jämäkkä eli paljonko yläpelti venyy kun kantaa?? Mietein joskus että ylimääräset powerin johdot olisi poikkassut ja laittanut kutistesukat päihin niin olisi ollut siistempi :)
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
446
Hyvältä näyttää, toi on kiva tietää että toi Alpeni mahtuu noinkin hyvin paikoilleen tuohon koteloon :thumbsup: Saatto olla että joku emolevy yhteensopivuus ongelmakin oli etten tuota valinnut tai sitten cryorig c7 cu oli inan parempi?? Laitatko muuten puhaltimen siilen alle?
Tuli kyllä Alpenin sopivuus itellekkin yllätyksenä. Jotenkin olin ajatellut, että se on nii leveä, ettei kaapeleille jää tilaa tai sitten jostain syystä olisi ottanut seinään kiinni. AM4 kannassa taisi muutama emon valmistaja olla, joiden kanssa yhteensopivuusongelmia (tosin siihenkin ovat näemmä julkaisseet kiinnityssarjan). Ja laitoin tuulettimen tosiaan siilen alapuolelle vetämään ilmaa sisään. Katsotaan oliko oikea ratkaisu, kunhan testaamaan alkaa.

Ai se kahva tulee noin tohon, enpä nähnyt tarpeelliseksi. Onko kuinka jämäkkä eli paljonko yläpelti venyy kun kantaa?? Mietein joskus että ylimääräset powerin johdot olisi poikkassut ja laittanut kutistesukat päihin niin olisi ollut siistempi :)
Joo kahvan pystyi laittamaan oikeastaan vapaasti mihin halusi. Itse laitoin keskelle, kun vaikutti paino jakautuvan kotelossa melko tasaisesti. Kyllähän tuota liikuttelee ilman kahvaakin, mutta jämäkkä se on, eikä taivuta peltiä, joten annan olla paikallaan (muuten vielä häviää ajan myötä).
 
Liittynyt
21.12.2019
Viestejä
54
Itehän oon varmaan jo hävittäny ton kahvan :D hyvältä näyttää sunki buildis! Itellä ollu tellkarissa toi kiinni. Muutaman tunnin Sims 4 session jälkeen 55" 4k näytöllä 2k resolla lämmöt oli prossulla max 82C ja näyttiksellä max 72C, eli ei mitään moitittavaa vaikka prossu nyt hieman lämmin onkin. M2 lämmöt pysyny myös ton riser kaapelin alle piilotettuna max 40C, en sit tiedä jos jotain isoja tiedostoja liikuttelis et nousisko lämmöt helpommin mut nyt ei ainakaa oo ollu mitää ongelmia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 855
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom