Jousiammunta

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Tänne kaikki keskustelu kaikenlaisesta jousiammunnasta.

Kiinnostuin jousista ja erityisesti aasialaistyyppisistä jousista. Ensimmäiseksi jouseksi ajattelin halpaa jousta, jolla alkaa kunnolla harrastus ja päädyin AliBow:sta tällaiseen, josta luin, että vaikka onkin tosi halpa, niin on silti ihan kelpo väline. Hintaa siis vain 70€. Lisäksi hiilikuitunuolia 6 kpl. Eivät ole vielä saapuneet, etten voi kommentoida sen enempää. Paunoiksi valitsin 50. Voi olla alkuun vähän paljon, mutta tällä voisi jo sitten metsästääkin, mikä myös kiinnostaa. Joskus olen ampunut 50-paunaisella taljajousella, mutta siinähän lopussa helpottuu jännitys taljojen takia. Yritän vahvistaa oikeita lihaksia tekemällä kuminauhalla lajinomaisia harjoituksia. Ajattelin myös ampua tutummalla välimerellisellä tyylillä ainakin aluksi ja myöhemmin ehkä peukalo-otteella. Rata ja seurakin löytyy, jossa olen muutaman kerran käynyt ampumassa.
 
Liittynyt
24.08.2018
Viestejä
186
Hieno laji. Oma kalusto tossa. Vastakaarijousi ragim impala 40 paunaa. Alla muistaakseni 15 paunainen, jolla muksut aikanaan opetteli ampumaan. Varsijousi erätukun halppiksia, sen sai purkaa atomeiksi, korjailla osaa osista, ja kasailla ajatuksen kanssa uusiksi, jotta siitä sai toimivan pelin. Tämän operaation jälkeen kyllä ihan soiva peli. Vastakaari noista kovemmassa käytössä ollut, ei tolla varsijousella useinkaan viitsi ampua, osuu "liian" hyvin. Vaistojousi se olla pitää...
 

Liitteet

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Sulla on jouset tossa jännitettyinä, säilytätkö ne aina noin? Eikö ne jouset väsy tai löysty jos ovat koko ajan jännitettyinä vai koskeeko se vain luonnonmateriaaleja?
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 342
Mulla on kanssa 42 paunainen vastakaarijousi jonka ostin keskiaiaisilta markkinoilta. Säilytän ei-jännitettynä ihan vain varuiksi.
Pitäisi kanssa vastaavantyyppinen "ampumarata" tehdä kuin @mörköläinen niin ehkä tulisi ammuskeltuakin useammin. Täytyy kyllä hommata myös nykyaikaisia nuolia, nuo "keskiaikaiset" hajoaa aika helposti ja ei varmasti ole niin tarkkoja. Myöskin kädet on aika äkkiä verillä kun välillä nuolen pää osuu "tukikäteen".
1619792638824.jpeg
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Mulla on kanssa 42 paunainen vastakaarijousi jonka ostin keskiaiaisilta markkinoilta. Säilytän ei-jännitettynä ihan vain varuiksi.
Pitäisi kanssa vastaavantyyppinen "ampumarata" tehdä kuin @mörköläinen niin ehkä tulisi ammuskeltuakin useammin. Täytyy kyllä hommata myös nykyaikaisia nuolia, nuo "keskiaikaiset" hajoaa aika helposti ja ei varmasti ole niin tarkkoja. Myöskin kädet on aika äkkiä verillä kun välillä nuolen pää osuu "tukikäteen".
On kyllä kauniita omaan silmään nämä aasilaistyyppiset. Vaikka normaalisti olen sellainen, joka ei välitä miltä asiat näyttää, vaan miten ne toimii, niin ostin jousen ainakin osittain sen takia, koska aasialaiset näyttää hienoilta verrattuna vaikka pitkäjousiin. Kai ne käyttäytyvät vähän eri tavalla, mutta en tiedä kummat ovat vaikka helpompia tai tarkempia.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 342
On kyllä kauniita omaan silmään nämä aasilaistyyppiset. Vaikka normaalisti olen sellainen, joka ei välitä miltä asiat näyttää, vaan miten ne toimii, niin ostin jousen ainakin osittain sen takia, koska aasialaiset näyttää hienoilta verrattuna vaikka pitkäjousiin. Kai ne käyttäytyvät vähän eri tavalla, mutta en tiedä kummat ovat vaikka helpompia tai tarkempia.
Tosiaan kyseessä on Mongolijousi, kehitetty hevosen selästä ampumiseen. Pitkäjousella vastaava olisi vähintään haastavaa :rofl:
Pitkäjousella varmaan voi kylläkin ampua pidemmälle.
Niin ja kyllähän se koristaa työ/pelihuoneen seinää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Tosiaan kyseessä on Mongolijousi, kehitetty hevosen selästä ampumiseen. Pitkäjousella vastaava olisi vähintään haastavaa :rofl:
Pitkäjousella varmaan voi kylläkin ampua pidemmälle.
Niin ja kyllähän se koristaa työ/pelihuoneen seinää.
Ammutko ihan vasemmalta puolelta ja kolmisormiotteella? Voi tosiaan varmaan ihan miten haluaa ampua. Aasialaistyyppisillähän on ammuttu tavallisesti peukalo-otteella ja oikealta puolelta. Lisäksi on käytettä khatraa, joka kai on tekniikka, jossa jousta pitelevä käsi siirtää jousen pois nuolen tieltä, että säästytään jousiampujan paradoksilta, tai näin luulen, kun en ole paljon asiaan tutustunut.

E: Tässä selitetty tuo khatra Samalta tyypiltä löytyy paljon opastusta ja arvioita aasialaistyyppisistä jousista.
 
Viimeksi muokattu:

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 342
Jousi vasemmassa ja nuoli oikealla puolella jousta. En mitään noin hienoja tekniikoita vielä ole alkanut opetella, pitäisi tosiaan ohuempia modernimpia nuolia ostaa ensin. Tuollakin näyttää jousen kahva olevan kapeampi, millä jo helpompi ampua muutenkin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Kesti puoli vuotta tulla jousi Kiinasta, mutta nyt se on täällä. Aika helppo tuo 50 paunaa onkin mulle. 6 nuolta, luulin, että piti tulla 10. Ehkä seuraan ampumaan, jos ne vaan siellä on nyt auki.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Tein tytöille jousipyssyn lapsuuden oppien mukaan. Oli jännä nähdä että homma jäi kasarilta mieleen niinkin hyvin, että itse tehdyllä jousella iskeytyy nuoli kymmeniä senttejä maaperään.

Vähän ehkä eri kaliiberin juttuja mihin te olette tottuneet, mutta mulle oli jännä tapahtuma.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Kiva olisi kunnolla tehdä jousi vaikka pihlajasta tai saarnista aluksi. Teitkö katajasta vai mistä? Joskus lapsena katajasta tehtiin ja kyllä sillä 100 metriä varmaan saatiin nuoli lentämään.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Ekaa kertaa pääsin vähän jousta kokeilemaan. Tuntuu, että menee vasemmalle enemmän mihin tähtää jos pitää nuolta vasemmalla puolella ja oikealla puolella toisinpäin. Onko tuo vaan nuolihyllyttömän jousen ominaisuus vai voisiko nuolet olla liian jäykkiä jouselle? Lähinnä olen ampunut vastakaarijousella, jossa oli nuolihylly ja sillä meni mielestäni suorempaan.

Pitää varmaan ostaa ihan maalitaulu, kun ammuin vanhaan paksuun mattoon ja meni kaksinkertaisesta läpi.
 
Liittynyt
11.10.2021
Viestejä
36
Mistä päin eurooppaa kannattaisi online shoppailla jousiammunta varusteita edullisesti?
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
428
Minkälaisia varusteita haluat? Suomestakin löytyy useampia kauppoja joista saa ihan järkihintaan tavaraa. Itse olen nuolet ja muun kulutusmateriaalin ostanut Suomesta, riser ja lavat Merliniltä. Merliniltä tilasin myös leikkurit.
 
Liittynyt
19.09.2022
Viestejä
16
Mistäs olette hankkineet (tai miten itse tehneet) jousiammuntamaalin?

Kuvittelin että joku liimapuulevy tai vaihtoehtoisesti OBS levy ois näppärä tausta, mutta kun testasin n. 20 metristä niin OBS levystä meni läpi ja liimapuulevy halkesi :o

Finnfoamia testasin kanssa, joka periaatteessa voisi toimia, jää vain pirun tiukkaan nuolet kiinni siihen.

Eli oiskos vinkkejä aloittelijalle?
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
450
Juuttisäkki täytettynä kankailla/vanhoilla vaatteilla toimii hyvin ja nuolet saa todella, todella helposti irti. Tyyliin kahdella sormella voi vetää. Taulu myös kohtuu kevyt. Haittapuolena taulu on kapeahko (riippuu toki säkin koosta) ja herkästi muotoutuu pyöreän muotoiseksi, jolloin esim paperimaalien/pistetaulujen teippaaminen siihen hankalampaa. Maalasin spraymaalilla täplän keskelle ja ajoi hyvin asiansa.

Viime kesänä täytin ison pahvilaatikon muulla pahvilla ja se myös toimi hyvin tauluna, joskin nuolet jää selvästi tiukempaan kiinni, kuin juuttisäkkiin. Ei kuitenkaan yhtä tiukkaan kuin Finnfoamiin. Tauluun helppo teipata kuvia. Painoa kertyy enemmän kuin juuttisäkille eikä taulu oikein kestä kastua.

Enemmän ammuttuna luulen juuttisäkin olevan pitkäikäisempi. Jousena 50 paunainen vastakaarijousi.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Omalla kohdalla jousiammunta oli kiva laji mut motivaatio menee jossain vaiheessa ohi jos ei tavoittele kilpaammunta puolelle tai metsästäjäksi. Kannattaa hankkia myös kunnon varusteet sen mukaan, kumpaan tähtää. Ja jos lähellä on aktiivinen seura, voi siitäkin saada boostia harrastukselle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 358
Viestejä
4 199 284
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom