• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Joululahjat

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Taas on se aika vuodesta, että on "pakko" keksiä neljä joululahjaa jotenkin väkisin vääntämällä. Avovaimolle, isälle, äidille ja siskolle. Olen aina ollut huono ostamaan lahjoja, joten joka joulu löydän itseni samasta tilanteesta, että jotain pitäisi keksiä, mutta ei vaan keksi mitään järkevää. Isälle ostan varmaan konjakkipullon, mutta naisväelle ei vaan keksi mitään.

Onko tekkiläisillä hyviä ideoita tälle vuodelle?
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 569
No itse olen ostanut hillopurkin, jalopenoja ja suklaarasian. Seurailen lankaa jos tulisi uusia lahjaideoita näiden lisäksi.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
331
Sanot tänä jouluna, että ens vuonna et osta kellekään mitään, ja et myöskään ota lahjoja vastaan. Tehty on ja toimii erinomaisesti.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 569
Tuli mieleen et voi leipoa vaikka joulutorttuja yhdessä läheisten kanssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Lahjakortit toimii aina. Pääsee helpolla, ja ostakoon kukin mieleistänsä niillä. Joku voi löytää tylsäksi.

Kirjoja tulee aina myös hankittua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 044
Nainen tuppaa tekemään aina jouluksi jotain lahja- ja tehtävälistaa. Siinä näyttää tänä jouluna olevan uusi veitsenteroitin, langaton näppäimistö ja tehtäväpuolella esimerkiksi jonkun helvetin kynttilähyllyn asentaminen saunaan. Tehtävätoiveiden määrä tuntuu kasvavan joka joulu :lol:

Samapa tuo. Minun ainut lahjatoive on viime aikoina ollut huoleton joulu. Eli en ota stressiä jouluostoksista, ruoasta, korteista yms. Kunhan hommaan nuo kaksi lahjatoivetta (hoidettu jo kuukausi sitten), nikkaroin vähän ympäri kämppää ja toimin maksumiehenä.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Anteeksi OT, mutta jos on esim. tilanne, että ei ole jouluna kokoontumassa yhteen porukoita, jossa esim. on pieniä lapsia, niin oikeasti ihan harkitsemisen arvoinen asia on sopia, että aikuiset eivät osta lahjoja toisilleen.

:confused2:

Tiedän tiedän, vetäkää henkeä. Ymmärrän, että joissain perheissä se kuuluu perinteisiin se lahjojen antaminen ja yhdessä avaaminen. Niin on ollut meilläkin. Mutta yleensä tällöin on lapsia kuvioissa. Aikuisten kesken asiaa voi kuitenkin harkita. Jäähän edelleen yhdessä olo kaikkine mukavine asioineen. Voi tuoda jopa paljon mukavamman joulun lopulta, kun ei tarvitse stressata lahjoista. Ei, kyse ei ole kitsastelusta. Ainakin itselleni on ikävä vastaanottaa joku joutava lahja, jolla ei tee mitään. Jos on pakko tuhlata rahaa, niin voidaan sopia vaikka yhteinen lahjoituskohde (vaikka köyhille somalialaisille turviksille ;)).

Ok. Tämä ehdotus, lahjaton aikuisten joulu, on tosiaan ehkä vieras monelle. Ehkä se on sellaisten kaupunkilaisten juttu, jotka ovat jo aika kyllästyneitä joulun hässäkkään, mutta ehdottomasti pitävät yhteen kokoontumisesta ja tunnelmasta jouluruokineen ja juomineen yms. Mutta aina välillä kuulee muidenkin porukoiden sen löytäneen.

Joululahja vähävaraisille on aina hyvä valinta, myös silloin kun ei muuten vietä lahjarumbaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Lähipiirissä on usein aikuisten kesken tavoitteena että yksi lahja per naama ja ostajat+saajat arvotaan :) Pysyy ainakin teoriatasolla homma helppona mutta ainahan sitä joku lipeää ja ostaa enemmän...Kuten itse tänä vuonna :vihellys: Hoidan lahjat hyvissä ajoin, joulukuussa harvemmin tarvii miettiä mitään.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Toi on kyllä hyvä. Itse muistan yhden ikimuistoisen joulun kun oli vielä jouluaattona tyttikselle ostamatta kaikki. Siinä oli tunnelmat kaukana loskakelillä liikkuessa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Ostan itse lahjat vain vanhemmille ja siskoille. Helsingin keskustasta löytyy muutama kirjakauppa mistä saa femmalla kirjan, luotan siihen että jokaisen makuun löytyy jotain sopivaa. Jos ei löydy, niin lahjani muille olkoon läsnäoloni. Aina sama juttu joka vuosi, sanotaan että ei aikuisille tarvitse mitään ostaa, mutta vähintään se suklaapaketti ja äitin tekemät uudet villasukat löytyvät lahjasäkistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Nyt olen alkanut siirtymään sellaiseen että menen vanhemmille ja ostan sinne jotain laadukasta ja tavallisesta poikkeavaa ruokaa, lahjoja en halua ja veljellekään en jaksa mitään keksiä kun ei ne nyt oikeasti tässä iässä enää ketään kiinnosta. Kaikilla noista on aivan liikaa materiaa kotona eikä nyt oikein ole löysää rahaa hienoihin palvelumuotoisiin lahjoihin, ehkä joskus.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Emäntä lähtee vuodeksi jatko-opiskelemaan, ja pyysi minun katsomaan hänen läppäriänsä.
Sellaista asuksen eepeeceetä missä 2 gigaa rammia ja intelin atomiprossu :rofl:
Lupasin hänelle joululahjaksi päivittää tuon muistin 4 gigaan, että saa edes wordin pyörimään.
Hieman oli pettymystä ilmassa, kun kauan puhutut korut ilmeisesti jääkin saamatta.

Ostin sitte kuitenkin hänelle fjällrävenin repun mikä läppäritaskuun laitan HP EliteBookin.

Mut yleensä olen ostanut koruja, hajuvesiä tai asusteita. Lahjakortti voisi olla aivan hyvä. Kyllä mulle kelpaisi 100€ lahjakortti jimssiin.
 
Liittynyt
15.05.2017
Viestejä
20
Meillä perhepiirissä, kun kaikki tykkää lahjoja saada ja antaa, niitä hankitaan edelleen myös aikuisille, mutta jokainen myös ilmoittaa mitä lahjaksi haluaa. Listalla voi olla useampi pieni juttu tai vaan yksi kalliimpi, mikä ostetaan sitten kimpassa, ja toki voi listan ulkopuoleltakin ostaa, jos jotain keksii. Hankalaksi menis, jos ei mitään lahjatoiveita olis esitetty :D
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
301
Täällä oman perheen kesken ollut jo pitkään ja nyt vaimonkin suku oppinut, jottei tähän osoitteeseen lahjoja ja täältä lähtee lahjat vain lapsille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
593
Aikuiset ihmiset ostamassa toisilleen jotain jolla ei tee mitään on typerintä mitä tiedän.

En osaa olla kiitollinen lahjasta jolla en tee mitään tai en tarvitse. En ala valehteleman että aiku kiva. Vaimolle tehnyt selväksi että mitään minulle ei tarvitse ostaa, koska ostan kuitenkin itselleni sen mitä tarvitsen, heti kun sen tarvitsen, en odota jouluun. Pari vuotta meni että oppi.

Tehnyt myös selväksi että mitään en tule ostamaan lahjaksi mitä ei pyydä, yllätyksiä turha odottaa. Tyytyväinen on, koska minä se olen joka jouluna käy kaupassa ja menut suunnittelee ja herkut kokkaa, se on ihan hyvä lahja. Ei lahjan tarvitse olla aina tavaraa. Lapset/kummilapset/sukulaislapset erikseen yms, niille järkevämpi ostaa lahjoja.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Joulupuu keräykseen tuli taas vietyä n. 10kpl paketteja. Lego settejä, radioohjattavia autoja jne. Sekä myös tytöille sopivaa lelua mitä emäntä valitsi.

Muutoin on osteltu omille ja sukulaisten muksuille sekä jonkin verran aikuisille. Kun tapana aina on ja kellään ei siitä stressiä ole tullut.

Mutta joo, rouva toivonu jo syksyllä puukkoa ja virveliä niin pitänee ne hankkia. Plus jotain pientä kalevala korua, ei voi mennä vikaan.

Kirjat on kans hyviä lahjoja, toki pitää tietää vähän että mitä lahjan kohde(kohteet) lukee. :)

Itselle koneenpäivitykseen avustusta toivonut mutta periaateessa yllätykset on parhaita, kirjat ja vaatteet aina tervetulleita.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 106
Laadukkaat globalin veitset siskolle. Vanhemmille ps4 playlink pelejä niin voivat riidellä keskenään. Siskon lapsille pokemon & starwars pehmolelut(ja darth vader yövalo/lamppu (punainen kypärä))
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Aikuiset ihmiset ostamassa toisilleen jotain jolla ei tee mitään on typerintä mitä tiedän.

En osaa olla kiitollinen lahjasta jolla en tee mitään tai en tarvitse. En ala valehteleman että aiku kiva.
Vähän samoilla linjoilla. Olen aina ehdottanut että ei lahjoja, mutta tuo ehdotus ei sovi kenellekkään. Emäntä haluaa lahjat. Samoin anoppilassa ja omien vanhempien+siskon luona on ihan pakko siihen lahjaleikkiin osallistua.

En kyllä mitenkään pysty jouluna näyttämään hapanta naamaa siitä kuinka vituttaa saada jotain romua jota en itse olisi ostanut (koska jokainen tietää itse parhaiten mitä haluaa). Pakko se on muiden mieliksi esittää kiitollista ja että voi kun oli hyvä ostos :sori:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 439
Emännälle Polar M430 sykemittari ja veljelle poimin jo etukäteen mekaanisen näppäimistön Blackfridayn alennusmyynneistä. Siinä on minun joululahjat. Itse en odota mitään muuta kuin sen, että saan muutaman siivun kinkkua naaman eteen jouluaattona niin olen tyytyväinen, emäntä on kuitenkin töissä.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
301
Nyt kahtena jouluna menty elukoiden kanssa erämökkiin lomailemaan elukoiden kanssa, ei pahemmin stressiä tai muiden vaatimuksia kuulu.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 311
Vittuilakseen vois ostaa akalle Kaalimadon, sen takia kun kaalimadon mainos on jäänyt pyörimään päähän ("pukki, tänä vuonna tahdon saada... no, tahdon vain saada" tms), hän hommasi minulle "joululahjaksi" 20% bonari menetyksen auton vakuutuksiin. Muuten ollaan sovittu että aikuisten kesken ei ostella mitään mutta tietenkin tulee hommattua jotain yhteistä porukoille ja systerin perheelle. Meinasin elektronista parkkikiekkoa. Systerin pojille lahjakortit. Omalle jälkikasvuille pitäisi keksiä jotain. Tietysti 7v tytölle kun ostaa lähes mitä tahansa leluja hän tykkää mutta kun ajattelee käytännöllisesti niin suurin osa leluista jää kumminkin lojumaan laatikonpohjalle.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
273
En kyllä mitenkään pysty jouluna näyttämään hapanta naamaa siitä kuinka vituttaa saada jotain romua jota en itse olisi ostanut (koska jokainen tietää itse parhaiten mitä haluaa). Pakko se on muiden mieliksi esittää kiitollista ja että voi kun oli hyvä ostos :sori:
Mulla juuri päinvastoin. Osaan hyvinkin näyttää hapanta naamaa, koska vituttaa. Mutta se varmaan johtuu siitä etten todellakaan osaa muiden mieliksi esittää kiitollista. En tiedä miten te muut pystytte siihen. Minä en.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Ollaan tyttöystävän kanssa tehty parina jouluna sillain, että ostetaan muutama lahja toisillemme joista kallein on yleensä sellainen jota on vähän vihjattu mitä voisi haluta. Tämän lisäksi sitten yksi tai kaksi halvempaa juttua jotka itse päättää. Tyttöystävältä yleensä tullut vähän tarkempaa vihjausta jos haluaa tiettyä meikkipalettia tai muuta tuollaista jossa voi helposti valita väärin :D Itsellä on toiveena ollut esimerkiksi 1/35 skaalan pienoismallitankki. Hyvin on tuo tyyli toiminut ja ostamani lahjat ollut käytössä, että tietää edes vähän mistä toinen tykkää ^^
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Lahjakortit toimii aina. Pääsee helpolla, ja ostakoon kukin mieleistänsä niillä. Joku voi löytää tylsäksi.
Itelle selvis vasta pari vuotta sitten että lahjakortit toimii 1€ = 1€ periaatteella. Aikaisemmin luulin että saa tyyliin 100€:llä 110€. En ole ikinä ymmärtänyt miksi ihmeessä kukaan ostaisi lahjakorttia. Jos vaihtoehdot on antaa rahaa mikä käy ihan missä tahansa milloin tahansa vs lahjakortti jossa on aikarajoitus ja käy vain yhdessä paikassa niin miksi ihmeessä valita jälkimmäinen vaihtoehto? Korvauksena jostain virheestä tai palautuksesta lahjakortti on ihan ymmärrettävä. Sori offtopic

Itse en osta joululahjoja enkä oleta sellaisia saavani. Aikuiset ostakoot sen mitä haluaa silloin kuin haluaa varsinkin kun jouluna ei edes ole mitään hyviä tarjouksia vrt sitä ennen ja sen jälkeen oleviin. Sitten kun lähi sukuun alkaa lapsia ilmestymään niin luultavasti niille hankin jotain.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 924
No mut hei. Huomattavasti parempi ostaa ainakin läheiselle lahjakortti sellaseen kauppaan josta tiedät, että lahjansaaja tykkää ostoksia tehdä. Mun mielestä rahalahja on kylmä ja tunteeton lahja, toki sopii tilanteeseen jos lahjansaaja on esim. joku kummilapsi tai kaveri. Annappa nyt eukolle 100€ käteen ja sano että "osta itelles jotain kivaa"..

Mä oon joskus jouluna mennyt kauppaan ja ostanut nätin puisen korin johon olen itse kaupasta siten valikoinut sellasia pieniä safka/juoma -artikkeleja, joista tiedän että saaja tykkää + vähän jotain spesiaalimpaa kamaa mukaan ja sellofaanit päälle. Sit toisinaan joskus oon tehnyt niin, että ostan jonku yhden jutun joka on vähän kalliiimpi mut toteuttaa yhden lahjan periaatteen useamman pienen sijaan. Ihan fiiliksen mukaan.
Kori-ideaa voi soveltaa myös äijille ja käydä hakemassa biltemasta työkalupakin, jonka sisälle pistää pari bisseä, autolehden, ja jotain hyvää suolasta naposteltavaa mukaan. Pakki menee äijillä kuitenkin aina aitoon korjaus-käyttöön. Toisaalta, leffaliput on joskus in..tosin snadisti kulunut juttu. F1-formulapaketti mtv:lta oli myös joskus hyvä juttu, mutta taitaa nykyään maksaa maltaita.

Joskus taas esim. safkalahjakortti itse-tehtynä: "tammikuussa vien teidän ravintola x:ään safkaamaan ja kyydit hoituu myös" on toiminut kivasti. Yhteinen safkahetki raflassa..
Jos joku tykkää tekniikasta niin siellähän on vaikka mitä kivaa tarjolla.
Jos joku tykkää seksileluista niin sielläpä sitä sitten onkin suota perattavaksi. Vaimolle joku tärisevä härveli lahjaksi, niin siitä varmaan syntyy iloa koko sakille.
Siinä mun pari senttiä :)
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 667
Jos Jouluna on pakko niin sitten se, ihan tavan vuoksi. Itse sukulaisille ostan kamaa pitkin vuotta, enkä suotta.
Jos telkka on paska niin hankin uuden 200-300e:lla 40":n ja sanon että tämä on sitten joululahja vaikka ostan sen jussina.
ex duuni antoi postitse mulle 60egeä synttärirahnaa, pitää ennen joulua tarjota teet, kun kukaan ei juo kaffeta.
Parrain että kaikki on keliaakikko-lakt.int.-ja niin ostan käsin tehtyjä leivoksia 2e/kpl ja yleensä ostan samast kuppilasta teet mukissa ja kiikutan 500m:n päähän, nyt ajattelin että ostan kafferista läheltä leivokset kaikille 3:lle 2kpl. ja sitten vien omassa termarissa kuumaa(keitettyä) vettä ja kertiksiä on kaapissa sekä teet ja se saa riittää. ainiih, r:llä on tarrouksessa 1kg suklaatia 4levyä 10e:lla niitä vien jokaiselle yhden, siinä on kivat...
:tup:
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Noniin kaikki ostettu. Emännälle lampaan nahkaiset tumput, Peakin pipo ja kuulokkeet.

edit. Laitetaan nyt muutkin siis. Anopille tuoksua ja apelle kori missä on sen herkkuja (juustoja, oliiveja, viskiä jne.) Muille en lahjoja ostakkaan ikinä mutta nuo on vähän pakolliset.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Ja siis ikinä en teini-iän jälkeen ole lahjoja olettanut saavani enkä niitä osta. Nainen ja hänen vanhemmat ovat vain aina näitä lahjoja jaelleet ja nainen sanoi että minulle on jotain ostettu kuulemma niin olihan se pakko kauppaan lähteä

Kaikkein parhaita lahjoja ovat kavereilta kommentit että mennään syömään ja juomaan, minä tarjoan :) Koska tykkään ruuasta ja viinasta ....
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
65 oled emännälle niin eiköhän riitä. Tietävät kuitenkin etten minä sitä juuri katso joten ei mene sarjaan itselle ja muut sivussa. Poika saa vanhan töllön omaan huoneeseen ja leffakopin ps3sen siihen kaveriksi.

Tytölle ei nyt vaan ole mitään isoa. Tosin jos paljastan että sen tietokone on mun vanha peli PC joka on 10x parempi kuin pojan läppäri. Asentais siihen jotain oikeita pelejäkin ja isompi näyttö.

Onneksi emäntä hoitaa kaikki muut sukulaiset kun tykkää siitä. Ite vihaan shoppailua.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
65 oled emännälle niin eiköhän riitä. Tietävät kuitenkin etten minä sitä juuri katso joten ei mene sarjaan itselle ja muut sivussa. Poika saa vanhan töllön omaan huoneeseen ja leffakopin ps3sen siihen kaveriksi.

Tytölle ei nyt vaan ole mitään isoa. Tosin jos paljastan että sen tietokone on mun vanha peli PC joka on 10x parempi kuin pojan läppäri. Asentais siihen jotain oikeita pelejäkin ja isompi näyttö.

Onneksi emäntä hoitaa kaikki muut sukulaiset kun tykkää siitä. Ite vihaan shoppailua.
No nyt kyllä :D Itse ajattelin ostaa 65" oledin kun hinta tippuu laadukkaissa alle 2.5K€, joutuu köyhä pärjäilee 52" Sonyllä siihen asti. Mutta ihan hyvä lahja kyllä (oispa rahaa)...
 

Sleipnir

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Aikuisten kesken sovittu, että vain lapsille hankitaan lahjoja. Aina sitä jotain pientä tulee kuitenkin emännälle, siskolle ja äidille hommattua. Tykkään muutenkin enemmän antamisesta, kuin saamisesta. Olen tyytyväinen kun saa mahan täyteen kinkkua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 597
Viestejä
4 185 442
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom