Jotain häikkää tiedostoeheydessä/käyttäjätilissä (W10)

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932
Touhusin tuossa kannettavan SSD irrotettuna telakan päässä pääkoneella varmuuskopiointia yrittäen:
NGFF SSD-levyn hidas varmuuskopiointi telakoituna

Taisi käydä niin, että viimeisellä kerralla, kun valitsin "poista tietolaite turvallisesti", niin en vissiin odottanut riittävän pitkään laitteen poistossa tai en saanut kunnon lupaa ennen poistoa. Kun iskin SSD:n takaisin läppäriin, niin on jotain otsikon mukaista häikkää. Windows käynnistyi oudosti, hitaasti. Ei ikään kuin pääse normaalilla tavalla kirjautumaan täysillä oikeuksilla ainoalle pääkääkäyttäjätilille. Taustakuva puuttuu, eikä ainakaan oman käyttäjitilin alla Valokuvissa olevia kuvia saa taustakuviksi. Käynnistävalikko on kyllä ohjelmineen tallella, mutta esim. valitsemani ikonijärjestys on muuttunut. Tehtäväpalkin ohjelmakiinnityksen ovat kadonneet. Kun yrittää omiin käyttäjätilin alla oleviin kansioihin, tulee varoitusta "Sinulle ei ole tämän kansion käyttöoikeuksia", mutta kuitenkin valitsemalla Jatka pääsee eteenpäin. Esim. Chromessa on suosikit tallella, joskin ikonit ovat kadonneet, ja antaa käynnistettäessä varoituksen, että profiilia ei voitu ladata normaalisti, ja ilmeisesti kaikki historiatiedot, tallennettuine salasanoineen, asetuksineen ym. on kadonnut. Vaikuttaa siltä, että Windows ohjelmineen ei saa normaalia lupia käyttäjäprofiilin käyttämiseen, ja siitä johtuen oikein mikään ei näytä toimivan normaalisti.

Onko mitään muuta tehtävissä, kuin käyttiksen (W10 Pro x64) uudelleenasennus? Ensimmäisellä käynnistyskerralla W antoi ilmoituksen jonkin sortin ongelmista, muistaakseni tietojärjestelmän eheyteen tai käyttäjätiliin liittyen ja ehdotti ongelmien korjaamisyritystä uudelleen käynnistyksen ohessa, minkä tein. Näytti siltä, että olisi ehkä vain ajanut Chkdiskin, eikä onnistunut korjaamaan mitään. Ilmoitusalueen Ilmoitus-/Toimintokeskusta ei saa edes avattua, vaikka puhekuplassa on merkki yhdestä ilmoituksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 071
Ajaisin vielä varmuuden vuoksi chkdsk:n manuaalisesti, eli avaa Komentorivi järjestelmänvalvojana ja anna komento chkdsk c: /r

Jos tuo ei auta, niin päivittäisin firmwaren tuohon SSD:n. Jos tuokaan ei auta, niin koko levyn tyhjentäminen ja käyttiksen uusiksi asennus. Jos tämäkään ei ongelmiin auta, niin SSD luultavasti hajalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 932
Muistaakseni vähän koneen hankkimisen jälkeen yritin etsiä SSD:hen uudempaa firmista ilman tulosta. Tosin jos jollain parempaa tietoa, niin voi informoida. Kyseessä tämä levy HDSentinelin mukaan:
SSDSCKKF256H6 - Google-haku

SMART-tiedoissa näyttää levyn "ohjelmistoversioksi" LBFD07N.

edit: Olikin niin, että olin tsekannut asian tuolla Intel SSD Toolboxilla, josta taas latasin uusimman version tuolta:
Download Intel® Solid State Drive Toolbox

Firmiksen päivitys -tsekkaus antaa tulokseksi viestin, että tarkista mahdollinen uusi ohjelmisto koneen toimittajalta. Delliltä ladattu kaikki ajuriohjelmistot ym. tarpeelliset service tagin takaa, eikä muistaakseni ollut mitään SSD:hen liittyvää päivitystä. Tuon Tooboxin pikatarkistus antaa puhtaat paperit. Laitoin pidemmän version juuri käyntiin.

Itse arvioin, että kyse ei ole rautaongelma vaan ohjelmistopuolella jotain harmittavan pikkuista vaan tapahtunut, ilmeisen kriittisessä kohdassa. Pirullista jos ja ilmeisesti kun sen vuoksi pitää laittaa asennus uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 214
Viestejä
4 330 809
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom