Jonkinlaisen buuttaavan usb-tikun luominen linuxissa

Liittynyt
25.04.2019
Viestejä
115
Eli minulta hajosi ssd levy koneesta. Koska levy kuitenkin näkyy biosissa niin ajattelin kokeilla saako sieltä tietoja vielä kopsittua. Tilapäiskoneena minulla on kuitenkin ubuntun linux.

Eli pitäisi onnistua jotenkin tekemään (dos?) käynnistys usb-tikku linuxissa jolla voin kokeilla bootata koneen ja katsella muut levyt läpi. Olen täysin linux aloittelija joten olisin kiitollinen ihan perustason ohjeista. Linux käynnistystikku on myös mahdollinen mutta en osaa oikein mitään linux-komentoja. Osaisiko linux tikku kuitenkin lukea windows kiintolevyjä?
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
377
Itse olen tehnyt Linux USB-asennusmedioita sekä Unetbootin:llä että viimeaikoina Etcher:llä, joka on todella helppokäyttöinen ja löytyy täältä
balenaEtcher - Home Sen avulla voit tehdä vaikkapa Ubuntulle USB-asennusmedian, jonka avulla saat koneesi käynnistymään Ubuntulla ja sen
jälkeen pääset tutkimaan hajonneen SSD:n tiedostoja, jos SSD on vielä siinä kunnossa, että sitä pystyy lukemaan. Eli:

1. Asenna Ubuntu-koneeseesi jompi kumpi mainitsemistani ohjelmista linux-versiona (suosittelen helppokäyttöisempää Etcher:iä)
2. lataa netistä Ubuntun (tai muun haluamasi linuxin) asennustiedosto
3. tee siitä kohdassa yksi asentamallasi ohjelmalla USB-asennusmedia
4. käynnistä kone em. USB-asennusmedialla (muuta koneen BIOS:ssa boottimediaksi ko. USB-tikku) ja katso pääsetkö käsiksi hajonneen SSD:n tiedostoihin
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 625
Viestejä
4 238 757
Jäsenet
71 229
Uusin jäsen
Tonde1000

Hinta.fi

Ylös Bottom