Jeesiä pikkusen "kotistudion" järkkäämiseen?

Liittynyt
30.06.2021
Viestejä
5
Moikka! Olisin siis kiinnostunut alottelemaan coverien tekemistä, mutta oon ihan hukassa kaiken teknologian kanssa mitä tää projekti ehkä vaatii eikä noi kaiken maailman numerot mitä noiden laitteiden teknisissä tiedoissa mainitaan oikein sano mulle mitään

Tarviin siis tietokoneen, hyvän mikin, äänikortin ja kuulokkeet... Voisko joku ystävällisesti suositella mulle jotain millä pääsisin alkuun? Oon tässä ite katellut kaikenlaisia settejä missä tulee mikki, äänikortti ja kuulokkeet mukana, mutten sitten osaa sanoa että kuinka hyviä ne olisi mun tarkoitukseen

Tehokas koneen ainakin kai pitäisi olla, koska noiden ohjelmien ja varsinkin animoinnista haaveillen After Effects:in tulis toimia hyvin!

Ja kone mieluiten kannettava että sais otettua mukaan toisinaan.

Tähän kaikkeen voisin ehkä sanoa että pyöristettynä budjetti olis ehkä noin vähän päälle 800€, olisko täysin tuhoon tuomittu idea päästä alkuun tällä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Konemusiikkia vai myös ihan oikeiden soittimien nauhoittelua? Hyvän ulkoisen audiointerfacen saa jo n. 200€, riippuen toki kuinka paljon ja mitä liitäntöjä tarvitsee.
Mikiksi perus Shure57/58 (100€) ja kuulokkeiksi vaikka Audio Technicaa, Beyeria tms. (150€).

Koneesta nyt sen verran että niin tehokas kuin rahaa viitsii satsata. Muistia se 16gb sekä mahdollisimman iso näyttö. Tallennustilaa myös tarvitsee.

Sitten se itse softa mitä aikoo käyttää. Mahdolliset lisäinstrumentit yms, jotka pelittääkseen tarvitsee muistia ja tilaa.
Joku hyvä perussetti sisältäen kaikkea on vaikka Reason tms. joka sen muutaman satasen maksaa.

Sitten jos mahdollisimman orgaanista menoa meinaa, niin rummut EzDrummer/Superior Drummer, bassot myös Toontrackilta. Näistäkin menee muutama satanen.
Jos orkestraatioita alkaa tehdä, niin vaikka joku EastWestin setti maksaa joku 400-500€ ja täysi setti vaatii sitten koneelta sitä tehoa.
 
Liittynyt
30.06.2021
Viestejä
5
Konemusiikkia vai myös ihan oikeiden soittimien nauhoittelua? Hyvän ulkoisen audiointerfacen saa jo n. 200€, riippuen toki kuinka paljon ja mitä liitäntöjä tarvitsee.
Mikiksi perus Shure57/58 (100€) ja kuulokkeiksi vaikka Audio Technicaa, Beyeria tms. (150€).

Koneesta nyt sen verran että niin tehokas kuin rahaa viitsii satsata. Muistia se 16gb sekä mahdollisimman iso näyttö. Tallennustilaa myös tarvitsee.

Sitten se itse softa mitä aikoo käyttää. Mahdolliset lisäinstrumentit yms, jotka pelittääkseen tarvitsee muistia ja tilaa.
Joku hyvä perussetti sisältäen kaikkea on vaikka Reason tms. joka sen muutaman satasen maksaa.

Sitten jos mahdollisimman orgaanista menoa meinaa, niin rummut EzDrummer/Superior Drummer, bassot myös Toontrackilta. Näistäkin menee muutama satanen.
Jos orkestraatioita alkaa tehdä, niin vaikka joku EastWestin setti maksaa joku 400-500€ ja täysi setti vaatii sitten koneelta sitä tehoa.
Ooh, kiitos paljon tästä! Soittimia mun ei tarvitse itse nauhoitella, että laitteet ja ohjelmistot kun löytyy laulun äänittämiseen ja käsittelyyn niin uskon että pääsen aika hyvin alkuun! Kattelen näitä mitä mainitsit ja kirjaan ylös :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Ooh, kiitos paljon tästä! Soittimia mun ei tarvitse itse nauhoitella, että laitteet ja ohjelmistot kun löytyy laulun äänittämiseen ja käsittelyyn niin uskon että pääsen aika hyvin alkuun! Kattelen näitä mitä mainitsit ja kirjaan ylös :)
Juu. Ja paljon hyvää ilmaista/halpaa löytyy paljon myös. Itse ostelen vst efektejä ja instrumentteja aina kun hyviä diilejä tulee vastaan.
Jos ihan ilman oikeita soittimia meinaat, niin tosiaan joku Reason voisi olla passeli. Siinä on kaikkea maan ja taivaan välillä ja audiotakin tarvittaessa nauhoittaa jne.
FL Studio ja Ableton myös. Sitten jos näitä edukkaita/ilmaisia, eli Reaper tai Cakewalk by Bandlab, niin ne on hyviä, mutta mukana ei ole juuri mitään.

Itse esim. pyörittelen
Presonus Studio One 5 Pro (jossa hyvä peruspaketti instrumentteja ja efektejä moneen lähtöön)
ToonTrack EZDrummer 2 + muutama lisäri. Superior Drummer on omiin tarpeisiin liiankin hyvä
IK Multimedia SampleTank
Arturia V Collection
EastWest Hollywood Orchestra (Perc/Strings/Woodwinds/Brass)

Sitten efektipuolta löytyy kitaralle Amplitubea, Softubea, Overloudia, Mercuriallia jne.
Perusefektiä on Eventidea, SoundToysia, Kuassaa, IK Multimedia T-Racks, sekä iso liuta kaikkea ilmaista/puoli-ilmaista

Koneena mulla 7700k, 16gb, muutama SSD ja audiointerfacena MOTU M4.

Syntikkana löytyypi myös Arturia Keylab MKII 49. Kuulokkeina Audio Technica ATH-50X, sekä Beyer Dynamic DT880 PRO.
Kaiuttimina Yahama HS-7:t.

Näyttönä Samsungin 4k 40" TV.

Ja tietty kitaroita, kun sitä soittelen, useampi sekä basso.

En edes halua arvailla kuinka paljon rahaa mennyt koko roskaan :D
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
297
Jaa tää olikin vanha ketju jo, no vastataan silti. Jos haluat päästä alkuun helpolla. Osta mac tietokone (vaikka käytettynä), siihen saat ladattua Applen tekemän Garageband. Sitten kun toi on hallussa, voit ostaa vastaavan Logic pro. Mac toimii hyvin monet muutkin musanteko ohjelmat.

Jos elektroninen musiikki ja coverien vääntö kiinnostaa, Ableton live ois hyvä. Vähän vaativa oppia mut youtuben tai kurssin kautta oppii helpoiten. Toimii mac myös.

Äänikortiksi suosittelen Focusrite vaikka halvinta mallia jos liittimet riittää omaan käyttöön.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 494
Viestejä
4 164 209
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom