Jarrut vinkuu vaikka käytetty useamman kerran (takuu)huollossa

Liittynyt
04.04.2021
Viestejä
36
Mulla on tällänen erikoinen ongelma. Vaihdatin huhtikuussa jarrupalat sekä jarrulevyt korjaamolla ja sen jälkeen alkoi vinkuminen. Vinkumista ei ole ollut tippaakaan koko auton historiassa (17 vuotias vanhus) vaikka paloja on vaihdeltu toki useampaan otteeseen. Lyhyestä virsi kaunis: Auto on nyt käynyt 5 kertaa takuuhuollossa (josta iso hatunnosto huoltoliikkeelle!) ja joka kerta vinkuna ilmestyy ajon jälkeen.

Jarruista kuuluu kahdenlaista vinkunaa. Etenkin alkuun kun ajaa maantietä pidemmän matkan (vaatii ainakin sen 20km!) alkaa kuulumaan jatkuvaa hyvin korkeaa vinkumista vaikka jarrupolkimeen ei koske ollenkaan. Tämä vinkuna on jatkuvaa. Alkuun palat ei vingu jarrutettaessa ollenkaan. Sitten kun autolla ajaa esim. kaupunkia jossa jarruttelua tulee loogisesti enemmän, niin alkaa jarrut vinkumaan myös jarrutettaessa. Mutta vain jos jarruttaa ns. "liikennevalo- tai ruuhkajarruttelua" eli jarruja painaa kevyesti. Kun jarrut viilenee tai nopeus putoaa niin tuo jatkuva vinkuna saattaa lähteä hetkeksi pois. Tällä hetkellä vika on "päällä" mutta se vaihtelee etenkin tuon lämpiämisen suhteen.

Autoon on tosiaan vaihdettu nyt merkkipalaa erilaisia ja kahta eri merkkijarrulevyä, joten en usko että on ainakaan näiden laadusta kiinni. Huoltoliikekin on hieman ymmällään että mistä tämä johtuu. Ovat käyneet jarrusatulan, tappien liukumisen, yms. läpi mutta eivät löydä mitään ongelmia mistään.

Ajossa en huomaa mitään erikoista paitsi tietysti nuo kaksi erilaista vinkumista. Mutta hieman epäilen että vaihdon jälkeen jarrupalat jotenkin hyvin kevyesti laahaa (jota ei ajossa huomaa) joka sitten lasittaa palat ja sitten alkaa itse vinkuminen enemmälti. Mutta en käsitä mistä se voi johtua. Kyselin huoltamolta jo jarrusatuloiden kunnosta mutta heidän mielestä niissä eikä missään muussakaan ole mitään vikaa.

Pää meinaa hajota joka kerta kun tuolla ajaa. Vinkuu kuin porsas ja kun tuo jatkuva vikinä alkaa niin alkaa jopa päätä särkemään pidemmän päälle.

Mistä kaikesta homma voi johtua? Onko jarruvelhoja paikalla?

Auto on VW Golf 1.6 bensa vm. 2007 jos sillä on jotain merkitystä.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
342
Onko mittailtu lämpötiloja? Motonetistä tai muualtakin saa infrapunalämpömittarin jolla voi tutkia minkä pyörän jarru laahaa jos näin on.

Lasittumiseen en näin täydellisenä amatöörinä oikein usko koska se minun luullakseni vaatii niin korkean lämpötilan jota ei voi olla huomaamatta.

Päinvastoin voisi kokeilla tarkoituksella lämmittää palat parilla täysjarrutuksella mitä tapahtuu.

Sellainenkin vaihtoehto on että tämä korjaamo jätti asentamatta palojen yhteyteen monasti kuuluvat jouset joitten tarkoitus on pitää palat paikoillaan ilman värinöitä ja nyt ne pääsee värisemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.04.2021
Viestejä
36
En tiedä onko mitattu lämpötiloja. Pitää kysästä kun maanantaina soittelen sinne jälleen. Hyvä tipsi.

Jos jarrutan oikein superpaljon (esim. liinat 80-100kmh) niin ääntä ei kuulu, mutta ei se myöskään mihinkään vaikuta.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
340
Mulla on tällänen erikoinen ongelma. Vaihdatin huhtikuussa jarrupalat sekä jarrulevyt korjaamolla ja sen jälkeen alkoi vinkuminen. Vinkumista ei ole ollut tippaakaan koko auton historiassa (17 vuotias vanhus) vaikka paloja on vaihdeltu toki useampaan otteeseen. Lyhyestä virsi kaunis: Auto on nyt käynyt 5 kertaa takuuhuollossa (josta iso hatunnosto huoltoliikkeelle!) ja joka kerta vinkuna ilmestyy ajon jälkeen.

Jarruista kuuluu kahdenlaista vinkunaa. Etenkin alkuun kun ajaa maantietä pidemmän matkan (vaatii ainakin sen 20km!) alkaa kuulumaan jatkuvaa hyvin korkeaa vinkumista vaikka jarrupolkimeen ei koske ollenkaan. Tämä vinkuna on jatkuvaa. Alkuun palat ei vingu jarrutettaessa ollenkaan. Sitten kun autolla ajaa esim. kaupunkia jossa jarruttelua tulee loogisesti enemmän, niin alkaa jarrut vinkumaan myös jarrutettaessa. Mutta vain jos jarruttaa ns. "liikennevalo- tai ruuhkajarruttelua" eli jarruja painaa kevyesti. Kun jarrut viilenee tai nopeus putoaa niin tuo jatkuva vinkuna saattaa lähteä hetkeksi pois. Tällä hetkellä vika on "päällä" mutta se vaihtelee etenkin tuon lämpiämisen suhteen.

Autoon on tosiaan vaihdettu nyt merkkipalaa erilaisia ja kahta eri merkkijarrulevyä, joten en usko että on ainakaan näiden laadusta kiinni. Huoltoliikekin on hieman ymmällään että mistä tämä johtuu. Ovat käyneet jarrusatulan, tappien liukumisen, yms. läpi mutta eivät löydä mitään ongelmia mistään.

Ajossa en huomaa mitään erikoista paitsi tietysti nuo kaksi erilaista vinkumista. Mutta hieman epäilen että vaihdon jälkeen jarrupalat jotenkin hyvin kevyesti laahaa (jota ei ajossa huomaa) joka sitten lasittaa palat ja sitten alkaa itse vinkuminen enemmälti. Mutta en käsitä mistä se voi johtua. Kyselin huoltamolta jo jarrusatuloiden kunnosta mutta heidän mielestä niissä eikä missään muussakaan ole mitään vikaa.

Pää meinaa hajota joka kerta kun tuolla ajaa. Vinkuu kuin porsas ja kun tuo jatkuva vikinä alkaa niin alkaa jopa päätä särkemään pidemmän päälle.

Mistä kaikesta homma voi johtua? Onko jarruvelhoja paikalla?

Auto on VW Golf 1.6 bensa vm. 2007 jos sillä on jotain merkitystä.
Kuuluuko vinkuna edestä tai takaa? Oikealta tai vasemmalta puolelta? Heittäisin lonkalta että satula on silmämääräisesti ehjä mutta jumittaa kumminkin männästä minkä takia ei palauta kokonaan ja tästä syystä jää laahaamaan. Kokeile ajon jälkeen tuntuuko lämpöä vanteen keskikohdalla yms antaa vähän osviittaa.

Sellainenkin vaihtoehto on että tämä korjaamo jätti asentamatta palojen yhteyteen monasti kuuluvat jouset joitten tarkoitus on pitää palat paikoillaan ilman värinöitä ja nyt ne pääsee värisemään.
Tämä aiheuttaa yleensä kolinaa eikä vinkunaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 877
Jos ne jarrupalat oikeasti liikkuu vapaasti, niin väittäisin, että vika on satuloissa. Tarkemmin männissä, jotka eivät palaudu täysin. Ilman kristallipalloa tämä on tosin vain arvailua.
Vaihtaisin satulat sekä jarruletkut. Tässä tapauksessa oletettavastin eteen.
 
Liittynyt
04.04.2021
Viestejä
36
Mä alan kallistuun tuohon satulajuttuun. Jotenkin en vaan pysty kuvitteleen että siellä ois kaikki kuosissa kun on paloja hinkattu moneen kertaan ja levyt vaihdettu jo uusiin. Pitää sanoa että vaihtavat sinne ne männät.


Kuuluuko vinkuna edestä tai takaa? Oikealta tai vasemmalta puolelta? Heittäisin lonkalta että satula on silmämääräisesti ehjä mutta jumittaa kumminkin männästä minkä takia ei palauta kokonaan ja tästä syystä jää laahaamaan. Kokeile ajon jälkeen tuntuuko lämpöä vanteen keskikohdalla yms antaa vähän osviittaa.
Mun mielestä edestä, mutta en osaa kyllä tunnistaa kummalta puolelta. Pitää koittaa tota vanteen hiplausta!
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 712
Hiplaile vanteet läpi. Itsellä laahaa toisessa autossa välillä toinen etujarru, sitä ei huomaa kuin siitä että auto ei lähde liukumaan kevyesti. Niin ja kulutus toki nousee jos jumittaa enemmän (teki talvella). Mutta jumittavilta männiltähän tuo kuulostaa äkkiseltään. Tai ainakin jokin aiheuttaa tuon että männät eivät palaudu oikein. Voisihan tuossa teoriassa olla jotain muutakin, riippuen mikä auto, millä eri järjestelmillä ja miten ne on toteutettu.

Mutta selvittäkää ensin onko kyse yhdestä kulmasta, etupää/takapää vai kaikki neljä laahaamassa. Tuolla saa rajattua jo todella paljon ongelmia pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 091
Onkohan männät oikeassa asennossa? En tiedä vagista, mutta ainakin sitikassa on lovi johon palan tapin täytyy osua. Vinkuna olisi kyllä outo oire moiseen. Satulan ja vanteen väliin mennyt kivi vinkui. Vanteissa ei näy uraa tms?

Kierot jarruleyt tai väärä koko? Asennusvirhe tuo pakko on olla, jos osat ok. Paskat palat ja vähän jumisatulat vinkunee.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Onkohan männät oikeassa asennossa? En tiedä vagista, mutta ainakin sitikassa on lovi johon palan tapin täytyy osua. Vinkuna olisi kyllä outo oire moiseen. Satulan ja vanteen väliin mennyt kivi vinkui. Vanteissa ei näy uraa tms?

Kierot jarruleyt tai väärä koko? Asennusvirhe tuo pakko on olla, jos osat ok. Paskat palat ja vähän jumisatulat vinkunee.
Tuo tappi taisi sitikassakin liittyä käsijarruun. Mäntä ei saa pyöriä jotta säätyy itekseen, Tosin vieroksun ranskalaisia joten vain yhdet jarrut on moisesta tullut katsottua. Vinkunaa en silti oikein usko itsekään tuon takia.

Kivi voi olla välissä mutta miten ihmeessä se näkyisi vanteessa? Saa olla melkoisen suuri kivi. Ja mitä kiviä on vuosien varrella ollut niin mikään ei ole vinkunut. Joka tapauksessa tarkoitit varmasti levyä? Siihen ei kyllä pieni kivi jälkeä tee ja pala toki kuluu levyn mukaisesti.

Mutta vinkuminen on kyllä henkimaailman hommia välillä. Pahimmillaan olen laittanut uudet levyt ja palat. putsannut ja voidellut liukutapit ja sama palojen paikat, kuparitahnat väliin, männät sormilla paikaen sisään jne. Ja silti välillä vinkunaa. Vaikea syyttää muuta kuin osia mutta nekin olivat muuta kun autodocin halvinta mahdollista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 189
Viestejä
4 329 671
Jäsenet
72 148
Uusin jäsen
yasj

Hinta.fi

Ylös Bottom