Jarrujen vinkuminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 315
Onko vinkuviin jarruihin mitään nopeata ja helppoa poppakonstia, vai pitääkö auto ajaa suosilla huoltoon? Auto kävi vasta vuosihuollossa ja eteen vaihdettiin samalla uudet jarrulevyt (ja palat), mutta vinkuminen melkein vain voimistui sen jälkeen. Jarrupalat tuskin on finaalissa, kun ne tsekattiin samalla (vai tsekattiinko?:confused:). Kovaa jarruttaessa ääntä ei kuulu, mutta kevyesti jarruttaessa jarruista kuuluu melkoisen **ttumainen vinkuna. Ei viitsisi aina äkkijarrutellakaan ja vinkuminenkin käy luonnon päälle. Autopesun jälkeen on hetken hiljaista, mutta sitten se taas alkaa. Auttakee! :)

Aikoinaan volvossa vinku vastaavan rempan jälkeen niin pirusti jarrut, käytin huollossa jossa laitettiin jotkut parin euron palat väliin ja loppu vinkuna siihen.

Vastaan vielä itselleni mitä googlesta lainasin tähän:

Mulle on joskus kauan sitten opetettu että jarrut vinkuvat kun jarrupalat pääsevät värisemään. Jarrupalojen värinä voi aiheutua monistakin seikoista , mutta yleisin syy lienee väärin koottu jarrusatula-jarrupala-ohjauslevyt yhdistelmä. Jarrusatulan pitäisi olla hiukan (0,1 mm tai jotain) vinossa jarrulevyyn nähden. Tai sitten vinous tehdään ohuella epäsymmetrisellä teräslevyllä jarrupalan ja -satulan välissä. Jos tuon levynlisun jättää kootessa pois välistä, jarrut huutaa kuin hinaaja.
Googlettelin itsekin sen verran, että esim. jarrurasva palojen takapuolella saattaisi auttaa, mutta taitaa olla parempi jänistää, tunnustaa tappionsa ja ajaa auto kiltisti huoltoon ja antaa ammattilaisten hoitaa homma. Autonpesu, vahaaminen, koiranluut, puolan ja tulppien vaihto onnistuu, muu auton tekniikka on mustaa magiaa (edelliset vanhempaan "kakkosautoon", tuoreempaan ei uskalla työkaluilla koskea). :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2017
Viestejä
76
Aikoinaan volvossa vinku vastaavan rempan jälkeen niin pirusti jarrut, käytin huollossa jossa laitettiin jotkut parin euron palat väliin ja loppu vinkuna siihen.

Vastaan vielä itselleni mitä googlesta lainasin tähän:

Mulle on joskus kauan sitten opetettu että jarrut vinkuvat kun jarrupalat pääsevät värisemään. Jarrupalojen värinä voi aiheutua monistakin seikoista , mutta yleisin syy lienee väärin koottu jarrusatula-jarrupala-ohjauslevyt yhdistelmä. Jarrusatulan pitäisi olla hiukan (0,1 mm tai jotain) vinossa jarrulevyyn nähden. Tai sitten vinous tehdään ohuella epäsymmetrisellä teräslevyllä jarrupalan ja -satulan välissä. Jos tuon levynlisun jättää kootessa pois välistä, jarrut huutaa kuin hinaaja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
264
Minulla loppui vinkuminen siihen, kun laittoivat vuosihuollossa uudet palat. En minäkään noiden sielunelämästä mitään tiedä, mutta automaattivaihteisella ainakin omalla ajotyylillä etujarrut varmasti "lasittuu" tjsp ajan saatossa ja alkavat vinkua. Volvo V50 kyseessä siis.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Mulle on joskus kauan sitten opetettu että jarrut vinkuvat kun jarrupalat pääsevät värisemään. Jarrupalojen värinä voi aiheutua monistakin seikoista , mutta yleisin syy lienee väärin koottu jarrusatula-jarrupala-ohjauslevyt yhdistelmä. Jarrusatulan pitäisi olla hiukan (0,1 mm tai jotain) vinossa jarrulevyyn nähden. Tai sitten vinous tehdään ohuella epäsymmetrisellä teräslevyllä jarrupalan ja -satulan välissä. Jos tuon levynlisun jättää kootessa pois välistä, jarrut huutaa kuin hinaaja.
Yleisin on useinkin juuri tuo että jarrupalojen takaa puuttuu värinää ehkäisevä kumi ja/tai välirauta.
Biltemasta ja Motonetistä esim. saa ostetua valmiit kumit jarrupaloille ja ne on sinne helppo lisätä ehkäisemään värinää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 596
Kyllä sen rasvan sinne palaan saa helposti itse siveltyä. Huoltopatet ei edes tee moisia hommia, jos ei erikseen tee tilausta. Silloinkin pitää varmaan vahtia vieressä.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Googlettelin itsekin sen verran, että esim. jarrurasva palojen takapuolella saattaisi auttaa, mutta taitaa olla parempi jänistää, tunnustaa tappionsa ja ajaa auto kiltisti huoltoon ja antaa ammattilaisten hoitaa homma. Autonpesu, vahaaminen, koiranluut, puolan ja tulppien vaihto onnistuu, muu auton tekniikka on mustaa magiaa (edelliset vanhempaan autoon, tuoreempaan ei uskalla työkaluilla koskea). :)
Jarrut on sen verran yksinkertainen ja autosta toiseen samanlainen homma, että rohkaisen ehdottomasti opettelemaan kun tulpat ja koiranluutkin vaihtuu. YouTubesta löytynee hyvä video missä juuri sinun automallin jarrut puretaan, plus vielä parempia yleispäteviä opastuksia jarrujen huoltoon.

Oma huoltotausta aika samanlainen. Ensimmäisen työkalupakin ostin vuosi sitten. Öljynvaihdosta lähtien kaikki vierasta. Ensi viikonloppuna täytyy koettaa vaihtaa kytkin piha-asennuksena. Jarrut menee sitten siinä samalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
Jos jarrulevyt on vaihdettu niin eikö sivistysmaissa ja Suomessakin vaihdeta palat samalla? Jos tosiaan pelkästään levyt vaihdettu niin kannattaa vaihtaa vaikka itse ne palat, laadukkailla osilla totta kai. Yksi vinkumisen syy voi olla jumittavat palat, ja jos liukupintoja ei ole putsattu niin tämä on todennäköistä. Ferodoa, Bremboa tai alkuperäistä jos laittaa niin harvoin menee vikaan, jo jarrutuntumasta tietää miksi ei kannata laittaa mitään k27:aa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 727
Sanoisin että jos on juuri merkkihuollossa vaihdettu niin samaan liikkeeseen kysymään että miksi vikaa ei korjattu. Voihan olla että sieltä vain puuttuu osia, eivätkä "ammattilaiset" huomanneet mitään.

Tai sitten vain youtubesta video ja purat itse. Jos ne on juuri huollettu niin ei ole pultitkaan jumissa tai mitään.

Edit: ja tietysti yksi tapa: tyhjällä maantiellä 100km/h vauhtia ja täysjarrutus. Uusi vauhti ja sama juttu. Pitää vain katsoa ettei muita tien käyttäjiä ja ettei takaikkunalla/takaboxissa ole irtotavaraa (kannattaa pitää ihan normaalina tilanteena)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Yleisin on useinkin juuri tuo että jarrupalojen takaa puuttuu värinää ehkäisevä kumi ja/tai välirauta.
Biltemasta ja Motonetistä esim. saa ostetua valmiit kumit jarrupaloille ja ne on sinne helppo lisätä ehkäisemään värinää.
Siis millaiset nämä oikein on? Minulle tämä on ihan uusi juttu. Jos vaikka linkin voisit laittaa.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 054
Siis millaiset nämä oikein on? Minulle tämä on ihan uusi juttu. Jos vaikka linkin voisit laittaa.
Tuosta esimerkiksi 440843f010-kitinalevy-1kpl

Näitä sai kumisina ainakin Biltemasta ja Motonetistä. Ihan hyllytavarana ainakin jälkimmäisessä ollut josta pystyi leikkaamaan omiin jarrupaloihin sopivan kokoiset "kitinälevyt".

Alibabasta saa ainakin sitä kumilevyä mistä voi leikellä omiin paloihin.
3m Rubber Anti-noise Shims R1145 For Brake Pads - Buy Brake Pad Shim,Rubber Shim,Anti-noise Shim Product on Alibaba.com
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 315
Kävi auto huollossa tänään ja siihen loppui jarrujen vinkuminen (ainakin toistaiseksi). Irrottivat palat ja vissiin rasvasivat ne toiselta puolen tai jotain muuta magiaa. Hiljeni kummasti. Hetken sai kuvitella ajavansa hienommallakin pirssillä, kun jumalaton vinkuna oli poissa. Maksoi 0e, joten ihan tyytyväinen voi olla ja kovin isosta ongelmasta tuskin oli kyse. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Noita kitinälevyjähän ei nyt käytännössä ikinä tarvitse mihinkään laittaa. Kaikissa vähänkin paremmissa paloissa on suoraan jarrupaloissa nuo kitinän ehkäisevät pinnat kiinni tai muuten vaan jarrupalan mäntää vasten tuleva pinta on sellainen, että se ei niitä tarvitse. Normaalisti pelkkä jarrurasva riittää palan ja männän väliseen pintaan. Jotkut kaikista halvimmat heikkolaatuiset palat saattaa kaivata tuollaisia erillisiä kitinälevyjä, mutta sellaisia ei nyt muutenkaan kannata ostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 315
Sua ei vissiin paljoa kiinnostanut koko ongelma jos et edes kysynyt missä se vika sitten oli. Mietin vain jos ongelma palaa niin tuskin enää korjaavat ilmaiseksi niin olisi kiva tietää mitä sinne tekivät :D
Lainataan aiempaa viestiä. Kyllä se tuosta viestistä pitäisi käydä ilmi, mitä tekivät (magia oli loppukevennys). :p
Kävi auto huollossa tänään ja siihen loppui jarrujen vinkuminen (ainakin toistaiseksi). Irrottivat palat ja vissiin rasvasivat ne toiselta puolen tai jotain muuta magiaa.
Kun en viitsi tätä ketjua koko ajan nostella, niin:

Niin tosta viestistä saa täysin selville että mitään toimenpiteestä et kysellyt heiltä vaan veit auton huoltoon ja tuli kuntoon jotenkin :D
Puhelimessa kertoivat, että jarrupalat on irroitettu, putsattu ja rasvattu ja vinkuna on poissa, niin se tieto riittää kyllä minulle. Vuosihuollon yhteydessä tehdyt toimenpiteet näkyvät kyllä huoltokirjassa ja kuitissa eritellysti (öljyt, suodattimet (i/ri/öl), jarrunesteet, etujarrulevyt- ja palat).
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 330
Viestejä
4 214 920
Jäsenet
71 039
Uusin jäsen
wormik

Hinta.fi

Ylös Bottom