Jalkapallon MM kisat 2026 (11.6.–19.7)

.....ja kurakaaos pistääkin saksan tiukille. Ainakin toistaiseksi.....

Mutta onhan tuo aika lailla yhtämaalia. Mutta saksa on alkanutkin sähläämään kun tuli maali omiin....
 
Nyt tulee matsi ( GER-CUW) mukavaan aikaan :)
... ja just tuli eka maali Saksalle....

Onko kukaan muuten kuullut, miksi YLE ei lähetä 4K lähetyksiä ? ( kun niitä edellisissä kisoissa on tullut ). Olis kiva tietää syy.
Kannattanee vilkaista muutamia edellisiä viestejä niin asiasta kyllä keskusteltu jo ketjussa.
 
.....ja kurakaaos pistääkin saksan tiukille. Ainakin toistaiseksi.....

Mutta onhan tuo aika lailla yhtämaalia. Mutta saksa on alkanutkin sähläämään kun tuli maali omiin....
No ei pistä enää. Mutta kyllähän tuo historiaan jäi että saivat sentään maalin. Onhan noilla pelaajila kokemusta toki euroopan kakkostason liigojen divareista paria poikkeusta lukuunottamatta, että ei tämä nyt ihan ilmatteeksi mene, mutta tasoero on kyllä aivan järjetön.

Jos Saksa vaihtaa Thiawin kentälle, niin onko kyseessä eka suomalainen mm-turnauksessa koskaan?

Seuraava Curasaon matsi on sitten Ecuadoria vastaan. Siinä ois reippaalla esityksellä jopa mahdollisuus tasuriin.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin Ola Toivonen pelasi Venäjän MM-kisoissa 2018 ja hänellä on suomalaissyntyinen isä. En tiedä, löytyykö häneltä kuitenkaan Suomen passia. Thiawilta sen voi ajatella ainakin joskus löytyneen, kun harkitsikin joskus pelaamista Huuhkajissa.
Eli Toivonen olisi teknisesti ottaen voinut edustaa myös Suomea, joten tuo ehto ainakin nippanappa täyttynee. Thiawilla tosiaan on ihan kansalaisuus, pitäs jostain kaivella että oliko Toivosella. Ruotsinsuomalaisena hänelle ei kyllä sille kansalaisuudelle olisi ollut mitään käytännön käyttöä, joten hyvinkin mahdollista ettei sitä ollut.
 
Yleltä on mukavampi katsoa pelejä, mutta MTV on tarjonnut paljon paremmat huippuhetket omista otteluistaan. Ylen kestää n.2 min ja tästä Ruotsi pelistä puuttui nyt sitten kokonaan heidän 4. maali, vaikka muita puoli tilanteita siellä kyllä oli. Varmaan liian teknistä kun meni tarkistuksen kautta…

Mielenkiintoinen lohko kun Japanikin näytti sitkeytensä.
 
Mielenkiintoinen lohko kun Japanikin näytti sitkeytensä.
On joo. Ruotsi kyllä veti kunnon dominoinnin. Matsia en jaksanut enää katsella, koosteen sitten tässä lounaan ohessa.
Illalla ois sitten Spanskit - Cape Verde.
Verdellä vähän sama kun Curacaolla, eli kääpiövaltion joukkue koostuu mm. Portugalin liiga-divaripuurtajista, ja yks Villarealin pelaajakin tais tiimissä olla. Eli ovat ihan tottuneet pelaamaan ammattilaisia vastaan, mutta tasoero on taas jättimäinen.
Toisaalta Verde on kisoissa jotenkin kummallisesti voitettuaan Afrikan karsintalohko D:n jossa taakse jäi esimerkiksi Kamerun joka ei jatkokarsinnoistakaan selvinnyt- kuten ei selvinnyt Nigeriakaan joka sitten hävis Kongolle finaalin.

Jännättävää onkin että järjestääkö Espanja totaalimurskajaiset, vai pystyvätkö sinnittelemään edes siedettävän jalkapalloesityksen. Verden joukkueessa muuten on myös yksi SJK:n pelaaja, katotaan pääseekö kentälle.
 
Vastaan itselleni, eli 30min ovat sitkeilleet erittäin mallikkaasti. Ei mitään totaalipaniikkipeliä, ja syötötkin näyttää napsuvan paikoilleen. Ei ne tätä tule edes tasurilla viemään, mutta toistaiseksi voi nostaa kääpiölle hattua.

Muokkailen edellistä; Täys 45min selvisivät, parilla rimalla ja hätätorjunnalla. Kap Verdelle tämä on jo taisteluvoitto- ja Espanjalla alkaa kohta paniikki vaikka voisivat hyvinkin mättää 5-6 seuraavalla puolikkaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Aika puhdasta oman aikansa tuhlaamista näköjään edes katsoa ennen kuin on pelejä joissa kaksi maata yrittää pelata. Saa nähdä meneekö vikalle kisaviikolle. Japani olisi voinut voittaa Hollannin pelaamalla, mutta lähtivät niin säälittävästi toivomaan parasta, että olisi vaatinut lottovoittoa saada tasuria parempi tulos.
 
Ja Messihän pääsi nyt Klosen rinnalle tilastoissa kaikkien aikojen MM maalintekijänä.
Messi ohittaa Klosen näissä kisoissa koska tuomarilla ei ollut munaa antaa Messille punaista korttia. Nappulat edellä pohkeeseen, niin se ois ammattisarjoissa 9 kertaa kymmenestä punainen ja kerran keltainen. Messi ei saanut edes keltaista.
Mutta noin tuota lukuunottamatta, niin onhanse aivan maaginen viimeistelijä edelleen.
 
Messi ohittaa Klosen näissä kisoissa koska tuomarilla ei ollut munaa antaa Messille punaista korttia. Nappulat edellä pohkeeseen, niin se ois ammattisarjoissa 9 kertaa kymmenestä punainen ja kerran keltainen. Messi ei saanut edes keltaista.
Mutta noin tuota lukuunottamatta, niin onhanse aivan maaginen viimeistelijä edelleen.

Vähän veikkaan, että kisoissa nostettiin FIFA:n erotuomarikomitean puolelta pikapäätöksellä punaisen kortin nostamiskynnystä sen perään, kun avausottelussa nähtiin ennätykselliset kolme punaista korttia. Eipä ole ennen nähty - siis MM-kisojen avausottelussa. Jotenkin muistelen, että joskus aikaisemminkin (olisikohan joskus muutama kymmenen vuotta sitten?) on muutettu jotain linjausta siitä, miten herkästi punainen kortti annetaan, kun joidenkin kisojen alkupeleissä niitä punaisia heilui vähän liikaa. FIFA panikoi, että kansa alkaa riehua, jos liian moni iso stara on pelikiellossa ja porukka on maksanut maltaita nähdäkseen niitä staroja. Sehän lienee syy siihenkin, että keltaiset kortit nollaantuvat turnauksen aikana, oliko niin että jopa pariin otteeseen...

Se on kieltämättä vähän erikoista, että edes keltainen ei heilunut.

Kova oli kyllä muuten Messin suoritus ja katsomossa Zizoukin pudisteli poikansa puolesta päätään, kun tämä joutui antautumaan kolmesti Messin ylivoimalle.
 
Vähän veikkaan, että kisoissa nostettiin FIFA:n erotuomarikomitean puolelta pikapäätöksellä punaisen kortin nostamiskynnystä sen perään, kun avausottelussa nähtiin ennätykselliset kolme punaista korttia.
Veikkaan silti että syy oli nimi paidan selässä. Avausottelussahan oli 2 täysin selkeää punaista ja yksi sillä ja rajalla. Mutta tuo Messin oli kyllä myös täysin selvä punaisen paikka.
 
Veikkaan silti että syy oli nimi paidan selässä. Avausottelussahan oli 2 täysin selkeää punaista ja yksi sillä ja rajalla. Mutta tuo Messin oli kyllä myös täysin selvä punaisen paikka.

Voi olla. Minä voin kyllä ainakin tunnustaa sen, että en ole ollut niissä FIFA:n näiden kisojen tuomaripalavereissa mukana, joten en ainakaan vielä tiedä mitään siitä, mikä näiden kyseisten kisojen tuomarointilinja on. Joku, joka on osallistunut niihin palavereihin, kertokoon sitten miten niissä on ohjeistettu. Jos täältä ei sellaisia löydy, niin yleensähän niitä joku kansainvälinen erotuomari sitten kisojen aikana vähän avaa, kun niitä outoja tuomioita koko maailman penkkiurheilijat ja kaiken maailman asiantuntijat ovat tarpeeksi päivitelleet.
 
Voi olla. Minä voin kyllä ainakin tunnustaa sen, että en ole ollut niissä FIFA:n näiden kisojen tuomaripalavereissa mukana, joten en ainakaan vielä tiedä mitään siitä, mikä näiden kyseisten kisojen tuomarointilinja on. Joku, joka on osallistunut niihin palavereihin, kertokoon sitten miten niissä on ohjeistettu. Jos täältä ei sellaisia löydy, niin yleensähän niitä joku kansainvälinen erotuomari sitten kisojen aikana vähän avaa, kun niitä outoja tuomioita koko maailman penkkiurheilijat ja kaiken maailman asiantuntijat ovat tarpeeksi päivitelleet.
Meinaat, että ovat päättäneet ettei nappulat edellä ylös sukille taklaamisesta jaeta kisoissa enää edes keltaista korttia? Tai Ranskalle ei saa puhaltaa rankkaria? Eiköhän tuomarivirhe ole helpoin selitys.
 
Minä voin kyllä ainakin tunnustaa sen, että en ole ollut niissä FIFA:n näiden kisojen tuomaripalavereissa mukana, joten en ainakaan vielä tiedä mitään siitä, mikä näiden kyseisten kisojen tuomarointilinja on.
Eikait siinä mitään linjanvetoa tartte kun säännöt on aikalailla selvät. Jos alin puolustaja kiskasee läpiajossa olevan nurin, se on punainen tai rankku (jos on alueella). Napit edellä pohkeeseen on selkeä punainen. Ei se oli linjasta kiinni tai mitenkään tulkinnanvarainen missään noissa tapauksissa. Messi pääs tähtistatuksen takia pälkähästä.
 
Meinaat, että ovat päättäneet ettei nappulat edellä ylös sukille taklaamisesta jaeta kisoissa enää edes keltaista korttia? Tai Ranskalle ei saa puhaltaa rankkaria?

Ööh, tuota... Ainoa väitteeni oli se, että en tiedä mitään. Nyt vähän keskitytään siihen luetun ymmärtämiseen! 😉

Eikait siinä mitään linjanvetoa tartte kun säännöt on aikalailla selvät. Jos alin puolustaja kiskasee läpiajossa olevan nurin, se on punainen tai rankku (jos on alueella). Napit edellä pohkeeseen on selkeä punainen. Ei se oli linjasta kiinni tai mitenkään tulkinnanvarainen missään noissa tapauksissa. Messi pääs tähtistatuksen takia pälkähästä.

Sehän ei ole mikään salaisuus, että aina ennen kisoja päätetään kisojen tuomarilinjasta ja sitä tarvittaessa rukataan suuntaan jos toiseenkin. Toki, kun jo edellä kerroin, en tiedä mitä näiden kisojen yhteydessä on puhuttu/tehty, mutta aikaisemmin niin on ainakin tehty. Jalkapallossa on tosiaan säännöt, joskin tietyissä tapauksissä välillä vähän epäselvätkin, mutta ne jättävät aina tulkinnanvaraa myös erotuomareille. En hämmästy, jos jossain vaiheessa näitä(kin) kisoja joku FIFA.n erotuomarikomitean jäsen tulee taas selittämään näiden kisojen tuomarointilinjaa niin, että suomalaisetkin mediassa esiintyvät asiantuntijat sen (ehkä) ymmärtävät. Niinhän tässä on viimeisimmissä kisoissa ollut tapana käydä.

Mutta sekin asia selvinnee aikanaan. Silloin kun asiat tarpeeksi mediassa (ja somessa) kohauttavat, niin joku niitä yleensä ennen pitkää saapuu selittämään. Toki jos "mokannut" tuomari hyllytetään kokonaan kisoista (tai ei hyllytetä yhdestäkään ottelusta), niin siitä voi jo tehdä todennäköisesti melko kohdilleen osuvia tulkintoja, tai vähintäänkin hyviä arvauksia.
 
Minäpä veikkaan, että tuomari ei edes huomannut Messin osuneen vastustajan pohkeeseen - en minäkään sitä huomannut, vaikka yritin videota katsella, kun sitä punaisen puuttumista hämmästeltiin. Vasta kun joku sanoi, että jalkapohjalla pohkeeseen, niin huomasin tuon. Taisi olla ennemminkin vahinko ja kevyt kosketus?
 
Siis se nilkan yläpuolelle tulevan osuman punakorttisääntö on tehty vastakkaisista suunnista tulevan taklauksen vuoksi.. noita samaa suuntaan menossa olevista vahingoista ole tietääkseni koskaan annettu punaista ja niitä sattuu kohtuullisen usein. Taas aivan höpöhöpömedioiden paskapuhetta.

Ja sääntöjen mukaan punaista ja rankkua ei anneta, ellei taklaus itsessään ole punaisen arvoinen tai täysin tahallinen. Jos yrittää palloa ja kaataa, niin se on keltainen ja rankku nykysäännöin (ei tuplarangaistusta)
 
Katselin "Ranskalta viedyn pilkun" uusin silmin siitä kohtaa kun näytetään VAR:n klipit (YLE Areena: Ranska - Senegal | FIFA jalkapallon MM 2026 2h24min). Manehan yritti liukua palloon mutta Mbappe nosti sen kuitenkin edetessään taitavasti vähän ilmaan juuri sopivalla hetkellä.
Kontaktihan olisi tullut joka tapauksessa osuipa Mane palloon tai ei mutta ilmeisesti Kylianin kikka antoi mahdollisuuden tulkita tuon noin.

Näitähän näkee joskus myös siinä muodossa että pallollinen pelaaja tyrkkää pelivälineen hieman eteenpäin siinä vaiheessa kun vastustaja on tulossa iholle. Useimmiten kalastaakseen vaparin hyvästä paikasta ja parhaassa tapauksessa ansaitakseen lisäksi vähintään keltaisen vastustajalle sillä tällöinhän vastustaja harvoin osuu (ensin) myös palloon vaikka olisi siihen alunperin yrittänytkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miksihän jalkapallossa ei käytetä sellaista ajanottoa että kello pysähtyisi aina kun pilli soi? Jäisi nuo lisäajat historiaan sekä vähentäisi joskus ärsyttävääkin ajanpeluuta ja kikkailua.
 
Miksihän jalkapallossa ei käytetä sellaista ajanottoa että kello pysähtyisi aina kun pilli soi? Jäisi nuo lisäajat historiaan sekä vähentäisi joskus ärsyttävääkin ajanpeluuta ja kikkailua.
Koska ottelutapahtuman kesto on paljo helpompi ennakoida. Lisäksi pitäisi aina olla joku muu henkilö sitä kelloa näpyttämässä ja kentillä kellotaulut alasarjoissakin.
 
Tuolla Ranska-Senegal pelin tuomarilla ei pitäisi olla enää yhteenkään peliin asiaa näissä kisoissa. Koitti vetää isoa roolia muissakin tuomioissa ja narahti huomiohakuisuus ihan kunnolla yli myöhemmin. Tuosta olisi rankkari aiheellinen vaikkei edes osuisi, koska taklaus joko osuu palloon tai estät sääntöjen vastaisesti pelin holtittomalla liu'ulla jonka väistämättä jättäminen riskeeraisi kuukausien loukkaantumisen - ei ole mitään välimuotoa, missä hyökkääjä olisi voinut jatkaa normaalisti maalintekoon. Oudompaa menoa kuin Afconin loppuottelussa ja tulee väkisinkin Korean ja Japanin kisojen vedonlyöntituomari mieleen vaikkei nyt korttien minuuttien suhteen ollut mitään selvää peliä.

Portugali-Kongo jäi myös punainen antamatta. Ihan sama onko vahingossa kaulaan läpi pääsevää hyökkääjää vai ei - ei yritystä pelata palloa ja aika selvä. Ei tulosta muuta, kun lisäajan tienoilla tuli, mutta ihan periaateesta ottaa dumarin munattomuus päähän.

Englantipelissä myös kyseenalainen rankkarin uusinta pysäytyskuvan perusteella, koska veskarin jalka näytti jääneen osin viivan päälle. Voi toki olla taas lähetyskuvan laatua, ja 4k120fps näyttää ihan muuta kuin roskalaadun 1080i50 joka on ihan roskapaskaa mitä ei pitäisi lähettää 2020-luvulla mihinkään.
 
Tuolla Ranska-Senegal pelin tuomarilla ei pitäisi olla enää yhteenkään peliin asiaa näissä kisoissa. Koitti vetää isoa roolia muissakin tuomioissa ja narahti huomiohakuisuus ihan kunnolla yli myöhemmin. Tuosta olisi rankkari aiheellinen vaikkei edes osuisi, koska taklaus joko osuu palloon tai estät sääntöjen vastaisesti pelin holtittomalla liu'ulla jonka väistämättä jättäminen riskeeraisi kuukausien loukkaantumisen - ei ole mitään välimuotoa, missä hyökkääjä olisi voinut jatkaa normaalisti maalintekoon. Oudompaa menoa kuin Afconin loppuottelussa ja tulee väkisinkin Korean ja Japanin kisojen vedonlyöntituomari mieleen vaikkei nyt korttien minuuttien suhteen ollut mitään selvää peliä.

Portugali-Kongo jäi myös punainen antamatta. Ihan sama onko vahingossa kaulaan läpi pääsevää hyökkääjää vai ei - ei yritystä pelata palloa ja aika selvä. Ei tulosta muuta, kun lisäajan tienoilla tuli, mutta ihan periaateesta ottaa dumarin munattomuus päähän.

Englantipelissä myös kyseenalainen rankkarin uusinta pysäytyskuvan perusteella, koska veskarin jalka näytti jääneen osin viivan päälle. Voi toki olla taas lähetyskuvan laatua, ja 4k120fps näyttää ihan muuta kuin roskalaadun 1080i50 joka on ihan roskapaskaa mitä ei pitäisi lähettää 2020-luvulla mihinkään.
Muuten sama, mutta katsomon puolella taisi juomatauon(mainostauon) aikana näkyä siitä useampi hidastus ja selkeä oli rankkarin uusiminen.
 
Miksihän jalkapallossa ei käytetä sellaista ajanottoa että kello pysähtyisi aina kun pilli soi? Jäisi nuo lisäajat historiaan sekä vähentäisi joskus ärsyttävääkin ajanpeluuta ja kikkailua.

Varmaankin siksi, että jalkapallo - sellaisenaan kuin se nyt on - on täysin ylivoimaisesti maailman suosituin ja kiinnostavin urheilulaji. Keinotekoisilla yrityksillä, joidenkin sitä huomattavasti vähemmän suosittujen urheilulajien suuntaan, ei ole kannatusta kuin korkeintaan joitain marginaalisia pohjois-amerikkalaisia urheilulajeja fanittavien (ja niitä loputtomia mainoskatsoja rakastavien) jalkapallon satunnaiskatsojien mielissä. Se taas ei meitä vannoutuneita jalkapallon katsojia juuri jaksa heilauttaa. 😉
 
Millä metodilla se vähenisi? Heti kun pili taas soisi, ajanpeluu ja kikkailu jatkuu...
Esimerkiksi kentän pinnassa turhaan pyöriskelyt, hitaat vaihdot ja muut vastaavat voitolla olevan joukkueen hidastelut ei söisi peliaikaa kun kello olisi seis sen ajan ja sitä kautta pelaajat ymmärtäisi ettei siitä olisi juurikaan hyötyä. Tai ainakaan se ei kuluttaisi peliaikaa kellosta. Nythän lisäaika on kompensoimaasa noita mutta varsinkin niiden aikana tuntuu tuota kikkailua olevan. Jos kello pysähtyisi aina pillin soidessa niin lisäaikakin jäisi historiaan.

Toki pelillinen ajanpeluu on ok jos rahkeet riittää, eli sellainen jossa pyöritellään palloa pelaajalta toiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs tän päivän ottelut? Tässä meidän whatsapp ryhmästä analyysiä:

ideaa illan otteluihin
🇨🇿Tshekki - Etelä afrikka 🇿🇦

Meikäläisen kartotuksella Tshekki tekee ensimmäisellä puoliajalla 75% otteluista maalin, kun taas Etelä afrikka pästää 63% otteluista maalin ensimmäisellä puoliajalla. Päinvastoin numerot ovat nihkeämmät, Etelä afrikka tehny ainoastaa 25% peleistä ekalla ja Tshekki on päästänyt identtisesti vaan 25% otteluista maalin.

Tshekin maali ensimmäisellä puoliajalla saa kyllä hyvää kerrointa, 1.90 Coolbetilla ja jos luottaa että Etelä afrikan ekan puoliajan tuhnuilu jatkuu niin 2.51 kerroin Epicbetillä Tshekin ekan puoliajan voitolle voi irrota pelkästään yhdellä tehdyllä maalilla.

🇨🇭Sveitsi - Bosnia & Hertsegovina🇧🇦

Bosnia laukoo keskiarvolta 14 kertaa ottelua kohden kun taas sveitsi päästää 9 laukausta. näistä laukauksista 4.5 suuntautuu maalia kohti kun sveitsi päästää 3.3 vetoa maalia kohti. Hyvä esimerkki on, että heittopussi Qatar sai 3 laukausta maalia kohti ja 6 laukausta koko ottelussa Sveitsiä vastaan. Bosnialla toki nostaa keskiarvoja Taannoinen Italia peli, jossa he veti 30 kertaa joista jopa 11 meni maalia kohti. Mielestä se osoittaa myös kyvykkyyttä.

Viimeiseen 5 peliin Bosnia ei oo jääny kertaakaa alle 3 laukauksee maalia kohti. Kaikkialla muualla kerroin tippunu hyvin kerroin sinne 1.62-1.60 pintaan, niin Epicbetin 1.82 kerroin maistuuLinkki ryhmään
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 363
Viestejä
5 248 844
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom