Jätättekö (sähkö)laitteita päälle ilman valvontaa?

Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Itse olen liiankin varovainen, ehkä hieman ylivarovainen tämän asian suhteen. En voi poistua kotoa ilman, että varmistan kaiken olevan kunnossa ja esim. että kahvinkeittimen tai leivänpaahtimen töpseli tuli otettua pois seinästä. En myöskään mielelläni jätä edes pesukonetta päälle valvomatta ellei ole aivan pakko. Pesukoneita en laita muutenkaan käyntiin, jos on tiedossa meno jonnekin tai sitten surutta keskeytän pesuohjelman. Vähän tilanteesta riippuen.

Ihan kaikkia töpseleitä en sentään ala seinästä irti nyhtämään ellen ole pitkään poissa. Ja kylmälaitteista en tietysti koskaan. Koen, että kyse on riskienhallinnasta ja säästyyhän siinä sähköäkin pitemmällä aikavälillä, kun ei jätä esim. tietokonetta turhaan hurisemaan kauppareissun ajaksi. Kännykän laturikin kuluttaa sähköä tyhjänä seinässä ollessaan, koska eihän se ideaalinen muuntaja ole. Toki laitteita voi jopa rikkoa töpseleitä jatkuvasti rumppaamalla, esim. aiheuttaa virtapiikin, joka rikkoo kovalevyn tms.

Toinen ääripää varmaan jättää atk:n, valaistuksen, television, pesukoneen, uunin, kuivausrummun, saunan ja takan päälle kotoaan pois lähtiessään ilman huolen häivää. Vähän vastaavanlainen asia kuin ukkosella, että osa repii hiki otsalla kaikki laitteet irti seinästä, kun taas toinen ääripää suhtautuu huolettomasti tyyliin "jos käy, niin käy. Kyllä vakuutus korvaa".

Vakuutukset on keksitty ja hyvä niin, mutta jos jotain käy, niin vakuutusyhtiöiden kanssa neuvottelukaan ei aina ole hauskaa ja kotivakuutus ei välttämättä edes korvaa jos valvomatta jätetty sähkölaite sytyttää tulipalon. Tai näin ainakin mieleeni on iskostunut. Onneksi nykyajan sähkölaitteiden turvallisuus ja standardit ovat toista luokkaa kuin vaikka DDR:n aikaan ja kaipa useissa laitteissa on lämpövastuksia, ylijännitesuojauksia ja muita turvasuojauksia. Sähkön, veden ja lämpenevien laitteiden kanssa riski on kuitenkin aina olemassa. Mutta hei, jos liikaa pelkää niin kannattaa jäädä kotiin, ettei kassakaappi putoa taivaalta päähän.

Mitä mieltä? Missä kulkee terveen tunnollisuuden ja neuroottisuuden raja? Tuossa ihan hauska pätkä Ilarilta.


 
Viimeksi muokattu:

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Itsellä 2 läppäriä+pöytäkone aina päällä olin kotona tai en. Laturit myös nököttää seinästä kokoajan :)
Pesukonetta/astianpesukonetta sentäs en jätä yksinään pyörimään, niissä pelottaa lähinnä vesivahinko.
Ukkosellakaan en nyi mtn irti eikä kait tuo nykyään hirveän helposti kaupungissa kerrostaloasunnossa pääse mitään käräyttämäänkään.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 262
Tietokone hurrailee aika usein päällä monta päivääkin putkeen. Osaa se toki mennä nukkumaan välillä, välillä taas ei... "Valmiustiloja" en tykkää tietokoneen lisäksi käyttää laitteissa. Ne ovat joko päällä, tai sitten eivät ole (kun en niitä käytä). Eli kun lähtee johonkin, niin tietokone on pääsääntöisesti ainut laite, joka tarvitsee erikseen sammuttaa.

Seinästä en revi kaupungissa koskaan mitään pois. Maalla ukkosella toki aina ja myös jos on useamman päivän kesällä pois. En kuitenkaan kaupungissakaan käytä langallisia laitteita ukkosen ollessa kohdilla. Muksuna kaveri sai räpsyt käsille kun pelasi pleikkaria ukkosella...
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
Seinästä en revi kaupungissa koskaan mitään pois. Maalla ukkosella toki aina ja myös jos on useamman päivän kesällä pois. En kuitenkaan kaupungissakaan käytä langallisia laitteita ukkosen ollessa kohdilla. Muksuna kaveri sai räpsyt käsille kun pelasi pleikkaria ukkosella...
Pahin kai on se puhelinkaapeli seinästä modeemiin ja siitä koneeseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
130
Tietokoneita en sammuta esim kauppareissun ajaksi, mutta muut sähkölaitteet yleensä on kiinni. Yöksi/pidemmäksi poissaoloksi sammutan muut paitsi kotipalvelin 24/7 päällä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Itse sammutan kaikki laitteet sitä mukaa kun niitä ei käytä. Tyyliin valot pois huoneista missä ei ole ja televiisio jos siitä ei mitään tule. Astianpesukoneen/pyykkikoneen saatan jättää yksin siksi aikaa kun käyn kaupassa/lenkillä, mutta muuten aika varman päälle pelataan. Mitä turhaa niitä kai sähköä syömässä jos ei ole mitään käyttöä. Jos kotoota lähtee vaikkapa viikonlopun mökkireissulle niin sillon irrotan kaikki roikat seinästä ja katson että muutenkin sähkölaitteet eivät ole pistorasiassa.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Minulla on pyykinpesukone syttynyt tulee ja astianpesukone täyttynyt vedellä ja lopulta paineella pullauttanut vedet keittiön lattialle.
-> En ikinä jätä pesukoneita valvomatta.

Tietokoneet, laturit, digiboksit, elektroniikka, valaistus, ym. pienitehoiset sähkölaitteet uskallan jättää päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 147
Jos vakuutus korvaa, jätän päälle. Tietokone voi olla viikkoja sammuttamatta, ei se sähkölaskussa näy (niin ja en minä mitään lepotilaa käytä). Jos tietokoneen päälle jättäminen pelottaa, ette ole ostaneet tarpeeksi laadukasta virtalähdettä, jossa on suojaukset kunnossa.

Astianpesukone, pyykinpesukone, liesi ja uuni eivät jää päälle, kun lähden talosta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
37
Kaksi kertaa itselle käynyt niin että puhelimen laturi on kärähtänyt. Onneksi olin itse kotosalla noina kertoina. Tuon jälkeen on tullut vedettyä laturit pois seinästä aina kotoa pois lähtiessä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Täällä kaikki laturit jatkuvasti seinässä. Keittiössä vedenkeittimet ja leivänpaahtimet koko ajan kytkettynä, uunin jätän päälle jos joku pitkään hautuva pataruoka kypsymässä. Pyykkikone välillä päällä kun lähdetään ulos, tiskikone harvemmin kun pikaohjelma toimii nopeasti. Molempien vesihanat pidetään suljettuna kun eivät ole käytössä.

Oma tietokone(läppäri) yöt/poissaolot lepo/horrostilassa kansi suljettuna, tyttöystävä ihan sammuttaa koneensa.
Ukkostakaan ei liiemmin tarvitse pelätä kerrostalossa taajama-alueella jossa sähkökaapelit maassa. Eikä ainakaan 4g:n kanssa.
Muuten on sitten vakuutukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
359
Itse ajastan pyykkärin jauhamaan silloin kun en ole kotona. Saa naapurit kuunnella sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Kaikki muut aina päällä paitsi tiskikone missä vesivahingon vaara.

Taino telkkarin sammutan jos lähden pidemmäksi aikaa pois. Mutta valaistus on 24/7 päällä poislukien makuuhuone. Ei ne muutaman watin lamput nykyään paljoa kustanna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Itse olen liiankin varovainen, ehkä hieman ylivarovainen tämän asian suhteen. En voi poistua kotoa ilman, että varmistan kaiken olevan kunnossa ja esim. että kahvinkeittimen tai leivänpaahtimen töpseli tuli otettua pois seinästä. En myöskään mielelläni jätä edes pesukonetta päälle valvomatta ellei ole aivan pakko. Pesukoneita en laita muutenkaan käyntiin, jos on tiedossa meno jonnekin tai sitten surutta keskeytän pesuohjelman. Vähän tilanteesta riippuen.
Tämän ymmärrän hyvinkin, vaikka en ole ihan noin tarkka. Kahvinkeittimen töpselin hinkkaamisen tosin ymmärrän vain, jos taloudessa on eläimiä tai asut maanjäristysalueella. Eihän se muuten auta mitään edes teoriassa, jos kahvinkeitin on jokseenkin tavanomainen ja mekaanisilla katkaisijoilla.

säästyyhän siinä sähköäkin pitemmällä aikavälillä, kun ei jätä esim. tietokonetta turhaan hurisemaan kauppareissun ajaksi.
Ymmärsinköhän nyt ihan oikein? Luulin, että tämä on hardwarefoorumi, jonka käyttäjillä on keskimäärin vähintään kuukausien uptime. Minä ainakin mietin tarkkaan, pitääkö kone sammuttaa jos poistun useammaksi päiväksi kotoa. :think:
Kännykän laturikin kuluttaa sähköä tyhjänä seinässä ollessaan, koska eihän se ideaalinen muuntaja ole.
Nigga plz. Tuo ei enää ole tervettä. Ymmärrettävää vielä Nokian viimeisten rautasydän-möykkylaturien aikana ja oikein fiksua sitä aiempien epäilyttävien lämpöpatterimuuntajien aikakaudella, mutta eihän nykyinen normaali länsimarkkinoilla päästettävän laadun USB-reikäinen hakkurilähde oikeasti kuluta mitään. Mikroampeereja. Enemmän harmia on seinien sähkökaapeloinnin aiheuttamista häviöistä. Muista irrottaa tai kääntää kaikki sähkökeskuksen sulakkeet aina kun menet lähikauppaan. Siellähän ne seinissä kummittelevat, saattaa sitä paitsi kämppä palaa koska tahansa eristevian takia, jos talo tärähtää. :smoke:

Toki laitteita voi jopa rikkoa töpseleitä jatkuvasti rumppaamalla, esim. aiheuttaa virtapiikin, joka rikkoo kovalevyn tms.
Vähän tämänsuuntaisella meinasin edellistä perustellakin. Virtapiikkiteoriasi on silti IMO hyvin kaukaa haettu, ellei niitä laitteita nyt kuormitettuina nypitä seinästä.

Ensisijainen syyni vastustaa töpselinvetelyä on tietysti se, että se on yleensä vaivalloista, turhaa, typerää, ärsyttävää ja noloa. ;) Heti seuraavana on huoli pistorasioiden mekaanisesta kulumisesta tai särkymisestä, joka etenkin vanhemmissa kämpissä on peräti todennäköistä kuvaillun kaltaisella väärällä käytöllä.

Sen jälkeen näkisin ongelmana, että monien laitteiden ei kannattaisi antaa jäähtyä vain siksi, että ne saavat taas lämmetä. Monet tulostimet tuhlaavat värinsä tuolla tempulla, joissain reititin- ym. laitteissa taas hyvin valistuneiden arvauksien mukaan lämpölaajeneminen tekee heikkolaatuisissa juotoksissa tuhojaan. Jännitteen heilahteluja taas saa jossain määrin aikaan sammuttamalla pölynimuria pistotulpasta, mitä nyt ei tietenkään pidä tehdä. Neuroottinen kahvinkeittimen tai PC-virtalähteen verkosta irrottaminen ei niitä aiheuta. Ei edes päällä olevan keittimen, kunhan varsinainen keitto on jo valmis.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 622
Telkkari menee kiinni ihan päällä olevasta napista(eli ei jää valmiustilaan), kone on kiinni kun en ole kotona(joskin jonkinlainen valmiustilahibernationsleepmode on vissii päällä ku enteristä lähtee käyntiin), laturit on pois seinästä kun kännykkä ei oo kiinni, pesukoneet päällä vain jos joku kämpässä. Muuten on johdot seinässä.

Telkkarijuttu on enemmän siitä, et usein se nappi löytyy helpommin ku kaukosäädin, plus telkku naksuu joskus ku se on valmiustilassa, nii ompaha hiljanen. Pesukoneista oon sen verra ymmärtäny, et vakuutusyhtiöt tykkää vähä kyttyrää jos kone aiheuttaa vahingon eikä kuka oo sitä paikalla lieventämässä. Laturit seinistä, en tiedä miksi, lämpiävät iha kiitettävästi ja kaikista pienin luotto noihin. Konetta en vaa nää mitää syytä pitää päällä jos en sitä käytä.

joskus testailin sitä, että katkasen koneen sähköt kylmästi vipstaakeista(ensin powerista ja sit jatkoroikasta napit kiinni). Lopputulemana oli se, että kone alko hukata verkkokorttia, ja se piti sit aina uudestaan asennella. Loppu kokeilut siihen, joskin olis loppunu muutenki tuohon naksuttelun työläyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Telkkari menee kiinni ihan päällä olevasta napista(eli ei jää valmiustilaan),
Tähän haluan kiinnittää huomiota. Useimmat nykyiset televisiot ja muut näytöt jäävät kovasti päälle myös "pääkatkaisijasta" sammuttamalla. Minunkin laitteissani toki hienompi elektroniikka menee oletettavasti ihan kylmäksi siitä, vaikka ihan varma en ole. Virtalähdeosa on kuitenkin aktiivinen. Osassa laitteista on peräti ulkoinen virtalähde(mitä pidän hyvin kannatettavana ratkaisuna), joka jää pelottavaan valmiustilaan. Ei toki kuluta käytännössä mitään, koska on tältä vuosituhannelta eikä kaikkein huonoin malli.
Laturit seinistä, en tiedä miksi, lämpiävät iha kiitettävästi ja kaikista pienin luotto noihin.
Kannattaa katsella tarkemminkin tilannetta. Tuo ei ole nykyään normaalia.

Merkittömät kiinalaiset laturit kuten muutkin verkkojännitteeseen liitettävät laitteet kannattaa hajottaa ja heittää pois.

Konetta en vaa nää mitää syytä pitää päällä jos en sitä käytä.
Minäkään en kovin aktiivisesti foldaa tai pidä torrentteja päällä nykyisin, mutta 20 sekuntia tai muu kylmäkäynnistykseen kuluva aika on liian pitkä aika odottaa joka kerta, kun haluaa tehdä koneella 10 sekunnin homman. Siedän sen lähinnä kotiin saapuessa, jolloin voi ensin käynnistää, sitten ripustaa takin ja korkata kalian.

Energiatalouteeni taloussähkön pieni tuhlaaminen ei käytännössä millään merkityksellisellä tavalla vaikuta, koska asunto on sähkölämmitteinen ja viileä. Joka tapauksessa tyhjäkäyntikulutus on sangen pieni, koska laitteisto ei ole mikään gamer-pönttö. Käsittääkseni kohtuutonta tyhjäkäyntikulutusta on viimeisimpänä esiintynyt lähinnä high end -grafiikkakorteissa, muiden osien idlaillessa ihan tyylikkään taloudellisesti.

Koneen energiatalouteenhan vaikuttaa myös virtalähde. Huonon laadun ohella ylimitoitus tavallisesti heikentää järjestelmän taloudellisuutta. Huonolaatuiset virtalähteet ovat kaiketi edelleen aivan liian yleisiä, mutta ylimitoitus vasta onkin paremminkin sääntö kuin poikkeus. Numeroillahan 99% koneista myydään, valitettavasti myös "harrastajille" komponentteina.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 964
@Tonnin Seteli itse olen pannut merkille, että monet "nykyaikaisetkin" muuntajat/laturit kuumenevat ihan kivasti, ei tarvitse olla kymmeniä vuosia vanha eikä merkkiä "hinku-vinku".

Ja virtapiikeistä sen verran, että hajotin mahdollisesti aikoinaan yhden suht uuden kovon koneesta kuvatun kaltasella toiminnalla. En tietenkään voi syy-seuraus suhteesta täysin varma olla, mutta en pitäisi mahdottomuutenakaan. Muistaakseni koneesta ei silloin hajonnut muuta. Sen jälkeen olen katkaissut virrat vain kytkimestä ja vain ollessani pitemmän aikaa poissa. Vai kuinka herkkiä kovot ovat virtapiikeille ja staattisille purkauksille verrattuna muihin komponentteihin?
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Pesukone ja astianpesukone ei koskaan käy jos kotona ei ole ketään kotona. Muuten kahvinkeittimet, telkkarit ja muut on seinässä mutta pois päältä (ja telkkari ei oo standby -tilassa). Mulla on joitain vuosia sitten myös pyykinpesukone kärähtäny kesken käynnin. Sen jälkeen ollu tuosta asiasta aika tarkkana. Meillä on kotona koira ja kani eikä huvita riskeerata niitä vaikka vakuutus maksaisikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Itse laitan yleensä koneen lepotilaan mikäli menen pidemmäksi aikaa päivän aikana pois. Yöksi aina sammutan kun samassa tilassa nukun ja äänekkäimmästä päästä oleva kone. Puhelimen laturin otan aina irti kun en käytä, ihan vaan siksi että käyttämäni laturi on joku kiinasta tilattu jonka laadusta ei tiedä.
Kerran kärähti yksi kiinanlaturi, oli tosin huonompi kuin käyttämäni, aiheuttaen oikosulun kun kytkin sen pistorasiian. Olin hotellissa silloin joten eipä ollut oma ongelma kun sähköjä ei tullut koko huoneeseen. Pidemmän reissun ajaksi kytken pois kaiken esim. olohuoneesta.
Konepisteellä on kaksi jatkojohtoa peräkkäin, toisessa on äänipuolen kamat (pari vahvistinta ja mikseriä) ja toisessa kone näyttöineen jne. Äänipuolen kamat suljen aina yöksi.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
271
Laturit seinässä yöt päivät, kone päällä miten sattuu ja astianpesukoneenkin uskallan jättää esim. kaupankäyntireissun ajaksi pyörimään, kunhan ei useita tunteja ole kiinni puhtaat sisällä ilman luukun avaamista.
 

MrCasual

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Sammutan kännykän aina kun en käytä sitä, ettei räjähdä taskussa. Kaverit ei oo kyl soitellu sen jälkeen kun rupesin panostamaan turvallisuuteen :sori:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
En ota ikinä yhtään töpseliä seinästä. Tietokone hurraa noin 16/7 ja jää päälle mikäli asunto jää päiväksi tyhjäksi. Subbari on ehkä ainoa, josta joskus katkaisen pääkytkimestä virrat viikonloppureissun ajaksi. Tuo möhkäle onkin vuodelta nakki ja kivi ja herää lepotilasta pienimmästäkin "virtapiikistä" surraamaan kovaäänisesti siniaaltoa.

Telkkari on päällä silloin kuin sitä katsotaan, muuten valmiustilassa. Kännykän laturit taas eivät lämpene kuin käytössä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
@Tonnin Seteli itse olen pannut merkille, että monet "nykyaikaisetkin" muuntajat/laturit kuumenevat ihan kivasti, ei tarvitse olla kymmeniä vuosia vanha eikä merkkiä "hinku-vinku".
Tarkoitatko nyt kuormituksen alaisena vai tyhjäkäynnillä?

Läppärin liitäntälaitteista ja vastaavan kokoluokan laitteista olen myös pannut merkille, että jotkut harvat isommat powerbrickit lämpenevät myös kuormittamattomina, ja hyväksynyt tämän kiusallisen energian tuhlaamisen. Eihän se kivaa ole, mutta en usko näiden myöskään olevan merkittävä vaara. Useimmat eivät tätä tee. Tietenkin näin suuritehoiset liitäntälaitteet kuormitettuina jonkin verran lämpiävät, mikä kuuluu asiaan. Minulla on juuri nyt tässä paikalla kaksi Acerin näyttöä ulkoisilla virtalähteillä. Valmiustilassa olevan kappaleen ulkoinen liitäntälaite on kädellä kokeillen aivan viileä. Toiminnassa olevan laitteen taas hieman yli kädenlämpöinen. Nämä toimivat kuten pitää. Väärin toimivia virtalähteitä minulla ei tältä vuosikymmeneltä ole, mutta en tyrmää ajatusta niiden olemassaolosta. Viime vuosikymmenellä ostetuissa kyllä oli usein paskat virtalähteet.

Sen sijaan "kännykän laturin" eli litteällä europlugilla varustetun 230 voltista toimivan 5 V 2 A USB-latausmokkulan kuumeneminen ylipäänsä olisi minusta varsin tavatonta, eikä tulisi mieleen käyttää tällaista vikaantunutta laitetta. Vähäinen lämpeneminenkään ei ole hyväksyttävää laitteen ollessa kuormittamaton.
Huawein hyviä kiinalaisia liitäntälaitteita on nurkissa useita, pari muita merkkejä. Eivät kuumene, ja nykyäänhän noita kertyy nurkkiin kuin Nokian latureita aikanaan. En näe syytä käyttää huonoja kiinalaisia maailmassa, jossa varmaan puolet uusien älypuhelinten mukana tulevista laadukkaista päätyvät suoraan miljoonalaatikkoon tai peräti roskiin.
Ja virtapiikeistä sen verran, että hajotin mahdollisesti aikoinaan yhden suht uuden kovon koneesta kuvatun kaltasella toiminnalla. En tietenkään voi syy-seuraus suhteesta täysin varma olla, mutta en pitäisi mahdottomuutenakaan. Muistaakseni koneesta ei silloin hajonnut muuta. Sen jälkeen olen katkaissut virrat vain kytkimestä ja vain ollessani pitemmän aikaa poissa. Vai kuinka herkkiä kovot ovat virtapiikeille ja staattisille purkauksille verrattuna muihin komponentteihin?
Luulin, että tämä on hw-foorumi. :smoke: Kovo eli rauta on varmaankin melko herkkää virtapiikeille verrattuna kuviteltuihin komponentteihin. Herkintähän on toki data, joka voi kadota raudan tuhoutumatta ja tietenkin tuhoutuu tai muuten menetetään käytännössä saavuttamattomiin raudan hajotessa.

En nyt oikein ymmärrä, mistä on kysymys. Tarkoititko siis ihan oikeasti, että sinulla on ollut tapana vetää käynnissä olevan laitteiston virtalähteen pistotulppa irti tahallaan? En nyt osannut kuvitella, että töpselien nyppimisellä ihan tuollaista tarkoitettaisiin.

Pidän siis huonona ajatuksena ihan oikeaoppisesti alasajettujenkin laitteiden pistotulpan rutiininomaista irrottamista. Oletin, että tarkoitit virtapiikkivauriolla jonkin suuritehoisen laitteen kytkemistä samassa ryhmässä kuin tietokone on. Myöhemmin selvinneen väärinkäytön asteen kyseessä ollessa en lainkaan epäile, että vaurioita pidemmän päälle sattuu.

Ei vaan, en oikein vieläkään ymmärrä.
säästyyhän siinä sähköäkin pitemmällä aikavälillä, kun ei jätä esim. tietokonetta turhaan hurisemaan kauppareissun ajaksi
Sen jälkeen olen katkaissut virrat vain kytkimestä
Mitä ihmettä? Kyllä minulla on ollut aina tapana ajaa työasema alas ihan hallitusti eikä suinkaan katkaista virtaa. Tai no, aikanaan virran katkaisu kuului osana tähän proseduuriin, mutta se nyt on jo nostalgiaketjun puolelle kuuluva juttu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
634
Aika samat kuin täällä muillakin. Pesukoneet käy vain silloin kun itse olen kotona, ja hereillä. Laturit joskus irrotan pistorasiasta mutta yleensä en. En ylenpalttista turhaa päällä pitämistä minkään laitteiden kanssa harrasta, en edes valojen. Mutta en mitenkään natsikaan ole asian suhteen joten esim. TV tai tietokone saattaa olla pitkäänkin päällä ilman käyttäjää. Ja TV on aina vähintään stand-by-tilassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
En ylenpalttista turhaa päällä pitämistä minkään laitteiden kanssa harrasta, en edes valojen.
Valoja en edes huomannut vielä ajatella. Jätän valoja tarkoituksella päälle kotoa poistuessani, ja pidän ulkovaloja öisin päällä. En halua tahallani helpottaa varkaiden työtä ja houkutella muita epätoivottuja hiippareita. On myös eduksi, että yöllä näkee pihalle jos katsoo ikkunasta, ja on hyvin toivottavaa nähdä asuntoon heti sisälle, kun saapuessaan avaa oven. Valaistus ei kuitenkaan nykyään käytännössä kuluta lainkaan energiaa, jos puhutaan normaalin kotitalouden moderneista valaisimista.

Toki tähänkin on poikkeuksia. Parissa kohteessa minulla on toistaiseksi sellaistakin legacya kuin halogeenivaloja, ja niitä pommeja en ollenkaan tykkää jättää päälle. En silti hermostu, vaikka huomaisin että jäivät.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
En ota seinästä. En edes osaa laskea paljon täällä on laitteita jatkuvasti seinässä ja kaikki lamputkin ovat älylamppuja eli tavallaan jatkuvasti päällä. On sähköhammasharjoja, NAS-asemia, kännykän latureita, IP-kameroita, jalka-/lattialamppuja, terassilämmitintä, hifi-/viihde-elektroniikkaa, sähköpiano, erilaisia kodinkoneita ja ties mitä. Ei tässä saisi tehdä muuta kuin repiä johtoja seinästä jos näiden kanssa alkaisi kikkailemaan. Tarkoituksella ei kuitenkaan jätetä konetta hereille tai pesukoneita päälle jos lähdetään jonnekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 884
Telkkarin/pelikonsolit sammutan aina jatkojohdossa olevasta katkaisijasta kun en käytä. Leivänpaahdin ja vedenkeitin on aina töpselit seinässä samon kun blenderi.

Pyykinpesukoneen joskus jätän kaupassakäynnin tai lenkin ajaksi päälle kun se on käytännössä sellaisessa paikassa että vaikka tulisi täydellä paineella vettä pitkään niin ne menee vaan kaivoon.(No tietenkin voi käydä vaikka niin että letkuun tulee reikä ja se suihkuaa juuri sopivassa kulmassa niin, että osuu kylppärin ovesta ulos ja kaikki tuhoutuu, mutta toisaalta yhtä hyvin varmaan jo itse vesiputkikin sitten hajoaa niin ei sille nyt vaan sitten mitään voi.

Astianpesukonetta en jätä itsekseen päälle niin kerkeää sitten laittamaan hanan kiinni jos joku ongelma tulee siihen.
 

njake

get string from object
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Moccamaster ehkä ainoa, jossa on oikea kunnollinen virtakytkin.

Pyykinpesukone, astianpesukone ja tv kaikissa näissä on softalla toimiva standby tila ja kokonaan virtaa ei saa pois koskaan. Kaikki nämä siis on kokoajan päällä ja kuluttavat sähköä.
Etenkin pesukoneissa voisi aivan hyvin olla kunnollinen kytkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 304
Pyykin- ja astianpesukoneita ei tule jätettyä päälle jos kotoa jonnekkin lähtee, sekä vesihanat on silloin kiinni kun ei käytä koneita. Kaikki laturit, veden- ja kahvinkeittimet, hiustenkuivaajat ym. on myös pois seinästä silloin kun niitä ei tarvitse. Telkkarit, tietokoneet ym. laitteet tulee otettua seinästä irti vain jos lähtee useammaksi päiväksi pois kotoa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 819
Pc on päällä miten milloinkin, kai se sleeppiin jossain vaiheessa menee. Lähtökohta kuitenkin on että pesukoneet ei ole koskaan päällä jos ei olla kotona. Ylipäätänsä sähkölaitteet jotka on jossain autotallissa tai vastaavassa, ei silmän alla niin ne ovat aina johdot irti seinästä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 011
Viestejä
4 210 114
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom