Järkevähintainen ja toimiva nettiyhteys paritaloyhtiöön

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
Olen muuttamassa ja ikäväkseni huomasin, että tulevaan asuntoon ei ole mahdollista saada sen enempää kaapeli- kuin kuituyhteydelläkään nopeaa nettiä. Ainoa tarjolla oleva vaihtoehto on Elisan 100M ADSL, jollainen minulla parissa aiemmassa kerrostaloyhtiössä joskus ollut, ja muistot toimivuudesta ovat ihan poikkeuksetta aika karut. Näyttäisi vielä maksavankin melkein 30€/kk, joka on siitä yhteydestä paljon.
Vaatimuksena olisi, että kahden Teamsissa paljon aikaansa viettävän ja IPTV:stä fudista katsovan tietotyöläisen + mukelon ajoittainen CS:n pelaaminen siinä sivussa, olisivat jatkossakin mahdollisia. Kolme telkkaria/chromecastia + tietokoneet. Mulla on duunin puolesta 100M 4G, jonka voisin dedikoida noista yhteen käyttötarkoitukseen (tietotyöläiset, tv tai pelikone), mutta en usko että ilman hammastenkiristelyä taipuu koko kämpän (80m2 - johto telkkariin tai pöytäkoneeseen. Muuten langaton) tarpeisiin. Lisäksi tuo liittymä modeemeineen kulkee reissuilla mukana, jolloin himassa ei olisi nettiä. Tämä toki vain muun perheen ongelma, ei minun ;)

Vaihtoehdot olisivat nyt kaiketi:
- Toinen 4G (esim. 200M), johon löytyisi modeemikin kaapista. Tämä olisi halvin.
- 5G. Tässä vähän hiertää nuo modeemien hinnat - varsinkaan kun ei ole mitään kokemusta näiden toimivuudesta. Ulkoyksiköllisissä laitteen saisi kaupan päälle, eikä 30-40€/hinta 400-1000M yhteydestä tuntuisi sellaisenaan enää kovin pahalta. Asennus lienee tyyliä reikä seinään, piuha sisään?
- Se ADSL, johon luotto on aika 0

Miten lähtisitte hommaa ratkomaan? Kuuluvuuskarttojen mukaan minkä tahansa operaattorin 5G/4G olisi priimaa (Vartioharju itä-Helsingissä), joten sen ei ainakaan oletuksena pitäisi tuoda lisähaastetta ratkaisuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 427
Itse kyllä ensimmäisenä katsoisin tuon DSL-kortin ja jos se toimii huonosti niin sitten vasta harkitsisin mobiilia. Sen verran ainakin omalla kohdalla on huomannut että mobiiliverkot heiluvat niin paljon että välillä yhteys on loistava, välillä taas ihan paska. Tietty tuo mobiilin toimivuus on aika paljon paikasta kiinni, jossain saattaa toimia hyvinkin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
ADSL:n (tai tässä tapauksessa VDSL:n), kuten monen muunkin yhteyden, toimivuus on aika paikkasidonnaista. Jos on paskat piuhat niin mikään yhteys ei toimi kunnolla. Jos ei ole kuuluvuutta niin langattomat ei toimi kunnolla.

Itse käytin aikanaan ADSL-yhteyksiä yli vuosikymmenen eri osoitteissa ja ongelmat yhteyden kanssa voi laskea yhden käden sormilla. Niin kauan kuin piuhat kohteessa ja kohteeseen sekä modeemi on kunnossa, saa adsl/vdsl tekniikalla vallan toimivan ja hyvän yhteyden. Se huono puoli siinä on sitten upload-kaistan vähyys, olisko tuo 100/10M yhteys vai mikä? Silläkin varmaan pärjää, mutta jäähän se paluukaista aika ohkaiseksi esim. videoneuvotteluita ja etätyötä silmällä pitäen jos samalla toinen striimaa 4k:ta ja kolmas paukuttaa counteria.

Itse suosisin ensisijaisesti kiinteää yhteyttä koska se on kiinteä eikä sen toimivuus ja nopeus riipu tuulen suunnasta ja sateen määrästä/laadusta (ellei kulje ilmakaapelia pitkin jolloin voi riippua). Toki kannattaa katsoa myös kaikkien kuitufirmojen saatavuushaut tarjoisiko joku sinne yhteyttä tai ennakkotilausta, eli valoo, valokuitunen, Lounea nyt ainakin ensi sijassa + mahdolliset paikalliset missä kämppä sijaitseekaan.

Toiseksi paras vaihtoehto olisi 5G kotiyhteys, eli sellainen jolla saa ns. oman kaistan sinne 5G:lle, mutta nämä hinnoissa sitten suunnilleen valokuidun tasolla. Kolmanneksi paras vaihtoehto tavan 5G jos sitä on saatavilla. 4G:n jättäisin itse vuonna 2024 jo viimeiseksi vaihtoehdoksi kiinteälle yhteydelle. Tähän toki varaus jälleen sijainti, sijainti ja sijainti. Jos alueella on huono tai ei ollenaan 5G:tä ja hyvä 4G niin todennäköisesti 4G:llä saa paremman kaistan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 163
Lähtökohtaisesi, jos alueella ei ole tarjolla kunnollisia kiinteitä yhteyksia, siellä on mobiiliyhteydet paskoja. Myös käytännössä 100M kiinteä on parempi yhteys kuin 500M mobiili. Omakotitaloissa on myös se kaapelointi keskukselle yleensä parempi laatuinen kuin taloyhtiöiden sisäverkot. Kodin sisäinen kaapelointi voi olla huono, mutta helppo ratkaista laittamalla modeemille oma kunnollinen pistoke, ja irroittamalla turhat.

Kunnollinen qos systeemi kuitenkin pelastaa paljon vaikka kiinteä yhteys olisi hidaskin.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
ADSL:n (tai tässä tapauksessa VDSL:n), kuten monen muunkin yhteyden, toimivuus on aika paikkasidonnaista. Jos on paskat piuhat niin mikään yhteys ei toimi kunnolla. Jos ei ole kuuluvuutta niin langattomat ei toimi kunnolla.

Itse käytin aikanaan ADSL-yhteyksiä yli vuosikymmenen eri osoitteissa ja ongelmat yhteyden kanssa voi laskea yhden käden sormilla. Niin kauan kuin piuhat kohteessa ja kohteeseen sekä modeemi on kunnossa, saa adsl/vdsl tekniikalla vallan toimivan ja hyvän yhteyden. Se huono puoli siinä on sitten upload-kaistan vähyys, olisko tuo 100/10M yhteys vai mikä? Silläkin varmaan pärjää, mutta jäähän se paluukaista aika ohkaiseksi esim. videoneuvotteluita ja etätyötä silmällä pitäen jos samalla toinen striimaa 4k:ta ja kolmas paukuttaa counteria.

Itse suosisin ensisijaisesti kiinteää yhteyttä koska se on kiinteä eikä sen toimivuus ja nopeus riipu tuulen suunnasta ja sateen määrästä/laadusta (ellei kulje ilmakaapelia pitkin jolloin voi riippua). Toki kannattaa katsoa myös kaikkien kuitufirmojen saatavuushaut tarjoisiko joku sinne yhteyttä tai ennakkotilausta, eli valoo, valokuitunen, Lounea nyt ainakin ensi sijassa + mahdolliset paikalliset missä kämppä sijaitseekaan.

Toiseksi paras vaihtoehto olisi 5G kotiyhteys, eli sellainen jolla saa ns. oman kaistan sinne 5G:lle, mutta nämä hinnoissa sitten suunnilleen valokuidun tasolla. Kolmanneksi paras vaihtoehto tavan 5G jos sitä on saatavilla. 4G:n jättäisin itse vuonna 2024 jo viimeiseksi vaihtoehdoksi kiinteälle yhteydelle. Tähän toki varaus jälleen sijainti, sijainti ja sijainti. Jos alueella on huono tai ei ollenaan 5G:tä ja hyvä 4G niin todennäköisesti 4G:llä saa paremman kaistan.
Näyttäisi olevan 25M tuo upload. Mulla tosiaan parista vanhemmasta kerrotaloyhtiöstä aika surkeat kokemukset näistä, mutta ei ole kyllä kokemuksia mobiililaajakaistastakaan muuten kuin säännöllisessä mökkikäytössä, jossa toiminut hyvin, mutta toisaalta ehkä odotusarvot/vaatimukset ja päivittäinen käyttökään ei ihan samanlaista kun kotona. 32€/kk tällä hintaa. Aika rapsakka vrt. 19,90€/kk DNA:n 400M kaapeli..
1707981984952.png
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Näyttäisi olevan 25M tuo upload. Mulla tosiaan parista vanhemmasta kerrotaloyhtiöstä aika surkeat kokemukset näistä, mutta ei ole kyllä kokemuksia mobiililaajakaistastakaan muuten kuin säännöllisessä mökkikäytössä, jossa toiminut hyvin, mutta toisaalta ehkä odotusarvot/vaatimukset ja päivittäinen käyttökään ei ihan samanlaista kun kotona. 32€/kk tällä hintaa. Aika rapsakka vrt. 19,90€/kk DNA:n 400M kaapeli..
Mä ottaisin itse ihan sukkana ton elisan vdsl:n, 100/25M on ihan käyttökelpoinen yhteys suurimpaan osaan hommia, yhteys verkkoon päin jää vähän tuhnuksi mutta tuo on jo kuitenkin sellainen ettei download mene tukkoon hitaan uploadin takia. Jos haluat vertaistukea niin meillä oli kotona 2016-2020 välillä 60/30M yhteys valokuidun kanssa ja sillä tultiin vallan mainiosti toimeen satunnaiset etätyöt ja jatkuvat striimaukset ym. käyttö.

2020 jälkeen se ensin muuttui symmetriseksi, nostin 100M tasolle josta vähän myöhemmin 250M tasolle ja tällä hetkellä on 3GB mistä ei ole enää kenellekään mitään iloa 99% ajasta hitaampiin verrrattuna kun ei lähetyspäät saa tuupattua noin paljoa bittiä liikkeelle. Varmaan 75% ajasta en huomais eroa edes tuohon 60/30M yhteyteen verrattuna ja sekin merkitsevä osa tulee pääosin etätöitä tehdessä ku latailen datasettejä koneelle.

Se auttaa kummasti kun yhteys on stabiili, vaikka olis hitaampikin. Lupaavat kuitenkin vaihteluvälinkin olevan 70-100/17-25 mikä on aika eri kuin mobiileissa joissa luvataan 500M liittymälle vaihteluväli kympistä ylöspäin...

Toi hintapuoli on aina sellanen mikä tulee ihmisille yllätyksenä kun muutetaan taloyhtiöstä ok- tai paritaloon, ei ole enää kiinteistösopparia ja naapureita laskemassa hintoja vaan kummasti nousee siitä mitä kerrostalossa on maksettu.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
Mä ottaisin itse ihan sukkana ton elisan vdsl:n, 100/25M on ihan käyttökelpoinen yhteys suurimpaan osaan hommia, yhteys verkkoon päin jää vähän tuhnuksi mutta tuo on jo kuitenkin sellainen ettei download mene tukkoon hitaan uploadin takia. Jos haluat vertaistukea niin meillä oli kotona 2016-2020 välillä 60/30M yhteys valokuidun kanssa ja sillä tultiin vallan mainiosti toimeen satunnaiset etätyöt ja jatkuvat striimaukset ym. käyttö.

2020 jälkeen se ensin muuttui symmetriseksi, nostin 100M tasolle josta vähän myöhemmin 250M tasolle ja tällä hetkellä on 3GB mistä ei ole enää kenellekään mitään iloa 99% ajasta hitaampiin verrrattuna kun ei lähetyspäät saa tuupattua noin paljoa bittiä liikkeelle. Varmaan 75% ajasta en huomais eroa edes tuohon 60/30M yhteyteen verrattuna ja sekin merkitsevä osa tulee pääosin etätöitä tehdessä ku latailen datasettejä koneelle.

Se auttaa kummasti kun yhteys on stabiili, vaikka olis hitaampikin. Lupaavat kuitenkin vaihteluvälinkin olevan 70-100/17-25 mikä on aika eri kuin mobiileissa joissa luvataan 500M liittymälle vaihteluväli kympistä ylöspäin...

Toi hintapuoli on aina sellanen mikä tulee ihmisille yllätyksenä kun muutetaan taloyhtiöstä ok- tai paritaloon, ei ole enää kiinteistösopparia ja naapureita laskemassa hintoja vaan kummasti nousee siitä mitä kerrostalossa on maksettu.
Hyvä kuulla. Mua ei duunihommat sinänsä huoleta kun ne ovat hoituneet esim. siellä mökillä ihan ok noilla mobiililaajakaistoillakin, mutta suoratoistoissa tuo heikko yhteys alkaa aika äkkiä hyppimään silmille urheilulähetysten nykimisenä ja välillä ihan katkoksinakin. 100M yhteydellä on pitänyt kieltää teiniltä pelaaminen siksi aikaa kun fudislähetys on käynnissä.
Ehkä nyt kuitenkin näillä vinkeillä lähden tolla DSL:llä liikkeelle. Tuo mobiilaajakaista tuo lisukkeena vähän helpotusta kun voi lyödä sen teinin pöytäkoneen kiinni siihen, jolloin sen pelaaminen ei vie kaistaa muulta tekemiseltä.
Hinnat on kyllä tosiaan kerrostalon jälkeen aika kovat. Mä olin jotenkin uskossa, että mitään 30€/kk -kalliimpia yhteyksiä ei ole olemassakaan nykyään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Näyttäisi olevan 25M tuo upload. Mulla tosiaan parista vanhemmasta kerrotaloyhtiöstä aika surkeat kokemukset näistä, mutta ei ole kyllä kokemuksia mobiililaajakaistastakaan muuten kuin säännöllisessä mökkikäytössä, jossa toiminut hyvin, mutta toisaalta ehkä odotusarvot/vaatimukset ja päivittäinen käyttökään ei ihan samanlaista kun kotona. 32€/kk tällä hintaa. Aika rapsakka vrt. 19,90€/kk DNA:n 400M kaapeli..
Jos paritalo, niin DSL ilmeisesti joku korttelikuitu, jos tarjolla satameganen niin ihan mahdollista että kohtuu laadukas.

Jos vaihtoehdot, mobiili ja DLS, ilmeisesti VDSL, ja tarve niin työssä kuin viihteessä, niin DSL tilaukseen, vielä kun saa, sen elinkaari voi olla lyhyt ja sitten vain toivoa että päivittyyn johonkin laadukkaaseen. Tässä nyt vähän tsekkaa että kiinteistössä on narut kunnossa ja modeemin pistää DSL yhteyden kannalta hyvään paikkaa. Tämä voisi olla työkäyyttöön ne vakaa kortti, jos on vakausongelmia, niin jumppaa sen kuntoon, profiilit sellaiseksi että laatu edellä, pitkät viiveet tuolla voi olla, mutta Teams nyt kai siihen kaadu.

5G jos tarjolla kiinteä 5G liittymää, niin potenttiaali ihan hyvään, ja jos kun, muutto, niin ottaa tai ei, niin tekee heti alkuun kaapelireitit ulkomokkulalle ja vetää kaapelin valmiiksi, niin että voi asennalle ulkomokkulan mihin suuntaan vain (no ei mene naapurin seinällä, ja toki sopii "taoloyhtiön" kanssa homman). Jos kohteeseen saa kohtuullista liittymää/palvelua, niin toiseksi yhteydeksi 5G, tuuppaa sen muun käytön sen perään. Idea se että jos saa kohtuu hyvää, niin voi olla paukkuja enemmän hupikäytöön ja kaupanpäälle tulee sitten se että työjuttuja ei häiritse viihdekäyttöä.

DSL tilaus kiireesti vetämän jotta turvaa sen saatavuuden ja toimituksen ajoissa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
Joku kaistanhallinta laite voisi olla paikallaan. Esimerkiksi pelikoneelle rajoittaa se netti vaikka maksimissaan 20/2 "megaa" tasolle ja iptv-vehkeet rajattasiin sitten vaikka 25/2 megaa tasolle. Ja työhommiin sitten rajoittamaton kaista tai vähintään riittävä molemmille ettei toiselle tietotyöläisellä pätki netti kun toinen tietotyöläinen samalla tekee jotain raskaampaa työkäyttöä.

Sitä en tiedä onnistuisiko se kaistan käytön rajoittaminen parhaiten esimerkiksi tietokoneella, johon asentaisi vaikka pfSense ohjelmiston. Vai pystyisikö sen rajoittamaan esimerkiksi hallittavalla kytkimellä?

Vajaa sadan megan kiinteä netti kyllä riittää kodissa hyvin kuvattuun käyttöön.

Uppikaista noissa on se ison ongelma kun tahtoo olla aika paska jos esimerkiksi useampaa Teams-palaveriä pitää yhtä aikaa hyvällä kuvanlaadulla pyörittää kotona.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 163
Hyvä kuulla. Mua ei duunihommat sinänsä huoleta kun ne ovat hoituneet esim. siellä mökillä ihan ok noilla mobiililaajakaistoillakin, mutta suoratoistoissa tuo heikko yhteys alkaa aika äkkiä hyppimään silmille urheilulähetysten nykimisenä ja välillä ihan katkoksinakin. 100M yhteydellä on pitänyt kieltää teiniltä pelaaminen siksi aikaa kun fudislähetys on käynnissä.
Ehkä nyt kuitenkin näillä vinkeillä lähden tolla DSL:llä liikkeelle. Tuo mobiilaajakaista tuo lisukkeena vähän helpotusta kun voi lyödä sen teinin pöytäkoneen kiinni siihen, jolloin sen pelaaminen ei vie kaistaa muulta tekemiseltä.
Hinnat on kyllä tosiaan kerrostalon jälkeen aika kovat. Mä olin jotenkin uskossa, että mitään 30€/kk -kalliimpia yhteyksiä ei ole olemassakaan nykyään.
100M yhteyttä kun rasittaa 6-12M jalkapallostriimillä ja 1-2M edestä peli dataa, niin ei välttämättä ole vielä oikeasti kaista täynnä.

Juuri noissa se qos tekee mansikoita.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
100M yhteyttä kun rasittaa 6-12M jalkapallostriimillä ja 1-2M edestä peli dataa, niin ei välttämättä ole vielä oikeasti kaista täynnä.

Juuri noissa se qos tekee mansikoita.
Mä en ole näihin verkkopuolen juttuihin ikinä juurikaan perehtynyt, joten en oikein tiedä miten noita käytännössä kannattaisi hanskailla. Jotain softaa, joka hoitaa, vaiko reitittimen konffaamisella? Olen kanssa järkeillyt, ettei se pelaaminen voi viedä niin paljon kaistaa, mutta käytännössä tilanne on se, että varsinkin silloin kun imuroi sieltä Steamista tms. jotain, niin ekana putoaa suoratoistot pois pelistä ja pahimmillaan loppuu kaikki muukin kun hänen toiminta siellä verkossa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Joku kaistanhallinta laite voisi olla paikallaan. ...
Jos laadukas tasalaatuinen yhteys, niin paremmalla kuluttajareittimellä voi tehdä homman. Voi olla ihan graafinen käyttöliittymä, missä vähän laite ja prokolla tasolla pririsoida, rajoittaa, tasata.

Jos ottaa liittymän missä pieni mini, mutta iso maximi, niin kevyet reittimet ei sitä ihan hanskaa jos haluaa että maximitkin käytössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 193
Mä en ole näihin verkkopuolen juttuihin ikinä juurikaan perehtynyt, joten en oikein tiedä miten noita käytännössä kannattaisi hanskailla. Jotain softaa, joka hoitaa, vaiko reitittimen konffaamisella? Olen kanssa järkeillyt, ettei se pelaaminen voi viedä niin paljon kaistaa, mutta käytännössä tilanne on se, että varsinkin silloin kun imuroi sieltä Steamista tms. jotain, niin ekana putoaa suoratoistot pois pelistä ja pahimmillaan loppuu kaikki muukin kun hänen toiminta siellä verkossa.
Reitittimeen qos on avainsana.
Ja juuri tuollaisissa tilanteissa, kun ladataan putki tukossa, niin yhteys saturoituu ja tapahtuu juuri tuo mitä sanot. Alkaa kaikki pätkimään.
Mutta jos vain pelaa, niin pitäisi striimaus onnistua kyllä yhtäaikaa.

Täällä vielä myös elisan 100/25 vdsl. Hyvin riiittänyt kaikkeen, jos ei putki ole vain tukossa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
100M yhteyttä kun rasittaa 6-12M jalkapallostriimillä ja 1-2M edestä peli dataa, niin ei välttämättä ole vielä oikeasti kaista täynnä.

Juuri noissa se qos tekee mansikoita.
Nuo erilaiset iptv-palvelut, Netflixit yms. toimii useimmiten niin, että keskimääräinen kaistantarve voi olla vaikka 10 megaa. Se katselulaite lataa sitten sekunnin 40 megan vauhdilla ja ja sitten on 3 sekunttia "mykkänä" ja tätä toistaa uudelleen ja uudelleen loputtomasti.

Se toimii kuitenkin ongelmitta kun kaistan rajaa vaikka 20 megaan, jolloin se lataa pidempään kerralla, mutta on sitten lyhemmän aikaa "mykkänä".

Pelaaminen ei vie paljoa dataa, mutta peli kun lataa jotain päivitystä, niin sehän lataa vaikka 1000 megan vauhdilla sitä jos oma kaista riittää.

Siinähän sitten on tärkeässä työhön liittyvässä teams-palaverissa kun netin muu käyttö kotona rohmuaa kaistan ja kuva teamsissä muuttuu lego-palikoiksi ja alkaa pätkiä ja ääni katkeilee ja muuttaa viimeisen päälle surkeaksi laadultaan.

Noista ongelmista pääsee eroon niillä QoS palveluilla ja kaistan rajoittamiselle laitekohtaisesti. Toimivin taitaa olla se kaistan rajoittaminen laitekohtaisesti kun ei nuo QoS systeemit ainakaan omien kokemusten mukaan kotivehkeissä toimi vaan esimerkiksi iptv-pätkii ja muuttuu katselukelvottomaksi vaikka sillä on isot prioriteetit QoS systeemissä un pistää muutaman torrentin vaikka tulille pöytäkoneesta. Sen sijaan ongelmaa ei ole kun kaista rajattu siltä pöytäkoneelta sellaiseksi ettei se voi tukkia koko nettikaistaa millään. Toki nuo toimii sitten varmaan aivan eri tavalla jossain ammattivehkeissä. Esimerkiksi ruuhkaisinkin mokkulatukiasema osannee priorisoida ne hätäpuhelut ja muutenkin äänipuhelut ohi muusta internet-käytöstä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
179
Jos katsoit nettisaatavuuden vain DNA, ELISA, TELIA akselilta niin nehän ei lähtökohtaisesti tarjoa kun mobiiliyhtyksiä vaikka kuitu olisi aika lähelläkin saatavilla. Pitää erikseen kuitumyynnin kautta kysellä.
Parempi vaihtoehto voi olla katsoa josko joku pienempi tarjoaja toisi sen kuidun parin vuoden sitoutumisella ilmaiseksi taloon.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
Parempi vaihtoehto voi olla katsoa josko joku pienempi tarjoaja toisi sen kuidun parin vuoden sitoutumisella ilmaiseksi taloon.
Eikö noi yleensä ole kuitenkin taloyhtiökohtaisia sitoumuksia? Tuokin siis asunto oy, vaikka paritaloja ovatkin. Näinköhän lähtisivät yksittäiseen kämppään kuitua vetämään tämmöisessä tapauksessa?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 860
Jos katsoit nettisaatavuuden vain DNA, ELISA, TELIA akselilta niin nehän ei lähtökohtaisesti tarjoa kun mobiiliyhtyksiä vaikka kuitu olisi aika lähelläkin saatavilla. Pitää erikseen kuitumyynnin kautta kysellä.
Parempi vaihtoehto voi olla katsoa josko joku pienempi tarjoaja toisi sen kuidun parin vuoden sitoutumisella ilmaiseksi taloon.
Ketjun aloittaja ei kertonut asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Jos vuokra-asunto, niin pitkässä puussa voi olla se kuidun hommaaminen siihen asuntoon.

Jos omistusasunto, niin sittenhän se kannattaa selvitellä joka operaattorilta, että onko kuitua rakenteilla tai saatavissa jo alueella kyseiseen osoitteeseen.

Paikkana oli tuo "Vartioharju itä-Helsingissä", niin ehkä jollain on tällä palstallakin tietoa alueen kuitutilanteesta.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
Ketjun aloittaja ei kertonut asuuko vuokralla vai omistusasunnossa. Jos vuokra-asunto, niin pitkässä puussa voi olla se kuidun hommaaminen siihen asuntoon.

Jos omistusasunto, niin sittenhän se kannattaa selvitellä joka operaattorilta, että onko kuitua rakenteilla tai saatavissa jo alueella kyseiseen osoitteeseen.

Paikkana oli tuo "Vartioharju itä-Helsingissä", niin ehkä jollain on tällä palstallakin tietoa alueen kuitutilanteesta.
Tää oli tosiaan omistusasunto. Kysyin noista antenni- ja kuituasioista jo näytössä välittäjältä ja hän tiesi kertoa, että taloyhtiö ei ole liittynyt kaapeliverkkoon, eikä sinne ole vedetty kuitua. Tuo Elisan DSL tällä hetkellä ainoa mahdollinen kiinteä yhteys. Asia ei varmaan olisi tullut muuten mieleen näytössä, mutta satuin mennessämme näkemään parin korttelin päässä jonkun kuitufirman mainoksen. Mä en varmaan olisi vielä senkään jälkeen huolestunut ilman noita aiempia huonoja kokemuksia nimenomaan Elisan DSL -yhteyksistä, koska kyllähän tuo 100/25 lähtökohtaisesti riittää, jos se oikeasti toimii..
Viimeksi kun oli moinen, niin se 100 oli 30-40 jos halusi että toimii ok.. Joutuivat keinotekoisesti rajoittamaan nopeutta, koska kerrostaloyhtiössä heidän mukaansa niin vanhat ja paskat kuparit, että katkokset ja pätkiminen johtui siitä (ennen kun rajoittivat vauhteja). Toivottavasti nyt on paremmat.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Tää oli tosiaan omistusasunto. Kysyin noista antenni- ja kuituasioista jo näytössä välittäjältä ja hän tiesi kertoa, että taloyhtiö ei ole liittynyt kaapeliverkkoon, eikä sinne ole vedetty kuitua. Tuo Elisan DSL tällä hetkellä ainoa mahdollinen kiinteä yhteys. Asia ei varmaan olisi tullut muuten mieleen näytössä, mutta satuin mennessämme näkemään parin korttelin päässä jonkun kuitufirman mainoksen. Mä en varmaan olisi vielä senkään jälkeen huolestunut ilman noita aiempia huonoja kokemuksia nimenomaan Elisan DSL -yhteyksistä, koska kyllähän tuo 100/25 lähtökohtaisesti riittää, jos se oikeasti toimii..
Viimeksi kun oli moinen, niin se 100 oli 30-40 jos halusi että toimii ok.. Joutuivat keinotekoisesti rajoittamaan nopeutta, koska kerrostaloyhtiössä heidän mukaansa niin vanhat ja paskat kuparit, että katkokset ja pätkiminen johtui siitä (ennen kun rajoittivat vauhteja). Toivottavasti nyt on paremmat.
Mitäs naapuri on mieltä asioista, siis ilmeisesti aikaisempien omistajien aikana ei ole ollut kiinostusta edes KTVlle, eikä kuidulle, niin vähän kuullostalle onko sinun puolikkaasta kiikastanut, voi onko napurikin moisia hömpötyksiä vastaan.
Kannattaa kollata läpi mikä firma alueella on mainostanut ja muutenkin yleimmät potenttiaaliset selvitellä. Ja miettiä mikä on järkevän hintaista, kuitujuissa toisen 5000€ + 50€/kk on järkevää, toisella 40€/kk 24kk määräaikainen kytky liikaa.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
Mitäs naapuri on mieltä asioista, siis ilmeisesti aikaisempien omistajien aikana ei ole ollut kiinostusta edes KTVlle, eikä kuidulle, niin vähän kuullostalle onko sinun puolikkaasta kiikastanut, voi onko napurikin moisia hömpötyksiä vastaan.
Kannattaa kollata läpi mikä firma alueella on mainostanut ja muutenkin yleimmät potenttiaaliset selvitellä. Ja miettiä mikä on järkevän hintaista, kuitujuissa toisen 5000€ + 50€/kk on järkevää, toisella 40€/kk 24kk määräaikainen kytky liikaa.
Taloyhtiössä on parikymmentä osakasta (useampia paritaloja siis). En tiedä ovatko joskus keskustelleet asiasta ja mistä on jäänyt kiinni, mutta nyt turvaan oman etätyöni jatkoa ennen sisäänmuuttoa :)
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Taloyhtiössä on parikymmentä osakasta (useampia paritaloja siis). En tiedä ovatko joskus keskustelleet asiasta ja mistä on jäänyt kiinni, mutta nyt turvaan oman etätyöni jatkoa ennen sisäänmuuttoa :)
Ok, no se tuo vähän lisähaastetta, jotkut kuituyhtiöt myyvät myös yksittäisiin asuntoihin kuitua, mutta se toki vaatii asuntoyhtiöltä myötämielisyyttä. Onko muuten TV vastaanotto keskusantenni, vai jokaisella rakennuksella omansa.
 

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
120
Käy katsomassa operaattoreiden nettisivuilta 5G ja/tai 5G-koti saatavuus osoitteeseesi.
Kun kerran asut Vartioharjussa niin asut hyvin todennäköisesti ainakin 5G 700Mhz, jopa 3.5GHz 5G-alueella eli näin ollen sinulla on erinomainen 5G-kuuluvuus (ja 4G).

Itse en miettisi hetkeäkään valita ADSL vai 5G välillä ja 5G olisi valinta. 5G-ulkoantenni on se ratkaisu.

On omakohtaista kokemusta Herttoniemestä, jossa periaattessa oli sama tilanne eli oli 100M/10M ADSL. Vaihdoin vajaa kaksi vuotta sitten 5G ja en ole käytännössä ikinä saanut nopeustesteissä alle 200M download nopeuksia, yleensä on siellä 300M - 440M = käytössä 5G 700Mhz ja kaksi eri tukiasemaa 4G (n. 300m ja 400m). Uploadit pyörii 50M - 110M, yleensä aina yli 80M. Käyttökokemus huomattavasti ja ylivoimaisesti parempi kuin ADSL-liittymällä. Vajaan kahden vuoden aikana on ollut kaksi muutaman minuutin räpsyä mitä olen huomannut. Käytössä ZTE MC7010 ulkoantenni. (itsellä 3.5Ghz kuuluu (600-700M), mutta yli 100db, joten se taajuuslukittuna poistettu käytöstä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 997
Käy katsomassa operaattoreiden nettisivuilta 5G ja/tai 5G-koti saatavuus osoitteeseesi.
Kun kerran asut Vartioharjussa niin asut hyvin todennäköisesti ainakin 5G 700Mhz, jopa 3.5GHz 5G-alueella eli näin ollen sinulla on erinomainen 5G-kuuluvuus (ja 4G).

Itse en miettisi hetkeäkään valita ADSL vai 5G välillä ja 5G olisi valinta. 5G-ulkoantenni on se ratkaisu.

On omakohtaista kokemusta Herttoniemestä, jossa periaattessa oli sama tilanne eli oli 100M/10M ADSL. Vaihdoin vajaa kaksi vuotta sitten 5G ja en ole käytännössä ikinä saanut nopeustesteissä alle 200M download nopeuksia, yleensä on siellä 300M - 440M = käytössä 5G 700Mhz ja kaksi eri tukiasemaa 4G (n. 300m ja 400m). Uploadit pyörii 50M - 110M, yleensä aina yli 80M. Käyttökokemus huomattavasti ja ylivoimaisesti parempi kuin ADSL-liittymällä. Vajaan kahden vuoden aikana on ollut kaksi muutaman minuutin räpsyä mitä olen huomannut. Käytössä ZTE MC7010 ulkoantenni. (itsellä 3.5Ghz kuuluu (600-700M), mutta yli 100db, joten se taajuuslukittuna poistettu käytöstä)
Kyseessä ei kuitenkaan ole ADSL vaan VDSL, joka on paljon parempi kuin 5G vakaudessaan, miniminopeuksissaan ja monesti jopa pingissä. Eli 5G kannattaa ottaa vasta kakkosvaihtoehtona. Itsellä oli käytössä 50/10M VDSL ja toimi paljon paremmin kuin mobiiliyhteys, vaikka nopeus olikin pieni. Nyt onneksi 1000M kuitu tuli sen tilalle, mutta käytössä VDSL:n hitauden huomasi vasta, kun piti isoja tiedostoja ladata pilveen. 4K-striimit ja kaikki muu toimi erinomaisesti ja välittömästi, mobiilin kanssa saa aina odotella ja on ihme tökkimisiä juuri kun on tärkeä Teams-palaveri kesken...

Jos VDSL:n kanssa on pätkimisongelmia, niin silloin kyseessä on joku huono liitos. Itse tekniikka on hyvin vakaa ja tasalaatuinen. Omassa asunnossa pystyy pudottamaan ensimmäisen puhelinrasian jälkeiset rasiat ketjusta pois ja löystyneen puhelinrasian tilalle voi vaihtaa vaikkapa RJ45-liittimen, siihen voi RJ11:n tökätä myös. Jos vielä on ongelmia, niin sitten operaattorille valitusta ja asentaja tulee laittamaan liitokset kuntoon talon ja keskuksen välillä.
 
Viimeksi muokattu:

JzC

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
120
Kyseessä ei kuitenkaan ole ADSL vaan VDSL, joka on paljon parempi kuin 5G vakaudessaan, miniminopeuksissaan ja monesti jopa pingissä. Eli 5G kannattaa ottaa vasta kakkosvaihtoehtona. Itsellä oli käytössä 50/10M VDSL ja toimi paljon paremmin kuin mobiiliyhteys, vaikka nopeus olikin pieni. Nyt onneksi 1000M kuitu tuli sen tilalle, mutta käytössä VDSL:n hitauden huomasi vasta, kun piti isoja tiedostoja ladata pilveen. 4K-striimit ja kaikki muu toimi erinomaisesti ja välittömästi, mobiilin kanssa saa aina odotella ja on ihme tökkimisiä juuri kun on tärkeä Teams-palaveri kesken...
Saat olla tätä mieltä, vaikka itse olen eri mieltä asiasta :)

Tämähän on pääosin paikkariippuvaista. Tässä tapauksessa aloittaja on erinomaisen 4G/5G kuuluvuuden piirissä useammalla tukiasemalla. Tilanne "maaseudulla" olisi tietysti eri.
Meillä ollaan Teamsissa käytännössä joka työpäivä joko 1 tai 2 kpl, ongelmia ei ole. Pingit on 13-20ms. Omat miniminiopeudet on 3-4 x download ja 5-10 x upload vs. ADSL. Ja kuten sanoin, oma käyttökokemukseni noin 5km päässä aloittajan lokaatiosta on erittäin paljon parempi 5G:n päällä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Saat olla tätä mieltä, vaikka itse olen eri mieltä asiasta :)

Tämähän on pääosin paikkariippuvaista. Tässä tapauksessa aloittaja on erinomaisen 4G/5G kuuluvuuden piirissä useammalla tukiasemalla. Tilanne "maaseudulla" olisi tietysti eri.
Meillä ollaan Teamsissa käytännössä joka työpäivä joko 1 tai 2 kpl, ongelmia ei ole. Pingit on 13-20ms. Omat miniminiopeudet on 3-4 x download ja 5-10 x upload vs. ADSL. Ja kuten sanoin, oma käyttökokemukseni noin 5km päässä aloittajan lokaatiosta on erittäin paljon parempi 5G:n päällä.
On tosiaan kohteita jossa se laadukas 5G yhteys pesee sen rupusen VDSL yhteyden, aloittajalla jälkimmäisistä kokemusta.

Silti toistan mielipiteen, tilaa sen VDSLn, pikaisesti, näin varmistaa että yhteys on, jos ei ole laadukas, niin sitten profiilit kuntaa että on niin hyvä kuin voi. Perustelin tätä sillä että VDSL liittymän uusmyynti voi loppua milloin vain.
Jos hyvää 5G aluetta, niin 5G mokkulaa kaveriksi, niin ei ainakaan tarvi miettiä mikä nyt on paras.
Jos toimivuus ei tärkeää, tai siis hinta ajaa ohi, niin sitten tehtävä valinta. Ehkä lähtisin VDSLllä, todennäköisesti tarjotaan määräaikaista, siinä sitten arvottava kuinka pitkään voi suostua, pitkässä se etu että se on myös hintatakuu ja todennäköisesti (ei 100 varma) ainakin määräaikaisuuden loppuun voi käyttää.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
Käy katsomassa operaattoreiden nettisivuilta 5G ja/tai 5G-koti saatavuus osoitteeseesi.
Kun kerran asut Vartioharjussa niin asut hyvin todennäköisesti ainakin 5G 700Mhz, jopa 3.5GHz 5G-alueella eli näin ollen sinulla on erinomainen 5G-kuuluvuus (ja 4G).

Itse en miettisi hetkeäkään valita ADSL vai 5G välillä ja 5G olisi valinta. 5G-ulkoantenni on se ratkaisu.

On omakohtaista kokemusta Herttoniemestä, jossa periaattessa oli sama tilanne eli oli 100M/10M ADSL. Vaihdoin vajaa kaksi vuotta sitten 5G ja en ole käytännössä ikinä saanut nopeustesteissä alle 200M download nopeuksia, yleensä on siellä 300M - 440M = käytössä 5G 700Mhz ja kaksi eri tukiasemaa 4G (n. 300m ja 400m). Uploadit pyörii 50M - 110M, yleensä aina yli 80M. Käyttökokemus huomattavasti ja ylivoimaisesti parempi kuin ADSL-liittymällä. Vajaan kahden vuoden aikana on ollut kaksi muutaman minuutin räpsyä mitä olen huomannut. Käytössä ZTE MC7010 ulkoantenni. (itsellä 3.5Ghz kuuluu (600-700M), mutta yli 100db, joten se taajuuslukittuna poistettu käytöstä)
Itse asun tällä hetkellä Herttoniemenrannassa (muuttamassa Vartioharjuun). Täällä on Telian kaapeli, vain 100M max. Yhteys sinänsä ollut ok työhommiin, mutta olen ajoittain joutunut turvautumaan tuohon mobiilidataan telkkarin kanssa, kun teinin pelihommat ovat kusseet iptv-striimin. Aiemmin Roihuvuoressa DNA:n kaapeli, joka oli ihan helmi. Ei mitään ongelmaa koskaan, jos ei sellaiseksi lue DNA:n tarjoaman reitittimen wifiä, jossa kantavuus about 5m. Tuo kuitenkin aika pienellä investoinnilla taklattavissa isossakin asunnossa. Kaverilla Tammisalossa 200MT 4G, jolla mennyt nyt toista vuotta ilman ongelmia.
Sikäli siis mobiililaajakaistoista ihan hyvä kuva mullakin, ja pitää tuo 5G -vaihtoehto kojeistaa myös. Saan tuon VDSL:n joka tapauksessa jo työnantajan kautta (heivasin 4G:n tilaltaan), niin siinä on hyvä benchmarkkailla luotettavuutta ilman vaaraa jäädä yhden heikosti toimivan yhteyden varaan.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 549
Itse kyllä ensimmäisenä katsoisin tuon DSL-kortin ja jos se toimii huonosti niin sitten vasta harkitsisin mobiilia. Sen verran ainakin omalla kohdalla on huomannut että mobiiliverkot heiluvat niin paljon että välillä yhteys on loistava, välillä taas ihan paska. Tietty tuo mobiilin toimivuus on aika paljon paikasta kiinni, jossain saattaa toimia hyvinkin.
Juuri näin.
Lankapuhelinpohjaisista adsl/vdsl yhteyksistä on monella varmasti vastaavia kokemuksia, että saattaa toimia vuosikausia erittäin vaakaasti.
Jos VDSL:n vauhti sekä vakaus riittää, niin sillä ilman muuta sitten.

Toki nämä kuparipohjaiset liittymät saattaa vasta joskus vuosien päästä tehdä sen että menee epävakaaksi, eivätkä tolppa-apinat löydä vikaa.
Nimimerkillä kokemusta on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 163
Saat olla tätä mieltä, vaikka itse olen eri mieltä asiasta :)

Tämähän on pääosin paikkariippuvaista. Tässä tapauksessa aloittaja on erinomaisen 4G/5G kuuluvuuden piirissä useammalla tukiasemalla. Tilanne "maaseudulla" olisi tietysti eri.
Meillä ollaan Teamsissa käytännössä joka työpäivä joko 1 tai 2 kpl, ongelmia ei ole. Pingit on 13-20ms. Omat miniminiopeudet on 3-4 x download ja 5-10 x upload vs. ADSL. Ja kuten sanoin, oma käyttökokemukseni noin 5km päässä aloittajan lokaatiosta on erittäin paljon parempi 5G:n päällä.
Käytännössä siellä "hyvän" kuuluvuuden alueella on myös paljon käyttäjiä, ja nimenomaan ne muut käyttäjät tuottavat mobiiliyhteyteen ne ylitsepääsemättömät ongelmat.

Jossain maaseudulla ja reilusti syrjässä voi joutua turvautumasn isoihin suunta-antenneihin, jotta bitti ylipäätään kulkee, mutta jos käyttäjiä on vähän yhteys on hyvä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Käytännössä siellä "hyvän" kuuluvuuden alueella on myös paljon käyttäjiä, ja nimenomaan ne muut käyttäjät tuottavat mobiiliyhteyteen ne ylitsepääsemättömät ongelmat.

Jossain maaseudulla ja reilusti syrjässä voi joutua turvautumasn isoihin suunta-antenneihin, jotta bitti ylipäätään kulkee, mutta jos käyttäjiä on vähän yhteys on hyvä.
5G ketjussa mainittu että Elisa myy kuluttajille 5G viipalointia kotikiinteään (5G omakaista, XXL), jos käyttäpaikalle sellaista saatavilla niin ehkä sen DSLn voi unohtaa.

Omakaistan hinnoittelu 60€/kk, eli halpaa mokkulanettiä kaipaavalle ei ole.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
5G taitaa olla se suositelluin, jos sellaisen järkihintaan saat (ainakin testiin). Operaattoreiden välillä voi olla isojakin eroja, joita ei pysty ennakkoon (tai operaattoreiden kuuluvuuskartoista) sanomaan. Testaus auttaa siihen.
Itse ainakin (budjettimielessä) testaisin ensin paikanpäällä ja eri puolilla kämppää vanhalla kunnon 4G tölkillä, eli B818:lla ja eri operaattoreiden SIMmeillä miten pelaa vai pelaako lainkaan… Mulla on kotona itä-Helsingissä moinen ja mökillä Porvoon lähellä myös samainen purkki, molemmissa sen kolmikirjaimisen operaattorin paljon mainostavan halpisosaston rajaton SIM. Ja toimii hyvin. Käyttöni tosin ei ole noin vaativaa.
Pojallani kalliossa myös B818 ja saman firman SIM, paukuttelee liki aina 150-200 Mbps siellä. Meillä kotona heiluu 60-100 Mbps haarukassa ja mökillä sitten yleensä vain 30-70 Mbps lukemia näen. Mutta ne on meillä riittäneet. Meillä ei siis pelailla eikä isoja latailla, ehkä siksi riittääkin meille.
Yhdessä kohteessa autoin hiukan, sielläkin pelit takkusivat 5G:n takana. Päädyin sinne tilaamaan sitten old school puhelinpiuhalla tulevan netin. Jokin Adsl tms se on. Nopeudet mitatessa vain 40-60 Mbps luokkaa, mutta kyseinen teini joka siellä siis pelaili jotain varmaankin räiske ja rytinä pelejä, sanoi että nyt toimii hyvin. Yhteys varmaan viiveeltään niin paljon parempi piuhan perässä ja ilmeisesti myös stabiilimpi, ettei alhainen nopeus haittaa siinä. Näin amatööri arvailee.
5G jäi wifeineen sitten rinnalle sinne, muuhun käyttöön, muulle perheelle.
Ja lisäyksenä vielä, se teinin peli-PC on sitten myös piuhalla (ei wifillä) kiinni siinä old school piuhapurkissa, kaikki on nyt tyytyväisiä. Kai….
Noita B818:ja löytynee (ehkä) nettikirppiksiltä 60-100 hintaluokassa testiin ja jos ei sitten pelitäkään kohteessa, myyt purkin eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
5G taitaa olla se suositelluin, jos sellaisen järkihintaan saat (ainakin testiin). Operaattoreiden välillä voi olla isojakin eroja, joita ei pysty ennakkoon (tai operaattoreiden kuuluvuuskartoista) sanomaan. Testaus auttaa siihen.
Itse ainakin (budjettimielessä) testaisin ensin paikanpäällä ja eri puolilla kämppää vanhalla kunnon 4G tölkillä, eli B818:lla ja eri operaattoreiden SIMmeillä miten pelaa vai pelaako lainkaan… Mulla on kotona itä-Helsingissä moinen ja mökillä Porvoon lähellä myös samainen purkki, molemmissa sen kolmikirjaimisen operaattorin paljon mainostavan halpisosaston rajaton SIM. Ja toimii hyvin. Käyttöni tosin ei ole noin vaativaa.
Pojallani kalliossa myös B818 ja saman firman SIM, paukuttelee liki aina 150-200 Mbps siellä. Meillä kotona heiluu 60-100 Mbps haarukassa ja mökillä sitten yleensä vain 30-70 Mbps lukemia näen. Mutta ne on meillä riittäneet. Meillä ei siis pelailla eikä isoja latailla, ehkä siksi riittääkin meille.
Yhdessä kohteessa autoin hiukan, sielläkin pelit takkusivat 5G:n takana. Päädyin sinne tilaamaan sitten old school puhelinpiuhalla tulevan netin. Jokin Adsl tms se on. Nopeudet mitatessa vain 40-60 Mbps luokkaa, mutta kyseinen teini joka siellä siis pelaili jotain varmaankin räiske ja rytinä pelejä, sanoi että nyt toimii hyvin. Yhteys varmaan viiveeltään niin paljon parempi piuhan perässä ja ilmeisesti myös stabiilimpi, ettei alhainen nopeus haittaa siinä. Näin amatööri arvailee.
5G jäi wifeineen sitten rinnalle sinne, muuhun käyttöön, muulle perheelle.
Ja lisäyksenä vielä, se teinin peli-PC on sitten myös piuhalla (ei wifillä) kiinni siinä old school piuhapurkissa, kaikki on nyt tyytyväisiä. Kai….
Noita B818:ja löytynee (ehkä) nettikirppiksiltä 60-100 hintaluokassa testiin ja jos ei sitten pelitäkään kohteessa, myyt purkin eteenpäin.
Joo. Mulla tosiaan 4G vekottimia on parikin kappaletta ja liittymä myös, joten jos siitä voi suuntaviivoja vetää 5G toimivuuteen, niin testauspuoli on hanskassa :)
Meillä mökki Kuhmossa alueella, jossa ei toimi edes puhelin, mutta tuolla toisella (Huawei 7xx) saa Telian liittymällä yhteyden ja antaa tasaisesti sellaista 30-50MT, jolla saa työt hoidettua. Oletanko oikein, että saman operaattorin 5G liittymä toimisi tuolla samaan tapaan myös - vaikkakin sitten tuolla 4G purkilla jos 5g purkki ei saa signaalia -, vaikka siellä ei todellakaan sellaista peittoa ole.
 
Liittynyt
22.11.2020
Viestejä
169
Minäkin haaveilin aikoinani muuten 5G:stä, kun sitä niin silloin aikoinaan mainostettiin kovasti. Sitten täältä luin kehuttavan tuota B818:ia, ja sain sellaisen DNAn puodista haettua asiakaspalautuskoneena alle torihinnan.
Ja sen kun kotiin vein, olin äimänkäkenä miten hyvin se pelitti. Hyvässä kentässä, siis. Jos kenttä ei ole OK, ei se ole sen ihmeempi (kuulemma) kuin muutkaan vastaavat 4G purnukat.
En osaa sanoa miten Telia, tai Elisa, tai DNA tai mikään muukaan pelaa yhteen, minkäkin purkin tai minkään kanssa. Itsekin aikoinani noiden kanssa hapuilin aikani….. kunnes testaamalla löytyi se meidän kämpillä parhaiten pelaava SIM. Ja purkille se oikea paikka siellä kotona…. Sekin meinaan vaikutti aivan älyttömästi. Puolisoni (sisustuksellisista syistä) valitsema purkin sijaintipaikka, oli kaukana parhaasta. Tästä onneksi kyllä päästiin sopuun, kun testautin hänelläkin sen eron kun paikkaa vaihdettiin parempaan. Eikä tuo B818 ole (onneksi) rumin 4G kapistus.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
En osaa sanoa miten Telia, tai Elisa, tai DNA tai mikään muukaan pelaa yhteen, minkäkin purkin tai minkään kanssa. Itsekin aikoinani noiden kanssa hapuilin aikani….. kunnes testaamalla löytyi se meidän kämpillä parhaiten pelaava SIM. Ja purkille se oikea paikka siellä kotona…. Sekin meinaan vaikutti aivan älyttömästi. Puolisoni (sisustuksellisista syistä) valitsema purkin sijaintipaikka, oli kaukana parhaasta. Tästä onneksi kyllä päästiin sopuun, kun testautin hänelläkin sen eron kun paikkaa vaihdettiin parempaan. Eikä tuo B818 ole (onneksi) rumin 4G kapistus.
Mulla on sen verran kokemuksia, että itä-Helsingissä Tammisalossa Elisan verkko ei toimi juuri ollenkaan kun taas Telia antaa täydet. Sama pätee sinne mökille. Telia vakaa, DNA vähän heikompi, Elisa heikoin. Mulla on toi muutaman vuoden vanha Huawein purkki + ihan uusi Zyxel. Näillä ei mitään eroa alueilla, jossa on hyvin kenttää, mutta sitten kun mennään sinne mökille, niin tuo Huawei toimii kun junan vessa siinä missä Zyxel (tai puhelimet) eivät saa kenttää oikein missään päin mökkiä. Siellä on myös Zyxelin ulkomodeemi, mutta tuo Huawei toimii paremmin kuin sekin, joten ei ole maksanut vaivaa alkaa enää leikkimään sen suuntaamisen kanssa. Isot erot siis laitteilla, ja toki tuntuu olevan myös eri operaattoreilla.
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
13
Moi.

Vastaus kysymykseen: ehdottomasti kiinteä, jos haluaa että mielenterveys säilyy. Onhan nykypurkit vakaampia kuin ennen, mutta... Lisäksi onko toi yrityskaupan kautta, kun on 25 megan uppi?

Hinnat tosiaan on aina suhteellisia. Jos siinä kuparissa on ongelmia, kannattaa oikeasti tarkistaa kytkennät sinne asti minne itse pystyy. Kuvassa on omakotitalo 80-luvun lopulta ja musta on tuleva puhelin-maakaapeli. Kytkennät on tehty "pyörittämällä karvat yhteen". Riitti puhelinliikenteeseen ja modeemiin? Nyt tuossa nurkassa on kuituboxi. Hinnoissa kyllä korpeaa se, että Elisa on oikeasti kalliihko vaihtoehto (normihinta ~54,9€) tällä hetkellä vs. osa kilpailijoista ja "hitain" uppi.

Onko tosiaan jo päästy mobiilissa siihen että pinggi ei heittele? Tähän mennessä speedtesti näyttää aina 10-20 ms lukemia, mutta sitten kun laittaa edes jotain dataa tulemaan, on ping mitä tahansa väliltä 10-500 ms.

1708641954816.png1708642186745.png
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
865
Yrityskaupan kautta. Ensivaikutelmat tuosta kiinteästä ihan lupaavat. Sisään tulee tasaisesti 85-95 ja uppi on se 25. Zyxelin langatonkin näyttää kattavan hienosti kämpän joka nurkan, vaikken sitä mihinkään keskeiselle paikalle sijoittanut. Yhtään työpäivää en tosin tuolla vielä ole viettänyt, joten vielä se mielipide tässä kerkeää muuttumaan.

Elisan mobiililaajakaista näyttäisi ainakin puhelimella olevan vähän ailahtelevaista sorttia tuolla, joten mobiiliksi kylkeen varmaankin Teliaa tässä lähitulevaisuudessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 006
Viestejä
4 209 975
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom