Järjestelmälevyn (ssd) vaihto

Liittynyt
04.08.2023
Viestejä
21
Olisi tarkoitus päivittää pc:n järjestelmälevy 250G ssd - 1T ssd. Hyvä kysymys ainakin itselle, että kannattaako kloonata levy vai asentaa windows 11 uusiksi. Mitä sanovat foorumin kokeneemmat bittinikkari?

Olen ostanut koneen joskus Saksan Amazonista, se on ihan käypä mylly vielä 1080 Ti näyttiksellä ja i7-8700k prossulla. Tai juuri ja juuri pyörittää virallisten vaatimusten mukaan Starfieldiä. Pystyin kaivamaan windows lisenssinumeronkin koneen syövereistä.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 659
Asentaa uusiksi. Windowsilla on taipumus kerätä kaikenlaista digitaalista nöyhtää vuosien mittaan, joten se kannattaa uudelleenasentaa muutaman vuoden välein
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 948
Pystyin kaivamaan windows lisenssinumeronkin koneen syövereistä.
Et tarvitse tuotelisenssiä. Se aktivoituu automaattisesti aikaisemmin aktivoituun koneeseen.
Vastaa asennuksessa tuotelisenssi kysymykseen "minulla ei ole ...."

Edit: Ota asennuksen ajaksi vanhan kovalevyn datajohto irti, ettei sekoita uuden asennusta.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 511
Riippuu siitä miten olet windowsia pitänyt ja paljonko olet sitä customoinut eli miten helppo se on palauttaa entiseen kuntoon ja toiminnallisuuteen. Jos se on vain asennus + pari peliä niin voihan sen asentaa uudelleen vaikka useamminkin. Oma taitaa olla 2011 asennettu ja siitä päivitelty.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 266
Edit: Ota asennuksen ajaksi vanhan kovalevyn datajohto irti, ettei sekoita uuden asennusta.
Näin tehdessä vanhan levyn kanssa voi käydä niin, että sinne jää boottiosio ja kun levy kytketään asennuksen jälkeen takaisin niin windows ei boottaa, kun se boottiosio ajaa uuden levyn vastaavan ohi...

Itse jos vaihdan boottilevyä jostain syystä ehjästä levystä toiseen, niin alustelen sen vanhan levyn siinä asennusvaiheessa tämän sekoilun välttääkseni. Joskus on käynyt niin että käyttis sijainnut eri levyllä kuin boottiosio ja siinä sitten oli ihmettelemistä että miksi juuri asennettu kone ei boottaa kun otti vanhan levyn irti :kahvi:
 
Liittynyt
04.08.2023
Viestejä
21
Mun tapauksessa koneessa on tällä hetkellä ssd-levy ja kiintolevy. 250G Ssd levy on boottilevy ja se vaihdetaan kokonaan uuteen 1G ssd levyyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 948
Mun tapauksessa koneessa on tällä hetkellä ssd-levy ja kiintolevy. 250G Ssd levy on boottilevy ja se vaihdetaan kokonaan uuteen 1G ssd levyyn.
Sitten vaan vanha levy pois ja uusi tilalle ja boottaat tikulla asennuksen siltä käyntiin.
Jos haluat varmistaa, ettet pilaa kiintolevyn tietoja, irrota sen datajohto asennuksen ajaksi, ettei tule vahinkoa.
 
Liittynyt
04.08.2023
Viestejä
21
Sitten vaan vanha levy pois ja uusi tilalle ja boottaat tikulla asennuksen siltä käyntiin.
Jos haluat varmistaa, ettet pilaa kiintolevyn tietoja, irrota sen datajohto asennuksen ajaksi, ettei tule vahinkoa.
Tämä olikin alkuperäinen suunnitelma, mutta joku herätti epäilyksen kertomalla että kloonaus olisi kätevin tapa. Lähipiirin osaaminen perustuu kuulopuheisiin, tämä foorumi on näköjään loistava paikka sparrata tällaisia asioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 948
Kloonaus on ihan kätevä tapa toiselle samankokoiselle levylle, (onnistuu erikokoisille myös), jos on paljon asennettuja ohjelmia ja käyttöjärjestelmän virityksiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 871
Viestejä
4 222 538
Jäsenet
71 133
Uusin jäsen
Vuorela

Hinta.fi

Ylös Bottom