Järjestelmäasiantuntijaksi töiden ohessa

Liittynyt
01.05.2018
Viestejä
3
Terveeks palstalle,

Olen vajaa kolmikymppinen tuotantotalouden DI ja työskentelen eräässä suurehkossa suomalaisessa konepajafirmassa. Nykyiseen toimenkuvaani kuuluu tuotantoprosessin suunnittelua ja kehitystä, projektien vetämistä, kalustohankintoja ja niiden suunnittelua jne. Olen eräänlainen palikkapuolen kehityksen sekatyömies siis.

Työssäni ja sen sisällössä ei nyt varsinaisesti mitään valittamista ole, mutta pikku hiljaa ja erityisesti parissa tuotanto-ohjelmistoprojektin speksaamisessa ja käyttöönotossa työskenneltyäni olisin kiinnostunut kouluttautumaan työn ohessa ja myöhemmin tietysti työskentelemään tietojärjestelmien kanssa. Jos paria nappia painamalla saa koko tehtaan sekaisin, niin miksi en muka sitä haluaisi tehdä? Sen lisäksi puolenkymmentä vuotta teollisuudessa töissä on opettanut sen verran itsetuntemusta, että uskon vahvuuksieni olevan vahvaa asiantuntijuutta vaativissa töissä; en ole mikään dynaaminen käsienheiluttaja-multitaskaaja-ihmisjohtaja eikä minusta sellaista tule.

Millaista tapaa edetä ohjelmoinnin/tietojenkäsittelyn opiskelussa suosittelette? Tarkoitukseni olisi siis opiskella työn ohessa ja mitä enemmän voin tehdä kotoa käsin, sen parempi. DI-taustastani huolimatta en ole varsinaista koodausta tehnyt kymmentä noppaa enempää ja noistakin suorituksista on aikaa varsin kauan. Lienee myös oleellista arvioida, että sopiiko tuollainen työ edes minulle, mutta eiköhän alan opiskelukin jotain suuntaa siitä anna. Työnantajallani on jatkuva pula ihmisistä, jotka soveltuvat alan töihin edes auttavasti ja koska tunnen firman ja prosessit muuten hyvin, hyppy toisiin tehtäviin voisi hoitua pienemmällä kouluttautumisella kuin kokonaan ulkopuolelta tulevalta.

TL;DR: Kuinka kouluttautua työn ohessa koodariksi vailla aiempaa osaamista?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 562
Helsingin yliopiston MOOC lienee oikein mainio tapa oppia ohjelmoinnin perusteet. Omalla kohdallani ohjelmoinnin oppimisessa vaikeinta oli alkuun pääseminen, ja jollain tavalla organisoitu opetus (tai oppimaan ohjaaminen) auttoi. Vastaavaa roolia uskoisin myös MOOC:in vetävän. Perusteiden jälkeen ainakin minulla on ollut paljon helpompaa, vaikka toki mikään ei tulekaan mitenkään automaattisesti. Ohjelmoinnin oppiminen lienee joka tapauksessa lähes välttämätön lähtökohta alalla suuntautuessa, joten ellet ole kiinnostunut johonkin tutkinto-ohjelmaan hakeutumisesta, suosittelen vahvasti esim. tuota MOOC:ia.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Sinänsä ohjelmointia ei järjestelmäasiantuntijan tarvitse välttämättä hirveesti osata. Tietysti riippuu työnkuvasta. Perusteet kyllä on hyvä olla hallussa ja sen jälkeen skriptaaminen. Powershell on omassa työssä tarpeen. o365 pilveä saa usein paremmin käskytettyä sillä. Mä en oikeen tiedä mikä opiskelu auttasi järjestelmäasinantuntijan hommassa. Softaa kun on n^x kappaletta ja jokainen on aivan oma hirviönsä. Karkeesti excel asiantuntijalta on turha kysyä miten tehdään riippuva sisennys wordissä. Onhan molemmat officetuotteita, mutta ei niillä oikeen muuta yhteistä olekkaan. Yksi toiminnanohjausjärjestelmä vaikka SAPpi toimii ihan erilailla kun IFS. Toki kokemus auttaa ja hommat selviää. Omalla uralla olen useampaa sataa eri softaa jossain muodossa asiantuntejoinut mutta ei mun inssikoulutukseta tuota ohjelmointia lukuunottamatta mistään ole isommin ollut hyötyä. Järjestelmätoimittajan omilla kursseilla on enemmänkin opittu. Esim joskus kauan sitten käydyn IBM DB2 kurssin pohjalta sitä Microsoftin SQL tietokantoja pyöritellään. Toisaalta SCCM hommat väännettiin metodilla näin M$ demon ja sitten google + yritys / erehdys menetelmää käytöön. Toki sitä ennen oli kokemusta jo Altiriksen jakelujärjestelmästä. Ja sitten softat muuttuu koko ajan. Aika vähän on nykyään käyttöä Lotus123 ja OS/2 osaamiselleni. o365 pilvi muuttuu ihan koko ajan. Officen asennusrutiinikin on vaihtunut ihan erilaiseksi kolme kertaa ihan lähiaikoina.
 
Liittynyt
01.05.2018
Viestejä
3
Sori epäselvä termien käyttö. Tarkoitus olisi nimenomaan oppia ohjelmoimaan ja sitä kautta rakentaa pohjaa osaamiselle.

Ohjelmoinnin oppiminen lienee joka tapauksessa lähes välttämätön lähtökohta alalla suuntautuessa, joten ellet ole kiinnostunut johonkin tutkinto-ohjelmaan hakeutumisesta, suosittelen vahvasti esim. tuota MOOC:ia.
Kiitos tästä. Millaisia vaihtoehtoja tutkinto-ohjelmissa sitten kannattaa katsella? Yksi vaihtoehto olisi tietenkin lähettää omalle "lähiyliopistolle" eli Kuopion tietojenkäsittelytieteisiin viestiä ja kysellä, että paljonko saisin hyväksiluettua noita DI-opintoja. Perusajatus tuossa töiden ohessa opiskeluun oli kuitenkin, että joku täysi 300 opintopisteen FM-tutkinto töiden ohessa taitaa olla tekemätön paikka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 045
Miksi kuitenkin yliopisto? AMK-tutkinnon saa työn ohessa ja kai silläkin jotain tekee. Työnhakutilanteessa olet kuitenkin DI (korkein suoritettu tutkinto) ja sinulla IT-alan osaamista AMK-tutkinnon kautta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
300
Joku AMK:n tai yliopiston "ohjelmoinnin perusteet" ja "olio-ohjelmointi" (tai vastaavat) olisi pari kurssia, josta melkein kannattaa lähteä.
Noita pystyy suorittamaan usein esim. avoimen kautta. Toi HY:n mooc on kieltämättä ihan hyvä, oon joskus katsellut läpi. Perusteet on hyvä saada suomeksi ja käsitteet selville. Googlesta/Youtubesta löytyy paljon materiaalia, mutta aika hukassa on, jos ei yhtään tiedä sanastoa/teoriaa. (oliot, luokat, parametrit, argumentit, callbackit yms.)

Java, tuon perustekurssin kieli, on aika kiva, josta on melko mukava mennä esim. javascriptiin(web-kehitys) tai C++/C (sulautetut/järjestelmäohjlm.), näin (todella) karkeasti sanottuna ylös tai alaspäin ohjelmistokakussa.
Nämä nyt lähinnä omia mielipiteitä, mutta aika useassa paikassa lähdetään Javasta.

Aika nopeasti noilla kursseilla varmaan selviää, että onko tämä se ns. "mun juttu". :geek:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 562
Sori epäselvä termien käyttö. Tarkoitus olisi nimenomaan oppia ohjelmoimaan ja sitä kautta rakentaa pohjaa osaamiselle.
Mietin muuten minäkin tuota, mutta päätin sitten vastata enemmänkin viestin kuin otsikon pohjalta.

Kiitos tästä. Millaisia vaihtoehtoja tutkinto-ohjelmissa sitten kannattaa katsella? Yksi vaihtoehto olisi tietenkin lähettää omalle "lähiyliopistolle" eli Kuopion tietojenkäsittelytieteisiin viestiä ja kysellä, että paljonko saisin hyväksiluettua noita DI-opintoja. Perusajatus tuossa töiden ohessa opiskeluun oli kuitenkin, että joku täysi 300 opintopisteen FM-tutkinto töiden ohessa taitaa olla tekemätön paikka.
En ole hirveästi perehtynyt alan vaihtoehtoihin kun itsekin päädyin alalle puolivahingossa (aloitin ensin eri alan tutkinto-ohjelmassa, josta sitten päädyin ohjelmistopuolen tutkinto-ohjelmaan, kun samassa kaupungissa oli ja olin sen kurssejakin jo suorittanut). Jos tutkinto kiinnostaa, kannattaa perehtyä vähän tutkinto-ohjelmien sisältöihin ja yrittää sen perusteella arpoa, miten hyvin se sinulle sopisi. Lisäksi voi varmaan sieltä oppilaitokseltakin tiedustella, miten hyvin tutkinto-ohjelma sopii sinulle. Varmaan täällä foorumillakin on kyllä henkilöitä, jotka osaavat tämän osalta auttaa paremmin kuin minä.
 
Liittynyt
01.05.2018
Viestejä
3
Kiitos vastauksista. Jotenkin tuo AMK ei ollut houkuttanut itseäni, mutta nuo kommentit luettuani kävin katsomassa Savonian (AMK) opintotarjontaa ja siellähän olisi syksyn yhteishaussa monimuoto-opiskeluna tietotekniikan insinööriopinnot saatavilla. Kaikki hyväksiluvutkin huomioiden se olisi aika laaja paketti (käytäväksi jäisi 130 op + harjoittelut + oppari), mutta pitää nyt ainakin kypsytellä asiaa kesän aikana ja käydä vaikka tuo HY:n MOOC ja katsoa millä mielin siitä eteenpäin.

Meillä oli just äsken töissä eräänlaiset visiointi-/strategiapäivät, jossa katsottiin mihin ollaan menossa tulevina vuosina ja kyllähän sieltä nousee esiin kaikkialla digitalisointi, IoT ja vastaavat hankkeet, joten töiden puolestakin tuosta olisi hyötyä, vaikka tietenkin jonkun hello worldin koodaaminen voi alussa ollakin aika kaukana noista hommista. Tykkään kuitenkin perehtyä asioihin ylipäätään perusteita myöten, joten siksikin nuo opinnot houkuttelevat. Sen lisäksi työnantajallani on erittäin vakava pula osaavista koodareista ja muista tietojärjestelmien päälle ymmärtävistä ihmisistä. Toki nuo mun mahdolliset koulunkäynnit nyt ei akuuttiin pulaan tuo helpotusta, mutta eiköhän noista ole hyötyä muutamankin vuoden päästä.
 
Liittynyt
12.03.2018
Viestejä
54
Itse olen päätynyt tälle uralle itseopiskelun ja aktiivisuuden kautta. AMK paparit kyllä löytyy IT-alalta, mutta web puolelta, joilla näissä hommissa ei tuu juuri mitään.

Sanoisin, että näitä hommia on tosi vaikea koulusta oppia, sillä ympäristöt joissa pyöritään on tosi vaikea toteuttaa koulu demoina. Parhaiten pääsee piireihin mukaan, kun pääsee junior tittelillä / IT-jokapaikanhöylä jonkun suur gurun oppeihin, ja sitä kautta ottamaan vastuuta hiljalleen.

Koodin tuottamista ei tarvita, mutta sen ymmärrystä ja mahdollista pientä puukotustaitoa kylläkin. Varsinkin linux maailmassa.

Jos jotain suosittelen lähtemään opiskelemaan, niin AWS, Azure, Google cloudin osaajat on tällä hetkellä aika pop. Ohjelmistotaloissa Continuous deployment eli Teamcity / Jenkins hallinta on myös kovaa valuuttaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 612
Viestejä
4 196 435
Jäsenet
70 754
Uusin jäsen
tikkanikke

Hinta.fi

Ylös Bottom