Jäähy Ryzen 7 2700x

Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Moro,

Hakusessa olisi parempi jäähdytys Ryzen 7 2700x -prosessorille. Tällä hetkellä kiinni prosessorin mukana tullut AMD Wraith Prism Cooler, jonka kanssa lämmöt nousee Metro exodusta pelatessa lähemmäksi 80 astetta, usein käy myös ylitse tämän! Jolloin tuulettimet huutaa täysillä

Kotelo: Fractal Desing C ATX -kotelo
Emolevy: MSI B450 Gaming plus
Prosessori: AMD Ryzen 7 2700X

Budjetti: +/- 100€

Mahdollinen vesijäähdytys järjestelmän kiinnitys myös mietityttää, asentaako sen kotelossa eteen vai kattoon? Mielipiteitä tai ajatuksia?
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Mahdollinen vesijäähdytys järjestelmän kiinnitys myös mietityttää, asentaako sen kotelossa eteen vai kattoon? Mielipiteitä tai ajatuksia?
360mm mahtuu vain eteen. Pienempää ei kannata laittaa, koska alle 100€ ilmajäähy on yhtä tehokas.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Tosiaan tuohon 30€ luokkaan löytyy normihyviä jäähyjä.
SilentiumPC Fera3 toinen ja erittäin tukevalla emolevyn takana olevaan tukilevyyn ruuvattavalla kiinnityksellä.
SilentiumPC Fera 3 HE1224 v2 -prosessorijäähdytin - 28,90€

50€ Mugen 5 jää sitten vain askeleen parhaimmista ollen myös hyvin kohtuukokoinen.
Ja mättää keskimääräistä markkinointikusiletkujäähyä turpaan jäähdytysteho-melusuhteeessa.
Vesiputket lämpöputkien tilalla kun eivät hävitä lämpöä yhtään mihinkään, vaan lämpö pitää edelleen haihduttaa ilmaan.
Eikä slimmit kennot mitään ylenmääräistä pinta-alaa omaa, samalla kun pumppu ja suurempi tuulettimien määrä lisää ääntä.


Jos meinaat ylikellotella tappiinsa tms niin D15 tai joku vesijäähy lienee perusteltu hankinta.
2700X boostaa kuormitettuja ytimiä sen verran valmistusprosessin rajoille itse, ettei kellotuksesta kyllä paljoa hyötyä ole.
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Kiitoksia ajatuksista! Lähinnä miettinyt, että saanko nyt panostamalla vesijäähyyn jotain mitä esimerkiksi Noctuan D15 ei tarjoaisi? Juuri laittanut 1300€ tietokoneen palikoihin, niin tuntuu tyhmältä lähtee tässä vaiheessa säästämään muutamia kymppejä! Ajattelen, että mitä paremmin lämmöt pysyy kurissa, sen vähemmän se rasittaa prossua -> lisää käyttöikää!?

Hiljaisuus on kyllä asia mitä arvostan, että tuleva jäähy ei saa olla kovaääninen! :D

edit: On toi noctua kyllä järkyttävän kokoinen :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Säästit sitten kuitenkin pari kymppiä emolevyssä, niin ei ole mitään järkeä ostaa vesijäähyä, saati sitten Noctuaa, kun tuolla roskalla ei paljoa kellotella..
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Kiitoksia ajatuksista! Lähinnä miettinyt, että saanko nyt panostamalla vesijäähyyn jotain mitä esimerkiksi Noctuan D15 ei tarjoaisi? Juuri laittanut 1300€ tietokoneen palikoihin, niin tuntuu tyhmältä lähtee tässä vaiheessa säästämään muutamia kymppejä! Ajattelen, että mitä paremmin lämmöt pysyy kurissa, sen vähemmän se rasittaa prossua -> lisää käyttöikää!?

Hiljaisuus on kyllä asia mitä arvostan, että tuleva jäähy ei saa olla kovaääninen! :D

edit: On toi noctua kyllä järkyttävän kokoinen :D
Et muutamalla lisäkympillä saa vastaavaa tehoa.
Vesiputkijäähyt ovat rajusti monimutkaisempia, niin mitenkään vastaavalle laadulle valmistuskustannukset ovat paljon korkeammat.
Ja siltikin absoluuttinen luotettavuus jää rajusti lämpöputkijäähyistä, joissa ei ole totaalisen jäähdytystehon häviämisen aiheuttavia hajoamis/kulumismekanismeja.
Puhumattakaan pahimman tapauksen vesivahingon riskistä.

Mugen 5 on hyvin kohtuukokoinen:
Scythe Mugen 5 Rev.B CPU Cooler Review
Scythe käyttää rahat mainoshypen sijaan suunnitteluun.
Hankin tuon 1½kk sitten hyllyyn odottelemaan Zen2 prossujen julkaisua, kun saatavuus oli pitkän aikaa surkea.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
2700X boostaa kuormitettuja ytimiä sen verran valmistusprosessin rajoille itse, ettei kellotuksesta kyllä paljoa hyötyä ole.
Tämä totta. Lähinnä siitä syystä mainitsin ylikellotukset, että AP:n hintaluokka jäähylle oli 100eur.

Säästit sitten kuitenkin pari kymppiä emolevyssä, niin ei ole mitään järkeä ostaa vesijäähyä, saati sitten Noctuaa, kun tuolla roskalla ei paljoa kellotella..
Vakiokelloillakin äänentasot on hiljaisemmat järeämmällä heatsinkillä eikä 2700X ole mikään virtapihi otus vakiona.

Jos noissa mainituissa ~30eur jäähyissä mennään lähellekään max 1500-1600rpm nopeuksia niin kyllä ne melkoista meteliä pitää.

Itse pistäisin sen 20eur extraa hiljaisuuteen ja ostaisin tuolle prossulle 50eur hintaluokan jäähyn. Tosin sanottakoon, ettei mulla ole henk koht kokemusta noista 30eur jäähyistä. Oma 2700x jäähtyy Mugenilla jossa 2x toisen valmistajan tuuletinta tällä hetkellä kiinni, joten ehkä olen puolueellinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Jos noissa mainituissa ~30eur jäähyissä mennään lähellekään max 1500-1600rpm nopeuksia niin kyllä ne melkoista meteliä pitää.

Itse pistäisin sen 20eur extraa hiljaisuuteen ja ostaisin tuolle prossulle 50eur hintaluokan jäähyn. Tosin sanottakoon, ettei mulla ole henk koht kokemusta noista 30eur jäähyistä.
Kai tiedät, että emolevyissä on säätö tuolle ylärajalle? Ei minun profiilin jäähy ole käynyt "täysillä" kertaakaan tänä vuonna ja olen mm. pakannut videota kaikilla ytimillä AVX:llä 100%..

Ihan järjetöntä tämä touhu, jossa alimitoitetaan jotain osia (=emolevy) ja sitten hankitaan siihen paras ja eniten kuluttava prosessori ja vielä 100€ jäähyt.. Ei se käyttöikää pidennä, kun virransyöttö puskee vähän enemmän voltteja, että on vakaa edes perustaajuuksilla.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Kai tiedät, että emolevyissä on säätö tuolle ylärajalle? Ei minun profiilin jäähy ole käynyt "täysillä" kertaakaan tänä vuonna ja olen mm. pakannut videota kaikilla ytimillä AVX:llä 100%..
Ei kokemusta MSI emoista eikä noista jäähyistä. Nyt tiedän.

Oli miten oli, 2700x kellottaa itseään korkeammalle paremmalla jäähdytysteholla. Kuvittelisin, että isompi heatsinkki kykenee parempaan jäähdytystehoon samalla tuulettimella @1000rpm kuin pienempi. Voi olla, että ero on mitätön. 20eur tuntuu silti pieneltä rahalta tuon hintaisessa kokoonpanossa.
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Säästit sitten kuitenkin pari kymppiä emolevyssä, niin ei ole mitään järkeä ostaa vesijäähyä, saati sitten Noctuaa, kun tuolla roskalla ei paljoa kellotella..
Noni :D Ei ole mielenkiintoa lähteä kellottelemaan niin en sitten keksinyt mitään syytä miksen pärjäisi B450 sarjan emolla! Mutta mielipiteitä kuin persereikiä, jälkinmäisiä riittää täälläkin!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Asiaton käytös
Noni :D Ei ole mielenkiintoa lähteä kellottelemaan niin en sitten keksinyt mitään syytä miksen pärjäisi B450 sarjan emolla! Mutta mielipiteitä kuin persereikiä, jälkinmäisiä riittää täälläkin!
Niitä B450-sarjan emolevyjä, jotka soveltuvat paremmin tuolle prosessorille, on myös Verkkokaupassa. Tämänkin olisit tiennyt, jos olisit edes kysynyt ennenkuin menit Verkkokaupasta ostamaan ihan eri kokoonpanon, kuin edes itse ehdottelit ketjussa.. Emolevy kun on se vaikeimmin vaihdettava komponentti koko kokoonpanossa.

Itsehän ajattelen vain, että kaikkien ei tarvitse olla yhtä tyhmiä, kuin sinä. Jos joku jälkikäteen lukee tätä ketjua, niin voi jopa oppia sinun virheistäsi. Sinua tämä ei tietenkään lohduta, mutta minulle sillä ei ole väliä :)
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Asiaton käytös
Niitä B450-sarjan emolevyjä, jotka soveltuvat paremmin tuolle prosessorille, on myös Verkkokaupassa. Tämänkin olisit tiennyt, jos olisit edes kysynyt ennenkuin menit Verkkokaupasta ostamaan ihan eri kokoonpanon, kuin edes itse ehdottelit ketjussa.. Emolevy kun on se vaikeimmin vaihdettava komponentti koko kokoonpanossa.

Itsehän ajattelen vain, että kaikkien ei tarvitse olla yhtä tyhmiä, kuin sinä. Jos joku jälkikäteen lukee tätä ketjua, niin voi jopa oppia sinun virheistäsi. Sinua tämä ei tietenkään lohduta, mutta minulle sillä ei ole väliä :)
Kukas sun aamumuroihin on kussu? :D vai oletko vain yksi niistä kellä ei ole elämää internetin ulkopuolella ja purat täällä pahaa oloasi ja luulet, että edes joku pitäisi sinua tämän jälkeen muuna kuin ihmisjätteenä? :D olen pahoillasi äitisi puolesta että on tommoisen jätteen työntänyt tähän maailmaan!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
302
Laita se Noctua vaan. Huolehdit vaan sen kopan ilmanvaihdon niin että se myös vaihtuu. Ja sehän pitäisi olla ihan hyvällä mallilla rakenteellisestikin tuossa Define C:ssä.
Mulla on 280 AIO edessä esimerkiksi ja voisin aivan hyvin vaihtaa tuohon nh-d15:een. En usko että kovin monen asteen eroa olisi, mulla on 8700K lämmittämässä korkkaamattomana...
Ennen en tosin vaihda kunnes Noctua alkaa toimittamaan sitä mustana, mun käsittääkseni tän vuoden lopulla pitäisi tulla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 073
Eikös nämä olisi hyödyllisempää keskustella vaikka tuossa ilmajäähdytys-yleisthreadissa? Palsta rupeaa näyttämään muromaiselta kun tuolla on peräkkäin 9700K jäähdytys, 9900K jäähdytys, 2700x jäähdytys jne. Nyt tuolla isossa ketjussa kysytään joka sivu, mikä Noksu kannattaa ostaa, kun keskustelu fiksummista jäähyistä pirstaloituu muualle.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Onkohan tuo yhteensopiva trident muistikampojen kanssa?
Tiukkaa tehnee isoimpien kanssa:
TweakTown.com Enlarged Image
Offset rakenteen ideahan on että tuuletin jäisi prossujäähyn kiinnitykselle varatulle alueella, mutta tuo on vain yksinkertaisesti kookas.

Superharvan rivaston takiahan toisesta tuulettimesta on tuskin paljoa hyötyä.
Menee myös todella lähelle kotelon takatuuletinta.

Keskitiheyksisellä rivastolla oleva kompaktimpi mutta vähän raskaampi (750g vs 710g) Mugen 5 jättää reilusti tilaa muisteille:
TweakTown.com Enlarged Image
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Liikkuuko ne muistit paljonkin itekseen siellä kotelossa, vai miksi tässä nyt väkisellään kuvitellaan ongelmaksi tuota hommaa TR Macholla että tilaa tulisi olla? :joy: Lämpöihinkään kun tolla ei ole mitään vaikutusta.


Toisekseen Phanteksin kanssa muistit mahtuu alle. Tai noh, ei nyt ihan kaikki, mutta ne mitkä ei mahdu on sitten pöljänä korkeampia kuin vaikkapa nuo Trident-Z sarjalaiset.
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Painin juuri saman asian kanssa vaikka tuo prism on hoitanut ihan hyvin hommansa on se kovalla kuormalla äänekäs. Päädyin itse tähän, pitäisi olla siitä hiljaisimmasta päästä eikä jää kun pari astetta noista 80-90 euron jäähyistä.

Thermalright HR-02 Macho X2 -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 51,90€
Saanko kysyä miksi päädyit tähän, etkä Thermalright HR-02 Macho rev.b?

Valmistajan sivuilla HR-02 Macho X2 ilmoitetaan Air flow 77 m³/h ja Macho rev.b Air flow 28,7 - 125 m³/h. En ole mikään jäähdytys asiantuntia, mutta mututuntumalta, mitä enemmän ilmaa virtaa, sen enemmän lämpöä häviää jäähyltä?

Tosin Macho X2 olisi hieman hiljaisempi!
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Juuri tämän takia. Tarkotus tehdä hiljainen tosta myllystä...näyttiksee kävin eilen hakemassa arcticin twin turbo III:n. Jos näillä toi hiljenis. :)
Kuulostaa hyvältä! Tarvitsee vielä miettiä noiden Thermalright Machojen ja Scythe Mugen 5 Rev.B väliltä!
 

HFK

Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
160
X2 lyhyt oppimäärä: on hiljainen. Idlessä 2700x prossu 35-40 asteessa 650rpm molemmat tuulettimet. Eturopelli menee 1. ram slotin päälle ja takatuulettimen laitoin kotelon poistoaukkoo. Rasituksessa sitten nosto 800rpm kuuluu jo vaimea kohina mutta ei paha ja jaksaa kyllä pitää prossun viileenä. Jos tietty ton max jäähdytystehon haluaa niin ottaa ton missä ropelli säätyy korkeemmille kierroksille mutta perustekemisee x2 riittää ja on hiljanen :cigar:
 

M.Z

Liittynyt
11.06.2018
Viestejä
224
Täältä vinkkiä Be Quiet! Dark rock pro 4:lle. Amazon.de:ssä huomattavasti halvemmalla kuin suomessa (hinnat n.30% halvemmat + ilmaiset postit)

Omassa setupissa ajellut i5 8600k @ 4.6 ja lämmöt pysyneet tosi hyvin kurissa. (Pelatessa tai raskoilla softilla lämmöt 70 paikkeilla, kun Evo 212:sella oltiin jo karvan yli 80)
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Jimmsillä on edelleen Mugen vitosia varastossa, mukaan lukien tuo vaihteeksi oikeasti tehokas RGB malli.
Tuotehaku - Jimms.fi
(useimmat RGB jäähythän ovat perusmalleja kusetushintaan)
 
Liittynyt
26.10.2018
Viestejä
44
Itse päädyin kanssa Mugen 5:seen! En ole vielä kerinnyt hirveästi testailemaan, mutta vaikuttaa lupaavalta:tup::cigar2: F1 kerkesin ajelemaan yksi ilta niin lämmöt pysy siinä ainakin alle 60 kun ryzenin vakiojäähyllä nousi päälle 70 reippaasti! Metroa tarvii testailla vielä!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 470
Viestejä
4 163 201
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom