- Liittynyt
- 23.03.2017
- Viestejä
- 16
Lyhyesti: Jos olet ostanut yksityishenkilönä uutena (ei käytetty, ei outlet) Jabra Evolve 75 kuulokkeet ja niiden mikrofoni on lakannut toimimasta, saat Jabralta veloituksetta uudet Jabra Evolve 75 SE kuulokkeet tilalle. Sillä miten vanhat vialliset kuulokkeet ovat ei ole merkitystä.
Jabra Evolve 75 kuulokkeissa on valmistusvirhe jonka takia mikrofoni lakkaa toimimasta. Kuulokkeiden sisällä mikrofonin johto menee piirilevyssä olevan reiän läpi. Vähitellen ajan kanssa piirilevyn terävää reunaa vasten hinkkaava mikrofonin johto katkeaa. Aluksi mikrofoni pätkii tai ääni hyvin vaimea kunnes se lopulta lakkaa kokonaan toimimasta.
Ongelma on hyvin tunnettu ja vaivannut kyseistä mallia uudesta pitäen. Netissä on myös korjausohjeita tee-se-itse kykyisille jos 0,5mm paksuisten lakattujen johtimien kolvailu kiinnostaa. Myös viasta löytyy hyvin kuvia ja kuvauksia. Itse päätin korjaamisen sijaan vaatia valmistajaa vastuuseen tuotteessa olevan virheen perusteella.
Kahden vuoden takuun ajan Jabra vaihtaa kuulokkeet kyselemättä uusiin. Takuun päättymisen jälkeen tarjoavat 30% alennusta uusista kuulokkeista omaan nettikauppaansa jossa hinnat tuon alennuksenkin jälkeen jälleenmyyjiä kalliimmat.
Vaatiessasi valmistajaa vastuuseen muista että asiassa sovelletaan kauppahetken lainsäädäntöä. Laki on äskettäin muuttunut joskaan ei sellaisin osin että olisi edes vaikuttanut tähän omaan tapaukseeni. Virheen piilottelu (mitä Jabra tässä on tehnyt) ei ole vanhan lain mukaan merkityksellistä, mutta uudessa laissa tämä on huomioitu. Vaikuttaa mm. siihen kuinka pian kuluttajan tulee tehdä reklamaatio vian ilmettyä.
Jabra on viasta hyvinkin tietoinen sillä Jabra Evolve 75 mallin korvanneessa Jabra Evolve 75 SE (SE = Second Edition) mallissa samaa vikaa ei ole. SE mallissa on tippa joustavaa liimamassaa molemmin puolin kohdassa missä mikrofonin johto menee piirilevyn läpi. Alkuperäisessä mallissa tippa on vain toisella puolen piirilevyä jonka takia johto pääsee nirhautumaan piirilevyn reunaan ja katkeaa.
Ostin Amazon.de sivulta kyseiset kuulokkeet uutena (sold and fulfilled by Amazon) maaliskuussa 2019. Kuulokkeet toimivat hyvin kunnes reilusti yli neljä vuotta myöhemmin 2023 syksyllä alkoi mikrofoni pätkiä ja pian lakkasi kokonaan toimimasta. Tutuilla joilla ollut saman mallin kuulokkeita käytössä ne ovat kaikki hajonneet samalla tavalla. Lisäksi Jabran tukipalstalla Redditissä on yhdessä ainoassa viestiketjussa 50 kirjoittajaa joilla sama vika. Ketjussa oli osallisena myös Jabran tuki joka lupaa välittää viestiä eteenpäin.
Aloitin vaihtoprosessin lähettämällä Jabran nettilomakkeella tukeen suomenkielisen viestin jossa kuvasin ongelman sekä sarjanumeron ja ostopäivän. Kuten arvattavissa sain vastauksen että takuu on päättynyt 2021 ja kyseisessä mallissa ei ole missään nimessä mitään tyyppivikaa. Tarjosivat heti kuitenkin 30% alennusta uusista.
Vastausviesti oli englanniksi ja tuli Ruotsista (Mats). Vastasin suomeksi ja pyysin samalla vastaamaan jatkossa suomeksi koska tarjoatte asiakaspalvelua myös suomeksi. Toistin vaatimukseni kuulokkeiden korjauksesta tai vaihdosta ehjiin perustellen että näissä on valmistusvirhe sekä laitoin muutaman linkin kuluttajaviranomaisten sivuille aiheesta. Liitin mukaan tässä vaiheessa kopion ostokuitista sekä sanoin olevani valmis tyytymään 30% hyvitykseen alkuperäisestä ostohinnasta kerran 30% hyvitys on Jabran mielestä sopiva.
Mats siirsi asian käsittelyn Hollantiin (Christine). Sain suomeksi vastauksen että Jabran takuu on päättynyt, ei ole tyyppivikoja sekä ole yhteydessä myyjään (Amazon.de) koska Jabra käsittelee vain Jabran omasta nettikaupasta myytyjen reklamaatioita takuuajan ulkopuolella. Lisäksi viestiin oli liitetty kuvankaappaus Kuluttajaviraston joltain englanninkielisiltä sivuilta jossa Christinen toimesta korostettu punaisella sana "vendor" noin 15 kertaa.
Vastasin lainauksilla ja lähdeviitteillä suomenkielisille Kuluttajaviraston sivuille sekä kerroin että saan kuluttajana valita asioinko myyjän, maahantuojan vai valmistajan kanssa ja valitsevani valmistajan (Jabra). Lisäksi totesin että en vetoa Jabran 2v takuuseen vaan kuluttajansuojalakiin jonka tuomia oikeuksiani Jabra ei voi takuuehdoillaan rajata. Mainitsin myös että toivon pääsevämme asiassa kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun ilman kuluttajaviranomaisten apua.
Muutaman päivän kuluttua Christine vastasi että on saanut esihenkilöltään luvan vaihtaa vialliset kuulokkeeni uusiin. Vahvistettuani että ensimmäisessä viestissä mukaan laittamani postiosoite ja puhelinnumero ovat oikein sähköpostiin tipahti Postin palautuslappu. Pakkasin kuulokkeet ja USB donglen laatikkoon, palautuslappu päälle ja kohti Postin palvelupistettä. Noin kolme viikkoa siitä kun palautuspaketti lähti matkaan koputti UPS kuski ovelle kourassaan uudet Jabra Evolve 75 SE kuulokkeet täydessä retail paketissa.
Uusien kuulokkeiden mukana oli myös lappu että näissä 6kk takuu jatkuen näin hieman yli 5v päähän alkuperäisestä ostopäivästä.
Tietäkää oikeutenne ja pitäkää niistä kiinni.
Jabra Evolve 75 kuulokkeissa on valmistusvirhe jonka takia mikrofoni lakkaa toimimasta. Kuulokkeiden sisällä mikrofonin johto menee piirilevyssä olevan reiän läpi. Vähitellen ajan kanssa piirilevyn terävää reunaa vasten hinkkaava mikrofonin johto katkeaa. Aluksi mikrofoni pätkii tai ääni hyvin vaimea kunnes se lopulta lakkaa kokonaan toimimasta.
Ongelma on hyvin tunnettu ja vaivannut kyseistä mallia uudesta pitäen. Netissä on myös korjausohjeita tee-se-itse kykyisille jos 0,5mm paksuisten lakattujen johtimien kolvailu kiinnostaa. Myös viasta löytyy hyvin kuvia ja kuvauksia. Itse päätin korjaamisen sijaan vaatia valmistajaa vastuuseen tuotteessa olevan virheen perusteella.
Kahden vuoden takuun ajan Jabra vaihtaa kuulokkeet kyselemättä uusiin. Takuun päättymisen jälkeen tarjoavat 30% alennusta uusista kuulokkeista omaan nettikauppaansa jossa hinnat tuon alennuksenkin jälkeen jälleenmyyjiä kalliimmat.
Vaatiessasi valmistajaa vastuuseen muista että asiassa sovelletaan kauppahetken lainsäädäntöä. Laki on äskettäin muuttunut joskaan ei sellaisin osin että olisi edes vaikuttanut tähän omaan tapaukseeni. Virheen piilottelu (mitä Jabra tässä on tehnyt) ei ole vanhan lain mukaan merkityksellistä, mutta uudessa laissa tämä on huomioitu. Vaikuttaa mm. siihen kuinka pian kuluttajan tulee tehdä reklamaatio vian ilmettyä.
Jabra on viasta hyvinkin tietoinen sillä Jabra Evolve 75 mallin korvanneessa Jabra Evolve 75 SE (SE = Second Edition) mallissa samaa vikaa ei ole. SE mallissa on tippa joustavaa liimamassaa molemmin puolin kohdassa missä mikrofonin johto menee piirilevyn läpi. Alkuperäisessä mallissa tippa on vain toisella puolen piirilevyä jonka takia johto pääsee nirhautumaan piirilevyn reunaan ja katkeaa.
Ostin Amazon.de sivulta kyseiset kuulokkeet uutena (sold and fulfilled by Amazon) maaliskuussa 2019. Kuulokkeet toimivat hyvin kunnes reilusti yli neljä vuotta myöhemmin 2023 syksyllä alkoi mikrofoni pätkiä ja pian lakkasi kokonaan toimimasta. Tutuilla joilla ollut saman mallin kuulokkeita käytössä ne ovat kaikki hajonneet samalla tavalla. Lisäksi Jabran tukipalstalla Redditissä on yhdessä ainoassa viestiketjussa 50 kirjoittajaa joilla sama vika. Ketjussa oli osallisena myös Jabran tuki joka lupaa välittää viestiä eteenpäin.
Aloitin vaihtoprosessin lähettämällä Jabran nettilomakkeella tukeen suomenkielisen viestin jossa kuvasin ongelman sekä sarjanumeron ja ostopäivän. Kuten arvattavissa sain vastauksen että takuu on päättynyt 2021 ja kyseisessä mallissa ei ole missään nimessä mitään tyyppivikaa. Tarjosivat heti kuitenkin 30% alennusta uusista.
Vastausviesti oli englanniksi ja tuli Ruotsista (Mats). Vastasin suomeksi ja pyysin samalla vastaamaan jatkossa suomeksi koska tarjoatte asiakaspalvelua myös suomeksi. Toistin vaatimukseni kuulokkeiden korjauksesta tai vaihdosta ehjiin perustellen että näissä on valmistusvirhe sekä laitoin muutaman linkin kuluttajaviranomaisten sivuille aiheesta. Liitin mukaan tässä vaiheessa kopion ostokuitista sekä sanoin olevani valmis tyytymään 30% hyvitykseen alkuperäisestä ostohinnasta kerran 30% hyvitys on Jabran mielestä sopiva.
Mats siirsi asian käsittelyn Hollantiin (Christine). Sain suomeksi vastauksen että Jabran takuu on päättynyt, ei ole tyyppivikoja sekä ole yhteydessä myyjään (Amazon.de) koska Jabra käsittelee vain Jabran omasta nettikaupasta myytyjen reklamaatioita takuuajan ulkopuolella. Lisäksi viestiin oli liitetty kuvankaappaus Kuluttajaviraston joltain englanninkielisiltä sivuilta jossa Christinen toimesta korostettu punaisella sana "vendor" noin 15 kertaa.
Vastasin lainauksilla ja lähdeviitteillä suomenkielisille Kuluttajaviraston sivuille sekä kerroin että saan kuluttajana valita asioinko myyjän, maahantuojan vai valmistajan kanssa ja valitsevani valmistajan (Jabra). Lisäksi totesin että en vetoa Jabran 2v takuuseen vaan kuluttajansuojalakiin jonka tuomia oikeuksiani Jabra ei voi takuuehdoillaan rajata. Mainitsin myös että toivon pääsevämme asiassa kaikkia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun ilman kuluttajaviranomaisten apua.
Muutaman päivän kuluttua Christine vastasi että on saanut esihenkilöltään luvan vaihtaa vialliset kuulokkeeni uusiin. Vahvistettuani että ensimmäisessä viestissä mukaan laittamani postiosoite ja puhelinnumero ovat oikein sähköpostiin tipahti Postin palautuslappu. Pakkasin kuulokkeet ja USB donglen laatikkoon, palautuslappu päälle ja kohti Postin palvelupistettä. Noin kolme viikkoa siitä kun palautuspaketti lähti matkaan koputti UPS kuski ovelle kourassaan uudet Jabra Evolve 75 SE kuulokkeet täydessä retail paketissa.
Uusien kuulokkeiden mukana oli myös lappu että näissä 6kk takuu jatkuen näin hieman yli 5v päähän alkuperäisestä ostopäivästä.
Tietäkää oikeutenne ja pitäkää niistä kiinni.
Viimeksi muokattu: