Jäätävä pingi & strict nat type

Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
366
Moro! Nyt tartteis apua ja tietoa viisaimmilta. Jo heti tähän alkuun, en tosiaan ymmärrä kaikkia protokollia yms. sen kummemmin, mitä nyt youtube videoista jotain pintaraapaisua saaanut. Tarkoituksena olisi siis saada mahdolisimman alhainen pingi sekä stabiili yhteys xboxille. Silloin tällöin muutamat laitteet käyttävät wifi yhteyttä, mutta jos jokin vaihtoehto estää wifi yhteyden käytön ei sekään ole ongelma.

Elikkäs pelaan xboxilla fps pelejä ja turhauttaa aivan saakelisti, kun pingi latenssi aivan jäätävä. Codissa yleensä 100-120, vaihtelee koko ajan. Asun 30km päässä Kuopiosta ja mastoon matkaa noin. 1km. Purkkina toimii ZTE MF286D, joka on Elisalta hommattu. SIM on Elisan joku perus 4G paketti kuitenkin yli 100Mibt/s. Xbox on yhdistettynä ethernet-kaapelilla mokkulaan. Vielä kontekstina: olen aiemmin onnistunut saamaan open nat typen xboxilleni, mutta silloin käytössä oli joku huawein purkki sekä Telia liittymä.

Xbox näyttää NAT typen olevan strict tällä hetkellä. Olen kokeillut:

1. Laittaa mokkulasta UPnP:n päälle ja pitänyt DHCP:tä normisti
2. Asettaa xboxille staattisen ip:n sitomalla sen MAC osoitteen avulla mokkulan halintosivulta, sekä kytkemällä mokkulasta DMZ:n päälle (xboxin ip siihen kenttään)
3. Xboxille staattinen ip, sekä port forwardaa xbox liven käyttämät portit hallintosivulta.

En ole yhdistellyt nuita vaan kokeillut vain yksi kerrallaan. Mikään aiemmin mainitsemistani kokeiluista ei toiminut ja NAT pysyi tiukkana!

Mitä vaikutusta palveluntarjoajalla voi olla siihen saanko xboxille avoimen natin? Onko jokin palveluntarjoaja erityisesti parempi kuin toinen esimerkiksi: toisella pienempi pingi yms? Voiko SIM-kortilla saada alhaisen pingin vai pitääkö olla kiinteä?

Onko ns. pelireitittimistä hyötyä kohdallani? Jos sellaisen laittaisi, niin voisi varmaan laittaa tuon ZTE:n siltaavaan tilaan ja yhdistaa sitten sen pelireitittimen ethernetillä xboxiin. Voisiko tämä vaikuttaa pingiin alentavasti, vai onko ihan turha?

Osaako joku sanoa jotain ongelmaani?!


Tässä vielä kuva purkin hallintosivusta, jos siitä jotain apua :D
1601995288237.png


Entäs voiko näillä kikkailla jotain:
1601995394059.png

jos taajuuden lukitsee taikka muuttaa tilaa?
 
Ainoastaan valokuidulla saat riittävän tasaisen yhteyden peleihin sekä pienen pingin. Mobiili on aina mobiili, miten sitä kääntelee.
Pikkusen liian hintavia vielä meikäläisen budjetille. Kaverilla, joka asuu parin sadan metrin päässä kanssa mobiili, mutta pingi 50-60 ms. Ainoa ero: pelaa koneella, eri liittymä sekä eri purkki :D
 
Julkinen IP tilaukseen: Mobiililaajakaistan julkinen IP-osoite

Tällä hetkellä käytössä taitaa olla tupla NAT. ISP:n NAT ja tuon ZTE:n NAT. Siksi tyyppinä strict. Julkisella IP:llä pääset tuosta ISP NAT:sta eroon.

Edit:
mikajh ehtikin ensin :thumbsup:
 
Kiitti nopeista vastauksista! Eli mitä nyt käytännössä kannattaisi tehdä? Ja miten saan Elisalta julkisen IP?
 
Kuten linkissäni kerrotaan niin julkisen IP:n saa tilattua OmaElisasta. Katso linkistäni kohta:
Haluan käyttööni julkisen (vaihtuvan) IP-osoitteen. Miten saan sen käyttööni?


Sen jälkeen modeemin APN-asetuksiin pitää muuttaa yhteysosoitteeksi internet4
 
Kuten linkissäni kerrotaan niin julkisen IP:n saa tilattua OmaElisasta. Katso linkistäni kohta:
Haluan käyttööni julkisen (vaihtuvan) IP-osoitteen. Miten saan sen käyttööni?


Sen jälkeen modeemin APN-asetuksiin pitää muuttaa yhteysosoitteeksi internet4
Aivan sori en huomannut linkkiä! :D
 
Viivettä tuskin saa merkittävästi pienemmäksi julkisella IP-osoitteella ja NAT-kikkailulla.

Pienen parannuksen voi saada, jos yhdistät pelikonsolin kaapelilla siihen mobiililaajakaistamodeemiin. Mutta ei välttämättä kovin paljoa niinkään.
 
Ei sillä julkisella IP:llä nopeampaa yhteyttä saa.

Pingi, eli latenssi tarkoittaa viivettä päätelaitteen ja palvelimen välillä. Se on mobiiliverkossa parhaimmillaankin vain välttävä ja pääsääntöisesti yhteys on muutenkin hyvin epävakaa. Kukaan ei voi sanoa mikä on kenenkin asuinalueella vähiten huono operaattori tässä mielessä. Voi olla että tilanne paranee operaattoria vaihtamalla, tai sitten ei. Yhteys jaetaan kaikkien saman tukiaseman alueella olevien käyttäjien kesken, joten ajankohdalla on tuurin lisäksi aika paljon tekemistä.

Myös modeemi voi vaikuttaa, mutta todennäköisesti kuitenkaan ei. Mobiiliverkkoa ei vaan ole tehty pelaamiseen.
 
Jos ei ole julkista IP:tä ja pelisysteemi on sellainen, että hostaat suoraan omalta konsolilta jotain moninpeliä, niin siihen ei ole mahdollista kytkeytyä ulkopuolelta.
 
Joo kyllä se strict nat myös vähän nihkee, että vinkeistä kyllä apua. Mietityttää vain, että onko tässä lopetettava pelaaminen oikeesti tän takii kokonaan kun vanhempien luona asuvana mul ei oo varaa kaivatuttaa valokuitua mökkiin tosta vain sen takii et MW pyörii :D
 
Ei nimittäin oo herkkua kun itellä semmonen 150ping ja vihulla 20ping. Yritä siinä sit rehtiä ottaa :DD
 
Jos ei ole julkista IP:tä ja pelisysteemi on sellainen, että hostaat suoraan omalta konsolilta jotain moninpeliä, niin siihen ei ole mahdollista kytkeytyä ulkopuolelta.
En pelaile sellasii pelejä, missä oisin itte host
 
Joo kyllä se strict nat myös vähän nihkee, että vinkeistä kyllä apua. Mietityttää vain, että onko tässä lopetettava pelaaminen oikeesti tän takii kokonaan kun vanhempien luona asuvana mul ei oo varaa kaivatuttaa valokuitua mökkiin tosta vain sen takii et MW pyörii :D

Mitähän se päätelaite näyttää signaalin laaduksi? Jos signaali on huono, sen paikkaa ja antennien suuntaa muuttamalla voi saada jotain aikaan.

edit: Vertailun vuoksi voit myös jakaa puhelimesta yhteyden konsolille ja katsoa, toimiiko se yhtään paremmin.


En pelaile sellasii pelejä, missä oisin itte host

Silloin NATista ei ole suurta haittaa... paitsi jos peli on tarpeeksi typerästi suunniteltu.
 
Mitähän se päätelaite näyttää signaalin laaduksi? Jos signaali on huono, sen paikkaa ja antennien suuntaa muuttamalla voi saada jotain aikaan.

edit: Vertailun vuoksi voit myös jakaa puhelimesta yhteyden konsolille ja katsoa, toimiiko se yhtään paremmin.




Silloin NATista ei ole suurta haittaa... paitsi jos peli on tarpeeksi typerästi suunniteltu.
Päälaitteen signaali näyttäis olevan -83dBm ja puhelimen netti aivan shaisse
 
Riippuen mihin päin 30km Kuopiosta voi alueella olla Telian ja DNA:n Yhteisverkko, jossa mahdollista päästä parempiin nopeuksiin monessa paikkaa mitä Elisan verkossa.
 
Ainoastaan valokuidulla saat riittävän tasaisen yhteyden peleihin sekä pienen pingin. Mobiili on aina mobiili, miten sitä kääntelee.
Pakko vastata tähän. Itse pelaan mobiilinetillä, haja-asutusalueella. Pingi aina esim.cs 20-30, Warzonessa 35-50. Toki tolppa on tossa muutaman sadan metrin päässä ja yhteys on 24/7 liittymän maksimi 200/50. Kyllä sillä mobiilillakin pelaa kun on on päätelaite kunnossa ja ruuhkaton torni.
 
Pakko vastata tähän. Itse pelaan mobiilinetillä, haja-asutusalueella. Pingi aina esim.cs 20-30, Warzonessa 35-50. Toki tolppa on tossa muutaman sadan metrin päässä ja yhteys on 24/7 liittymän maksimi 200/50. Kyllä sillä mobiilillakin pelaa kun on on päätelaite kunnossa ja ruuhkaton torni.
Joo, kyllä kelpais teikäläisen pingi! Oikeestaan välttäis jos olis edes vaikka sen stable 60 ms. Mikäs päälaite sulla on käytössä? Onko jotain tapaa tarkaastaa, kuinka ruuhkainen oma torni on?
 
Onko jotain tapaa tarkaastaa, kuinka ruuhkainen oma torni on?
Se on aika hyvä indikaattori, jos UL > DL
EDIT: Toinen on tietysti maksimi liittymänopeus prime timen ulkopuolella, esim. varhain aamulla - jos nopeudet hidastelee muulloin, esim. ilta 9-11 välillä erityisen paljon
 
Viimeksi muokattu:
Joo, kyllä kelpais teikäläisen pingi! Oikeestaan välttäis jos olis edes vaikka sen stable 60 ms. Mikäs päälaite sulla on käytössä? Onko jotain tapaa tarkaastaa, kuinka ruuhkainen oma torni on?
Itellä tuo Huawein B715. Monia purkkeja ollut käytössä mutta kyllä tää on ylivoimaisesti paras ollut. Ruuhkan toteamiseen pätee varmaan tuo edellämainittu, että download tippuu mutta upload pysyy hyvällä tasolla. Kannattaa tsekkailla kanssa modeemin sijottelussa sitä että missä kohtaa löytyisi hyvä latenssi speedtest.netillä testaamalla. Itsellä on 14ms pääosin aina kun testaa tuolla speedtestillä.
 
Itsellä DNA kiintä 5g modeemi on ulkona talon seinässä, pingit on hyvät ja tasaiset. Jos 5g saat kotiisi kannattaa se ottaa.
 
Joo kyllä se strict nat myös vähän nihkee, että vinkeistä kyllä apua. Mietityttää vain, että onko tässä lopetettava pelaaminen oikeesti tän takii kokonaan kun vanhempien luona asuvana mul ei oo varaa kaivatuttaa valokuitua mökkiin tosta vain sen takii et MW pyörii :D

Saako asunnolle mitään kiinteää yhteyttä? Voit joutua toki maksamaan itse jos vanhemmat eivät maksa, mutta jos DSL- tai kaapelitelkkariyhteys on saatavilla, sellainen maksaa kuitenkin vähemmän kuin kuidun tuominen jostain kaukaa.
 
Hei! Sain nyt vaihdettua tuon ZTE:n purkin. Sattumalta isovanhemmillani oli käytössä huawein b715s-23c ja sain vaihdettua päinsä. Pitäisikö nyt olla mahdollista saada open nat type, ilman elisan julkista ip:tä?
 
Hei! Sain nyt vaihdettua tuon ZTE:n purkin. Sattumalta isovanhemmillani oli käytössä huawein b715s-23c ja sain vaihdettua päinsä. Pitäisikö nyt olla mahdollista saada open nat type, ilman elisan julkista ip:tä?

Ei, koska silloin on operaattorin oma NATti välissä.
 
Vai onko vaan järkevämpää ottaa se dynaaminen julkinen ip lisäpalvelu Elisalta sekä antaa upnp hoitaa hommansa? Eikös näillä seteillä pitäisi saada aika 100% varmasti se nat type openiksi?
 
Itsellä DNA kiintä 5g modeemi on ulkona talon seinässä, pingit on hyvät ja tasaiset. Jos 5g saat kotiisi kannattaa se ottaa.
Kunnes se 5g:kin ruuhkautuu, siihen asti tietty toimii hyvin. Tosin jos on harvaan asuttua aluetta, niin voi olla pysyvämpääkin tuo hyvä toiminta, kun noiden solukoko on aika pieni.
 
Onko Elisan mobiiliverkossa kunnollista IPv6 tukea, siis silleen että lähiverkon laitteet saisi IPv6 osoitteen?
 
Itselläni oli tässä Jyväskylässä 4G yhteys muutaman vuoden pää koneen nettiyhteytenä. Kyllä tuo muuten ihan hyvin menee ja toimii, mutta codia sillä ei ole mielekästä pelata. Ping oli aina vähintään 60-80 luokkaa ja kokeilin myös tuolla julkisella ip:llä. Tuolla julkisella ip tuli ihme ping heittelyjä sinne 1000 ping saakka aina välillä ja pelaamisesta ei tullut silloin mitään. Kun julkisen ip otti pois käytöstä, niin sen osalta ongelmat loppui heti.

Nyt käytössä kuitu yhteys ja ping on codissa noin 30-35 luokkaa keskimäärin. Ja tuntuu ihan erilaiselta tuo codinkin pelaaminen tuolla pingillä.

Edit: Ja tuo nat on aina ollut itselläni esim codia pelatessa 4G yhteydellä strict. Kuidulla open ja vpn päällä kummallakin moderate.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom