Jääkiekon MM-kisat 2026

Jos joku Norja voitti kanadan niin ei tätä minään ihmetekona voi pitää. Ihan ok suoritus kuitenkin.

Olympia pronssi ihan jees.. tosiasia ettei suomi pärjää usa/kanada kun parhaat mukana.

Yritätkö implikoida, ettei esimerkiksi Kanadalla olisi ollu tänä vuonna huippujoukkue kisoissa? Yhtälailla voidaan toki alkaa luettelemaan suomalaisia tähtipelaajia, jotka eivät olleet kisoissa mukana - jos siis tälläiseeen merkityksettömään pippelinmittailuun halutaan lähteä.

Muutenkin tämä iänikuinen huutelu Skoda Cupista ja suomalaiskansallinen, vahingoniloon ja vähättelyyn perustuva perusnegatiivinen asenne taitaa kertoa enemmän näistä itkupilleistä kuin joukkueesta, pelaajista tai itse kisoista. Perus teiniangstikin herättää vähemmän myötähäpeää.
 
Kanadan voitto ja Olympiafinaali ei ihan hirveän kaukana ollut pari kk takaperin, vai joko unohtui? Ja ylivoimaisesti paras ja tärkein pelaaja puuttui niistä karkeloista Suomelta (barkov).
Kyllä mun mielestä siinä suomi lopulta jäi aika pahasti kanadan tasosta jälkeen. Alku näytti ihan hyvältä.
Nyt tehtiin suomalaista - ja eurooppalaista - jääkiekkohistoriaa. Siis Leijonien MM-kullan lisäksi.

Kanadan juniorisarjojen CHL:n huipennus, Memorial Cup, pelattiin tuossa yöllä. Sen voitti Kitchener Rangers, jonka päävalmentaja on suomalainen Jussi Ahokas. Ahokkaasta tuli näin ensimmäinen vanhan mantereen kasvatti, joka on voittanut päävalmentajana kyseisen kannun.
Ihan kiva, mutta mikä on CHL, Memorial Cup, Kitchener Rangers ja Jussi Ahokas ? .. Mutta jee.

Muutenkin tämä iänikuinen huutelu Skoda Cupista
Ehkä tuo lätkän MM vähän kärsinyt siitä ettei siinä ole paremmille maille juuri mitään ongelmaa päästä jatkopelehin alkusarjasta. Jos vertaa vaikka futiksen EM ja MM kisoihin, niin on sieltä kovia pallomaita tipahtanut lohkovaiheessa jo, kun eteneminen niistä on aika raakaa.

Itsekään en ole vuosiin ehkä kymmeniin katsonut alkusarjan pelejä jääkiekossa, kun ei niissä ole mitään katsottavaa oikeen. Välierässä vasta jos suomi mukana tai ehkä puolivälierä jos sattuu olemaan aikaa.
 
Huomautus - keskity asialliseen rakentavaan keskusteluun
"Meidän isi on ainakin tuhat kertaa voimakkaampi kuin teidän!!" -tason argumentointia, jolle en anna minläänlaista painoarvoa. Maajoukkuearvokisan voittamisen vertaaminen Stanley Cupin voittoon on kuin vertaisi päärynää banaaniin. Ne ovat molemmat ihan eri tavalla pelaajalle arvokkaita ja tavoiteltavia asioita eivätkä sulje pois toisiaan.
Ihan se ja sama. Joka keväinen skoda cup on puolilöysän kullin läpsyttelyä pöydän kulmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mun mielestä siinä suomi lopulta jäi aika pahasti kanadan tasosta jälkeen. Alku näytti ihan hyvältä.

Ihan kiva, mutta mikä on CHL, Memorial Cup, Kitchener Rangers ja Jussi Ahokas ? .. Mutta jee.


Ehkä tuo lätkän MM vähän kärsinyt siitä ettei siinä ole paremmille maille juuri mitään ongelmaa päästä jatkopelehin alkusarjasta. Jos vertaa vaikka futiksen EM ja MM kisoihin, niin on sieltä kovia pallomaita tipahtanut lohkovaiheessa jo, kun eteneminen niistä on aika raakaa.

Itsekään en ole vuosiin ehkä kymmeniin katsonut alkusarjan pelejä jääkiekossa, kun ei niissä ole mitään katsottavaa oikeen. Välierässä vasta jos suomi mukana tai ehkä puolivälierä jos sattuu olemaan aikaa.
Joku mitätön junnusarja, jonka kautta tulee suurin osa NHL pelaajista :rolleyes:
 
Kyllä mun mielestä siinä suomi lopulta jäi aika pahasti kanadan tasosta jälkeen. Alku näytti ihan hyvältä.

Ihan kiva, mutta mikä on CHL, Memorial Cup, Kitchener Rangers ja Jussi Ahokas ? .. Mutta jee.


Ehkä tuo lätkän MM vähän kärsinyt siitä ettei siinä ole paremmille maille juuri mitään ongelmaa päästä jatkopelehin alkusarjasta. Jos vertaa vaikka futiksen EM ja MM kisoihin, niin on sieltä kovia pallomaita tipahtanut lohkovaiheessa jo, kun eteneminen niistä on aika raakaa.

Itsekään en ole vuosiin ehkä kymmeniin katsonut alkusarjan pelejä jääkiekossa, kun ei niissä ole mitään katsottavaa oikeen. Välierässä vasta jos suomi mukana tai ehkä puolivälierä jos sattuu olemaan aikaa.

Barkovin kanssa Suomi olisi voittanut Kanadan olympialaisissa. Jos tädillä olisi munat jne.... mutta silti. Niin iso merkitys maailman parhaalla kokonaisvaltaisella pelaajalla on.
 
Kehnoa touhua valmennukselta sellainen että haalitaan muutama megastara joukkueeseen ja toivotaan että he yksilösuorittamisella vie joukkueen voittoon.
Jaa jättäisit valmentajana parhaat pelaajat rannalle? Yleensä ne hyvät pelaajat ovat myös hyviä joukkuepelaajia sattuneesta syystä vaikka joitain yksittäisiä poikkeuksia voi olla.
 
Jos ei jo mainittu, niin Leijonien MM-kultajuhlaa Mäntymäen kentältä/Stadioninaukiolta näytetään televisiossa TV 5:llä klo 17:45 alkaen. Sama lähetys tulee mahdollisesti paremmalla laadulla HBO:n kautta, jos on sporttipaketti tilattuna.

Yle TV1 näyttää omaa erikoislähetystään koko ajan.

Kyllä mun mielestä siinä suomi lopulta jäi aika pahasti kanadan tasosta jälkeen. Alku näytti ihan hyvältä.
Lopputulos 4-2 ja "Suomi jäi Kanadan tasosta jälkeen". Ok.

Ihan kiva, mutta mikä on CHL, Memorial Cup, Kitchener Rangers ja Jussi Ahokas ? .. Mutta jee.
Ei liity MM-lätkään, mutta laitetaan silti yleissivistyksen vuoksi:

Jussi Ahokkaan valmentama Kitchener Rangers juhlii Memorial Cupin voittoa.

Ahokkaan, 45, valmentama Rangers voitti turnauksen kaikki ottelunsa. Loppuottelussa kaatui Everett Silvertips maalein 6–2.

Memorial Cup on Kanadan suurten junioriliigojen (CHL) mestarijoukkueiden lopputurnaus, jossa on mukana myös vuosittain vaihtuva kisaisäntä.

Rangers voitti Ontario Hockey Leaguen mestaruuden näytöstyyliin, kun se harjasi pudotuspeleissä 16 voittoa ja hävisi vain kahdesti.

Tarunhohtoista turnausta pidetään yhtenä jääkiekon vaikeimmista voittaa. Se on pelattu vuodesta 1919 lähtien.
---
Vuosi sitten Kitchener hävisi OHL:n konferenssifinaaleissa. Tällä kaudella tuli jättipotti miehistöllä, jossa pelaa 12 NHL-varausta.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tuo lätkän MM vähän kärsinyt siitä ettei siinä ole paremmille maille juuri mitään ongelmaa päästä jatkopelehin alkusarjasta. Jos vertaa vaikka futiksen EM ja MM kisoihin, niin on sieltä kovia pallomaita tipahtanut lohkovaiheessa jo, kun eteneminen niistä on aika raakaa.
No tuo nyt johtuu puhtaasti siitä että joukkueita on vähemmän, ja erityisesti huipppumaita. Viime vuosina Venäjä puuttunut, mutta Sveitsi toisaalta noussut yhdeksi varteenotettavaksi huipuksi tilalle.

Noissa futisturnauksissa alkulohkot pelataan vain neljän joukkueen lohkoissa, ja jos/kun sitä leveyttä ns. kovilla mailla on enemmän, niin onhan se nyt jo ihan tuon rakenteen puolesta todennäköisempää, että jokin "kova maa" saattaa tippua jo alkulohkossa. Jos tämä on nyt siis jotenkin hyvä asia.

Kun tilastoja katsoo, niin kyllä lätkän MM-kisoissakin on hajontaa ketkä pääsee pudotuspeleihin tai varsinkaan 4 parhaan joukkoon. Esimerkkinä kolmena edellisenä vuotena Suomi ei päässyt 4 parhaan joukkoon, vaan putosi jo puolivälierissä.

Mutta tämä koko vertaileva keskustelu futiksen välillä on aika turhaa.
 
Mikael Granlund otti jo kolmannen MM-kultansa,onkohan kaikki jo saavutettu MM-kisojen suhteen..motivaatiota löytyy vielä olympialaisiin NHL-tähtineen ja World Cupiin?? Ja tietysti NHL-ura..
 
Mikael Granlund otti jo kolmannen MM-kultansa,onkohan kaikki jo saavutettu MM-kisojen suhteen..motivaatiota löytyy vielä olympialaisiin NHL-tähtineen ja World Cupiin?? Ja tietysti NHL-ura..
Kertoo paljon myös ajankulusta kun vieläkin koen Granlundin nuoreksi tulokkaaksi. Sehän on jo yks rosterin vanhimmista.
 
Ei siit kauaa ooku puhuttiin ettei Leijonat voita finaaleja..nyt on varmaan eri ääni kellossa!?
Jos aletaan laskemaan eteenpäin Bratislavan ihmeestä 2019, niin IIHF:n alaisuudessa on pelattu 9 arvoturnausta (7 x MM, 2 x olympialaiset), ja Suomi ollut finaalissa noista viidessä ja voittanut neljä. Ei millään toisella maalla, edes Kanadalla, ole tältä ajanjaksolta tuollaista saldoa. Että ehkä sitä traumaa ikuisesta hopeajoukkueesta voidaan tosiaan pikkuhiljaa pyyhkiä historian romukoppaan.

Itse asiassa hyvä kandidaatti ottamaan tuo viitta vastaan löytyy tämän kevään kisojen isäntämaasta. Kolme perättäistä MM-finaalia, ja kolmesti turpaan ilman ainuttakaan nuotan heilahdusta on kyllä todella kyseenalainen saavutus. Edes meillä ei niinä pahimpina hopeanhuuhdontavuosina onnistuttu töpeksimään noin pahoin.
 
Sveitsi olisi tosiaan voinut hyvin voittaa ja pelata paremmin mutta olivat aika laiskoja. Erityisesti toisen erän alun 5v3 tilanteessa kun ei juuri laukauksia maalia kohden vaan kaverille syöttöjä pelkästään.

Mutta 1-0 lopputulos jatkoajalla kertoo sen ettei kumpikaan juurikaan loistanut vaan kyse oli ehkä jo enemmänkin tuurista kiinni kumpi osuu reppuun ensin.
 
Sveitsi olisi tosiaan voinut hyvin voittaa ja pelata paremmin mutta olivat aika laiskoja. Erityisesti toisen erän alun 5v3 tilanteessa kun ei juuri laukauksia maalia kohden vaan kaverille syöttöjä pelkästään.

Mutta 1-0 lopputulos jatkoajalla kertoo sen ettei kumpikaan juurikaan loistanut vaan kyse oli ehkä jo enemmänkin tuurista kiinni kumpi osuu reppuun ensin.
Meinasin sanoo, että eihä se lopputulos nyt kaikkee kerro, mut samaa kyl tilastotki sanoo, mikäli näihin luottaminen on. Yritystä kyl ollu molemmilla.

Näyttökuva 2026-06-01 kello 21.03.52.png



 
Mutta 1-0 lopputulos jatkoajalla kertoo sen ettei kumpikaan juurikaan loistanut vaan kyse oli ehkä jo enemmänkin tuurista kiinni kumpi osuu reppuun ensin.
Nno, jos olisi ollut jatkoajalle mentäessä lukemat 12-12, niin olisiko silloin ollut kyse ehkä jo enemmänkin tuurista kiinni kumpi osuu reppuun ensin? ;-)
 
Kolme perättäistä MM-finaalia, ja kolmesti turpaan ilman ainuttakaan nuotan heilahdusta on kyllä todella kyseenalainen saavutus. Edes meillä ei niinä pahimpina hopeanhuuhdontavuosina onnistuttu töpeksimään noin pahoin.
Mutta lähelle päästiin: 1998&1999 finaaleissa alusta laskettuna 174 min 41 sekuntia putkeen ilman maalia. Sveitsillä täynnä vasta 239 min 36 sek putkeen ilman maalia mm-finaaleissa.
 
Sveitsi olisi tosiaan voinut hyvin voittaa ja pelata paremmin mutta olivat aika laiskoja. Erityisesti toisen erän alun 5v3 tilanteessa kun ei juuri laukauksia maalia kohden vaan kaverille syöttöjä pelkästään.

Mutta 1-0 lopputulos jatkoajalla kertoo sen ettei kumpikaan juurikaan loistanut vaan kyse oli ehkä jo enemmänkin tuurista kiinni kumpi osuu reppuun ensin.
Sveitsi oli ihan liian varovainen etenkin jatkoajalla, heillä oli käytännössä olympiajoukkue ja enemmän huilia. Ihan eri peli oli alkulohkossa, tuomarit koitti hakea vielä finaalissa omaa ratkaisua 5-3 asetelmalla, kun jättivät kiekottoman pelaajan estämisen täysin huomiotta. Ei vaan kasetti pitäny ratkaisevassa pelissä kotikisan painetta, jo kolmas vuosi putkeen finaalissa nollilla ja tänä vuonna muuten turnauksen kaikki muut pelit eri tasolla.
 
Saiko Teräväinen mitalin?
Kävihän tuo finaalin jälkeen jäällä lätkän pokkaamassa, pelipaita päällä ja käsi paketissa. Myös Eemil Erholtz ja Sami Päivärinta ovat virallisesti maailmanmestareita.

Sveitsi oli ihan liian varovainen etenkin jatkoajalla, heillä oli käytännössä olympiajoukkue ja enemmän huilia. Ihan eri peli oli alkulohkossa, tuomarit koitti hakea vielä finaalissa omaa ratkaisua 5-3 asetelmalla, kun jättivät kiekottoman pelaajan estämisen täysin huomiotta.
Vaikka tuomareille sattui musta hetki ensimmäisen erän lopussa, kun vihellyksen jälkeisessä kähinässä meni parit Sveitsin pelaajan sikailut ohi silmien, niin muutenhan peli pysyi ihan kivasti seeprojen kavioissa. Kokonaisjäähyminuutit Sveitsille 10, Suomelle 8. Ja koska siellä oli päällekkäisiä ja toisensa poissulkevia jäähyjä, niin varsinaista ylivoima-aikaa Sveitsi sai ottelussa vain noin 4 ja puoli minuuttia (josta toki täydet kaksi minuuttia 5 vs. 3), kun taas Suomi pääsi kokeilemaan pakkopeliä peräti 8 ja puolen minuutin ajan - eli jäähytasapaino itse asiassa suosi Leijonia.

Siitä samaa mieltä, että jatkoajalla Sveitsi oli suorastaan arka. Taktiikkana näytti olevan virheiden välttäminen viimeiseen asti, ja sen toivominen, että kaveri hölmöilisi jotain, mistä pääsisi rokottamaan. Yksi varsin kuvaava hetki oli, kun olivat pääsemässä käytännössä puhtaaseen 2-1 -hyökkäykseen... paitsi että toinen ristipaidoista päättikin kurvata pitkän vaihdon jäljiltä penkille. Tuli väkisinkin mieleen, että niinköhän siellä kolkutti isosti takaraivossa niin edelliskevään finaalin jatkoaikatappio USA:lle, kuin olympiaturnauksen päättänyt puolivälierätappio Leijonille.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka nämä kisat ei keski-ikäistyneenä (ja paljon muita lajeja kuluttavana) samalla tavalla uppoa niin ei missään nimessä kannata ottaa näitä jonain itsestäänselvyytenä. Suomen juniorituotannosta varmaan nousee jotain lahjakkuuksia mutta kyllähän joskus 20 vuoden päästä voi olla Suomen parhaat ajat ohi ja kaiholla muistetaan aikoja kun kisoissa oli yllättävän usein happy end.

Se oli tavallaan melkein traumatisoivaa kun vielä 00-luvun lopulla Suomella oli näistä yksi kulta ja kuusi hopeaa ja olympialaisista en viitsi edes puhua. Nyt on 2011 lähtien ollut hyvät ajat ja tuo kulta-hopea puoli alkaa olemaan tasapainossa ja joukkueella voittamisen kulttuuria.
Silloin kun itse oli herkimmässä iässä näihin niin Suomen kisat aina päättyi tsekkiläisten juhliin. Ja ei helvetti sentään noita kaksiosaisia 0-0 finaaleja vuosituhannen vaihteesta. Myös tämä '94 turnaus vaikuttaa aika karulta ja taidan muistaa Finaalin ratkaisut mutta sitä edelsi puolivälierien 10-0, välierien 8-0 ja noin. Ilmankos kansa sekosi '95.

edit: tässä kun wikipediaa katselee niin näköjään Suomella ja Ruotsilla on kummallakin 2000-luvulta 4 kultaa, 3 hopeaa. Ruotsilla lisäksi iso läjä pronsseja...
Jotenkin ajatellut että Ruotsilla olisi ollut heikommat ajat tässä mutta toisaalta saatan myös usein lopettaa kisojen seuraamisen siinä kohtaa kun Suomi tippuu :smoke: Ei siellä toki mitään Sundin-tyyppisiä mörköjä enää ole ollut aikoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ketkä oli Suomelta jäällä enimmän aikaa siinä 3 vs 5 alivoimaa? Tuo oli jotenkin käsittämättömän huono suoritus Sveitsiltä koska muistaakseni siinä ei mitään huomattavan hyviä maalipaikkoja ollut muutenkaan vaan suomalaiset otti tilaa haltuun kuin olisi jokin 4vs5 menossa.
 
Se on hieno homma, että tulosta tulee nykyään useammin kuin aikanaan! Nyt kun voitetaan niin pitäähän siitä nauttia. On sitä niin monet pettymykset käyty läpi suomalaisessa jääkiekossa. Veikkaanpa, että nämä asiasta negatiiviseen sävyyn kommentoivat henkilöt on kyllä pelit seurannut js seuraa joka ikiset MM-kisat, mutta jostain ihmeen syystä joillain on tapana elää jatkuvalla kitinällä jostain asiasta!
 
Ehdottomasti pitää nauttia, varsinkin kun ei ole kolmeen vuoteen päästy edes mitalipeleihin.

Mielenkiintoista nähdä, että nouseeko Norja haastajiin tulevaisuudessa, jonnekin Saksan, Latvian ja Slovakian tasolle.
 
Ketkä oli Suomelta jäällä enimmän aikaa siinä 3 vs 5 alivoimaa? Tuo oli jotenkin käsittämättömän huono suoritus Sveitsiltä koska muistaakseni siinä ei mitään huomattavan hyviä maalipaikkoja ollut muutenkaan vaan suomalaiset otti tilaa haltuun kuin olisi jokin 4vs5 menossa.
Määttä, Matinpalo ja Barkov, lopussa Manninen hyppäsi Barkovin paikalle. Barkov varmasti oli se suurin pelote pitkällä mailalla peittämässä syöttösuunnat...
 
Kyllähän kiekkokisoilla on tunteellinen merkitys. Itse uskon, että kiekossa alkaa jyrkkä alamäki pian. Juniori-ikäluokissa kantasuomalaisten määrä nopeasti laskee. Kiekon tulevaisuus riippuisi siitä, että maahanmuuttajat innostuisivat lajista, mitä ei tule tapahtumaan. Voi olla, että 2030 olympiakisat on viimeinen hetki Suomi-kiekolle, jonka jälkeen nopea hiipuminen alkaa.

Kiekko lajina muutenkin isoissa ongelmissa. Perinteisistä maista ainakin Ruotsissa, Kanadassa ja Suomessa kaikissa sama tilanne. Kantikset eläkeiässä ja nuori porukka maista, joissa kiekkoa ei tunneta. Itse uskoisin, että kiekon tulevaisuus on USA:ssa, koska maassa on niin iso väestö ja paljon resursseja jäähalli-infrastruktuuriin. Vaikka kiekko ei suosituin laji USA:ssa ole, niin isosta väestöstä löytyy ylläpitäjiä lajiin.
 
Kyllähän kiekkokisoilla on tunteellinen merkitys. Itse uskon, että kiekossa alkaa jyrkkä alamäki pian. Juniori-ikäluokissa kantasuomalaisten määrä nopeasti laskee. Kiekon tulevaisuus riippuisi siitä, että maahanmuuttajat innostuisivat lajista, mitä ei tule tapahtumaan. Voi olla, että 2030 olympiakisat on viimeinen hetki Suomi-kiekolle, jonka jälkeen nopea hiipuminen alkaa.

Kiekko lajina muutenkin isoissa ongelmissa. Perinteisistä maista ainakin Ruotsissa, Kanadassa ja Suomessa kaikissa sama tilanne. Kantikset eläkeiässä ja nuori porukka maista, joissa kiekkoa ei tunneta. Itse uskoisin, että kiekon tulevaisuus on USA:ssa, koska maassa on niin iso väestö ja paljon resursseja jäähalli-infrastruktuuriin. Vaikka kiekko ei suosituin laji USA:ssa ole, niin isosta väestöstä löytyy ylläpitäjiä lajiin.
Ja sitten piti oikein tähänkin ketjuun saada maahanmuuttokeskustelua mukaan.

Ja mitä tuohon jälkimmäiseen tulee niin ei kyllä ole näkyvissä Ruotsissa tai Kanadassa ongelmia. Ruotsissa oli nyt kisoissa ns nuorennusleikkaus jo alkamassa ja mukana oli jo tulevan kesän 1./2. varaus Ivar Stenberg sekä myös Björck. Ei sulla kuitenkaan mitään ihan faktuaalista faktaa ole että voit tuollaista selittää ettei kanadassa tai ruotsissa ole tulossa uusia tähtiä? Kanadasta nyt heti ensi kesällä varattava McKenna varmaan se suurin nimi.

Ruotsikin vei U18 sekä U20 mm-kullat tänä vuonna ettei siellä nyt ihna huonosti pullat ole uunissa.
 
Ja sitten piti oikein tähänkin ketjuun saada maahanmuuttokeskustelua mukaan.

Ja mitä tuohon jälkimmäiseen tulee niin ei kyllä ole näkyvissä Ruotsissa tai Kanadassa ongelmia. Ruotsissa oli nyt kisoissa ns nuorennusleikkaus jo alkamassa ja mukana oli jo tulevan kesän 1./2. varaus Ivar Stenberg sekä myös Björck. Ei sulla kuitenkaan mitään ihan faktuaalista faktaa ole että voit tuollaista selittää ettei kanadassa tai ruotsissa ole tulossa uusia tähtiä? Kanadasta nyt heti ensi kesällä varattava McKenna varmaan se suurin nimi.

Ruotsikin vei U18 sekä U20 mm-kullat tänä vuonna ettei siellä nyt ihna huonosti pullat ole uunissa.
Mikä maahanmuuttokeskustelu? Eihän viestissäni kritisoitu maahanmuuttoa millään tavalla, vaan ainoastaan kommentoitiin maiden väestöpyramideja. Viestissäni laitetuista asioista keskustellaan paljon jääkiekkopiirien ylätasoilla. Nuori väestö maailmassa on "globaalista etelästä". Jos tuo porukka ei kiinnostu jääkiekosta, niin harrastajamäärät tippuvat nopeasti kuten ne ovat tippuneet Kanadankin juniorisarjoissa paljon.
 
Mikä maahanmuuttokeskustelu? Eihän viestissäni kritisoitu maahanmuuttoa millään tavalla, vaan ainoastaan kommentoitiin maiden väestöpyramideja. Viestissäni laitetuista asioista keskustellaan paljon jääkiekkopiirien ylätasoilla. Nuori väestö maailmassa on "globaalista etelästä". Jos tuo porukka ei kiinnostu jääkiekosta, niin harrastajamäärät tippuvat nopeasti kuten ne ovat tippuneet Kanadankin juniorisarjoissa paljon.
Oli miten oli, ei tuo tähän ketjuun kuulu.
 
Jos aletaan laskemaan eteenpäin Bratislavan ihmeestä 2019, niin IIHF:n alaisuudessa on pelattu 9 arvoturnausta (7 x MM, 2 x olympialaiset), ja Suomi ollut finaalissa noista viidessä ja voittanut neljä. Ei millään toisella maalla, edes Kanadalla, ole tältä ajanjaksolta tuollaista saldoa. Että ehkä sitä traumaa ikuisesta hopeajoukkueesta voidaan tosiaan pikkuhiljaa pyyhkiä historian romukoppaan.

Itse asiassa hyvä kandidaatti ottamaan tuo viitta vastaan löytyy tämän kevään kisojen isäntämaasta. Kolme perättäistä MM-finaalia, ja kolmesti turpaan ilman ainuttakaan nuotan heilahdusta on kyllä todella kyseenalainen saavutus. Edes meillä ei niinä pahimpina hopeanhuuhdontavuosina onnistuttu töpeksimään noin pahoin.

Se ääni on viimeistään nyt siirtynyt jonnekin sveitsiläisiin käkikelloihin. 🏆

Eiköhän Sveitsikin joskus voita??
 
Leijonien seuraava tavoite:Voittaa olympialaiset NHL-pelaajilla ja World Cup (myös parhaat mukana)..
 
Vaikka nämä kisat ei keski-ikäistyneenä (ja paljon muita lajeja kuluttamana) samalla tavalla uppoa niin ei missään nimessä kannata ottaa näitä jonain itsestäänselvyytenä. Suomen juniorituotannosta varmaan nousee jotain lahjakkuuksia mutta kyllähän joskus 20 vuoden päästä voi olla Suomen parhaat ajat ohi ja kaiholla muistetaan aikoja kun kisoissa oli yllättävän usein happy end.

Se oli tavallaan melkein traumatisoivaa kun vielä 00-luvun lopulla Suomella oli näistä yksi kulta ja kuusi hopeaa ja olympialaisista en viitsi edes puhua. Nyt on 2011 lähtien ollut hyvät ajat ja tuo kulta-hopea puoli alkaa olemaan tasapainossa ja joukkueella voittamisen kulttuuria.
Silloin kun itse oli herkimmässä iässä näihin niin Suomen kisat aina päättyi tsekkiläisten juhliin. Ja ei helvetti sentään noita kaksiosaisia 0-0 finaaleja vuosituhannen vaihteesta. Myös tämä '94 turnaus vaikuttaa aika karulta ja taidan muistaa Finaalin ratkaisut mutta sitä edelsi puolivälierien 10-0, välierien 8-0 ja noin. Ilmankos kansa sekosi '95.

edit: tässä kun wikipediaa katselee niin näköjään Suomella ja Ruotsilla on kummallakin 2000-luvulta 4 kultaa, 3 hopeaa. Ruotsilla lisäksi iso läjä pronsseja...
Jotenkin ajatellut että Ruotsilla olisi ollut heikommat ajat tässä mutta toisaalta saatan myös usein lopettaa kisojen seuraamisen siinä kohtaa kun Suomi tippuu :smoke: Ei siellä toki mitään Sundin-tyyppisiä mörköjä enää ole ollut aikoihin.
Vähän samoilla linjoilla, joka vuosi pelattavien MM-kisojen taso ei ole joka vuosi yhtä kova. Ei toisaalta ollut silloinkaan kun Suomi oli aina korkeintaan hopealla. Ei Suomi onnistunut voittamaan finaaleja 15+ vuotta sitten Selänteistä, Koivuista yms huolimatta. Puolustaminen ja hyökkääminen oli eritempoista, siellä oli mm. Ruotsilla ja Kanadalla niitä tiettyjä NHL-pelaajia, jotka sen ajan kiekossa jylläsivät. Ja onhan varusteissakin tapahtunut kehitystä jos kovimmat NHL-maalintekijät ovat 2020-luvulla alkaneet paukuttaa maaleja rannelaukauksilla maila älyttömällä mutkalla. Maalintekijät entistä pienempiä ja kuntotestituloksissa kaukana niistä 2000ish NHL-tähtien tuloksista.

Laji on muuttunut ja se on ehkä sopinut suomalaiseen uuden polven pelityyliin ja onhan nuorista ikäluokista noussut Selänteen ja kumppanien jälkeen valtavasti lahjakkuuksia. Ne veteraanien toistuvat kakkos- ja kolmossijat ovat kasvattaneet uudenlaista kulttuuria ja uudenlaisia pelaajia. Hienosti ovat pärjänneet parilla vuosikymmenellä huolimatta siitä onko aina olleet kovatasoisimmat kisat.
 
Saattaahan se joskus vielä voittaakin, mutta siihen saakka sveitsiläiset käkikellot kukkuvat, että "ei voita, ei voita, ei voita...." 🤣

Suomessa sen sijaan soi nyt "kultakellot".

Voi olla et pärjääminen kotikisoissa nosti paineita..no hyvin meni lopulta,mut kulta jäi taas uupumaan..
 
Voi olla et pärjääminen kotikisoissa nosti paineita..no hyvin meni lopulta,mut kulta jäi taas uupumaan..

Ja voi olla, että se ettei 5-3 ylivoimaa saatu hyödynnettyä, saattoi vähän ns. syödä miestä - ja samalla Leijonat sai siitä sitä kuuluisaa momenttumia.

Eihän se tietenkään mitään ihan puhdasta sattumaa ole, että Sveitsi on ollut nyt jo kolmasti peräkkäin finaalissa - siis edes lopputuloksesta huolimatta.
 
Leijonien seuraava tavoite:Voittaa olympialaiset NHL-pelaajilla ja World Cup (myös parhaat mukana)..
Tämä. MM-kullat alkavat maistumaan puulta, jos niitä tulee joka vuosi (paitsi nuorisolle, jolle jo vuosi on pitkä aika. Vanhemmiten vuodet vierii minuuteissa).

Toisaalta perättäiset mestaruudet olisi hieno lisä tilastoon. Niitä on Ruotsilla, Kanadalla ja Putinistanilla. Tsekillä jopa triplamestaruus (1999, 2000, 2001). Tiedä sitten, jaksoivatko tsekit juhlia 2001 kolmatta peräkkäistä mestaruutta?

Mutta tosiaan, sitä suurinta ei ole saavutettu, eli olympikulta parhaiden pelaajien mukanava ollessa. World Cupin voitto olisi omassa arvoasteikossa MM-kullan ja olympiakullan välissä. 2022 olympiakulta sen sijaan menee minulla MM-kultien kanssa samaan sarjaan. Torinon hopeakin menee edelle.
 
Mutta tosiaan, sitä suurinta ei ole saavutettu, eli olympikulta parhaiden pelaajien mukanava ollessa. World Cupin voitto olisi omassa arvoasteikossa MM-kullan ja olympiakullan välissä. 2022 olympiakulta sen sijaan menee minulla MM-kultien kanssa samaan sarjaan. Torinon hopeakin menee edelle.
Juu, voitto "kaikki parhaat" -turnauksesta suomalaisen jääkiekon meriittilistalta vielä uupuu - tuli se sitten olympialaisista tai World Cupista. Kaikki muu mistä on joskus uskaltanut vain unelmoida onkin saavutettu - olympiakulta, kotikisakulta, ukko kolmen kullan klubissa... (ja kaikki tuo muuten vieläpä samana kautena). Ja nyt on sitten vielä Hannu Jortikka Grand Slamkin. ("Viis mestaruut, hei!")

Onneksi ei sentään olla ainoa "Ison Kuusikon" maa, jolta tuo best-on-best -voitto uupuu - myöskään se toistaiseksi pannassa oleva ei ole sitä saavuttanut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 363
Viestejä
5 248 844
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom