Tasan 5 vuotta sitten 5. lokakuuta 2016 Otavan Uudet Liiketoiminnat Oy ilmoitti uudistavansa sivustojaan sisällöllisesti ja lähtevänsä vahvistamaan Muropaketin asemaa tietotekniikka- ja pelimediana. Käytännössä tämä tarkoitti Muropaketin ja Dome.fi yhdistämistä ja minun osaltani yhteistyön loppumista.
Muropaketti.com- ja Dome.fi-sivustojen julkaisija Otavan Uudet Liiketoiminnat Oy uudistaa sivustojaan sisällöllisesti ja lähtee vahvistamaan Muropaketin asemaa tietotekniikka- ja pelimediana. Muropaketti.com tunnetaan ti…
muropaketti.com
---
Itse olin tuolloin sitoutunut Muropaketin tekemiseen ja mielestäni meillä oli pienellä porukalla tekniikkasisällön tekeminen hyvällä mallilla ja laadukasta niiden raamien sisällä, jotka sisällöntuotantosopimus mahdollisti. Yrittäjänä ja työnantajana pyrkimyksenäni oli kehittää sivustoa ja mainosmyyntiä ja laajentaa sisällöntuotantoa, joka takasi itselleni elinkeinon ja työntekijöille palkan.
Yhteistyön päättyminen ilmoitettiin minulle palaverissa varsin suorasti ja asiallisesti. Sen verran yllätyksenä ilmoitus kuitenkin tuli, että varmistin erikseen että eivät siis halua, että jatkan enää minkäänlaisessa roolissa sivuston parissa. Eivät halunneet. Lisäksi kysyin, että aikovatko kuitenkin jatkaa Muropaketin tekemistä, jolloin kuulin suunnitelmista yhdistää Muropaketti ja Dome. Sovimme, että yhteistyö päättyy vuoden lopulla 31.12.2016 eikä kummallakaan osapuolella ole vaatimuksia toista kohtaan.
Minun kohdallani tämä tarkoitti käytännössä sitä, että yritykseni io-media Oy:n koko liiketoiminta tulisi samalla päättymään sekä yksi täysipäiväinen työntekijä ja kaksi avustajaa täytyisi irtisanoa.
Päätös uuden tietotekniikkasivuston perustamisesta syntyi käytännössä välittömästi. Tällä kertaa työntekijänä ollutta Juhaa pyysin tasavertaiseksi yhtiökumppaniksi sillä 13 vuotta yksin yritystä eteenpäin puskeneena se eikä päämäärätön kasvun tavoittelu enää kiinnostanut. Tavoitteeksi asetettiin, että tietotekniikkasivustoa pystyttäisiin tekemään omilla ehdoilla, palkat saataisiin maksettua ja toiminta olisi taloudellisesti kannattavaa.
5 vuotta myöhemmin:
- io-tech.fi-sivustolla vierailee kuukausittain yli 300 000 uniikkia kävijää ja sivulatauksia kertyy yli 10 miljoonaa
- TechBBS-keskustelufoorumille on rekisteröitynyt yli 50 000 jäsentä ja päivittäin viestejä kirjoitetaan noin 5000-8000 kpl
- io-techin Youtube-kanavalla on yli 70 000 tilaajaa, videoita on katseltu yli 10 miljoonaa kertaa ja kyseessä on Pohjoismaiden suurin tekniikkamedia Youtubessa
- S&J Media Oy:n liikevaihto on viiden vuoden jälkeen vajaa 0,5 miljoonaa euroa, liiketoiminta on kannattavaa, työntekijöitä on 5 kappaletta ja tekeminen vakaalla pohjalla.
Kiitos teille kaikille, että olemme saaneet toteuttaa unelmaamme ja tuottaa suomenkielistä tekniikkasisältöä ja luotua tekniikka-aiheisen keskustelufoorumin ja yhteisön suomalaisille aiheesta kiinnostuneille.