DIY Jäähdyttimen reiäin tinaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja StaCus
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
170
Joku aika sitten siirryin vesillä leikkimään kymmenen vuoden tauon jälkeen. Tietenkään kaikki ei mennyt niin piti ja tein jäähdyttimeen reiän liian pitkällä ruuvilla. Yritin yuotubesta katsellä löytyykö hyviä vinkkejä korjaamiseen.
Lähinnä kaikki videot viittaas auton jäähdyttimeen. Minulla on alphacoolin XT45 radi missä reikä. Reikä ei siinäänsä ole kovin iso ja kolvi pytyy kädessä. Mietin vain, minkälainen tina tuohon käy? ihan tavallinen elektroniikka tina vai jokin erilainan. Esim jossa on fluxia?
 
Eikai sillä tinalla niinkään ole vaikutusta, paitsi fluksia haluat. Taitaa tosin järjestään noissa "perustinoissa" jotain juoksutetta olla, halvemmissa vähemmän ja huonompaa. Vähän epäilyttää saatko kolvilla tinaa tarttumaan riittävän hyvin, mutta eihän siinä kokeilemalla mitään häviä. Kaasulla onnistuu viimeistään, mutta se on radin ulkonäön kannalta vähän ikävämpää hommaa.
 
kaikissa juotostinoissa on fluksia mukana, riippuu käyttötarkoituksesta riittääkö se.

itse epäilen että jopa pikaliima toimii tässä tapauksessa paremmin, tinakun ei oikein hakeudu kuin toiseen tinaan taikka kupariin.

eisk noi radit oo jotain alumiinisekoituksia?
 
kaikissa juotostinoissa on fluksia mukana, riippuu käyttötarkoituksesta riittääkö se.

itse epäilen että jopa pikaliima toimii tässä tapauksessa paremmin, tinakun ei oikein hakeudu kuin toiseen tinaan taikka kupariin.

eisk noi radit oo jotain alumiinisekoituksia?

Eiköhän tuo ihan kupari radi ole joten toivoa juottamisen kanssa on.

Edit. En tosiaan ihan halvimman tinan kanssa lähtisi yrittämään ellei erillistä fluksia ole. Lottoisin kuitenkin että mikä tahansa laadukkaampi tina, missä on useampi ydin juoksutetta kelpaa tuohon. Kunhan saat sen riittävän lämpimäksi.
 
Kuparissakin tina mielellään kiertää reiän ellei laita hillittömästi.
Reiän koosta riippuen sen voi tukkia pellinpalalla tai langalla, muuten voi käydä niin että tinaa valuu liikaa sisälle...

Normaali tina käy mutta tuon tyyppisissä olisi hyvä olla vähän isompi kolvi tai saa lämmittää koko päivän. Tahnaa tai fluksia kuten jo yllä mainittiin, ilman ei kannata yrittää.
 
Oman kokemuksen mukaan elektroniikkatina ei tuohon hommaan käy, vaan siihen tarvitaan metallityötina. Jonkun verran olen tuolla tinaillut ihan "mustaa rautaa" ja hyvin on onnistunut pikku kaasu tohon ja kolvinkin kanssa. Kuparia tosin ei ole ollut tarve juottaa. Jos löytyy jotain romuja joihin harjoitella/kokeilla, niin aina parempi.
Joka tapauksessa kannattaa kokeilla.
 

Liitteet

  • IMG_20200422_073354.jpg
    IMG_20200422_073354.jpg
    1,2 MB · Luettu: 49
Ehkäpä kaasulla ja laittamalla pätkän tinaimusukkaa siihen reiän päälle niin ei kierrä sitä. Toki siistihän siitä ei tule :( Mutta haittaako se jos kerran jää tuulettimen taakse piiloon...
 
Oman kokemuksen mukaan elektroniikkatina ei tuohon hommaan käy, vaan siihen tarvitaan metallityötina. Jonkun verran olen tuolla tinaillut ihan "mustaa rautaa" ja hyvin on onnistunut pikku kaasu tohon ja kolvinkin kanssa. Kuparia tosin ei ole ollut tarve juottaa. Jos löytyy jotain romuja joihin harjoitella/kokeilla, niin aina parempi.
Joka tapauksessa kannattaa kokeilla.

Kiitos vinkistä. Pitää tuota hommata. Löytyy weberin kolvi, jonka saa kyllä kuumaksi. Tiiä sitten riittääkö. Onneksi reiät ei ole kovin isoja. Tippasemalla tulee vettä kun looppi oli paikoillaan.
Reiät sain aikaiseksi, kun XT45:ssa on voi letkuliittimet laittaa moneen kohtaan ja korkit ovat 2-3mm korkeampia kuin itse radi. Laitoin 3mm kumin palasia korokkeeksi radin päälle, joka tulee katon säleikköä vasten ja käytin tässä sitten pidempia ruuveja, että yltävät varmasti. En sitten ottanut huomioon, että kun tarpeeksi kiristää, kumi ja kotelon metalli taipuu.
 
Kupariin, ohueen peltiin (esim ohennin/öljy peltikannut) ja teräslankaan ainakin vanha lyijyllinen elektroniikkatina on sopinut ihan hyvin. Taitaa olla sama suhde kuin tuossa metallityötinassa ja eri juoksute/tahna sisällä.
Isommissa töissä vanha perinteinen juotostahna on myös toiminut hyvin.

Ainakin polttoaineet on pysyneet tankissa ja laskutelineet yms kasassa, vanhimmat on jo luokkaa 30v ja edelleen kunnossa. Juotosten vuoksi mikään ei vielä ole hajonnut.
 
Epäilen että on aika vaikea saada tinattu tuo radi kun käyttävät aika ohkaista materiaalia ja kun tinaa pitää saada värit poist että saa puhtaan pinnan ja tarttuu kunnolla.
Tietysti ei ole mitään hävittävää ja suosittelen melkein tuollaista pientä kaasukäyttöistä kolvia niin saa lämpötilan nopeasti ylös.
Varman joutuu jokunen jääähy rivasto muokkamaan että pääsee reikään käsiksi mutta Alphacool jäähyt on täys kupariset niin pitäisi onnistua.
 
Epäilen että on aika vaikea saada tinattu tuo radi kun käyttävät aika ohkaista materiaalia ja kun tinaa pitää saada värit poist että saa puhtaan pinnan ja tarttuu kunnolla.
Tietysti ei ole mitään hävittävää ja suosittelen melkein tuollaista pientä kaasukäyttöistä kolvia niin saa lämpötilan nopeasti ylös.
Varman joutuu jokunen jääähy rivasto muokkamaan että pääsee reikään käsiksi mutta Alphacool jäähyt on täys kupariset niin pitäisi onnistua.
Kaikki on auki tähän projetkiin. Otan tässä viimeistään vkl aikana kuvia tapauksesta niin päästään kyseenalaistamaan mitä pitää tehdä :)
 
Pieni tippa epoksiliimaa, kunnolla puhdistetulle pinnalle, vois olla ehkä helppo ratkaisu myös ja luulis pitävän. Jos ei siis juotoshommelit luonnistukaan.
 
Liimailut kannattaa unohtaa kyllä, ihan pelleilyä.

Pinta puhtaaksi jos reikä ei ole iso, vaan sellainen repeämä pitäisi kyllä korjaaminen olla aika iisibiisi.
Itse tinaaminen ei kyllä ihan perus wellerillä onnistu. Ei saa lämpimäksi radia.
Ite korjasin yhden monsterin lämmittämällä koko radin ensin uunissa muistaakseni 120c ja sen jälkeen sai kuumailmapuhaltimella hoidettua homman.

Radista oli päädystä yksi kierre korkannut irti ja pelkällä kuumailmapuhaltimella ei tahtonut saada lämpöa tarpeeksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 574
Viestejä
4 540 662
Jäsenet
74 824
Uusin jäsen
Rustyratt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom