Yritin kysellä asiasta tuolla LVI-langassa, mutta tehdään nyt ihan oma aiheensa, kun oletettavasti voi säiden kylmetessä montaa muutakin asia alkaa pohdituttamaan. Eli varmaan kaikissa nykyaikaisissa IV-koneissa on jonkinlainen mekanimi kennon jäätymiseneston varalta. Yleensä koneessa käytetään joko tuloilman lämmitykseen tähtäävää etuvastusta (kuluttaa tietysti energiaa) ja/tai tulopuhalluksen pienentämistä (heikentää ilmanvaihtoa ja luo hetkellisesti suuren alipaineen). Tarkoitushan on sinällään hyvä, mutta ongelmaksi asia muodostuu, jos tämä aktivoituu vähän väliä eli sanotaan, että "kone pätkii". Meillä on nyt jo noin 5-10 asteen pakkasilla käynyt niin, että kone alkaa sulatella itseään tämän tästä, mikä näkyy siinä, että kone käy normaalisti esim. 8 minuuttia ja sulattelee tämän jälkeen itseään puhallus minimiteholla pari minuuttia ja sitten sykli uusiksi. Näin siis käy, jos etuvastus on asetettu kytkeytymään vasta vaikka -20 asteessa, minkä voisi luulla olevan sellainen pakkanen, missä sitä pitäisi oikeasti jo tarvita. Jos pudotan asetuksen niin, että se kytkeytyy vaikka 5 asteessa, ei tuota pätkimistä esiinny eli sen etuvastuksen aikaansaama tuloilman lämmitys saa aikaan sen, että kenno ei huurru saati jäädy.
Kysymys kuuluu, että käyttäytyykö muiden koneet samalla tavoin? Onko todella niin, että etuvastusta pitää käryyttää jo pikkupakkasilla? Millaiset asetukset teillä on tuon etuvastuksen kytkeytymiselle ja käytättekö jälkilämmitystä? Itseäni ei tässä edes ensisijaisesti sähkönkulutus harmita, vaan lähinnä pelottaa, että jos kone käy väärin, niin syntyykö kosteusvaurioita tai muita ongelmia. Koneen manuaalissa näitä avataan lähes olemattomasti, eikä nyt kehtaisi ihan heti kättelyssä huoltoliikettäkään soittaa paikalle, kun siitä varmasti äkkiä tulee kysymyksille hintaa parisataa euroa.
Kysymys kuuluu, että käyttäytyykö muiden koneet samalla tavoin? Onko todella niin, että etuvastusta pitää käryyttää jo pikkupakkasilla? Millaiset asetukset teillä on tuon etuvastuksen kytkeytymiselle ja käytättekö jälkilämmitystä? Itseäni ei tässä edes ensisijaisesti sähkönkulutus harmita, vaan lähinnä pelottaa, että jos kone käy väärin, niin syntyykö kosteusvaurioita tai muita ongelmia. Koneen manuaalissa näitä avataan lähes olemattomasti, eikä nyt kehtaisi ihan heti kättelyssä huoltoliikettäkään soittaa paikalle, kun siitä varmasti äkkiä tulee kysymyksille hintaa parisataa euroa.
Viimeksi muokattu: