IV-koneen jäätymiseneston ongelmat

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 687
Yritin kysellä asiasta tuolla LVI-langassa, mutta tehdään nyt ihan oma aiheensa, kun oletettavasti voi säiden kylmetessä montaa muutakin asia alkaa pohdituttamaan. Eli varmaan kaikissa nykyaikaisissa IV-koneissa on jonkinlainen mekanimi kennon jäätymiseneston varalta. Yleensä koneessa käytetään joko tuloilman lämmitykseen tähtäävää etuvastusta (kuluttaa tietysti energiaa) ja/tai tulopuhalluksen pienentämistä (heikentää ilmanvaihtoa ja luo hetkellisesti suuren alipaineen). Tarkoitushan on sinällään hyvä, mutta ongelmaksi asia muodostuu, jos tämä aktivoituu vähän väliä eli sanotaan, että "kone pätkii". Meillä on nyt jo noin 5-10 asteen pakkasilla käynyt niin, että kone alkaa sulatella itseään tämän tästä, mikä näkyy siinä, että kone käy normaalisti esim. 8 minuuttia ja sulattelee tämän jälkeen itseään puhallus minimiteholla pari minuuttia ja sitten sykli uusiksi. Näin siis käy, jos etuvastus on asetettu kytkeytymään vasta vaikka -20 asteessa, minkä voisi luulla olevan sellainen pakkanen, missä sitä pitäisi oikeasti jo tarvita. Jos pudotan asetuksen niin, että se kytkeytyy vaikka 5 asteessa, ei tuota pätkimistä esiinny eli sen etuvastuksen aikaansaama tuloilman lämmitys saa aikaan sen, että kenno ei huurru saati jäädy.

Kysymys kuuluu, että käyttäytyykö muiden koneet samalla tavoin? Onko todella niin, että etuvastusta pitää käryyttää jo pikkupakkasilla? Millaiset asetukset teillä on tuon etuvastuksen kytkeytymiselle ja käytättekö jälkilämmitystä? Itseäni ei tässä edes ensisijaisesti sähkönkulutus harmita, vaan lähinnä pelottaa, että jos kone käy väärin, niin syntyykö kosteusvaurioita tai muita ongelmia. Koneen manuaalissa näitä avataan lähes olemattomasti, eikä nyt kehtaisi ihan heti kättelyssä huoltoliikettäkään soittaa paikalle, kun siitä varmasti äkkiä tulee kysymyksille hintaa parisataa euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli et tiedä missä asetuksessa tuon pitäisi olla niin soita joko laitteen valmistajalle tai huoltajalle. Huoltokäynti saattaa maksaa pari satasta mutta kosteuden tiivistyminen ilmahormiin ja veden valuminen sieltä rakenteisiin on kallista korjata.
Mitä olettaisit että tapahtuu kostealle sisäilmalle -20 asteessa? Vinkkinä kurkkaa pakastimeen miten paljon siellä on kuuraa ja jäätä..
En ole lvi asentaja mutta eikös huurtumista tapahdu heti kun lämpötila menee pakkaselle. Ei tarvi edes pakkasta että ilmankosteus tiivistyy sopivalle pinnalle nesteeksi ja sitä et halua tapahtuvan talon rakenteissa. Kosteuden tiivistyminen riippuu ilmankosteudesta sekä pinnan ja ilmamassojen lämpötilaeroista.

Aiemman asuntoni iv koneessa jälkilämmitystä käytettiin että ilma saatiin lämmitettyä +13-17c lämpötilaan kosteuden tiivistymisen ehkäisemiseksi. Tuolla perusteella arvaisin että esilämmitystä pitäisi käyttää jonnekin +5c asti mutta tosiaan en näistä paljon tiedä.
 
Yritin kysellä asiasta tuolla LVI-langassa, mutta tehdään nyt ihan oma aiheensa, kun oletettavasti voi säiden kylmetessä montaa muutakin asia alkaa pohdituttamaan. Eli varmaan kaikissa nykyaikaisissa IV-koneissa on jonkinlainen mekanimi kennon jäätymiseneston varalta. Yleensä koneessa käytetään joko tuloilman lämmitykseen tähtäävää etuvastusta (kuluttaa tietysti energiaa) ja/tai tulopuhalluksen pienentämistä (heikentää ilmanvaihtoa ja luo hetkellisesti suuren alipaineen). Tarkoitushan on sinällään hyvä, mutta ongelmaksi asia muodostuu, jos tämä aktivoituu vähän väliä eli sanotaan, että "kone pätkii". Meillä on nyt jo noin 5-10 asteen pakkasilla käynyt niin, että kone alkaa sulatella itseään tämän tästä, mikä näkyy siinä, että kone käy normaalisti esim. 8 minuuttia ja sulattelee tämän jälkeen itseään puhallus minimiteholla pari minuuttia ja sitten sykli uusiksi. Näin siis käy, jos etuvastus on asetettu kytkeytymään vasta vaikka -20 asteessa, minkä voisi luulla olevan sellainen pakkanen, missä sitä pitäisi oikeasti jo tarvita. Jos pudotan asetuksen niin, että se kytkeytyy vaikka 5 asteessa, ei tuota pätkimistä esiinny eli sen etuvastuksen aikaansaama tuloilman lämmitys saa aikaan sen, että kenno ei huurru saati jäädy.

Kysymys kuuluu, että käyttäytyykö muiden koneet samalla tavoin? Onko todella niin, että etuvastusta pitää käryyttää jo pikkupakkasilla? Millaiset asetukset teillä on tuon etuvastuksen kytkeytymiselle ja käytättekö jälkilämmitystä? Itseäni ei tässä edes ensisijaisesti sähkönkulutus harmita, vaan lähinnä pelottaa, että jos kone käy väärin, niin syntyykö kosteusvaurioita tai muita ongelmia. Koneen manuaalissa näitä avataan lähes olemattomasti, eikä nyt kehtaisi ihan heti kättelyssä huoltoliikettäkään soittaa paikalle, kun siitä varmasti äkkiä tulee kysymyksille hintaa parisataa euroa.
Tänä syksynä alkoi oma ilmanvaihto poikkeuksellisesti pätkimään ensi pakkasten tullessa, niin syyllinen oli rikkoutunut poistoilmapuhaltimen kondensaattori. Poistoilmapuhallin oli siis jossain välissä pysähtynyt, enkä ollut sitä edes äänestä huomannut, kun tuloilmapuhallin hurisi normaalisti.
Tarkista siis, että molemmat puhaltimet pyörivät normaalisti ja lämmin ilma pääsee virtaamaan kennon läpi.
 
Kysymys kuuluu, että käyttäytyykö muiden koneet samalla tavoin? Onko todella niin, että etuvastusta pitää käryyttää jo pikkupakkasilla?

Itsellä kokemuksia vanhemmasta Ilton koneesta, ja se käyttäytyy juuri noin. Pätkiminen alkaa jo pikkupakkasilla, ja pahenee koko ajan mitä kylmempää tulee.
Ole onnellinen, että koneestasi kuitenkin löytyy etuvastus. Tuossa iltossa pelkkä jälkilämmitys, eli kovemmilla pakkasilla tulee älytön alipaine eikä ilma vaihdu kunnolla.
Pystyisiköhän etuvastuksen asentamaan jälkikäteen? Itselle on ihan sama vaikka sähköä kuluisi vähän enemmän, koska jotenkin arvostaisin sitä, että ilmanvaihtokone vaihtaisi ilmaa.
 
Mikäli et tiedä missä asetuksessa tuon pitäisi olla niin soita joko laitteen valmistajalle tai huoltajalle. Huoltokäynti saattaa maksaa pari satasta mutta kosteuden tiivistyminen ilmahormiin ja veden valuminen sieltä rakenteisiin on kallista korjata.
Mitä olettaisit että tapahtuu kostealle sisäilmalle -20 asteessa? Vinkkinä kurkkaa pakastimeen miten paljon siellä on kuuraa ja jäätä..
En ole lvi asentaja mutta eikös huurtumista tapahdu heti kun lämpötila menee pakkaselle. Ei tarvi edes pakkasta että ilmankosteus tiivistyy sopivalle pinnalle nesteeksi ja sitä et halua tapahtuvan talon rakenteissa. Kosteuden tiivistyminen riippuu ilmankosteudesta sekä pinnan ja ilmamassojen lämpötilaeroista.

Aiemman asuntoni iv koneessa jälkilämmitystä käytettiin että ilma saatiin lämmitettyä +13-17c lämpötilaan kosteuden tiivistymisen ehkäisemiseksi. Tuolla perusteella arvaisin että esilämmitystä pitäisi käyttää jonnekin +5c asti mutta tosiaan en näistä paljon tiedä.

Nyt en oikein ymmärrä, että miten tämä koneen pätkiminen suoraan tuollaiseen tilanteeseen johtaisi. Kaikesta huolimatta huoneisiin tuntuu tulevan sen lämmintä ilmaa, kuten halutaankin (noin 18 c) ja kanavat on eristetty. Tuntuisi, että ei esilämmitystä sentään plussan puolella pitäisi ikinä käyttää (taitaa säätöasteikkokin alkaa vasta 0:sta). Ja siis kyllä, en juuri pätkimisestä yllätttyisi, jos sitä tapahtuisi esim. suihkun tai saunomisen jälkeen, mutta eilen ei ollut talossa kummoistakaan kosteusrasitusta (yksi ihminen teki tietokoneella töitä) ja silti pätki koko ajan.

Tänä syksynä alkoi oma ilmanvaihto poikkeuksellisesti pätkimään ensi pakkasten tullessa, niin syyllinen oli rikkoutunut poistoilmapuhaltimen kondensaattori. Poistoilmapuhallin oli siis jossain välissä pysähtynyt, enkä ollut sitä edes äänestä huomannut, kun tuloilmapuhallin hurisi normaalisti.
Tarkista siis, että molemmat puhaltimet pyörivät normaalisti ja lämmin ilma pääsee virtaamaan kennon läpi.
Tuon voisi tarkistaa. Tarkoitatko siis, että pitää varmistaa, että veto toimii myös huoneista koneelle päin eikä pelkästään koneelta huoneisiin? Jos pelkästään näin, niin tuo on 100 % varmasti kunnossa.

Itsellä kokemuksia vanhemmasta Ilton koneesta, ja se käyttäytyy juuri noin. Pätkiminen alkaa jo pikkupakkasilla, ja pahenee koko ajan mitä kylmempää tulee.
Ole onnellinen, että koneestasi kuitenkin löytyy etuvastus. Tuossa iltossa pelkkä jälkilämmitys, eli kovemmilla pakkasilla tulee älytön alipaine eikä ilma vaihdu kunnolla.
Pystyisiköhän etuvastuksen asentamaan jälkikäteen? Itselle on ihan sama vaikka sähköä kuluisi vähän enemmän, koska jotenkin arvostaisin sitä, että ilmanvaihtokone vaihtaisi ilmaa.

Tämä kone on noin 11 vuotta vanha Swegon Casa. Sitähän tässä tosiaan toivoisi, että ilma vaihtuisi kunnolla ja esimerkiksi takkaakin voisi pakkasilla polttaa (sehän on ikävää, jos kone pätkii).
 
Sama kone täälläkin. Muutin vähän anturin paikkaa ettei ala niin helposti pätkimään. Kenno ei kuitenkaan ole oikeasti jäätymässä vielä.
Sulatus ja se pätkiminen alkaa kun kahden anturin erotus on jokin tietty. En nyt ulkoa muista mitkä ne anturit olikaan.. mielummin sulattelee vaikka itse sitä kennoa kun olla koko ajan alipaineessa, ei edes takkaa voi polttaa..
 
Nyt en oikein ymmärrä, että miten tämä koneen pätkiminen suoraan tuollaiseen tilanteeseen johtaisi. Kaikesta huolimatta huoneisiin tuntuu tulevan sen lämmintä ilmaa, kuten halutaankin (noin 18 c) ja kanavat on eristetty. Tuntuisi, että ei esilämmitystä sentään plussan puolella pitäisi ikinä käyttää (taitaa säätöasteikkokin alkaa vasta 0:sta). Ja siis kyllä, en juuri pätkimisestä yllätttyisi, jos sitä tapahtuisi esim. suihkun tai saunomisen jälkeen, mutta eilen ei ollut talossa kummoistakaan kosteusrasitusta (yksi ihminen teki tietokoneella töitä) ja silti pätki koko ajan.


Tuon voisi tarkistaa. Tarkoitatko siis, että pitää varmistaa, että veto toimii myös huoneista koneelle päin eikä pelkästään koneelta huoneisiin? Jos pelkästään näin, niin tuo on 100 % varmasti kunnossa.



Tämä kone on noin 11 vuotta vanha Swegon Casa. Sitähän tässä tosiaan toivoisi, että ilma vaihtuisi kunnolla ja esimerkiksi takkaakin voisi pakkasilla polttaa (sehän on ikävää, jos kone pätkii).
Onko teillä tuossa koneessa jäätymisen/ huurtumisenestossa valokenno-ohjaus mahdollisuutta vai pelkkä lämpötilaohjaus? Jos valokenno-ohjaus löytyy ja se on käytössä tarkista että valokenno kunnossa.
 
Tarkoitatko siis, että pitää varmistaa, että veto toimii myös huoneista koneelle päin eikä pelkästään koneelta huoneisiin? Jos pelkästään näin, niin tuo on 100 % varmasti kunnossa.
Kun poistoilmapuhallin ei toimi, niin huoneisiin tulee kyllä normaalisti ilmaa tuloilmapuhaltimen työntämänä ja jotain kautta se poiskin aina pääsee. Jos tätä huoneissa lämmennyttä ilmaa ei kuitenkaan aktiivisesti vedetä ilmastointikoneen lämmönvaihtimen läpi, niin se kenno voi jäätyä.
Katso siis, että molemmat puhaltimet pyörivät. Seuraavaksi tarkista, että talon poistoilmaventtiileissä on imua (tiivis putkisto) ja että se jäteilma pääsee myös poistumaan ilmanvaihtokoneelta eteenpäin ulos talosta (ampiaispesä tms syy, joka tukkisi poistoputken)
 
Sama kone täälläkin. Muutin vähän anturin paikkaa ettei ala niin helposti pätkimään. Kenno ei kuitenkaan ole oikeasti jäätymässä vielä.
Sulatus ja se pätkiminen alkaa kun kahden anturin erotus on jokin tietty. En nyt ulkoa muista mitkä ne anturit olikaan.. mielummin sulattelee vaikka itse sitä kennoa kun olla koko ajan alipaineessa, ei edes takkaa voi polttaa..
Siis tämä W130 kone sullakin? Mitä netistä jotain kommentteja lueskelin, niin vissiin tosiaan aika yleistä tällainen toiminta. Tuosta anturihommastahan tässä todennäköisesti on kyse. Itse en kyllä tuohon uskalla ryhtyä, joten kai se joku huoltomies pitäisi paikalle soittaa.

Onko teillä tuossa koneessa jäätymisen/ huurtumisenestossa valokenno-ohjaus mahdollisuutta vai pelkkä lämpötilaohjaus? Jos valokenno-ohjaus löytyy ja se on käytössä tarkista että valokenno kunnossa.

Täytyy sanoa, että en tiedä, enkä kyllä oikein tarkastamistakaan hallitse asian suhteen. Sehän näissä on ongelmana, että manuaalissa voidaan luetella vaikka mitä ja osa on lisävarusteita tms.

Kun poistoilmapuhallin ei toimi, niin huoneisiin tulee kyllä normaalisti ilmaa tuloilmapuhaltimen työntämänä ja jotain kautta se poiskin aina pääsee. Jos tätä huoneissa lämmennyttä ilmaa ei kuitenkaan aktiivisesti vedetä ilmastointikoneen lämmönvaihtimen läpi, niin se kenno voi jäätyä.
Katso siis, että molemmat puhaltimet pyörivät. Seuraavaksi tarkista, että talon poistoilmaventtiileissä on imua (tiivis putkisto) ja että se jäteilma pääsee myös poistumaan ilmanvaihtokoneelta eteenpäin ulos talosta (ampiaispesä tms syy, joka tukkisi poistoputken)

Mitenkäs nuo puhaltimet voi käytännössä tarkastaa, kun jos koneesta avaa luukun, niin sehän pysähtyy sillä sekunnilla? Poistoventtiileissä on imua. Sen voi jo ihan simppelillä A4 testillä todeta.
 
Siis tämä W130 kone sullakin? Mitä netistä jotain kommentteja lueskelin, niin vissiin tosiaan aika yleistä tällainen toiminta. Tuosta anturihommastahan tässä todennäköisesti on kyse. Itse en kyllä tuohon uskalla ryhtyä, joten kai se joku huoltomies pitäisi paikalle soittaa.



Täytyy sanoa, että en tiedä, enkä kyllä oikein tarkastamistakaan hallitse asian suhteen. Sehän näissä on ongelmana, että manuaalissa voidaan luetella vaikka mitä ja osa on lisävarusteita tms.



Mitenkäs nuo puhaltimet voi käytännössä tarkastaa, kun jos koneesta avaa luukun, niin sehän pysähtyy sillä sekunnilla? Poistoventtiileissä on imua. Sen voi jo ihan simppelillä A4 testillä todeta.
Osassa koneista on tosiaan joku mikrokytkin siinä kannessa, mutta eiköhän sen saa ohitettua testin ajaksi. Jos kuitenkin imu on huoneissa kunnossa, niin tuskin vika on tuossa puhaltimessa. Helppohan se on kuitenkin samalla tarkistaa, kun nähtävästi joudut sitä luukkua vielä aukomaan...
Lisään tähän loppuun vielä yleisesti muistutuksen, että näin syksyllä on ihan hyvä aika vaihtaa myös uudet suodattimet pölyisen kesän jäljiltä.
 
Juu suodattimet on vaihdettu ja itse asiassa ei ole pitkä aika, kun koko kanavistoon teetettiin puhdistus ja säätö. Olettaisin sen perusteella, että nämä itse putkiin liittyvät ongelmat (tukokset ym.) olisi poissuljettu.
 
Kysymys kuuluu, että käyttäytyykö muiden koneet samalla tavoin? Onko todella niin, että etuvastusta pitää käryyttää jo pikkupakkasilla? Millaiset asetukset teillä on tuon etuvastuksen kytkeytymiselle ja käytättekö jälkilämmitystä? Itseäni ei tässä edes ensisijaisesti sähkönkulutus harmita, vaan lähinnä pelottaa, että jos kone käy väärin, niin syntyykö kosteusvaurioita tai muita ongelmia. Koneen manuaalissa näitä avataan lähes olemattomasti, eikä nyt kehtaisi ihan heti kättelyssä huoltoliikettäkään soittaa paikalle, kun siitä varmasti äkkiä tulee kysymyksille hintaa parisataa euroa.
Mallikohtaista, tai siis millainen tekniikka , toteutus.

Sekin vaikuttaa kuinka paljon vettä poispuhallettavassa sisäilmassa on.

Mutta maalikkona pakkasella esilämmitys ei kuullosta huonolta, ja ei se välttämättä hukkaa heitetty rahaa ole, jos joka tapauksessa joudut tuloilmaa lämittää.

Edit:
Ilmeisesti ei mikään vanhus, vaan 2010 luvun kone. Jossa hyötysuhde voi olla ok, eli se poistoilma viilenee kunnolla. Tuon ikäisestä saattaa nähdä lämpötiloja, lisäksi olla asetuksia miten toimitaan (jos ei mittausta, niin voihan sinne tunkea mittarin (johdon, tai langattoma), jos saa ilman riskiä).

Jos pienellä pakkasella saa poistoilman pakkaselle, niin se kai kuvaa hyvää hyötysuhdetta, jos ilmamäärät oikein.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 123
Viestejä
4 502 734
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom