Itse tehdyn jääkaappitason lujuuskestävyys?

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 068
Päkersin tuossa pari kk sitten jenkkikaapille asennustason torniasennusta varten ja alle tuli pakkanen. Luulin tehneeni ylilujan, hyvinkin pari täyden kaapin painoa kestävän, mutta nyt kun olen tuota levyn taipumista seurannut, niin huoleni on kasvanut, jopa siihen pisteeseen, että eilen yöunien turvaamiseksi päätin alkaa keventelemään kaapin sisältöä pois. Valmiina hetken aikaa heijailin tuon päällä 85 kilon painollani ongelmitta, mutta tuo rakenteellinen taipuminen alkaa pikkuisen stressaamaan, mikä näkyy esim. siinä, että nuo kuumaliimakiinnitteiset 2mm alumiinilistat ovat päsähtäneet irti, pohjan tukilautoja tukevat kulmaraudat selvästi jo taipuneet lautojen mukana. Kaapin tyhjäpaino oli speksien mukaan muistaakseni 45kg ja arvioisin, että paino sisällä vaihtelee noin 20-40 kg välillä.

Ulkopuolista arviota tästä, onko stressiin syytä? Asennuksen pettäessä kaappi pahimmassa tapauksessa tippuu nelisen metriä lasin läpi alakertaan, joten tässä pitäis mielellään olla tosi eikä melko varma, että kestää.

Asennuskuvat:

Ja kuvat nyt parin kk jälkeen. Kevensin painoa kaapista eilen illalla noin 7 kiloa, joten voilla, että taipuminen hienon hienokseltaan palautunut - en tiedä voiko näkyä kuvissa vai onko vain kuvitelmaa:
 
Päkersin tuossa pari kk sitten jenkkikaapille asennustason torniasennusta varten ja alle tuli pakkanen. Luulin tehneeni ylilujan, hyvinkin pari täyden kaapin painoa kestävän, mutta nyt kun olen tuota levyn taipumista seurannut, niin huoleni on kasvanut, jopa siihen pisteeseen, että eilen yöunien turvaamiseksi päätin alkaa keventelemään kaapin sisältöä pois. Valmiina hetken aikaa heijailin tuon päällä 85 kilon painollani ongelmitta, mutta tuo rakenteellinen taipuminen alkaa pikkuisen stressaamaan, mikä näkyy esim. siinä, että nuo kuumaliimakiinnitteiset 2mm alumiinilistat ovat päsähtäneet irti, pohjan tukilautoja tukevat kulmaraudat selvästi jo taipuneet lautojen mukana. Kaapin tyhjäpaino oli speksien mukaan muistaakseni 45kg ja arvioisin, että paino sisällä vaihtelee noin 20-40 kg välillä.

Ulkopuolista arviota tästä, onko stressiin syytä? Asennuksen pettäessä kaappi pahimmassa tapauksessa tippuu nelisen metriä lasin läpi alakertaan, joten tässä pitäis mielellään olla tosi eikä melko varma, että kestää.

Asennuskuvat:

Ja kuvat nyt parin kk jälkeen. Kevensin painoa kaapista eilen illalla noin 7 kiloa, joten voilla, että taipuminen hienon hienokseltaan palautunut - en tiedä voiko näkyä kuvissa vai onko vain kuvitelmaa:
Oma mielipide on se, että moinen levy, (massiivipuu?) ei ole ehkä oikea ratkaisu ko. kohteessa, puun eläminen on liian suurta.
Tekisin itse vastaavan paksuisesta vanerista joka on huomattavasti jäykempää.

Lisäksi nuo alla olevat tukirimat on väärinpäin asennettu, ko. puu kestäisi huomattavasti paremmin taipumista kun se olisi ns. pystyssä.
Esim. 22x100 raakalauta parin kolmen metrin jännevälillä katkeaa keskeltä kun siinä kävelet, mutta pysty asennossa ei taipumista esiinny juuri ollenkaan.

E: levyn alla näyttikin olevan lautaa, joten nuo alla olevat puut eivät luultavastikaan mahdu pystyyn, sahaisin itse laudat keskeltä kahtia ja laittaisin 4 kpl rimoja pystyyn tai vaihtaisin alle ihan L-profiilia antamaan tukea.
 
Viimeksi muokattu:
Kansilevyksi kannattaisi sahauttaa pala laminaattityötasoa niin ei pitäisi sen jälkeen enää taipuilla. Kun käy jossain keittiöitä valmistavassa (ei siis myyvässä) liikeessä kysymässä niin varmasti löytyy joku jämäpala jonka saa edullisesti.
 
Kansilevyksi kannattaisi sahauttaa pala laminaattityötasoa niin ei pitäisi sen jälkeen enää taipuilla. Kun käy jossain keittiöitä valmistavassa (ei siis myyvässä) liikeessä kysymässä niin varmasti löytyy joku jämäpala jonka saa edullisesti.

Eikö laminoidut tasot ole puristettua liimasahajauhoa, mitkä eivät hirveästi jousta ja rasahtavat sitten varoittamatta kerralla katki kuin näkkileipä? Paksu vaneri kuulostaa äkkiseltään itsestä järkevämmältä, ehkä filmivaneri, ns. pingispöytälevy.

edit: Täytyy varmaan tehdä paksusta filmivanerista uusiks, että turvaa omat yöunet. Onneks työ ei pitäis olla yhtä suuri, kuin tähän asti. Pelkkä levyn vaihto ja kaikki asennukset ja ruuvit muuten samalla tavalla.

Katsoin, että tuo käyttämäni vanha liimapuupöytälevy olisi vissiin 25mm. Eiköhän 21mm filmikoivuvaneri riitä? -Ja reilusti ylikin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuollainen rimalevy kestää, mutta tässä se on asennettu väärin päin.

Tukipinta alas on ilmeisesti reunan ruuvin alla, kun levyssä syyt kääntää 90 astetta niin kestää. Tuohon suuntaan kuin nyt jäykkyyttä on huomattavasti vähemmän.

Screenshot_20220103-113654_Photos.jpg

Siis syyt toisin päin ja jalat alas samalle kohdalle kaapin jalkojen kanssa niin kestää.
Jos vaihdat vaneriin niin pintasyille sama juttu, normaali vanerikin kestää vääntöä paremmin vain toiseen suuntaan.
 
On kyllä levottoman oloinen ratkaisu jossa pääongelmana tuntuu olevan hyödytön jenkkijääkaappi. Sen kun viet miehekkäästi lajittelukeskukseen ja haet tavallisen jääkaappi-pakastin-yhdistelmän niin loppuu tuollaiset kolmannen maan patentit.
 
On kyllä levottoman oloinen ratkaisu jossa pääongelmana tuntuu olevan hyödytön jenkkijääkaappi. Sen kun viet miehekkäästi lajittelukeskukseen ja haet tavallisen jääkaappi-pakastin-yhdistelmän niin loppuu tuollaiset kolmannen maan patentit.

ROFLMAO :rofl::thumbsup: Kiitos rakentavasta kommentista. t. toinen perfektionisti
 
Kyllä tuollainen rimalevy kestää, mutta tässä se on asennettu väärin päin.

Tukipinta alas on ilmeisesti reunan ruuvin alla, kun levyssä syyt kääntää 90 astetta niin kestää. Tuohon suuntaan kuin nyt jäykkyyttä on huomattavasti vähemmän.

Tämä. Tavallinen ristiinliimattu vaneri on huomattavasti löysempää, kuin oikein päin laitettu massiivipuulevy, koska puolet syistä menee väärään suuntaan. Vaneri toki on parempi nykyiseen asennussuuntaan verrattuna, koska siinä on sentään aina puolet syistä oikeinpäin.
 
Tämä. Tavallinen ristiinliimattu vaneri on huomattavasti löysempää, kuin oikein päin laitettu massiivipuulevy, koska puolet syistä menee väärään suuntaan. Vaneri toki on parempi nykyiseen asennussuuntaan verrattuna, koska siinä on sentään aina puolet syistä oikeinpäin.

Oletteko nyt näissä kommenteissa huomioineet sen, että toisin päin asennettuna kaapin takareunan tukipisteet lepäisivät levyn kiinnitystukipisteiden etupuolella?

Mitä mieltä siitä, että vaihdan tuon 21mm filmivaneriin (tai paksuinta mitä löytyy), muuten ihan samanlaisella asennuksella? Olisin kohta lähdössä kysymään Starkista, jos ei tule vastalauseita.
 
Oletteko nyt näissä kommenteissa huomioineet sen, että toisin päin asennettuna kaapin takareunan tukipisteet lepäisivät levyn kiinnitystukipisteiden etupuolella?

Mitä mieltä siitä, että vaihdan tuon 21mm filmivaneriin (tai paksuinta mitä löytyy), muuten ihan samanlaisella asennuksella? Olisin kohta lähdössä kysymään Starkista, jos ei tule vastalauseita.

Jos tuo on symmetrinen, niin kokeilisin vaan pyöräyttää ympäri, ei pitäisi olla kauheasti merkitystä pienillä eroilla tukipisteiden suhteen.

Edit: lisäisin kyllä myös tuohon sivusarjan alas seinään kiinni, olisi hieman nyrjähdystuentaa.

Edit2: hyllyjen kantavuuden laskentaan on puutyöpuolella hyviä laskureita, esim. The Sagulator – WoodBin
 
Ja eihän tuolla syysuunnalla itse asiassa ole ehkä mitään merkitystä se huomioiden, että kaapin neljä tukipistettä ovat neliön kulmissa. Mielestäni merkityksellistä on lähinnä sillä, että tukilaudat alla menee poikkisyiden suuntaisesti.

Mutta siitä filmivanerista? Kohta menee hakumahdollisuus kyydin osalta ohi.
 
Olen aikanaan tehnyt edelliseen kämppään hyllyn jenkkikaapille. Tein 21mm filmivanerista ja kolmen vuoden aikana ei ollut mitään taipumista havaittavissa. kiinnityksenä oli pelkät kulmaraudat takana ja edessä ja ne oli noita aloittajan etureunan kulmarautojen kokoluokkaa. Kuten muutkin ovat maininneet, niin levymateriaali vaihtoon ja kovaa ajoa vaan.

Mainittakoon, että tuo taipuminen ja muu eläminen varmaan osittain johtuu kaapin kompuran lämpövaihteluista ja on siellä kaapin alla ja takana saattanut kosteuskin vaihdella niin paljon, että perinteinen liimapuulevy ei tykkää.
 
Olen aikanaan tehnyt edelliseen kämppään hyllyn jenkkikaapille. Tein 21mm filmivanerista ja kolmen vuoden aikana ei ollut mitään taipumista havaittavissa. kiinnityksenä oli pelkät kulmaraudat takana ja edessä ja ne oli noita aloittajan etureunan kulmarautojen kokoluokkaa. Kuten muutkin ovat maininneet, niin levymateriaali vaihtoon ja kovaa ajoa vaan.

Hyvä. :thumbsup: Kiitos empiirisestä tiedosta.
 
Ja eihän tuolla syysuunnalla itse asiassa ole ehkä mitään merkitystä se huomioiden, että kaapin neljä tukipistettä ovat neliön kulmissa. Mielestäni merkityksellistä on lähinnä sillä, että tukilaudat alla menee poikkisyiden suuntaisesti.

Mutta siitä filmivanerista? Kohta menee hakumahdollisuus kyydin osalta ohi.

Puuhommissa syyn suunnalla on aina merkitystä. Se pitää olla oikein tukipisteisiin nähden.

Jos kantava tukirakenne on oikein niin levyksi riittää vaikka 2mm vaneri.
Jos tuki on väärin niin levyn pitää olla tukeva ja oikein päin.

Ja kuten joku jo mainitsi niin seinän vierssä kannattaa aina käyttää seinään ruuvattua lautaa/listaa joka kantaa levyn koko matkalta. Tarvittaessa sen päältä tuki ulospäin jalkaan asti kantamaan enemmän kuormaa keskemmällä.
 
Ei ollu Hertsikan Starkissa hukkapaloja filmivanerista. Paksuin oli normi 15mm havupuuvaneri, josta otin nyt ensihätään levyn, minkä työnnän kylmälaitteen alle ihan sellaisenaan vapaasti.
 
Nykyisissä jääkaapeissa yms. nuo kannet ei kestä yhtään mitään, halvalla tehty. Vähän eri luokkaa kuin pesukoneen kannet, jotka yleensä kestää kuivausrummunpainon päällään.
 
No just pesukonetta ajattelinkin kun tota päällekkäisyyttä mietin. Vanhemman mallista snadia jääkaappia käytetty kyl pukkina ja tikkaina yhtä kämppää rempatessa. Se kesti ainakin hetkellisesti päälle 100kg duunifrendin.
Mutta joo, ehkä toi hyllyn teko parempi ratkasu kun päälle asennus.
 
Joskus seurasin kirjahyllyn tekoa. Käytti lastulevyä ja viilut liimattu ympäri. Kuulemma massiviipuu taipuu vuosien saatossa kun päälle laittaa ensyklopdeiaa, mutta lastulevy ei taivu. Kyllähän laudasta tehty kirjahylly tosiaan taipuukin. Keittiökaapit näyttäis olevan mdf- korkeapainelastulevyä ja ilmeisesti sellaista saa myös kosteuskäsiteltynä. Tuollainen työpäydän tasohan on just sellaista, ikävä kyllä arvokkaahkoa.
 
Joskus seurasin kirjahyllyn tekoa. Käytti lastulevyä ja viilut liimattu ympäri. Kuulemma massiviipuu taipuu vuosien saatossa kun päälle laittaa ensyklopdeiaa, mutta lastulevy ei taivu. Kyllähän laudasta tehty kirjahylly tosiaan taipuukin. Keittiökaapit näyttäis olevan mdf- korkeapainelastulevyä ja ilmeisesti sellaista saa myös kosteuskäsiteltynä. Tuollainen työpäydän tasohan on just sellaista, ikävä kyllä arvokkaahkoa.
Tämä on kyllä ihan höpöä noiden hyllylevyjen kantavuuden osalta. Ihan peruslaadun mänty kestää huomattavasti enemmän kuormaa taipumatta kuin lastulevy tai edes hd-mdf. Viilutus jonkun verran parantaa lastulevyn kuormankestoa. Lastulevyä käytetään koska se on halpaa ja kosteuseläminen tasaista. Hyllylevyyn voi valita esim. koivuviilutetun lastulevyn, koska se on halvempaa kuin vastaava täyspuinen hyllylevy.
 
Siinä on nyt tilapäisenä fiksinä se 15 mm mäntyvaneri, että saisi nukkua yönsä vähän paremmin, kunnes löytyy jostain edukas noin 68x64cm vähintään 21mm paksu filmivanerin pala. En viitsinyt ottaa Starkista uutta koko levyä, mikä olisi kustantanut noin 200 €.

Tuossa on porattuna kolot niiden alla olevan levyn pinnalle jääneiden ruuvin kantojen kohdalla, niin pitää sen tarpeeseen nähden varmaan ihan riittävästi paikoillaan:

Ja siinä on nyt syysuunta aluslevyn kanssa ristiin, eli poikittaissuunnassa. Kaipa tuo kestäis tuolla laillakin hamaan tappiin, jos ei haluaisi esteettisesti siistimpää ratkaisua.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom