IT opiskelu läppäri

Liittynyt
05.06.2021
Viestejä
6
Tervehdys kaikille. Hakusessa olisi siis IT-puolen opiskeluun läppäri ja pääasiassa pitäisi mahdollisimman tehokkaasti toimia esim virtualisointi . Ei suoraan sanoen hajuakaan mitä koneelta siihen vaaditaan mutta koululta ilmoitettiin että minimivaatimus on 8GB keskusmuistia ja virtualisoinnit varaavat maksimissaan noin 250GB muistia.

Tälläistä vaihtoehtoa katsoin, mutta en tiedä onko liiankin raju pelkkään opiskelutarkoitukseen? En siis pelaa oikeastaan lainkaan.

Lenovo Legion 5 - Ryzen 7 / 16GB / 512 GB / RTX3060 / 144Hz / 17”
 
Liittynyt
05.06.2021
Viestejä
6
Ai niin ja unohtui mainita että nyt löytyy ainoastaan 2011 macbook pro ja miettisin jo että mahtaisko uudella M1 Airilla 8Gb muistilla pärjätä?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Onko mitään tarkkaa ylärajaa hinnalle?

Jos et tosiaan pelaa eikä tuollaiselle tehokkaalle näytönohjaimelle ole tiedossa tarvetta, niin en ehkä ostaisi tuollaista peliläppäriä. Nuo on usein aika isoja ja painavia, ja akunkesto on myös usein aika heikko.

Lähtisin enemmänkin katselemaan jotain tämän suuntaista. Nämä "yrityskannettavat" on usein aika laadukkaita. Kannattaa ehdottomasti ostaa sellainen missä on 16GB muistia, jos konetta on tarkoitus käyttää pitkään. 8GB muistilla pärjää vielä nykyään ns. "normaalissa käytössä", mutta jos on tosiaan tiedossa virtuaalikoneiden ajamista niin tuo voi käydä ahtaaksi. 16 gigassa on myös paremmin tulevaisuudenvaraa peruskäyttöäkin ajatellen.

Tuossa mainitsemassasi mallissa on 17 tuuman näyttö. Se on aika iso, tuota isommalla näytöllä varustettuja läppäreitä ei juurikaan ole. Kannattaa mun mielestä hankkia maksimissaan 15 tuuman näytöllä varustettu kone, jos sitä on tarkoitus kantaa mukana. Jos rahaa riittää, niin voit ostaa sitten asuntoon isomman ulkoisen näytön johon liität läppärin kotona ollessasi. Mulla on itsellä käytössä tuollainen systeemi, ja olen todennut että se on minulle erittäin toimiva ratkaisu. En itsekään pelaa, joten pöytäkoneelle olisi aika vähän oikeaa tarvetta.


Näitä yritysläppäreitä löytyy myös käytettynä. Mulla on täältä ostettu käytetty Thinkpad T460p
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Ai niin ja unohtui mainita että nyt löytyy ainoastaan 2011 macbook pro ja miettisin jo että mahtaisko uudella M1 Airilla 8Gb muistilla pärjätä?
Vaikea sanoa, kun ei tiedä tarkemmin että millaista tuo käyttö tulee olemaan. 16GB muistia olisi varmaan turvallisempi valinta, jos on tosiaan virtuaalikoneiden ajoa tiedossa ja raha riittää.
 
Liittynyt
05.06.2021
Viestejä
6
Joo siis tulee 100% ainoastaan opiskelukoneeksi ja miettisinkin että tuo 17” on kyllä turhan iso. Budjetti on noin 500-1000€ välillä ja tosiaan joku kevyt 13-16 tuumanen olisi kätevä mukana mutta opiskelu tapahtuu käytännössä kokonaan etänä joten potkua pitää kuitenkin hieman olla, ettei kyykkää vaativimmissa hommissa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Joku tällainen voisi ehkä olla sopiva. Tässä toinen vaihtoehto.

Jos uskallat ostaa käytetyn, niin voin kyllä myös suositella tällaista Thinkpadia jollainen mulla on itsellä.

Vaihtoehtoja riittää niin paljon, että hankala sanoa mikä olisi paras valinta. Varmaan kuitenkin yrittäisin ostaa sellaisen, jossa on 16GB muistia, vaikka tuo 1000 euron budjetti on siihen hieman tiukka. Näitähän voi etsiä vaikka täältä hinta.fi sivulta.

Sellainen huomio vielä, että jos ehdotat itse jotain niin laita linkki mukaan. Säästää muiden keskustelijoiden aikaa kun ei tarvi alkaa googlaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
795
Kannattaa myös muistaa, että uudet applen läppärit on arm pohjaisia, joten virtualisointi on vähän hankalampaa kuin ennen..
 
Liittynyt
05.06.2021
Viestejä
6
Kiitos paljon vastauksista. Juu ehtisin hukkaamaan sen koneen mitä katselin joten heitin ulkomuistista nuo speksit tuohon. Täytyykin hieman lisää tutustua noihin ”yritysläppäreihin” kun vaikuttavat olevan ihan hyvillä spekseillä nekin.

Ja jostain luinkin että tuo Applen ARM hieman vaikeuttaisi nimenomaan tuota virtualisointia. Ymmärtääkseni niitä voisi loppuvaiheessa olla jopa 6 samaan aikaan?

Onko sillä mitään käytännön merkitystä minun käyttöön että onko integroitu vai erillinen näytönohjain? Pelaamisessa ymmärrän kyllä että on aika oleellista.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Onko sillä mitään käytännön merkitystä minun käyttöön että onko integroitu vai erillinen näytönohjain? Pelaamisessa ymmärrän kyllä että on aika oleellista.
"IT-puolen opiskelu" ei kerro vielä kovin paljoa, mutta sanoisin että luultavasti ei. Opiskelen itse yliopistossa tietotekniikkaa ja ei ole tullut vielä vastaan kurssia jossa tehokas näytönohjain olisi ollut tarpeellinen.
 
Liittynyt
05.06.2021
Viestejä
6
Siis käytännössä ihan perus datanomin tutkinto mutta etänä. En ihan tarkkaan tiedä tuleeko mitään raskaampaa käyttöä kuin useampi virtualisointi, joten yritän vain selvittää että potku ja vapaa tila riittää ainakin siihen. Mitenköhän noiden ohuiden läppäreiden lämpeneminen on nykyään kun kevyitä vaihtoehtoja on paljon, kuten vaihtoehto 1 ja vaihtoehto 2
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Jos lähdet tuolla MAC air linjalle, niin ei tuota 8GB versiota kannata hommata, siitä on vähän arvosteluissa tullut negatiivista palautetta.

Ongelmana on se, ettei hintaluokka ole tiedossa yhtään. En lähtisi alle 16GB muistilla ja 1000GB SSD:llä olevaa läppäriä enää 2021 ostamaan. prosessoriin tarvitset mahdollisesti ytimiä paljon tuohon virtualisointiin.

Katselin vähän hintoja ja on lähtenyt läppärienkin hinnat ihan lapasesta, 5v sitten sai huippuversion 14" koneen jopa 1k€ pintaan, nyt näyttäisi hinnat olevan 1500€+.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Ongelmana on se, ettei hintaluokka ole tiedossa yhtään. En lähtisi alle 16GB muistilla ja 1000GB SSD:llä olevaa läppäriä enää 2021 ostamaan. prosessoriin tarvitset mahdollisesti ytimiä paljon tuohon virtualisointiin.
Tuossa aiemmin sanottiin, että 500-1000 euroa.

"Virtualisointi" ei vielä kerro kovin paljoa mistään resurssivaatimuksista. Riippuu melkein täysin sitä, että mitä niillä virtuaalikoneilla tehdään. Jos kuitenkin koulu suosittelee vähintään 8GB muistia ja kertoo että tuo virtualisointi vie korkeintaan 250GB levytilaa, niin jollain 16GB ram 500GB SSD koneella pärjää luultavasti ihan mainiosti. Noissa uusissa läppäreissä alkaa olla jo aika tehokkaita prosessoreita. Esim. noissa aiemmin linkatuissa Asuksen läppäreissä oleva Ryzen prossu näyttää olevan tehokkaampi kuin jokin muutaman vuoden vanha pöytäkone i7 (esim. i7-7700).
 
Liittynyt
05.06.2021
Viestejä
6
Joo siis ylärajana on about tuo 1k€ ja suuret kiitokset jo nyt auttaneille. En tosiaan tiedä tarkkaan kuinka vaativaa virtualisointia tms vaaditaan mutta ajattelinkin hieman kartoittaa vaihtoehtoja, etten hommaa konetta ja vuoden päästä joudun toteamaan että olisi pitänyt katsoa että koneesta löytyy tämä ja tämä ominaisuus ja hintaa olisi tullut lisää esim 100€. Hieman kyllä ihmetyttää että esimerkiksi noita AMD:n prossuja löytyy samasta hintaluokasta sekä 5 että myös 7 mallia? Onko niissä sitten niin minimaalinen ero?

Ja osaatteko yhtään sanoa että lämpeneekö nuo ohuet koneet paljonkin raskaassa käytössä? Ymmärrän kyllä että pelikoneissa on suuremmat tuulettimet yms..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Joo siis ylärajana on about tuo 1k€ ja suuret kiitokset jo nyt auttaneille. En tosiaan tiedä tarkkaan kuinka vaativaa virtualisointia tms vaaditaan mutta ajattelinkin hieman kartoittaa vaihtoehtoja, etten hommaa konetta ja vuoden päästä joudun toteamaan että olisi pitänyt katsoa että koneesta löytyy tämä ja tämä ominaisuus ja hintaa olisi tullut lisää esim 100€. Hieman kyllä ihmetyttää että esimerkiksi noita AMD:n prossuja löytyy samasta hintaluokasta sekä 5 että myös 7 mallia? Onko niissä sitten niin minimaalinen ero?

Ja osaatteko yhtään sanoa että lämpeneekö nuo ohuet koneet paljonkin raskaassa käytössä? Ymmärrän kyllä että pelikoneissa on suuremmat tuulettimet yms..
Melkein ottaisin mielummin tuollaisen AMD:n 7 mallin läppäriinkin, Ohuet koneet lämpenee riippuen jäähdytyksestä, suosittelen etsimään jonkin testivideon haluamastasi läppäristä, joissain niissä mainitaan lämpötilojakin. Ohuisa koneissa on myös korkeataajuisempi tuulettimen ääni kuin paksummissa.

Missasin näköjään tuon hinnan tuolta kokonaan :x3:. Itse en lähtisi noihin ohuisiin koneisiin, omistan moisen matkailukäyttöön ja en kyllä enää ostaisi (Levnovo yoga), noissa ei oikein ole laajennusportteja. Myös Lenovon Ideapad sarjassa on perinteisesti ollut aika surkeat näytöt, melkein kävisin katsomassa, jos mahdollsita millainen näyttö koneessa on ennen ostoa, tai sitten se testi netistä.

Tässä vähän katseltuani, itse ehkä taipuisin Lenovon Thinkbook 14 sarjan puoleen ja sellainen tuolla AMD:n 4700U:lla ja 16GB muistilla olisi noin 900€ (heti saatavilla Lenovo ThinkBook 14 G2 ARE 20VF - Ryzen 7 4700U / 2 GHz Win 10 Pro). Tuossa on myös hyvä liitettävyys, niin saa tarvittaessa helposti ulkoisen näytön yms. koneeseen ilman säätöä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
443
Tässä olisi mielenkiintoinen vaihtoehto 16:10 kuvasuhde ja 1600 pysty resoluutio, tomitus viikko 30. 1,9kg siinä rajalla että viitsisi joka päivä vielä repussa kuljettaa. Spekseissä hdmi 1.4b?? Voi olla myös toinen vapaa ssd paikka, niin uusi malli ettei löytynyt tietoa. Lenovo IdeaPad 5 Pro 16" -kannettava, Win 10 Pro 64-bit 1 199,90
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Tässä olisi mielenkiintoinen vaihtoehto 16:10 kuvasuhde ja 1600 pysty resoluutio, tomitus viikko 30. 1,9kg siinä rajalla että viitsisi joka päivä vielä repussa kuljettaa. Spekseissä hdmi 1.4b?? Voi olla myös toinen vapaa ssd paikka, niin uusi malli ettei löytynyt tietoa. Lenovo IdeaPad 5 Pro 16" -kannettava, Win 10 Pro 64-bit 1 199,90
Ei vaikuta pahalta, jos on kysyjällä mahdollisuus odotella tuonne syksyyn. Itse ehkä ottaisin tämän vaikka onkin hieman yli budjetin. toki tuo näyttö on uusi tuttavuus Lenovoissa, joten vähän mietityttää, mutta tarkkuus on hyvä (jos silmät on kunnossa). Testasin juuri oman Thinkpad T490 HDMI:n ja ei kyllä jaksa 3840x1600 kuin 30Hz, mutta ihan hyvin oon jaksanut tehdä toimistotöitä näillä spekseilläkin.
 
Liittynyt
18.03.2021
Viestejä
36
Opiskelen itse tietotekniikan insinööriksi ja mulla on M1 MB Air 8gb muistilla ja vähän tukevampi Thinkpadi T15 Gen 2 16gb muistilla ja i7:lla.
Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen tähän asti raskain homma on sitä kuuluisaa RASKASTA VIRTUALISOINTIA eli yksi docker kontti ":D", josta M1 suoriutu luonnollisesti heittämällä.

Koronan takia ei paljoo olla koululla ravattu, mutta luonnollisesti omena lähtis aina mukaan, koska sillä pärjää loistavasti ja on niin paljon kevyempi ja parempi akunkesto.
Jos oot macOS tottunut, niin täältä ääni ehdottomasti airille, jonka saa operaattoreilta opiskelijaystävällisesti täysin korottomalla ja kuluttomalla osamaksulla.

Sellainen lisähuomio vielä, että 8gigan muisti kuulostaa vuonna 2021 aika vaatimattomalta, mutta se on macosilla ja optimoidulla softalla hieman eri asia kuin jossain bloatwarea täynnä olevassa markettiwindowsläppärissä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 624
Viestejä
4 196 967
Jäsenet
70 755
Uusin jäsen
Pörinäpönttö

Hinta.fi

Ylös Bottom