IT-alan työpaikat

Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 081
miten sulautettuhin pääsisi sisään? osaan jonkin verran c/c++/linux, mutta en tiedä juuri mitään sulautetuista muuten mitään
Hyppy altaan syvään päähän: Esim Arduino mutta älä käytä arduino ideä äläkä kirjastoja.
Piirin manuaali käteen ja kirjoittamaan.
Arduino- korteille voi kirjoittaa vaikka asmia tai atmel studiolla c/c++ kunhan muistaa ettei ylikirjoita bootloaderia.
Ohjelmointikomennon voi kopsia helposti arduino- iden lokista ensimmäisen tedtin jälkeen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 151
Opiskelen Azurea töiden ohessa ja olen menossa kokeilemaan Developer associate -sertifikaattia. En ole tehnyt vielä yhtään töitä Azuren kanssa, vaikka tuossakin sertissä sanotaan että "A candidate for this certification should have 1-2 years professional development experience and experience with Microsoft Azure." Ainoastaan vapaa-ajalla olen vähän tehnyt omia kokeiluja, ja mitä tuossa Microsoftin omassa materiaalissa nyt on tehty harjoituksina. Jos tuon sertin saa niin pitää sitten pyytää että saisi jonkun Azure-projektin vaikka toissijaiseksi projektiksi. Tosin en tiedä ostaako kukaan asiakas edes osa-aikaiseksi kun ei ole työkokemusta Azuressa. No jos myydään että "on sertifioitu" mutta ei mainita ettei ole työkokemusta :hmm:

Firma on joku "Microsoft partner" firma, niin pitää vissiin vuosittain saada tietty määrä uusia serttejä suoritettua että pysyy tuo status aktiivisena? Kerrytänkö vaan firman serttisaldoa turhaan? En kyllä Expert-tason serttiä lähde yrittämään ellen saa jotain projektia jossa tehdä Azure-hommia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Opiskelen Azurea töiden ohessa ja olen menossa kokeilemaan Developer associate -sertifikaattia. En ole tehnyt vielä yhtään töitä Azuren kanssa, vaikka tuossakin sertissä sanotaan että "A candidate for this certification should have 1-2 years professional development experience and experience with Microsoft Azure." Ainoastaan vapaa-ajalla olen vähän tehnyt omia kokeiluja, ja mitä tuossa Microsoftin omassa materiaalissa nyt on tehty harjoituksina. Jos tuon sertin saa niin pitää sitten pyytää että saisi jonkun Azure-projektin vaikka toissijaiseksi projektiksi. Tosin en tiedä ostaako kukaan asiakas edes osa-aikaiseksi kun ei ole työkokemusta Azuressa. No jos myydään että "on sertifioitu" mutta ei mainita ettei ole työkokemusta :hmm:

Firma on joku "Microsoft partner" firma, niin pitää vissiin vuosittain saada tietty määrä uusia serttejä suoritettua että pysyy tuo status aktiivisena? Kerrytänkö vaan firman serttisaldoa turhaan? En kyllä Expert-tason serttiä lähde yrittämään ellen saa jotain projektia jossa tehdä Azure-hommia.
Rohkeasti vaa tekeen, siinähä sitä oppii. Tietty optimaallisinta olis, jos sais jonku kokeneemman kaveriksi, mut.. Jos luottoa löytyy, että homma hoituu, nii asiakkaalle vain. Sitä vartenhan se certi on, osaamisen todistus. Kyllä se certi tilaajapuolella näkyy. Ei firmat noita muuten maksais.

edit: samat kokemus suositukset löytyy AWS:n puolella. Suosituksiahan ne vain onkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Opiskelen Azurea töiden ohessa ja olen menossa kokeilemaan Developer associate -sertifikaattia. En ole tehnyt vielä yhtään töitä Azuren kanssa, vaikka tuossakin sertissä sanotaan että "A candidate for this certification should have 1-2 years professional development experience and experience with Microsoft Azure." Ainoastaan vapaa-ajalla olen vähän tehnyt omia kokeiluja, ja mitä tuossa Microsoftin omassa materiaalissa nyt on tehty harjoituksina. Jos tuon sertin saa niin pitää sitten pyytää että saisi jonkun Azure-projektin vaikka toissijaiseksi projektiksi. Tosin en tiedä ostaako kukaan asiakas edes osa-aikaiseksi kun ei ole työkokemusta Azuressa. No jos myydään että "on sertifioitu" mutta ei mainita ettei ole työkokemusta :hmm:

Firma on joku "Microsoft partner" firma, niin pitää vissiin vuosittain saada tietty määrä uusia serttejä suoritettua että pysyy tuo status aktiivisena? Kerrytänkö vaan firman serttisaldoa turhaan? En kyllä Expert-tason serttiä lähde yrittämään ellen saa jotain projektia jossa tehdä Azure-hommia.
Sertit helpottaa kyl asiakkaalle myymistä ja kyllä niiden kautta asioita oppii. Riippuu toki asiakkaasta ja ite projektin syvyydestä, mahdollisista muista tunkkaajista etc. et riittääkö vai ei.

Noi Assot on tosi helppoja, niitähän tekee nää Academic Work -alanvaihtajatkin lyhyiden kurssin jälkeen. Pro / Expert tasoilla on vähän vaikeempia, mutta kyllä niistäkin voi itsensä lukea läpi ilman mitään oikeeta kokemusta jos haluaa, vaikka niihinkin suositellaan useamman vuoden kokemusta. Ite kävin hakees AWS Asson jonku puolen vuoden projektikokemuksen jälkeen ja Pron parin vuoden jälkeen. Pron ois voinu hyvin hakea aiemminkin, tuntu IMO ton parin vuoden jälkeen yllättävän helpolta.

Ja juu, tohon partneritasojen ja kaikenmaailman kompentessien ylläpitoon firmat tarttee tietyt määrät certtejä. Ei kyl missään nimes turhaa jos hommat kiinnostaa, vähintäänkin näyttää hyvältä CV:ssä ja opit uusia juttuja. Ja firmathan noitten opiskelut ja tentit yms. maksaa yleensä, hyväl tuuril heruu jopa bonareita viel päälle noitten suorittamisest.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 273
joskus halusin jotain pelidevaus/grafiikka-juttuja tehdä, mutta sen jälkeen kun puhuin eräälle pelidevaajakonkarille opin, että pelialalla on kuulemma paskat palkat ja työolot
Ei pidä paikkansa! Sanoisin että on juuri päinvastoin. Pk-seudulla isoissa pelitaloissa kokeneemmat peruskoodarit nakuttavat jopa yli kymppitonnin palkkoja. Tunnen muutaman eivätkä he edes ole mitään sankarikoodareita. Toki sekin työ voi olla kovin stressaavaa. En nyt ihan keksi mitä tarkoitat työoloilla kun nykyään tehdään enimmäkseen kotoa.

miten sulautettuhin pääsisi sisään? osaan jonkin verran c/c++/linux, mutta en tiedä juuri mitään sulautetuista muuten mitään
Osta Arduino. Kytke siihen joku anturi ja koodaa Arduino lukemaan sitä. Lähetä tieto pilveen. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Seuraavaksi voit kokeilla jotain haastavampaa kuten laiteajurin koodaamista (sulautetulle) linuxille. Jos tuntuu mukavalta niin ei muuta kuin hakemaan töitä. Ja unohda aluksi kaikki assembler jutut et välttämättä tule niitä tarvitsemaan. Toki kaikki osaaminen eduksi.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Onko täällä kenelläkään kokemusta kunnalla työskentelystä it-asiantuntija tjsp tittelillä? Onko hommat kuinka stressivapaita ja millaista palkkausta tuosta voisi lopulta odottaa?
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 688
Onko täällä kenelläkään kokemusta kunnalla työskentelystä it-asiantuntija tjsp tittelillä? Onko hommat kuinka stressivapaita ja millaista palkkausta tuosta voisi lopulta odottaa?
Kuulostaa aika geneeriseltä titteliltä eli riippuu ihan siitä tarkemmasta työnkuvasta.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Kuulostaa aika geneeriseltä titteliltä eli riippuu ihan siitä tarkemmasta työnkuvasta.

Näiden suuntaista etsitään yleensä, kun olen katsonut noiden kuntien it-asiantuntija rekryjä. Palkka vain vaikuttaa melko matalalta ainakin alkuunsa, kun vaatimuksena korkeakoulututkinto.

1624963203838.png
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Työskenteleekö joku täällä datan visualisoinnin työkalujen (power bi, qlik, tableau ym) parissa?

Avointen työpaikkojen perusteella vaikuttaa ihan mukavalta, eikä ohjelmointitaidoistakaaan taida olla haittaa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 688
Työskenteleekö joku täällä datan visualisoinnin työkalujen (power bi, qlik, tableau ym) parissa?

Avointen työpaikkojen perusteella vaikuttaa ihan mukavalta, eikä ohjelmointitaidoistakaaan taida olla haittaa.
En itse hirveästi eli juuri lainkaan tuota tee mutta tuollaisissa projekteissa kyllä mukana. Ohjelmointiosaamisesta varmasti hyötyä eikä haittaa jos tietokannat tuttuja. Tällä hetkellä tuntuu olevan kysyntää tämän alan osaajille

edit: toki sit riippuu onko menossa vaikka johonkin teollisuusfirmaan tai vastaavaan tekemään firman omaa raportointia vai konsulttifirmaan tekemään asiakasprojekteja
 
Viimeksi muokattu:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
kaikki fronttijutut nodejs/react/angular/css/jne yök
ehkä jotain backkipuolen juttuja voisi harkita, vaikka eihän nekään kiinosta varsinaisesti

en tiedä mitä edes haluaisin tehdä.
joskus halusin jotain pelidevaus/grafiikka-juttuja tehdä, mutta sen jälkeen kun puhuin eräälle pelidevaajakonkarille opin, että pelialalla on kuulemma paskat palkat ja työolot
ehkä olisi kivaa tehdä jotain c/c++/go/rust/haskell juttuja, kunhan ei olisi näitä webbifronttijuttuja


miten sulautettuhin pääsisi sisään? osaan jonkin verran c/c++/linux, mutta en tiedä juuri mitään sulautetuista muuten mitään
Ymmärrän että lomakenappien siirtely ja värittäminen vituttaa välillä, mutta "webdevaus" (frontti, backend ja mobiilisoftat) hallitsee maailmaa ja sillä on helpointa työllistyä ja myös valita millaisessa firmassa haluaa hommia tehdä. Suosittelen kokeilemaan backendia ja kaikkea siihen liittyvää (systeemiarkkitehtuuri jne.), mutta jos sekään ei kelpaa niin sitten ehkä katse kohti sulareita, low level devaamista jne. mutta veikkaan että kun teet noita aikasi niin siitä sularien vääntämisestä tulee pian se uusi "fronttijutut yök", mutta sitten se onkin "sularijutut yök".

Itse aloitin sulareihin tutustumisen Raspberry Pi:n avulla. Koodasin linux kernel ajurin jolla pystyi ohjailemaan GPIO portteja. Tämän jälkeen sitten siirryin STM32 piirien kanssa vääntämiseen. Sularikoodaus on kuitenkin vahvasti speksien lukua/plaraamista läpi ja bitwise kikkailuja ja tutoriaalit, kurssit, opettajat jne. eivät ole edes etäisesti samalla tasolla kuin vaikka webdevaamisen suhteen. Aloittelijana hommaisin ehkä jonkun STM32F407VG-DISC1 piirin ja nappaisin Udemystä tai jostain muutaman kurssin.

Sitten on toki AI hommat, mutta niihin en itse osaa antaa mitään vinkkejä.
 
Liittynyt
16.07.2021
Viestejä
3
Sellasta lähdin kyseleen, että olisiko antaa vinkkejä miten sais sen ensimmäisen IT-alan paikan napattua? Oon AMK-tutkinnossa enää harjoittelua vajaa ja tuntuu ettei sopivaa paikkaa löydy mistään.

Oon kymmenisen vuotta painanu töitä teollisuudessa ja halusin vaihtaa IT-alalle joten päädyin koulun penkille. Nyt oon jo 1,5 vuotta koittanut löytää sitä IT-alan työpaikkaa enkä pysty ymmärtämään kun ei meinaa onnistua. Muutamassa haastattelussa olen ollut, mutta tuntuu, että kaikki paikat menee kokeneemmille hakijoille.

Työn puolesta olen ehkä vähän liiankin kaikkiruokainen, että on vaikeuksia päättää erikoistumisen kohdetta. Kaikki pelikoodaamisesta datan analysointiin ja järjestelmien tai asiakasrajapinnassakin parissa työskentely kiinnostaa. Vaihtelevasti kokemusta on esim. Unity, C#, Java, Microsoft 365-ympäristöstä, perus web-devaus (HTML+Sass), Vue.js, AWS-pilvestä. Korostan, että olen mielestäni vielä aika rookie-tasolla ja tiedän paljosta vähän, mikä ei nähtävästi ole paras yhdistelmä työnhakua ajatellen. Koulu on sujunut ihan kiitettävästi, vaikkei se nyt paljon mieltä kohenna.

Isoimmat kriteerit työlle on vakituisuus, osittainen etätyömahdollisuus ja vähintään 2500€ kk palkka. Aluksi etsin töitä vain oman paikkakunnan piiristä, mutta nyt ajattelin laajentaa pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle, jolloin etätyön mahdollisuus korostuu kriteereissä.

Pelkään, että jos en pian löydä duunipaikkaa, niin jumitun nykyiseen työhön ja unelmat alan vaihdosta karkaavat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 210
Sellasta lähdin kyseleen, että olisiko antaa vinkkejä miten sais sen ensimmäisen IT-alan paikan napattua? Oon AMK-tutkinnossa enää harjoittelua vajaa ja tuntuu ettei sopivaa paikkaa löydy mistään.

Oon kymmenisen vuotta painanu töitä teollisuudessa ja halusin vaihtaa IT-alalle joten päädyin koulun penkille. Nyt oon jo 1,5 vuotta koittanut löytää sitä IT-alan työpaikkaa enkä pysty ymmärtämään kun ei meinaa onnistua. Muutamassa haastattelussa olen ollut, mutta tuntuu, että kaikki paikat menee kokeneemmille hakijoille.

Työn puolesta olen ehkä vähän liiankin kaikkiruokainen, että on vaikeuksia päättää erikoistumisen kohdetta. Kaikki pelikoodaamisesta datan analysointiin ja järjestelmien tai asiakasrajapinnassakin parissa työskentely kiinnostaa. Vaihtelevasti kokemusta on esim. Unity, C#, Java, Microsoft 365-ympäristöstä, perus web-devaus (HTML+Sass), Vue.js, AWS-pilvestä. Korostan, että olen mielestäni vielä aika rookie-tasolla ja tiedän paljosta vähän, mikä ei nähtävästi ole paras yhdistelmä työnhakua ajatellen. Koulu on sujunut ihan kiitettävästi, vaikkei se nyt paljon mieltä kohenna.

Isoimmat kriteerit työlle on vakituisuus, osittainen etätyömahdollisuus ja vähintään 2500€ kk palkka. Aluksi etsin töitä vain oman paikkakunnan piiristä, mutta nyt ajattelin laajentaa pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle, jolloin etätyön mahdollisuus korostuu kriteereissä.

Pelkään, että jos en pian löydä duunipaikkaa, niin jumitun nykyiseen työhön ja unelmat alan vaihdosta karkaavat.
Jos ei ole napannu, niin suosittelisin tekeen omia harjoitusprojekteja, joilla osaamista esittää? Osaaminen on tärkeintä. Koulutus ym. on sivuseikka. Plus tietty se, että millainen henkilö on.

edit: noin niinku yksinkertaistettuna.
edit2: ja riippuen suuntautumisesta, alalla pitää kokoajan kouluttautua itsenäisesti enemmän tai vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mä en murehtisi aloituspalkasta. Kerma nousee pinnalle ja liksa nousee nopeasti. Ensimmäinen työpaikka on vaikein saada. Vaikka työ olisi paskapalkkainen ja huono pomo niin sen seuraavan paikaan saa helpommin, kun on jo töissä ja cv:ssa täytettä. Täältä myös ääni kotiprojekteille ja niiden esittelylle. Suhteet auttavat myös hirveän paljon. CV:lla/historialla ei ole niin paljon väliä, jos joku vannoo, että tää kaveri oppii nopeasti ja kannattaa palkata.

Kannattaa myös miettiä ei koodauspositioita. Niistä kyllä pääsee pois. Monessa paikassa myös rohkaistaan urakiertoon ja autetaan pääsemään esim. testauspuolelta koodauspuolelle. Toki hyvä testaaja osaa koodata/skriptata, automatisoida, debugata ja ehkä korjailla pikkubugejakin jne.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
@T053kr En tiedä missä teollisuudessa olet mukana mutta ei kannata unohtaa omaa historiaansa ja kokemusta. Se kannattaa kääntää eduksi.

Jos teollisuusyritysten IT:t ei huoli koodareita niin toimittajat ja alihankkijat ovat 100%:n varmasti kiinnostuneita kaverista joka ymmärtää niin alan kuin koodauksen.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Sellasta lähdin kyseleen, että olisiko antaa vinkkejä miten sais sen ensimmäisen IT-alan paikan napattua? Oon AMK-tutkinnossa enää harjoittelua vajaa ja tuntuu ettei sopivaa paikkaa löydy mistään.

Oon kymmenisen vuotta painanu töitä teollisuudessa ja halusin vaihtaa IT-alalle joten päädyin koulun penkille. Nyt oon jo 1,5 vuotta koittanut löytää sitä IT-alan työpaikkaa enkä pysty ymmärtämään kun ei meinaa onnistua. Muutamassa haastattelussa olen ollut, mutta tuntuu, että kaikki paikat menee kokeneemmille hakijoille.

Työn puolesta olen ehkä vähän liiankin kaikkiruokainen, että on vaikeuksia päättää erikoistumisen kohdetta. Kaikki pelikoodaamisesta datan analysointiin ja järjestelmien tai asiakasrajapinnassakin parissa työskentely kiinnostaa. Vaihtelevasti kokemusta on esim. Unity, C#, Java, Microsoft 365-ympäristöstä, perus web-devaus (HTML+Sass), Vue.js, AWS-pilvestä. Korostan, että olen mielestäni vielä aika rookie-tasolla ja tiedän paljosta vähän, mikä ei nähtävästi ole paras yhdistelmä työnhakua ajatellen. Koulu on sujunut ihan kiitettävästi, vaikkei se nyt paljon mieltä kohenna.

Isoimmat kriteerit työlle on vakituisuus, osittainen etätyömahdollisuus ja vähintään 2500€ kk palkka. Aluksi etsin töitä vain oman paikkakunnan piiristä, mutta nyt ajattelin laajentaa pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle, jolloin etätyön mahdollisuus korostuu kriteereissä.

Pelkään, että jos en pian löydä duunipaikkaa, niin jumitun nykyiseen työhön ja unelmat alan vaihdosta karkaavat.
Noin alussa voit joutua vielä tinkimään tuosta etätyöhommasta. Oletko kokeillut hakea positiota, jossa ei koodata? Nämä toimii hyvinä ponnahduslautana alalle esimerkiksi: PALVELUPISTEASIANTUNTIJA

Itse en opiskellut mitään IT-alaan liittyvää, kun sain ensimmäisen IT-alan työpaikan. Sanoisin että oma harrastuneisuus painaa melkeinpä tutkintoa enemmän näissä junnummissa pesteissä. Haastattelussa/hakemuksessa kannattaa tuoda ilmi, mitä kaikkea tullut harrastettua. Kerroin esimerkiksi itse, että tullut pyöriteltyä omia Linux palvelimia ja mainitsin myös missä haluaisin vielä kehittyä sekä kyselin millaisia kehittymismahdollisuuksia firma tarjoaa.

Kannattaa siis saada työnantaja vakuuttuneeksi, että olet kehityskelpoinen yksilö, varsinkin näissä aloitustason pesteissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 665
Nyt oon jo 1,5 vuotta koittanut löytää sitä IT-alan työpaikkaa enkä pysty ymmärtämään kun ei meinaa onnistua. Muutamassa haastattelussa olen ollut, mutta tuntuu, että kaikki paikat menee kokeneemmille hakijoille.

Korostan, että olen mielestäni vielä aika rookie-tasolla ja tiedän paljosta vähän, mikä ei nähtävästi ole paras yhdistelmä työnhakua ajatellen. Koulu on sujunut ihan kiitettävästi, vaikkei se nyt paljon mieltä kohenna.
Mitä haluaisit tehdä? Millaista palautetta olet saanut työhaastatteluista? Ja onko CV varmasti timanttisessa kunnossa? Tuo sijainti voi ehdottomasti vaikuttaa asiaan. Eniten paikkoja on tarjolla suhteellisesti varmaan juuri isoissa kaupungeissa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla.

Jos haluaisit devaajaksi, niin ala panostaa siihen. Esim. web-puolella on töitä yhä tarjolla vaikka kuinka. Ja opiskeleminen on suhteellisen helppoa, sillä materaalia on tarjolla myös vaikka kuinka. Harjoittelu- tai kesätyöpaikka voisi aueta osaamistasolla, joka kattaa ainakin alla olevan kurssin. Eli osaat koodata webbiappiksen alusta loppuun itsenäisesti moderneilla tekeillä, kirjoittaa sille testejä ja saattaa sen tuotantoon:


Ja tosiaan, hae myös kesätöihin. Sellaiseen on paljon matalampi kynnys ja vaatimattomammallakin osaamisella otetaan sisään potentiaalisia ja mukavia tyyppejä. Vastaavia harjoittelupaikkoja voi olla avoinna muulloinkin kuin kesällä, joten kannattaa kysellä ja katsella. Jos ei aiemmin tärppää, niin ensi kesäksi viimeistään. Haku päälle jo tämän vuoden lopuss niin et myöhästy.
 
Liittynyt
16.07.2021
Viestejä
3
Kiitos vastauksistanne. Alkoi tässä jo henkinen luisu kohti epätoivoa ja se on varma, että se näkyisi jo päältä päin haastattelussa heikentäen työllistymistä. Näistä vinkeistänne otan opiksi ja ryhdyn keräämään motivaation rippeitäni ja lähden rakentamaan parempaa portfoliota.

@finWeazel tässä oli paljon asiaa, joka rohkaisee jatkamaan yrittämistä, kiitos.

@Paapaa tuo fullstack ohjelmointikurssi olikin aikaisemmin tiedossa, mutta sain opintopisteeni silloin jo suoritettua muista lisäkursseista. Kiitos kun palautit mieleen, tuossa olis totisesti jotain millä näyttää omaa osaamista.

Elän tällä hetkellä ns. ruuhkavuosia ja työpäivän jälkeen aika on kortilla, mutta täytynee olla itsekäs ja panostaa seuraavan puolen vuoden aikana enemmän uransa rakentamiseen. Ehkä toteutan pitkäaikaisen haaveeni ja laitan yrityksen pystyyn ja suoritan harjoittelun tätä kautta ja koodailen jouluksi pelin, joka voisi sitten toimia näyttönä. Alkaa parin viikon päästä kesäloma, joten aikaa löytyisi hieman enemmän.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Kiitos vastauksistanne. Alkoi tässä jo henkinen luisu kohti epätoivoa ja se on varma, että se näkyisi jo päältä päin haastattelussa heikentäen työllistymistä. Näistä vinkeistänne otan opiksi ja ryhdyn keräämään motivaation rippeitäni ja lähden rakentamaan parempaa portfoliota.
Semmoinen asia tuli vielä mieleen, että ainakin minä olen tavannut mielenkiintoisia ihmisiä erilaisissa it-alan tapaamisissa. Noiden tapaamisten kautta olen sekä saanut kutsuja käydä haastiksissa, että suositellut omalle työnantajalle tyyppejä. En tiedä mikä suomessa olisi hyvä tapa löytää sopivia tapaamisia/konferensseja. Liekö nykyään kaikki jo somessa, slack-kanavilla, irc:ssa jne. Kannattaa miettiä/yrittää löytää luovia tapoja tehdä suhteita.

@SampoTexaa sanoma on myös 100% totta. Oma tausta ja jo olemassa ei it-alan osaaminen voi olla iso pääoma, mitä ei kannata unohtaa. It-työt on monessa paikassa tosi paljon muutakin kuin pelkkää koodaamista.

Jos et ole jo lukenut niin pragmatic programmer-kirja on ihan mahtava. Voi auttaa monella tapaa. On myös melkko helppolukuinen ja monella tavalla itsestään selvää asiaa, mitä ei kuitenkaan noudateta monissa projekteissa. Veikkaan, että haastatteluissa kirjan opeilla saa pään oikeaan moodiin vaikka ei olisi vielä kantapään kautta kokemusta miten softaprojekti muuttui helvetiksi. Nimimerkillä aivan liian monessa suossa turhaan rämpinyt, kun asioita ei syystä tai toisesta hoidettu oikealle polulle.


Straight from the programming trenches, The Pragmatic Programmer cuts through the increasing specialization and technicalities of modern software development to examine the core process--taking a requirement and producing working, maintainable code that delights its users. It covers topics ranging from personal responsibility and career development to architectural techniques for keeping your code flexible and easy to adapt and reuse. Read this book, and you'll learn how to Fight software rot
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 206
Kiitos vastauksistanne. Alkoi tässä jo henkinen luisu kohti epätoivoa ja se on varma, että se näkyisi jo päältä päin haastattelussa heikentäen työllistymistä. Näistä vinkeistänne otan opiksi ja ryhdyn keräämään motivaation rippeitäni ja lähden rakentamaan parempaa portfoliota.

@finWeazel tässä oli paljon asiaa, joka rohkaisee jatkamaan yrittämistä, kiitos.

@Paapaa tuo fullstack ohjelmointikurssi olikin aikaisemmin tiedossa, mutta sain opintopisteeni silloin jo suoritettua muista lisäkursseista. Kiitos kun palautit mieleen, tuossa olis totisesti jotain millä näyttää omaa osaamista.

Elän tällä hetkellä ns. ruuhkavuosia ja työpäivän jälkeen aika on kortilla, mutta täytynee olla itsekäs ja panostaa seuraavan puolen vuoden aikana enemmän uransa rakentamiseen. Ehkä toteutan pitkäaikaisen haaveeni ja laitan yrityksen pystyyn ja suoritan harjoittelun tätä kautta ja koodailen jouluksi pelin, joka voisi sitten toimia näyttönä. Alkaa parin viikon päästä kesäloma, joten aikaa löytyisi hieman enemmän.
Tuo sinun töissä käyminen voi myös olla asia, mikä jollain tapaa pidättelee muutosta tapahtumasta. Eri konsultointiyritykset järjestävät koulutuksia, mihin kuuluu harjoittelujaksoja IT-alan firmoihin ja niidenkin kautta saa hyvin kokemusta ja jalkaa oven väliin. Silloin toki vaatisi sen, että voi jokusen kuukauden olla ansiosidonnaisella, jos kyseessä työvoimapoliittinen koulutus mitä ainakin täällä päin menee säännöllisesti pari kertaa vuodessa. Minulla tuollainen kuvio poiki sen, että sain tehtyä koulun vaatimat harjoittelut + koodikoulutuksen yhdellä kertaa ja jäin yritykseen töihin.

Eli jos pelkät harjoittelut alkaa puuttumaan, niin ne voi myös yhdistää johonkin tuollaiseen kuvioon ja saada kaksi kärpästä yhdellä iskulla alta pois. Normaalissa työssä kun et siinä harjoittelun aikana pysty todennäköisesti kuitenkaan olemaan.

edit:

Näitä on siis ainakin Saranen Consulting ja Buutti Oy.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Sellasta lähdin kyseleen, että olisiko antaa vinkkejä miten sais sen ensimmäisen IT-alan paikan napattua? Oon AMK-tutkinnossa enää harjoittelua vajaa ja tuntuu ettei sopivaa paikkaa löydy mistään.

Oon kymmenisen vuotta painanu töitä teollisuudessa ja halusin vaihtaa IT-alalle joten päädyin koulun penkille. Nyt oon jo 1,5 vuotta koittanut löytää sitä IT-alan työpaikkaa enkä pysty ymmärtämään kun ei meinaa onnistua. Muutamassa haastattelussa olen ollut, mutta tuntuu, että kaikki paikat menee kokeneemmille hakijoille.

Työn puolesta olen ehkä vähän liiankin kaikkiruokainen, että on vaikeuksia päättää erikoistumisen kohdetta. Kaikki pelikoodaamisesta datan analysointiin ja järjestelmien tai asiakasrajapinnassakin parissa työskentely kiinnostaa. Vaihtelevasti kokemusta on esim. Unity, C#, Java, Microsoft 365-ympäristöstä, perus web-devaus (HTML+Sass), Vue.js, AWS-pilvestä. Korostan, että olen mielestäni vielä aika rookie-tasolla ja tiedän paljosta vähän, mikä ei nähtävästi ole paras yhdistelmä työnhakua ajatellen. Koulu on sujunut ihan kiitettävästi, vaikkei se nyt paljon mieltä kohenna.

Isoimmat kriteerit työlle on vakituisuus, osittainen etätyömahdollisuus ja vähintään 2500€ kk palkka. Aluksi etsin töitä vain oman paikkakunnan piiristä, mutta nyt ajattelin laajentaa pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle, jolloin etätyön mahdollisuus korostuu kriteereissä.

Pelkään, että jos en pian löydä duunipaikkaa, niin jumitun nykyiseen työhön ja unelmat alan vaihdosta karkaavat.
En tiedä mikä Suomessa nykyään on markkinahinta devaamiselle, mutta nuo kriteerisi ovat aika tiukat henkilölle jolla ei ole mitään kokemusta alasta. Kannattaa varmaan ensin erikoistua johonkin kovan kysynnän hommaan kuten frontend, mobiili tai backend ja sen jälkeen joudut todennäköisesti hakemaan jotain huonopalkkaista trainee hommaa jostain firmasta ja olemaan siellä 6-12kk hakemassa kokemusta. Varmaan viimeistään vuoden päästä joudut sitten vaihtamaan joko junior tai perusdevaajan paikkaan toiseen firmaan, koska yleensä firmat jotka palkkaavat harjoittelijoita/kesäreitä haluavat aina nähdä heidät harjoittelijoina palkan suhteen riippumatta ajasta ja kehitysvauhdista.
 
Viimeksi muokattu:

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 688
Sellasta lähdin kyseleen, että olisiko antaa vinkkejä miten sais sen ensimmäisen IT-alan paikan napattua? Oon AMK-tutkinnossa enää harjoittelua vajaa ja tuntuu ettei sopivaa paikkaa löydy mistään.

Oon kymmenisen vuotta painanu töitä teollisuudessa ja halusin vaihtaa IT-alalle joten päädyin koulun penkille. Nyt oon jo 1,5 vuotta koittanut löytää sitä IT-alan työpaikkaa enkä pysty ymmärtämään kun ei meinaa onnistua. Muutamassa haastattelussa olen ollut, mutta tuntuu, että kaikki paikat menee kokeneemmille hakijoille.

Työn puolesta olen ehkä vähän liiankin kaikkiruokainen, että on vaikeuksia päättää erikoistumisen kohdetta. Kaikki pelikoodaamisesta datan analysointiin ja järjestelmien tai asiakasrajapinnassakin parissa työskentely kiinnostaa. Vaihtelevasti kokemusta on esim. Unity, C#, Java, Microsoft 365-ympäristöstä, perus web-devaus (HTML+Sass), Vue.js, AWS-pilvestä. Korostan, että olen mielestäni vielä aika rookie-tasolla ja tiedän paljosta vähän, mikä ei nähtävästi ole paras yhdistelmä työnhakua ajatellen. Koulu on sujunut ihan kiitettävästi, vaikkei se nyt paljon mieltä kohenna.

Isoimmat kriteerit työlle on vakituisuus, osittainen etätyömahdollisuus ja vähintään 2500€ kk palkka. Aluksi etsin töitä vain oman paikkakunnan piiristä, mutta nyt ajattelin laajentaa pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle, jolloin etätyön mahdollisuus korostuu kriteereissä.

Pelkään, että jos en pian löydä duunipaikkaa, niin jumitun nykyiseen työhön ja unelmat alan vaihdosta karkaavat.
Sanoisin että unohda kaikkiruokaisuus ja mietin 2-3 asiaa mitä haluat tehdä. Sitten ota mukaan tuo kokemus teollisuudesta (toimiala) ja lähde fokusoimaan hakemuksia tuon perusteella. Hyvä esimerkki tästä on sairaanhoitajat yms. jotka ovat hankkineet kokemusta ja osaamista IT-puolelta, näitä vedetään potilastietojärjestelmiä tekeviin firmoihin niin paljon kuin vain löytyy
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 688
Sellasta lähdin kyseleen, että olisiko antaa vinkkejä miten sais sen ensimmäisen IT-alan paikan napattua? Oon AMK-tutkinnossa enää harjoittelua vajaa ja tuntuu ettei sopivaa paikkaa löydy mistään.

Oon kymmenisen vuotta painanu töitä teollisuudessa ja halusin vaihtaa IT-alalle joten päädyin koulun penkille. Nyt oon jo 1,5 vuotta koittanut löytää sitä IT-alan työpaikkaa enkä pysty ymmärtämään kun ei meinaa onnistua. Muutamassa haastattelussa olen ollut, mutta tuntuu, että kaikki paikat menee kokeneemmille hakijoille.

Työn puolesta olen ehkä vähän liiankin kaikkiruokainen, että on vaikeuksia päättää erikoistumisen kohdetta. Kaikki pelikoodaamisesta datan analysointiin ja järjestelmien tai asiakasrajapinnassakin parissa työskentely kiinnostaa. Vaihtelevasti kokemusta on esim. Unity, C#, Java, Microsoft 365-ympäristöstä, perus web-devaus (HTML+Sass), Vue.js, AWS-pilvestä. Korostan, että olen mielestäni vielä aika rookie-tasolla ja tiedän paljosta vähän, mikä ei nähtävästi ole paras yhdistelmä työnhakua ajatellen. Koulu on sujunut ihan kiitettävästi, vaikkei se nyt paljon mieltä kohenna.

Isoimmat kriteerit työlle on vakituisuus, osittainen etätyömahdollisuus ja vähintään 2500€ kk palkka. Aluksi etsin töitä vain oman paikkakunnan piiristä, mutta nyt ajattelin laajentaa pääkaupunkiseudulle ja Tampereelle, jolloin etätyön mahdollisuus korostuu kriteereissä.

Pelkään, että jos en pian löydä duunipaikkaa, niin jumitun nykyiseen työhön ja unelmat alan vaihdosta karkaavat.
Toinen mikä tuli mieleen jos olet ollut sellaisen perinteisen valmistavan teollisuuden puolella hommissa niin tietokannat, ERP ja BI haltuun. Ei pitäisi olla töistä puutetta, IT-osaajia löytyy aina mutta se että ymmärrää mitä siellä tehtaan tuotannossa oikeasti tapahtuu on todella arvokasta. Tämän perusteella sinulla on todella hyvät vahvuudet juuri tuossa toimialaosaamisen ja IT-osaamisen risteyksessä, pitää vaan löytää se oma paikka. Parin-muutaman vuoden työkokemuksella uusista hommista voisin helposti kuvitella 3500€/kk pk-seudun ulkopuolella
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Toinen mikä tuli mieleen jos olet ollut sellaisen perinteisen valmistavan teollisuuden puolella hommissa niin tietokannat, ERP ja BI haltuun. Ei pitäisi olla töistä puutetta, IT-osaajia löytyy aina mutta se että ymmärrää mitä siellä tehtaan tuotannossa oikeasti tapahtuu on todella arvokasta. Tämän perusteella sinulla on todella hyvät vahvuudet juuri tuossa toimialaosaamisen ja IT-osaamisen risteyksessä, pitää vaan löytää se oma paikka. Parin-muutaman vuoden työkokemuksella uusista hommista voisin helposti kuvitella 3500€/kk pk-seudun ulkopuolella
Muuten hyvä, mutta jos haluaa eroon teollisuudesta, niin sitten suosittelen ihan vaan junnu- / trainee-devaajaksi siirtymistä. Muuten startti on helposti vähän kivinen.
 
Liittynyt
16.07.2021
Viestejä
3
Kaikilla vastanneilla on hyviä pointteja, kiitos!

@finWeazel kiitos myös kirjavinkistä, vaikuttaa mielenkiintoiselta.

@bonekuukkeli on perhetilanne sellainen, että ansiosidonnaiselle siirtyminen ja nykyisen työsopimuksen irtisanominen ilman tietoa valoisasta tulevaisuudesta olisi hyppäämistä ojasta allikkoon, niin ainakaan tällä haavaa en usko tuohon kohdallani. Yksi tuttuni sai paikan, jossa kurssitettiin ensin työtä varten ja hän sai siltä ajalta palkkaa. Lienee kyllä aika harvassa tuollaiset mahdollisuudet. Kokemuksesi on hieno ja jos vielä vuoden päästä olen samassa tilanteessa kuin nyt, niin siihen mennessä olen saanut todennäköisesti taloutta jo siihen kuntoon, että voisi kokeilla radikaalimpaakin vaihtoehtoa.

@Bladekill olin kyllä naiivi kun ajattelin kouluun hakiessani, että työllistyminen alalle olisi helppoa kun on AMK-tutkinto lähes valmis. Eipä siitä tosiaan ainakaan devauspuolelle juurikaan mitään ole kostunut. Eri asia on sitten julkihallinto, arkkitehtuuri ja raportointi yms. tietous sekä erilaiset virtualisointi, palvelin ja toimialue -testiympäristöt joita en olisi ikimaailmassa pystynyt näkemään ilman koulun antamaa mahdollisuutta. Näiden hyöty kenties mitataan myöhemmällä uralla kunhan ensin saisi jalan väliin tekemään edes yksinkertaista uraa.

@SampoTexaa ja @juhei olette varmasti oikeassa oman aiemman kokemuksen hyödyntämisestä. Olen ylimielisesti kohdellut asiaa erinäisistä syistä, mutta lienee syytä pistää asia nyt uudelleen tarkasteluun. 10+ vuoden aikana ilman muuta on ymmärrystä kertynyt yrityksen ja toimialan parista. Mielenkiintoa on niin laajasti erilaisiin hommiin, että olen tähän mennessä vain tutkaillut työpaikkailmoituksia yleisesti ja hakenut paikkoja jotka sytyttävät ja joihin uskon osaamiseni riittävän. Näihin olen kyllä tehnyt aina spesifit hakemukset ja cv:t joilla korostuu ko. tehtävän osaaminen. Täytynee muuttaa pelisuunnitelmaa ja päättää rohkeasti linja jota seurata ja raivata eteenpäin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Sanotaan nyt vielä se, että mun mielestä syksyllä on paljon helpompi löytää aloittelijapaikkoja kuin keväällä. Keväällä on kaikki opiskelijatkin hakemassa töitä. Syksyllä opiskelijat palaavat pääasiassa kouluihin, mutta firmojen tarve junioreille ei ole yhtään vähäisempi. Eli, jos nyt ei tärppää niin kokeile uusi kierros hakua syys/lokakuussa.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Sanotaan nyt vielä se, että mun mielestä syksyllä on paljon helpompi löytää aloittelijapaikkoja kuin keväällä. Keväällä on kaikki opiskelijatkin hakemassa töitä. Syksyllä opiskelijat palaavat pääasiassa kouluihin, mutta firmojen tarve junioreille ei ole yhtään vähäisempi. Eli, jos nyt ei tärppää niin kokeile uusi kierros hakua syys/lokakuussa.
Tämä. Itse hain aikoinaan pariinkin suosittuun softafirmaan kesätöihin ja molemmista tuli ei kiitokset. Menin sitten toiseen tuntemattomampaan ei niin cooliin firmaan kesätöihin ja hain sitten 4kk päästä uudestaan toiseen näistä suosituista softataloista ja vakisoppari napsahti + reilusti kesäriä paremmalla palkalla. :tup:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Tämä. Itse hain aikoinaan pariinkin suosittuun softafirmaan kesätöihin ja molemmista tuli ei kiitokset. Menin sitten toiseen tuntemattomampaan ei niin cooliin firmaan kesätöihin ja hain sitten 4kk päästä uudestaan toiseen näistä suosituista softataloista ja vakisoppari napsahti + reilusti kesäriä paremmalla palkalla. :tup:
Sama. En saanut kesätöitä kovasta hakemisesta huolimatta. Syksyllä tärppäsi ja siitä se ura alkoi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 633
Kuis? Tainnut olla jo ainakin viimeiset 30 vuotta, minkä olen alalla ollut...
Tosin Nokian pahimman rytinän ja irtisanomisaaltojen aikana oli kyllä hetkellisesti ylitarjontaa markkinoilla ainakin kyseisissä kaupungeissa, mutta eipä sekään montaa vuotta kestänyt. Mutta ei tuo 30 vuotta ihan yhtäjaksoista pulaa ainakaan ole ollut, vaikka töitä onkin yleensä riittänyt alalla :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Kyllä mun mielestä voidaan puhua työvoimapulasta kun meidän 2 viimeistä YT’tä alko ilmotuksella ”etteivät koske teknisiä rooleja”.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
36
Juniori tekijöistä ei taida olla pulaa, ainakaan Oulussa. Tiedän useita jotka ei ole saanu vielä ensimmäistäkään työpaikkaa vielä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Juniori tekijöistä ei taida olla pulaa, ainakaan Oulussa. Tiedän useita jotka ei ole saanu vielä ensimmäistäkään työpaikkaa vielä.
Tämähän taitaa olla ihan normaalikuvio melkein tekniikan alasta riippumatta, että juniori vie aikaa siltä seniorimmalta eikä haluta käyttää aikaa ja rahaa kehittyvien työntekijöiden on-boardaamiseen ja koulutukseen. Nykyiset työntekijät vetää suolipitkällä ylitöitä kun työnantaja odottelee sitä valmista kokenutta uutta työnhakijaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Ei nyt taida kummoista pulaa kuitenkaan olla kun esim. entry level -hommiinkin vastaus on "pitäisi olla soveltuva opintotausta ja aikaisempaa kokemusta vastaavista...". Näitä eri akatemioita sun muita koulutuksia kyllä pyörii lukemattomia. Vähän mietityttää, miksei työnantajat vaan voisi kertoa mitä osaamistasoa vaaditaan työpaikkaan geneeristen buzzword-listausten sijaan.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Ei nyt taida kummoista pulaa kuitenkaan olla kun esim. entry level -hommiinkin vastaus on "pitäisi olla soveltuva opintotausta ja aikaisempaa kokemusta vastaavista...". Näitä eri akatemioita sun muita koulutuksia kyllä pyörii lukemattomia. Vähän mietityttää, miksei työnantajat vaan voisi kertoa mitä osaamistasoa vaaditaan työpaikkaan geneeristen buzzword-listausten sijaan.
Ennen kuin hakemus päätyy sille tekniselle tyypille sen pitää läpäistä byrokratia. Tämän vuoksi se pitää suunnitella ensin HR’n näkökannasta (buzzwords ymmärtämättä mitä ne tarkottaa), ja sitten sen rekryävän esimiehen / tiimin näkökannasta.

Juniorien ongelma on vähän toinen. Siinä vaiheessa kun ilmotus vihdoin menee ulos on tarve ollut jo pitkään. Junnulla voi mennä jopa vuosi päästä vauhtiin, ja odotellessa hidastaa muuta tiimiä entisestään. Alimiehitetylle tiimille se on iso ongelma.

Fiksut yritykset miettis sijoituksena jonkun kanavan jossa jatkuvasti rekryttäis junnuja ilman suurempaa tarvetta, ja sitten kanavoitais niitä tiimeihin tarpeen mukaan… Mut mikä yritys olisi niin pitkäjänteinen?
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
36
Tuo koulusta valmistuvan palkkaaminen on ongelma joka alalla. Kaikki yritykset tahtoo tehdä rahaa, mutta pieni osa yrityksistä on valmiita panostamaan alotteleviin työntekijöihin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 688
Firmojen pitäisi ymmärtää että HR on muutakin kuin työpaikkailmoitusten tekemistä. Kuten sanottu, firmat ei ajattele pitkäjänteisesti eivätkä uskalla palkata junnuja "kun ne kuitenkin lähtee sit muualle kun me on koulutettu ne". Kannattaisi panostaa kunnolla siihen HR:ään liittyviin juttuihin niin ne tyypit ei lähtisi. Palkkakehitys, urakehitys ja sit kaikki muu työympäristöön liittyvä
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Monessa firmassahan on valtavasti kaikenlaista ei-kriittistä hommaa, mikä jonkun pitäisi tehdä. Voishan niitä vaikka teettää laskutuspalvelun/tmi kautta ja palkata sitten myöhemmin potentiaalisempia kavereita.

Ongelmahan on siinä, ettei vähänkään Corporate firmassa rekrytointiin voi lähteä ellei ole osoittaa, että tehtävään X tarvitaan 1 henkilöresurssi ajalle xxx. Ja koska koko prosessi on niin raskas, ei siihen helpolla edes lähdetä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Firmojen pitäisi ymmärtää että HR on muutakin kuin työpaikkailmoitusten tekemistä. Kuten sanottu, firmat ei ajattele pitkäjänteisesti eivätkä uskalla palkata junnuja "kun ne kuitenkin lähtee sit muualle kun me on koulutettu ne". Kannattaisi panostaa kunnolla siihen HR:ään liittyviin juttuihin niin ne tyypit ei lähtisi. Palkkakehitys, urakehitys ja sit kaikki muu työympäristöön liittyvä
Just rekrysin toukokuussa kaksi juniorimpaa devaajaa ja lomien jälkeen mahdollisesti kolmas. Eikä ole tullut mieleenkään, että minun lempeässä halausotteessa kukaan ajattelisi nostaa kytkintä ja vaihtaa työpaikkaa heti, kun on vähän kokemusta alla :)
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 688
Just rekrysin toukokuussa kaksi juniorimpaa devaajaa ja lomien jälkeen mahdollisesti kolmas. Eikä ole tullut mieleenkään, että minun lempeässä halausotteessa kukaan ajattelisi nostaa kytkintä ja vaihtaa työpaikkaa heti, kun on vähän kokemusta alla :)
Hyviä poikkeuksia tosiaan löytyy, mutta yleissuuntaus tuntuu olevan se että senioreja haetaan
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Ei meilläkään pelätä junnujen lähtevän, ja niitä onkin jonkun verran töissä (usein tosin jonkun tuttuja / sukulaisia). Mut sen sijaan hommat ovat niin vaativia, että junnuilla vaan yleensä menee tosi pitkään päästä vauhtiin.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 542
Tämähän taitaa olla ihan normaalikuvio melkein tekniikan alasta riippumatta, että juniori vie aikaa siltä seniorimmalta eikä haluta käyttää aikaa ja rahaa kehittyvien työntekijöiden on-boardaamiseen ja koulutukseen. Nykyiset työntekijät vetää suolipitkällä ylitöitä kun työnantaja odottelee sitä valmista kokenutta uutta työnhakijaa.
Jos mentaliteetti on tuo niin saavatpa odotella loputtomiin jos firma ei viitsi tulla vastaan ja kouluttaa sekä vähän opastaa tuoretta kaveria. Niin nähty tämäkin homma, yhtään ei osata ajatella pitkäjänteisesti ja sitten ihmetellään työvoimapulaa. No itse ovat paskansa kaivaneet.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
184
Saattaisko johtua osin myös siitä, että Suomessa ala on paljon julkisen sektorin varassa ja kilpailutuksia varten pitää olla konsulttien CV:ssä Senior XYZ.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Saattaisko johtua osin myös siitä, että Suomessa ala on paljon julkisen sektorin varassa ja kilpailutuksia varten pitää olla konsulttien CV:ssä Senior XYZ.
Ei niissä kilpailutuksissakaan nyt sentään pisteitä siitä tittelistä saa, vaan relevantista kokemuksesta, koulutuksesta, certeistä, jne. (Tai vähemmän relevantista jos ostava taho ei osaa kilpailuttaa...)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Ei niissä kilpailutuksissakaan nyt sentään pisteitä siitä tittelistä saa, vaan relevantista kokemuksesta, koulutuksesta, certeistä, jne. (Tai vähemmän relevantista jos ostava taho ei osaa kilpailuttaa...)
Kilpailutuksissahan laitetaan monesti ne top-notch tyyppien CV:t jakoon. Ja sitten kun rattaat ovat pyörineet julkisessa koneistossa puolisen vuotta eteenpäin, niin ollaankin toimittajan puolelta kädet heiluen, että "oho, Matti meni just projektiin X, mutta saatte tilalle Pekan". Ja Pekka on sitten aloitteleva junnu... mutta tällä ei ole enää merkitystä, kun muu tiimi on "timanttia" (eli pari sennua ja läjä junnuja). Tuntilaskutus toki senior-osaamisen mukaan 150€/h
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Ei mene noin (ainakaa firmoissa, jossa itse olen työskennellyt). Karhunpalveluksia tuollaiset.
No totta juu sinänsä. Tosin itse olen törmännyt molemmilla puolin pöytää aika luoviin hinnoittelutapoihin. Itse ollut konsluttina sen kymmenen vuotta sekä talossa että yksinyrittäjänä. Ja nykyään tuotetalossa tilaavana osapuolena. Toki kaikki tähtää win-win -tilanteisiin, mutta aina todellisuus ei kohtaa sitä lupausta, joka ensiaskeleilla on annettu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Kilpailutuksissahan laitetaan monesti ne top-notch tyyppien CV:t jakoon. Ja sitten kun rattaat ovat pyörineet julkisessa koneistossa puolisen vuotta eteenpäin, niin ollaankin toimittajan puolelta kädet heiluen, että "oho, Matti meni just projektiin X, mutta saatte tilalle Pekan". Ja Pekka on sitten aloitteleva junnu... mutta tällä ei ole enää merkitystä, kun muu tiimi on "timanttia" (eli pari sennua ja läjä junnuja). Tuntilaskutus toki senior-osaamisen mukaan 150€/h
Ja totta kai vaihdellaan, niin kauan kun sopimuksissa ei sanktioida henkilövaihdoksia mitenkään. Älyttömintä on se että kaikki tietää homman menevän juuri noin, mutta silti niistä henkilövaihdoksista ei isketä sopimussakkoja.

Mutta tää onkin täysin erillinen keskustelu kuin se että väitettiin että kilpailutuksia varten pitäisi olla tittelissä "senior" tms. Erityisesti kun se titteli millä konsulttia asiakkaalle myydään ei useinkaan ole sama kuin millä hän on konsulttilafkan listoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 777
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom