IT-alan työpaikat

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
En haluasi näissä tilanteissa mitenkään syyllistää työntekijää koska työuupumus on ihan oikeasti vakava asia ja arvostan sitä että mennään töihin jos niitä on tarjolla sen sijaan että istutaan kotona tukien varassa, mutta miksi helvetissä sä olet alunperin suostunut 3v määräaikaiseen trainee positiioon.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
En haluasi näissä tilanteissa mitenkään syyllistää työntekijää koska työuupumus on ihan oikeasti vakava asia ja arvostan sitä että mennään töihin jos niitä on tarjolla sen sijaan että istutaan kotona tukien varassa, mutta miksi helvetissä sä olet alunperin suostunut 3v määräaikaiseen trainee positiioon.
Oli projektiluontoinen työ, eli piti alun alkaen kestää 12 kk kun piti auttaa kuormanpurussa service deskissä.

Tein hyvin ja jatkettiin 12 kk lisää. Sitten jatkettiin vielä kun tarvetta edelleen oli, mutta tuossa vaiheessa olin uupumisen merkkejä havainnut.

Ei ole atk-koulutusta, vaan ihan sohvanörti olen malliani... ensitason tiketit sikäli oli sopiva juttu. Nyt firmassa työnkuva muuttui ja niitä tuleekin tosi vähän nykyään. Koronalla voi olla osuutta asiaan, ja vaatimus kasvaa, samalla kun kaksi henkilä valmiiksi pienestä it-tiimistä lähti muihin hommiin it-osastolla service deskistä. Kaikki kaatuu parille muulle ja minulle, ja minulla ei ole osaamista jota stressaan.

Tästä se burnout tulikin. Vähän sama kuin Finnair haluaisi minut lentäjäksi, vaikka en osaa sitä hommaa yhtään.

Ja kyllä alussa nuo määräaikaiset on aika yleisiä, toki työpaikasta riippuen, kai sitä halutaan vähän varmuutta onko tekijä hyvä ja tarvitaanko me sitä enää 3 vuoden päästä?

Ja mie en henkilökohtaisesti vakituista heti ottaisikaan, riskihän siinä on, jos se työ ei olekaan mieluisaa niin määräaikaisista pääsee helposti pois.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 191
En haluasi näissä tilanteissa mitenkään syyllistää työntekijää koska työuupumus on ihan oikeasti vakava asia ja arvostan sitä että mennään töihin jos niitä on tarjolla sen sijaan että istutaan kotona tukien varassa, mutta miksi helvetissä sä olet alunperin suostunut 3v määräaikaiseen trainee positiioon.
Siinä sopimuksessa on hyvää se että eivät sitten voi potkia toveria kesken sopimuksen pois tuotannolis-taloudellisista syistä. Meneppä ehdottamaan noin pitkää määräaikaista sopimusta niin harva firma suostuu..
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
Siinä sopimuksessa on hyvää se että eivät sitten voi potkia toveria kesken sopimuksen pois tuotannolis-taloudellisista syistä. Meneppä ehdottamaan noin pitkää määräaikaista sopimusta niin harva firma suostuu..
Ei toistaiseksi voimassaolevasta sopparistakaan helpolla pääse irti. Jos firma ei halua ottaa riskiä niin sitten ulkoistetaan konsulttikoodareile homma.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 191
Ei toistaiseksi voimassaolevasta sopparistakaan helpolla pääse irti. Jos firma ei halua ottaa riskiä niin sitten ulkoistetaan konsulttikoodareile homma.
Eihän se vaadi kuin yhdet teatteri yt:t, alle 30 henkilön firmassa vielä kevennettynä ja alle 20 niin ei tarvi yt:itä ollenkaan. Pointti oli siinä että määräaikainen sopimus suojaa työntekijää paremmin. Toki jos työntekijä perseilee niin sitten voidaan irtisanoa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Mä tunnistan hyvin tuon oppimisen haastavuuden. Olen käynyt vain peruskoulun, ja lähtenyt liikkeelle helpdeskistä. Ekaan paikkaan päädyin mutkan kautta ilman mitään ymmärrystä alasta (haastattelija oli kipeä eikä hänen sijainen ymmärtänyt itsekään mitään).

Onnekseni paikka oli kuitenkin mukava, ja esimies + työporukka kannustavia. Jatkoin siitä monen mutkan kautta ylläpitäkäksi, koodaajaksi, arkkitehdiksi ja nykyään powerpointin pyörittelijäksi.

Tuossa varrella olen huomannut itsekin parissa paikassa loppuunpalamisen merkkejä. Service deskissä omaan työkuormaan on vaikeampi vaikuttaa, pidemmälle jos pääsee urallaan niin sekin saattaa helpottua.

Jos ala ei kiinnosta niin eihän sitä sitten kannata jatkaa. Kuitenkin on varmasti myös service desk tyylisiä positioita joissa kuorma ei aina ole korkea, eikä asiakkaan epäkohteliaita (jos palvelet ulkoisia asiakkaita niin _aina_ löytyy ihmisiä joilla on huono päivä eikä käytöstapoja, ja saatat olla se kohde johon kaikki purkautuu).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Eihän se vaadi kuin yhdet teatteri yt:t, alle 30 henkilön firmassa vielä kevennettynä ja alle 20 niin ei tarvi yt:itä ollenkaan. Pointti oli siinä että määräaikainen sopimus suojaa työntekijää paremmin. Toki jos työntekijä perseilee niin sitten voidaan irtisanoa.
Mikään ei tosin kiellä leipomasta määräaikaiseen sopimukseen mukaan myös tavanomaisia irtisanomisaikoja, kunhan ne vain mainitaan siellä. Sen jälkeen se on työntekijälle ainoastaan puhdas b-luokan ratkaisu.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
36
Hyvä mittari stressiin on HRV. Ouran sormuksella saa esim. mitattua. Siinä burn out:in aikaan oli hrv:n kuukausikeskiarvo 20 pinnassa. Nyt tuo hrv on normiviikkoina 70 pinnassa. Laskee alemmas, jos tekee kovaa treeniä ja menee ylemmäs, jos ottaa kevyesti. Henkinen stressi pisti elimistön kumoon. Toi HRV reagoi sekä henkiseen että fyysiseen stressiin. Toi HRV mulla myös seurasi alkuaikana työviikkoa. Laski ollen alimmillaan lauantaina ja korkeimmillaan maanantaina. Työ hajotti, viikonloppu palautti. Nyt työpäivät eivät vaikuta hrv:hen ollenkaan.

Hieman offtopicia, mutta ite mittaillu Oura sormuksella nyt puolvuotta ja ihmetelly tuota HRV arvoa. Minulla se on ollu kokoajan keskiarvo 9ms ja max 15-25 ms. En oo sen enempi tuohon kiinittäny huomiota kun että Oura käskee vaan kiinittämään huomiota asiaan. En tosin tiiä mitä asialle pitäs tehä että se olis parempi. Tosin pitemmän unet vois auttaa asiaa.

It-työpaikoista minulla ei ole kuin yhdestä kokemusta ja nykyinen työnantaja on kyllä mainio. Ei huonoa sanottavaa, eli ei kaikki työpaikat huonoja ole. Ennen olin sähköpuolella ja sieltä parista työnantajasta kokemusta ja ne oli kyllä ihan kuraa kummatkin verrattuna nykyiseen. Tosin nykyisessäkin työssä kuulee kollegoilta paljon nurinaa kaikesta, mutta ite olin tottunu jo aikasemmissa hommissa huonoon työnantajaan niin nyt ei voi moittia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Hieman offtopicia, mutta ite mittaillu Oura sormuksella nyt puolvuotta ja ihmetelly tuota HRV arvoa. Minulla se on ollu kokoajan keskiarvo 9ms ja max 15-25 ms. En oo sen enempi tuohon kiinittäny huomiota kun että Oura käskee vaan kiinittämään huomiota asiaan. En tosin tiiä mitä asialle pitäs tehä että se olis parempi. Tosin pitemmän unet vois auttaa asiaa.
Fyysinen ja henkinen stressi vaikuttaa siihen. Jos treenaat ihan sikakovaa niin pidä keveä viikko. Jos on henkinen stressi niin se arvo lähtee ylöspäin lomalla. Myös liian lähellä nukkumaanmenoa iso ruokailu voi vaikuttaa, kun syke pysyy koholla ruuansulatuksen vuoksi. Mulla tilanteen korjaus vaati kokonaisvaltaisen elämäntilanteen korjaamisen. Mun isoimmat tärpit mitä itse tein ja teen edelleen hyvinvoinnin eteen on tässä postauksessa: Itsestään huolehtiminen ja mikään ei kiinnosta

Alkoholi ja krapula tietenkin on se suurin unen tuhoaja. Sitä ei ehkä erikseen tarvitse mainita, mutta sillä saa sykkeen kattoon ja hrv:n mattoon.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Minä en kyllä anteeksi voi suositella IT-alan työtä kenellekään.

Kolmisen vuotta tuli tehtyä service desk traineena, ja nyt työterveys latasi suorat sanat että olen uupunut. Motivaatio on ihan nollissa.

Jokainen tiketti ketuttaa, ja haluaa vaan jättää tekemättä. Mennyt niinkin pitkälle ettei huvita vastata työpuheluihin. Pomokin huomasi, että puheeni muuttunut ärtyneeksi ja tiketit ratkaisen sen kummemmin tutustumatta aiheeseen, kun ei jaksa miettiä asioita. Tosi iloinen olin työttömänä ennen sitten ja kiva juttu että kun ensitöihin pääsi, niin uupui sitten kolmantena vuotena. Nyt on ihan surkea olo ollut pitkään. Ja miksi uuvuin? Helevetin kovat vaatimukset alalla, esimiehillä ja asiakkailla. Jatkuvaa pommittelua teamsissa, service deskissä tai emailissa tai jossain jos ei asia liiku. Muut työtoverit niin kiireisiä ettei missään välissä voinut mitään kysyä. Jatkuvasti täytyy oppia jotain lisää kun ohjelmistot yms. muuttuvat. Liian suuret vastuut alalla yleensä, omalla kohdalla vielä huono palkkakin. Onneksi olin määräaikainen 36 kk jakson, tuuraajana ja avustajana, eli ensimmäisen tason tiketöijä -- mutta siinä kiitos työstä. Uupuminen ja jaksaminen ihan nollissa. Onneksi 1.4.21 päättyy ja alan kerätä työttömänä itseni.

En voi it-alaa suositella, ei etenkään jos ei ole alan koulutusta vaan on ns. itseoppinut.

Paljonhan minä osasinkin, mutta jatkuvasti odotettiin jotain lisää ja jatkuva työkuorma. En suosittelisi atk-alan työtä pahimmalle vihamiehellenikään.
En laskisi Helldesk-työtä edes IT-työksi. Nuo on ihan hanttihommia. Oikea IT-työ, eli suunnittelu, devaus, softaaminen, jne. ei ole lähelläkään tollasta. Voin sanoa suoraan että IT-alan työ on ollut itselleni lähes unelmaduunia siinä mielessä että ressitaso on ollut 0, koska koko lähtökohta mulla on se että kyseessä ei ole kenenkään henki, pelkästään rahaa sinne tänne. Ei penniäkään kiinni. Olen hyvä työssäni mutta en ressaa. Vastuuta minullakin on vaikka kuinka mutta kyseessä on vaan ykkösiä ja nollia, en ressaa. Pakko kuitenkin sanoa että jos ala ei kiinnosta niin varmasti täyttä paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
876
Ohjelmistosuunnittelu voi olla hyvinkin stressaavaa - mutta hyvä niin. En itse jaksa maleskella puolijoutilaana 8 tuntia päivässä. Kun tapahtuu ja stressa, työpäivä menee nopeasti ohi.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
Nelisen vuotta olen tehnyt töitä talon sisällä tehtyjen liiketoimintakriittisten tietojärjestelmien parissa. Tuli vähän yllätyksenä tämä tieto etten olekaan IT töissä, mutta minkäs sille voi. Pitänee etsiä joku toinen ketju näitä omia höpinöitä varten sitten
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
664
Kyllä tuosta voi työnantajaa syyttää, normisti jos esimies huomaa muuttuneen käytöksen, näihin puututaan matalalla kynnyksellä, kaveri lähetetään työterveyteen joka määrää kuukauden - kahden sairasloman. Ei tuossa tilanteessa pitäisi tehdä enää pakkopullaa koska se näkyy varmasti myös asiakkaalle ja aiheuttaa hallaan firman maineelle.

kntkvtknt, avaa hieman firmaa ilman nimeä.

Toimiala?
Iso, pieni?
Onko työntekijöiden vaihtuvuus suuri?
Mikä alue?

Alue merkitsee todella paljon jos alueella ei muita vaihtoehtoisia työntajia ole niin jengi kestää paskaa johtamista ihan määrättömästi. Eikä työnantajalla ole tarvetta muuttaa mitään.:thumbsdown:
 
Viimeksi muokattu:

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 673
Onkohan muuten tuollainen 3 x 12kk määräaikainen soppari jo sitä lainvastaista ketjuttamista, jos työtehtävät on olleet suurinpiirtein samat koko aika
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
Onkohan muuten tuollainen 3 x 12kk määräaikainen soppari jo sitä lainvastaista ketjuttamista, jos työtehtävät on olleet suurinpiirtein samat koko aika
Todennäköisesti joo, mikäli se määräaikaisuus on tullut niihin työnantajan aloitteesta. Ensimmäinen soppari varmaan vielä ihan ok jos kerran oli tarkoitus auttaa kuormanpurussa. Mutta kun tilanne jatkuu vuosia niin tuskin menee oikeudessa läpi jos lähtee vääntämään. Noitahan on sitten tulkittu siten, että mikäli niitä päteviä perusteita määräaikaisuudelle ei löydy jokaikiselle määräaikaiselle jaksolle, on työntekijän katsottu olevan vakinaisessa työsuhteessa heti ensimmäisen sopparin aloituksesta asti.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
Toimiala?

Firman toimiala on kulutushyödykkeiden valmistus, ja sisäinen IT.

Iso, pieni?

Sisäinen IT, 1. taso ja 2. taso, puhutaan noin 10 hengestä (lähden kohta). Kolmas taso ulkoistettu. Firmassa muutama tuhat tekijää suomi+ulkomaat.

Muutama tukihenkilö ulkomaiden toimipisteissä, mutta osassa maita ei ole tukihenkilöä, mikä kuormittaa Suomi-henkilöitä.

Onko työntekijöiden vaihtuvuus suuri?

IT:n vaihtuvuus on pieni, pisin ollut talossa 30 vuotta.

Mikä alue?

Pirkanmaa ja ulkomailla toimipisteitä

Minua lannisti se osaamisen puute ja kun 1. tason tikettejä alkoi vähentyä, niin koin että minulla ei ollut työtä, samalla kun työtäni on koko ajan ulkoistettu muualle.

Vaikea siinä on terveenä pysyä, jos omaan ammattitaitoon ei lutoeta, että ne työt ulkoistetaan muualle.

Mm. oli toimipisteessä iso vanhojen näyttöjen vaihtourakka, niin tilasivat jonkun firman, vaikka minä olisin voinut ne asentaa yhtä hyvin. Vaihdossa oli 100 näyttöä.

12 kk jakso oli palkkatuki, tein hyvin hommat, jatkettiin 12 kk. Sitten tosiaan jatkettiin 12 kk, koska oli vieläkin perustetta projektiluontoiselle työlle.

Minä näen sen niin että on liikaa hommia ja vähän tekijöitä... mutta osaamiseni puute ja jatkuva stressi siitä sai uupumaan, kun kuullut että olisin jatkossa vastuullisempi, kun toinenkin osastolta menisi vetämään muita kuin service desk -it hommia. Uskoisin, että tässä oli vain IT:n tapa toimia ja vähän tekijöitä, pienet mahdollisuudet oppia työpaikalla, kireä ilmapiiri aiheutti tuon uupumisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
664
Minä näen sen niin että on liikaa hommia ja vähän tekijöitä... mutta osaamiseni puute ja jatkuva stressi siitä sai uupumaan, kun kuullut että olisin jatkossa vastuullisempi, kun toinenkin osastolta menisi vetämään muita kuin service desk -it hommia. Uskoisin, että tässä oli vain IT:n tapa toimia ja vähän tekijöitä, pienet mahdollisuudet oppia työpaikalla, kireä ilmapiiri aiheutti tuon uupumisen.
Tässä se oravanpyörä on...kun yksikin poistuu (vaikka lomalle) vahvuudesta muut tekee tuplatyöt. Pitemmästä sairaslomasta puhumattakaan.
Toi sisäinen HD on kokemuksena kaikkein paskin paikka koska välissä ei ole suodattavia kerroksia (asiakas/toimittaja). Paska lentää suoraan tuulettimeen ja firman sisäinen nokkimisjärjestys sanelee paljon asioita. Asioita eskaloidaan helposti ylimmän johdon/TJ-tasolle joka puuttuu normaaliin operatiiviseen toimintaa jyrähtämällä...
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 200
Tässä se oravanpyörä on...kun yksikin poistuu (vaikka lomalle) vahvuudesta muut tekee tuplatyöt. Pitemmästä sairaslomasta puhumattakaan.
Toi sisäinen HD on kokemuksena kaikkein paskin paikka koska välissä ei ole suodattavia kerroksia (asiakas/toimittaja). Paska lentää suoraan tuulettimeen ja firman sisäinen nokkimisjärjestys sanelee paljon asioita. Asioita eskaloidaan helposti ylimmän johdon/TJ-tasolle joka puuttuu normaaliin operatiiviseen toimintaa jyrähtämällä...
Tuo on niin totta ja voin kertoa kuinka ketutti jo 1. vuonna, kun en ole lomaa kerryttänyt, kaikki muut IT:ssä oli LOMALLA ja minä ahersin tikettien parissa... Siis yksin.

Lomaakaan ei annettu pitää koska haluan, vaan valitsivat puolestani toisena vuotena. Vihaiset työntekijät heittävät heti meitä korkeammalle taholle, jos pettyvät palveluun.

Joulua ja uutta vuotta 90% IT:stä oli lomalla ja minä sekä toinen tuplatyöt (omaa työntekoa rajoitti osaamisen puute).

En ymmärrä miten yksi meistä jaksaa painaa siellä jo tosiaan ne 30+ vuotta.

Minä olen täynnä tuota paikkaa 3 vuodessa.

Esimieheni suositteli minulle jotain Tiedon tyylistä firmaa, koska siellä olisi enemmän asiakkaita ja sitä kautta enemmän 1. tason tikettejä.

Mutta ajattelin olla nyt ainakin puoli vuotta työttömänä ja hoitaa tätä uupumusta kuntoon. Sitten näkee mihin musta enää on jos mihinkään.

Tuon sisäisen IT:n olisi toki pitänyt aiemminkin mainita, koska noissahan on valtava ero ulkoisiin IT-taloihin verrattuna.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
89
Onkohan muuten tuollainen 3 x 12kk määräaikainen soppari jo sitä lainvastaista ketjuttamista, jos työtehtävät on olleet suurinpiirtein samat koko aika
Määräaikaisia voi olla loputtomasti peräkkäin, kunhan niille löytyy perusteltu syy ensimmäisestä alkaen.

Syyksi kelpaa oikeastaan vain sijaisuus, projekti tai uuden yrityksen tilanteen vakiintumattomuus (ei tiedetä paljonko tarvitaan työntekijöitä).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
On se maailma erilainen. Itse kun en tuota maara-aikaista edes halua koska nyt minulla on uusi palkkaneuvottelu joka toinen vuosi. Ja heraan myos ajattelemaan ajoittain etta olisikohan tama jo tassa vai taytyisiko vaihtaa maisemaa. Eiko maara-aikaisuus tuo jotain turvaa verrattuna toistaiseksi palkattuun koska siita lomauttaminen on vaikeampaa? Vai muistelenko jotain vanhoja lakeja.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 191
Esiintyminen työhaastattelutilanteessa on ehkä yksi tärkeimmistä vaikuttimista työpaikan saamisessa. Voit olla paperilla pätevä tehtävään mutta jos menet lukkoon jännityksestä etkä pysty vastailemaan kysymyksiin luonnollisesti, et tule saamaan paikkaa. Se on kuin pikadeittausta missä pitää päästä samalle aallonpituudelle haastattelijan kanssa.
Monesti olen kuullut että se haastattelussa lukkoon mennyt kaveri olikin sitten todella pätevä. Ja kertoohan se myös jotain henkilöstä, jännittäjät usein helpompia johdettavia ja tottelevaisia. Toki ei kaikki rekrytoijat ole mitään saanarosseja ja näe jännityksen taakse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Monesti olen kuullut että se haastattelussa lukkoon mennyt kaveri olikin sitten todella pätevä. Ja kertoohan se myös jotain henkilöstä, jännittäjät usein helpompia johdettavia ja tottelevaisia. Toki ei kaikki rekrytoijat ole mitään saanarosseja ja näe jännityksen taakse.
Hiljainen jännittäjä on aika vaikea tapaus haastattelussa. Sinänsä jännittäminen on normaalia, mutta rekrytoija joutuu miettimään millaiset kommunikointitaidot kandidaatilla olisi normityössä, onko kandidaatti aina tuppisuu, mitä kandidaatti todella osaa kun ei oikein kykene markkinoimaan osaamistaan haastattelussa, miten tämä pärjää kun hänet heitetään vaikka asiakkaalle tekemään projektia (konsulttipuolella) jne. Toisaalta, ei kaikkien tarvitse olla supliikkityyppejä. Joskus tiimissä on hyvä olla erilaisia persoonia joilla on omat vahvuutensa. Hiljaisessa puurtajassa voi olla ominaisuuksia, jotka hyödyttävät porukkaa. Ja tosiaan, se jännitys ja hiljaisuus korostuu usein haastattelussa, normityössä kommunikointi on yleensä parempaa. Mutta tuo pitäisi saada selvitettyä ehkä parissa 1.5h - 2h tuokiossa, mikä ei aina ole helppoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Hiljainen jännittäjä on aika vaikea tapaus haastattelussa. Sinänsä jännittäminen on normaalia, mutta rekrytoija joutuu miettimään millaiset kommunikointitaidot kandidaatilla olisi normityössä, onko kandidaatti aina tuppisuu, mitä kandidaatti todella osaa kun ei oikein kykene markkinoimaan osaamistaan haastattelussa, miten tämä pärjää kun hänet heitetään vaikka asiakkaalle tekemään projektia (konsulttipuolella) jne. Toisaalta, ei kaikkien tarvitse olla supliikkityyppejä. Joskus tiimissä on hyvä olla erilaisia persoonia joilla on omat vahvuutensa. Hiljaisessa puurtajassa voi olla ominaisuuksia, jotka hyödyttävät porukkaa. Ja tosiaan, se jännitys ja hiljaisuus korostuu usein haastattelussa, normityössä kommunikointi on yleensä parempaa. Mutta tuo pitäisi saada selvitettyä ehkä parissa 1.5h - 2h tuokiossa, mikä ei aina ole helppoa.
Voi olla tuppisuulla vaikeaa myös tuotetalossa. Monesti joutuu esim. demoamaan jotain vähän isommalle yleisölle, jossa voi olla myös johtoa paikalla. Vaikka työn jälki olisi laadukasta niin ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa jos ei onnistu ilmaisemaan itseään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Voi olla tuppisuulla vaikeaa myös tuotetalossa. Monesti joutuu esim. demoamaan jotain vähän isommalle yleisölle, jossa voi olla myös johtoa paikalla. Vaikka työn jälki olisi laadukasta niin ei anna kovin vakuuttavaa kuvaa jos ei onnistu ilmaisemaan itseään.
No, jos ei puhuta ihan karikatyyrihahmoista niin ei se itsensä ilmaisu vaadi mitään hirveää läpändeerin heittoa ja kansanhurmaajan karismaa. Pitäisin jopa joissain tilanteissa positiivisena, jos mennään ytimekkäästi asia edellä.

Yhtälailla voisi sanoa erittäin vaaralliseksi, jos organisaatioon tulee erinomaisia omaa asiaansa ajavia supliikkimiehiä, joilla ne ajettavat ideat eivät kuitenkaan nouse supliikin tasolle. Konsultille toki mahdollisesti erinomainen ominaisuus, jos myynti vetää :)

Samaten, jos organisaation sisällä tarvitaan kauheasti kyynärpäätä pärjätäkseen rekrytointi on ehkä mennyt pieleen jo aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Yhtälailla voisi sanoa erittäin vaaralliseksi, jos organisaatioon tulee erinomaisia omaa asiaansa ajavia supliikkimiehiä, joilla ne ajettavat ideat eivät kuitenkaan nouse supliikin tasolle. Konsultille toki mahdollisesti erinomainen ominaisuus, jos myynti vetää :)
Niinpä, harvemmin esimerkiksi tuotetalossa sitä konkreettista tulosta tehdään paskapuheella. Myyntimiehet ja -henkiset toki erikseen, mutta jossain vaiheessa ne korulauseet ja ylisanat pitäisi lunastaa jonkinlaisella lopputuotoksella.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Mulla on aika monta tiimiä, ja porukat jaettu niin että joka tiimissä on pari puheliasta. Tämä varmistaa sen, että aina kun on jotain demottavaa niin jokainen tiimi voi halutessaan demota itse. Kaikki ei edes halua olla esillä, mutta ainakin puolet hiljaisista haluaisivat pystyä esittämään asioita (tämä hatusta heitetty numero). Sitä on hyvä harjoitella tiimin sisällä.

Eli oikein mietittynä, ei musta ole kaikissa tehtävissä tärkeätä olla puhelias. Toki on myös paljon rooleja jossa nimenomaan "sinun" on esiinnyttävä ja se on sitten eri asia.
 
  • Tykkää
Reactions: M_M
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Eli oikein mietittynä, ei musta ole kaikissa tehtävissä tärkeätä olla puhelias
Ei, mutta ainakin itse puhuin nimenomaan tuppisuista. Eli sellaisista, jotka eivät oikein saa sitä lyhyttä asiaakaan sanottua. Se voi olla ongelma. Tietenkään kaikkien ei tarvitse olla huulenheittäjiä ja ns. "myyntimiehiä". Liika hiljaisuus voi olla ongelma, jos se tarkoittaa hyödyllisen kommunikaation puuttumista. Ei kysytä jos ei tiedetä tai osata, ei kerrota jos osataan ja tiedetään. Tieto ja osaaminen ei leviä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei, mutta ainakin itse puhuin nimenomaan tuppisuista. Eli sellaisista, jotka eivät oikein saa sitä lyhyttä asiaakaan sanottua. Se voi olla ongelma. Tietenkään kaikkien ei tarvitse olla huulenheittäjiä ja ns. "myyntimiehiä". Liika hiljaisuus voi olla ongelma, jos se tarkoittaa hyödyllisen kommunikaation puuttumista. Ei kysytä jos ei tiedetä tai osata, ei kerrota jos osataan ja tiedetään. Tieto ja osaaminen ei leviä.
Voi, mutta onko se oikeasti ongelma? Olen ehkä yhden kollegan tavannut, jonka kanssa tuo olisi saattanut olla haaste. Toisaalta vähemmän esilläoloon pyrkivät ihmiset eivät aina välitä puhua, jos paikalla on turhan jyrääviä persoonia. Silti nämä saattavat kommunikoida oikeinkin hyvin vähän toisenlaisessa seurassa. Toki joskus voidaan tietenkin haluta, että "sopii porukkaan" eikä sekään varmaan väärin ole.

Mutta, jos jostain tuotekehityshommista puhutaan niin mielestäni pitää kyllä olla jo todella ujo introvertti, että se on työn tekemisen kannalta ongelma.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
No, kai aina tuo riippuu tilanteesta. Mulla on tiimeissä tyyppejä joiden kanssa ollaan puuhattu samaa tuotetta vuosia, enkä ole koskaan kuullut sanaakaan niiden suusta.

Kuitenkin niin pitkään kun tiimikaverit ovat asian kanssa ok, henki toimii ja koodi on hyvää niin se on mulle ihan ok.

Ylipäätänsä mä oon kokenut, että tiettyjen juttujen pitää tiimi-tasolla toteutua. Sen jälkeen kaikki erilaiset ihmiset rikastavat toimintaa. Eihän tiimissä nyt liikaa tuppisuita voi olla, mutta en ainakaan heti tyrmäisi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Googlen emoyhtiön työntekijät väsäsivät maailmanlaajuisen unionin pystyyn. Tuolla voi olla todella mielenkiintoisia seuraamuksia it-alaan ja it-alan työpaikkoihin. Jännä nähdä seuraako facebookin, applen jne. työntekijät perästä. Perinteisestihän amerikassa jokainen on ennen sopinut omista työehdoistaan. Nyt näyttää järjestäytyminen alkavan. Se mihin tuo johtaa niin en osaa arvata. Yhdessä ääripäässä voisi olla raju tasapäistäminen ja politiikan tuominen firmojen sisälle versus meno jatkuu entisellään ja jokainen tekee ja sopii mitä huvittaa niin kauan kun lakeja ei rikota. Varsinkin politiikka-asia on mielenkiintoinen, jos unionit esim. kallistuvat paljon vasemmalle tyyliin antifa. Maailmanlaajuinen ja poliittisesti aatteellinen unioni voisi olla melko jännittävä konsepti ja tuottaa kaikenlaista sirkushuvia ja häiriötä.

Alpha Global was formed in coordination with UNI Global Union, a union federation that represents about 20 million workers globally, and includes unions from countries such as the United States, Germany, Switzerland, Sweden, and the UK, UNI Global Union said. (bit.ly/2Y9DTMb)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Olisi tuosta hyötyä ainakin esim. työajan vakiinnuttamiseen, veikkaan että Googlellakin moni tekee huomattavasti yli 40-tuntista viikkoa, eikä aina ihan omasta tahdosta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Olisi tuosta hyötyä ainakin esim. työajan vakiinnuttamiseen, veikkaan että Googlellakin moni tekee huomattavasti yli 40-tuntista viikkoa, eikä aina ihan omasta tahdosta.
Mä näen tuollaisen säätelyn nykytilanteessa täysin tarpeettomana. Noi asiat voi sopia yksilöllisesti. Samoin kuin joku saa 10x enempi aikaan niin imho. tuloerot voi ihan hyvin sitten olla tuloksen mukaan. IT-ala on kuitenkin tällä hetkellä tekijän markkina ja firmat kamppailevat kynsin ja hampain osaajista. Tilanne olis eri, jos firmat pystyisivät sanelemaan ehdot. Pahimmassa tapauksessa tuo tappaa googlen kilpailukyvyn ja huippuosaajat menevät sinne missä palkitaan paremmin. Tasapäistäminen ei toimi ellei sitten jokainen firma tasapäistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Mä näen tuollaisen säätelyn nykytilanteessa täysin tarpeettomana. Noi asiat voi sopia yksilöllisesti. Samoin kuin joku saa 10x enempi aikaan niin imho. tuloerot voi ihan hyvin sitten olla tuloksen mukaan. IT-ala on kuitenkin tällä hetkellä tekijän markkina ja firmat kamppailevat kynsin ja hampain osaajista. Tilanne olis eri, jos firmat pystyisivät sanelemaan ehdot. Pahimmassa tapauksessa tuo tappaa googlen kilpailukyvyn ja huippuosaajat menevät sinne missä palkitaan paremmin. Tasapäistäminen ei toimi ellei sitten jokainen firma tasapäistä.
IT-alan työmarkkinat eivät toimi samoin kaikkialla. FAANG-yhtiöiden Yhdysvaltojen länsirannikon toimipisteisiin tulee jokaiseen avoimeen paikkaan tuhansia hakemuksia ympäri maailmaa. Kyseisillä firmoilla on varaa valita parhaat päältä ja siltikin teettää pitkiä päiviä.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
800
Se on hyvä, että välillä työntekijät kokeilee näitä yhteenliittymiä jenkeissä. Toisella puolella pöytäähän oli ainakin Google, Apple ja Intel kokeilemassa omaa versiotaan, kun pyörittivät sitä palkkauskartelliaan tuossa joku vuosi sitten.
 
Liittynyt
10.02.2018
Viestejä
436
Voi, mutta onko se oikeasti ongelma? Olen ehkä yhden kollegan tavannut, jonka kanssa tuo olisi saattanut olla haaste. Toisaalta vähemmän esilläoloon pyrkivät ihmiset eivät aina välitä puhua, jos paikalla on turhan jyrääviä persoonia. Silti nämä saattavat kommunikoida oikeinkin hyvin vähän toisenlaisessa seurassa. Toki joskus voidaan tietenkin haluta, että "sopii porukkaan" eikä sekään varmaan väärin ole.

Mutta, jos jostain tuotekehityshommista puhutaan niin mielestäni pitää kyllä olla jo todella ujo introvertti, että se on työn tekemisen kannalta ongelma.
Tiimityö vaatii kommunikointia ja jos se ei onnistu, niin se on ongelma. Minulla on esim. ollut tiimikaveri, josta oli jokseenkin mahdotonta saada vastausta edes yksinkertaisiin "teenkö minä vai teetkö sinä" -kysymyksiin. Kaikki mitä kaverista sai ulos oli epäselvää, monitulkintaista ja mutisten esitetty. Sitten kun tuo oli vielä melko äreä, niin ei tehnyt mieli nyhtää vastauksia ulos, joten monta kertaa tuli toimittua arvausten ja oletusten perusteella.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Tiimityö vaatii kommunikointia ja jos se ei onnistu, niin se on ongelma. Minulla on esim. ollut tiimikaveri, josta oli jokseenkin mahdotonta saada vastausta edes yksinkertaisiin "teenkö minä vai teetkö sinä" -kysymyksiin. Kaikki mitä kaverista sai ulos oli epäselvää, monitulkintaista ja mutisten esitetty. Sitten kun tuo oli vielä melko äreä, niin ei tehnyt mieli nyhtää vastauksia ulos, joten monta kertaa tuli toimittua arvausten ja oletusten perusteella.
Kyllä kai selvännäkijän pitäisi kuitenkin tietää?

edit: olis ollut hauskempi jos osaisin lukea :p
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Minkä verran Suomessa yleinsä arvostetaan tutkintoja? Olen suorittanut tietotekniikan DI tutkinnosta hieman yli puolet, ja kanditutkinto alkaa olla aika lähellä. Viime aikoina opiskelu on kuitenkin tympinyt sen verran paljon, että voisin vaikka alkaa käydä päätoimisesti töissä jos vain saisin jonkin vakituisen paikan kohtuullisella palkalla, ja tehdä sitten noita opintoja sellaisena sivuprojektina. Olen nyt ollut viime keväästä asti harjoittelijana eräässä firmassa tekemässä sulautetun ohjelmiston kehitystä C kielellä, mutta tällä hetkellä tuntuu että kiinnostaisi enemmän jokin system administrator/specialist tai devops tyyppinen homma.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
89
Minkä verran Suomessa yleinsä arvostetaan tutkintoja? Olen suorittanut tietotekniikan DI tutkinnosta hieman yli puolet, ja kanditutkinto alkaa olla aika lähellä. Viime aikoina opiskelu on kuitenkin tympinyt sen verran paljon, että voisin vaikka alkaa käydä päätoimisesti töissä jos vain saisin jonkin vakituisen paikan kohtuullisella palkalla, ja tehdä sitten noita opintoja sellaisena sivuprojektina. Olen nyt ollut viime keväästä asti harjoittelijana eräässä firmassa tekemässä sulautetun ohjelmiston kehitystä C kielellä, mutta tällä hetkellä tuntuu että kiinnostaisi enemmän jokin system administrator/specialist tai devops tyyppinen homma.
Ei niitä papereita kukaan kysele, kunhan pääset töihin.
Konsulttina on vissii plussaa, kun julkisenpuolen kilpailutuksiin voidaan myydä DI/maisteri-tason osaajaa
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Minkä verran Suomessa yleinsä arvostetaan tutkintoja? Olen suorittanut tietotekniikan DI tutkinnosta hieman yli puolet, ja kanditutkinto alkaa olla aika lähellä. Viime aikoina opiskelu on kuitenkin tympinyt sen verran paljon, että voisin vaikka alkaa käydä päätoimisesti töissä jos vain saisin jonkin vakituisen paikan kohtuullisella palkalla, ja tehdä sitten noita opintoja sellaisena sivuprojektina. Olen nyt ollut viime keväästä asti harjoittelijana eräässä firmassa tekemässä sulautetun ohjelmiston kehitystä C kielellä, mutta tällä hetkellä tuntuu että kiinnostaisi enemmän jokin system administrator/specialist tai devops tyyppinen homma.
Suosittelen tekemään tutkinnon loppuun. Jos joskus haluat esim. amerikkaan töihin niin DI:n papereilla prosessi menee trumpin jälkeisessä amerikassa paljon helpommin läpi kuin kandina/ilman papereita. Mulla jäi koulut kesken. Vuonna miekka ja kivi hakattiin päähän puuttuvalla tutkinnolla aina palkasta kysyessä. Jossain kohtaa kokemus kompensoi. Jos olet kova tekijä ja voit sen todistaa niin tutkinnolla ei mun kokemuksen mukaan enää ole merkitystä. Vaatii kuitenkin sen, että hakee monta tarjousta ja kilpailuttaa työnantajia keskenään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
En olisi saanut työlupaa Kiinaan jollei olisi ollut AMK papereita taskussa. Eli jos on haaveita tulevaisuudessa päästä imemään kokemusta ulkomaille niin joku lappu koulusta olisi tärkeä. Tietenkin kansainvälisissä firmoissa pääsee eri tyypin viisumilla helposti lyhyeksi aikaa, kunhan palkka maksetaan suomesta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Minkä verran Suomessa yleinsä arvostetaan tutkintoja? Olen suorittanut tietotekniikan DI tutkinnosta hieman yli puolet, ja kanditutkinto alkaa olla aika lähellä. Viime aikoina opiskelu on kuitenkin tympinyt sen verran paljon, että voisin vaikka alkaa käydä päätoimisesti töissä jos vain saisin jonkin vakituisen paikan kohtuullisella palkalla, ja tehdä sitten noita opintoja sellaisena sivuprojektina. Olen nyt ollut viime keväästä asti harjoittelijana eräässä firmassa tekemässä sulautetun ohjelmiston kehitystä C kielellä, mutta tällä hetkellä tuntuu että kiinnostaisi enemmän jokin system administrator/specialist tai devops tyyppinen homma.
Ei niitä papereita kukaan kysele, kunhan pääset töihin.
Konsulttina on vissii plussaa, kun julkisenpuolen kilpailutuksiin voidaan myydä DI/maisteri-tason osaajaa
Heti kun työmarkkina hikkaa, niin ensimmäisenä ovat ongelmissa ne joilla ei ole sitä tutkintoa. Kun työntekijöistä alkaa olla tarjontaa ja työpaikoista pulaa on helppo siirtää kaikki ilman tutkintoa olevat hakijat suoraan ö-mappiin. Näin on käynyt monelle nousukaudella suoraan työelämään siirtyneelle ja niitä tutkintoja on sitten jopa palattu koulun penkille tekemään.

Myös aina työpaikkaa vaihtaessa on parempi olla se tutkinto kuin olla olematta, vaikka edellinen työnantaja ei siitä olisi välittänyt.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Heti kun työmarkkina hikkaa, niin ensimmäisenä ovat ongelmissa ne joilla ei ole sitä tutkintoa. Kun työntekijöistä alkaa olla tarjontaa ja työpaikoista pulaa on helppo siirtää kaikki ilman tutkintoa olevat hakijat suoraan ö-mappiin. Näin on käynyt monelle nousukaudella suoraan työelämään siirtyneelle ja niitä tutkintoja on sitten jopa palattu koulun penkille tekemään.

Myös aina työpaikkaa vaihtaessa on parempi olla se tutkinto kuin olla olematta, vaikka edellinen työnantaja ei siitä olisi välittänyt.
Näin käy, jos hakee töitä papereilla eikä todistetulla osaamisella. Osaajat kyllä pidetään talossa ja työllistyvät, paitsi jos joku sosialistinen unioni päättää ketä palkataan ja potkitaan pois. Omaa selkää voi varmistella luomalla suhdeverkoston, jonka kautta hyvät tyypit kyllä löytävät uuden kodin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 879
Kai se on selvä ettei tutkinnosta haittaa ole, ja jos rinnakkain on kaksi muuten samantasoista hakijaa niin paikka menee sille joka opiskeli.

Mä olen pärjännyt yli 20v ilman todistuksia, mutta viimeisin työhaastattelu oli eka jossa aiheesta ei kysytty. En ole tietoinen että mikään paikka olisi jäänyt saamatta sen vuoksi, mutta stressiä senkin edestä.

Ja vielä se maininta ettei koulunkäynti yleensä helpotu iän myötä, ainakaan jos hankkii lapsia. Työpaikka + perhe + opiskelu rupeaa olemaan suht raskas combo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Suurin hyöty tutkinnosta tai kesken olevista alan opinnoista on ekaa työpaikkaa hakiessa. Sen jälkeen tutkinnon merkitys laskee aika roimasti. Konsullti voi olla helpompi myydä kovemmalla hinnalla, jos sillä on esim. DI:n paperi taskussa. Mutta ero ei ole mitään kymmeniä prosentteja. Jos jalka on jo koulussa, niin ehdottomasti suosittelen käymään loppuun asti. Se on henkisestikin hyvä fiilis kun saa korkeakoulun pakettiin onnistuneesti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 222
Sanoisin näin:
Työkokemusta alle 5 vuotta: Merkkaa, niin kandi kuin dippatyö
Työkokemusta 5-10 vuotta: Yleensä ei merkkaa hirveän paljon. Tavallaan harmaa alue.
Työkokemusta 10 vuotta tai enemmän: Ei merkkaa kotimaassa (okei, ehkä jossain julkisella alalla tai sellaisissa hommissa mihin en haluaisikaan). Merkkaa jos tarvii työluvan ulkomaille (tai jos on joku tutkinto-obsessoitunut maa kuten Saksa). Kandi yleensä riittää työlupiin mutta joissakin pistepohjaisissa järjestelmissä kuten USA niistä maisterin papereista saa lisäpisteitä.

nimim. 12 vuotta työkokemusta, kandin paperit löytyy (joille oli kerran tarvetta työlupaa varten) mutta dippatyö tekemättä :smoke:
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Kiitoksia hyvistä näkemyksistä. Mulla puuttuu kandin tutkinnosta enää muutama kurssi jotka on tarkoitus käydä nyt keväällä, ja sitten kandintyö. Joten kyllä tuo kandi ainakin kannattaa tehdä loppuun, olisi aikamoista haaskausta jättää se tässä vaiheessa tekemättä.

Ehkä optimaalisimmalta vaikuttaisi se, jos löytäisi jonkin itseä kiinnostavan paikan jossa pystyisi tekemään täyden 40/37.5 tunnin työviikon sijaan vaikka 30 tuntia viikossa. Tuo mahdollistaisi sen, että noita opintoja voisi sitten suorittaa pikkuhiljaa eteenpäin, vaikka yksi kurssi kerrallaan. Mutta en ole varma, että riittääkö osaamiseni vielä juuri muihin töihin kuin tällaisiin harjoitteluihin, ja että onnistuuko tuollainen jousto kovin monessa paikassa. Olen tällä hetkellä siis osa-aikaisena harjoittelijana.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
10 vuotta It-alan työkokemusta alla. Yhdessäkään työpaikassa ei ole kyselty tutkintojen perään ja ensimmäiseen menin opiskellessa. Tietysti hakemuspapereissa ja linkedin-profiilissa lukee koulutus, joten voi tietysti olla ettei ketään ole kiinnostanut sen enempää asia. Tuo nyt saattaa ehkä vinouttaa kokemusta tarpeettomuudesta kun tiety yleensä jossain muodossa on jo annettu haastattelijalle etukäteen.

Mikäli jotain kiinnostaa ulkomaan työ tai sitten muodollinen pätevyys johonkin työtehtävään ja on vain amk inssi, niin käy tekemässä YAMK ja ulkomailla se on samalla viivalla muiden Master-tason tutkintojen kanssa. Julkisella puolella Suomessa tuolla saa täytettyä muodollisuudet, mutta muuten ei arvostusta tuolla tutkinnolla sitten olekaan. Kandeille järkevintä silti vain suorittaa dippa/maisteri loppuun.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 817
Nykyiseen duuniin piti kaivaa lukiopaperitkin tarjolle. Reilu 20v työkokemusta alalta. Firma joka teki taustaselvityksen teki sen ihan äärimmäisen tarkasti. Puuttuvasta tutkinnosta ei kuitenkaan ollut haittaa. Kai ne halusivat varmistaa ettei ole valehdeltu/piiloteltu asioita. Tosin olin jo ihan prosessin alussa sanonut ettei ole tutkintoa ja se oli kaikille selvää ennen taustaselvityksen tekemistä.

Mun mielestä olisi ihan tervettä kandin jälkeen käydä vuosi töissä ja sitten miettiä jääkö työelämään vai opiskeleeko pidemmälle. Työelämä antaa perspektiiviä. Iso vaara on, että työelämä vie mukanaan ja myöhemmin kaduttaa, jos tulee esim. hinkua lähteä amerikkaan tai suojatyöpaikkaan julkiselle puolelle.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Itse kun vaihdoin keväällä työpaikkaa niin haastattelussa katsottiin läpi niin työ- kuin koulutodistukset ihan paperiversioina, ja vain originaalit kelpasi. Niin ne vaan firmat eroaa toisistaan. Tosin itse en työskentele leanissa tekkifirmassa, vaan teollisuudessa, siellä saattaa olla ehkä enemmän kiinnostusta papereihin kuin puhtaissa it-firmoissa.

Henk.koht. vinkkinä ainakin se kandi kasaan vaikka väkisin itseään perseelle potkimalla, etenkin jos se on jo melkein valmis. Itse jätin joskus AMKin kesken juurikin syystä opiskelu ei kiinnostanut ja siirryin työelämään kun sattui sopivaa duunia olemaan tarjolla. Lopulta palasin 10 vuotta myöhemmin ruuhkavuosifaijana suorittamaan uudestaan AMKia aikuislinjalla. Kun sulla on kandi kasassa niin ovet on myöhemmin avoinna jatkoa varten jos motivaatio palaa. Edellä ehdotettu välivuosi vois olla myös hyvä ratkaisu katsella vähän ja miettiä vaihtoehtoja. Lähtökohtaisesti kuitenkin suosittelisin suorittamaan koko koulun loppuun jos vaan suinkin kuula sen kestää. Parempi ehkä keskittyä yhdellä rykäisyllä täysillä opiskeluun ja sitten täysillä työntekoon kun paperit on taskussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Paperit auttavat jos haluaa ulkomaille töihin. Rekrytoivan esimiehen on melkein paikassa kuin paikassa helpompi palkata jos rekrytoitavalla hemmolla on paperit taskussa. Tämä pätee etenkin ulkomaille rekryttäessä, koska mihinkään EU:n ulkopuolelle haettaessa on usein työviisumeiden saannissa kaikenlaisia rajoituksia koulutuksen suhteen.

Olen erittäin tyytyväinen, että jaksoin potkia sen kandin kasaan töiden ohessa, vaikka DI jäikin suorittamatta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 554
Viestejä
4 166 129
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom