IT-alan työpaikat

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
En tiedä tarkkaan mitä tuolla tarkoitat mutta aika usein jotain jää kesken kun IT-alalla työtilanne on hyvä. Esim. itse olin ollut pitkään samassa paikassa ja yrityskaupan takia tuli paineet lähteä. Mietin toisaalta että projekti oli aika tiiviissä vaiheessa, mutta sekin olisi kestänyt varmaan muutaman kuukauden vielä ja paha siinä sanoa tuleeko "parempaa aikaa". Homman voi ajatella myös niin että firmat voivat lomauttaa/antaa potkut sen kummemmin miettimättä millainen aika se on työntekijälle, useinhan potkuja annetaan esim. ennen joululomia josain syystä.. Eli lähtee kun siltä tuntuu, turha siinä firmankaan parasta on ihan liikaa miettiä.

Edit: Vielä lisäyksenä että itsellä oli aika paljon asioita mistä tiesin enemmän kuin muut. Työnantaja lupaili että katsotaan sitten niin saat käydä nämä jutut läpi muisen kanssa. No siinä firma kyllä kusi homman ja asiat katsottiin tiiviisti parin viimeisen päivän aikana kun olin töissä. En siitäkään stressiä ottanut, ihan puhdas firman moka :D
Jotain jää tietenkin kesken, mutta on siinä aika suuri ero laitetaanko niitä tehtyjä asioita eteenpäin ja dokumentoidaan / järjestellään kahden viikon (tai edes viikon) verran vai pistetään sähköposti koittakaa pärjäillä ja jäädään suoraan kotiin nukkumaan aamulla.

Itse olen aikeistani kertonut hyvissä ajoin ja varannut sen kuukauden työpaikan vaihtoon vaikka olisikin ollut 2 viikon irtisanomisaika (enkä koe mitään hävinneeni). Toki pitää lähteä kun siltä tuntuu, mutta kyllä ne asiat voi silti hoitaa siten, että kaikille jää mahdollisimman hyvä mieli kollegoita myöten eikä turhaan polttele siltoja. Otetaan/pyydetään sitten varmasti vähän innokkaammin takaisinkin, jos joskus tarvii töitä.

Tietenkin, jos on ehtinyt olla jonkun kuukauden ei vielä välttämättä ole mitään saanut tehtyäkään, mutta puolessa vuodessa varmasti on jo jotain roinaa ja ajatuksia, mitkä tulisi pistää hallitusti jatkoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Minulta kysyttiin haluanko 4kk vai 6kk koeajan. Sanoin 6kk, koska olin 99% varma että minua ei irtisanota koeajan aikana ja pystyin samalla pitämään oven auki jos aukeaisi jokin hyvä paikka jostain muualta. Sai myös heti positiivisen kuvan yrityksestä, kun koeajankin sai itse päättää.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Koeaikahan voi olla myös työntekijän etu. Halutessaan voi heittää hanskat naulaan millä sekunnilla tahansa.
No kyllä tämä foruumi on täynnä sitten eri mielipiteitä...

Ensinnäkin.... jos koeaika sinut irtisanotaan riittää syyksi koeaika ei sopiva ei tarvitse yhtään sen enempää perustella sitä ja työnantaja voi sanoa todistuksesa irtisanottu koeajalla.

Jos sinut ei irtsisanota koeajalla jos kyse on iso firma syy voi olla (näin on tapahtunut minulle ja monelle tutulleni) irtisanottu taloudellisista ja toiminallisista syistä. Jos ylläoleva syy ja se on CV:ssä niin ei muut työnantajat tuosta hermostu ja ei myöskään TE toimisto. Et ikinä saa karenssia jos haet työttömyystukea jos sinut irtisanotaan tuosta syystä.

Irtisanominen jos ei ole koeaika tai taloudellinen&toiminallisest syyt on helpommin sanottu kuin tehty. Silloin työnantaja pitää perustella se syy ja antaa varoitus ennen mitään irtisanomista.

Lopuksi jos nyt saa uuden työpaikan ei tarvitse olla sellainen joka sanoo uudelle työnantajalle että minä voin aloittaa huomenna.

Jos minä olisin työnantaja ja palkkaisin jonkun niin ei todellakaan anna minulle hyvää kuvaa jos hakija sanoo voin aloittaa sen 1-2 päivän sisällä työt ajattelisin että tuo ei ole sopiva hakija jos on jo työssä.

Työntekijällä usein jos irtisanoo itsenä on 2 viikon irtisanomisaika. Jos ne todella haluavat sinut se uusi työnantaja voi kyllä odottaa sen 2 viikkoa (ainakin jos IT ala tämä threadi on IT alan työpaikoista).
Teoriassa jos nyt jostain syystä sinulla olisi esim ulkomailla työpaikka tai muuten jostain syystä sinun sopimuksessa esim 4 viikon irtisanomis aika niin usein vanha työnantaja suostuu jos otat esim lomaa 2 viimeistä viikkoa vaikka palkaton loma jos lomapäiviä ei ole olemassa.

Monessa työpaikkassa (esim. minun uudessa IT alan työpaikassa) saa enemmän työntekijä etuja kun koeaika on ohitse+mahdollisesti palkankorotuksen heti kun koe aika on ohitse.
Minulla on iloisesti 3 kuukauden koeaika 6 kuukauden koeajan sijaan. No täytyy myös sanoa jos en saa heti palkankorotusta 3 kk jälkeen niin en raivostu siitä, mutta ainakin kehtaan ottaa eka kerran puheeksi palkankorotus ja sitten esim 6 kk jälkeen otan uudestaan puheeksi jos ei vastaus 3kk kohdalla.

Lopuksi jotkut tekee esim.12 kuukauden määräaikainen sopimus.... sinun ei tarvitse kertoa mitään syytä TE toimistolle tai ex työnantajallesi jos et tee uutta sopimusta saman työnantajan kanssa kun se 12 kk on kulunut umpeen.

Voisin heitää takaisin sen että jos olet se GURU koodaja joka aina saa helposti nopeasti työpaikan? No eikö se silloin voi järjestää niin että sekä vanha ja uusi työnantaja ja Suomen valtio on tyytyväisiä? Esim määräaikainen sopimus viedän kunnialla sen sopimuksen loppuun asti ainakin. Jos pysyvä virka tai toistaiseksi niin sitten sinun pitää perustella se irtisanominen miksi irtisanot työpaikkasi, mutta sinun pitäisi silloin tietää se vastaus.

Minä en tiedä teistä muista mutta minä en halua sellaista CV tä joka on täynnä niitä kohtia oltu töissä 1-3 kuukautta vaihdettu taas työnpaikka koska irtisanoin itseni se ei anna hyvä kuvaa.

Kyllä minä osaan selittää miksi irtisanon itseni jos sen teen ja olen tehnyt niin n kertaa.

Tässäpä teille esimerkkinä tosi syy kun minä irtisanoin työpaikan... Syy halusin muuttaa takaisin Suomeen Ruotsista se oli yksi syy miksi irtisanoin työpaikan Ruotsissa. Minulla oli silloin uusi työpaikka tiedossa Suomessa.

Jos osasyy on se "epäpätevä syy" palkka 100-200 euron takia se ei näytä hyvältä CV:ssä jos tekee sen nopeasti alle vuoden työsuhteessa ja vähemmän innostaa minua. Jos puhutaan sanotaan 1000 euron brutto+:tup: euro palkkaerosta (esim bruttopalkka 2500 euroa/kuukausi vanha työpaikka ja uusi työpaikka tarjoaa 3500 euroa/kuukausi).... niin se voi kyllä muuttaa minun mielipidettä hyvin nopeasti sen työpaikka vaihdon suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Tuskin kukaan sanoi 6kk koeaikaa hyväksi koska voi vaihtaa ajatuksena että tekisi sitä joko ajan. Tuohon ajatukseen riittää, ettei pidä todennäköisenä että itsensä irtisanotaan, joten voi vain voittaa.

Toki pointtisi, että koeajalla ei saa kaikkia etuja on ihan validi, ja joillakin työpaikoilla merkittävä tekijä.

Henkilökohtaisesti jos joku haluais potkia mut pois koeajalla niin haluisinkin lähteä sehän tarkottaisi että olen päätynyt ihan väärään paikkaan tai positioon. Mun silmissä olisi painajainen olla tilanteessa jossa esimies haluaa musta eroon koska yleisesti menestyksekäs toiminta työpaikalla vaatii esimiehen ja kolleegojen luottamuksen - eikä sitä varmaan tossa olis.

Toki 6kk on pitkä aika, luulis sitä jo aikasemmin tajuavan että rekry meni ihan vituiksi. Vai onko joku nähnyt uuden kolleegan heittävän ranttaliksi heti koeajan jälkeen? Mun kokemuksen mukaan merkit näkyvät paljon aikaisemmin.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Tuskin kukaan sanoi 6kk koeaikaa hyväksi koska voi vaihtaa ajatuksena että tekisi sitä joko ajan. Tuohon ajatukseen riittää, ettei pidä todennäköisenä että itsensä irtisanotaan, joten voi vain voittaa.

Toki pointtisi, että koeajalla ei saa kaikkia etuja on ihan validi, ja joillakin työpaikoilla merkittävä tekijä.

Henkilökohtaisesti jos joku haluais potkia mut pois koeajalla niin haluisinkin lähteä sehän tarkottaisi että olen päätynyt ihan väärään paikkaan tai positioon. Mun silmissä olisi painajainen olla tilanteessa jossa esimies haluaa musta eroon koska yleisesti menestyksekäs toiminta työpaikalla vaatii esimiehen ja kolleegojen luottamuksen - eikä sitä varmaan tossa olis.

Toki 6kk on pitkä aika, luulis sitä jo aikasemmin tajuavan että rekry meni ihan vituiksi. Vai onko joku nähnyt uuden kolleegan heittävän ranttaliksi heti koeajan jälkeen? Mun kokemuksen mukaan merkit näkyvät paljon aikaisemmin.
Kyllä olen nähnyt koejan jälkeen. Kai sinulla on myös sellainen outo mielipide että jos joku irisanotaan hänessä on jotain pahasti vialla? Ei usein näin ole IT alala nämä pahimmat kauhu hakijat pitäisi juuttua kiinni haastattelussa.

Esimerkki 1. Yksi työntekijä sai kirjallisen varoituksen hän kertoi siitä meille. En paljasta mistä syystä. Hän sitten alkoi heti hakemaan uutta työpaikkaa ja sai sellaisen 2 kuukauden kuluttua ja irtisanoi itsensä.

Esimerkki 2. Matti myöhäinen... Olet tullut niin monta kertaa myöhässä töihin että nyt saa lopulta varoituksen tästä asiasta. Tämä "Matti Myöhänen" teki elämän muutoksen ja toiste ei tullut myöhässä.

Esimerkki 3. Call Center muutti vaatimuksia että pitää olla todella nopea. Yksi työntekijä ei sopeutunut siihen ja sai varoituksen ensin ja sitten lopulta myöhemmin potkut.

Esimerkki 4...esim koodaja mailmassa...saat uuden projektin ja ohjelmointi kielen ja et valitettavasti pärjää siinä voi olla huomattavasti vaativampi esim Full stack koodaja ja pitää olla nopea koodaja tiukempi deadline jne. Et voi valittaa siitä koska työnantajasi vanha asiakas yritys joka antoi sinulle sen helpomman tehvävän lopetti toimeksiannnon. Työnantajasi sanoo sinulle sopeudu. Jos et sopeudu saat varoituksen ja lopulta potkut.
Esimerkki 4 en ole itsen nähnyt mutta minun veljeni on erittäin pätevä full stack koodaja. Veljeni ei ole saanut potkuja mutta olen kuullut mitä voi tapahtua koodaja mailmassa jos ei ole todella pätevä koodaaja.

Esimerkki 5 Minulle tapahtunut koeajan jälkeen. Minut ja koko osastoni n kaappaletta irtisanottiin tuotannollisista ja taloudellisista syistä.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Mä näin kerran semmoisen tapauksen, että tyyppi oli ihan ässä koodaustaidoiltaan. Ajan kuluessa se paljastui myrkyttäjäksi. "Kaikki" firman toimintatavat, projektit jne. oli sen mielestä jossain kohtaa paskaa. Se onnistui myrkyttämään koko tiimin omalla käytöksellään ja tuosta seurasi kovasti ongelmia. Olihan tuosta koeajalla viitteitä, mutta se myrkyttäminen lähti käsistä vasta pidemmän ajan päästä. Hepun kanssa juteltiin asiasta, mutta korjausta ei tullut. Se veti onneksi omat johtopäätökset ja vaihtoi työnantajaa. Joskus vaan on tehtävä niin kuin maksava asiakas haluaa. Pienehkö omaan tuotteeseen keskittynyt firma oli tälle hepulle paljon parempi paikka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Itse olen nähnyt varoituksia (koodarimaailmassa) tyyppejen kohdalla jotka ovat sanoneet/meilanneet jotain vittuilua tai kuitteja asiakkaalle. Kyse on ollut muutenkin aika kuumahermoisista kavereista. Koeajan irtisanomisia sitten tullut nähtyä enemmän, joskus ei olekaan ollut teknologiat hyvin hallussa tai kaverin taidoille ei ole löytynyt kysyntää vaikka piti löytyä.

Irtisanomisista yleisin syy on varmasti nämä "joukko-irtisanomiset" tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Yksilön irtisanominen on Suomessa vaikeaa ja sen kyllä huomaa koska todella harvoin näitä nähnyt.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Mä näin kerran semmoisen tapauksen, että tyyppi oli ihan ässä koodaustaidoiltaan. Ajan kuluessa se paljastui myrkyttäjäksi. "Kaikki" firman toimintatavat, projektit jne. oli sen mielestä jossain kohtaa paskaa. Se onnistui myrkyttämään koko tiimin omalla käytöksellään ja tuosta seurasi kovasti ongelmia. Olihan tuosta koeajalla viitteitä, mutta se myrkyttäminen lähti käsistä vasta pidemmän ajan päästä. Hepun kanssa juteltiin asiasta, mutta korjausta ei tullut. Se veti onneksi omat johtopäätökset ja vaihtoi työnantajaa. Joskus vaan on tehtävä niin kuin maksava asiakas haluaa. Pienehkö omaan tuotteeseen keskittynyt firma oli tälle hepulle paljon parempi paikka.
Joskus toimintatavat myös voivat olla osin historian rasittamaa paskaa, ja sen pointtaaminen ehkä saa defenssit päälle ilman halua nähdä ongelmaa, mikä oireilee myrkytyksenä. :hmm: Ottamatta toki tähän keissiin kantaa ja kuinka edes voisinkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Nyt puhuttiin koeajasta, jonka aikana työntekijä voi tosiaankin lähteä lätkimään samana päivänä kun ilmoittaa päättävänsä työsuhteen.
Pointti oli, että ei-koeajallakaan ei työntekijä välttämättä ole enää kahden viikon päästä töissä, eli koeajan hyöty työnantajalle on vähäinen.

Päädyin kerran itsekin tekemään tällaisen ratkaisun ja ainakin vaikutti siltä, että ratkaisuni ahdisti työnantajaa pahemman kerran. Mutta mitäs laittoivat 6kk koeajalle... :)
Jos oikeasti lähdit niin, että et yhtään varmistanut, että hommat jotenkin jouhevasti pysyy jatkumaan, niin olet umpimulkku. Vaikka päätyisi lähtemään koeajalla, niin ammattilainen tekee parhaansa sen eteen, että työnantaja selviää tästä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Jos oikeasti lähdit niin, että et yhtään varmistanut, että hommat jotenkin jouhevasti pysyy jatkumaan, niin olet umpimulkku. Vaikka päätyisi lähtemään koeajalla, niin ammattilainen tekee parhaansa sen eteen, että työnantaja selviää tästä.
Niin, nää on vähän näitä. Jos työnantaja itse haluaa pitää työntekijää "löysässä hirressä" lain salliman maksimiajan niin pitää varmaan henkisesti valmistautua siihen että se työntekijäkin voi lähteä lätkimään per heti jos ei homma miellytäkään.

Eihän toi nyt välttämättä kauhean tyylikäs ratkaisu ole, eikä samaan firmaan varmaan tarvitse uudestaan töihin hakea, mutta tietämättä tilannetta sen tarkemmin voi lähtijälläkin olla joku syy siihen miksi näin tekee... Jos oikeasti oli "hyvä" duunipaikka ja kaikki kunnossa niin kuvittelis ettei ole myöskään syytä lähteä tunnin varoitusajalla lompsimaan. Koeaika kun on myös sitä varten että työntekijä voi nostaa kytkintä mikäli asiat ei työpaikalla menekään niinkuin on sopimusta tehdessä annettu ymmärtää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Jos oikeasti lähdit niin, että et yhtään varmistanut, että hommat jotenkin jouhevasti pysyy jatkumaan, niin olet umpimulkku. Vaikka päätyisi lähtemään koeajalla, niin ammattilainen tekee parhaansa sen eteen, että työnantaja selviää tästä.
Jos laillisten oikeuksiesi harjoittaminen tekee sinusta umpimulkun, niin meitä on tälläkin palstalla luultavasti useampi. Kukaan ei pakota ottamaan ihmistä töihin koeajalle ja osoittamaan sen aikana projektiin, josta äkkinänen irrouttautuminen aiheuttaa työnantajalle harmaita hiuksia. Riski on sataprosenttisesti työnantajan hallittavissa.

Lisäksi:
1. Työ oli erittäin stressaavaa
2. Perehdytys oli täysin puutteellista
3. Palkkakin oli mitä oli (olisi tietenkin voinut pyytää enemmänkin)

Joka tapauksessa sinnittelin työtehtävien parissa ilmeisesti sen verran hyvin, että toivotettiin tervetulleeksi takaisinkin. En ole kyllä menossa... pidin tuon jälkeen 3kk omaa lomaa ja menin seuraavaan paikkaan töihin, jossa olenkin viihtynyt hyvin.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
Se, että johonkin on laillinen oikeus, ei tarkoita, etteikö se voisi olla umpimulkkua.
Työnantajan näkökulmasta paljon parempi että henkilö, joka ei viihdy kyseisessä työssä ei siinä jatka tuota pidempään. Voivat siirtyä rekrytoimaan sopivampaa henkilöä, joka on mahdollisesti sopivampi kyseiseen työhön ja työntantajalle. Tuossa hukkaan menee vain lyhyt jakso perehtymistä ja työhön oppimista, vastaavasti vuoden päästä lähtö olisi paljon ongelmallisempi, erityisesti jos kyseiseen tehtävään oppimiskynnys on suuri. Kuitenkin ihminen joka ei viihdy työssä ja tehtävässä, etsii uutta ja tulee lähtemään lähitulevaisuudessa, ainakin jos henkilön osaamiselle on kysynytää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Työnantajan näkökulmasta paljon parempi että henkilö, joka ei viihdy kyseisessä työssä ei siinä jatka tuota pidempään.
Tietenkin, mutta siinä on iso sanooko maanantaina, että "lopetan perjantaina, miten toimitaan" vai viekö perjantaina jo töistä lähteneen pomon pöydälle lapun klo 17, että "en tule enää maanantaina". Molemmat toki koeajalla laillisia tapoja toimia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Tietenkin, mutta siinä on iso sanooko maanantaina, että "lopetan perjantaina, miten toimitaan" vai viekö perjantaina jo töistä lähteneen pomon pöydälle lapun klo 17, että "en tule enää maanantaina". Molemmat toki koeajalla laillisia tapoja toimia.
Veikkaan, että keskiverto työntekijä ei saa etukäteen ilmoitetun irtisanoutumisaikeensa jälkeen aikaiseksi kuin jarrutusjälkiä firman wc-pönttöihin. Näin olisi ollut luultavasti myös omassa tapauksessani tai työteho olisi ollut ainakin hyvin heikkoa. Minkäs ihminen luonnolleen voi.

Tästä näkökulmasta tarkasteltuna on mielestäni parempi, että lähtee heti kun tietää haluavansa lähteä. Työnantajan on turha maksaa palkkaa tehottomalle työntekijälle.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tietenkin, mutta siinä on iso sanooko maanantaina, että "lopetan perjantaina, miten toimitaan" vai viekö perjantaina jo töistä lähteneen pomon pöydälle lapun klo 17, että "en tule enää maanantaina". Molemmat toki koeajalla laillisia tapoja toimia.
Täytyy kyllä sanoa että kaikki tapaukset mitä itse tiedän koeajan purkamisesta työnantajan puolelta, niin ilmoitus on tullut heti eikä "Joo nyt tuntuu siltä ettei sua tarvitakaan, tän viikon perjantaina joudut lähtemään".

Kun homman kääntää toisin päin, en ymmärrä miksi toisen sopimusosapuolen, eli työntekijän pitäisi tässä toimia jotenkin eri tavoin?

(Kuten tuolla aiemmin kirjoitin niin varsinainen irtisanoutuminen sitten eri juttu, mutta koeaika on koeaika. Toki mahdollisuuksien mukaan kannattaa tehdä siitä molemmille kiva, mutta ei tässä ole jotain spesiaalivelvollisuutta ajatella työnantajan parasta).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Veikkaan, että keskiverto työntekijä ei saa etukäteen ilmoitetun irtisanoutumisaikeensa jälkeen aikaiseksi kuin jarrutusjälkiä firman wc-pönttöihin. Näin olisi ollut luultavasti myös omassa tapauksessani tai työteho olisi ollut ainakin hyvin heikkoa.
Korkean työmoraalinen ammattilainen on amattilainen, joka hoitaa hommat asiallisesti tilanteessa kuin tilanteessa.

Minkäs ihminen luonnolleen voi.
Paljonkin, jos haluaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Täytyy kyllä sanoa että kaikki tapaukset mitä itse tiedän koeajan purkamisesta työnantajan puolelta, niin ilmoitus on tullut heti eikä "Joo nyt tuntuu siltä ettei sua tarvitakaan, tän viikon perjantaina joudut lähtemään".

Kun homman kääntää toisin päin, en ymmärrä miksi toisen sopimusosapuolen, eli työntekijän pitäisi tässä toimia jotenkin eri tavoin?

(Kuten tuolla aiemmin kirjoitin niin varsinainen irtisanoutuminen sitten eri juttu, mutta koeaika on koeaika. Toki mahdollisuuksien mukaan kannattaa tehdä siitä molemmille kiva, mutta ei tässä ole jotain spesiaalivelvollisuutta ajatella työnantajan parasta).
No toisaalta, jos joku firma näin tekisi kun itse on hoitanut hommia asiallisesti niin onhan se aika varmaa, että siihen firmaan ei tulisi takaisin mentyä kuin jossain suurimmassa hädässä ja tämä kanta varmasti tulisi kerrottua eteenpäinkin. Vaikka kuinka olisi ollut firman laillinen oikeus.

Ja tämänkin voi sitten ajatella toiseen suuntaan.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Tietenkin, mutta siinä on iso sanooko maanantaina, että "lopetan perjantaina, miten toimitaan" vai viekö perjantaina jo töistä lähteneen pomon pöydälle lapun klo 17, että "en tule enää maanantaina". Molemmat toki koeajalla laillisia tapoja toimia.
Yritys on halunnut, että noin toimitaan. Ei siinä silloin ole mitään vikaa.

Niin toimitaan kuin sopimuksissa sanotaan. Jos yritys haluaa, että tuollaista riskiä ei ole, sopimus pitää tehdä toisin.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
No onpas outoa toimintaa työnantajan puolesta... en kerro mistä on kyse koska ehkä ymmärsin väärin.... mutta uusi työnantajani toimii oudosti jos ymmärsin oikein.

Olen ollut n työpaikassa ja koskaan missään tällaista ei ole minua pyydetty ennen???

Muita epätavallisia pyyntöjä mitä minulle joskus annettu?
Ruotsissa teki työnantaja minulle huume testin että en käytä huumeita mutta koska sanoin pyydettiin sellaista mitä kukaan muu työnantaja ei ole minulta ennen pyytänyt niin siitä ei ole nyt kyse. Sain sen työpaikan.

Muu outo pyyntö jonka olen ennen saanut työnantajalta?
Yksi työnantaja teki testin minulle että en ole mielenvikainen ja psykologi testi se oli vähän samanlainen kuin armejan psykoloogi testi... oletko esim skitsofreeni, psykopaatti jne. Sain sen työpaikan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
No onpas outoa toimintaa työnantajan puolesta... en kerro mistä on kyse koska ehkä ymmärsin väärin.... mutta uusi työnantajani toimii oudosti jos ymmärsin oikein.

Olen ollut n työpaikassa ja koskaan missään tällaista ei ole minua pyydetty ennen???

Muita epätavallisia pyyntöjä mitä minulle joskus annettu?
Ruotsissa teki työnantaja minulle huume testin että en käytä huumeita mutta koska sanoin pyydettiin sellaista mitä kukaan muu työnantaja ei ole minulta ennen pyytänyt niin siitä ei ole nyt kyse. Sain sen työpaikan.

Muu outo pyyntö jonka olen ennen saanut työnantajalta?
Yksi työnantaja teki testin minulle että en ole mielenvikainen ja psykologi testi se oli vähän samanlainen kuin armejan psykoloogi testi... oletko esim skitsofreeni, psykopaatti jne. Sain sen työpaikan.
IT-alan duuneissa on myös aika yleistä, et susta tehdään turvallisuusselvitys.
Se puuttui noista sun esimerkeistä ja se on ihan perus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
IT-alan duuneissa on myös aika yleistä, et susta tehdään turvallisuusselvitys.
Se puuttui noista sun esimerkeistä ja se on ihan perus.
Turvallisuusselvityksen teettäminen automaattisesti kaikista rekryistä ei vaan ole laillista vaan siihen täytyy löytyä painavat syyt. Perus koodarijamppa ei ole sellainen jonka tekemisillä voisi uhata valtion tai yrityksen turvallisuutta tai tärkeää yleistä tai yksityistä etua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Turvallisuusselvityksen teettäminen automaattisesti kaikista rekryistä ei vaan ole laillista vaan siihen täytyy löytyä painavat syyt. Perus koodarijamppa ei ole sellainen jonka tekemisillä voisi uhata valtion tai yrityksen turvallisuutta tai tärkeää yleistä tai yksityistä etua.
Mulla on tehty joka ikiseen paikkaan perustason turvallisuusselvitys. Toi laajempi on paljon harvinaisempi eikä sitä taideta tehdä kuin isoihin positioihin tai jos menee esimerkiksi puolustusvoimille hommiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Turvallisuusselvityksen teettäminen automaattisesti kaikista rekryistä ei vaan ole laillista vaan siihen täytyy löytyä painavat syyt. Perus koodarijamppa ei ole sellainen jonka tekemisillä voisi uhata valtion tai yrityksen turvallisuutta tai tärkeää yleistä tai yksityistä etua.
No, jos peruskoodarijampalla on pääsy jonkun suuremman teknologiayrityksen tuotteen koodikantaan ja dokumentaatioon jne. niin kaipa se on riittäväksi katsottu kun niitä aina näissä tehdään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
55
Turvallisuusselvityksen teettäminen automaattisesti kaikista rekryistä ei vaan ole laillista vaan siihen täytyy löytyä painavat syyt. Perus koodarijamppa ei ole sellainen jonka tekemisillä voisi uhata valtion tai yrityksen turvallisuutta tai tärkeää yleistä tai yksityistä etua.
En siis tarkoittanut, että IT-alalla automaattisesti tehtäisiin turvallisuusselvitys työntekijöistä.
Tiedän myös, että turvallisuusselvityksen tekeminen edellyttää aina hakijan suostumuksen.

Mut sanon vaan sen, että jos katsoo IT-alan työpaikkailmoituksia niin kyllä tämä lause, eri tavoin muotoiltuna usein löytyy:
"Tehtävään valittavalle henkilölle tehdään turvallisuuslain mukainen turvallisuusselvitys."
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Mulla on tehty joka ikiseen paikkaan perustason turvallisuusselvitys. Toi laajempi on paljon harvinaisempi eikä sitä taideta tehdä kuin isoihin positioihin tai jos menee esimerkiksi puolustusvoimille hommiin.
Näitä on kolmea tasoa: suppea, perus ja laaja. Laaja taidetaan tehdä suurinpiirtein ministeritason tyypeille ja vastaaville, siinä siis rekisterien läpikäynnin lisäksi haastatellaan sukulaisia ja tuttavia
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Näitä on kolmea tasoa: suppea, perus ja laaja. Laaja taidetaan tehdä suurinpiirtein ministeritason tyypeille ja vastaaville, siinä siis rekisterien läpikäynnin lisäksi haastatellaan sukulaisia ja tuttavia
Juu tarkoitin nimenomaan noita suppeita ja perustason. Eli suppea on tehty aina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
682
Mulkut toimii näin, fiksut toimii toisin. Tosin yksi mulkun peruspiirteistä on, että ei se itse tunnista olevansa mulkku, joten eri mieltä olevia varmaan löytyy.
Mulkku tämä nykyinen työnantaja, kun maksaa juuri sen verran palkkaa kuin työsopimukseen on kirjattu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Veikkaan, että keskiverto työntekijä ei saa etukäteen ilmoitetun irtisanoutumisaikeensa jälkeen aikaiseksi kuin jarrutusjälkiä firman wc-pönttöihin. Näin olisi ollut luultavasti myös omassa tapauksessani tai työteho olisi ollut ainakin hyvin heikkoa. Minkäs ihminen luonnolleen voi.

Tästä näkökulmasta tarkasteltuna on mielestäni parempi, että lähtee heti kun tietää haluavansa lähteä. Työnantajan on turha maksaa palkkaa tehottomalle työntekijälle.
Jaa itse olen kyllä tehnyt hommia ihan normaalisti esim paikassa missä minulla oli 3kk irtisanoutumisaika. Ei tullut mieleenkään että en olisi tehnyt hommiani hyvin tuona aikana. En toki venynyt mihinkään ylimääräiseen, mutta muuten täysin normaalisti täydellä panoksella.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Turvallisuusselvityksen teettäminen automaattisesti kaikista rekryistä ei vaan ole laillista vaan siihen täytyy löytyä painavat syyt. Perus koodarijamppa ei ole sellainen jonka tekemisillä voisi uhata valtion tai yrityksen turvallisuutta tai tärkeää yleistä tai yksityistä etua.
Joskus kun olen vilkaissut ja jopa hakenut ei ole edes kutsuttu haastatteluun niin on ilmoituksessa suoraan sanottu kaikista tehdään turvallisuus selvitys.

Olen jopa nähnyt sellaisia jossa lukee SUPO tutkiii. Esim IT tukihenkilö virka (ei se tusina toistaiseksi) valtion eduskunta tai joku armeja tai poliisi laitos jne.

No ei se minua ole haittannut mutta se valition virka IT tuki eduskuntaan en muista mitä palkka oli (mutta 4000-5000 euro brutto kuukausi+vuorolisät+ylityölisät luulen) ja yksi paikka ja hakijoita ehkä 1000+.

Minua ei haittaa olenkaan jos tekevät tutkimuksen jos haen sellaista paikkaa. Pieni päivytys sain sovittua nyt sen uuden työpaikan HR kanssa asiat että kaikki ok sen hieman oudon pyynnön suhteen. En paljasta mistä oli kyse. Ei se myöskään ollut yleinen terveyselvitys ja minulla ei ole edes diabetes ja pidän urheilusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
No ei se minua ole haittannut mutta se valition virka IT tuki eduskuntaan en muista mitä palkka oli (mutta 4000-5000 euro brutto kuukausi+vuorolisät+ylityölisät luulen) ja yksi paikka ja hakijoita ehkä 1000+.
Valtiolla edes IT-johtaja saa tuollaista palkkaa. Brutto kuukausipalkka alkaa ihan varmasti kakkosella vaikka olisi kuinka eduskunta.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Valtiolla edes IT-johtaja saa tuollaista palkkaa. Brutto kuukausipalkka alkaa ihan varmasti kakkosella vaikka olisi kuinka eduskunta.
Kyllä se oli korkea palkka ja ei mikään 2k-3k brutto/kuukausi. Nuo armejan paikat eivät ole korkea palkkaisia mitä olen nähnyt.

Tiedoksi vaikka menee offtopic IT niin lääkärit saa kovaa palkkaa jos ovat julkisilla töissä myös+ joutuvat tekemään ylitöitä + vuorotyötä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Kyllä se oli korkea palkka ja ei mikään 2k-3k brutto/kuukausi. Nuo armejan paikat eivät ole korkea palkkaisia mitä olen nähnyt.

Tiedoksi vaikka menee offtopic IT niin lääkärit saa kovaa palkkaa jos ovat julkisilla töissä myös+ joutuvat tekemään ylitöitä + vuorotyötä.
Lääkärit ovat lääkäreitä, ei ole relevanttia verrata niitä IT-sektoriin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
No, jos peruskoodarijampalla on pääsy jonkun suuremman teknologiayrityksen tuotteen koodikantaan ja dokumentaatioon jne. niin kaipa se on riittäväksi katsottu kun niitä aina näissä tehdään.
Meillä on tehty käytännössä kaikille toi perustason turvaselvitys. Jos ei menisi läpi jostain syystä niin melko varmasti loppuisi työsuhde kesken koeajan, koska ei niitä hommia sitten pystyisi tekemään
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 900
Mullekin on tehty lähes jokasella työpaikalla moinen. Voi olla että 20v sitten operaattorin helpparissa kyse oli suppeasta (en muista), mutta sen jälkeen oli tuo perus.

Viimeksi kun hain töitä 8v sitten lähes kaikkialla uhattiin moisella.

Joskus pelkäsin niitä kun teininä on tullut myös hölmöiltyä, mutta ilmeisesti se on hyväksyttävää. :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
En ole pysynyt edes laskuissa kuinka monta perusmuotoista on tullut allekirjoitettua. Tuo ja huumetestit on ainakin IT alalla asiantuntijapuolella aikalailla normaali. Molemmista voi kieltäytyä, mutta työnantajakin voi kieltäytyä palkkaamasta tai näyttää ovea koeajalla. Suppeita ei ole tullut koskaan vastaan.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Valtiolla edes IT-johtaja saa tuollaista palkkaa. Brutto kuukausipalkka alkaa ihan varmasti kakkosella vaikka olisi kuinka eduskunta.
Katsoppas valtiolle.fi ja vaikka ruokaviraston erityisasiantuntijoiden palkkoja. Liikkuu siinä 3700-4000€, ilman henk. koht lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Mulkku tämä nykyinen työnantaja, kun maksaa juuri sen verran palkkaa kuin työsopimukseen on kirjattu.
Samaa mieltä, paitsi jos oot vasta aloittanut tai on joku muu hyvä syy, miksi sulle ei ole kannattanut antaa ensimmäistäkään palkankorotusta.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Samaa mieltä, paitsi jos oot vasta aloittanut tai on joku muu hyvä syy, miksi sulle ei ole kannattanut antaa ensimmäistäkään palkankorotusta.
IT-alalla muuten yleisin syy tähän on ujo työntekijä (firma ei sitten tise tarjoa kun ajattelee että näin hyvä), siltä ainakin joskus tuntuu :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Mullekin on tehty lähes jokasella työpaikalla moinen. Voi olla että 20v sitten operaattorin helpparissa kyse oli suppeasta (en muista), mutta sen jälkeen oli tuo perus.

Viimeksi kun hain töitä 8v sitten lähes kaikkialla uhattiin moisella.

Joskus pelkäsin niitä kun teininä on tullut myös hölmöiltyä, mutta ilmeisesti se on hyväksyttävää. :)
No, siis Supo hyväksyy :think:. Työnantaja saa vain suosittelun.

Omani tuli Belgiassa kotiosoitteeseen josta sen sitten toimitin eteenpäin työnantajalle, ja siinä oli tasan yksi iso neliöity laatikko A4:n keskellä:

NEANT

Ei se rikosrekisteriseloste sentään ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Valtiolla edes IT-johtaja saa tuollaista palkkaa. Brutto kuukausipalkka alkaa ihan varmasti kakkosella vaikka olisi kuinka eduskunta.
No kyllä saa kevyesti Eduskunna(n kanslia)ssa tuollaista palkkaa aika monikin eikä tarvi olla edes mikään johtaja tai päällikkö. Mistäkö? Been there, done that.
 

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Tämän kuvan tarkoitus ei ole loukata ketään. Olen itse IT alan työntekijä. Pidän urheilusta ja on oma elämä mutta se työn mielenkiinto ja työpaikka kuinka jännittävä (vertaa esim Poliisi työ). Hahaa eikös koodari varsinkin työ ole tällaista hehee. Olen itse IT tuki työssä. Joku muu postasi tuon kuvan Hauskojen kuvien joukossa, mutta minusta se oli niin sopiva tähän IT alan työpaikat ketjuun.
IT_work.jpg

No kyllä se työpaikka voi vaihtua 30 vuoden aikana, mutta usein IT ala työpaikka on toimistotyötä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
No kyllä se työpaikka voi vaihtua 30 vuoden aikana, mutta usein IT ala työpaikka on toimistotyötä.
Tuo kuva on niin totta. Helposti menee koko elämä kuutiossa, kun pitää saada enemmän rahaa ja elintasoa. Vielä kun hommat on monesti niin kiinnostavia, että niitä haluaa tehdä enemmän kuin sen 8h päivässä niin elämä voi olla yhtä näppäimistöä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Korkean työmoraalinen ammattilainen on amattilainen, joka hoitaa hommat asiallisesti tilanteessa kuin tilanteessa.
Tätä mieltä. Miehessä vika jos hanskat tipahtaa heti, kun tieto uusista hommista.

Pisimmillään oon ollu 2kk ylimääräistä hommissa. Oli pitkä ja kova projekti maalisuoralla ja tuntui, että sen jälkeen ei oo nykyisellä työnantajalla enää annettavaa. Uudelle sanoin suoraan, että tän teen loppuun ja jos se ei teille passaa niin en tuu ollenkaan. 2.5kk ennen viimeistä päivää irtisanouduin, vaikka olisi ollu vain 2vk irtisanomisaika.
 
Viimeksi muokattu:

Psycho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.09.2020
Viestejä
169
Tätä mieltä. Miehessä vika jos hanskat tipahtaa heti, kun tieto uusista hommista.

Pisimmillään oon ollu 2kk ylimääräistä hommissa. Oli pitkä ja kova projekti maalisuoralla ja tuntui, että sen jälkeen ei oo nykyisellä työnantajalla enää annettavaa. Uudelle sanoin suoraan, että tän teen loppuun ja jos se ei teille passaa niin en tuu ollenkaan. 2.5kk ennen viimeistä päivää irtisanouduin, vaikka olisi ollu vain 2vk irtisanomisaika.
Ahaa ylimääräisessä hommassa? Tarkoitatko että sinulle oli 2 työpaikkaa samanaikaisesti?

Minulle tapahtui noin 4 vuotta sitten niin että olin ollut osa-aikaisessa työpaikassa ei IT ALA kauan ja olin Tiiminvetäjä... no sitten sain koko aikaisen työpaikan sen lisäksi se oli osittain IT työtä ainakin se toinen työpaikka oli toimisto työtä.

No minä koetin kun toinen niistä pystyi tekemään osittain viikonloppuna esim. lauantaina että teen noin 60h /työtä viikossa. Alle kuukausi ja ajattelin että ei tästä tule mitään hirveä stressi. Ja noin 2 kuukauden jälkeen järjestyi niin että kokonaistunnit oli vähemmän kuin 40h viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Oma työnhaku IT-alalla on päätynyt ilmeisesti jonkinlaiseen umpikujaan.

Kerrotaas hieman omaa taustaa.

Kävin aikoinaan pelkän ammattikoulun, ja päädyin suoraan koulusta nykyiseen firmaani töihin. Sanotaan nyt vaikka että tittelinä paperinpyörittäjä. Useamman vuoden jälkeen alkoi IT-ala kiinnostamaan, ja kävin töiden ohella AMK:n. Paperit sain viime keväänä. Kuitenkin melkolailla heti koulun alettua pääsin tekemään firmassa ohjelmistoduunia. Firma siis myy asiakkaille ohjelmaa X, jossa meikäläisen tehtävä on hoitaa migraatiot ja järjestelmän pystytys asiakkaalle, sekä kaikki muut mahdolliset Sysadmin hommat. Laskutusta per asiakas on yleensä kymmeniä tuhansia.

Mitä katsellut uusia työpaikkoja, niin valtiolla tismalleen vastaavista työtehtävistä maksetaan sellaista 3500-4200€/kk. Mulle maksetaan alle 3000€/kk. Olen pyytänyt tittelin ja palkan päivittämistä sille kuuluvalle tasolle, mutta ei onnistu ei pysty.

Luulisi tälläisellä taustalla saavan edes jostain IT-alan duunia, mutta ei. Yksi ongelmakohdista taitaa olla se, että mun nimike nykyisessä firmassa on edelleen paperinpyörittäjä. Joudun joka hakemuksessa kertomaan, että en ole enää paperinpyörittäjä vaikka titteli niin sanookin. Mutta tuntuu että hakemuksia ei kovin hyvin lueta, sillä 50 lähetetyn hakemuksen jälkeen tuloksena on 1 työhaastattelu ja sekään ei johtanut pidemmälle.

Alkaa vaikuttamaan mielenterveyteen koko paska. Töissä on vaan hyväksikäytetty olo ja työtä työnnetään nokan eteen jatkuvasti. Firmassa ei ole ketään joka vois mua edes tuurata, joten lomien tai sairaslomien jälkeen on aina työt jonossa joita saa purkaa. Irtisanoutua en voi asuntovelkaisena. Vittu mitä paskaa.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
363
Luulisi tälläisellä taustalla saavan edes jostain IT-alan duunia, mutta ei. Yksi ongelmakohdista taitaa olla se, että mun nimike nykyisessä firmassa on edelleen paperinpyörittäjä. Joudun joka hakemuksessa kertomaan, että en ole enää paperinpyörittäjä vaikka titteli niin sanookin. Mutta tuntuu että hakemuksia ei kovin hyvin lueta, sillä 50 lähetetyn hakemuksen jälkeen tuloksena on 1 työhaastattelu ja sekään ei johtanut pidemmälle.
Älä laita hakemukseen tai CV:een nimikettä paperinpyörittäjä vaan suoraan software developer. Älä tuo sitä esille mitenkään tai selittele sitä mitenkään. Jos joku nyt sattuu firman sivuilta katsomaan, niin sanoo vain että titteli ei ole vielä ajan tasalla (it-järjestelmät jne).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 253
Viestejä
4 195 702
Jäsenet
70 884
Uusin jäsen
faired

Hinta.fi

Ylös Bottom