IT-alan työpaikat

Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Pari tuttua vaihtanut hektisestä konsulttimaailmasta Kelalle. Jos konsulttielämä on tuttua, niin Kela on sitten päinvastainen: palkka huonompi, kiirettä ei ole, mennään by-the-book, byrokratian määrä on huima, kankea, pitkät lomat...

Eli on hyvää ja on huonoa. Ilmeisen tyypillinen virkamiesmeininki.

Pikaedit: nuo siis tuttujen kommentteja mitä ovat kertoneet. Omakohtaista kokemusta ei ole.
Samanlaista olen kuullut. Joskin etätyömahdollisuudet vissiiin aika hyvät jos semmosta halajaa
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 228
Missä it-työssä ylipäätään on vuonna 2020 huonot etätyömahdollisuudet? Taitaa olla harvinaisempaa että etätyö ei onnistuisi, kuin että onnistuu
Omassa tämänhetkisessä työpaikassa (50+ ihmistä) oltiin ennen koronaa hieman nihkeitä etäilyä kohtaan ja kaverini firma (500+ ihmistä) ei ennen koronaa sallinut etäilyä hänen osastollaan ollenkaan. Kyllä Suomestakin löytyy vielä monta vanhoihin ajatuksiin jämähtänyttä yritystä.

Omassa firmassa ollaan ilmeisesti nyt avaamassa etämahdollisuudet yleisemmin, koska huomattiin, että sairauspoissaolot vähenivät ja laskutettujen tuntien määrä kasvoi. Tämä tuli yllätyksenä varmasti vain johdolle.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Missä it-työssä ylipäätään on vuonna 2020 huonot etätyömahdollisuudet? Taitaa olla harvinaisempaa että etätyö ei onnistuisi, kuin että onnistuu
Riippuu mitä etätyöllä tarkoittaa. Jos kyse on siitä että joskus voisi ottaa etäpäivän niin lienee onnistuu melkein aina, mutta itse en ole vielä koskaan nähnyt suomalaista softafirmaa jossa voisi säännöllisesti etäillä esim. 1-2 päivää joka viikko tai kokonaan.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Ainakin näissä pienemmissä "kuumissa" IT-alan paikoissa etätyö onnistuu ja saa tehdä niin paljon kuin itse parhaaksi näkee. Siis Reaktori, Vincit, jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
63
Ainakin näissä pienemmissä "kuumissa" IT-alan paikoissa etätyö onnistuu ja saa tehdä niin paljon kuin itse parhaaksi näkee. Siis Reaktori, Vincit, jne.
Työnantajan puolesta toki, mutta sitten asiakkailla saattaa joskus olla täysin eri mentaliteetti ja silloin ei välttämättä etäillä yhtään, tai ainakin vaatii paljon pelisilmää
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 149
Itse olen ollut kahdessa työpaikassa, joissa etätyö on ollut laajasti käytössä aiemminkin. Itse en aiemmin nykytyöpaikassa tehnyt etätyötä ollenkaan, ja konttorilla oli ehkä 33% täyttöaste, koska väki oli etänä (osa oli toki palavereissa tai eri toimipisteessä). Kyseessä iso kotimainen konserni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
935
Näinpä, jos asiakas haluaa että konsultti on heidän toimistollaan niin sitten on, tai jää sopimus tekemättä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 228
Näinpä, jos asiakas haluaa että konsultti on heidän toimistollaan niin sitten on, tai jää sopimus tekemättä.
Tätä työtä jonkin verran tehneenä, ihmettelin aina että miksi ihmeessä minut halutaan sinne paikanpäälle kököttämään. Minun kannalta se oli tietysti hyvä diili, koska sain palkan matka-ajalta, kilometrikorvaukset ja päivärahat.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tätä työtä jonkin verran tehneenä, ihmettelin aina että miksi ihmeessä minut halutaan sinne paikanpäälle kököttämään. Minun kannalta se oli tietysti hyvä diili, koska sain palkan matka-ajalta, kilometrikorvaukset ja päivärahat.
Ei sitä mitään tapahdu jos asiakas ei vahdi :cool:
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Ainakin näissä pienemmissä "kuumissa" IT-alan paikoissa etätyö onnistuu ja saa tehdä niin paljon kuin itse parhaaksi näkee. Siis Reaktori, Vincit, jne.
Olin itse aikoinaan Reaktorilla töissä ja työn luonne on aika pitkälti "projekteja tehdään asiakkaan toimistolla asiakkaan tiimeissä", joten säännöllinen etäily oli käytännössä mahdottomuus ellei se asiakkaalle kelvannut.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Jotkut asiakkaat myös haluavat että työt tehdään kotoa käsin eikä tulla asiakkaan toimistolle.

Itse en ole tänä vuonna työpaikalla käynyt ja viime kerrasta asiakkaalla on kulunut viisi kuukautta.

Viime vuonna kävin työpaikalla viisi kertaa palaverissa. Turha käyttää puolta tuntia aikaa keskustaan ajeluun ja pysäköintipaikan etsimiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 643
Riippuu myös täysin tilanteesta. Joskus säännöllinen kommunikointi asiakkaan kanssa on pelkkää plussaa, joskus on selvät sävelet kaikilla ja tehokkuuden kannalta on parempi tehdä hommat kotona rauhassa. Paras tilanne, jos sekä työnantaja että asiakas ovat siinä määrin joustavia, että etäily onnistuu tarvittaessa ilman kummempaa byrokratiaa. Mä veikkaan, että korona on ollut hyvä oppitunti tässä mielessä ja niinpäin, että on huomattu, että hommat etenee vaikka fyysisesti ollaan koko ajan eri paikoissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 392
Viimeksi helmikuussa olen ollut toimistolla ja ainoa haaste on minusta Scrumin Retrospektiivien pitaminen. MS Whiteboardilla on etana vaikea porukkaa saada innomoimaan parannuksia tyon tekemiseen samalla tavalla kuin neukkarissa kovassa ryhmapaineessa post-titseja revitellessa.
Etana oleminen ei ole kylla sitten vaikuttanut mihinkaan muuhun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Riippuu mitä etätyöllä tarkoittaa. Jos kyse on siitä että joskus voisi ottaa etäpäivän niin lienee onnistuu melkein aina, mutta itse en ole vielä koskaan nähnyt suomalaista softafirmaa jossa voisi säännöllisesti etäillä esim. 1-2 päivää joka viikko tai kokonaan.
Omassa työpaikassa onnistui tuo säännöllinen 1-2 päivää heittämällä ennenkin koronaa, ja nyt uusi linjaus on että jatkossa saa olla vaikka kokonaan etänä. Toki tiettyjen asiakkaiden luona täytyy osan työntekijöistä käydä silloin tällöin paikan päällä, mutta näistä saa sitten asianmukaiset korvaukset.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Olin itse aikoinaan Reaktorilla töissä ja työn luonne on aika pitkälti "projekteja tehdään asiakkaan toimistolla asiakkaan tiimeissä", joten säännöllinen etäily oli käytännössä mahdottomuus ellei se asiakkaalle kelvannut.
Tämä on totta. Kuitenkin pystyy aika hyvin vaikuttamaan projekteihinsa, eli anoo sellaiseen projektiin jossa etätyö onnistuu.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Itselläni on tuttuja koodiorjina ja heillä on kaikilla lupa tehdä jatkossakin etätöitä useampi päivä viikossa. Mutta he eivät olekaan töissä missään muodikkaassa alihankintaputkassa vaan yrityksissä joissa kehitetään omia tuotteita. Eräs näistä on pörssiraketti ja toinen muuten vain kaikkien tuntema. Eli etätyömahdollisuudet riippuvat firmasta ja ansaintamallista. Se joka loppupeleissä maksaa palkan päättää miten toimitaan.
Meillä on muutama kaveri, jotka käy konttorilla ehkä pikkujouluissa.
Onko joku muuten tehnyt erillisen etätyösopimuksen? Sellainen kait "pitäisi" normaalioloissa, jos etätyötä tehdään enemmän kuin satunnaisesti.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 149
Meillä on muutama kaveri, jotka käy konttorilla ehkä pikkujouluissa.
Onko joku muuten tehnyt erillisen etätyösopimuksen? Sellainen kait "pitäisi" normaalioloissa, jos etätyötä tehdään enemmän kuin satunnaisesti.
Joskus 10 vuotta sitten Tiedolla jotkut tekivät etätyösopimuksia. Silloin tyypillistä oli ehkä yksi etäpäivä viikossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Meillä on muutama kaveri, jotka käy konttorilla ehkä pikkujouluissa.
Onko joku muuten tehnyt erillisen etätyösopimuksen? Sellainen kait "pitäisi" normaalioloissa, jos etätyötä tehdään enemmän kuin satunnaisesti.
Valtiolla töissä ja tommosia tarvittiin jos pitää säännöllisesti yli 2 päivää - tein sellaisen alkuvuodesta mutta nyt ollaan koko ajan etänä kaikki. Jatkossa varmaan vapautuu lisää kun huomasivat että hommathan toimii.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
11
Onko palstalla freelancer-koodareita? Hieman kiinnostaisi kokeilla, mutta ainakin toistaiseksi turvallinen kuukausipalkkainen työ on pitänyt penkissä kiinni. Ilmeisesti osaamista ja nimeä pitää olla että pääsee laskuttamaan reippaammin? Eli siis ilmeisesti aika kilpailtua silläkin rintamalla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
350
Kyllä hommia löytyy jos jotain osaamista on sekä pokkaa markkinoida itseään soittelemalla suoraan it-pomoille. Jos teet vain nettisivut ja linkedin sivut niin aika kauan saa odotella, vaikka tulee niitä yhteydenottoja niinkin aina joskus.

Itsellä homma alkoi niin, että työpaikkaa vaihtaessa uuden työpaikan luvalla tein "pientä ylläpitoa" omalla ajalla vanhoille työnantajille. Jossain vaiheessa sitten oli jo 2 aktiivista "vanhaa työpaikkaa" ja nykyinen työpaikka halusi säästää, joten siirryin freelanceriksi ja asiakkaita oli heti 3. Tein firmalleni nettisivut ja sitä kautta tuli vielä yksi asiakas, joka on itse asiassa nyt täyspäiväinen ja muut aika vähäisiä. Laskutus on noin 150te vuodessa eli jotain 12te kuukausipalkkaa voisi maksaa itselle. Osakeyhtiö kannattaa perustaa heti jo pelkästään vastuiden vuoksi.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
CGI:llä oli jokunen vuosi sitten käytäntö etätöihin ettei ma eikä pe, estettiin pitkät viikonloput. :cool:

Yhdellä frendillä noin 500 hlön IT-ltalossa etätyö on oletus ollut jo pidempään ja jopa esimiehiäkin asustelee ihan
eri puolilla Suomea, palaverit Skypellä ja max kerran viikossa käyvät konttorilla.
Ja nyt puhutaan ajasta ennen koronaa.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
CGI:llä oli jokunen vuosi sitten käytäntö etätöihin ettei ma eikä pe, estettiin pitkät viikonloput. :cool:
Aika vittumainen käytäntö kyllä, meidän firmassa perjantai yleisin etäpäivä.

Mut sinällään ymmärtää kyllä, itsekin monta kertaa pohtinut että voisiko mennä viikonloppuna vaikka Berliiniin ja tehdä perjantain sieltä, mutta todennut että menisi fiilis pilalle jos joutuisi jossain hotellihuoneessa kökkimään työpäivän verran, niin en ole sitten toteuttanut. Parempi lomailla lomalla.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Jossain tapauksissa etätyö voi olla yritystasolla hyväksyttävää, mutta tiedän tälläisessä tapauksessa erään ns. vanhan koulukunnan yksikönvetäjän käytännössä torpanneen etätyömahdollisuudet lukuunottamatta harvoja poikkeuksia. Etätyöpäiviä sai pitää tyyliin lapsen lääkärireissun takia mikäli asusteli kauempana, mutta lähtökohtaisesti näistäkin joutui aina vääntämään. Kyseisessä yksikössä suurin osa tekijöistä oli ollut firmassa vuosikausia ja homma toimi 80-luvun johtamistyylistä huolimatta sangen itseohjautuvasti. Yllättäen satunnaiset etätyöpäivät muuttuivat lähinnä ilmoitusluontoisiksi asioiksi kun patruuna jäi eläkkeelle :smoke:
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
11
Kyllä hommia löytyy jos jotain osaamista on sekä pokkaa markkinoida itseään soittelemalla suoraan it-pomoille. Jos teet vain nettisivut ja linkedin sivut niin aika kauan saa odotella, vaikka tulee niitä yhteydenottoja niinkin aina joskus.

Itsellä homma alkoi niin, että työpaikkaa vaihtaessa uuden työpaikan luvalla tein "pientä ylläpitoa" omalla ajalla vanhoille työnantajille. Jossain vaiheessa sitten oli jo 2 aktiivista "vanhaa työpaikkaa" ja nykyinen työpaikka halusi säästää, joten siirryin freelanceriksi ja asiakkaita oli heti 3. Tein firmalleni nettisivut ja sitä kautta tuli vielä yksi asiakas, joka on itse asiassa nyt täyspäiväinen ja muut aika vähäisiä. Laskutus on noin 150te vuodessa eli jotain 12te kuukausipalkkaa voisi maksaa itselle. Osakeyhtiö kannattaa perustaa heti jo pelkästään vastuiden vuoksi.
Kiitos vastauksesta! Tuo 150te kuulostaa jo varsin kunnioitettavalta summalta.

Ainakin omalla kohdallani ongelma on että olen erittäin huono myyntimies (kuten varmaan moni muukin koodari..) eli käytännössä ainakin alkuun saisi katsella hommia välitysfirmojen kautta. Varmaankin sen jälkeen kun saisi jalkaa useamman oven väliin niin voisi sitten alkaa vaatimaan enempää.

Sinänsä en epäile etteikö omat kykyni riittäisi siihen että voisi pärjätä hyvinkin freelancerina. Toisaalla vaakakupissa painaa se että kuukausipalkkalaisena nyt ei vaan tarvi välittää eikä murehtia yhtään mistään. Mutta toisaalta tuntuu että oma työpanos valuu verottajan ja työnantajan taskuihin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 684
Kyllä hommia löytyy jos jotain osaamista on sekä pokkaa markkinoida itseään soittelemalla suoraan it-pomoille. Jos teet vain nettisivut ja linkedin sivut niin aika kauan saa odotella, vaikka tulee niitä yhteydenottoja niinkin aina joskus.

Itsellä homma alkoi niin, että työpaikkaa vaihtaessa uuden työpaikan luvalla tein "pientä ylläpitoa" omalla ajalla vanhoille työnantajille. Jossain vaiheessa sitten oli jo 2 aktiivista "vanhaa työpaikkaa" ja nykyinen työpaikka halusi säästää, joten siirryin freelanceriksi ja asiakkaita oli heti 3. Tein firmalleni nettisivut ja sitä kautta tuli vielä yksi asiakas, joka on itse asiassa nyt täyspäiväinen ja muut aika vähäisiä. Laskutus on noin 150te vuodessa eli jotain 12te kuukausipalkkaa voisi maksaa itselle. Osakeyhtiö kannattaa perustaa heti jo pelkästään vastuiden vuoksi.
Mites toi 12te mahdollinen kuukausipalkka on laskettu?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
350
Mites toi 12te mahdollinen kuukausipalkka on laskettu?
Laskutus 150ke/12kk=12,5ke/kk
Kuluthan on käytännössä nolla tämmöisellä yhtiöllä kun asiakkaat yleensä haluavat toimittaa omat koneensakin, joten käytännössä laskutus on suoraan yhtiön voitto ja sen voi maksaa palkkana kokonaan jos lystää. YELliä sitten oman tuntuman mukaan joten ehkä 11ke/kk olisi ollut tarkempi arvio.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 048
Laskutus 150ke/12kk=12,5ke/kk
Kuluthan on käytännössä nolla tämmöisellä yhtiöllä kun asiakkaat yleensä haluavat toimittaa omat koneensakin, joten käytännössä laskutus on suoraan yhtiön voitto ja sen voi maksaa palkkana kokonaan jos lystää. YELliä sitten oman tuntuman mukaan joten ehkä 11ke/kk olisi ollut tarkempi arvio.
Veroja ei tarvi maksella välissä? En siis tiedä yritysverotuksesta mitään, joten ihan aito kysymys. Laskutus vissiin ilmoitettu ilman alv:tä jne.t
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 684
Käsitin viestistäsi että olisi oy kun sen perustamista suosittelit mutta ilmeisesti ei
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
350
On oy ja laskutus on tietysti ilman alv. Mitäpä veroja siinä välissä sitten on, eipä mitään. Jos maksaisin sen 140 ja 10 YEL niin yhtiön tuloshan olisi nolla eikä mene veroa. Suomen palkkaverolla tietysti hullukaan ei maksa palkkaa niin paljoa, joten yhtiöön jätetystä menee 20% voittoveroa ja siitä jäljelle jäävästä voi sitten maksella osinkoa 8,5% verolla yhtiön matemaattisen arvon mukaan. Eli alin osinkoveero palkkaveroon verrattuna on 28,5%, joten ei yhtiö mikään erityinen veronkiertokeino ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
Jossain tapauksissa etätyö voi olla yritystasolla hyväksyttävää, mutta tiedän tälläisessä tapauksessa erään ns. vanhan koulukunnan yksikönvetäjän käytännössä torpanneen etätyömahdollisuudet lukuunottamatta harvoja poikkeuksia. Etätyöpäiviä sai pitää tyyliin lapsen lääkärireissun takia mikäli asusteli kauempana, mutta lähtökohtaisesti näistäkin joutui aina vääntämään. Kyseisessä yksikössä suurin osa tekijöistä oli ollut firmassa vuosikausia ja homma toimi 80-luvun johtamistyylistä huolimatta sangen itseohjautuvasti. Yllättäen satunnaiset etätyöpäivät muuttuivat lähinnä ilmoitusluontoisiksi asioiksi kun patruuna jäi eläkkeelle :smoke:
En kyllä ymmärrä etätöistä ja henkilökohtaisista menoista samassa lauseessa puhumisesta.

Omiin menoihin on saldotunnit, ei etätyöpäivät.

Molemmat voivat tietty osua samaan päivään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
On oy ja laskutus on tietysti ilman alv. Mitäpä veroja siinä välissä sitten on, eipä mitään. Jos maksaisin sen 140 ja 10 YEL niin yhtiön tuloshan olisi nolla eikä mene veroa. Suomen palkkaverolla tietysti hullukaan ei maksa palkkaa niin paljoa, joten yhtiöön jätetystä menee 20% voittoveroa ja siitä jäljelle jäävästä voi sitten maksella osinkoa 8,5% verolla yhtiön matemaattisen arvon mukaan. Eli alin osinkoveero palkkaveroon verrattuna on 28,5%, joten ei yhtiö mikään erityinen veronkiertokeino ole.
Palveluiden ALV on 24% suomessa. Kai sinäkin laskutat sen alvin siihen tuntihinnan päälle ja tilität vaan kiltisti verottajalle?

Ulkomaillehan voi palvelumyynti onnistua oikeasti 0-alvilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 704
En kyllä ymmärrä etätöistä ja henkilökohtaisista menoista samassa lauseessa puhumisesta.

Omiin menoihin on saldotunnit, ei etätyöpäivät.

Molemmat voivat tietty osua samaan päivään.
Riippuu vähän. Jos nyt ei asu ihan työpaikan vieressä, niin etätyöpäivät mahdollistaa myös niitä omia lyhyempiä menoja käyttämättä saldoja JA ilman tarvetta ravata koti-työpaikka-väliä tarpeettomasti.

Esimerkiksi nyt lapsen käyttäminen lääkärissä jonain satunnaisena vastaanottoaikana keskellä työpäivää. Etätöissä sun päivän matkat on koti-lääkäri-koti. Ilman etätöitä (saldoilla) se on koti-työpaikka-koti-lääkäri-koti-työpaikka-koti. (Korvaa tarvittavat koti sijainnit päiväkodilla/koululla riippuen lapsen sijainnista.)

Vaihtoehtoisesti voi tietty kuluttaa saldoja enemmän kuin mitä siihen itse menoon tarvitsisi, ja skipata yhden tai molemmat noista ylimääräisistä koti-työpaikka-koti siirtymistä, mutta aika paljon joustavammin tuo homma etäpäivän keskeltä hoituu.

Ja siis oletan että tässä nyt keskustellaan ei-akuuteista lääkärikäynneistä. Tämä siksi että akuutissa tapauksissa se on suoraan vanhemmalle vapaata hoidon järjestämiseksi, eikä silloin ylipäätään neuvotella mistään etäpäivistä tai saldojen käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 017
Riippuu vähän. Jos nyt ei asu ihan työpaikan vieressä, niin etätyöpäivät mahdollistaa myös niitä omia lyhyempiä menoja käyttämättä saldoja JA ilman tarvetta ravata koti-työpaikka-väliä tarpeettomasti. Esimerkiksi nyt lapsen käyttäminen lääkärissä jonain satunnaisena vastaanottoaikana keskellä työpäivää. Etätöissä sun päivän matkat on koti-lääkäri-koti. Ilman etätöitä (saldoilla) se on koti-työpaikka-koti-lääkäri-koti-työpaikka-koti. Vaihtoehtoisesti voi tietty kuluttaa saldoja enemmän kuin mitä siihen itse menoon tarvitsisi, ja skipata yhden tai molemmat noista ylimääräisistä koti-työpaikka-koti siirtymistä, mutta aika paljon joustavammin tuo homma etäpäivän keskeltä hoituu.
Ja tähän lisäksi vielä se, että kotona saa ruokaa jos on se lääkärikäynti vaikka 10-14 ja työt jatkuu kello 21 asti.

--

Tottakai töissä tehdään töitä, mutta paljon helpommin etätyöpäivänä tekee 7.50h päivän, jossa on omia menoja välissä. Töissä sammuu valot toimistolla joskus klo 19, jos aikoo ne omat menot tehdä samana päivänä takaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
Riippuu vähän. Jos nyt ei asu ihan työpaikan vieressä, niin etätyöpäivät mahdollistaa myös niitä omia lyhyempiä menoja käyttämättä saldoja JA ilman tarvetta ravata koti-työpaikka-väliä tarpeettomasti. Esimerkiksi nyt lapsen käyttäminen lääkärissä jonain satunnaisena vastaanottoaikana keskellä työpäivää. Etätöissä sun päivän matkat on koti-lääkäri-koti. Ilman etätöitä (saldoilla) se on koti-työpaikka-koti-lääkäri-koti-työpaikka-koti.
Olen itse sitä mieltä, että henkilökohtainen meno ei ole järkevä syy etätöihin. Jos siis eletään firmassa jossa etätöihin pitää jostain syystä olla järkevä syy.

Järkevä syy sen sijaan olisi se, että work-life balance säilyy parempana kun pitää välillä etäpäivän säästäen matka-ajoissa ja se parantaa tuottavuutta pidemmällä aikavälillä.

Se, että juuri tällä kertaa sille päivälle osuu lapsen lääkäriaika ja 2h saldovapaita lounaan yhteyteen on vain silkkaa sattumaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 704
Järkevä syy sen sijaan olisi se, että work-life balance säilyy parempana kun pitää välillä etäpäivän säästäen matka-ajoissa ja se parantaa tuottavuutta pidemmällä aikavälillä.
En nyt näe hirveää eroa sille että work-life tasapaino pysyy parempana kun saa ne satunnaiset menot hoidettua fiksusti ilman tarpeetonta duunipaikalla ravaamista. Parantaen varmasti sitä tuottavuutta myös lyhyellä aikavälillä kun iso osa vuorokauden tunneista ei mene auton ratissa.

Mutta joo, ihan sama. Onneksi ei tarvii ite tapella etätöistä tai työajoista, jos nyt ei vanhakantaisempaa asiakasta osu kohdille.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
11
On oy ja laskutus on tietysti ilman alv. Mitäpä veroja siinä välissä sitten on, eipä mitään. Jos maksaisin sen 140 ja 10 YEL niin yhtiön tuloshan olisi nolla eikä mene veroa. Suomen palkkaverolla tietysti hullukaan ei maksa palkkaa niin paljoa, joten yhtiöön jätetystä menee 20% voittoveroa ja siitä jäljelle jäävästä voi sitten maksella osinkoa 8,5% verolla yhtiön matemaattisen arvon mukaan. Eli alin osinkoveero palkkaveroon verrattuna on 28,5%, joten ei yhtiö mikään erityinen veronkiertokeino ole.
Onhan siinä silti parikymmentä prosenttiyksikköä eroa siihen että nostaisit tuloverona vastaavan summan... Toisekseen luulen että yli 10 tonnin kuukausipalkka on aika vaikea saada neuvoteltua vaikka tuottavuus olisi mikä. Ilmeisesti freelancerina hintojen nostaminen on helpompaa jos on useampia asiakkaita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
En kyllä ymmärrä etätöistä ja henkilökohtaisista menoista samassa lauseessa puhumisesta.

Omiin menoihin on saldotunnit, ei etätyöpäivät.

Molemmat voivat tietty osua samaan päivään.
Olen itse sitä mieltä, että henkilökohtainen meno ei ole järkevä syy etätöihin. Jos siis eletään firmassa jossa etätöihin pitää jostain syystä olla järkevä syy.

Järkevä syy sen sijaan olisi se, että work-life balance säilyy parempana kun pitää välillä etäpäivän säästäen matka-ajoissa ja se parantaa tuottavuutta pidemmällä aikavälillä.

Se, että juuri tällä kertaa sille päivälle osuu lapsen lääkäriaika ja 2h saldovapaita lounaan yhteyteen on vain silkkaa sattumaa.

Se on just work-life tasapainoa kuinka järkevästi saa hoidettua hommat.

Jos etäpäivällä säästää potentiaalisesti jopa pari tuntia ylimääräisiä matkoja niin kyllä se on nimenomaan tasapainoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
350
Palveluiden ALV on 24% suomessa. Kai sinäkin laskutat sen alvin siihen tuntihinnan päälle ja tilität vaan kiltisti verottajalle?

Ulkomaillehan voi palvelumyynti onnistua oikeasti 0-alvilla.
Tottakai alv tulee päälle. Mainitessani ilman alv tarkoitin ettei alv ole mukana laittamissani luvuissa. Eihän yritysmaailmassa juuri koskaan puhuta alvillisista hinnoista.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
En kyllä ymmärrä etätöistä ja henkilökohtaisista menoista samassa lauseessa puhumisesta.

Omiin menoihin on saldotunnit, ei etätyöpäivät.

Molemmat voivat tietty osua samaan päivään.
Miten missäkin. Meillä ainakin on yleisesti hyväksyttyä hoitaa omia menoja pitkin päivää oli etänä tai ei. Tosin meillä seurataankin tuottavuutta eikä tunteja. Uskoisin, että tosi monessa paikassa on ihan samalla tavalla asiantuntijahommissa, missä nykyaikana edes on jotain kellokortteja?

Toki ymmärrettävää on, että jos tekee tuntitaksalla hommia, niin tämä ei oikein luonnistu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
Miten missäkin. Meillä ainakin on yleisesti hyväksyttyä hoitaa omia menoja pitkin päivää oli etänä tai ei. Tosin meillä seurataankin tuottavuutta eikä tunteja. Uskoisin, että tosi monessa paikassa on ihan samalla tavalla asiantuntijahommissa, missä nykyaikana edes on jotain kellokortteja?

Toki ymmärrettävää on, että jos tekee tuntitaksalla hommia, niin tämä ei oikein luonnistu.
Ei meilläkään kukaan katso yhtään pahalla jos on omia menoja. Niitä ei vaan ole syytä merkata työajaksi projekteille, vaikka ne talon sisäistä rnd:tä ja ylläpitoa ovatkin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 948
Tällainen palkkahaitari 2020 vuodelta tuli vastaan. Ehkä tämä menee paremmin it alan työpaikat threadissa, kuin palkkathreadissa. Tietty titteleissä ja keskiarvioissa on aina hajontaa niin ei noita numeroita voi ottaa muuta kuin yhdenlaisena hyvänä arvauksena. Ehkä kokoluokka eri maiden välillä on kuitenkin kohdallaan? Amerikassa voinee arvailla, että numero on alakanttiin länsirannikon/new yorkin osalta ja yläkanttiin teksasin osalta.

Suomi on aika pohjalla vertailussa. Sveitsi/usa kärjessä.



 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
Onko noi nettosummia? Vaikuttavat aika matalilta meinaan bruttopalkoiksi. Tai sitten seniorin käsite on vähän kokenut inflaatiota.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Uskoisin, että tosi monessa paikassa on ihan samalla tavalla asiantuntijahommissa, missä nykyaikana edes on jotain kellokortteja?
Eikös zepi ole Sveitsissä tms. töissä? En tiedä sattumaako vai ei, mutta eräs Suomessakin toimiva elektroniikka-alalla toimiva sveitsiläisfirma sai ainakin yhdessä kohti mainetta, että on juurikin kellokortit vielä käytössä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 948
Onko noi nettosummia? Vaikuttavat aika matalilta meinaan bruttopalkoiksi. Tai sitten seniorin käsite on vähän kokenut inflaatiota.
Keskiarvoja bruttotulosta. Olisi ollut hyvä, jos olisi kerrottu myös minimi, maksimi ja jonkinsortin jakauma miten tulot on jakautuneet käyrälle. Nyt tuosta ei varmaan oikein saa muuta irti kuin maiden välisiä eroja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 005
Eikös zepi ole Sveitsissä tms. töissä? En tiedä sattumaako vai ei, mutta eräs Suomessakin toimiva elektroniikka-alalla toimiva sveitsiläisfirma sai ainakin yhdessä kohti mainetta, että on juurikin kellokortit vielä käytössä.
Töissä olen ollut Suomessa, Saksassa ja Briteissä, sekä nyt Sveitsissä, eikä missään ole ollut kellokortteja, vaan ihan samanlainen tuntikirjanpito. Naksutat SAP:iin / johonkin exceliin tunnit - Saksassa joku joskus soitteli perään kun merkkasin epähuomiossa 4h15min ilman taukoa ja kuulemma se on laitonta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Kieltämättä. Tuo entry-palkka vastaa kesäduunarin aloituspalkkaa eli noin 2500e/kk. Ja seniorille on lätkäisty myös aika matala 4500e/kk. Kummatkin on kyllä alakanttiin ainakin pääkaupungin haitarissa.
Kyllä toi average senior on ainakin TEK:n palkkatutkimusten mukaan aika oikeilla holleilla. Ja DI-koulutettujen palkat ovat vielä keskimäärin kai korkeampia kuin muiden (inssi/maisteri). Riippuu toki mikä milloinkin on "senior".

Uusien tehtävien palkat olivat varmaan ennen koronaa korkeampia lämmenneiden markkinoiden takia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 267
Viestejä
4 189 503
Jäsenet
70 716
Uusin jäsen
ileesu

Hinta.fi

Ylös Bottom