IT-alan työpaikat

Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).

Ymmärrän toki ettei voi tuosta noin vaan mennä esim. arkkitehdiksi, tai ettei se ainakaan helppoa olisi. Helpointa olisi varmaan koodauksen ohessa ottaa enemmän vastuuta siitä projektista/tuotteesta ja sitä kautta nousta ns. ylemmäs. En tiedä onko nykyisellä työnantajalla / nykyisessä projektissa semmoinen mahdollista, mutta olen muutenkin aikeissa tämän vuoden aikana hakea seuraavaa työpaikkaa. Millaisia rooleja kannattaa katsoa sitten kun hakee? Jos hakee edelleen (Senior?) Software developer roolia niin pitää haastattelussa tuoda ilmi jo näitä ajatuksia että haluaisi edetä rooliportaikossa.
Mullon kanssa noi infrahommat ollu aika vahvoja (bäkkärikoodauksen lisäksi). Oon touhunnut aika paljon AWS-pilven ja Kuberneteksen kanssa, ympäristöjen suunnittelusta ja pystytyksestä jatkokehitykseen ja monitorointiin. Tässä vikassa pystyttelin projektin CI/CD -putken ja noidenkin kanssa joutunut touhumaan aikaisemminkin, joskin tuotteet ollu toisia. Kaikenlaista kantojen yms. härveleiden asennusta päälle ja kaikkea varmaan muistakaan tai viiti luetella. Kyllä noi siinä auttaa, jos haluaa johonkin seniori-bäkkärikehittäjän rooliin itteensä myydä.

Jos miettii työnkuvaa, niin edellä mainitut tuo kyllä vaihtelua, noissa on saanut laajempaa (tai laajaa) vastuuta ja noiden jälkeen on voinut koodailla ihan tyytyväisenä jonkun muun speksaamia bäkkärilappuja, kun ei ole tarvinnut miettiä ite niin prkeleesti :D

Mut olen itsekin miettinyt samaa, että arkkari vai (seniori)kehittäjä, ja itellä kallistuu jonkinlaiseen kehittäjärooliin. Kokeilin muutaman kuukauden (edellisessä firmassa eräänlaisessa arkkariputkessa) roolia, jossa vaan speksasin yhtä hemmetin laajaa kokonaisuutta ja aika puulta se alkoi maistumaan yllättävänkin nopsaan. Ts. itellä tää varmaan tulee olemaan tätä jonkinlaisen seniorikehittäjän tai yleismies jantusen roolia ja täytyy koittaa vaan osaamisen ja kokemuksen kasvamisen myötä parkua palkkaansa ylös.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).

Ymmärrän toki ettei voi tuosta noin vaan mennä esim. arkkitehdiksi, tai ettei se ainakaan helppoa olisi. Helpointa olisi varmaan koodauksen ohessa ottaa enemmän vastuuta siitä projektista/tuotteesta ja sitä kautta nousta ns. ylemmäs. En tiedä onko nykyisellä työnantajalla / nykyisessä projektissa semmoinen mahdollista, mutta olen muutenkin aikeissa tämän vuoden aikana hakea seuraavaa työpaikkaa. Millaisia rooleja kannattaa katsoa sitten kun hakee? Jos hakee edelleen (Senior?) Software developer roolia niin pitää haastattelussa tuoda ilmi jo näitä ajatuksia että haluaisi edetä rooliportaikossa.
Ota yhteys konsulttifirmoihin, jotka maksaa palkkaa laskutuksen perusteella. Noiden kanssa, jos listoille pääset, voi pyrkiä etsimään juuri sinulle sopivaa työkeikkaa. Rebase, Maverics, Sleak, Deviam...
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Juttelin ite aika hiljattain myös yhden vastaavan konsulttitalon kanssa, joka olisi maksanut laskutusperusteista liksaa. Noissa on taas sit minusta kolikon kääntöpuolena se, että haluaako maksimoida liksansa vai esim. kouluttautua, sertifioitua tai muuten kehittää omaa osaamistaan työnantajan laskuun ja projektien sivussa. Tai miten laajasti talon sisällä on resursseja käytössä, jos tarvii jeesiä, sparrailuapua yms., jos vertaa jotain isompaa IT-taloa ja pientä käsiparien vuokrausfirmaa.

Toi oma keissi jäi auki, oltaisiin päästy sopimukseen, mutta sanoin, että joudun pureskelemaan asiaa, kun en ole yhtään varma, että toi korotus liksassa on kokonaisuudessaan sen väärti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Miten ois DevOps puoli? Siellä saa tehdä keissistä riippuen vähän kaikenlaista.
DevOps on kyllä yksi mahdollisuus. Olen vähän sellaisia hommia tehnytkin tässä infra-hommien ohessa sekä suorittanut Azure-serttejä. Ongelma tulee juurikin nykyisestä projektista jossa ei kovin laajasti DevOpsia pääse tekemään ja hankkimaan osaamista siitä.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Mitä DevOps tässä kohtaa tarkoittaa? Eikö se ole ihan normaalia että pilvipalveluiden hoito kuuluu devitiimille ja eikö se ole sitten ihan vaan "ops" jos tekee pelkkää pilvi-infraa?
 
  • Tykkää
Reactions: drc
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
DevOps on kyllä yksi mahdollisuus. Olen vähän sellaisia hommia tehnytkin tässä infra-hommien ohessa sekä suorittanut Azure-serttejä. Ongelma tulee juurikin nykyisestä projektista jossa ei kovin laajasti DevOpsia pääse tekemään ja hankkimaan osaamista siitä.
Teilläkö ei ole mahdollisuutta rotaatioon (lue: eri projekteihin), jos haluais päästä tekemään vähän eri juttuja?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Teilläkö ei ole mahdollisuutta rotaatioon (lue: eri projekteihin), jos haluais päästä tekemään vähän eri juttuja?
Olen kyllä esihenkilön kanssa jutellut uuden projektin mahdollisuudesta (missä pääsisi paremmin DevOpsia tekemään), mutta toistaiseksi ei ole sellaista tiedossa. En tiedä onko tässä jokin muna-kana-ongelma eli pitäisikö minun opiskella lisää Azurea serttien kautta ennen kuin voisin vaihtaa johonkin projektiin jossa osaamista pääsisi hyödyntämään ja kasvattamaan. Motivaatio serttien suorittamiseen kärsii, koska en ole saanut mitään taetta siitä että tällainen projekti löytyisi. Firmalle taitaa olla jokainen sertti vaan plussaa vaikka sertin suorittaja ei sitten pääsisikään osaamista hyödyntämään.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Olen kyllä esihenkilön kanssa jutellut uuden projektin mahdollisuudesta (missä pääsisi paremmin DevOpsia tekemään), mutta toistaiseksi ei ole sellaista tiedossa. En tiedä onko tässä jokin muna-kana-ongelma eli pitäisikö minun opiskella lisää Azurea serttien kautta ennen kuin voisin vaihtaa johonkin projektiin jossa osaamista pääsisi hyödyntämään ja kasvattamaan. Motivaatio serttien suorittamiseen kärsii, koska en ole saanut mitään taetta siitä että tällainen projekti löytyisi. Firmalle taitaa olla jokainen sertti vaan plussaa vaikka sertin suorittaja ei sitten pääsisikään osaamista hyödyntämään.
Okei, onpas vähän harmillinen tilanne.

Noista sertifioinneista, niin itelläkin on Associate-tason AWS-sertifointi tehtynä, mutta ei noita pidemmälle meneviä juttuja kyllä oikeasti opi mitenkään muuten kuin tekemällä.. ne jotkut entry-level sertifioinnit voi olla alussa ihan mukavia, että oppii vähän perusteita ja oppii tuntemaan tarjooman, mutta siitä eteenpäin pitäs kyllä päästä itse tekemään, että voi sanoa jotain osaavansa. Luulisi, että ne tuon tajuaisivat teillä firmassakin, ja jos on vielä sunlainen kiinnostunut kaveri, niin vähän on kumma, jos projektia ei oikeasti löydy pidemmässä juoksussa, missä pilvijuttuja pääsis tekemäänkin. Kai talon vaihto on sit ihan relevantti vaihtoehto, jos hommaan ei muuten tule tolkkua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
DevOps on kyllä yksi mahdollisuus. Olen vähän sellaisia hommia tehnytkin tässä infra-hommien ohessa sekä suorittanut Azure-serttejä. Ongelma tulee juurikin nykyisestä projektista jossa ei kovin laajasti DevOpsia pääse tekemään ja hankkimaan osaamista siitä.
Tekis mieli itsekin noita Azuren certtejä suoritaa. Oisko sulla suositella jotain certtejä? Viimeks kun selasin läpi noita mikkisoftan certteja ni about kaikki oli vanhentuneita, ei oikein sit tienny et mikä on ajankohtaista ja mikä ei.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Tekis mieli itsekin noita Azuren certtejä suoritaa. Oisko sulla suositella jotain certtejä? Viimeks kun selasin läpi noita mikkisoftan certteja ni about kaikki oli vanhentuneita, ei oikein sit tienny et mikä on ajankohtaista ja mikä ei.
Olen itse suorittanut Fundamentals (AZ-900) ja Developer Associate (AZ-204) sertifikaatit. Seuraavana olisi Expert-taso (olisko ollut AZ-400) mutta tuntuu, että pelkällä teorialla ei pärjää vaan pitäisi jotain jo tehdä töissäkin että asiat tulisivat tutummiksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Olen itse suorittanut Fundamentals (AZ-900) ja Developer Associate (AZ-204) sertifikaatit. Seuraavana olisi Expert-taso (olisko ollut AZ-400) mutta tuntuu, että pelkällä teorialla ei pärjää vaan pitäisi jotain jo tehdä töissäkin että asiat tulisivat tutummiksi.
Nää certit varmaan voi suorittaa etänä ja käyttää googlea miten haluaa? Mitä vähän noita demokyssäreitä kattelin ni ulkoa noita en itse ainakaan voi muistaa. Vastauksia siis.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Nää certit varmaan voi suorittaa etänä ja käyttää googlea miten haluaa? Mitä vähän noita demokyssäreitä kattelin ni ulkoa noita en itse ainakaan voi muistaa. Vastauksia siis.
Voi tehdä etänä mutta ei voi käyttää Googlea. Joudut asentamaan softan jolla valvotaan ettet huijaa, ja joudut webbikameralla näyttämään huoneen missä olet ettei ole muita koneita/näyttöjä lähellä. Huoneessa ei myös saa olla muita ihmisiä. Ainakin joskus aiemmin meni näin, en tiedä miten nykyään.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Kyllä ne juuri noin menee edelleen ainakin AWS:llä. Ja hillitöntä ulkoa opetteluahan noi on.

Mulla jäi vaiheeseen RedHatin OpenShift sertifioinnin tekeminen, koska vaihdoin taloa. Niillä ois ollu virkistävästi ihan sellainen "tee speksin mukainen toteutus" -tyylinen koe. Tarvii miettiä joskus myöhemmin uusiksi tuota, tai ainakin jotain muuta Kubernetes-sertifiointia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Jaah sit noi voi unohtaa, ei tuu päivittäisessä työssä käytettyä kuin Azuren Dev Opsia ni se on kyllä tuttu, mutta kun en varmaks muistanu edes esimerkkikysymyksissä et kumpi oli tunnuksen validointi ja kumpi oli käyttöoikeuksien tarkistaminen, authorize ja authentication, ni tuskin noita pääsee läpi. Muuten noi Azuren tuotteet itelle tuntemattomia.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
360
No ei ainakaan tuolla asenteella pääse läpi :D

Itsellä oli joku pari kuukautta kovaa lukemista ja harjoitustöitä ja ekasta harjoituskokeesta taisin saada 30% oikein. Siitä sitten taas kovaa lukemista ja 10 harjoituskoetta, niin pikku hiljaa päästiin siihen tavoiteltuun 70% oikein.

Itse kokeessa tosiaan valvontasoftat ja webcam päällä. Valvoja pyytää käymään kaikki näppiksen pohjat ja hiirimatot kameralla läpi ettei löydy lunttilappuja :cool:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
No ei ainakaan tuolla asenteella pääse läpi :D

Itsellä oli joku pari kuukautta kovaa lukemista ja harjoitustöitä ja ekasta harjoituskokeesta taisin saada 30% oikein. Siitä sitten taas kovaa lukemista ja 10 harjoituskoetta, niin pikku hiljaa päästiin siihen tavoiteltuun 70% oikein.

Itse kokeessa tosiaan valvontasoftat ja webcam päällä. Valvoja pyytää käymään kaikki näppiksen pohjat ja hiirimatot kameralla läpi ettei löydy lunttilappuja :cool:
Juu ei oo kyl kiinnostusta tollaseen kovaan lukemiseen ja harjotustöihin näiden osalta. Opettelee sit jos töissä tulee eteen. Kait tosta sertistä sais firmankin puolesta jokusen satasen bonuksen, mut taitaa jäädä tuntipalkka aika alhaseks.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Eipä noita certtejä rahan takia tosiaan kannata tehdä, sen verran monta tuntia omaa aikaa menee opiskeluun. Jos olet konsultti tai freelancer niin voinee auttaa projektien löytämistä jos on näyttää certtejä, muuten on vähän siinä ja siinä onko vaivan arvoista. Varsinkin kun ne vanhenee vuodessa, eli joutuu käymään saman rallin läpi yhä uudestaan ja uudestaan jos haluaa pysyä ajan tasalla noissa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
Olen itsekin firman sisäisessä "jonossa" noille cert-kursseille ja jossain vaiheessa meinasin aloittaa jotain opiskeluja ihan omalla ajalla. Mutta into käydä niitä on kyllä hieman laskenut ajan kanssa, kun on käyttänyt noita työssä ja vapaa-ajalla.

Lähinnä noissa mietityttää, että kuinka nopeasti noissa pilviympäristöissä hankittu päteveyys happanee, kun tuntuvat ensinnäkin muuttuvan aivan jatkuvasti. Joku AWS/Azure/GCP-cert on kuitenkin käyttökelpoista valuuttaa vain niin kauan, kuin kyseinen palvelu on olemassa ja sen tunkkaamiseen tarvitaan ihmistä. Joku paremmin tietävä voi ehkä valaista kuinka paha tuo deprekaatio-ongelma on? Ihmistäkin varmaan tarvitaan oletettavasti vielä aika pitkään, mutta kun miettii että ainakin Googlella (GCP) ja Microsoftilla (Azure) on kädet olkapäitä myöten tekoälyn savessa, niin intressi saada sen avulla noista palveluista vieläkin sulavampia asiakkaille tarkoittaa ainakin mun loogisella päättelyllä sitä, että manuaalista (tieto)työtä tarvitaan vähemmän.

En ala käyttämään ainakaan omaa vapaa-aikaani noiden harjoitteluun.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Eipä noita certtejä rahan takia tosiaan kannata tehdä, sen verran monta tuntia omaa aikaa menee opiskeluun. Jos olet konsultti tai freelancer niin voinee auttaa projektien löytämistä jos on näyttää certtejä, muuten on vähän siinä ja siinä onko vaivan arvoista. Varsinkin kun ne vanhenee vuodessa, eli joutuu käymään saman rallin läpi yhä uudestaan ja uudestaan jos haluaa pysyä ajan tasalla noissa.
Moni konsulttifirma sallii niihin harjoittelun ja niiden tekemisen työajalla. Lisäksi voi saada jopa bonareita (muistaakseni meillä 2000 € per ylemmän tason sertti).
Kyllähän niitä tekisi jos asiakashomma ei olisi niin mielenkiintoista että vaikea keskittyä pänttäilyyn. Pari aloittelijatason serttiä olen tehnyt (AWS ja GCP), mutta ylempiä teen kyllä vasta jos asiakashommassa pitäisi ottaa vastuuta pilvipalveluiden puolla eikä vaan käyttää niitä.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
360
Eipä noita certtejä rahan takia tosiaan kannata tehdä, sen verran monta tuntia omaa aikaa menee opiskeluun. Jos olet konsultti tai freelancer niin voinee auttaa projektien löytämistä jos on näyttää certtejä, muuten on vähän siinä ja siinä onko vaivan arvoista. Varsinkin kun ne vanhenee vuodessa, eli joutuu käymään saman rallin läpi yhä uudestaan ja uudestaan jos haluaa pysyä ajan tasalla noissa.
Ainakin MS:llä ne on kaksi vuotta voimassa ja ne voi uusia vuodeksi kerrallaan tekemällä valvomattoman kokeen mikä sisältää jotain uutta opittavaa.

Edit: onkin vain vuoden voimassa nykyään :(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Ainakin MS:llä ne on kaksi vuotta voimassa ja ne voi uusia vuodeksi kerrallaan tekemällä valvomattoman kokeen mikä sisältää jotain uutta opittavaa.
Nykyään enää vuoden voimassa myös ekan suorituksen jälkeen. Muutos tuli voimaan 2022 alussa. Mutta uusiminen edelleen helpompaa kuin ekan kerran tentin läpäisy.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Vuosi on tosiaan aika lyhyt aika, enkä minäkään jaksais kyllä joka vuosi rampata noissa AWS:n kokeissa. En oo nyt ihan viimeisiä uutisia lukenut, mutta AWS-sertien pitäs olla voimassa 3 vuotta ja tuo on suht ok. Raskaita on uusia, mutta harvakseltaan tarvii uusiakaan.

Tietty säännöllisesti uusiminen tavallaan pakottaa pitään asioita mielessä, mutta jos noiden kanssa duunaa muutenkin, niin pysyyhän asiat mielessä. Ja sit taas, jos et jotain asiaa joudu käyttään, niin eihän semmoiset pysy viikkoakaan päässä jonkun ulkoaopettelukokeen jälkeen.
 
Liittynyt
28.07.2018
Viestejä
25
Nykyään enää vuoden voimassa myös ekan suorituksen jälkeen. Muutos tuli voimaan 2022 alussa. Mutta uusiminen edelleen helpompaa kuin ekan kerran tentin läpäisy.
Onko kellään kokemusta ms:n uusintatentistä? Pitäis uusia azure az-204, mikä on aika laaja sisällöltään... Mietin vaan että kuinka takki auki tuohon voi lähteä? Tai siis onko suorittamisessa jotain aika rajaa tms. eli ehtiikö googlettaa vastauksia tarvittaessa ja tuon kokeen voi ilmeisesti uusia vaikka kuinka monta kertaa, kunhan se alkuperäinen certi ei ehdi menemään vanhaksi?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
14
Onko kellään kokemusta ms:n uusintatentistä? Pitäis uusia azure az-204, mikä on aika laaja sisällöltään... Mietin vaan että kuinka takki auki tuohon voi lähteä? Tai siis onko suorittamisessa jotain aika rajaa tms. eli ehtiikö googlettaa vastauksia tarvittaessa ja tuon kokeen voi ilmeisesti uusia vaikka kuinka monta kertaa, kunhan se alkuperäinen certi ei ehdi menemään vanhaksi?
Uusin vuoden vaihteessa AZ-104:n, ei ollut muistaakseni aika rajaa koska sunnuntai aamuna tuli välilä tehtyä perheellisen juttuja ja sit palasin koneelle. Kokeen olisi saanut suorittaa useasti, tein kahdesti ja uuden aloitin melkein heti. Toisen yrityksen jälkeen olisi muistaakseni tullut 24h odottelu jakso.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
360
Onko kellään kokemusta ms:n uusintatentistä? Pitäis uusia azure az-204, mikä on aika laaja sisällöltään... Mietin vaan että kuinka takki auki tuohon voi lähteä? Tai siis onko suorittamisessa jotain aika rajaa tms. eli ehtiikö googlettaa vastauksia tarvittaessa ja tuon kokeen voi ilmeisesti uusia vaikka kuinka monta kertaa, kunhan se alkuperäinen certi ei ehdi menemään vanhaksi?
Uusin just ton 204:n niin aika rasittavia kysymyksiä ne oli. Vähän suunniteltu sellaisiksi että googlettaminen vaikeaa ja että oikeasti pitäisi tietää jotain :D

Luin sen matskun kerran ja itse testissä googlailin melkeen jokaseen kysymykseen mut kyllä se läpi meni. Ei ehkä ihan kylmiltään olisi mennyt kuitenkaan.

Voithan sä katsoa sieltä mitkä ne aihealueet on ja jos tuntuu tutulta niin siitä vaan kokeilemaan?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 565
Jäi tuosta yhdestä aikaisemmasta keskustelusta mieleen, että miten ne ketkä ovat asiakkaalla duunissa ja tekevät jonkinlaisella laskutusperusteisella sopimuksella hommia, niin miten (palkan maksavassa) firmassa on järjestetty osaamisen kehittäminen?

Tyyliin siis

- Ei mitenkään
- Firma järjestää sisäisiä koulutuksia ja/tai maksaa takuupalkkaa joltain sovitulta opiskeluajalta
- Koodailet / opiskelet omalla ajalla
- Asiakas maksaa, jos projektissa tarvitsee hanskata uusia juttuja? jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Osaako jengi täällä sanoa, että miten yleistä on vielä koodaushommissa, että yksikkötestejä tai muita automaatiotestejä ei tehdä?

Versionhallinan osaaminen on tietysti oleellinen osa softakehitystä, mutta miten CI/CD-putkien osaaminen? Miten paljon nykyään tekniset asiantuntijat voi keskittyä siihen itse koodaamiseen/ominaisuuden speksaamiseen ja miten paljon pitää osata kaikkea muuta härdelliä siinä ympärillä? E: Esim. AWS/Azure-osaaminen, eli virtuaalikoneiden conffausta, verkkohommia yms. mitkä on oleellisia toki softan toimivuuden kannalta, mutta ei itse niiden ominaisuuksien.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Jäi tuosta yhdestä aikaisemmasta keskustelusta mieleen, että miten ne ketkä ovat asiakkaalla duunissa ja tekevät jonkinlaisella laskutusperusteisella sopimuksella hommia, niin miten (palkan maksavassa) firmassa on järjestetty osaamisen kehittäminen?

Tyyliin siis

- Ei mitenkään
- Firma järjestää sisäisiä koulutuksia ja/tai maksaa takuupalkkaa joltain sovitulta opiskeluajalta
- Koodailet / opiskelet omalla ajalla
- Asiakas maksaa, jos projektissa tarvitsee hanskata uusia juttuja? jne.
Meillä asiakassopimuksen lähtökohta on 85 % työajasta, loput 15 % voi omalla päätöksellään käyttää joko firman sisäisiin hommiin, omiin projekteihin tai firman sisällä tehtäviin yhteisiin sivuprojekteihin. Sen lisäksi on tietty aika jonka voi käyttää koulutukseen, olisikohan se pari viikkoa vuodessa (firma toki maksaa myös koulutukset). Konferensseissä voi käydä työajalla. Itsensä kehittämisestä maksetaan yleisesti ikään kuin se olisi laskutettavaa aikaa.

Palkka tosin on vain osittain laskutusperusteinen ja osa tulee aina peruspalkan päälle.

Palkka ei tosin ole luokkaa 50 % laskutuksesta, mutta ne firmat jotka sellaista maksaa mainostavat itseään sillä ettei niissä ole turhia juttuja palkkaa pienentämässä, joten kai ne sitten vaan maksetaan itse omalla ajalla.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Itse en ole vielä pahemmin CI/CD-putkien konffaamisen tutustunut, kun on löytynyt osaaviakin kavereita. Yksikköteestejä tietysti pitää kirjoittaa niin maan penteleesti, ja putken feilatessa pitää sen verran osata, että kaivaa logit. Ei tuo homma käsittääkseni mitenkään kummoista ole. Automaatiotestejä (noita yt:jä lukuunottamatta) tekee siihen dedikoituneet kaverit.

Kontit on sellainen asia, johon pitäisi paremmin perehtyä. Muutaman kurssin kävin PluralSightissä, mutta syvempi tekninen ymmärrys puuttuu. Nuo olisi hyviä oikeastaan missä vaan koodaushommassa, kun ympäristön saa eristettyä kehityskoneesta.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Osaako jengi täällä sanoa, että miten yleistä on vielä koodaushommissa, että yksikkötestejä tai muita automaatiotestejä ei tehdä?

Versionhallinan osaaminen on tietysti oleellinen osa softakehitystä, mutta miten CI/CD-putkien osaaminen? Miten paljon nykyään tekniset asiantuntijat voi keskittyä siihen itse koodaamiseen/ominaisuuden speksaamiseen ja miten paljon pitää osata kaikkea muuta härdelliä siinä ympärillä? E: Esim. AWS/Azure-osaaminen, eli virtuaalikoneiden conffausta, verkkohommia yms. mitkä on oleellisia toki softan toimivuuden kannalta, mutta ei itse niiden ominaisuuksien.
En ole ollut projektissa jossa ei olisi ysikkötestejä, enkä ole sellaisesta kuullutkaan kollegoilta. Ilmeisesti esim. pienet nettisivupajat pärjäävät ihan hyvin ilmankin.

CI/CD on kaikissa projekteissa ollut koko tiimin vastuulla (eräässä byrokraattisemmassa projektissa olin osana myös infratiimiä, että saatiin oikeudet jnpp tiimin sisälle, mutta yhdessä tehtiin). Ei se mielestäni kovin hyvin toimi jos kriittinen osa sovellusta henkilöytyy tai ei ole omissa käsissä. Dokumentaatio on tietenkin avainroolissa jos oletus on että kuka tahansa tiimin devaajista voi tehdä tarvittavat temput. Yleensähän osaaminen ei kaikilla ole yhtä syvää, mutta silloin nykästään auttajaa hihasta ja opitaan lisää.


Koodaamisen pieni osuus työstä on monelle yllätys, varsinkin kun osaaminen kehittyy. Toisaalta ehkä se suojaa leipääntymiseltä jos työ on muutakin kuin yksinkertaisten kooditehtävien tekoa liukuhihnalla.
 
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
73
Osaako jengi täällä sanoa, että miten yleistä on vielä koodaushommissa, että yksikkötestejä tai muita automaatiotestejä ei tehdä?

Versionhallinan osaaminen on tietysti oleellinen osa softakehitystä, mutta miten CI/CD-putkien osaaminen? Miten paljon nykyään tekniset asiantuntijat voi keskittyä siihen itse koodaamiseen/ominaisuuden speksaamiseen ja miten paljon pitää osata kaikkea muuta härdelliä siinä ympärillä? E: Esim. AWS/Azure-osaaminen, eli virtuaalikoneiden conffausta, verkkohommia yms. mitkä on oleellisia toki softan toimivuuden kannalta, mutta ei itse niiden ominaisuuksien.
Riippuu todella paljon työpaikasta. Oma kokemukseni on, että pienessä tiimissä / talossa testien tärkeys on vähäisempi, mutta ympärillä olevan "härdellin" osaamisen tärkeys kasvaa. Mitä enemmän porukkaa työstää samaa softaa, niin sitä enemmän voi keskittyä omaan osa-alueeseensa, mutta toisaalta testaus, dokumentaatio ja muu byrokratia kasvaa. Toki liiketoiminta-alueet sanelee myös paljon ehtoja tähän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Riippuu tosiaan firmasta ja projektien laajuudesta. Itse lähes aina ollut organisaatioissa jossa on oma DevOps/Infra osasto joka hoitaa asiakastilauksina CI/CD järjestelmät projekteille. Nuo ovat monesti niin isoja kokonaisuuksia ettei devaajilla jäisi aikaa noita ylläpitää. Niin ja yksikkötestit on varmaan lähes joka ikisessä projektissa pakollisia, coverage vaatimuksineen. Jotkut Pertin nyrkkipajat tietysti erikseen mutta en luottaisi tuotteeseen jos sorsaa ei yksikkötestata lainkaan.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
95
Jäi tuosta yhdestä aikaisemmasta keskustelusta mieleen, että miten ne ketkä ovat asiakkaalla duunissa ja tekevät jonkinlaisella laskutusperusteisella sopimuksella hommia, niin miten (palkan maksavassa) firmassa on järjestetty osaamisen kehittäminen?

Tyyliin siis

- Ei mitenkään
- Firma järjestää sisäisiä koulutuksia ja/tai maksaa takuupalkkaa joltain sovitulta opiskeluajalta
- Koodailet / opiskelet omalla ajalla
- Asiakas maksaa, jos projektissa tarvitsee hanskata uusia juttuja? jne.
Olen freelance-konsulttina asiakasyrityksessä tuntilaskutuksella. Asiakasfirma järjestää koulutuksia, muutaman vuodessa, ja maksaa niistä normi tuntilaskutuksen. Koulutukset voi liittyä ihan suoraan työtehtäviin ja joskus olla myös enemmän yleistietoa. Lisäksi opiskelen omalla ajalla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
79
Onko kellään kokemusta ms:n uusintatentistä? Pitäis uusia azure az-204, mikä on aika laaja sisällöltään... Mietin vaan että kuinka takki auki tuohon voi lähteä? Tai siis onko suorittamisessa jotain aika rajaa tms. eli ehtiikö googlettaa vastauksia tarvittaessa ja tuon kokeen voi ilmeisesti uusia vaikka kuinka monta kertaa, kunhan se alkuperäinen certi ei ehdi menemään vanhaksi?
Ne asiat löytyy dokumentoituna MS:n sivuilta, joten ne voi tarvittaessa kaikkikin googletella. 6kk ennen vanhenemista saat uusia ja saat yrittää niin monta kertaa kuin tarvitsee.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
3
Moikka,
Olen 37v tuleva alanvaihtaja, jota kiinnostanut aina tietokoneet. Ei kuitenkaan pelailua, koneen kasaamista ja perus säätämistä kummempaa.
Tulevaisuudessa haaveena työskennellä etänä "palmun alla". Viimeaikoina itsenäisesti opiskellut hieman Python alkeita, Wordpressiä sekä Unityä. Näistä Unity vaikuttaa selkeästi mielenkiintoisimmalta.
Koulutukseksi löysin: Suorita tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto!
Tämä kuitenkin vaatisi työ-/harjoittelupaikan koko opiskelun ajaksi. Löytyykö firmoja, jotka tekisi 1,5 vuoden harjoittelijasopimuksia, jonka aikana voisi kouluun liittyvät harjoittelut suorittaa kyseisessä firmassa?.
Palkkaa en tästä vaatisi, vaan voisin rahoittaa opiskelut aikuiskoulutustuella ja sivutöillä.
Tiedän, että kun tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä auki, on vaikea hahmottaa opiskelupolkuja ja työmahdollisuuksia. Tämän vuoksi valitsin ns. perustutkinnon, jonka jälkeen voisi erikoistua itseä kiinnostavalle alalle.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Moikka,
Olen 37v tuleva alanvaihtaja, jota kiinnostanut aina tietokoneet. Ei kuitenkaan pelailua, koneen kasaamista ja perus säätämistä kummempaa.
Tulevaisuudessa haaveena työskennellä etänä "palmun alla". Viimeaikoina itsenäisesti opiskellut hieman Python alkeita, Wordpressiä sekä Unityä. Näistä Unity vaikuttaa selkeästi mielenkiintoisimmalta.
Koulutukseksi löysin: Suorita tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto!
Tämä kuitenkin vaatisi työ-/harjoittelupaikan koko opiskelun ajaksi. Löytyykö firmoja, jotka tekisi 1,5 vuoden harjoittelijasopimuksia, jonka aikana voisi kouluun liittyvät harjoittelut suorittaa kyseisessä firmassa?.
Palkkaa en tästä vaatisi, vaan voisin rahoittaa opiskelut aikuiskoulutustuella ja sivutöillä.
Tiedän, että kun tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä auki, on vaikea hahmottaa opiskelupolkuja ja työmahdollisuuksia. Tämän vuoksi valitsin ns. perustutkinnon, jonka jälkeen voisi erikoistua itseä kiinnostavalle alalle.
Monimuotona (lue: etänä) tieto- ja viestintätekniikan koulutus AMK tasolla toimii ihan hyvin tarkoitukseen, jos siis jokin toinen tutkinto löytyy pohjalta. Riippuen motivaatiosta, aiemmasta tutkinnosta ja työmahdollisuuksista, valmistuminen tapahtuu kohtuu vaivattomasti vähintään vuoden etuajassa.

Toki perustutkintokin soveltuu tarkoitukseen, mutta itse en tuollaiseen lähtisi jos on mahdollista hypätä AMK tasolle. Korkeakoulututkinto kuitenkin saattaa avata ovia paremmin alaa vaihtaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Moikka,
Olen 37v tuleva alanvaihtaja, jota kiinnostanut aina tietokoneet. Ei kuitenkaan pelailua, koneen kasaamista ja perus säätämistä kummempaa.
Tulevaisuudessa haaveena työskennellä etänä "palmun alla". Viimeaikoina itsenäisesti opiskellut hieman Python alkeita, Wordpressiä sekä Unityä. Näistä Unity vaikuttaa selkeästi mielenkiintoisimmalta.
Koulutukseksi löysin: Suorita tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto!
Tämä kuitenkin vaatisi työ-/harjoittelupaikan koko opiskelun ajaksi. Löytyykö firmoja, jotka tekisi 1,5 vuoden harjoittelijasopimuksia, jonka aikana voisi kouluun liittyvät harjoittelut suorittaa kyseisessä firmassa?.
Palkkaa en tästä vaatisi, vaan voisin rahoittaa opiskelut aikuiskoulutustuella ja sivutöillä.
Tiedän, että kun tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä auki, on vaikea hahmottaa opiskelupolkuja ja työmahdollisuuksia. Tämän vuoksi valitsin ns. perustutkinnon, jonka jälkeen voisi erikoistua itseä kiinnostavalle alalle.
Onks sulla minkälaista koulutusta ja työkokemusta takana tällä hetkellä? Tuo linkkaamasi koulutus on siis entinen datanomin tutkinto, eli toisen asteen ammatillinen perustutkinto. Jos sulla on takana jo joku toisen asteen tutkinto (lukio, amis) on sulla hakuedellytykset olemassa myös alempaan korkeakoulututkintoon (varmaan tässä tapauksessa AMK tulis enemmän kysymykseen) ja edellisen vastaajan tavoin suosittelisin sitä ensimmäisenä vaihtoehtona jos mahdollista.

Noita löytyy etänä nykyään ihan hyvin, itse esim kävin joitain vuosia sitten tietojenkäsittelyn tradenomin opinnot läpi etäopintoina työn ohessa. Silloin kun itse alotin niin inssitutkintoa ei ollut mahdollista tehdä 100% etänä, mutta it-trade oli joten valitsin sen. Nykyään taitaa inssitkin olla joissain kouluissa mahdollista suorittaa ainakin lähes etänä.

HAMKissa on tuo it-tradenomin etätutkinto tulossa hakuun taas maaliskuussa, kannattaa ehkä miettiä sitä vaihtoehdoksi jos toisen asteen tutkinto on jo pohjalla. Tuosta ainakin omakohtaista kokemusta että hommat toimii ja opetus pääosin laadukasta.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
3
Onks sulla minkälaista koulutusta ja työkokemusta takana tällä hetkellä? Tuo linkkaamasi koulutus on siis entinen datanomin tutkinto, eli toisen asteen ammatillinen perustutkinto. Jos sulla on takana jo joku toisen asteen tutkinto (lukio, amis) on sulla hakuedellytykset olemassa myös alempaan korkeakoulututkintoon (varmaan tässä tapauksessa AMK tulis enemmän kysymykseen) ja edellisen vastaajan tavoin suosittelisin sitä ensimmäisenä vaihtoehtona jos mahdollista.

Noita löytyy etänä nykyään ihan hyvin, itse esim kävin joitain vuosia sitten tietojenkäsittelyn tradenomin opinnot läpi etäopintoina työn ohessa. Silloin kun itse alotin niin inssitutkintoa ei ollut mahdollista tehdä 100% etänä, mutta it-trade oli joten valitsin sen. Nykyään taitaa inssitkin olla joissain kouluissa mahdollista suorittaa ainakin lähes etänä.

HAMKissa on tuo it-tradenomin etätutkinto tulossa hakuun taas maaliskuussa, kannattaa ehkä miettiä sitä vaihtoehdoksi jos toisen asteen tutkinto on jo pohjalla. Tuosta ainakin omakohtaista kokemusta että hommat toimii ja opetus pääosin laadukasta.
Moi,
ja kiitos vastauksista. Koulutustaustaa on lukio ja pari ammatillista tutkintoa sekä 200 op ammattikorkeasta(2005-2009), joita ei varmasti saa enää hyväksi luettua.
Valtion virkamiehenä viimeiset 10v ja työn ohessa opiskelu ei taida nykyisissä hommissa onnistua. Mieluiten keskittyisin täysillä opiskeluun ja tekisin sitten taas töitä kun on opittu uutta.
Tuota AMK-tutkintoa olen myös miettinyt juuri tuosta työllistymisnäkökulmasta. Nykyinen opintovapaa järjestelmä kuitenkin pitää huolen siitä, että vaikka uuden alan hommia ei heti löytyisi, voi aina palata vanhaan leipätyöhön.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 200
Moi,
ja kiitos vastauksista. Koulutustaustaa on lukio ja pari ammatillista tutkintoa sekä 200 op ammattikorkeasta(2005-2009), joita ei varmasti saa enää hyväksi luettua.
Valtion virkamiehenä viimeiset 10v ja työn ohessa opiskelu ei taida nykyisissä hommissa onnistua. Mieluiten keskittyisin täysillä opiskeluun ja tekisin sitten taas töitä kun on opittu uutta.
Tuota AMK-tutkintoa olen myös miettinyt juuri tuosta työllistymisnäkökulmasta. Nykyinen opintovapaa järjestelmä kuitenkin pitää huolen siitä, että vaikka uuden alan hommia ei heti löytyisi, voi aina palata vanhaan leipätyöhön.
Opintovapailla saat keskittyä täysin opiskeluun, joten kesäopintojen yms. tekeminen onnistuu näppärästi ja saat muutenkin sumplittua huomattavasti normaalia nopeampaan aikatauluun valmistumisen. Hyväksiluvut riippuu tilanteesta, mutta ainakin perusharjoittelu kuittaantuu työkokemuksella ja muutakin saat kyllä vapaaksi, mutta joissain aineissa voit joutua esim. jonkin tentin/tehtävän tekemään osaamisen näyttönä. Tieto- ja viestintätekniikkaa pari kaveria opiskelee parhaillaan AMK tasolla (eri kouluissa) ja täysin etänä tekevät molemmat. Minulla oli vielä yhteensä koko koulutuksen aikana muutama lähipäivä, eli näppärä ne on suorittaa.

Opintovapaiden jälkeen oletkin sitten jo "melkeen valmistunut" ja ovia alkaa jo pikkuhiljaa avautumaan eri työpaikkoihin, joissa voit työkokemuksella kuitata harjoittelut yms. kilkkeet suoritetuksi.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
302
Onks sulla minkälaista koulutusta ja työkokemusta takana tällä hetkellä? Tuo linkkaamasi koulutus on siis entinen datanomin tutkinto, eli toisen asteen ammatillinen perustutkinto. Jos sulla on takana jo joku toisen asteen tutkinto (lukio, amis) on sulla hakuedellytykset olemassa myös alempaan korkeakoulututkintoon (varmaan tässä tapauksessa AMK tulis enemmän kysymykseen) ja edellisen vastaajan tavoin suosittelisin sitä ensimmäisenä vaihtoehtona jos mahdollista.

Noita löytyy etänä nykyään ihan hyvin, itse esim kävin joitain vuosia sitten tietojenkäsittelyn tradenomin opinnot läpi etäopintoina työn ohessa. Silloin kun itse alotin niin inssitutkintoa ei ollut mahdollista tehdä 100% etänä, mutta it-trade oli joten valitsin sen. Nykyään taitaa inssitkin olla joissain kouluissa mahdollista suorittaa ainakin lähes etänä.

HAMKissa on tuo it-tradenomin etätutkinto tulossa hakuun taas maaliskuussa, kannattaa ehkä miettiä sitä vaihtoehdoksi jos toisen asteen tutkinto on jo pohjalla. Tuosta ainakin omakohtaista kokemusta että hommat toimii ja opetus pääosin laadukasta.
Liitytään tähän keskusteluun. Syksyllä 2022 tieto- ja viestintätekniikan insinöörin opinnot aloittanut, monimuotona mennään. Nyt aloitin keväällä puolikkaan työajan että pystyn paremmin järjestämään aikaa opiskeluun perhe-elämän ohella. Käytännössä koko koulun pystyy käymään etänä jos haluaa, mutta itsellä mahdollisuus käydä paikkakunnalla (Kajaanissa) opiskelemassa "opintovapaapäivinä" niin hyödynnän sen mahdollisuuden. Suosittelen Kajaanin amk:ta, sopivan pieni amk ja opetuksen taso on hyvää.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Moi,
ja kiitos vastauksista. Koulutustaustaa on lukio ja pari ammatillista tutkintoa sekä 200 op ammattikorkeasta(2005-2009), joita ei varmasti saa enää hyväksi luettua.
Valtion virkamiehenä viimeiset 10v ja työn ohessa opiskelu ei taida nykyisissä hommissa onnistua. Mieluiten keskittyisin täysillä opiskeluun ja tekisin sitten taas töitä kun on opittu uutta.
Tuota AMK-tutkintoa olen myös miettinyt juuri tuosta työllistymisnäkökulmasta. Nykyinen opintovapaa järjestelmä kuitenkin pitää huolen siitä, että vaikka uuden alan hommia ei heti löytyisi, voi aina palata vanhaan leipätyöhön.
Voin ilokseni ilmoittaa, että AMK:ssa suoritettujen opintojen vanhenemisaika on tyypillisesti 10 vuotta suorituksesta, eli sulla on vielä aivan hyvin aikaa hyväksilukea vanhoja opintoja. Et kertonut mistä opinnoista tuo 200 op koostuu, mutta sulla vois olla mahdollisuus saada esim. kaikki perusopinnot ym. hyväksiluettua, sekä kuten edellä mainittu, vetää työkokemuksella harjoittelut ym. pois jaloista pyörimästä. Jos aiemmat opinnot liippaa samaa alaa niin sieltä vois saada enemmänkin tavaraa uuden tutkinnon pohjalle.

Joo, siis 2005-2009, ei 2015-2019, eli unohdetaan tämä, hyvin luettu multa :facepalm:

Voisit siten päästä jopa suorittamaan tutkinnosta pelkästään ne kiinnostavat osuudet, eli erikoistumisopinnot sekä päättötyön. Saisit siis suorittaa pelkästään ne oikeasti tärkeät kurssit ja napsittua ne kaikki perus suomi/englanti/ruotsi/tiedonhankinta/opiskelutaidot jne kurssit hyväksilukuina. Näissä prosesseissa on aika paljon eroa koulujen välillä, saako vanhoja käytettyä vai ei. HAMKissa ainakin omalla kohdalla hommat toimi hyvin tämän suhteen ja sain nuorempana kesken jääneestä tutkinnosta vedettyä ison siivun hyväksyntiä uuteen tutkintoon, samaten harjoittelut kuittaantuivat työkokemuksella.

Korkeakoulussa
Jos opiskelet korkeakoulussa, sinulla on oikeus saada osaamisesi tunnistettua ja tunnustettua silloin, kun sinulla jo on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaiset valmiudet.
Ennen opintoja tai opintojen aikana hankkimasi osaaminen voidaan hyväksilukea. Aiemmin hankittu osaamisesi voi koostua sekä muodollisessa koulutuksessa hankitusta osaamisesta, esimerkiksi aiemmista yliopisto- tai ammattikorkeakouluopinnoista, että muulla tavoin, esimerkiksi työelämässä tai opiskelijajärjestötoiminnassa hankitusta osaamisesta.
Aiemmat toisessa korkeakoulussa tai muussa oppilaitoksessa suorittamasi opinnot voidaan hyväksilukea joko korvaamaan tutkintoon kuuluvia samansisältöisiä opintoja tai ne voidaan sisällyttää osaksi tutkintoa sellaisenaan. Avoimessa yliopistossa suoritetut tutkintovaatimusten mukaiset opinnot hyväksytään yleensä suoraan osaksi tutkintoa.
Aikaisempien ja muualla suoritettujen opintojen hyväksilukeminen vaihtelee eri korkeakouluissa, tiedekunnissa ja koulutuksissa. Osaamisen pitää olla tutkinnolle ja opintojaksoille asetettujen tavoitteiden mukaista. Usein vaaditaan, että aiemmat opinnot eivät saa olla yli kymmenen vuotta vanhoja.


Meillä on täällä foorumilla muuten tällainenkin topicki jossa näistä aikuisopinnoista työn ohessa (vaikka meinaatkin opintovapailla) on jauhettu, tämä saattais paremmin tipahtaa sen ketjun asioihin kuin tähän IT-alan työpaikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
842
Olen freelance-konsulttina asiakasyrityksessä tuntilaskutuksella. Asiakasfirma järjestää koulutuksia, muutaman vuodessa, ja maksaa niistä normi tuntilaskutuksen. Koulutukset voi liittyä ihan suoraan työtehtäviin ja joskus olla myös enemmän yleistietoa. Lisäksi opiskelen omalla ajalla.
Itsellä ois kanssa haluna jossain välissä olla freelancer-konsulttina devaushommissa. Ihan vaan koska sit luultavasti sais eniten rahaa tästä hommasta.

Mitä kautta itse olet saanu asiakkaita? Onko noi sopparit yleensä pitkiä vai voiko "sun palveluksia ei enää tarvita" -ilmoitus tulla viikonkin varoitusajalla?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Kehtaanko hakea Senior software developer -paikkaa kun työkokemusta reilu 5 vuotta? Kun katson Linkedinistä kontakteja jotka ovat senior-tittelillä, niin useimmilla työkokemusta ollut ainakin 8+ vuotta ennen kuin titteli on muuttunut senioriksi. Toisaalta on siellä pari kenellä on jo 5-6 vuoden jälkeen senior-titteli. Eihän se toki vain työvuosia katso vaan osaamista, mutta onko "ajanhukkaa" hakea senioriksi nyt jo? Kyseisessä työpaikkailmoituksessa ei oikeastaan muita vaatimuksia ole kuin että on useampi vuosi kokemusta ("several years").
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kehtaanko hakea Senior software developer -paikkaa kun työkokemusta reilu 5 vuotta? Kun katson Linkedinistä kontakteja jotka ovat senior-tittelillä, niin useimmilla työkokemusta ollut ainakin 8+ vuotta ennen kuin titteli on muuttunut senioriksi. Toisaalta on siellä pari kenellä on jo 5-6 vuoden jälkeen senior-titteli. Eihän se toki vain työvuosia katso vaan osaamista, mutta onko "ajanhukkaa" hakea senioriksi nyt jo? Kyseisessä työpaikkailmoituksessa ei oikeastaan muita vaatimuksia ole kuin että on muutama vuosi kokemusta ("several years").
Totta kai kehtaa, et siinä mitään menetä vaikka hylsy tulisikin. Kyllä 5:kin on "several".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Kehtaanko hakea Senior software developer -paikkaa kun työkokemusta reilu 5 vuotta? Kun katson Linkedinistä kontakteja jotka ovat senior-tittelillä, niin useimmilla työkokemusta ollut ainakin 8+ vuotta ennen kuin titteli on muuttunut senioriksi. Toisaalta on siellä pari kenellä on jo 5-6 vuoden jälkeen senior-titteli. Eihän se toki vain työvuosia katso vaan osaamista, mutta onko "ajanhukkaa" hakea senioriksi nyt jo? Kyseisessä työpaikkailmoituksessa ei oikeastaan muita vaatimuksia ole kuin että on useampi vuosi kokemusta ("several years").
Tosi firmakohtaista. On noita ollu firmoja joissa 3-4 vuotta ollut on Senior. Ja taas toisaalla 10 vuoden kokemuksella vaan Software Developer.

Muok: Niin ja itse taisin siinä viiden vuoden kohdalla päivittää tittelin firmassa Software Developer -> Software Architect kun ei siellä tuollaista Senioria ainakaan minulle tyrkytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
41
Millaisiin työtehtäviin/palkoille on tietojärjestelmätieteiden (KTM) opiskelijat päässeet?
Riippuu mikä on ollut opiskeluaikoina se "oma juttu" tutkinnosta voi tehdä hyvin teknisen tai hyvin kaupallisen niin halutessaan.. Omat opiskelutoverini (valmistuneet n. 2020) on ollut isoissa firmoissa IBM:llä, Fujitsulla, Accenturella, Tiedolla jne. Valmistumisen aikaan palkka ollut 3-3,5k.

Osa lähtenyt koodareiksi, osa startup yrittäjiä, toiset pilviasiantuntijoita, toiset markkinoinnissa/viestinnässä. Myös kovan luokan myyjiä on. Aika hyvin tuo 3k taitaa olla lähtöpalkka, mutta sen jälkeenhän suunta on vain ylöspäin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Kehtaanko hakea Senior software developer -paikkaa kun työkokemusta reilu 5 vuotta?
Kayttaydy haastattelussa kuin olisit seniori niin kukaan ei tieda eroa. Softa arkkitehdiksi aletaan silla etta kayttaydataan kuin arkkitehti. Ala esita sita mita olet vaan sita mita haluat olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Kysymällä tuntuu saavan helpostikin jos on just joku 5v takana. Kaikenmaailman senioireita ja arkkitehtejä ja leadeja ja vaikka mitä tuntuu kyl tulevan vähän väliä vastaan vaikka kokemusta on hyvinkin vähän et eipä noilla yhtään mitään taattua korrelaatiota minkään kanssa oikeesti ole.
Ite kun vaihdoin viimeks lafkaa ni ei käyty mitään keskusteluita titlestä, työsopparia allekirjoittaessa vaan huomasin että jaa ollaas senioreita sitte :hammer:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 029
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom